• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Lamborghini-baas zet een streep door de Asterion

Auteur: ricardo, gepost 21 juli 2015 om 22:21 – 36 Reacties

Lamborghini Asterion LPI 910-4


Het idee van de hybride-Lamborghini is dood.

De Lamborghini Asterion, vernoemd naar de koning van Kreta, lijkt uit de draaien op een Griekse tragedie. Het stekkerbeest met 910 pk is namelijk ten dode opgeschreven. In een gesprek met Autocar heeft CEO Stephan Winkelmann namelijk aangegeven dat ze het project voorlopig in de ijskast zetten. Naast de Huracan, Aventador en de Urus krijgen we dus geen op comfort gerichte crossover slash GT met een stekkeraansluiting en een absurd lage BPM.

Daar is een reden voor, aldus Stephan. Tegen het blad – dat laatst nog roddelde dat ‘ie er wél zou komen – laat hij weten dat ze een Lamborghini met 50 km elektrische range wilden bouwen voor het geval de regelgeving dat ooit zou vereisen. Maar Lambo-klanten blijken alleen extra elektrotoevoegingen te blieven als het een directe aanvulling op de prestaties is (i.e. LaFerrari, P1, 918 Spyder). Winkelmann:

“A Lamborghini super-sports car is driven maybe 3000 miles a year, not every day, so the electrification has to offer an added intensity to justify its inclusion.”

De Asterion werd vorig jaar september in Parijs tentoongesteld. Onder de kap ligt een 5,2-liter V10 uit de Huracan (610 pk), aangevuld met drie elektromotoren, om op een totaalvermogen van 910 pk uit te komen. In drie seconden sprint het gevaarte naar de 100 km/u, om pas bij een topsnelheid van 320 km/u te stoppen met versnellen.

Nou Stephan, als de Asterion het niet gaat worden, mogen we dan een paar extra Estoque’s?


Ook interessant!

  • Deze is al een beetje elektrisch
    Alle Lamborghini's worden komende jaren elektrisch
  • de eerste EV van Lamborghini
    Eerste EV van Lamborghini eindelijk bevestigd
  • Lamborghini bijna uitverkocht
    Lamborghini bijna uitverkocht voor 2021, op = op
  • Beer sloopt deur van Lamborghini
    Video: beer sloopt deur Lamborghini

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

asterion, concept, Hybride, Lamborghini, plug-in, stephan-winkelmann, V10

Vorig bericht: « Zal deze Infiniti Q30 wél aanslaan bij de leaserijder?
Volgend bericht: Boze Franse boeren leggen complete vakantiesnelweg lam »

Lees Interacties

Reacties

  1. gillesvda zegt

    21 juli 2015 om 22:27

    Ik vind het model gewoon lelijk.

    Login om te reageren
    • introductiemap zegt

      21 juli 2015 om 22:39

      @gillesvda: dat moet jij weten.

      Login om te reageren
      • roppp zegt

        22 juli 2015 om 01:42

        @introductiemap: hij heeft gewoon gelijk!

        Login om te reageren
    • danielj zegt

      22 juli 2015 om 00:17

      @gillesvda: Het is inderdaad een beetje “niet” Lamborghini.

      Login om te reageren
      • raym zegt

        22 juli 2015 om 06:47

        @danielj: vind het meer een model voor lotus of zo. Voor lamborghini is het gewoon niet extreem genoeg

        Login om te reageren
    • Tonnie zegt

      22 juli 2015 om 00:45

      @gillesvda: ben ik het niet per sé mee eens, maar het doet wel heel erg amerikaans aan wat naar mijn mening weer niet past bij lamborghini.

      Login om te reageren
  2. gijsso zegt

    21 juli 2015 om 22:27

    Jammer. Een GT zal zeker in de line-up van Lamborghini passen. Maar waarschijnlijk zien ze in Sant’Agata/Wolfsburg meer geld in de zoveelste luxe SUV dan een gran tourer.

    Login om te reageren
    • strating zegt

      22 juli 2015 om 06:50

      @gijsso: De zoektocht haar meer winst heeft inderdaad weer de originaliteit de nek omgedraaid. Ik blijf de estoque ook een gemiste kans vinden, vooral nu alle mogelijke coupe varianten in de markt gezet worden.

      Login om te reageren
  3. Donstil zegt

    21 juli 2015 om 22:28

    Ach echt mooi was hij toch al niet.

    Login om te reageren
  4. erro zegt

    21 juli 2015 om 22:30

    Jammer, vind het qua styling prima. Soort ‘understated’ ultieme hothatch ipv supercar

    Login om te reageren
  5. kapiteinaudi zegt

    21 juli 2015 om 22:32

    Ah da’s jammer. Ik vond hem erg mooi. Het leek alleen niet op een range-topping hypercar, eerder een model tussen de Huracan en Aventador ofzo.

    Login om te reageren
  6. carnut zegt

    21 juli 2015 om 22:32

    Jammer, met een realistischer motorisering had het een mooi antwoord kunnen zijn op de California.

    Login om te reageren
  7. gtwillem zegt

    21 juli 2015 om 22:37

    Ik begrijp wat ie zegt, en het is een beetje onzin. Een 910pk sterke Lambo zou in principe altijd moeten verkopen. Qua prestaties zit ie bijna op 918 Spyder niveau, dus daarmee gaat zijn opmerking mank.

    Ik begrijp dat de échte reden waarom ze niet verder gaan met het model véél simpeler is: het design. Het was namelijk ook een studie om te kijken of er animo was/is voor een wat meer ‘elegantere en chique’ Lamborghini. Die blijkt er niet te zijn. En daarom gaan ze verder met expressief uitdagend ogende modellen. Een Aventador met deze aandrijflijn zou ik zeker niet uitsluiten.

    Persoonlijk vind ik het zelf wel jammer, want ik kon het ingetogen ontwerp wel degelijk waarderen!

    Login om te reageren
    • str8six zegt

      22 juli 2015 om 10:41

      @gtwillem: wat je zegt. Nu blijft het een voetballers merk. Heel zonde want dit “sobere” design spreekt toch wel veel mensen aan denk ik zo. Maar die zullen nu dan shoppen bij de bekende Engelse merken. Jammer, want deze vind ik een stuk mooier.

      Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        22 juli 2015 om 11:11

        @str8six: Nu is Lamborghini traditioneel gezien een merk met een sterk en expressief design. Dat is al jaren hun USP. Maar ik denk dat markt voor hele grote GT’s gewoonweg niet zo groot is en volledig wordt gedomineerd door de Bentley Continental GT. Ferrari heeft van de 456GT en 612 Scaglietti ook nooit een succes weten te maken (beide Ferrari’s zijn gebruikt wel lekker goedkoop!). Dan heb je verder de diverse Astons (Virage/DB9/DBS/Vanquish) die het dan nog redelijk doen, een verdwaalde Rolls Wraith en de bijna burgerlijk te noemen S-Klasse Coupe. Een Lambo in dit segment was blijkbaar geen goede optie.

        Login om te reageren
  8. moondustfocus zegt

    21 juli 2015 om 22:41

    Ken iemand een streep door de Lambo baas halen? Ze krijgen daar te veel vag trekjes, vernieuwende modellen annuleren.

    Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      21 juli 2015 om 22:55

      @moondustfocus: als Audi de boel in 1999 destijds niet had overgenomen, was Lamborghini er niet meer. Dus dan wordt er ook pragmatisch gekeken hoe je het meest succesvol de markt kan benaderen.

      Login om te reageren
  9. phaeton zegt

    21 juli 2015 om 22:46

    Precies @Ricardo. Het design van de Estoque is nog lang niet verouderd en met wat hybridemeuk à la 918 kan hij prima gebouwd worden. De Urus kan prima nog een jaar of drie wachten.

    Login om te reageren
  10. berlinetta zegt

    21 juli 2015 om 22:53

    Het is ook logisch dat Lambo’s niet elke dag gebruikt worden. Daar zijn ze namelijk ook niet voor gebouwd. Deze Asterion hadden ze echter wel kunnen bouwen met het oog op meer dagelijkse bruikbaarheid en dat zou echt wel verkopen. Ferrari en Porsche hebben immers ook auto’s in huis die elke dag gebruikt kunnen worden. Ik vind het dus een rare opmerking. Tevens had Lambo op deze manier eens ervaring kunnen opdoen met hybride-techniek, want volgens mij weten ze daar nog vrij weinig vanaf. Gelukkig voor hen redt mama Audi ze wel uit de brand daarmee.
    Als laatste het design. Eindelijk was er een Lambo die eens niet alleen maar strakke, schreeuwerige lijnen had, maar juist mooie vloeiende lijnen en een ingetogen design. Dergelijk design kan ik meer waarderen dan die simpele strakke lijnen. Helaas reiken de tentakels van VAG in deze ver, want het concern blinkt niet uit in briljante designs mijns inziens.

    Login om te reageren
    • pomoek zegt

      22 juli 2015 om 08:52

      @berlinetta: had er nooit bij stil gestaan dat sportwagens zo weinig worden gereden. Nog geen 15 km per dag dus…

      Login om te reageren
  11. knipperlichtje zegt

    21 juli 2015 om 22:55

    Jammer, ik vond dit een aantrekkelijke auto. Niet alleen opvallend, maar ook daadwerkelijk mooi. Al had het van mij iets lager en langer gemogen, dan was het echt een moderne 575 geweest. Een productieversie van de Estoque had me ook mooi geleken

    Login om te reageren
  12. jorden zegt

    21 juli 2015 om 23:37

    Ik snap gewoon niet waarom ze geen Ferrari F12 concurrent maken?? Durven ze het niet aan? Concurrent zijn van Ferrari is toch de Lambo filosofie! :p

    Login om te reageren
    • anakiet zegt

      22 juli 2015 om 00:27

      @jorden: Te duur. Net zoals deze denk ik. Een 300 pk sterke elektro motor heeft wel wat “added intensity ” werkt ook prima in de P1 918 en LaFerrari. Ze zijn met de Aventador en Huracan zo’n beetje uit de rode cijfers en ze willen denk niet terug in de rode cijfers.
      Te duur of verkoopt niet, mooie praatjes geloof ik niet :)

      Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      22 juli 2015 om 10:36

      @jorden: F12 concurrent heeft Lamborghini al: de Aventador.

      Login om te reageren
      • st3fan zegt

        22 juli 2015 om 16:01

        @gtwillem: dus de aventador is de concurrent van de f12 en 458?

        Login om te reageren
        • gtwillem zegt

          22 juli 2015 om 17:25

          @st3fan: nee. De Aventador is de concurrent voor de F12. De Huracan voor de 488 GTB.

          Login om te reageren
  13. dhrwilders zegt

    22 juli 2015 om 00:48

    Geen cijfers waar je wauw tegen zegt

    Login om te reageren
  14. mrrallycross zegt

    22 juli 2015 om 04:22

    Omgelegd door vag dat met de nieuwe Bugatti dit gat waarschijnlijk gaat vullen?

    Login om te reageren
  15. lotuselises2 zegt

    22 juli 2015 om 07:31

    Jammer, zou de eerste mooie Lambo zijn sinds de Miura

    Login om te reageren
  16. bas038 zegt

    22 juli 2015 om 08:35

    Zeer goed besluit, meneer Winkelmann.

    Login om te reageren
  17. kliko zegt

    22 juli 2015 om 08:45

    Zonde… Prachtige auto die een mooie tegenhanger zou kunnen zijn voor Porsche, Laffe en de P1…

    Login om te reageren
  18. clarkson zegt

    22 juli 2015 om 09:27

    Wat jammer! Ik vind het juist wel een mooi design.

    Login om te reageren
  19. steelfighter zegt

    22 juli 2015 om 09:54

    De nieuwe Tomas Panthera

    Login om te reageren
  20. philipf zegt

    22 juli 2015 om 11:25

    Balen!

    Login om te reageren
  21. jake6 zegt

    22 juli 2015 om 15:40

    Het protserige van de meeste lamborghini’s ontbreekt, vind ik.
    Toch zonde, ze zullen wel veel tijd en geld hebben besteed aan het project.

    Login om te reageren
  22. piiiti zegt

    24 juli 2015 om 10:51

    Bepaald geen ramp dat ze deze schrappen in mijn ogen…
    Zou ik het model voor het eerst zien, zonder badge, dan zou ik gokken op Ferrari.
    Alleen daarom al… schrappen ;)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North