
Kijk nog maar eens heel goed naar de nieuwe Lamborghini Manifesto.
Lamborghini vierde onlangs een feestje. Het Centro Stile bestaat 20 jaar. Dit is het interne designcentrum waar al twee decennia lang de stieren uit de stal van Lamborghini tot stand komen. En hoe vier je dat beter dan met een compleet nieuwe conceptcar? Dit is de Lamborghini Manifesto. Een studiemodel dat meer zegt over de toekomst van het merk dan je op het eerste gezicht zou denken.
De Manifesto is geen productieauto en ook geen nieuw model. Nee, deze Lambo is een voorbode van het toekomstige design bij het Italiaanse merk. De knalgele conceptcar laat zien welke richting de ontwerpers van Centro Stile onder leiding van Mitja Borkert de komende jaren inslaan. Dus wen er maar aan.

Het goede nieuws. Lamborghini is niet van plan is om zijn klassieke vormtaal los te laten. De wigvorm blijft heilig. De neus is messcherp en laag, de koplampen zijn driehoekig en voorzien van de bekende Y-vormige dagrijverlichting. Achteraan domineren eveneens Y-vormige achterlichten en een gigantische diffuser. Het is allemaal heel typisch Lamborghini.

Al in 1963 besefte oprichter Ferruccio Lamborghini hoe belangrijk vormgeving zou zijn voor zijn auto’s. De 350 GTV, 350 GT en later de Miura legden de basis voor een designtaal die in 1971 culmineerde in de Countach. De auto die de beroemde wigvorm en het “hexagon”-motief introduceerde. Dat laatste is iets waar de ontwerpers van Lamborghini nog steeds mee werken.

Het is niet zo dat het merk een compleet nieuwe weg is ingeslagen. De onlangs gelanceerd Fenomeno heeft wat trekjes gemeen met de Manifesto op design technisch gebied. Of het nu blijft bij een studiemodel, of uiteindelijk dit doorgepakt gaat worden naar een concreet productiemodel is afwachten. Lamborghini kennende gooien ze nooit zomaar een ontwerp in de prullenbak. Dikke kans dat de look van de nieuwe Lamborghini Manifesto terugkomen op een toekomstig nieuw model. Dat maakt dit concept belangrijker dan je denkt.





Mooi concept. Genoeg heritage èn toekomst in deze vorm. Wieluitslag voor zal een uitdaging zijn…
Die achterkant waarbij zoveel van die brede sloffen zichtbaar is, doet echt heerlijk 80’s aan !
Verder doet het design van Lamborghini me meestal niet heel veel.
Dacht ook direct aan die dikke Pantera van in die periode. Wat een beest was dat.
Ja inderdaad !
Hmm, krijg je zo niet ontiegelijk veel steenslag..?
Setje Sparco spatlappen erop en gáán !
Met dit formaat banden zijn Scania spatlappen ook een optie.
Binnenkort bij GT7……
Heerlijk!
Die voorkant komt nu zo langzaamaan wel heel bekend voor. Denk toch dat ze zelfs bij Lamborghini nu eens iets nieuws moeten verzinnen.
Voor een concept / studie is het wel erg ‘karig’ imho..
Waar de laatste versies van de ‘reguliere’ wagens een wild randje hadden qua look daar is dit bijna weer braaf te noemen..
Lijkt meer op iets waar AI na wat pogingen zo mee zou kunnen komen..
Wauw. De vorm die Lambo al jaaaaaaren gebruikt. Wat een verrassing.
“belangrijker dan je denkt”…
Ehhh, nou dit is dus exact wat ik dacht