• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Lammers: “Circuit Zandvoort wordt als een bobsleebaan”

Auteur: jaapiyo, gepost 15 december 2019 om 17:58 – 17 Reacties

Wouter-met-dikke-BMW


Alle F1 coureurs zijn de BOB volgend jaar mei.

Spann0nd, over minder dan een half jaar moet het dan toch echt gaan gebeuren: de Formule 1 Grand Prix van Nederland zal voor het eerst sinds 1985 verreden worden. Het blijft een opmerkelijk en misschien zelfs wel onwerkelijk feit voor Nederlandse auto- en raceliefhebbers, waarvoor het politieke klimaat doorgaans zo kil is als het echte klimaat in Vuurland.

We durven het dan ook eigenlijk niet te geloven totdat de vlag zwaait op 3 mei 2020. Pas dan gaan we op de redactie vol Emma Wortelboer. In de tussentijd is de angst dat er nog een of andere milieuclub, een ontspoorde rechter, een vertraagd bouwbedrijf of een beschermde vlindersoort roet in het eten gooit immens te noemen. Bovendien moet het ook nog allemaal goed gaan met de banden.

Circuit Zandvoort krijgt immers een paar dikke kombochten en dat doet échte fans terugdenken aan de legendarische Grand Prix van Amerika op het circuit van Indianapolis in 2005. Het was de enige Grand Prix dat jaar die gewonnen werd door Michael Schumacher. Tiago Monteiro pakte het enige podium uit zijn carrière en Christijan Albers de enige puntjes uit zijn carrière. De reden daarvoor was simpel: er deden de facto slechts zes auto’s mee aan de race nadat alle bolides op Michelin-rubber na de opwarmronde afbogen naar de pits. Na een paar incidentjes eerder dat weekend, waren zij namelijk bang dat de enkele kombocht van de fameuze Oval die deel uitmaakte van de F1-circuit teveel zou zijn voor het Franse rubber. Voor de F1 was het een debacle van jewelste.

Het trauma is nog steeds niet verwerkt, want Pirelli wordt best nerveus van het feit dat de banking op Zandvoort vrij extreem zal zijn. De verkanting is een stuk steiler dan die in Indianapolis bijvoorbeeld. Naar verluidt test Pirelli op Daytona vast of het allemaal wel kan. Maar volgens Jantje Lammers is het allemaal geen probleem. Ten eerste omdat de verkante bochten veel minder lang zullen zijn dan de unit op het F1 circuit van Indianapolis en ten tweede omdat de bochten een progressieve verkanting hebben in plaats van een lineaire zoals op de Brickyard:

Ik verwacht geen problemen om twee redenen. Ten eerste was de bocht op Indianapolis veel langer, waardoor de belasting van de band ook veel zwaarder was. Ten tweede kent het circuit van Indianapolis een lineaire verkanting en krijgen wij progressieve verkantingen, een beetje zoals bij een bobsleebaan.

Waarvan akte.

Ook interessant!

  • Dutch GP
    Video: F1-teams komen aan op Circuit Zandvoort
  • Zandvoort
    Rechter geeft circuit Zandvoort helemaal gelijk.
  • Zandvoort overspoeld door trucks
    Zandvoort maakt zich op voor invasie van vrachtwagens
  • Video: Max Verstappen Circuit Zandvoort Track Guide!
    Video: Max Verstappen Circuit Zandvoort Track Guide!

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

circuit-zandvoort, Formule 1, jan-lammers, Racing

Vorig bericht: « “Verstappen zou Vettel vermorzelen bij Red Bull”
Volgend bericht: Duitse EV’s bijten in stof: Mercedes EQC weer uitgesteld »

Lees Interacties

Reacties

  1. Rick-dos zegt

    15 december 2019 om 18:05

    Knap van die lui. Ze hebben mijn interesse en nieuwsgierigheid aangewakkerd waar ik eerst dacht door de oude layout dat het een aanfluiting en hele saaie race zou worden. Met die kombocht is het een markant circuit geworden en heeft het de potentie om één van de favoriete races op de kalender te worden.

    Login om te reageren
    • kempenaer zegt

      16 december 2019 om 10:52

      @rick-dos:
      Dat zal wel meevallen…

      Login om te reageren
  2. kempenaer zegt

    15 december 2019 om 18:08

    Geef Jantje een paar duizend euro en hij vertelt de kudde alles wat je wilt.
    Mooie skelterbaan met bobsleebochten. Leuk voor de Efteling.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      15 december 2019 om 18:58

      @kempenaer: laten ze dáár nou net dit jaar afscheid van de bobsleebaan hebben genomen…

      Login om te reageren
      • kempenaer zegt

        16 december 2019 om 10:51

        @rrrobert:
        Klopt! Daar heeft Jantje wat op bedacht, binnenkort bobsleeën in Zandvoort!

        Login om te reageren
        • Robert zegt

          16 december 2019 om 10:53

          @kempenaer: winter 2020-2021 denk ik ?

          Login om te reageren
  3. Mielie zegt

    15 december 2019 om 18:12

    Onlangs is toch besloten dat komend seizoen op dezelfde compounds als 2019 gereden gaat worden? Vraag me af wat gebeurt als uit die Daytona tests blijkt dat de banden het niet aankunnen.

    Login om te reageren
  4. davidxdroog zegt

    15 december 2019 om 18:14

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  5. deuxchevaux zegt

    15 december 2019 om 18:36

    Railing erlangs, en plankgas gaan met die banaan!

    Login om te reageren
    • lovecars zegt

      16 december 2019 om 20:50

      @deuxchevaux: slotracen!

      Login om te reageren
  6. vroom11 zegt

    15 december 2019 om 19:22

    Op bobslee banen is t niet lekker inhalen… (rijmt ook nog)

    Login om te reageren
    • futse zegt

      15 december 2019 om 21:00

      @vroom11: euh, dat rijmt niet hoor… ?

      Login om te reageren
  7. rickthestig zegt

    15 december 2019 om 19:29

    Sanka, are you dead? Yeah man!

    Login om te reageren
  8. hetzwartesaabvandefamilie zegt

    15 december 2019 om 22:08

    Lineaire verkanting? Progressieve verkanting?

    Login om te reageren
  9. antoonniels zegt

    16 december 2019 om 00:46

    Is het een circuit of een achtbaan? Volgende bericht van Lammers is dat de looping na scheivlak echt geen probleem is voor amateurs in hun bmw 3 series. Hij bakt ze mooi bruin die Jan.

    Login om te reageren
  10. Dutchdriftking zegt

    16 december 2019 om 08:53

    En Lewis is de aanvoerder van Jamaican bobsled team’?

    Login om te reageren
  11. stefstuntpiloot zegt

    16 december 2019 om 09:23

    Indianapolis heeft geen kombocht!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North