Lancering Audi e-tron 4 weken vertraagd

Auteur: , 51 Reacties
Lancering Audi e-tron met 4 weken vertraagd

Wat is er aan het handje?

Tussen Audi en de nieuwe e-tron wil het nog niet boteren. De oorspronkelijke lancering in Brussel liep vertraging om en daardoor moet Audi uitwijken naar een latere lancering in San Francisco. Nu is de e-tron wederom in het nieuws vanwege een vermeende vertraging. Dit keer heeft het te maken met de software.

Er zijn problemen met de ontwikkeling van de software voor de e-tron. Dit heeft tot gevolg dat de eerste volledige elektrische SUV van Audi vier weken later in de showroom zal staan dan gepland. Volgens Reuters is er sprake van een ‘bug’, zonder verdere details te vermelden.

Het is geen ramp voor Audi. De Duitse autofabrikant heeft immers nog geen concrete datum van de marktintroductie naar buiten gebracht. Voor nu was enkel bekend dat de e-tron ‘ergens volgend jaar’ bij de dealer zal staan en in dat opzicht is dat vage ‘ergens’ onveranderd gebleven. De vertraging zal geen effect hebben op de orderboeken. Over exact een maand kunnen de eerste handtekeningen gezet worden. Voor 84.100 euro staat deze Audi-revolutie op vier wielen bij je op de stoep.



51 reacties

Een bug?! Die VW Kever blijft zich overal mee bemoeien.
Wel een domper voor de mensen die gehoopt hadden hem voor 31/12 op de oprit te hebben, ben benieuwd hoe de verkoop gaat als alles pas volgend jaar geleverd gaat worden.
@drf76: beetje relativeren kan geen kwaad hoor…het is niet alsof ze niet te eten hebben
@drf76: is altijd al gezegd dat ie niet voor volgend jaar geleverd zou worden… de onthulling was van gezegd dat ie eerder zou komen.
@peug206: Ik ken toch twee mensen die besteld hebben met de mededeling van de dealer dat hij in 2018 geleverd wordt. Zou om een kleine serie van 200 stuks voor NL gaan, ook diverse mesen gehoord die bezig waren met snelle import uit DE om maar binnen de 4% bijtelling te vallen.
@drf76: Ik heb van de afdeling Brussel (Vorst) vernomen dat er alles aan gedaan zal worden om ze vanaf dit jaar te gaan leveren.
Hoeveel, weet ik niet.
@drf76: tja, jammer voor die paar krentenwegers!
@drf76: ik snap niet waarom je een auto niet in de showroom kan zetten (of op kenteken zetten) vanwege een software bug. Of het is een giga bug of een smoesjes. Hebben ze niks geleerd van Tesla met OTA updates?
@flutterby: omdat een grote bestaande speler zich niet kan permitteren om zijn klanten als testers te gebruiken. Die pikken dat niet en verwachten meer.
Een nieuw bedrijf met (nu nog) een start-up gehalte wat het opneemt tegen de grote jongens (underdog) door een compleet nieuwe markt te creëeren kan dat wel. Die klanten zijn veel vergevingsgezinder. Als over pakweg 3 jaar er op grote schaal concurrentie is voor Tesla dan gaan ze dat ook merken.
@chrisvonmeer: het schijnt om een software bug te gaan die de type goedkeuring tegengaat. Dus is wel wat anders dan een simpele ota update.
@pramm: dan kan je dat ding nog steeds naar de dealer verschepen toch?
@flutterby: eens, tenzij het probleem wat groter is dan dat.
@chrisvonmeer: wie gaat precies testen IN de showroom?
@flutterby: het belangrijkste wat je kunt leren van OTA updates is dat je die bij een auto eigenlijk niet wilt. Als er ergens een veiligheidsrisico zit dan is het daar wel. Ook kunnen OTA updates er voor zorgen dat je voertuig opeens niet meer werkt. OTA is leuk voor kaart updates maar eigenlijk niet voor Firmware.
De tekst moet worden aangepast want er staat “Voor 84.100 euro staat deze Audi-revolutie op vier wielen bij je op de stoep.” Dat moet natuurlijk zijn : “84.100 euro is de eerste regel in de prijsberekening. Het blijft immers een Audi. Dus reken maar op minimaal 95.000 als je de auto daadwerkelijk gaat bestellen.”
@w0o0dy: Deze auto gaat makkelijk over de ton heen hoor. Of je moet al willen rijden in een auto die kaler is dan de poes van mijn vriendin.
@berlinetta: nou liever niet, daar rijden al genoeg mensen in
@janmetdelangeachternaam: Haha you got me there!
@w0o0dy: Hoe, maar 10.000€ aan opties, hoe doe je dat?
@wimof: leuk kleurtje en bekerhouders en een trekhaak. Dat moet nog wel lukken denk ik zelfs bij Audi.
Revolutie? Loopt technologisch 4 jaar achter op Tesla.
@karaya: want de Tesla heeft dezelfde bouwkwaliteit en futuristische spiegels?
@hollandbest: Bouwkwaliteit? Als die accu’s net zo slecht zijn als de TFSI blokken wordt het lachen.

Ik lach nu al trouwens.
@karaya: De accu’s komen van LG en Samsung, dus daar maak ik mijn geen zorgen over.
Het 95kW/h accu pakkeet lijkt mijn wat aan de kleine kant.
Daar mag nog best een 120 of 140 kW/h versie bij komen.
@hzw: Klopt, zit er helemaal naast met de batterijen.
@karaya: Het probleem met de TFSI motoren is ondertussen al 10 (tien) jaar oud!
Er zijn twee batterij leveranciers in omloop, Panasonic en de andere ontsnapt me.
@wimof: betreft hier enkel lg. Panasonic werkt samen met Tesla.
@hollandbest: Die spiegels, wat een onzin, typisch Audi een oplossing voor een probleem wat niet bestaat.
@cazzo046: Welke spiegels? ;-)
Lachen man, als je op maandag weer naar de dealer mag voor een 1) een stengel, 2) een complete lens-unit, 3) een kabelboom, omdat de buurtpuber weer er eens ‘met z’n jas achter is blijven haken’

Daarnaast is het natuurlijk weer een oplossing van niks, dat je je hoofd naar beneden en naar het deurpaneel moet draaien om iets te zien. Je perifere zichtveld ziet niets meer door de voor-/zijtruiten!

En als laatste is het nog een touchscreen ook! Wil de overheid je net ‘MoNo’ hebben met de smartphone, moet je weer met je vingers en hoofd bij een schermpje in je deur zijn.

Dit gaat dezelfde kant op als met de DRL: oeps! helemaal vergeten dat achterlichten handig zijn in mist en bij lage zon. Gauw de toekomstige typegoedkeuringen aanpassen, want niet nagedacht.
@hollandbest: in de VS zijn camera’s niet toegestaan, maar durf vrij zeker te zeggen dat ze de basis al op de plank hebben liggen. Autopilot gebruikt dezelfde beelden namelijk al om andere verkeersdeelnemers waar te nemen en te onderscheiden van elkaar.
@flutterby: Achterlichten zijn aanvinkbaar in het dealer programma.
“Er zijn problemen met de ontwikkeling van de software voor de e-tron.” Het sjoemelt zeker?
@utregcity: ben geen VAG fan maar begint beetje afgezaagd te worden
@hollandbest: ik ook niet, VAG-fan, vandaar. 🤪
@utregcity: juist niet, dat is het probleem.
@flutterby: Ondertussen weten we dat (bijna) alle fabrikanten de Bosch software hebben gebruikt.
@wimof: bijna elke fabrikant koopt motormanagement in bij Bosch. Maar elke fabrikant heeft zijn specifieke wensen (denk aan het CAN bericht waarop het toerental wordt geraporteerd, dat is bij elke fabrikant verschillend). De software wordt dus specifiek per fabrikant (en zelfs voertuiggeneratie) gemaakt.
Zo had VW de wens voor een calibreerbare testmode die de test op de testbank herkende. Matlabmodeltje met de testcyclus erin, “schoon” programma met extra veel adBlue inspuiting, calibreerbare parameter die zegt dat als je in de testcyclus zit dan het schone programma draait. Bosch maakt het wel, waarschuwt ervoor maar ze maken het wel. En VW calibreert het in productie actief.
@utregcity: Haha….sjoemelaccu’s
@hollandbest Ben het met je eens, hoor! Maar het is wel het eerste wat bij je opkomt…
Het schijnt dat de problemen voornamelijk komen door afspraken met lg chem over batterijen
Ouwe sjoemelaartjes 🤪
En maar lachen om de problemen bij Tesla. Dit zou de Duitse merken nooooit overkomen aldus alle priemiejum fanboys.
@harrie: productieproblemen zoals bij Telsa zou de meer ervaren fabrikanten niet overkomen. Software problemen zoals bij Tesla kan iedereen overkomen. Voertuigen met slechte software uitleveren en later online updaten, dat laten de klassieke fabrikanten zich niet overkomen, dan liever later uitleveren. Het is een filosofie verschil met Tesla.
@mashell: op dit moment mogen ze de auto niet uitleveren omdat het firmware betreft die goedkeuring nodig heeft. Tesla heeft natuurlijk ook nooit auto’s uitgeleverd die niet voldeden aan de eisen.

https://insideevs.com/audi-e-tron-delayed-software-issue/
@pramm: ik ken geen enkel stuk software dat je in een auto aan een keuringsinstantie moet voorleggen (denk aan het diesel schandaal). Maar er is wel vrij veel software die je afgezekerd moet hebben voordat je deze vrij geeft. Daar zijn normen voor (ISO 26262). Ik kan me voorstellen dat Audi software aan het af zekeren is voordat ze de wagens door klanten laten rijden, anders zijn de aansprakelijkheidsgevolgen niet te overzien. Dat afzekeren is een specialistisch en arbeidsintensief proces.
@mashell: Ik kan op dit topic inhoudelijk niet beoordelen wat wel of niet moet worden goedgekeurd.
Dus ik citeer enkel wat ik elders lees. Er wordt gesproken over Regulatory Clearance.

The problem comes from the E-Tron’s software. According to Reuters, Audi had to modify a piece of its software while developing the vehicle. While that might not sound worthy of a delay, the automaker evidently needs to get regulatory clearance on this update, which is the reason for the delay, since we all know governments operate at their own pace.

https://www.cnet.com/roadshow/news/audi-e-tron-delayed-four-weeks-software-bug/
Wist niet dat dat opladen zo lang duurt
Tis wel zuur, ben bij de introductie geweest en ik had hem graag gehad. Qua opties valt het redelijk mee, ik heb foto’s van de opties:

€1700 – exterieur pakket – alleen met proline (20” en wat details)
€3300 – proline (oa electrische stoelen met verwarming)
€5900 – proline S

Los:
€2900 tech pack:
– HUD
– spiegel camera’s
– top view 360 camera

€2900 connectivity pack:
– phone box
– smartphone interface
– DAB
– premium audio B&O
– akoestische zijruiten

Alleen metallic lak is nog onzeker maar de dealer dacht €1200 (incl)

Kost veel geld om hem in 2019 te leasen.
Ja, dat wordt flink wat aan bijtelling aftikken als je ‘m in 2019 leased.
Vertraagde levering. Ze hebben gewoon iets te veel gekeken naar Tesla, en iets teveel gekopieerd :-)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).