• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Land Rover ‘Baby Defender’ krijgt standaard FWD!

Auteur: Loek, gepost 2 november 2020 om 21:48 – 25 Reacties

Nog verdere verloedering van de Defender: een ‘Baby Defender’ wordt niet standaard geleverd met vierwielaandrijving.

De Land Rover Defender is een icoon. De naam is iets recenter, maar de auto zelf vloeide voort uit de originele Land Rover. En diens opvolgers die Series II en Series III heetten. Het recept bleef zowat ongewijzigd: een simpele en capabele offroader. Dat heeft Land Rover meer dan 70 jaar volgehouden, totdat het doek viel voor de oude Defender.

New Defender

Land Rover Defender 2020

De naam Defender prijkt echter weer voorop een Land Rover. De echte fans zijn echter niet zo te spreken over de New Defender en diens nieuwe insteek. Het is een auto die ontworpen is volgens de standaarden van 2020. Dat betekent veel complexere techniek en meer een ‘handtasjesimago’ dan ooit. Laten we wel wezen: de auto moet verkopen. Een hilarisch oude auto die alleen écht uniek is buiten de weg, gaat minder verkopen dan een iets ‘minder capabele’ offroader met meer functies voor de weg. De nieuwe Defender doet het trouwens prima in ruige omstandigheden.

Baby Defender

Land Rover zelf lijkt niet zo veel te doen met het commentaar. Sterker nog: volgens What Car? wordt de Defender-lineup uitgebreid met een ‘Baby Defender’. De grote Defender is een forse SUV, daar moet een kleine Defender onder komen. Denk aan wat de Discovery en Discovery Sport van elkaar zijn.

Des duivels

Maar wat moet een Land Rover te allen tijde hebben? Ons lijkt dat vierwielaandrijving erg belangrijk is. Dat is even een dingetje bij die Baby Defender: als het aan What Car? ligt, krijgt die standaard voorwielaandrijving! Het is niet onlogisch, gezien het feit dat ook de Evoque en Discovery Sport tegenwoordig standaard voorwielaandrijving hebben. Maar het is wel opmerkelijk dat de Defender-naam (met historie) zich hieraan moet verlenen. Hij staat gepland voor 2022 en moet in het VK de helft kosten van een ‘echte’ Defender.

De rest

Verder bespreekt What Car? nog wat auto’s die JLR er gaat uitpersen tot en met 2023:

  • 2021: Jaguar XJ. De nieuwe S-Klasse-rivaal van Jaguar wordt een elektrische limousine.
  • 2021: Jaguar J-PACE. Een ‘fullsize’ SUV, gericht op de Audi Q7, BMW X5 en Volvo XC90.
  • 2021: nieuwe Full Size Range Rover. De koning van de Range Rover-lineup wordt eindelijk in een compleet nieuw jasje gestoken.
  • 2021 (eind): nieuwe Range Rover Sport. Het model nét onder de grote Range Rover.
  • 2022: Baby Defender
  • 2022: Road Rover. een volledig elektrische middenklasse SUV gericht op de Audi e-tron.
  • 2023: nieuwe F-Type. Geruchtmatig een middenmotor sportauto met een hybride V6. Wellicht zelfs plug-in hybrides of volledige EV-aandrijving.

Ook interessant!

  • Land Rover gooit waterstof in de Defender
  • Land Rover Defender 90 rijtest
  • Land Rover Defender SVR gaat echt knotsgek worden
    Land Rover Defender SVR gaat echt knotsgek worden
  • Land Rover Defender 130
    Land Rover Defender gaat er ZO uit zien!

Nieuwste artikelen

  • Deze Porsche op Marktplaats is in vier jaar zestig procent afgeschreven
  • Lijst F1 coureurs 2025: wie vonden wij na Verstappen de beste?
  • BMW heeft voor iedere Nederlander een 3-Serie gemaakt
  • Mathieu van der Poel klaar voor het veldrijden met zijn Lamborghini Sterrato
FacebookTweetPinLinkedIn

defender, Jaguar, Land Rover

Vorig bericht: « De gaafste betaalbare auto’s voor petrolheads op een rij
Volgend bericht: Duitsland deelt boete van 12 miljoen euro aan Tesla uit »

Lees Interacties

Reacties

  1. bierbuik zegt

    2 november 2020 om 22:46

    Een Defender met FWD en een F-type met middenmotor, ze gooien aardig wat namen te grabbel.. toevallig genoeg hoor ik tijdens het typen van dit bericht de reclame van de nieuwe Ford Puma op de achtergrond, ook jammer, maar zo gaat het helaas anno 2020.

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      2 november 2020 om 23:46

      Joh, laten we nou niet doen alsof de F-Type zo’n legendarische en historische naam is, we zijn nog altijd bezig aan de eerste generatie van die auto.

      Login om te reageren
      • dondeboer zegt

        3 november 2020 om 07:05

        @Edge: De D-type en E-type zijn anders best legendarisch te noemen. En de opvolger van de huidige F-type past in de traditie, een G-type met middenmotor zou een trendbreuk zijn, net zoals bij de Corvette.

        Login om te reageren
    • ibssr zegt

      3 november 2020 om 10:48

      @bierbuik Inderdaad niets is meer heilig in 2020. De naam Puma van een coupé gebruiken voor een SUV. Ik heb in de Engelse pers ergens gelezen dat de naam van de ‘baby Defender’ al bekend is: LAND ROVER PRETENDER. Humor hebben de Engelse gelukkig nog voldoende.

      Login om te reageren
  2. pindakoning zegt

    2 november 2020 om 22:46

    2021 wordt zo te zien een belangrijk jaar voor ze

    Login om te reageren
  3. tysson zegt

    2 november 2020 om 22:51

    ?

    Login om te reageren
  4. meetsysteem zegt

    3 november 2020 om 00:12

    Lijkt me allemaal prima. Ga met de tijd mee, verdien geld, omarm het verleden met de blik op de toekomst, ofwel leuteren over ‘heritage’ helpt je niet de volgende decennia door.

    Login om te reageren
  5. bitd zegt

    3 november 2020 om 00:20

    Ben best benieuwd naar de nieuwe XJ en Range Rover!

    Login om te reageren
  6. rikv99 zegt

    3 november 2020 om 07:04

    Heh! gadverdamme!

    Login om te reageren
  7. mwti zegt

    3 november 2020 om 07:07

    De meesten komen niet verder dan de PC Hooftstraat dus…

    Login om te reageren
  8. Gulli zegt

    3 november 2020 om 07:23

    Commercieel gezien is er natuurlijk geen speld tussen te krijgen, helaas voor de puristen maar bij JLR moet er ook gewoon geld verdiend worden.

    Login om te reageren
  9. vacano zegt

    3 november 2020 om 07:40

    nog erger dan alcoholvrij bier

    Login om te reageren
  10. bpc zegt

    3 november 2020 om 07:41

    Niks is nog heilig…

    Login om te reageren
  11. ukbob zegt

    3 november 2020 om 07:42

    Prima nieuws! Waarom? Iedereen die nu het hele internet vol reageert met quotes als “dan is het geen échte Defender” en “het is een schande!” koopt tóch geen auto als dit…
    Laat Jaguar Land Rover maar mooi komen met dit soort nieuwe modellen die de business goed doen. En toevalligerwijs een hele nieuwe (en vermogende!) groep klanten aanspreken die normaal NOOIT in een oude (échte..) Defender zouden rijden.

    Login om te reageren
    • mp014 zegt

      3 november 2020 om 07:58

      @ukbob: precies zo is het! Ik denk er al jaren aan een oude defender te kopen en wellicht komt dat (on)ding er ook echt nog wel eens maar…… waar mag je daar nog mee rijden behalve dan daar waar hij voor gemaakt is…. Sherwood Forestven de Schotse highlands!!
      Als je dan toch iets nieuws wil dan zie ik persoonlijk veel liever zo een defender 90 dan, pak m beet, een GLE of Q7…

      Ik wacht iig met smart op alle nieuwe modellen komend jaar, hoewel de kans groot is dat ik er de spaarpot (van de kinderen) niet op ga stuk slaan! Succes JLR! Blij dat er nog van dit soort merken zijn ??

      Login om te reageren
    • karhengst zegt

      3 november 2020 om 10:39

      Het probleem is ook niet dat ik er een koop. Het probleem is dat een of andere trut er een koopt en weer lekker in de weg gaat rijden op de linkerbaan omdat mevrouw (m/v/x) een grote auto heeft waarvan men meent dat deze niet op de rechterbaan hoort, want SUV. Hoe minder van dergelijke hoge hokken hoe beter, die paar échte SUVs die wel dat doen waar ze oorspronkelijk voor gedacht zijn neem ik dan wel voor lief.

      Maar goed ter nuance, zoals @mp014 zegt dan inderdaad nog liever dit dan een GLE of Q7, wat waarschijnlijk het alternatief zou zijn.

      Login om te reageren
  12. Robert zegt

    3 november 2020 om 07:45

    Booskijkers in de koplampbehuizing. Is misschien nóg wel erger dan standaard 2WD.

    Login om te reageren
  13. sizedoesmatter zegt

    3 november 2020 om 08:11

    Een Landrover Defender met Fwd; aha, dus dàt is vooruitgang…..
    Moet dat bordje weg ‘Best 4x4xfar’ of ‘LR parking only, others will get stuck’
    Zou hij ook geen trekhaak meer kunnen krijgen? Of kwetsbare bekleding? Of weinig grondspeling? Of, of, of…..tja, geld….

    Login om te reageren
  14. dalmore zegt

    3 november 2020 om 09:10

    Als ik dit lijstje zie wordt ik ook erg nieuwsgierig naar de nieuwe XJ, is daar al informatie over?

    Login om te reageren
  15. iz_person zegt

    3 november 2020 om 10:21

    Ik vind hem zo lie-ief….

    Login om te reageren
  16. harrie zegt

    3 november 2020 om 10:26

    Precies, keihard uitmelken die retrokitsch.
    Genoeg volk dat denkt dat zo’n vinexdrempeljeep ze daadwerkelijk stoer en avontuurlijk maakt.

    Login om te reageren
  17. realhustler zegt

    3 november 2020 om 11:16

    Heel eerlijk, 4×4 is helemaal niet zo zaligmakend als mensen denken. Zie bv een X5 vs een Range Rover een grasveld naar boven.

    Met een off road met inschakelbare 4×4 rij je gewoon met (meestal) RWD of (sommige) FWD totdat het te spannend wordt. Want je komt vooral veel verder door de andere banden en de hogere grondspeling.

    Op vakantie, met een gewone auto op wegen die off-road te noemen zijn was tractie niet het probleem, grondspeling was het grootste issue. O ja, en krassen van de bomen / bosjes en langs het weggetje, en steenslag.

    Ik denk dat een standaard Jeep Wrangler Rubicon gewoon met RWD off road veel verder komt dan een standaard X5. Dus een New Defender, met zijn FWD, forse grondspeling, inclusief een terrain mode, die komt ver genoeg voor de meeste mensen.

    Login om te reageren
  18. levoi zegt

    3 november 2020 om 12:47

    @realhustler. Als de ondergrond hard is kom je met genoeg bodemspeling en wat vaart een heel eind zonder vierwielaandrijving. Zodra het echter wat modderig wordt, ben je vrij snel klaar.

    Login om te reageren
  19. goodvibrations zegt

    3 november 2020 om 15:42

    Ik begrijp het wel.. Imago moet je soms “benutten” marge pakken op een schattige baby defender lukt vast beter dan de echte.. Terwijl de echte het imago op peil houdt..
    Omgekeerd noemde Piëch de Pheaton een succes indien die het imago van volkswagen kon optillen.. Ook al zijn de verkoopaantallen laag…

    Login om te reageren
  20. monsieurleloure zegt

    3 november 2020 om 19:02

    Ik denk nog wel eens terug aan mijn Jeep Grand Cherokee uit 1993, dat gekke ding kwam best ver in het terrein. Alleen die ene keer op een veld met drijfzand op de de Maasvlakte werd hem te veel. Na een uur schraapte de portieren over het zand heen. Er moesten 2 4×4 tractoren aan te pas komen om hem eruit te trekken. Mooie tijd

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North