Land Rover Discovery Sport [update: officiële info, video en foto’s]

Auteur: , 53 Reacties

De officiële presentatie van de Land Rover Discovery Sport laat nog een paar uurtjes op zich wachten, maar het is de Britten alweer niet gelukt de foto's binnenskamers te houden.

Dat is overigens niet voor het eerst, want Land Rover heeft er wel vaker een handje van vroegtijdig beeldmateriaal of andere informatie naar buiten te laten komen. Je zou bijna denken dat er opzet in het spel is, of niet? Ook de Land Rover Discovery Sport zagen we vorige week al, ook al was het slechts in miniatuurvorm.

De Italiaanse collega’s Autoblog.it legden vandaag al de hand op de eerste officiële plaatjes van de opvolger van de Freelander. Zij voorspellen dat de Discovery Sport er komt in drie variant: een compacte, een sportieve en een ruime uitvoering, waarbij plaats is voor zeven personen.

Update 3 september: de Land Rover Discovery Sport is officieel. Dit “eerste nieuwe lid van de Discovery familie” is optioneel als 5+2 zits te bestellen en beloofd “zeer veelzijdig” te zijn, met onder meer maximaal 4 12V en 6 USB laadmogelijkheden in het interieur die vanaf elke van de drie zitrijen te gebruiken zijn. Verder is er een 8 inch touchscreen, achterbank met “slide & recline”-functie en een geavanceerd Head-Up Display.

De Discovery Sport heeft een maximale doorwaaddiepte van 60 centimeter en beschikt uiteraard over de nieuwste versies van systemen als Terrain Response, Hill Descent Control, Gradient Release Control en Wade Sensing om je door de lastigste terreinen te helpen. De aanloop-, afloop- en overloophoeken zijn respectievelijk 25, 31 en 159 graden.

Motorisch gezien is er keuze uit drie viercilinders. Een 2.0 Si4 turbo met 240 pk en twee 2.2 turbodiesels: de 150 pk TD4 en de 190 pk SD4. Alle motoren zijn uitgerust met Stop/Start en Smart Regenerative Charging. Later in 2015 komt er nog een ED4 Turbodiesel met een beoogde CO2-emissie van 119g/km. Een handgeschakelde zesbak of negentraps automatische transmissie verdelen de kracht over de voorwielen of alle vier de wielen.

Onderstaande gallery bevat al het beschikbare statische beeld, een video kan je hier bekijken.



53 reacties

Natuurlijk is dit opzet. Want morgen is het officieel en schrijven jullie er weer een artikel over. Zo krijgen ze dubbele publiciteit. Simpele marketingtruc. VAG is hiermee begonnen en steeds meer merken nemen dit trucje over.
@clioracing: nope, Toyota is er mee begonnen, in de jaren 90 met de Sequoia en Tundra. De Volkswagen Group (die gek genoeg iedereen VAG noemt) begon daar jaren later mee.
@gtwillem:
Hoezo ‘gek genoeg’? VAG staat voor “Volkswagen AG” waarin de het AG-gedeelte weer staat voor “Aktiengesellschaft”, een soort N.V..
@JvT: Dat is mij bekend. Echter, waarschijnlijk omdat de naamgeving relatief veel op elkaar lijkt en men fouten van elkaar overneemt in plaats van corrigeert, is refereerde ik aan de Volkswagen Group, waarvan Volkswagen AG een onderdeel van is. Audi, Seat, Porsche, Lamborghini, Skoda, Bugatti en Bentley zijn dus niet onderdeel van VAG, maar van de Volkkswagen Group (wat overigens ook naamloze vennootschap is, dus de correcte aanduiding zou dan VGAG zijn ;-))
@JvT: het is een veelgemaakte fout, Volkswagen AG, Audi AG, Automobili Lamborghini s.p.a., Bentley Motors Limited etc vallen onder de Volkswagen Group ;-).
Ziet er strak uit maar wel minder statig als ze ooit deden.
Dan*
Ik vind dit model niet range rover waardig.
@888natan:
Dat treft, het is ook een Land Rover….
@888natan: Het is ook geen Range Rover…
@mikkeloentje: wijsneus, even fout getikt. Overigens, sprekend de ontzettend lelijke vogue
@888natan: Evoque?

Vogue is een uitrustingsniveau op verschillende Range Rovers.
@jaapiyo: laten we het houden op laksheid van mij
Lijkt een beetje op een Pitbull, ziet eruit alsof hij al eens tegen de muur gelopen heeft.
@schnorre: Pitbull? Die heeft gewoon een snuit. Ik denk dat je bulldog bedoelt.
Ziet er uit als een Evoque, goedkoper dan een Evoque, ruimer dan een Evoque en voor een leek zullen ze waarschijnlijk niet van elkaar te onderscheiden zijn.
Tja…. Misschien is het een kwestie van wennen, maar je kunt dit toch niet echt tijdloos noemen. Ik vrees het ergste voor de nieuwe Defender.
Ziet er goed uit, al zie je wel dat deze erg gericht is op d’r Amerikaanse markt.
bumblebee suv edition maar dan verneukt
Ach, vroeger lekte ze vooral olie, nu dus plaatjes.
Dat maakt het dan wel weer “premium”.
Wat mij betreft een enorme sprong voorwaarts t.o.v. de Freelander.
@jrk68: maar kun je dit wel vergelijken met de Freelander? Is dit echt de opvolger? Want aangezien deze ook al met 7 zitplaatsen beschikbaar is, wat ik enkel verwachtte op de grotere Discovery, is deze toch heel wat groter.
Beetje een opgeblazen Evoque. Voor uw kapper met overgewicht?
Beetje een nutteloos model in de lineup van land- en rangerover…
Wat een mooie bak. Goed design.
Zo wordt het gaat tussen land rover en range rover wel heel klein zeg
via Android app
Teveel evoquetrekjes, dat is jammer omdat het niet bij de discovery past en omdat het overnemen sowieso niet al te geslaagd is. Vooral de achterkant vind ik echt niet mooi.
via Android app
@knipperlichtje: ho deze vervangt natuurlijk de freelancer, dan vind ik ‘m natuurlijk alsnog lelijk. Hopen dat dit design voor de discovery nietsport nog gewijzigd wordt
mab via Android app
Het lijkt wel een rare neus, moet hem in het echt zien.
Mooie auto hoor,maar het gat naar de Range Rover Sport wordt zo wel erg klein.Ik weet het niet zo goed met deze auto,kan m’n vinger er nog niet op leggen.Het stoere,robuuste ‘ik kan wel twee paardetrailers en een Tabbert tegelijk aan’ is ie wel kwijt helaas.
@sydney:
Sinds wanneer had de Freelander het stoere robuuste “ik kan wel twee paardentrailers en een Tabbert tegelijk aan”.
Dit is dus niet de opvolger van de goede oude Disco maar van dit vrouwen bakkie.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e5/2010-2011_Land_Rover_Freelander_2_(LF)_XS_Si6_wagon_(2011-10-31)_01.jpg
Mooie wagen! Net als de rest die er op lijkt…
laat ons bidden dat dit een grap is #afgrijselijk
Niet echt mooi
Zij voorspellen dat de Discovery Sport er komt in drie variant: een compacte, een sportieve en een ruime uitvoering

Een Discovery Sport Sport?
Wauw een paar hele uren.. Ze zullen wel trots zijn dat ze dit hebben weten te achterhalen! Kutpers
Hoi Mercedes benz ml
Ik vind m prima ogen. Je zou bijna zeggen dat ze een oude zware range rover op de originele Evoque hebben laten vallen. Nu hebben ze m weer weten uit te deuken en voila.
En dan wordt de vraag: hoe duur wordt ie en hoe is dat vergeleken met een Evoque. Zal wel niet veel goedkoper zijn.
Gelekt? Stond op de iCloud zeker?
Hmm… 190 pk voor de top diesel in een auto die ruim twee ton weegt. Hoezo Sport?
@bennyweisz:
Zijn voorganger weegt 1750KG, daar alle nieuwe Range/Land-Rovers op dit moment lichter worden zie ik niet waarom deze dan ineens een dikke 300KG zou moeten aankomen.
Ziet er al beter uit dan de Freelander. Waarom ze het nou per se Discovery Sport moeten noemen…
Die achterlichten zijn nogal niet mooi. Verder? Tja, een SUV, tikkie Honda, tikkie Evoque, tikkie ML. Ik ben benieuwd naar het interieur.
Gaat denk ik hoge ogen gooien, maar had wel iets minder gepolijst mogen zijn. Dit is meer RangeRover dan echt LandRover. Als je een x3 of Glk naast deze zet… Waarom zou je die twee kiezen? Nou alleen nog betrouwbaarheid op orde en de toekomst voor LR en RR ziet er goed uit!
Ik dacht dat de Disco serie bestond uit een beetje ruige offroaders. Deze bluft natuurlijk niet bepaald over zijn terrein kwaliteiten, maar hij mist die utilitaire uitstraling die een Disco anders maakte dan andere LR’s. Te smooth en gelikt wat mij betreft. Te weinig onderscheidend ook.
Niet heel erg licht met zijn 1817kg maar wel 5+2 en een echt bruikbaar in het terrein en tegelijkertijd ge-benchmarked qua handeling tov de x3 en de Macan.

AutoCar reed een tijd terug met een testauto en was onder de indruk..
http://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/land-rover-discovery-sport-first-ride
Mooi zeg!
Echt goed geslaagd en met een heel eigen gezicht. Ik moet wel zeggen dat ik hem ‘modderiger’ had verwacht. Dit en binnenkort de Jag XE: errrrrrg goed bezig JLR!
Wat een draak van een auto, zeg!
Lijkt op een Evoque kloon van een chinees merk.
Zie veel negatieve reacties, terwijl ik het toch echt een geslaagd ontwerp vind. Ben erg benieuwd hoe hij in het echt overkomt.
Zie veel negatieve reacties, terwijl ik het toch echt een geslaagd ontwerp vind. Ben erg benieuwd hoe hij in het echt overkomt.
Zie veel negatieve reacties, terwijl ik het toch echt een geslaagd ontwerp vind. Ben erg benieuwd hoe hij in het echt overkomt.
Jesus Christ Autoblog, pas na drie keer proberen lukte het om m’n reactie toe te voegen. Iedere keer die jankende melding over de connectie. Stukje stabiliteit zou welkom zijn.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).