
En dat hebben ze op een hele eenvoudige manier gedaan.
De Land Rover Defender is een van de weinige auto’s die verkrijgbaar is in drie lengtematen: de 90, de 110 en de 130. Maar misschien vind je een Defender 90 ook al te groot en te onpraktisch. Voor deze mensen introduceert Land Rover een versie die 26 centimeter korter is: de Edition 53.
Land Rover heeft niet de wielbasis ingekort als je dat soms dacht. Ze hebben simpelweg het reservewiel eraf gehaald. Dit moet de auto geschikter maken voor gebruik in de stad. Een beetje flauw misschien, maar hè, het scheelt wel bij fileparkeren.

De Defender Edition 53 is tegelijkertijd een ode aan het origineel, volgens Land Rover. De Series I Wagon had namelijk ook een zijwaartse openende achterdeur zónder reservewiel. Die auto dateert uit 1953, vandaar de naam.
Heeft de Edition 53 ook nog wat extra’s te bieden of heeft Land Rover alleen wat weggehaald? Eh nou, dat laatste dus. Ze spreken van een accessoire pack, maar je krijgt alleen een optie mínder.

Wat dit met de prijs doet is niet bekend, want we zien de optie nog niet in de configurator. We vrezen dat je gewoon een meerprijs betaald om zonder reservewiel rond te rijden. Overigens krijg je wel degelijk een reservewiel, maar dat wordt opgeslagen bij je dealer. Daar heb je vrij weinig aan, maar als je spijt krijgt kun je het alsnog laten monteren.





Stadsrakker.
Wie gaat er nou in zo’n gare bakhok de stad in. Ik zou diep de moerassen in gaan of nog verder. Om dit gedrocht niet aan het publiek te laten zien.
Ah, ze hebben bij Land Rover het wiel uitgevonden. Nu het ding nog hernoemen naar City Rover.
Handig- een reservewiel die bij de dealer ligt. Is dit een grap?
Voor een LR de natuurlijke habitat toch?
Ik had verwacht het reservewiel bovenop de motorkap zoals je die ook wel bij de Serie 1 zag.
Maar die Serie 1 had nog een karrewiel, als je een velg van dit model op de motorkap legt dan krijg je wel een giga dode hoek op een plek waar je die echt niet wilt hebben – en al helemaal niet in de PC Ho… ehh stad.
Zo recht van voor is er weinig verschil te zien
Even breed en hoog als een zeecontainer. Dat-ie dan net wat marginaal korter is, zal niet veel uitmaken voor z’n (on)geschiktheid voor stadsverkeer. Fan van LaRo, voor alle duidelijkheid. Maar de salontractors die ze onder de vlag van Ranger Rover maken … die mogen van mij gerust verdwijnen. Zelfs al zijn het qua koetswerk de fraaiste SUVs die je kan vinden.