
Deze extreem zeldzame Ferrari is een heel goed bewaard geheim.
Er zijn Nederlandse verzamelaars die hun auto’s graag laten zien, maar er zijn ook verborgen schatten in Nederland. Dat blijkt vandaag weer, want er duikt nu een hele bijzondere Ferrari op vanuit het niets. De auto komt in de openbaarheid via een veiling van RM Sotheby’s.
Dit is een auto die niet zomaar iedereen zal herkennen, dus een korte introductie is op zijn plaats. Je kijkt hier naar een 599 GTZ Nibbio Zagato. Dat is precies wat je denkt dat het is: een 599, maar dan met een compleet nieuw koetswerk van Zagato. Het design is geïnspireerd op klassieke Ferrari’s, wat vooral in de neus duidelijk te zien is. Er zijn slechts negen exemplaren gebouwd, waarvan vier coupés.




Zagato heeft geen half werk geleverd, want van de 599 is niks meer terug te zien. Je herkent misschien de koplampen van de 612 Scaglietti, maar die verraden dus niet de werkelijke afkomst. De velgen zijn eigenlijk het enige herkenbare onderdeel van de 599, wat het exterieur betreft.
Onder de motorkap zien we wel een vertrouwde aanblik: de 6,0 liter V12, goed voor 620 pk. Het interieur is ook gewoon dat van de 599, alleen dan opnieuw bekleed en voorzien van een ‘Z’ op de hoofdsteunen. De combinatie van rood en zilver past overigens perfect bij de klassieke looks van de 599 GTZ.




We zagen deze Ferrari dus bij RM Sotheby’s, maar wat schetst onze verbazing? De auto staat gewoon in Burgerveen. De huidige eigenaar is ook degene die de auto in 2013 besteld heeft bij Zagato. Kennelijk heeft deze 599 GTZ dus al die tijd in Nederland gestaan. In 12 jaar tijd is er slechts 200 kilometer mee gereden, wat verklaart waarom deze auto compleet onder de radar is gebleven.
Of het een goede investering was? De eigenaar heeft er €860.000 voor betaald (inclusief donor-599), maar RM Sotheby’s verwacht nu een opbrengst van €900.000 tot €1,2 miljoen. En daarmee gaat deze 599 GTZ waarschijnlijk Nederland weer verlaten, zonder ooit gespot te zijn. Toch jammer.





Aparte foto’s, lijkt meer een schaalmodel.
Een viaduct zonder graffiti is ook al zo ongeloofwaardig. Zou het oplichting zijn?
Is het echt een goede investering geweest? We gaan het zien. Met 9 ton kan ik er in 12 jaar tijd waarschijnlijk wel wat meer van maken.
Als je de inflatie berekent kom je met een bedrag van 860.000,00 euro uit 2013 op € 1.166.323,76 in 2025.
Het is dus een aardig slechte investering geweest, zeker als je kosten van onderhoud (ja ook met 200km), stalling, poetsen, verzekering etc etc mee rekent.
Voor de koper jammer dat er geen handbak in zit, of dat deze niet op basis van de GTO was. Dan had er waarschijnlijk wel meer in gezeten.
Wel een fraaie auto trouwens. Dat is wel eens anders bij Zagato.
Waar je ook elke dag in de garage naar kan kijken, kan ruiken, voelen en in kan zitten … en waar je geen vermogensbelasting over betaalt …
@Jochen deze zou ik onder een doek zetten om dat gedrocht niet te hoeven zien
Wel een gaaf ding! En hij laat de koplampen beter tot hun recht komen dan op de Scaglietti
Ind die achterlichten dan weer bijzonder.
Daar ben ik wel benieuwd naar hoe ze er in het echt uit zien.
Een miljoen wordt me wat te gortig.
Gelukkig vind ik de voorkant heel gaaf, maar de achterkant echt niet zo mooi.
Dus ik bied een half miljoen op de vootste helft.
on topic: zeer mooie auto
Dat is geen goede investering als het 0-40% marge heeft na de afgelopen 12 jaar. Ooit van inflatie gehoord? Onze vriendelijke bureaucraten hebben door bijprinten tbv deugroven de huizen in dezelfde tijd met ~50% laten toenemen in prijs en de beurs ~200% zien stijgen (allemaal om de ontwaarding te ontvluchten).
Niet zo mooi. Deze komt duidelijk uit het tijdperk waarbij de punt van het zijruitje achter moest overlopen in de punt van de achterruit. Vervolgens ging zo ongeveer elk mainstream merk dat doen.
Vorig jaar een Ferrari 575 GTZ Zagato bij de Ferrari dealer in Palm Beach (Florida) gezien, maar van dichtbij was de afwerking van een Zagato wel erg belabberd. Leek wel kitcar-niveau, eigenlijk best sneu voor die prijs
Ik kan dit model gewoon niet mooi vinden…
De auto heeft 25.000km gereden, maar sinds de ombouw bij Zagato slechts 200km. Wel de ideale manier om een gecrashte 599 destijds op te knappen. Gewoon naar Zagato sturen voor een nieuwe body…
Wat een briljant ontwerp is dit!
Ben bij de astonmartin’s helemaal leip van de zagatos zoals de Vantage zagato en de shootingbreak etc. MAar doe mij hiervan toch echt veel liever een normale 599 (maar het allerliefst een SA Aperta), die oogt mooier, dit heeft voor mij nooit geklopt. die achterkant is ugly AF.
Als ik aan Burgerveen denk kom ik uit bij 1 autobedrijf die handelt in exclusieve auto’s : Real Art in Wheels
Hey een Zagato! Heeft hij;
Double bubble op het dak? ✔️
Z in de achterste raamstijl naar het dak? ✔️
Een muil als een bodemvis? ✔️
Origineel? ❌