Lease maar: Panamera S E-Hybrid of S500 e Lang

Auteur: , 52 Reacties

In deze nieuwe serie presenteren we jullie steeds twee leaseauto's die min of meer aan elkaar gewaagd zijn. De belangrijkste specs krijg je erbij, evenals het kostenplaatje. De grote vraag blijft echter: welke mag het worden?

Lease maar: Panamera S E-Hybrid of S500 PHEV

We trappen af met twee leasebakken die voor de meesten financieel onbereikbaar zullen zijn, maar dat maakt het niet minder leuk om deze ‘exoten’ eens uit te lichten. Jawel, het gaat om de Porsche Panamera S E-Hybrid en de Mercedes S500 e Lang. Daarbij moet wel worden opgemerkt dat de Porsche al een stuk langer op de markt is.

Hieronder volgen de belangrijkste specs, inclusief de (vanaf)kosten bij LeasePlan. Hierbij gaan we uit van een looptijd van 48 maanden bij een jaarkilometrage van maximaal 35.000 km. Voor de privé kosten wordt in deze klasse rekening gehouden met 52% loonbelasting.

Type
Panamera Hybrid
S500 e Lang
Bijtelling 201514%14%
Bijtelling 201621%21%
Leasetarief€ 1.954€ 1.914
Kosten privé€ 667€ 701
Catalogusprijs€ 110.100€ 115.600
Vermogen416 pk436 pk
Koppel590 Nm480 Nm
Verbruik3,1 l/100km2,8 l/100 km

Nog afgezien van de kosten, het verbruik en de prestaties, spelen de volgende zaken ongetwijfeld een rol. De S-klasse is vooral in deze verlengde versie meer een auto voor wie zich laat rijden. De Panamera is daarentegen meer een rijdersauto. Voor de gewone sterveling levert dit geen breinbrekers op, maar voor de duurbetaalde CEO is het een aspect om rekening mee te houden.

Voor de volledigheid hebben we in de tabel de bijtelling per 2016 opgenomen. Nu profiteren beide auto’s nog van het gunstige percentage van 14%, volgend jaar gaat dat omhoog naar 21%. Daarmee wordt het voordeel bij privégebruik alweer een stuk minder evident, wat reden is om aan te nemen dat de vraag naar PHEV’s als deze twee binnenkort als sneeuw voor de zon verdwijnt.



52 reacties

Iets met een appel en een peer.
@Donstil:
En daarin zou jij geen keuze kunnen maken?
Mercedes Benz S natuurlijk. Man wat vind ik die Panamera lelijk. En die achterlijke gele stickers al helemaal. Wie bedenkt dat, het combineert met geen enkele kleur. Ze hadden er net zo goed een neonbord op kunnen plakken.
@e34m5touring: ben je kleurenblind? Dat is toch wel duidelijk groen.
@gillesss123: Ok Gilles. Fijn. Bedankt voor de correctie.
@E34M5Touring: Zoek er eens 1 op in Meteoorgrijs. Die kan het goed hebben :)
S-klasse!!
S-klasse, ik vind de Panamera wel leuk omdat het gewoon een middelvinger op 4 wielen is, maar het is ook geen schoonheid, daarbij rij je over dik een jaar in het oude model (en dan lijkt de nieuwe tot overmaat van ramp ook nog eens veel mooier te worden). De S-klasse is gewoon een generatie verder.
Liever een ster in de voorruit van mijn Panamera, dan een ster op de neus van mijn leaseauto. Zonder twijfel de Panamera dus.
De Panamera zou ik kiezen. De reden: Ik zit 99,9% van al mijn kilometers alleen in de auto en waarom zou ik dan willen rondrijden in een auto waarvan iedereen denkt: Zo! De chauffeur van de grote baas is er even tussen uit geknepen om z’n boodschappen te doen?
@9000cse: Dus jij bent een persoon die het boeit wat mensen over hem denken?
@e550:
Ik geef één reden op en plaats daarbij wat ik er zelf van vind. Wat anderen van mijn auto denken interesseert mij totaal niet. Net zo min als jouw commentaar.
@9000cse: ja en daarna geef je aan, dat je geen zin hebt om in een hybride S500 te willen rijden, omdat mensen dan denken dat je een chauffeur bent.
@e550:
Dat is hoe IK erover denk. Begrijpend lezen blijkt nog een probleem voor je te zijn.
@9000cse:

En waarom interesseert jou dat commentaar van @e550 dan wel ??
@lincoln:
Omdat ik zo graag een reactie van jou wil uitlokken.
@9000cse:

Ja knul ..
Maar het is nu eenmaal zo dat als je achter het stuur van een voertuig kruipt je een chauffeur bent ..
Niet alleen voor de wet maar ook voor alle mensen die je achter dat stuur zien zitten ..
Maakt niet uit welk voertuig ..
@lincoln:
Klopt wat je zegt, andere knul!
Alleen vind ik het zo triest dat ik hier voor sommigen moet gaan uitleggen wat mijn woorden betekenen. Ze betekenen niets anders dan dat ik vind dat ik geen lange uitvoering van een pompeuze limo wil rijden, omdat ik er altijd alleen in rijd. Dat soort auto’s vind ik nou eenmaal horen bij mensen die gereden willen worden. Of zou ik dat niet mogen vinden? En ik zeg dit (nogmaals) omdat ik dat vind. Wat anderen van mijn auto vinden interesseert mij werkelijk geen ene moer!
@9000cse:

Je moet helemaal nix ..

En ja .. Beide zijn huur auto’s voor lui die het wel boeit waar ze in gezien worden ..
Want ze zijn precies 0% beter dan een Mondeo of Passat ..
@lincoln:
Verder geen commentaar!
Alles bedekken ze onder de motorkap, maar de spanningskabels highlighten ze..

Als dat maar opvalt, samen met de stickers en groene accenten.
De Panamera graag!
Lastige keuze… wel fijn dat Porsche -vooralsnog- vasthoudt aan perfect afleesbare analoge meters! Vindt het instrumentarium van de S bij bepaalde lichtinval slecht te lezen.
Tesla Model S P90D die ze allebei stront rijdt. Ok doei.
@stfu: afijn, tegen de tijd dat jij met je Tesla aan de Cote d’Azur bent, hebben de Panamera en S rijders al lekker gedineerd en zijn aan het naborrelen. En als je flink doortrapt met die batterijenbak hebben ze er al een halve overnachting opzitten.
@406_v6: maar ik kom uitgeruster aan, omdat ik om de 2/3 uur een eetpauze hou. Sowieso heb ik snel trek en dorst. Dus perfect. En kom er gratis en voor niets aan. Dus ik kan die trip zelfs vaker doen, want het kost me toch niks. Actually, ik zou elk weekend een leuke roadtrip maken :)
S klasse naar mijn mening
Ik kan niet kiezen… een zwaar gebotoxte 911 of een aan alle kanten uitgerekte C-klasse? Mmmm, lastig.
@potver7: toch knap om het een uitgerekt C-klasse te noemen terwijl de S-klasse er eerder was. Je zou beter kunnen zeggen dat de C een samengedrukte S-klasse is. Ergens vind ik dat jammer dat het onderscheidt verdwijnt, maar blijkbaar is dat wat de gemiddelde consument wilt. En ach, ik vind het allebei mooie auto’s. Voor mij de S-klasse
@Pordon: Ja dat lijkt zo maar ze hebben de auto op de zelfde moment ontworpen, nadat de S klasse klaar was op de tekening hebben ze nog even – 50% gedaan op formaat en tadaa
Zonder twijfel de S-klasse, wel mooie (pers) foto’s van de Panamera. Ik vind het wel prettig om te zien hoe deze eruit ziet na een bezoekje aan het zandpad en de mcdrive
@ Redactie: Waar ik benieuwd naar ben is de regeling mbt halftarief voor MRB. Is deze ook van toepassing op deze autos in 2016 of niet?
Ik krijg binnenkort mijn nieuwe wagen afgeleverd (Cayenne S E Hybrid) maar ik kan nergens vinden of het halftarief voor MRB van toepassing is hierop. Wellicht dat jullie dat weten. Ik hoor het graag.
Waarom gaan jullie er meestal toch vanuit dat auto van ‘de zaak’ altijd worden geleased…
@993c:

omdat….daarom
Ik zou toch echt een proefrit in beide moeten maken.
Maar als ik ervoor in de markt zou zijn, was dat vast omdat ik én belangrijk was, én veel op de weg zou zijn. Dan is een plek om rust te vinden en te werken beslissend, en kom ik in de S terecht.
Zou ik als particulier dit soort bedragen te besteden hebben, dan zou ik een Porsche willen. Maar dan een Boxster GTS handbak. Als riante reiswagen zou het toch weer de S worden, vrees ik. Jammer, want ik ben er niet kapot van.
Ik zou voor de Panamera gaan. De Mercedes zal ongetwijfeld wat comfortabeler zijn, maar de Panamera is comfortabel genoeg om veel lange stukken mee te rijden terwijl het ding ook gewoon schofterig hard de hoek om kan. Met mijn rijstijl geen moeilijke keuze.
Tesla Model S any day of the week !!

Waarom voor oude technologie kiezen (auto v1.0) als je ook voor auto 2.0 kan kiezen (Tesla).
@fijnkonijn: omdat de rijeigenschappen van de porsche veel beter zijn, of omdat je S gewoon veel lekkerder rijdt en het interieur veel beter in elkaar zit. Bovendien maakt het boven de 100kmh amper wat uit in snelheid.
@lambo4all: Die Model S heeft anders een enorm laag zwaartepunt en een gewichtsverdeling van 49/51%. Eat that met je lelijke Porsche.
@lambo4all: awel zulle. Meerdere auto journo’s vinden de Model S qua sturen en rij-dynamiek vergelijkbaar met de BMW M5. Dat is geen misselijk compliment.
De huidige versie van de M5 ken ik persoonlijk niet maar dat mijn elektro-waggie messcherp stuurt is een feit (op 21″ wielen).
@fijnkonijn: omdat dat de vraag niet is.
Je kunt er hier op wachten. Vraag of mensen willen kiezen tussen A en B, en binnen de kortste keren denkt er iemand ontzettend intelligent over te komen door C te roepen.
S-klasse natürlich
Persoonlijk zal ik never nooit voor voitures in deze klasse vallen, maarre mocht ik ooit de kolder in mijn kop krijgen koop ik er liever eentje van een jaar of twee drie oud.
En dat zal zeker en vast de Benz zijn ivm de exorbitant hoge onderhouds kosten van zo’n Porsha.
Kon een Cayenne kopen drie jaar oud voor dertien mille!!!!!!! met nog geen ton achter zijn hoeven.
Alleen kost een kleine remrevisie drie mille van zo’n wagen !
En trekt’ie geheid bij iedere benzine pomp naar rechts toe !

Droomwagens, van blijven dromen !
@desjonnies: een Cayenne van 3 jaar oud voor DERTIEN duizend euro? Ik wil je graag geloven, maar dan helpt het als je een link stuurt! Voor 13 mille koop je tegenwoordig een Cayenne van de 1e generatie en niet van 3 jaar oud, dus ik ben benieuwd! :)
@jobberns:
Gozer had stante pede geld nodig, alleen ik geen Cayenne !
Als ik een directie limo ga huren dan wil ik een directie limo, geen Bultrug.
Voor mij de Mercedes dus, al val ik in dezelfde club als @desjonnies.
Dat lijkt mij duidelijk de BMW 740e-drive…. maar die is pas leverbaar in 2016 en valt dus buiten de boot.

De Porsche vind ik erg lelijk, de Benz daar in tegen vind ik niet perse lelijk maar hij doet mij gewoon niks, ik vind hem saai. Hij zou dus mijn voorkeur hebben van de twee.
Misschien voor de volgende een Mercedes C350e tegen een Volvo V60 Plug in Hybride? Zo maar een ideetje
Porsche .. No doubt ..
Veruit de mooiste sedan van de laatste 5 jaar ..

O nee .. De Mulsanne is nog iets beter gelukt ..
Als vader die met vrouw en kind wil reizen en kamperen zeg ik benz want ruimer, maar mijn kloten zeggen panamera want sportiever…


Dus jah… Doe me maar een M550d of m550i touring dan, daar heb ik minder dilemma mee en is mogelijk nog goedkoper ook😉

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).