Leaseauto’s afpakken om kosten te drukken? Dat mag!

Auteur: , 77 Reacties

Het is niet heel fijn, maar het mag.

De Top 10 leasemerken en -modellen 2014 & 2015

We blijven maar grappen maken over leaserijders. Mensen die een auto gebruiken als praktisch hulpmiddel en vaak niet denken aan de emotie of keuze die autoliefhebbers hebben. Je komt dan vaak uit op automotive niemendallen, waar vooral de financieel beste keuze een slimme zet is. Skoda’s bijvoorbeeld, of nog erger: de Outlander PHEV. Het is makkelijk om hier een mening over te hebben, want door de regeling lukt het mensen om voordelig een auto op de oprit te hebben staan. Voor sommigen een geweldige uitkomst.

Maar wat nou als ineens van je wordt geëist dat je die auto niet meer mag hebben? Dat gebeurde bij een ICT’er van Univé. De verzekeraar moest kosten drukken en daar hoort een nieuw leasebeleid bij. Je mag pas een auto leasen als je 10.000 km per jaar of meer rijdt. Bovendien is een leaseauto met privégebruik en tankpas een arbeidsvoorwaarde, dus indien dat voor de medewerker het geval is mag het ook.

De ICT’er kon sinds hij begon in 2004 om de zoveel jaar verwachten dat er een nieuwe bak op de oprit stond. Maar omdat hij zijn werk ook vanuit thuis kan doen, haalt hij het aantal kilometers niet meer. Hij valt niet meer onder de voorwaarden waarmee je een auto mag leasen. Maar ja, er ligt bij Univé wel een ondertekend papiertje waardoor de werknemer nog tot het einde van zijn leasecontract recht heeft op een auto. Hij maakte daarom bezwaar op de inlevering van zijn auto.

Maar de rechter heeft besloten dat de auto wél zo snel mogelijk ingeleverd moet worden. Univé heeft genoeg redenen om de auto in te nemen, mede dankzij het feit dat er anders mogelijk financiële problemen komen. Univé kampt met grote bezuinigingen omdat ze de richtlijn van de Nederlandse Bank niet halen. Er moet bespaard worden op de grootste kostenposten en het grootschalig uitdelen van leaseauto’s is een oorzaak van het geldprobleem. Door het innemen van de leaseauto is er alleen door deze werknemer al 11.820 euro bespaard. Reken dat maar eens om naar de medewerkers die Univé heeft.

Vervelend voor de werknemer die nu met zijn verdiende centen zelf een auto moet kopen of (private) leasen. Mocht dat een tweedehandsje zijn, dan kun je altijd bij @willeme terecht om een auto die bij je eisen past uit te zoeken. (via De Ondernemer)



77 reacties

Dan hoop ik dat ze ook kosten besparen door bij de managers in te grijpen en deze een klasse lager laten leasen
@dees:

Iedereen is “manager” bij dat soort toko’s ..
@lincoln: zelfs zonder ondergeschikten zijn ze manager en dat kunnen ze nog niet eens aan
@dees: echte besparingen haal je pas als je de manager eruit gooit.
@dees: zitten vast geen managers, maar zelfsturende teams (#modetrend)
@iannuzi: die trend is al achterhaald. Het werkt niet, want er is altijd iemand die de kar trekt en uiteindelijk niet productief aan het werk is.
@awesome: Één methode werkt niet altijd. Bij het ene team werkt A en bij het ander B, plus alle hybride vormen ertussen.

Zelfsturende teams werken vooral goed bij zelfstandige teamleden die verantwoordelijkheid nemen voor hun output en met plezier naar het werk gaan. Zonder plezier stort het als een kaartenhuis in elkaar.
Hoe diep kan je zinken als je denkt dat een leasehok je recht is ..
@lincoln: Naja als je een contract getekend hebt met als voorwaarde een leaseauto, kan ik me goed voorstellen dat je het er niet mee eens bent. Maar als een werkgever zo krenterig zou zijn zo’n voorwaarde af te pakken, zou ik vooral gewoon naar een andere werkgever gaan zoeken.
@lincoln: je bedoelt net als salaris en vakantiedagen? Als mijn werkgever mijn lease auto inneemt zonder fatsoenlijke compensatie dan zoek ik een ander die dat wél bied en raad ik ook deze IT’er aan (als die enigszins capabel is). Een lease auto maakt zo €500-700 bruto verschil.
@flutterby: exact dit dus. Het is gewoon onderdeel van je salaris.
@dutchdriftking: Daarom gaat de uitspraak van de rechter mank. Arbeidsvoorwaarden pakket is leidend in deze. Er zal wel een vergoeding tegemoet moeten komen.
@lincoln: Obvious troll is obvious
@lincoln: Ooit van een verworven recht gehoord?
@lincoln: in Belgie heb je iets als verworven recht. Sinds 2004 een bedrijfswagen en dan die afnemen? Dan moet je als werkgever compensatie geven.
Ik begrijp uberhaubt al niet waarom een werknemer een leaseauto krijgt als hij/zij die niet nodig heeft voor zijn/haar werkzaamheden.
@pordon: Hoe zit het eigenlijk als je een auto van de zaak krijgt van je buitenlandse werkgever. Mag je dan op buitenlandse platen rondrijden en heeft het nog verdere consequenties?
@cloverleaf: die was niet specifiek voor @pordon bedoelt
Dit is slechts beperkt mogelijk en je dient hiervoor een ontheffing aan te vragen. In het kort: de buitenlandse werkgever mag geen Nederlandse vestiging hebben en de werknemer moet gegrotendeels buiten nederland onderweg zijn (been there – done that ) @cloverleaf:
Oh ja, bijtelling blijft in tact en over Nederlandse waarde @alloallo:
@cloverleaf: mijn vader heeft jaren een functie op zijn werk in Duitsland uitgevoerd waarbij hij een auto van de zaak had. Hij reed inderdaad rond met een Duits kenteken maar moest hiervoor wel een vrijstelling regelen omdat je als Nederlander eigenlijk niet in een auto met buitenlands kenteken mag rijden. Het grappige was dat hij destijds wel Nederlandse bijtelling moest betalen omdat hij via de Nederlandse loonlijst betaald werd.
@mk2jens: Als Nederlander mag het wel, ook zonder ontheffing, zolang je niet in Nederland woonachtig bent.

Is dat wel het geval, dan inderdaad Nederlandse belasting. De enige uitzondering voor zover ik weet is indien je primair (>200 dagen oid) in het buitenland bent. Dan gelden de belastingregels van dat land, dus waarschijnlijk ook de bijtelling. Dan dien je waarschijnlijk weer wél ontheffing aan te vragen omdat dan kenteken en primaire residentie niet te rijmen vallen.
@karhengst: als je de 183 dagen buitenland overschrijdt wordt je in twee landen belastingplichtig. Er is een verdrag (dankuwel EU) dat heffing van dubbele belastingen voorkomt. Het is niet gemakkelijk maar het gaat. De regels over op welk kenteken de auto moet rijden zijn ingewikkeld, soms zelfs tegenstrijdig. Daarom houdt ik de wagen gewoon in Nederland, de gemakkelijkste optie en de mooiste kleur kentekenplaat.
@cloverleaf: Als je in Nederland gesitueerd bent zal je ook een Nederlandse auto rijden onder de Nederlandse belasting regels. Gewoon bijtellen op die hap.
@ekidey: woon in NL werk in buitenland hebben geen NL auto’s in de pool.
@pordon: ironisch, maar kostenbesparing. Het is fiscaal interessanter om een leaseauto van €750 beschikbaar te stellen dan een loonsverhoging van €500 bruto.
@flutterby: dat geldt bij veel bedrijven maar niet bij ondernemingen die geen btw belaste prestaties leveren (en dat is zo bij verzekeraars)
@iannuzi: hoezo? Die dragen toch over het loon allerlei werkgeverslasten en pensioen af, en over leasebedrag niet? Heeft niets met btw te maken.
@pordon: helemaal mee eens, echter er is zo’n grote schaarste in de dev wereld dat die wel wat eisen hebben… en ach ze zijn al snel blij, een leuke 14%er of gewoon een ‘dikke’ 308 :D
Dat ie inderdaad maar gewoon lekker zelf een auto koopt. Verwende zeikerd.
Van lekker rijden in je Passat GTE, naar rijden in een Polo 6N met een lege portemonnee.
Oei, dat gaat een prijsverhoging worden voor de verzekeringen.

Verder snap ik helemaal dat Univé de auto weg wil. 11k is een hoop geld…
God wat was ik blij bij wisdel van baan geen leasebak meer te hebben! Verplicht ieder jaar wisselen, waardoor je in een B segmenter reed waar een ander een D segmenter voor kon rijden. Nu is binnen mn privevloot van 7 auto’s nog maar 1 leasebak , die van mn vrouw. Nu weer lekker rijden wat ik zelf wil en zelf invloed op TCO (ik blijf fleetmanger, ook van beroep)
@geelbarrel: klinkt alsof jullie leaseregeling ruk is meneer de fleetowner. Bij ons kies de berijder het merk, model, uitvoering, opties en zelfs looptijd. Zo lang het maar in het budget past met winterbanden en minimaal vervangend vervoer na 24 uur.
@flutterby: tsja, werkgever was zelf autofabrikant. Wie appelen vaart enz.
@geelbarrel: die fabrikant zal toch zeker zelf wel C of D segmenters in zijn assortiment hebben? Of werkte je bij Smart? ;-)
@lotuselises2: kennis werkte bij Smart, en mocht elke 8 weken een andere Mercedes rijden, hij had er dan ruim 8000 km mee gereden, en dan werd de auto als tweedehands binnen MB aan een medewerker verkocht. Koffiejufrouw op Nieuwegein reedt zo een mooi nieuwe C-klasse estate.
Ik heb ook zo’n zwager. Lekker voor weinig een Passat station op de oprit, en maar zeuren dat de bijtelling omhoog is gegaan. Ik noem hem dan een zeurkut, want de meeste mensen moeten gewoon alles zelf betalen: aanschaf, wegenbelasting, verzekering, onderhoud, onverwachte kosten, ANWB lidmaatschap en sparen voor een opvolger.
@sirprize: ik vergeet een belangrijke kostenpost: brandstof. #waarblijftdieeditknop
@sirprize: ik vind zeurkut een heel mooi woord. Zal wel niet verantwoord zijn op internationale vrouwendag, of op een andere dag. Maar toch wil ik het even gemeld hebben. Zeurkut …. rolt zo van mijn tong
@por100: als je vindt dat zeurkut niet kan, ben je in mijn boekje ook een zeurkut. Wanneer is het eigenlijk internationale mannendag? Of is dat weer chauvinistisch?
@sirprize: van 1 januari tot 31 december, met uitzondering van 8 maart.
@potver7: 😂😂😂
@sirprize: trek 14 februari er gerust ook maar af…
@sirprize: die hebben we. Een maand na valentijn is er “steak and bl*wjob day”. Nog 5 dagen, misschien thuis toch even vlug laten weten. :)
Ik ben nog altijd blij dat ik zelf kan en mag kiezen wat ik voor mijn werk rijd. Ik moet er niet aan denken mijn heerlijk rijdende MPS en MX5 moet wegdoen om een zwarte stationbak van een willekeurig Frans/Duits automerk te moeten rijden.
@tge1: -te moeten wegdoen-
@tge1: mijn lease auto zou ook mijn eerste keus zijn voor privé. Lekker met 280 pk binnen 4.8s naar de 100. Elke dag weer een brede glimlach op mijn gezicht.
@flutterby: Gesubsidieerd accu aangedreven voertuig zeker? Ik vraag me af of je die inderdaad particulier zou aanschaffen… Dan zou je de eerste zijn in Nederland.
@tge1: op mijn werk staat een rode Model 3 performance die privé gekocht is. Één van de eerste geleverd.

De mijne is inderdaad zakelijk. Als jij graag belasting betaald; be my guest. Ik maak graag gebruik van de regelingen om de belastingdruk te minderen. De subsidie op mijn auto is trouwens verwaarloosbaar als je ziet wat voor kinderopvangtoeslag wij krijgen, dat is bijna een modaal maandsalaris.
Juist dat is één van de belangrijkste reden om als werkgever een leaseauto aan te bieden als extra arbeidsvoorwaarde in plaats van een hoger loon.

Meteen de reden waarom ook mensen die weinig kilometers maken, zoals developers, een auto krijgen. Maakt de werkplek aantrekkelijker maar als werkgever zit je er niet aan vast.
@yupyup: en van een leaseauto zijn de kosten de kosten. Als je meer brutoloon wilt betalen moet je dat weer bruteren, komt veel meer bij kijken.
@yupyup: hoezo maken developers weinig kilometers?
In België heeft men daar een creatieve oplossing voor: cash for cars. Je levert je bedrijfsauto in voor een behoorlijk maandelijks bedrag bovenop je loon.
Op zich is het raar want er was laatst ook een uitspraak dat de Rabobank dit niet voor elkaar kreeg… De auto was een recht en daar mocht de werkgever niet aan tornen. Kennelijk zijn er meer regeltjes die bepalen of het wel of niet mag. Dan is het artikel wat te beperkt want hierover staat er maar erg weinig.
@w0o0dy: Het ligt er veelal aan of de besparing noodzakelijk is voor het overleven van de firma of andere grotere die gediend moeten worden.

Bij de Rabobank was het niks anders dan het verhogen van de winst. Hier is het om aan richtlijnen te kunnen voldoen.

De titel is dus te kort door de bocht want het is niet dat iedere leaserijder hier nu maandag het risico loopt de sleutels af te moeten geven.
Ik kan me herinneren, ik heb ook al eeuwen geen leaseauto meer dus hou me ten goede, dat in het leasecontract bij mijn werkgever stond dat ik “mijn” leaseauto indien nodig aan collega’s ter beschikking moest stellen.

O topic: heel slim vind ik het niet om voor een leaseauto een rechtzaak tegen je werkgever te beginnen. Je zit nu dus lekker met een verstoorde arbeidsrelatie. Maar goed. Daar ging het de beste man wellicht ook om.
@pomoek: ter beschikking stellen: heeft mn huidige leidinggevende ook ( honden hebben een baas) . Collega recent vragen om zn sleutels, hij pruttelen maar knarsetandend geven hihi
Daarom ben ik twee jaar teruggegaan naar kilometervergoeding.
Niet meer een beperkte keuze tussen het ene droevige zaadloze vehikel en het andere nietszeggende hok. Gewoon een auto waar ik als liefhebber voor heb gekozen.
Gelukkig ben ik totaal niet gevoelig voor een nieuwe auto, ik vind het allemaal niks.
@sabrerator: Ik heb sinds 3 weken wel een lease auto, heerlijk! Geen verzekering, service kosten, wegen belasting, tankkosten, APK, een gloednieuwe auto, geen afschrijving, geen gezeur. Ga er zwaar op voorruit. En nog steeds een hobby auto voor er naast.
@lotuselises2: in plaats van die leaseauto had je ook kunnen kiezen voor uitbetalen van die leasevergoeding. Die mag je netto maken met gereden km’s, tel daar je bijtelling bij en voila je hebt zomaar 10.000 per jaar te besteden aan je privé auto…. en je bent weer volledig eigen baas.

Tenzij je gevoellig bent voor die paar dagen dat het nieuw voelt om in iemand anders zn auto te rijden.
Ja ik heb ook een hypotheek op mn huis maar die hoef ik na 4 jaar betalen gelukkig niet in te leveren ;)
Je betaalt toch gewoon zelf voor die wagen? Je leasebudget is een vorm van bruto loon wat je niet krijgt, en je betaalt (soms) bijtelling. Tankpas zijn de kosten niet als meneer zo weinig rijdt. Raar verhaal..rijd je toch gewoon wat meer kilometers, ga je niet thuis werken, etc. #klaplul
@ghost: Het zal wel te maken hebben met hoe het op de balans wordt vertegenwoordigd.
Het wordt echt een tijd om leasebakken beter te omschrijven, zeker nu met de opkomst van private lease.
Bijtelling betaal je over een ‘auto van de zaak’, ongeacht of die geleased is, of gekocht door het bedrijf.
Verder is het natuurlijk een aanpassing van het arbeidscontract, toch heftig dat dit kan. En waarom een IT’er er 1 had, nou, omdat hij dat misschien bedwongen had, bij zijn aanstelling?
Als een werkgever het salaris van een werknemer wil korten valt half arborechtelijk Nederland en de vakbonden over hem heen, maar als de werkgever een leaseauto-met-recht-op-privégebruik afpakt dan mag dit weer wel? Toch een beetje vreemde uitleg die de rechter er aan geeft. Voor de belastingdienst is een leaseauto met toegestaan privégebruik namelijk ook een vorm van ‘inkomen’ en daarom dus belastbaar (vandaar de bijtellingsregeling).

Anyway, dit zijn first world problems waar ik zelf niet snel last van zal hebben. Als ik in een leaseauto wil rijden, zal ik die van m’n werkgever moeten lenen. En dat mag, zolang ik om uiterlijk 17:00 uur maar weer terug ben op de zaak…
@RRRobert: Ach, ik heb werkgevers gehad die ADV-dagen afpikten, automatische prijscompensatie afschaften (en het personeel vervolgens 10 jaar lang gewoon 0 loonsverhoging gaven), geld gingen vragen voor koffie, pensioenregelingen versoberden zodat inleg in de voorgaande regeling niet meer geïndexeerd wordt…. Enzovoort enzovoort enzovoort. Hoezo valt iedereen over ze heen als er gesneden wordt in secundaire arbeidsvoorwaarden?
@potver7: herkenbaar dit, zo’n werkgever heb ik vorig jaar achtergelaten… Reorganiseren met ‘schone bezems’ veranderde al gaandeweg in managen volgens de ‘botte bijl’ methode, Veel collega’s zochten hun heil elders -als ze al niet weggesaneerd, weggetreiterd of weg gedegradeerd werden. En nu maar janken dat ze geen mensen meer kunnen vinden. Gek hè?

Zulke bedrijven leggen als eerste het loodje als er nu weer een crisis zou uitbreken. En ik zal er geen traan om laten.
Voor mij is de leasebak gewoon een primaire arbeidsvoorwaarde.
Ik ben benieuwd naar het volledige verhaal.. halve bakken artikel met te weinig feiten
Ik ken de ins en outs van beide uitspraken (Rabo en Unive) niet. Ik denk dat er verschil zit in in de vraag of de medewerker bij het ondertekenen van de arbeidsovereenkomst als voorwaarde heeft bedongen (en heeft laten vastleggen) dat hij ook een leaseauto kreeg (dan betekent het afpakken in feite een vermindering van het loon, wat niet zo maar mag) of dat de medewerker aanvankelijk op basis van zijn functie voldeed aan de leaseregeling en later niet meer ( de werkgever die werknemers ivm hun functie laat reizen, mag zelf bepalen hoe hij dit faciliteert; bijv. Reiskosten of verstrekken leaseauto).
Is toch ook idioot? Er zijn mensen die op fietsafstand van werk wonen en een leasert hebben terwijl ze voor werk amper hoeven te rijden. De tankpas prive gebruiken vind ik nog zoiets kroms maar okee, zijn arbeidsvoorwaarden zeg maar. Maar woe zegt dat het stiekem geen petrolheads zijn? Zoiets afslaan is natuurlijk heel dom.
Ik lease en rij een AR Giulia. Prima bak!
Lease-auto’s zijn vaak onderdeel van secundaire arbeidsvoorwaarden en onderdeel van het loon. Je kan ook i.p.v. lease-auto opteren voor een mobiliteitsvergoeding. Fiscaal wordt de auto, wegens de kwalificatie van “verkapt” loon belast middels bijtellingen. De werknemers moeten compensatie vragen – per saldo valt het allemaal weer te bezien wat het bespaard. Vergeet ook niet de kosten van de lease-afkoop!!!
De medewerker in kwestie lette niet voldoende op en werkte gewoon teveel thuis.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).