• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Leasemaatschappij wil bijtellingsregels voor fiets en OV

Auteur: jaapiyo, gepost 18 juli 2019 om 19:01 – 49 Reacties

Konda


We zullen wel even uitleggen waarom.

De Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) gooit er vandaag een hartekreet uit bij BNR nieuwsradio. Directeur Renate Hemerik pleit in de podcast Spitsbrekers (link) voor het heffen van bijtelling op de totale mobiliteit, in plaats van alleen de leaseauto. Er moet volgens VNA een bijtellingssysteem komen dat alle vormen van vervoer meeneemt. Dat wil zeggen dat je dus ook zou moeten bijtellen voor gebruik van de tram, de metro, de trein, de fiets of ‘wat dan ook’. Renate omschrijft het ook wel als ‘bijtelling voor integrale mobiliteit’.

Nou klinkt het misschien raar dat je moet bijtellen om in een hete trein te zitten met de beschonken fans van de beste club van Nederland na de fandag (EINDHOVUHH kampioenuh). De redenering van de VNA is echter dat leaserijders die nu af en toe de trein pakken, eigenlijk ‘dubbel moeten betalen’ voor dat genoegen. De bijtelling voor hun auto moeten ze namelijk toch aftikken, ook als ze die een dagje voor de deur laten staan. Sommigen doen dat bijvoorbeeld om een willekeurig Nederlands stadscentrum te kunnen bereiken, wat in deze auto-onvriendelijke dagen eigenlijk alleen nog kan met het OV.

Eigenlijk zou de VNA het eerlijk vinden als er korting op het bijtellingstarief komt voor bijtellende leaserijders die af en toe het OV pakken. Een leuk idee, ware het niet dat iedereen met twee hersencellen kan zien dat een dergelijke ‘gedifferentieerde bijtelling’ een administratief drama van de hoogste orde zou worden, waar tienduizenden ambtenaren voor nodig zijn. Daarom pleit de VNA in de tussentijd voor een pilot op de Zuidas, waarbij bijtellers gratis toegang tot het OV krijgen als zij hun auto een deel van de tijd van diezelfde Zuidas verbannen. Ook dit wordt natuurlijk een handhaaf-drama waarbij fraude op de loer ligt, maar het is misschien net wat haalbaarder dan het eerste plan.

Bovendien zou een deel van de winst ook zijn dat verstokte leasende autorijders in contact komen met andere ‘modaliteiten’, zoals de metro. We weten immers allemaal dat dat het probleem is. Mensen mijden het OV niet omdat ze weten dat daar andere mensen inzitten, maar omdat ze simpelweg nooit de geneugtes ervan hebben ervaren.

Als fan van omdenken hebben wij nog wel een andere oplossing in gedachten. Kijk, als je gaat bijtellen op alles…waarom zou je dan niet bijtellen op niks? Geen papierwinkel meer benodigd en geen controles om te kijken of iedereen wel doet wat ‘ie zegt; een enorme besparing en goed voor de privacy. Enfin, vind jij het plan van VNA strak? Laat het weten, in de comments!

Image-Credit: @720S via autojunk

Ook interessant!

  • Polestar 2 Single Motor rijtest video
    Bijtelling voor 2022 gaat omhoog!
  • 'Niet registratie, maar koopdatum zou bijtelling moeten bepalen'
    'Niet registratie, maar koopdatum zou bijtelling moeten bepalen'
  • Tesla slechte verliezer
    BOVAG: bijtelling verhogen slaat nergens op!
  • Bijtelling 2023: dit zijn alle regels!

Nieuwste artikelen

  • Autoblog Spots Uploterij: win een cadeaubon t.w.v. €100
  • Groter, sneller of bizar: BYD doet het
  • Is de nieuwe Mercedes GLB stiekem een omgebouwde Smart?
  • Nieuwe 5 Serie-concurrent met verbrandingsmotor komt uit zeer onverwachte hoek!
FacebookTweetPinLinkedIn

bijtelling, geld, lease, openbaar-vervoer, VNA

Vorig bericht: « DTM in Assen: dit staat er allemaal op het programma
Volgend bericht: Shocker! Duitse dikbolides houden heel goed waarde »

Lees Interacties

Reacties

  1. dwfc zegt

    18 juli 2019 om 19:31

    Dit noemen ze in BE , doorslaan ….

    Login om te reageren
    • thomassnelweg zegt

      18 juli 2019 om 20:16

      @dwfc: Dit vind ik ook doorslaan. In België zijn ze ook al doorgeslagen want daar moest je een aantal jaren geleden zelfs al bijtellen voor de laptop en telefoon…

      Login om te reageren
  2. sirprize zegt

    18 juli 2019 om 19:33

    En mensen ontvangen dus serieus salaris voor dit soort onzinnige plannen?

    Login om te reageren
    • emping zegt

      18 juli 2019 om 19:51

      @sirprize: yup en daar zijn er vrij veel van. U bent nieuw in de wereld?

      Login om te reageren
      • sirprize zegt

        18 juli 2019 om 20:06

        @emping: dat niet, maar ik verwonder me wel.

        Login om te reageren
    • peekaas zegt

      18 juli 2019 om 21:50

      @sirprize: is het echt zo vreemd dan? Als jij privé ook gebruik mag maken van je NS kaart, is het eigenlijk ook een verkapte vorm van loon en moet daarom ook belast worden..

      Login om te reageren
      • sirprize zegt

        18 juli 2019 om 23:50

        @peekaas: daarom betaal ik er inkomstenbelasting over

        Login om te reageren
  3. jaribombarie zegt

    18 juli 2019 om 19:42

    Wat kunnen mensen met geld toch onbeschaamd bedelen voor meer geld. Hier prik je toch zo doorheen. Werkelijk gênant.

    Login om te reageren
    • dare2think zegt

      19 juli 2019 om 12:06

      @jaribombarie: Dit gedrag laat natuurlijk meteen zien hoe die mensen met geld aan dat geld zijn gekomen.

      Login om te reageren
  4. pindakoning zegt

    18 juli 2019 om 19:52

    Laat ze het in Den Haag niet horen dat je zou kunnen bijtellen op een fiets en trein..

    Login om te reageren
  5. granlusso zegt

    18 juli 2019 om 19:54

    Tja, onbekend maakt onbemind. De metro is een van de meest efficiënte manieren van reizen (in de stad) en als ik dan moet kiezen tussen 3 minuten in een stinkende metro of 30 minuten bumperstaren met leer en stoelventilatie, dan kies ik toch voor de metro.

    Wat betreft het plan, de moeite waard om te onderzoeken denk ik. Administratief wordt het inderdaad een ramp vermoed ik, maar het kan ook de ogen openen voor alternatieven op dit voorstel.

    Login om te reageren
  6. flutterby zegt

    18 juli 2019 om 19:54

    Bijtelling geld alleen voor privé gebruik van een zakelijke auto. Volgens mij zijn er geen tot weinig werknemers die met een trein of fiets van de zaak privé mogen rijden.

    Het hele idee is dan ook ontstaan om te voorkomen dat werknemers zakelijk in een gloednieuwe auto rijden en voor privé een oud tweedehandsje hebben staan. Dit is slechter voor het milieu, de parkeerdruk en algehele gemakzucht van de berijder. Niemand wint, ook de garage heeft een auto extra in onderhoud..

    Dit lijkt wel stage opdracht van een overijverige student die duidelijk nog geen werkervaring heeft, of besef van de werkelijkheid.

    Login om te reageren
    • bassx zegt

      18 juli 2019 om 20:06

      @flutterby: Je betaald al bijtelling over een fiets van de zaak. Het is alleen heel erg weinig.

      Login om te reageren
      • unknown234 zegt

        18 juli 2019 om 20:21

        @bassx: Toch blijf ik dat bizar vinden, veel groener en gezonder kan het niet.

        Welke logica daar ook achter zit, ik vind het de meest bizarre vorm van

        Ik kon ook een fiets leasen, heb er echt om moeten lachen. Voor vier tientjes tik ik een opgeknapte fiets op de kop bij een kringloopwinkel, geef ik de wat minder opgeleide mensen een kratje bier voor na het werk en dan zoekt de overheid het maar uit. 50eu uit eigen zak of mij gaan irriteren.

        Login om te reageren
        • Joerek zegt

          18 juli 2019 om 22:38

          @unknown234: Juist simpele reden. Je hebt veel prive voordeel, dus mag je voor het prive deel niet de kosten van het fietsen aftrekken. Voor zo’n beetje alles wat je zakelijk kan kopen, wat maar een prive karakter kan hebben moet je ‘bijtellen’ danwel privecorrectie toepassen

          Login om te reageren
    • sirprize zegt

      18 juli 2019 om 20:09

      @flutterby: ik mag mijn OV Businesscard gewoon privé gebruiken, daar betaal ik al een eigen bijdrage voor dus het hele plan is achterhaald.

      Login om te reageren
      • Joerek zegt

        18 juli 2019 om 22:39

        @sirprize: Die eigen bijdrage is dan een afspraak met je werkgever, niet met de belastingdienst.

        Login om te reageren
        • sirprize zegt

          18 juli 2019 om 23:50

          @Joerek: gaat gewoon belasting van af

          Login om te reageren
  7. moveyourmind zegt

    18 juli 2019 om 20:03

    Tja, zulke plannen kunnen alleen maar afkomen van Stichting Aap…

    En de VNA, de Vereniging Na-Aap…

    Login om te reageren
    • sirprize zegt

      18 juli 2019 om 20:08

      @moveyourmind: met deze reactie aap je @lincoln na

      Login om te reageren
      • olivier420 zegt

        18 juli 2019 om 20:28

        @sirprize: spatie en twee puntjes. Wel scherp blijven he

        Login om te reageren
        • sirprize zegt

          18 juli 2019 om 20:49

          @olivier420: ohja, ?

          Login om te reageren
      • moveyourmind zegt

        18 juli 2019 om 20:37

        @sirprize: Beter goed gejat dan slecht bedacht…

        Daar hoef je geen hogere kenniseconomie voor gestudeerd te hebben…

        Login om te reageren
  8. Robert zegt

    18 juli 2019 om 20:03

    Laat ze eerst eens een goede regeling treffen voor mensen die bijvoorbeeld met een pedelec fiets of elektrische scooter het woon-werkverkeer willen afleggen. Daarvoor zijn namelijk nog steeds geen fatsoenlijke leaseregelingen.

    En verder wat iedereen hier al concludeerde, deze oproep betreft een noodkreet vanuit het ivoren torentje.

    Login om te reageren
    • gandini zegt

      18 juli 2019 om 20:35

      @rrrobert: Waarom zou je dat willen leasen??? De bedragen voor die vervoersmiddelen zijn lang niet zo hoog dat je dat niet zelf kan aftikken, zowel aanschaf als onderhoud.

      Login om te reageren
      • Robert zegt

        18 juli 2019 om 20:55

        @gandini: een goede pedelec, kost zo maar 4000, 5000 euro, vanafprijs. Wil je een fiets waarmee je daadwerkelijk dagelijks 30 km v.v. met een gemiddelde snelheid van 30-35 km/u kunt afleggen zonder je het schompes te trappen, dan gaat dat bedrag nog wel flink omhoog. Denk richting 7000-8000 euro.

        Zoveel geld geef ik nog niet uit aan een (tweede-, derde-, vierdehands) auto voor dagelijks gebruik.

        Login om te reageren
        • Crosscabouter zegt

          19 juli 2019 om 06:24

          @RRRobert: niet helemaal waar. Een Stromer ST1/2/3 gaan idd vanaf €4000,- naar €9000,-. Mijn Sparta speedpedelec kostte destijds €2800,- inclusief een zwaardere 500w accu. Daar haalde ik precies 30km mee, al ging dat meestal niet op topsnelheid. Ergo: in de koude periode van het jaar haalde ik het net, ik de warme ruim. Conclusie voor mij was dat 20km ideaal is voor de speedpedelec, maar ik ben weer terug in mijn eigen! auto.

          Login om te reageren
      • potver7 zegt

        19 juli 2019 om 11:18

        @gandini: Ik vraag me ook altijd af waarom je een auto zou willen leasen. Mijn collega’s met een leaseauto (en een niet-ambulante functie!) klagen non-stop dat de bijtelling zo hoog is. Als ik dan voorstel dat ze dat ding dan maar weg doen en net als de rest van de wereld een leuke tweedehands kopen, dan zie ik het verkeerd… En inderdaad zijn er genoeg mensen die niet de ruimte in het budget hebben om een SP aan te schaffen.

        Login om te reageren
  9. banaan7 zegt

    18 juli 2019 om 20:04

    Want de trein is nog niet duur genoeg?

    Login om te reageren
  10. leefvrij zegt

    18 juli 2019 om 20:22

    Een elektrische fiets of elektrische scooter heb je voor 2500. Dus dat is met 4% bijtelling 100 euro per jaar. Dus ik houd 2500 over. Ik heb elke 5 jaar een nieuwe fiets en er wordt per jaar 100 euro ingehouden op mijn salaris. Onderhoud wordt ook betaald. Brandstof ook, dus ik krijg elke dag gratis lunch van mijn werkgever. Ik eet vier boterhammen meer omdat ik moet fietsen. Ik ben voor.
    Oh ja en dit geldt niet als ik de fiets/scooter alleen voor woon-werk verkeer gebruik, dan is ie gratis.

    Login om te reageren
  11. tatog zegt

    18 juli 2019 om 20:24

    Best leuk verzonnen, maar die bedragen die je moet betalen aan bijtelling zijn echt heel laag. Gewoon tientjes werk. Kosten zijn hoger voor het invoeren dan de opbrengsten. En wees blij dat sommigen kiezen voor de fiets of het OV. Kortom slecht idee.

    Login om te reageren
  12. bfvo zegt

    18 juli 2019 om 20:43

    Leuk hoor, Eindhoven. WZAWZDB!

    Login om te reageren
    • bfvo zegt

      18 juli 2019 om 20:44

      sorry, moest even.

      Login om te reageren
      • henkhupelschoten zegt

        18 juli 2019 om 21:26

        @bfvo: interesseert ons geen moura, Eindhovuuh??

        Login om te reageren
  13. Dutchdriftking zegt

    18 juli 2019 om 20:57

    Als je mensen wilt motiveren het OV te gebruiken moet je toch eerst voor een echt goed OV met veel betere transferiums zorgen. Als je met de auto van hartje Utrecht naar hartje Amsterdam, naar Galmkerk aan de greppel vele malen sneller, comfortabeler en soms zelfs goedkoper kan, dan zal voor veel mensen het OV geen optie zijn. Kortom, OV flink verbeteren. (Daar is dankzij de enorme BPM vast wel een potje voor) en dan korting als je de auto op dinsdag en donderdag laat staan. Wie weet wat dat brengt.

    Login om te reageren
    • Arnoud zegt

      18 juli 2019 om 22:06

      @dutchdriftking:
      Nederland is één van de beste landen ter wereld qua openbaar vervoer. Japan is beroemd om z’n treinen tussen grote steden. Maar dan? Hoe kom je in de dorpjes?

      Londen staat bekend om z’n Underground. Maar het streekvervoer in Groot Brittannië is om te janken.

      Er is geen land met zo’n goed totaal aanbod van openbaar vervoer als Nederland.

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        19 juli 2019 om 08:08

        @original_arnoud: Als ik in de avond na 0:00u vanuit onze hoofdstad wil, is dat niet mogelijk, geen gewone bussen, geen trein, alleen een kansloze nachtbus welke minstens een uur bezig is op op Schiphol te komen. Vanaf daar gaat er wel gewoon een normale bus. Dat noem ik toch redelijk kansloos.

        Ooit in Parijs geweest? Je kan een boel zeggen van die rare Fransen, maar dat Metro stelsel is werkelijk fantastisch! Met één simpel kaartje, voor nog geen tientje, met de trein vanaf een heel klein dorpje naar de grote stad, (rit van zeker 45 minuten) met dat zelfde kaartje heel de stad door, en in de avond weer terug. Werkelijk ongelooflijk zo goed als dat werkt!

        Nu weet ik ook wel dat onze grond en op palen gebouwde hoofdstad niet bepaald de ideale situatie is voor een knap metrostelsel, en dat het hierom een vermogen kost om iets te realiseren (Noord Zuid-lijn) maar zo als het nu is kan toch ook niet. Echter met de auto naar Amsterdam is ook geen optie. De oplossing? Lekker naar Haarlem!

        Login om te reageren
        • Arnoud zegt

          19 juli 2019 om 11:22

          @dutchdriftking:
          En dat kan ook vanuit bijvoorbeeld de Vogezen of Auvergne?

          Login om te reageren
          • Dutchdriftking zegt

            19 juli 2019 om 12:29

            @original_arnoud: Het zal iets duurder zijn natuurlijk, maar je hebt nog steeds het combikaartje. Wij gingen meestal vanaf Fontainebleau.

            Login om te reageren
  14. faalhaas zegt

    18 juli 2019 om 21:01

    Ik wil ook een leasevaatwasser, soms doe ik hier mijn zakelijke broodtrommel in.

    Login om te reageren
  15. RuVi zegt

    18 juli 2019 om 21:15

    Fietsen bijtellen gaat al gebeuren vanaf 2020…

    Login om te reageren
    • kobus1967 zegt

      19 juli 2019 om 08:47

      @rudyv: is al zo, een bedrijfsfiets waarvan je de kosten wilt aftrekken moet je elk jaar tegen de nieuwwaarde bijtellen.

      Login om te reageren
  16. 1audi1 zegt

    18 juli 2019 om 21:49

    Off topic, maar omdat we het toch over de vervoerskwestie hebben: wat mij enorm zou stimuleren de auto deels te laten staan is de mogelijkheid betaalbaar, of het liefst gratis te parkeren bij het station. Als ik bijvoorbeeld van Breda naar Tilburg wil is dit 13 min met de trein. Moet in Tilburg naast het station zijn dus prima. Maar dit voordeel word natuurlijk volkomen weggehaald door een 25 min durende busreis die ik met de auto in 8min doe. En nee, fietsen dat doe ik niet.

    Login om te reageren
    • schwedenkreuz zegt

      20 juli 2019 om 11:27

      @1audi1: Wat is er mis met fietsen? Gehandicapt?

      Login om te reageren
  17. frank2b zegt

    18 juli 2019 om 22:08

    Er zijn gewoon TE veel mensen met een bullshitjob ……

    Login om te reageren
  18. schuimbekje3 zegt

    18 juli 2019 om 22:50

    al die autoclubjes hebben achterban met hun ballen aan de boom laten hangen toen de accijnzen stegen als luchtballonnen. toen kwam de bijtelling en deden ze weer niets. toen kwam bpm en weer waren ze niet thuis en toen ging nedc en wltp en weer deden de autoclubs als rai bovag leasemaatschappijen autodealers en importeurs NIETS. en nu is het huilie huilie. zieligerds moeten naar hun eigen (lack of) handelen kijken

    Login om te reageren
  19. mashell zegt

    19 juli 2019 om 07:33

    Het idee van @jaaapiyo om de bijtelling dan maar geheel af te schaffen staat me wel aan. Dat zou de politici en ambtenaren ook veel werk besparen want die zijn nu heel druk met jaarlijks nieuwe, veelal onlogische, bijtellingregels te bedenken. Als je CO2 doelstellingen wil halen en daarom electrisch rijden wil stimuleren dan vergt het een enorme hoeveelheid energie en creativiteit om te bedenken dat het in zo’n geval een goed idee is de bijtelling voor electrisch rijden te verhogen. De kiezer zou immers zomaar kunnen denken dat het een maatregel in tegengestelde richting is.

    Login om te reageren
  20. karhengst zegt

    19 juli 2019 om 07:41

    Directeur van zo een vereniging en het principe van bijtelling nog niet eens begrijpen.

    Moest er een vrouwenquotum gehaald worden?

    Login om te reageren
  21. potver7 zegt

    19 juli 2019 om 11:08

    Krijg ik dan ook korting op de MRB en een vergoeding op de afschrijving van mijn zelfgekochte auto als ik met het OV of de fiets (ook zelf gekocht) naar mijn werk rij? Of vindt de VNA dat misschien te ingewikkeld?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North