• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

LeasePlan: “winterbanden niet altijd veiliger”

Auteur: advertorial, gepost 17 februari 2015 om 12:04 – 47 Reacties

Winterband0n


Ja, ook LeasePlan onderschrijft de positieve effecten van winterbanden. Toch zorgt winterrubber niet zonder meer voor veiliger weggedrag. En dat ligt niet zo zeer aan de banden als wel aan de bestuurder, aldus de leasemaatschappij.

In een groeiend aantal landen zijn winterbanden verplicht in de wintermaanden en ook in eigen land neemt het aantal auto’s met winterbanden nog steeds toe. Kijken we naar het wagenpark van LeasePlan, dan monteren 79,5 procent van de berijders van personenauto’s winterbanden. Onder 53 procent van de bestelauto’s ligt winterrubber.

Voordelen van winterbanden
De grotere populariteit van winterbanden is niet zo vreemd, de banden hebben namelijk nogal wat voordelen in de koude maanden:

  • Bij een lagere temperatuur dan 7°C zorgen winterbanden voor meer grip en veiligheid dan zomerbanden.
  • Betere wegligging door de rubbersamenstelling en betere waterafvoer van de winterbanden.
  • Winterbanden zorgen voor een kortere remweg op gladde of natte wegen. Dit scheelt ongeveer zes tot tien procent ten opzichte van normale banden. Op besneeuwde wegen scheelt dit zelfs vijftien tot twintig procent.

Voeg daar aan toe dat je, mocht je nog niet overtuigd zijn van het nut van winterbanden, ze sowieso nodig hebt als je bijvoorbeeld voor wintersport door Duitsland en/of naar Oostenrijk rijdt, daar zijn ze namelijk verplicht.

Niet per sé veiliger
Hoewel LeasePlan deze voordelen van winterbanden onderschrijft, merken ze op dat winterbanden niet per se zorgen voor een afname in het aantal schades. Sterker nog, zelfs het tegenovergestelde kan het geval zijn! Veel bestuurders passen hun rijstijl veel te beperkt aan in de winter omdat ze denken te kunnen vertrouwen op hun winterbanden. Als je met winterbanden rijdt kom je er later achter dat het glad is. Veel bestuurders met winterbanden blijven kort op hun voorligger rijden, gaan toch inhalen en rijden met een hogere snelheid dan eigenlijk verantwoord is. Verder -en dat is niet onbelangrijk- als iedereen op winterbanden rijdt, dan is het voordeel van winterbanden ook beperkter. Een voorligger op winterbanden staat namelijk ook eerder stil. Als je dan onvoldoende afstand hebt gehouden, dan klap je er alsnog bovenop. Het advies van LeasePlan aan haar berijders is dat winterbanden enkel helpen als de bestuurder zijn rijgedrag aanpast aan de winterse omstandigheden en niet aan de betere kwaliteit van de banden. Dus net zo voorzichtig blijven rijden als iemand zonder winterbanden!

Winterbanden, ook onder je leaseauto!
Winterbanden zijn normaliter niet standaard opgenomen in een leasecontract. LeasePlan biedt een WinterbandenPlan voor personenauto’s én bestelwagens en informeert berijders wanneer ze hun winterbanden het beste kunnen laten monteren. Winterbanden in oktober/november en zomerbanden in maart/april. In de praktijk laat meer dan de helft van de leaserijders de winterbanden in november monteren.

Ook interessant!

  • Waar let je op met tweedehands winterbanden?
    Waar let je op met tweedehands winterbanden?
  • winterbanden
    In dit land zijn winterbanden straks ook verplicht!
  • Mensen massaal op zoek naar winterbanden op Marktplaats
  • 5 dingen om op te letten bij private lease

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

Advertorial, lease, leaseplan, winterbanden

Vorig bericht: « Ferrari Concept F1: dit is Maranello’s toekomstvisie
Volgend bericht: CBS: ‘pas op voor Polen en Litouwers’ »

Lees Interacties

Reacties

  1. norge zegt

    17 februari 2015 om 12:11

    Kunnen jullie dit niet op Autoblog uitbrengen? Please?

    Login om te reageren
    • RuVi zegt

      17 februari 2015 om 12:42

      @norge: bij autoblog moeten ze ook eten!

      Login om te reageren
    • parker zegt

      17 februari 2015 om 14:05

      @norge: héérlijk: winterband-fundamentalisten-topics. Persoonlijk kan ik er geen genoeg van krijgen..

      Login om te reageren
  2. 560pkferrari zegt

    17 februari 2015 om 12:20

    Iets met ‘open deur’ enzo

    Login om te reageren
    • fijnkonijn zegt

      17 februari 2015 om 14:00

      @560pkferrari: idd. wederom een onderzoek van de Open Deur Universiteit…

      Of zoals Homer Simpson zou zeggen: DOH !

      Login om te reageren
  3. White_Lightning zegt

    17 februari 2015 om 12:20

    Dat ze niet persé veiliger zijn heb ik een aantal weken (nat en koud) geleden mogen merken. Zelf rijd ik met winterrubber. Bij een remmaneuver knalde een malloot achterop m’n auto, naar eigen zeggen schoof hij een 5-tal meter. Gaat zijn verzekering een 1000 euro kosten.
    Dus voor mensen met zomerbanden in de winter heb ik één raad. Houdt nog meer afstand dan je normaal doet.

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      17 februari 2015 om 13:26

      @White_Lightning: juist, en als je dat doet is er niks aan de hand zolang het niet sneeuwt. Met sneeuw moet je echt op scherp rijden met zomerbanden. Helaas hebben de meeste mensen totaal geen intresse in autorijden dus gaan die vrolijk op je bumper zitten met hun zomerbandjes.

      Login om te reageren
    • yupyup zegt

      17 februari 2015 om 13:27

      @White_Lightning: je moet sowieso meer afstand houden, maar dat moet je ook doen met winterbanden, als het echt glad is maakt het weinig verschil.

      Login om te reageren
  4. rnej zegt

    17 februari 2015 om 12:37

    de TUV heeft in een test uitgevonden dat de grip-grens niet op 7 graden maar eerder rond de 0 graden ligt. 2 jaar geleden op BNR een gesprek met een verkeerspsycholoog gehoord dat het aantal ongevallen gelijk blijft, daar mensen met winterbanden zich veiliger wanen en dus minder hun rijstijl aanpassen. kortom. Winterbanden in een land waar het weinig sneeuwt doen niet zoveel… Rijstijl aanpassen is het begin van verkeersveiligheid. of het nou om weersomstandigheden of wat anders gaat…

    Login om te reageren
    • norge zegt

      17 februari 2015 om 12:41

      @rnej: Rijstijl aanpassen en winterbanden….Dat doe we hier… En het is toch echt rond de 7 graden hoor…

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        17 februari 2015 om 15:35

        @norge: jij weet het beter dan de vele duitse testers? Natuurlijk zijn winterbanden beter in sneeuw enzo maar de cijfers wijzen uit dat die 7 graden te hoog is.

        Uiteraard is aanpassen nodig voor veilig verkeer. Iets wat nederlanders vaak te weinig doen. Iets wat in Noorwegen wel zal moeten om überhaupt weg te komen.

        Login om te reageren
    • lambo4all zegt

      17 februari 2015 om 13:56

      @rnej: dat is zeggen dat een geweer met veiligheidspal even onveilig is als eentje zonder omdat je met die laatste voorzichtiger omgaat. Laten die veiligheidspal dan maar uit de verkoop halen.. De winterpanden zijn niét het probleem, die doen het prima. De ménsen zijn het probleem, zoals altijd in het nederlandse verkeer..
      Daarbij komend kan zelfs de beste coureur een keer verrast worden, die 5/6 meter extra remweg is toch net het verschil tussen achterop die auto of er net voor.

      Login om te reageren
      • Junior540 zegt

        17 februari 2015 om 15:37

        @lambo4all: banden zorgen nu nog et voor ongelukken, mensen zorgen voor ongelukken

        Login om te reageren
        • Junior540 zegt

          17 februari 2015 om 15:38

          @junior540: stomme auto correctie, die ik niet nakijk. banden zorgen niet voor ongelukken, mensen zorgen voor ongelukken

          Login om te reageren
      • rnej zegt

        17 februari 2015 om 16:11

        @lambo4all: dat is een analogie die kant noch wal raakt. Winterbanden zijn maar x procent veiliger dan zomerbanden. Een geweer met of zonder veiligheidspal is leven of dood zodra je de trekker overhaalt.

        het enige verschil met sneeuw of geen sneeuw is meer afstand houden en langzamer rijden. das alles. koppelen in de bocht moet je met droog wegdek ook niet doen, nergens voor nodig. en of je dan winterbanden hebt voor die 10 dagen dat het nodig is of niet… rijstijl is alles! dat weten ze in alle landen behalve in NL. hell, in Scandinavische landen krijg je een slipcursus (een echte!) bij je rijbewijs, geen setje sneeuwkettingen.

        Login om te reageren
  5. rammillius zegt

    17 februari 2015 om 12:37

    Ik rij het gehele jaar door op “hoge snelheid” banden. Ik ben echter een gentlemen in het verkeer en houd overal rekening mee. Komt waarschijnlijk ook door mijn werk als schadebehandelaar…

    Login om te reageren
  6. dirkiii zegt

    17 februari 2015 om 12:46

    Daar gaan we weer met de discussie.

    Login om te reageren
  7. siemi zegt

    17 februari 2015 om 12:50

    Winterbanden zijn in Duitsland niet verplicht.

    Login om te reageren
    • Trusje zegt

      17 februari 2015 om 13:16

      @siemi: Klopt… En 1+1=3!
      Hoe kom je hierop??? In Duitsland zijn winterbanden verplicht bij winterse omstandigheden (ook al zou het in augustus gaan sneeuwen). De hele discussie over winterbanden, om gek van te worden… Ga op zoek naar feiten voordat je iets rept. Het grote voordeel is VEILIGHEID. De slechtste (lees: slechts geteste) winterband heeft bij winterse omstandigheden een nog kortere remweg dan de beste (nogmaals, lees: best geteste) zomerband. Hier is keihard bewijs voor… en ook al scheelt het maar één meter in de remweg… Als die ene meter jouw of het (erg zwart-wit) leven van een ander kan redden is er geen reden om bij winterse omstandigheden niet met winterbanden te rijden. Bij all-season doe je een compromis, maar ok het is in ieder geval een stap in de goede richting. Je rijstijl aanpassen aan de omstandigheden hoor je volgens mij altijd te doen, ook in de zomer.

      Login om te reageren
      • parker zegt

        17 februari 2015 om 14:03

        @Trusje: verplicht onder winterse omstandigheden is iets heel anders dan ‘verplicht’.. maar de bandenhandel maakt je graag bang met dat laatste. Genoeg winterdagen in Duitsland en Oostenrijk waarop je in het voordeel bent met zomerbanden.

        Login om te reageren
      • mashell zegt

        17 februari 2015 om 15:00

        @Trusje: ja, maar het grootste deel van de winter ligt er geen sneeuw. Op nat en droog wegdek presteren winterbanden minder dan zomerbanden (Autobild winterbanden test, elke november). En dus dan moet je dus ook aanpassen. Aanpassen als er sneeuw ligt is gemakkelijk, aanpassen als er geen sneeuw ligt is een heel stuk moeilijker voor veel mensen.

        Login om te reageren
        • siemi zegt

          17 februari 2015 om 16:21

          @mashell: precies en daarom doe ik pas op het laatste moment de winterbanden er onder (woon in Duitsland).

          Login om te reageren
    • danielj zegt

      17 februari 2015 om 13:20

      @siemi: Welles!

      Login om te reageren
      • siemi zegt

        17 februari 2015 om 16:17

        @danielj: nietes :-)

        Login om te reageren
  8. rnej zegt

    17 februari 2015 om 12:53

    ik zeg dus dat die 7 graden niet heilig is. Sneeuw en ijzel zijn wel omstandigheden waar winterbanden het beter in doen, maar simpelweg koud, droog asfalt heb je geen winterbanden voor nodig… prima als mensen het zekere voor het onzekere willen nemen, maar all-seasons of zomerbanden en gezond verstand zijn prima in NL.

    Login om te reageren
    • lambo4all zegt

      17 februari 2015 om 13:58

      @rnej: droog asvalt.. Jij hebt echt nog nooit in een auto gezeten he?

      Login om te reageren
    • lambo4all zegt

      17 februari 2015 om 14:00

      @rnej: het is meer regel dan uitzondering dat de wegen in de winter nat en vochtig zijn. Sowieso elke ochtend, als het regent, mistig is, bij lage remperaturen en ook snachts. Zo goed als altijd dus.

      Login om te reageren
      • tupperware zegt

        17 februari 2015 om 14:32

        @lambo4all:
        All season banden gaan dan wel weer prima, het probleem zit hem tegenwoordig in de verkrijgbaarheid van dat type band, vroeger reed iedereen daarop.
        Op een all-season band staat ook gewoon een sneeuwvlokje, ik heb vaak onder extreme wintersportomstandigheden met dat type band gereden en dat gaat dus echt prima, iets wat ik niet kan zeggen van mijn huidige opgesneden slicks..

        Login om te reageren
        • ter zegt

          17 februari 2015 om 19:19

          @tupperware: Ja, want daar verdienen ze te weinig op. Liever zien ze ons elk jaar weer prutsen bij de garage.

          Login om te reageren
      • rnej zegt

        17 februari 2015 om 14:40

        @lambo4all: http://www.hetregentbijnanooit.nl/site/

        Login om te reageren
        • jrk68 zegt

          17 februari 2015 om 17:23

          @rnej:
          Yep, Ik rij alweer 2 dagen dakloos….
          Helemaal top die global warming….

          Login om te reageren
  9. aikon1694 zegt

    17 februari 2015 om 13:12

    Idem voor ABS, Airbag, kreukelzone etc.. Vervang de airbag maar eens voor een zware hamer met scherpe punten en kijk eens hoe voorzichtig je door een groen verkeerslicht rijdt…

    Login om te reageren
  10. bofkont zegt

    17 februari 2015 om 13:28

    Winterbanden daar trapt toch niemand meer in hoop ik, in het vlakke Nederland de grootste onzin

    Login om te reageren
    • 9000cse zegt

      17 februari 2015 om 14:52

      @bofkont:
      Zo te lezen is Nederland voor jou niet groter dan het polderlandschap waarin je woont en werkt. Maar dan nog. Tot nu toe leverde deze winter al een flink aantal problemen op voor het verkeer. Wie het verschil tussen zomer en winterbanden “de grootste onzin” noemt heeft echt geen enkele practische ervaring.
      Het grootste gevaar met winterbanden is de instelling van de chauffeur: Als die van mening is dat je met winterbanden kunt rijden “alsof er niets aan de hand is”, ja, dan heb je echt een probleem.
      Het is niet, -zoals velen willen geloven- zomaar een marketingpraatje en het maakt niet uit bij welke temperatuur ze beter zijn dan zomerbanden, omdat we het niet voor het uitzoeken daarvan hebben.
      Uit ervaring weet ik, dat je in dit seizoen beter uit bent met winterbanden dan met zomerbanden. Neem dat maar van me aan.

      Login om te reageren
    • kliko zegt

      17 februari 2015 om 14:56

      @bofkont: Op een grote vlakke weg zijn ook bochten met daarnaast water. Hoef je geen bergen of heuvels voor te hebben. ;)

      Login om te reageren
    • schuimbekje3 zegt

      17 februari 2015 om 18:33

      @bofkont: inderdaad, die twee dagen per jaar dat er sneeuw ligt in Nederland.. uurtje wachten, dan is de 4 megaton zout wel ingereden…

      Probeer maar eens een niet wc eend filmpje te vinden van continental, vredestein, nokian of bridgestone..
      Alle filmpjes die ik op youtube gevonden heb waren allemaal van bandenfabrikanten..

      Login om te reageren
      • bofkont zegt

        17 februari 2015 om 18:35

        @schuimbekje3: Helemaal juist!
        Puur commercie verder niets.

        Login om te reageren
  11. flutterby zegt

    17 februari 2015 om 13:34

    leuk die vergelijking van zomer en winterbanden. De meeste rijden alleen niet op zomerbanden in de winter, maar op allseason banden. Verschil zou dan wel opeens veel kleiner zijn.

    Login om te reageren
  12. gregorius zegt

    17 februari 2015 om 14:30

    Heerlijke misleidende titel.
    Met winterbanden rijden tijdens winterse omstandigheden is dus WEL altijd veiliger.
    Het zijn echte de zombies, tokkies, petjes, knakenpoetsers-die-in-de-sneeuw-gewoon-met-zomer-bandjes-gaan-rijden en (bellende-)vrouwen-achter-het-stuur ;die eigenlijk allen geen rijbewijs voor in de winter zouden mogen hebben; die rijden tijdens winterse omstandigheden minder veilig maken.
    Heeft verder niks met de winterbanden te maken.

    Login om te reageren
  13. turbotoll zegt

    17 februari 2015 om 14:35

    Diverse ADAC tests verwijzen het 1e argument resoluut naar de prullebak. Winterbanden presteren altijd slechter dan zomerbanden, behalve op sneeuw en ijs.Logisch, daarom heten ze ook winterbanden.
    Om hier van oktober tot april op rond te rijden is m.i. gekkenwerk en gewoon gevaarlijk. Maar ja, het kuddevolk slikt hier klakkeloos de propaganda van de bandenboeren-reclame die zich rot lacht.

    Login om te reageren
    • rnej zegt

      17 februari 2015 om 14:44

      @turbotoll: seizoen in oostenrijk gewoond, winterbanden onder m’n auto (alsnog vaker op asfalt dan op ijs of sneeuw gereden), op de terugreis, rond 10 maart, was het 15 graden, erg warm voor de tijd van het jaar.. op de autobahn met 150 een noodstop moeten maken, want alles stond ineens 5 banen breed stil. gelukkig afdoende afstand gehouden en zag het goed aankomen, maar mijn wielen blokkeerden VEEL eerder dan ik gewend was dan met zomerbanden…. alsnog had ik een autolengte of 8 a 10 over… maar eng was het wel.. dus ik ben het zeer zeker met je eens :)

      Login om te reageren
      • turbotoll zegt

        17 februari 2015 om 16:01

        @rnej: Oostenrijk is een ander verhaal. Daar kom je letterlijk de berg niet meer op als het begint te sneeuwen. Maar hier denken ze dat de wereld vergaat als er een sneeuwbui valt en dat je zonder winterbanden nergens meer kan komen terwijl 10 jaar geleden niemand winterbanden had.
        Een vriend van mij reed overigens pardoes z’n BMW in de prak op een natte weg omdat z’n wijf zo nodig winterbanden moest hebben. “Totaal geen grip” volgens hem.

        Login om te reageren
        • ter zegt

          17 februari 2015 om 21:55

          @turbotoll: tja, status he..

          Login om te reageren
  14. giss zegt

    17 februari 2015 om 16:07

    Ik hoop dat er binnenkort nou eens een onafhankelijke zeer goede test komt over Winterbanden, welke breed uitgemeten wordt in de media. De reacties op dit topic vatten de discussie over winterbanden in Nederland zeer goed samen: iedereen vindt winterbanden de grootste zin of onzin. Bovendien veel tegenstrijdige feiten. Is de grens voor goede prestaties nou 0 of 7 graden? Of werken ze überhaupt nooit beter dan zomerbanden op schoon maar nat asfalt? Ik ben benieuwd…

    Login om te reageren
    • parker zegt

      17 februari 2015 om 16:32

      @giss: eigenlijk zijn banden met spikes de beste oplossing

      Login om te reageren
  15. mrrallycross zegt

    17 februari 2015 om 17:44

    Tja ook op ijs heb je met een winterband geen grip.

    Login om te reageren
  16. suzikubelona zegt

    17 februari 2015 om 20:12

    Winterbanden hebben dus:
    1. Geen betere grip beneden de 7°c door wat voor rubbersamenstelling dan ook.
    2. Geen betere waterafvoer dan een fatsoenlijke zomerband.
    3. Echt nooit een kortere remweg dan en fatsoenlijke zomerband op nat wegdek.
    Maar ga gerust allemaal winterbandjes kopen. Toch fijn dat je die ene dag per jaar veiliger op weg bent dan de rest van Nederland.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North