• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Leaserijder bespaart €65 per maand

Auteur: maru, gepost 23 september 2014 om 10:53 – 1 Reactie

Volvo V60 PHEV


Met de jaarlijkse veranderingen in de bijtellingsregels zien we al snel door de bomen het bos niet meer. Velen denken dat het leasen van een auto steeds duurder is geworden, maar niets is minder waar.

Het hele idee achter de bijtelling is om zakelijke rijders te sturen om te kiezen voor een zuinige auto. Immers, des te minder de auto uitstoot, hoe lager de bijtellingscategorie. Het plan heeft gewerkt, want volgens cijfers van Aumacon is het gemiddelde bijtellingspercentage voor de inkomstenbelasting gedaald van 24,8 procent in 2008 (het eerste jaar met tariefdifferentiatie) naar 16,5 procent in 2013 (toen er sprake was van maar liefst zes verschillende tarieven).

Wel is de gemiddelde cataloguswaarde van een nieuwe leaseauto –na een aanvankelijke daling tot 2011– weer op het oude niveau van 2007. Deze stijging is te wijden aan relatief dure (semi-)elektrische auto’s, zoals de Tesla Model S en Volvo V60 plug-in hybrid, die recent op de markt zijn gekomen. Toch heeft dit de zakelijke rijder niet af kunnen schikken en blijft hij voor een lage bijtelling kiezen.

bijtelling per jaar

Door de combinatie van aanschafprijs en bijtellingstarifering heeft de zakelijke rijder door de jaren heen een belastingvoordeel gecreëerd van 65 euro netto per maand. In 2007 betaalde de zakelijke rijder nog gemiddeld 3.194 euro aan extra inkomstenbelasting voor de auto-van-de-zaak, in 2013 was dat bedrag nog maar 2.414 euro. Voor de berekening is uitgegaan van een inkomstenbelastingtarief van 42 procent. Bijtellingspercentages zijn steeds geldig voor een termijn van maximaal
vijf jaren vanaf het moment van eerste registratie.

Als de bijtelling op de schop gaat en er in 2016 een uniform bijtellingstarief van 22 procent of meer gaat gelden, blijven de zakelijke rijders besparen. Zij zullen dan 260 tot 300 euro per maand moeten betalen om privé in de auto-van-de-zaak te kunnen rijden, wat nog steeds niets is vergeleken met een vergelijkbare auto in eigen bezit. Met wegenbelasting, onderhoud, afschrijving, etc. kost deze al snel 600 euro per maand. (Foto: larswiel)

Ook interessant!

  • Polestar 2 Single Motor rijtest video
    Bijtelling voor 2022 gaat omhoog!
  • 'Niet registratie, maar koopdatum zou bijtelling moeten bepalen'
    'Niet registratie, maar koopdatum zou bijtelling moeten bepalen'
  • Tesla slechte verliezer
    BOVAG: bijtelling verhogen slaat nergens op!
  • Autojunk Foto van de Maand - Juli 2021

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

aumacon, bijtelling, lease

Vorig bericht: « ‘Ford levert nieuw wagenpark Nationale Politie’
Volgend bericht: Politieagent crasht SUV tegen donutshop »

Lees Interacties

Reacties

  1. amsterdammertje zegt

    23 september 2014 om 12:23

    “Zij zullen dan 260 tot 300 euro per maand moeten betalen om privé in de auto-van-de-zaak te kunnen rijden, wat nog steeds niets is vergeleken met een vergelijkbare auto in eigen bezit. Met wegenbelasting, onderhoud, afschrijving, etc. kost deze al snel 600 euro per maand. ”

    Je vergeet het leasebedrag. Bij bruto uitbetaling krijg je een andere vergelijking.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North