Is deze MG Metro 6R4 rallywagen de duurste MG ooit?

Auteur: , 30 Reacties

De wat suffige Austin Metro werd een waar beest toen er voor het Group B-rallykampioenschap een 3.0 V6 op de plek van de achterbank werd geplaatst.

In 1980 presenteerde British Leyland de Austin Metro als beoogd opvolger voor de klassieke Mini. Hoewel de Austin Metro uiteindelijk pas in 1997 uit productie ging, toen al enkele malen gefacelift en Rover 100 genaamd, hield de klassieke Mini het nog een paar jaar langer uit. Erg flitsend was de Metro als Austin niet, maar ook MG bemoeide zich met de kleine stadswagen. Niet dat nou enorme verbetering bracht, zelfs topmodel MG Metro Turbo kwam niet verder dan 93 pk.

Atmosferische middenmotor

Hoe anders was dat met de MG Metro 6R4. Geen turbo-geblazen 1.3’tje in het vooronder, maar een atmosferische 3.0 V6 achter de voorstoelen. Daarmee is het een van de weinige Group B-rallywagens die niet over een turbomotor beschikt. Vierwielaandrijving behoorde wel tot de standaarduitrusting en dat is maar goed ook met ruim 410 pk. Dankzij versnellingsbakken met bizar korte verhoudingen lag de topsnelheid van Groep B-rallywagens dikwijls flink onder de 200 km/u, maar werd er binnen de twee seconden naar de 100 gesprint. Sneller dan een F1 wagen destijds!

Bij het Britse DK-engineering staat een smetteloze Metro 6R4 in heerlijke Rothmans-livery (hoe komt het toch dat sigarettenmerken de gaafste bestickeringen hebben?). Hoewel er maar zo’n 220 Metro 6R4’s in elkaar werden geschroefd, waarvan 200 met zo’n 250 pk (het homologatiemodel) en slechts 20 met 410 paardjes (de hier getoonde International-uitvoering), heeft dit exemplaar een relatief rustig leventje achter de rug. Zo zag de auto enkel asfalt, vooral tijdens hill climbs, en kreeg hij in 1997 nog een geupgrade motorblok in zijn achterste gelepeld.

Voor niets gaat de zon op

Dat komt natuurlijk wel tegen een prijs: 150.000 Britse ponden, ofwel een krappe 210.000 euro. Dat is best een hoop geld voor een ruige versie van een van de saaiste auto’s die ooit in Engeland is gebouwd. Aan de andere kant, het is weer flink goedkoper dan een Audi Quattro uit datzelfde roemruchte rallykampioenschap. Onlangs nog werd er eentje afgehamerd op drieënhalve euroton.



30 reacties

Ook niet erg stoer om bij je vrienden aan te komen en dan te zeggen dat je met de “metro” bent terwijl je net even paar ton heb afgetikt
@room850:
Lekker belangrijk, mijn vrienden zouden precies weten wat er komt en hun kaak van de grond rapen….
@room850: Toch zal deze bak ergens wel stoerder blijven dan de auto’s van je vrienden!
Ik ben absoluut geen fan van de badge-engineering MGs maar dit is de MG naam meer dan waardig!
Ik dacht… De MG Sv-R zal toch inmiddels wel meer waard zijn? Nou een SV kost in iedere geval HEEEEL weinigals je bedenkt hoe bijzonder die auto is..

http://www.pistonheads.com/classifieds/used-cars/mg/sv/mg-sv-sv-2dr-v8-320hp-0-60-5-3-sec-165mph/2023059
Ik neem aan dat je de duurste rally mg bedoelt en niet de duurste mg ooit
Zelfde motor als de XJ220 Jaaaag! Ubercool apparaat, moet je bedenken om er van 0-120 mee te accellereren op een invoegstrook!
Binnen 2 seconden??!!!!
@dutchdriftking:
Group B was de kraamkamer van allerlei prachtige innovaties op het gebied van autosport. Daarom waren ze ongelooflijk snel. Totdat de klasse te snel was geworden. Twee dodelijke ongevallen binnen een paar weken en het was over. Ze heeft zichzelf (helaas) de das omgedaan.
@Original_Arnoud: Niet helemaal de schuld van de klasse en auto’s. Wat dacht je van het hersenloze publiek dat als een ritssluiting voor je open ging terwijl je met 200km/h aan kwam vliegen.

Bekijk de video “to fast to race” maar eens. Walter Rohl zei, toen hem gevraagd werd wat hij van het publiek vond, “ik stel me voor dat het bomen zijn anders kan ik niet meer rijden”.
@dizono: ik wil niemand aan het roken hebben, maar met topics als “top 10 auto’s met Rothmans livery” kan je wel wat leuks maken, of Marlboro, Camel misschien.

Voorzetje: 1980 Rothmans Ford Escort van Vatanen, Ascona 400, Porsche 911 (en 956?)
@escort77: vooral die Ascona/manta 400 man man wat zijn dat ultime haaksdehoekombakken
Mocht ik de koningsloterij winnen dan weet ik waar ik dat op stuk sla.
Het was niet de meest succesvolle Groep B maar wel degene waar ik het grootste zwak voor had.
Ik zou @desjonnies als navigator inhuren en de jonge jaren nog eens doen herleven.
@jrk68:
altijd !
Als ik dat geld had liggen, was het nu de mijne! Heerlijk!
Ik zeg ‘Avro’s rallycross’
@roppp:
Daar zijn de meeste naar toe verdwenen.
Dit is een frustratie uit mijn jongere @desjonnies leven, ik had de brochure en ze kostten zo’n honderd twintig duizend gulden.
Slechts 120000 Gulden zeg ik nu, een WRC Citroen C4 doet nu over een miljoen Euries Een Prodrive Impreza deed 1 miljoen Pond !

Mijn maat reed R5 Turbo 1 Groep B met mij er vaak naast, beetje amateur werk in de Benelux, het meeste Belgie
De droom was eigenlijk de 6R4.
En ik had contact met Leyland competition dept. vandaar dat ik de prijzen kende.

Na de dodelijke crash van Toivonen en navigator Cresto in Corsica ging kort daarna Groep B in de ban.
Leyland belde, kom naar Engeland en neem een bestelwagen en een trailer mee.
Waarom vroeg ik
De stem gilde een bedrag van 28 mille Guldens door de telefoon voor een spik- splinternieuwe 6R4 Clubman -de tamme- ; we moesten een rondje rond de fabriek rijden, naar de achterzijde om daar het complete set om er een International van te maken in te laden. voor nix, nakko nada !
Helaas, we hadden het geld niet en mijn ouwe heer die zwaar in de slappe was zat wilde het niet lenen, terwijl ik zei, we moeten er twee of drie kopen, weet zeker dat het geld waard wordt.
20 jaar later heeft mijn maat van toen zijn droom waargemaakt en een 6R4 gekocht om klassiek wat wedstrijden voor de fun mee te rijden.
Ik zit er weleens naast en eigenlijk, ouwe lullen die we zijn, heeft dat 6R4 gevoel ons nooit losgelaten.
Het wordt alleen erg moeilijk om met een originele motor te rijden, blokken zijn peperduur (als je ze kunt vinden) en vooral motor onderdelen worden steeds schaarser.
Er rijden dan ook veel 6R4’s rond met Rover V8’s of ander transplants omdat die motoren moeilijk worden.
Zoals guusboum terecht opmerkt, de V6 motor wordt ook in de Jaguar XJ 220 gebruikt, echter geblazen met twee turbo’s.
Deze motor komt bij Cosworth vandaan en is geen Rover V8 waarvan 2 cilinders zijn afgehakt, zoals vaak wordt beweerd, er is een tammere Clubman en een hetere International versie, de works auto’s die o.a. met Computer Vision sponsoring reden waren Internationals.
Een gevaarlijk en moeilijk te temmen monster, ik denk dat er weinig groep B wagens moeilijker ‘rijden’ (mikken en bewegen als een Schut raket lijkt er vaak meer op) dan deze 6R4 Metro; ongetwijfeld is de Lancia Delta Integrale nog moeilijker en nog wispelturiger.
De Metro heeft namelijk een ultra korte wielbasis en standaard een slordige 340 paarden in Clubman configuratie.
Persoonlijk vind ik de mooiste livery die van 33 Export, misschien wel omdat ik iemand heel erg goed ken die er eentje heeft.
En ja, hou je maar vast, de prijzen voor dit soort wagens zit in de lift .
https://www.flickr.com/photos/teamcologne/5067369693/
@desjonnies:
Speciaal voor jou een 33er in actie;
https://www.youtube.com/watch?v=APAE1CUaMAY

Het is haast letterlijk een kart, maar dan met een dak en een V6. Gekkenhuis.
@desjonnies:









































Blablabla
Speciaal voor iedereen die bewegend beeld van dit apparaat wil zien:
https://www.youtube.com/user/6R4NET/videos

Meer dan 80 video’s van dit bommetje ;-)
Groep B, en dit was de lelijkste van het stel…..God wat zou het leuk zijn hier om dat te hebben…
@norge:
En deze dan, van mijn vriend Wambergue, de ex-Citroën fabrieksrijder, aan deze wagen zit een fantastisch verhaal vast echt waar ! En hij heeft hem nog steeds !

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/df/Citro%C3%ABn_BX_4TC_Evolution_cropped.jpg
@desjonnies: Aah de BX, stonden daar niet tientallen van weg te rotten (nouja plastic) op een fabrieksterrein bij, Heullieuz was het?
@norge:
Ja Heuliez, ze moesten gesloopt worden en die op de foto ook, na de laatste WK wedstrijd in Griekenland werd Groep B in de ban gedaan.
@desjonnies: Hoe kwam hij aan zijn BX dan?
@norge: Na de laatste proef gewoon door blijven rijden. :)
Heerlijk, de group b rally historie!
Vette bak! Als antwoord op de vraag of het de duurste ooit is, kan ik met zekerheid zeggen dat dat niet zo is. Laatst is er nog een mg K3 geveild voor 4 ton (http://rmauctions.com/ve13/villa-erba/lots/1933-mg-k3-magnette/1058758) en er zijn er onderhands vast nog duurdere verkocht

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).