• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Leaserijders lopen korting mis door 0 schadevrije jaren

Auteur: RubenPriest, gepost 29 maart 2019 om 08:39 – 79 Reacties

Leaserijders lopen korting mis door 0 schadevrije jaren


En daardoor profiteren ze niet van een lagere premie.

Lekker hoor, zo’n auto van de zaak. Het is alleen niet jouw persoonlijke auto en daar zit ook meteen een nadeel. Niet elke leasemaatschappij koppelt de autoverzekering aan de bestuurder, hierdoor worden er geen schadevrije jaren opgebouwd. Mocht de bestuurder op een later moment privé een auto kopen, dan tellen de brokvrije jaren van de leaseauto niet mee.

De Consumentenbond is van mening dat dat niet eerlijk is en stelt in een oproep aan leasemaatschappijen dat ook zakelijke rijders moeten kunnen profiteren van korting op de premie. Verzekeraars maken gebruik van gegevens uit de zogenaamde Roy-data. Een database waar alle verzekeraars in Nederland gegevens uit putten. Geen persoonlijke autoverzekering betekent geen registratie in de roy-data en dus geen premievoordeel bij een toekomstige privé auto.

Het is overigens per maatschappij verschillend. Er is een kans dat jij als zakelijke rijder wel gebruik kan maken van premievoordeel. Zo maakt LeasePlan, één van de grootste partijen in Nederland als het gaat om lease, wel gebruik van het Roy-data systeem. Leaseplan is echter één van de weinige organisaties die dit doet.

Voor zakelijke rijders is het niet alleen vervelend dat ze geen schadevrije jaren opbouwen in verband met de korting. Het kan ook een opgebouwde historie in de prullenbak gooien. Een automobilist die van zijn 18de tot 30ste geen brokken heeft gemaakt zal met 12 schadevrije jaren een aantrekkelijke premiekorting hebben opgebouwd. Het scheelt in de meeste gevallen enkele honderden euro’s per jaar. Stapt deze bestuurder over naar een leaseauto via een maatschappij die niet is aangesloten op de roy-data, dan bestaat de kans dat die 12 schadevrije jaren verdwijnen. Die data gaat op in rook als een automobilist voor een periode van drie jaar geen autoverzekering op zijn of haar naam heeft gehad.

Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat slechts 5 van de 45 onderzochte leasemaatschappijen aangesloten zijn bij de Roy-data. Naast LeasePlan maken Driessen Autolease, Noordlease, Justlease.nl en Autopermaand.nl gebruik van Roy-data. Zeker een onderwerp om over te praten met je baas, mocht je in aanmerking komen voor een leasebak.

Foto: Mazda CX-3, een populaire leaseauto. Via @kuifje op Autojunk

Ook interessant!

  • Schadevrije jaren makkelijker te overdragen
    Hoera, schadevrije jaren makkelijker te overdragen
  • Video: wat gaat er hier nu mis?
  • Lezersvraag: welk automerk mis jij het meest?
    Lezersvraag: welk automerk mis jij het meest?
  • Video: opgeknapte beelden toont het Amerika van de jaren 60
    Video: opgeknapte beelden toont het Amerika van de jaren 60

Nieuwste artikelen

  • Video: Zijn Golf-rijders over de hele wereld hetzelfde?
  • Dit zijn alle nieuwe auto’s die in 2026 uitkomen
  • Waarom je ruiten beslaan en hoe je ze 10× sneller ontwasemt
  • Buitenkansje: koop deze unieke AMG op Marktplaats!
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverzekering, geld, lease

Vorig bericht: « TNO: huidige subsidie elektrisch rijden is ongeschikt
Volgend bericht: Porsche kiest hier voor een nieuwe manier van transport »

Lees Interacties

Reacties

  1. pomoek zegt

    29 maart 2019 om 08:49

    Verplicht stellen dat leasemaatschappijen in Nederland zich aansluiten bij Roydata. Opgelost.

    Login om te reageren
    • gove zegt

      29 maart 2019 om 09:02

      @pomoek: nope, veel leasemaatschapijen brengen het WA deel af of het WA casco deel onder bij een verzekeringsmaatschappij, vooral als het om een bult auto’s gaat krijg je hier ook korting op, dit wordt dan in het leasetarrief verrekend, normaal passen ze elk jaar of elke 2 jaar de tarrieven aan a.d.v. je schade last,
      dus uiteindelijk betaald de werkgever deze premie, en de korting op deze premie is afhankelijk van hoe de vloot presteerd, dan zou het toch niet eerlijk zijn dat je als werknemer hier voordeel uit haalt?

      maar de andere kant op zou het ook niet werken, stel je werkt bij een bouwbedrijf waarbij standaard al veel meer schade’s aan de voertuigen ontstaan, als dit met je werkbus gebeurt wordt je ook niet gekort op de schadevrije jaren.

      een oplossing wat ik deed (ik weet niet of het nog kan) je zet een oude motorfiets (hoeft niet rijdbaar te zijn) op je eigen naam en sluit je daar een verzekering op af, dit kost je haast niks en je bouwde wel schadevrije jaren op.

      Login om te reageren
      • bmwkevin zegt

        29 maart 2019 om 09:26

        @gove: ik dacht dat schadevrije jaren van een motorfiets niet telden voor en auto en andersom

        Login om te reageren
        • gove zegt

          29 maart 2019 om 10:27

          @bmwkevin: ”vroegah” lukte het, geen idee of het nog lukt

          Login om te reageren
          • momo zegt

            29 maart 2019 om 11:39

            @gove: Volgens mij lukt het niet meer. Ik probeerde het laatst andersom. Jaren van de auto voor de motor gebruiken, helaas..

            Login om te reageren
            • wimof zegt

              29 maart 2019 om 19:13

              @momo: Het zou (jammer genoeg) maal drie moeten zijn.

              Login om te reageren
        • longjohnthepirate zegt

          29 maart 2019 om 10:39

          @bmwkevin: Je moet je auto dan wel verzekeren bij dezelfde verzekeringsmaatschappij waar je je motor hebt verzekerd. Ze nemen dan de jaren gewoon over.

          Login om te reageren
          • hehe zegt

            29 maart 2019 om 12:53

            @longjohnthepirate: ze nemen niet de jaren over, maar alleen de korting.
            Heb net mijn eerste motor gekocht, dus ik heb nu 0 schadevrije jaren maar wel 65% korting zoals ook op de auto bij de ANWB.
            Zo lang ik niet overstap maakt dat geen verschil natuurlijk.
            Zo had ik eerst een autoverzekering (VVAA) met gegarandeerd behoud van de no-claim, dus bij schades geen terugval.
            Vrienden die daar flink gebruik van maakten, merkten later bij overstappen pas dat de korting wel bleef, maar ze in jaren wel fors waren teruggezet.

            Login om te reageren
        • crashingduke zegt

          29 maart 2019 om 11:27

          @bmwkevin: Als je de motorfiets uit de verzekering haalt, krijg je een royalementsverklaringering. Daarmee kun je bij elke maatschappij een andere verzekering krijgen met de opgebouwde schadevrije jaren.

          Login om te reageren
          • vroaaar zegt

            29 maart 2019 om 22:47

            @crashingduke: heel royaal zo’n royementsverklaring…

            Login om te reageren
      • pomoek zegt

        29 maart 2019 om 09:50

        @gove: dank je voor de uitleg, ik weet er blijkbaar weinig van ;-).

        Login om te reageren
    • mashell zegt

      29 maart 2019 om 09:10

      @pomoek: verplichten en verbieden zijn de simpele oplossing maar vormen meestal eigenlijk helemaal geen oplossing. Maar we beginnen altijd met de vraag: bestaat het probleem eigenlijk wel? Want iemand die na het afstuderen op 25 jarige leeftijd als junior ergens begint met een dikke zwarte lease Polo en op z’n 35e vastigheid wil en van baan wisselt waardoor deze een prive auto gaat rijden die heeft de dure risico jaren achter zich en zal helemaal niet zo duur uit bij het verzekeren van de 2e hands familie Passat.

      Login om te reageren
      • mcshine zegt

        29 maart 2019 om 09:53

        Het probleem bestaat.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          29 maart 2019 om 10:14

          @mcshine: sterke argumentatie. Als leaserijder ben ik van mening dat het benoemde probleem eigenlijk helemaal niet eens bestaat of gewoon niet significant is.

          Login om te reageren
          • mcshine zegt

            29 maart 2019 om 12:24

            @mashell: Als je een antwoord wil met argumentatie moet je daar ook naar vragen. Als leaserijder heb ik wel last van dit probleem gehad. Dit had ik ook toen ik langer dan een jaar geen (privé)-motor meer op mijn naam had. Weg schadevrije jaren.

            Login om te reageren
            • berlinetta zegt

              29 maart 2019 om 13:37

              @mcshine: Wat is het probleem dan geweest? Dat je een paar tientjes per maand meer hebt moeten betalen?

              Login om te reageren
              • mcshine zegt

                29 maart 2019 om 15:09

                @berlinetta: beginnen op trede 0 en meteen naar -4 bij de eerste schade. Bij een KTM SD GT…

      • berlinetta zegt

        29 maart 2019 om 10:14

        @mashell: Zo denk ik er ook over. Een autoverzekering is op latere leeftijd gewoon prima te betalen, ook zonder schadevrije jaren. Ik kan me er wel in vinden dat het oneerlijk is als je je opgebouwde schadevrije jaren kwijtraakt als je gaat leasen. Daar zou van mij wel verandering in mogen komen.

        Login om te reageren
  2. Joris24 zegt

    29 maart 2019 om 08:52

    Daar heb ik me als leaserijder ook aan gestoord destijds. Gelukkig heb ik altijd nog een hobby-auto gehad waar mijn schadevrije jaren zijn opgebouwd, maar anders had ik nu ik geen leasert meer heb, bij nul mogen beginnen.

    Wat ik overigens ook erg suf vind is dat je de schadevrije jaren per auto opbouwt. Ik heb nu één auto met 12 schadevrije jaren en de andere met 1. Binnenkort komt daar nog een bij, dan begint die met nul. Dat is toch ook een tikkie gek.

    Login om te reageren
    • TimoBac zegt

      29 maart 2019 om 10:49

      @Joris24: is dat zo? Nooit geweten. Ik dacht dat alles persoons gekoppeld was.

      Login om te reageren
    • theblazerunner zegt

      29 maart 2019 om 11:09

      @Joris24: dat klopt van geen kant, ik zou maar eens een belletje doen

      Login om te reageren
      • Joris24 zegt

        29 maart 2019 om 11:26

        @theblazerunner: Toch wel.

        https://www.geld.nl/autoverzekering/service/schadevrije-jaren-tweede-auto: “Koop je een tweede auto en verzeker je deze bij dezelfde verzekeraar als je eerste auto, dan kun je de schadevrije jaren van je eerste auto helaas niet meenemen naar je tweede auto.”

        https://weblog.independer.nl/productnieuws/alles-over-schadevrije-jaren-tweede-auto-dezelfde-no-claim-korting/ “Helaas kunt u het aantal opgebouwde schadevrije jaren en de opgebouwde no-claim niet automatisch meenemen naar uw tweede auto. Dat klinkt vanuit u gezien niet logisch. De verzekeraar denkt hier echter anders over.”

        https://www.pricewise.nl/autoverzekering/faq/schadevrije-jaren-tweede-auto/ “Schadevrije jaren die je met je (eerste) auto hebt opgebouwd, zijn niet geldig voor de verzekering van een tweede auto.”

        Kan ik nog wel even doorgaan ;)

        Login om te reageren
      • Joris24 zegt

        29 maart 2019 om 11:35

        @theblazerunner: Ik heb net een uitgebreid antwoord getypt maar dat moet nog goedgekeurd worden omdat er links in staan. Als je zelf even googelt dan zul je zien dat het toch echt zo is. Er zijn enkele verzekeraars waar iets mee te regelen valt, maar omdat mijn tweede auto een oldtimer op taxatiewaarde is, is die optie niet mogelijk bij de verzekeraars die het wel aanbieden om je tweede auto te verzekeren obv hetzelfde aantal schadevrije jaren. geloof me, ik heb écht een hoop uitgezocht hierover. Zoek maar eens op “schadevrije jaren tweede auto” op google.

        Login om te reageren
        • lekbak zegt

          29 maart 2019 om 11:37

          @Joris24: oldtimerverzekering doet niet aan no-claim. Niet alleen bouw je niks op, je zult ook niks verliezen bij schade want ze doen er gewoon niet aan.

          Login om te reageren
          • Joris24 zegt

            29 maart 2019 om 11:40

            @lekbak: Das gek, staat toch op mijn polis en er wordt ook een BM trede opgebouwd bij mijn oldtimervezekering.

            Login om te reageren
            • lekbak zegt

              29 maart 2019 om 11:45

              @Joris24: heb je dan wel een specifieke oldtimerverzekering? Aan te raden ivm de betere voorwaarden.

              Login om te reageren
              • Joris24 zegt

                29 maart 2019 om 11:50

                @lekbak: Ja, via Johanknegt / Honestas. Zodra auto nummer drie erbij komt over 2 maanden, die ook als oldtimer op taxatiewaarde moet, ga ik er nog eens in duiken. Want dat zal geen goedkope grap worden met een flinke taxatiewaarde en 300+pk op nul schadevrije jaren.

              • lekbak zegt

                29 maart 2019 om 12:57

                @Joris24: alle oldtimerverzekeringen die ik heb gehad en gezien hadden niks met vermogen te maken. Domweg de wa prijs plus een percentage van de taxatiewaarde. Leeftijd van de bestuurder maakt ook niks uit (maar je moet vaak wel 24 of 25 zijn voordat ze je accepteren).

              • Joris24 zegt

                29 maart 2019 om 14:44

                @lekbak: Hi kerel, bedankt voor alle replies en wat informatie en inzicht in jouw ervaringen. Zoals ik zei ga ik er binnenkort weer in duiken. Ik zal dit topic niet verder vervuilen :)

    • lekbak zegt

      29 maart 2019 om 11:35

      @Joris24: het is waar dat je per voertuig je jaren apart opbouwt. Maar je kunt je tweede auto wel koppelen aan de eerste auto. Wel de korting van de eerste auto dus maar niet de jaren op je tweede. Idem met een motorfiets. Ook daar bouw je apart jaren voor op maar kan je wel de korting krijgen die je op je auto krijgt.

      Login om te reageren
      • Joris24 zegt

        29 maart 2019 om 11:38

        @lekbak: Weet ik, maar dat is maar bij een aantal verzekeraars zo. Het handjevol verzekeraars dat een verzekering aanbiedt voor een oldtimer op taxatiebasis als tweede auto geeft die optie niet. Als je er wel een vindt hoor ik het graag!

        Login om te reageren
  3. yipikaye zegt

    29 maart 2019 om 08:52

    Beetje eenzijdig verhaal.
    Hier wordt even vergeten dat er ook veel brokkenpiloten zitten tussen de leaserijders.
    Wanneer ze later een eigen auto verzekeren beginnen ze op 0.
    De werkgever blijft met een hoge verzekeringspremie achter.

    Login om te reageren
    • karhengst zegt

      29 maart 2019 om 09:38

      @yipikaye: Bij priverijders zitten ook brokkenpiloten. Dus tenzij je cijfers hebt om een concreet verschil aan te tonen ga ik er van uit dat het om het even is, zeker omdat leaserijders in de regel net wat ouder zijn.

      Het grote verschil is echter dat je als leaserijder verplicht bent om schade te melden ook al zou je die privé wellicht op de koop toe nemen om je jaren en no claim te sparen.

      Login om te reageren
  4. Foramen zegt

    29 maart 2019 om 08:53

    Kan je gewoon door je werkgever een verklaring voor laten tekenen.
    Kreeg zo ook 6 schadevrije jaren doordat ik met een simpele verklaring aan kon tonen voor de zaak te hebben gereden.

    Login om te reageren
    • WolfKrad zegt

      29 maart 2019 om 09:03

      @foramen: Zelfde verhaal hier. Een verklaring van de leasemaatschappij was voldoende voor mijn verzekeraar.

      Login om te reageren
  5. Joris24 zegt

    29 maart 2019 om 08:54

    Aanvulling; ik heb dus jarenlang college leaserijders gehad en het aansluiten bij roydata zou denk ik zeker een positieve impact hebben op de verkeersveiligheid en de verantwoordelijkheid die mensen nemen. Als je wordt afgerekend op je schadevrije jaren, ben je toch voorzichtiger.

    Ik heb collega’s gehad die wel 5 schadeformulieren per jaar invulden, omdat ‘het toch niet hun auto was’ als ze weer eens tegen een paal zaten of een bocht te hard genomen hadden. Nu ben ik zelf ook leasert geweest en altijd normaal gereden, maar ik denk dat het meegeven van meer verantwoordelijkheid ook voor een andere rijstijl zorgt onder een deel van de leaserijders.

    Login om te reageren
    • Joris24 zegt

      29 maart 2019 om 08:55

      @joris24: Ik heb een engelse autocorrect, dus bijvoorbeeld college moet collegae zijn. Niet op letten :)

      Login om te reageren
  6. stephane8200 zegt

    29 maart 2019 om 08:56

    Bij een collectieve polis vanuit een bedrijf is het lastig om individuele polissen bij te gaan houden. Zeker ook met allerlei bestuurderswisselingen. Soms is de verzekeraar ook nog eens niet gekoppeld aan de leasemaatschappij. Dus dan is de administratieve rompslomp veel te complex. Dan wordt de verzekering en/of de leaseprijs hoger want dat werk moet wel betaald worden.

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      29 maart 2019 om 09:12

      @stephane8200: je werkgever is verplicht om op te geven wie de vaste bestuurder van een auto is.

      Daarnaast heeft Allsecur gister 5 schadevrije jaren toegekend op basis van mijn schadevrije jaren in een leaseauto. Zelfs het overzicht van mijn vorige werkgever (4 jaar geleden) kon ik gewoon op vragen bij Alphabet.

      Login om te reageren
      • stephane8200 zegt

        29 maart 2019 om 09:17

        @flutterby: dan is het blijkbaar al geregeld.

        Login om te reageren
  7. bischero zegt

    29 maart 2019 om 09:00

    Niet gek dat uitgerekend die partijen dit doen. Hoog % en focus op private lease.
    Volgens mij kun je wel verklaringen krijgen van Athlon en Alphabet overigens. Maar dat weet ik niet zeker.

    Login om te reageren
  8. ghost zegt

    29 maart 2019 om 09:05

    Ach ja, je huurt die auto, zou in mijn optiek wat vreemd zijn als je schadevrije jaren opbouwt op een auto die niet van jou is. Check anders nog een keertje je kentekencard, staat je naam niet op toch?! ✌?

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      29 maart 2019 om 09:14

      @ghost: volgens mij is het de berijder die schade veroorzaakt en niet de eigenaar..

      Login om te reageren
      • ghost zegt

        29 maart 2019 om 09:41

        @flutterby: de leasemaatschappij draait op voor die schade toch? Niet de berijden?

        Login om te reageren
        • Foramen zegt

          29 maart 2019 om 09:47

          @ghost: het gaat er voor de verzekeraar om dat ze het risico op schade door een bepaalde bestuurder kunnen bepalen, wie de eigenaar van de auto is maakt dus eigenlijk niet uit.

          Login om te reageren
    • mashell zegt

      29 maart 2019 om 09:27

      @ghost: dat zou mooi zijn, je koopt een tweede hands auto en de handelaar zegt, “deze auto uit 2008 heeft al 11 schade vrije jaren” en jij denk “yes, die kan ik lekker goedkoop verzekeren”. Dat is natuurlijk onzin. Schadevrije jaren worden niet door de auto gereden maar door de vaste bestuurder en dat is bij een leaseauto natuurlijk ook zo. Dus op persoon registreren zou niet onlogisch zijn. Wat mij betreft niet echt nodig maar ik zou er ook geen (privacy) bezwaar tegen hebben.

      Login om te reageren
    • mpgc zegt

      29 maart 2019 om 11:37

      @ghost: een verzekeringsmaatschappij zal de verzekeringspremie willen bepalen aan de hand van de risico’s die men loopt. De regelmatige bereider van de auto is meer van belang dan de eigenaar. Dus ook bij een auto die (langdurig) gehuurd wordt is het van belang de premie af te stemmen op de berijder.

      Login om te reageren
  9. karhengst zegt

    29 maart 2019 om 09:06

    Hier win je wat, daar laat je wat.

    Iedereen moet die periode een keer van z’n leven door dus in het ergste geval gewoon even door de zure appel heen bijten.

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      29 maart 2019 om 10:11

      @karhengst: Ik zie het probleem ook niet zo. Een leaseauto biedt voordelen en nadelen. Dit zou dan een nadeel zijn. So be it. Er zijn wel ergere dingen in het leven. En zo duur is een verzekering ook niet meer als je wat ouder wordt.

      Login om te reageren
  10. kennone zegt

    29 maart 2019 om 09:08

    Ik ben hierdoor ook al mijn jaren kwijt geraakt. Begin nu weer lekker op 0.. had er 9!

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      29 maart 2019 om 09:15

      @kennone: dat is inderdaad een veel grotere probleem. Na een jaar zonder auto (of scooter) verlies je alle schadevrije jaren!

      Login om te reageren
      • flutterby zegt

        29 maart 2019 om 09:17

        @flutterby: dat betekent dus ook als je private lease afsluit met 20 schadevrije jaren dan ben je deze na de leaseperiode kwijt. Je bent dan overgelaten aan coulance regelingen of andere partijen je nog een korting willen geven hiervoor. In het ergste geval rijd je 25 jaar zonder schade en mag je bij 0 beginnen. Één na ergste kom je bij je huidige lease aanbieder niet weg omdat zij het wel hanteren, maar andere concurrenten niet.

        Login om te reageren
        • kennone zegt

          29 maart 2019 om 11:08

          @flutterby: je kunt echter wel je jaren die je bij je lease maatschappij opgebouwd hebt opvragen en dan kunnen deze in sommige gevallen mee genomen worden bij je volgende verzekering. Echter wacht ik ondanks veel mailtjes en telefoontjes al ruim 2 maanden op een uitdraai van hun en heb ik mijn auto nu dus met 0 schade vrije jaren moeten verzekeren in plaats van 4 van de lease maatschappij.

          Login om te reageren
  11. menaz zegt

    29 maart 2019 om 09:12

    Een leaseauto is niet per definitie een auto van de zaak als ik de kranten mag geloven.

    Login om te reageren
    • rutgerg zegt

      29 maart 2019 om 10:57

      @menaz: klopt en een auto van de zaak hoeft ook niet per definitie een leaseauto te zijn….

      Login om te reageren
  12. detroitv8 zegt

    29 maart 2019 om 09:21

    Leaseauto’s rijden niet schadevrij. Artikel is kolder.

    Login om te reageren
    • henrie zegt

      29 maart 2019 om 12:59

      @detroitv8: Poging tot humor?

      Login om te reageren
  13. bmw2coupeeigenaar zegt

    29 maart 2019 om 09:45

    Kan mij nog goed herinneren vroeger met parkeerschades bij collega’s, op terrein driften. Beschadigingen aan onderstel of lekkende koppakkingen. Met een eigen risico van 120 Euro liep dat merendeels goed af. Gelukkig is het merendeel wijzer. Voor deze groep is het dan ook jammer dat ze geen no-claim opbouwen.

    Login om te reageren
  14. baklava zegt

    29 maart 2019 om 09:54

    Ik heb om een verklaring gevraagd van de maatschappij. Deden ze niet moeilijk over. Heb de jaren gewoon kunnen meenemen naar allsecur.

    Login om te reageren
  15. a7iseenautobahn zegt

    29 maart 2019 om 09:56

    Je kunt dit gewoon opvragen bij de betreffende leasemaatschappijen. Dit werkte voor mij iig bij Athlon en Prolease.

    Login om te reageren
  16. kevindb zegt

    29 maart 2019 om 09:58

    Ik was ook de pisang, het gevolg was dat mijn 2017 MX-5 duurder in de verzekering was bij mij dan een kameraad zijn 2013 RS5 terwijl we ons rijbewijs even lang hebben en beiden geen schade gereden hebben.

    Login om te reageren
  17. Design_Driven zegt

    29 maart 2019 om 10:11

    Hier in het VK heb ik 2 auto’s maar bouw de schadevrije jaren per auto op, in andere woorden, ik moest met 0 beginnen bij de 2de auto. Is dat in NL ook zo?

    Login om te reageren
    • nooffence zegt

      29 maart 2019 om 10:15

      @sketcher: Jep, hier ook 2 autos eentje ong 20 jaar andere ong 13 + lease op naam 3e auto

      Login om te reageren
    • lekbak zegt

      29 maart 2019 om 11:44

      @sketcher: ja, je bouwt hier ook per voertuig de jaren op. Maar je kunt wel de maximale korting krijgen op al je voertuigen als je bij dezelfde verzekeraar gaat zitten.

      Als je 12 jaren hebt opgebouwd en je koopt een auto erbij dan begint de auto bij nul. Echter krijgt die tweede auto wel gewoon dezelfde korting als je eerste auto. Verkoop je vervolgens je eerste auto dan moet je heel erg opletten dat je dus de verzekering van de tweede auto stop zet en die tweede auto op de verzekering van je eerste auto zet. Beetje verwarrend dus.

      Login om te reageren
  18. m5rijder zegt

    29 maart 2019 om 10:34

    Ik ben al helemaal mooi genaaid. Leaseauto het hele jaar door en dus geen schadevrije jaren. In de zomermaanden rijdt ik de M5 privé maar omdat ik hem 5 maanden per jaar schors ook geen schadevrij jaar opgebouwd omdat de verzekering wordt stopgezet als het seizoen is afgelopen. Gelukkig gaat mijn verzekeraar er praktisch mee om en krijg ik toch vrije jaren op basis van het overzichtje dat ik van de leasemaatschappij krijg.

    Login om te reageren
  19. Dutchdriftking zegt

    29 maart 2019 om 10:47

    Tja, leaserijders rijden ook vaak wel schade. Deze negatieve jaren worden weer niet meegerekend. Ook wel weer een voordeel toch?

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      29 maart 2019 om 10:57

      @dutchdriftking: maar ze maken ook meer kilometers. Ik ben benieuwd of ze per kilometer ook meer schade rijden. Ik bang dat het niet eens meetbaar is want veel van de kleine schades die particulieren met hun auto’s rijden worden niet gerepareerd en dus ook niet geregistreerd.

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        29 maart 2019 om 12:21

        @mashell: Ook weer waar. Alle cijfers zijn uiteraard een benadering van de waarheid.

        Login om te reageren
  20. troljedemoeder zegt

    29 maart 2019 om 10:59

    Ik hoorde ze vanmorgen zeggen dat dit probleem nu vaker speelt door de toename van het deel private lease. Ironisch genoeg heeft de leasemaatschappij er daar geen enkel belang bij om jouw schadevrije jaren te registreren. Na de leaseperiode stoppen ze je liever in een nieuwe leaseauto dan je weg te laten lopen naar een eigen auto en eigen verzekering.

    Login om te reageren
  21. volvod5 zegt

    29 maart 2019 om 11:23

    Dit is al jaren geen enkel probleem. Heb van 2003 tot 2013 geleast bij Alphabet en netjes een verklaring gekregen met 10 schadevrije jaren. Zit nu op 16 schadevrije jaren.

    Login om te reageren
  22. sabrerator zegt

    29 maart 2019 om 11:51

    In de tijd dat ik leaseauto reed, kocht ik een motorfiets.
    Bij het doorbellen van de gegevens wees de medewerker van de verzekeringsmaatschappij me er op dat ik minder dan 3 jaar daarvoor nog een eigen auto had gehad en dat die schadevrije jaren voor die motor gebruikt konden worden.
    Toen ik een paar jaar later weer privé ging rijden, vroeg ik of die jaren naar mijn auto konden (want veel hogere premie).
    Het antwoord van de maatschappij was dat mijn schadevrije jaren voor alle voertuigen op mijn naam gelden, dus ik heb mijn schadevrije jaren voor alle voertuigen, 1 auto en 2 motoren.

    En dat tikt aan, het zijn er bijna 20. Heb 80% no claim.

    Prima maatschappij, Univé.

    Login om te reageren
  23. dare2think zegt

    29 maart 2019 om 12:12

    Er wordt hierboven verschillende keren gehint dat leaserijders meer schade rijden dan eigenaren. Het verband is logisch: dat ding is toch niet van jou dus gas op de lolly en deuken in de lak. Toch zou ik nog wel een echt onafhankelijk onderzoek willen zien waarbij dat fatsoenlijk aangetoond wordt. Verzekeringsmaatschappijen zouden dit soort info toch wel onafhankelijk onderzocht moeten hebben.

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      29 maart 2019 om 13:42

      @dare2think: Er bestaat wel zoiets als het moreel risico. Dit is een economisch begrip dat verwijst naar veranderingen in het gedrag van mensen als zij niet direct risico lopen. Dit speelt voornamelijk bij verzekeringen een rol, maar kan me voorstellen dat dit ook bij een leaseauto speelt. De auto is immers niet van jou en dat kan er onbewust toe leiden dat je er anders mee omgaat.

      Login om te reageren
  24. japeape zegt

    29 maart 2019 om 12:15

    Heb dit zelf net aan de hand gehad, nu 14jaar leasen weer een eigen auto gekocht. Moest om schadevrije jaren te krijgen van alle leaseauto’s een verklaring opvoeren van de leasemij’s. Heel gezoek en kon een auto niet terug vinden == gat in de opbouw waardoor alles ervoor niet mee werd geteld. Kreeg uiteindelijk drie jaren toegekend, toch nog 60% korting.

    Login om te reageren
  25. Joerek zegt

    29 maart 2019 om 13:00

    Je kan ze wel degelijk meenemen. Je kan bij de leasemaatschappij een uitdraai krijgen van de periode dat je gereden hebt en de eventuele schades die zij verhaald hebben erbij vermelden. Zo’n getekende lijst kan je overleggen aan je nieuwe verzekeraar en zij ‘mogen/willen/kunnen’ die dan overnemen. Maar niet alle verzekeraars gaan daar hetzelfde mee om. Ik had 13 jaar via mn vorige werkgever een auto op de zaak, waarvan een bepaald deel ook een auto van leasemaatschappij was. Voor de periode via leasemaatschappij heb ik een uitdraai gehad en voor de overige jaren heeft de werkgever aangegeven welke schades er waren. Ik had 1 schade van 550 euro welke de leasemaatschappij verhaald had. Alleen centraal beheer negeerde schades onder de 750. Zo kon ik uit het niets instappen met 13 schadevrije jaren. Inmiddels verzekering overgesloten en in roydata staat nu ook 13 schadevrije jaren.

    Login om te reageren
  26. cloverleaf zegt

    29 maart 2019 om 17:36

    Ik vind het allemaal prima. Echter wil ik dan ook de kosten van mijn prive auto en woon werk verkeer van mn bruto loon kunnen aftrekken… het mes snijd aan twee kanten…

    Login om te reageren
  27. spotkoningvdaal zegt

    29 maart 2019 om 19:50

    Handig! Rij je veel in je lease auto dan heb je meer kans op schade! Heb je ook een privé auto, dan gaat je premie hiervan omhoog als je met je lease auto schade rijdt? Omdat toevallig je
    Lease maatschappij is aangesloten op RD?

    Login om te reageren
  28. healey zegt

    29 maart 2019 om 20:09

    Toen ik weer prive ging rijden kon ik het verzekerings verleden van de 3 lease auto’s gewoon opvragen. De schade vrije jaren werden gewoon overgenomen. Het was van twee verschillende leade maatschapijen. Dus ik zie het probleem niet zo.

    Login om te reageren
  29. Jochen zegt

    29 maart 2019 om 21:58

    Het artikel is niet volledig. Je kan bij je leasemaatschappij een leaseverklaring opvragen op basis van kenteken I.c.m. de bekende bestuurder. Die leaseverklaring wordt door veel verzekeraars gewoon geaccepteerd en heeft dezelfde waarde als het roydata rapport.
    Ik ben na 12 jaren leasen begin 2018 op privé overgegaan. Nagenoeg maximale No-claim korting nu.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North