
Een slimme en logische ontwikkeling.
Sla onze artikelen over de verkoop van Porsche in 2018 en 2017 er maar op na. China is booming. 31 procent van de geproduceerde Porsches heeft China als eindbestemming. Het Aziatische land is echter ook een pokke-eind reizen vanuit Stuttgart. De auto’s worden in Duitsland geproduceerd en gaan vervolgens op een lange tocht naar China.
De Duitse autobouwer doet dit nu nog door middel van scheepstransport. Een vrij normale gang van zaken voor transport buiten Europa. Het kent echter een aantal nadelen. Een nadeel is bijvoorbeeld de lange reistijd. Over zee legt een schip ongeveer 18.500 kilometer af om de gigantische havens van Guangzhou, Shanghai of Tianjin te bereiken. Een reis van bijna twee maanden.
Porsche gaat het daarom anders doen. De autobouwer heeft besloten een gedeelte van de transport te verplaatsen van boot naar trein. Men maakt hiervoor gebruik van de Nieuwe Zijderoute. Vanaf april maakt circa 11 procent van alle voor China bestemde Porsches gebruik van deze spoorverbinding. De Nieuwe Zijderoute is een traject van 11.000 kilometer en gaat dwars door de landen Duitsland, Polen, Wit-Rusland, Rusland en Kazachstan naar het Chinese Chongqing. Vervolgens worden de Porsches naar regionale dealers vervoerd.
De keuze voor de Nieuwe Zijderoute is genomen naar aanleiding van een eerdere testperiode die succesvol is bevonden. Via de trein zijn de Porsches ongeveer drie weken sneller op de bestemming in China in vergelijking met scheepstransport
Oke ..
@theblazerunner: Eikel!
@theblazerunner: Een Schizofreen is nooit alleen.
Kedekedeng Kedekedeng! Oeh oeh!!
Ja Wit Rusland en Kazachstan dat zijn wel dope landen om met een trein vol met Porsches doorheen te rijden.
@e36thuglife: dat doen ze omdat ze niet via Marokko willen.
@e36thuglife: Onzin, Azie, met China voorop is er alles aan gelegen om van het one-belt-one-road initiatief een succes te maken. De economische toekomst van West Europa ligt in het oosten en Porsche begrijpt dit.
@e36thuglife: u bent hier in Kazachstan altijd welkom voor een bak koffie en een goed verhaal. Wel zelf koekjes meenemen.
Een beetje containerschip vaart in 16 dagen van Rotterdam naar Guangzhou. Dat het twee maanden duurr zal meer te maken hebben de logistiek vóór en ná de zeereis.
@Original_Arnoud: weet je dat zeker? Is een gemiddelde snelheid van 48km/u. Vaart een containerschip zo snel? Ik heb er geen idee van, ben gewoon nieuwsgierig en hoop dat je dieper in de materie zit dan ik.
@camber24: yep gemiddeld halen op ze operationele snelheid 22 tot 27 knopen (41-50 km/uur). Maar een containerschip vaart normaal gesproken niet in 1 keer van A naar B. Er worden natuurlijk onderweg in diverse havens containers gelost en geladen. Maar 2 maanden lijkt me – voor alleen de zeereis – wat lang. Zal ook wel wat tijd gaan zitten in voor- en natransport.
@vroaaar: Wij hebben in shanghai gewoond, en om onze inboedel te transporteren was het tussen de 2 a 3 maanden op schip… Dat is zonder de rest vd logistieke rambam…
@vroaaar: Is dat niet de max. snelheid? Wanneer je wind/stroming tegen hebt scheelt dat ook enorm lijkt me.
@joostgrn: en als je wind/stroming mee hebt ook. Maar antwoord op je vraag is ja, dat is de optimale operationele snelheid. Voorheen waren er snellere schepen, maar daarvan liepen de stookkosten te zeer uit de klauwen.
@camber24:
Zat het net even na te lezen. De nieuwste generatie containerschepen vaart een stukje langzamer dan voor 15-15 jaar geleden. Toen deden ze 23 tot 26 knopen (43 tot 48km/u dus ruim geschikt om achter te waterskiën). Tegenwoordig doen ze ongeveer 19 knopen (35km/u), levert 40 tot 50% besparing op qua brandstofverbruik. Dus nu doen ze er inderdaad langer over. Nog steeds heel erg snel aangezien ze tegenwoordig tot 23.000 twintig voets containers mee kunnen nemen.
@Original_Arnoud: @vroaaar
Dank voor de uitleg allebei, weer wat wijzer :-)
@camber24: Een containerschip doet er > 32 dagen over omdat ze langzaam varen. Doen ze om brandstof te besparen en nee, niet omdat dat zo milieuvriendelijk is, maar omdat de tarieven zo laag zijn, vinden zij……Vervolgens moet je in China minstens 1 week (en meestal langer) rekenen om alles in te klaren en verder te versturen.
@ttr6: merci!
@Original_Arnoud: autos staan ook vaak vast voor en na transport bij de doune. Wachten op het schip ook. Dus dat zal ook meespelen
@original_arnoud: Klein rekenfoutje. Auto’s worden niet getransporteerd middels containerschepen maar met autoschepen. Die hebben een vele lagere kruissnelheid (lees: goedkoper) en duurt het zeker 30+ dagen alleen aan varen.
Dus brengt de trein ons Volvo XC90’s en neemt ie Porsches mee terug!
Ik vond het wel grappig dat de XC90’s voor de USA per trein uit China komen om hier vervolgens toch verscheept te worden…
@xjs678qr: Gaat dat echt zo ja?
@xjs678qr: Als dat echt zo is, kunnen ze die Volvo’s liever hier in Born in elkaar zetten.
3 weken sneller dan de 2 weken wat een schip er over doet ..
Toegeven .. dat is best wel innovatief ..
Ik heb ook wel eens wat via Silk Road besteld …
@berlinetta: dan komt Porsche wel heel dichtbij voor jou.
@hotze: Ik ging na het ontvangen van mijn bestelling in ieder geval wel als een trein.
@berlinetta: niet als een Porker?
De bestellingen gingen in elk geval al als een trein in China.
哈哈,然後還有人害怕團結歐洲!向偉大的領袖西京坪低頭!
@pomoek: De zijde route is nu eenmaal zeer belangrijk. Vind het zelf raar dat de EU daar niet compleet op inspringt ipv het over te laten aan de landen zelf. volgens mij zijn Italie en Luxemburg nu zelf ingesprongen. En terecht.
@alassad: dwars door oosteuropese bananenrepublieken, dat ligt allemaal moeilijk…
Ik vind het ronduit geniaal van Porsche.
Hoe verzinnen ze dit soort dingen toch.
Wauw, innovatief. Net als alle andere die dat al een paar jaar doen…
als je de gemiddelde snelheid van de boot berekend moet je die ook van de trein berekenen:
2 maanden is 9 weken – 3 weken sneller is 6 weken*7 dagen*24 uur = 1008 uur
11000 km / 1008 uur = gemiddeld 10,9 km/h
zodoende moet je aannemen dat de reistijden gezien worden vanaf porsche fabriek tot aan plaats van bestemming
Het zou zowaar ook milieutechnisch een stuk beter kunnen uitvallen.
En dan lekker a la Fast and Furious Porsches van de trein jatten?
Kijk, dit zijn mooie ontwikkelingen! Nu nog het merendeel van het wegtransport in Europa naar het spoor verplaatsen.
Inderdaad zoals eerder hiervoor aangegeven zijn er meerdere autofabrikanten die kiezen voor het vervoer over spoor. Alles wat het in tijd scheelt is meegenomen voor de nieuwe/toekomstige eigenaar.
De auto’s op de foto in ” transportverpakking” zien er grappig uit. Vooral de dichte wielen (velgen) Het zou een striping/stylingset kunnen zijn die als limited edition kan worden aangeboden. De ” Transsport-edition” of zoiets ;-)