• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Leaserijders opgepast! Boeterijden niet meer anoniem

Auteur: maru, gepost 28 mei 2013 om 19:48 – 37 Reacties

...als de fabrikanten maar niet hetzelfde idee krijgen.


Zodra je meer dan 30 kilometer per uur te hard rijdt, zal de leasemaatschappij je overtreding doorgeven aan het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB). Extra hoge boetes worden niet uitgesloten.

Vroegâh kon je als leaserijder geheel anoniem een grove verkeersovertreding begaan. Je leasemaatschappij betaalde de boete, en aan het eind van de maand werd je vriendelijk gevraagd om het bedrag aan hen terug te betalen.

Echter, het CJIB vindt dat het zooitje leasetuig nu wel lang genoeg is betutteld. In de tweede helft van dit jaar gaat een nieuwe regel in, die ervoor zorgt dat gegevens van de overtreder altijd worden doorgegeven. Dit zou wel eens voor strengere straffen kunnen zorgen. LeasePlan heeft de waarschuwing al op hun website geplaatst.

Bij 30 km te hard rijden volgt er een zwaardere straf, want deze verkeersovertreding wordt omgebogen naar een strafbeschikking. LeasePlan is dan verplicht om bij het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) klantgegevens bekend te maken. Het is dan niet meer mogelijk om anoniem een zwaardere verkeersovertreding te begaan.

Met andere woorden: het Openbaar Ministerie (OM) legt de persoonsgegevens van de overtreder vast, waarna de Officier van Justitie de straf bepaald. Werkgevers worden aangeraden om hun berijdersadministratie goed bij te houden, zodat altijd de juiste persoonsgegevens aan het CJIB worden doorgegeven. Kan de werkgever dit niet, dan wordt zijn naam aan het OM doorgegeven. De Officier van Justitie bepaalt dan of er een strafbeschikking komt, of dat de zaak bij een rechter moet worden voorgelegd.

Hoe dan ook, daar maak je bij de baas geen vrienden mee. Daarom HIER nog maar een keer de top 10 van locaties waar leaserijders de meeste boetes pakken. Je bent gewaarschuwd.

Ook interessant!

  • Boetes in Duitsland fors omhoog, nog steeds spotgoedkoop
    Boetes in Duitsland fors omhoog, nog steeds spotgoedkoop
  • Trajectcontroles op N-wegen leveren veel boetes op
    Trajectcontroles op N-wegen leveren veel boetes op
  • Deze trajectcontroles leveren de meeste boetes op [2020]
  • Politie deelt tientallen boetes uit bij supercar meeting

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

boetes, lease, leaseplan

Vorig bericht: « Shownieuws: Justin Biebers R8 krijgt panterprint-behandeling [updated]
Volgend bericht: Top 10 verlaten circuits: rijden over historisch asfalt »

Lees Interacties

Reacties

  1. Henk_he zegt

    28 mei 2013 om 19:53

    Volkomen terecht

    Login om te reageren
  2. r1lub zegt

    28 mei 2013 om 20:00

    Ben ik niet mee eens, over enkele jaren krijg je bij het laten van een boer of scheet ook een boete…waar gaat het heen met de regering.

    Login om te reageren
    • mout zegt

      28 mei 2013 om 23:29

      @r1lub: Er wordt geen enkele extra boete uitgeschreven.
      Er wordt alleen voor gezorgd dat de leaserijder individueel aangepakt wordt. Op dezelfde manier dus als de particuliere rijder.

      Login om te reageren
  3. jeroen92 zegt

    28 mei 2013 om 20:02

    Wouter K.?

    Login om te reageren
  4. bandensmurf zegt

    28 mei 2013 om 20:02

    Is bij verschillende leasemaatschappijen al jaren zo. Bij Alphabet betaal je altijd rechtstreeks aan CJIB.

    Login om te reageren
  5. thomaz zegt

    28 mei 2013 om 20:04

    Nog meer administratieve rompslomp voor de leasemij dus.

    Login om te reageren
  6. Femme zegt

    28 mei 2013 om 20:13

    En hoe gaat het OM vervolgens bewijzen dat de leaserijder ook daadwerkelijk achter het stuur zat tijdens het begaan van de overtreding?

    Login om te reageren
    • lambo4all zegt

      28 mei 2013 om 20:28

      @Femme: het lijkt me dat als je bijtelling hebt je toch alleen zakelijk rijdt? Dus waarom zou er dan iemand anders in jouw auto rijden op kosten van het bedrijf..

      Login om te reageren
      • sjamp zegt

        28 mei 2013 om 20:42

        @lambo4all: Nee, als je alleen zakelijk rijdt, heb je géén bijtelling. Even blijven opletten. Rij je zowel privé als zakelijk, dan heb je bijtelling ( of een schraap-muesli-auto ).

        Bij een aannemer met 10 busjes en 10 man personeel zal/kan/mag je ervanuitgaan dat elk busje z’n eigen vast berijder heeft, maar dan hoeft niet. Dáár lijkt ’t mij toch ook lastig.. want een berijderboekhouding is niet verplicht (voor de belastingdienst), maar wie reed er ook al weer 3 weken in welke bedrijfsauto bij die aannemer met 10 man personeel en maar 5 busjes?

        Login om te reageren
        • Robert zegt

          28 mei 2013 om 21:19

          @sjamp: Ik heb in twintig jaar meerdere werkgevers gediend en ik ben er nog nooit een tegen gekomen die voor de ‘leasebak-voor-algemeen-gebruik’ géén rittenadministratie heeft bijgehouden. En dat heeft niet alleen maar te maken met het inbaar maken van opgelopen verkeersboetes, maar ook om arbo- en verzekeringstechnisch ( werkuren, schades,etc.) het e.e.a. dicht te kunnen timmeren.

          Login om te reageren
          • chipmunk zegt

            28 mei 2013 om 22:32

            @RRRobert: juist ja. En overigens niet meer dan terecht. Op het moment dat ik gebruik maak van een bedrijfsauto en ik maling zou hebben aan de regels dient mijn werkgever daar niet voor op te draaien.

            Login om te reageren
      • baap zegt

        28 mei 2013 om 20:45

        @lambo4all: amen!

        Login om te reageren
      • lamborgfan zegt

        28 mei 2013 om 23:45

        @lambo4all: Ik leen wel eens pappies auto..

        Ja, soms ga je wel eens 30 km/h ongeveer te hard.. Laat staan als je alles doet wat god verboden heeft xD

        M.A.W. I’m screwed if they catch me..

        Login om te reageren
      • lamborgfan zegt

        28 mei 2013 om 23:48

        @lambo4all: Ah ik las je reactie te snel.. Ik zie nu dat je het over ” op de kosten van de zaak rijden hebt”

        Mijn vader heeft geen lease slet..
        alleen mij en de buurvrouw, maar dat weet mn moeder niet..

        Login om te reageren
  7. renesf zegt

    28 mei 2013 om 20:17

    Komen ze daar nu pas mee? :s

    Login om te reageren
    • MAB zegt

      28 mei 2013 om 20:18

      @renesf: dat was ook het eerste wat in me opkwam

      Login om te reageren
  8. w0o0dy zegt

    28 mei 2013 om 20:20

    Juridisch klopt er geen kont van het verhaal…. de leasemaatschappij weet immers ook niet wie er tijdens de overtreding achter het stuur zat…. aanvechten blijft een reële optie met bovengemiddelde slagingskans. Het enige dat kan is dat de “in de administratie bekende berijder” moet getuigen en erg zou een omgekeerde bewijslast kunnen worden ingevoerd. Bij gerede twijfel over de bestuurder kan en geen straf als rijontzegging worden opgelegd. Dus? Allemaal flink vaak je leaseauto ruilen met collega’s als je er onderuit wil komen terwijl je regelmatig lomp hard rijdt (de sores die je krijgt en het risico dat het fout gaat zijn vrije keuze, ik ben niet verantwoordelijk!)

    Login om te reageren
    • chipmunk zegt

      28 mei 2013 om 21:19

      @w0o0dy: simpel op te lossen door een clausule te laten opnemen dat alleen de ‘eigenaar’ van de lease auto in die auto mag rijden.

      Login om te reageren
    • Robert zegt

      28 mei 2013 om 21:23

      @w0o0dy: logisch klopt er geen kont van jouw beweringen… Iedere auto die niet is geregistreerd als ‘auto voor algemeen gebruik’, wordt administratief gekoppeld aan een ‘vaste’ berijder, al was het alleen maar om bijvoorbeeld rechtstreeks afspraken t.b.v. de onderhoudsbeurten te kunnen maken. En hoe gek jij bent weet ik niet, maar ruilen met de auto van je collega… ik ken er geen één die zo gek is.

      Login om te reageren
      • w0o0dy zegt

        28 mei 2013 om 22:00

        @RRRobert: tja dat jij er geen bal van snapt maakt niet dat het niet waar is… wat een leasemaatschappij ook registreert en wat de overheid ook wil bereiken… wettig en overtuigend bewijs is iets anders en dus kom je er mee weg als meerdere mensen claimen dat steeds iemand anders reed dan leidt het tot vrijspraak voor eventuele rijontzeggingen. Rechtspraak is nou eenmaal iets anders dan rechtsgevoel.

        Login om te reageren
      • undifined1 zegt

        29 mei 2013 om 00:06

        @RRRobert: en als je vrouw erin rijdt dan?

        Login om te reageren
        • Robert zegt

          29 mei 2013 om 18:09

          @undifined1: Je hebt gelijk, vrijwel alle leasemaatschappijen staan alleen toe dat iemand die een leaseauto betrekt via z’n werkgever, daar enkel ‘een’ collega. De enige uitzondering daarop is dan de partner van de lease-auto berijder. De ‘vaste’ rijder dus. Iemand die bekend is bij de leasemaatschappij, dus. Ook dat heeft weer te maken met controle op en over het voertuiggebruik in de breedste zin van het woord.

          Login om te reageren
    • flutterby zegt

      29 mei 2013 om 14:45

      @w0o0dy: je bent als eigenaar van de auto verantwoordelijk voor de auto. Bij een leasemaatschappij wordt die verantwoordelijk doorgeschoven naar de werkgever (de leaser).

      Niet meer als logisch toch? Als particulier geld dit al. De boete komt tenslotte bij de eigenaar terecht, niet bij de bestuurder. De eigenaar moet zelf uitzoeken bij wie de straf terecht komt.

      Login om te reageren
  9. jrk68 zegt

    28 mei 2013 om 20:37

    Betutteld? Het handje boven het hoofd gehouden bedoel je.
    Gelijke monniken gelijke kappen, als je dit met je privé auto hebt hangen ze je ook op en als je niet zelf achter het zat mag je dat zelf met die persoon gaan regelen.
    Volkomen terecht dat ze dit stuk rechtsongelijkheid repareren.

    Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      28 mei 2013 om 22:07

      @jrk68: de boetes kwamen in de regel al bij de juiste persoon terecht… dit gaat vooral over rijontzeggingen en aantekeningen en met een slim verhaal kom je er ook in de toekomst mee weg. Rechtsongelijkheid? Ja maar erg lastig om er iets aan te doen…

      Login om te reageren
    • chipmunk zegt

      28 mei 2013 om 22:35

      @jrk68: idd. Zoals ik al eerder aangaf. Leaseauto is alleen bevoegd voor de ‘eigenaar’.

      Clausule in het contract. Einde oefening hard rijden en daarmee wegkomen.

      Login om te reageren
    • civic1990 zegt

      28 mei 2013 om 23:10

      @jrk68: ik ben het een keer met je eens! :)

      Login om te reageren
  10. matthisl zegt

    28 mei 2013 om 21:35

    Ik zou als werkgever sowieso administratiekosten rekenen voor elke aanvraag. 64,95 alstublieft. Dankuwel.

    Login om te reageren
  11. monsieurleloure zegt

    28 mei 2013 om 21:52

    Quote ‘ Kan de werkgever dit niet, dan wordt zijn naam aan het OM doorgegeven.’

    Dit zijn Gestapo-achtige taferelen…

    Login om te reageren
    • RuVi zegt

      28 mei 2013 om 22:49

      @monsieurleloure: zo is het toch met prive auto’s ook? Als iemand met mijn auto 60 te hard rijdt moet ik aangeven wie het was.

      Login om te reageren
  12. 135i zegt

    28 mei 2013 om 22:10

    En wat als zoon zijnde in vaders lease auto meer dan 30km/h te hard rijdt?

    Login om te reageren
    • mout zegt

      28 mei 2013 om 23:23

      @135i: Hetzelfde als wanneer de zoon in zijn vaders privé-auto te hard rijdt.

      Login om te reageren
  13. undifined1 zegt

    29 mei 2013 om 00:04

    Ik ruik Sovjet

    Login om te reageren
  14. flippert zegt

    29 mei 2013 om 07:30

    Slecht dit. Leaserijders zijn belangrijker dan gewone mensen met een privé auto. Dat verdient een bevoorrechte behandeling, ook in dit soort zaken. Gewone mensen met een privé auto zouden eigenlijk ook niet meer op de linkerbaan mogen vind ik.

    Login om te reageren
    • escort77 zegt

      29 mei 2013 om 12:37

      @flippert:

      He, ik kan u van TV:

      http://www.youtube.com/watch?v=Zy3SG7dRm-A

      Login om te reageren
      • flippert zegt

        29 mei 2013 om 13:05

        @escort77: haha, exact amice, that’s me.. En nu even mijn pijp stoppen en m’n lunch-whiskey nuttigen alvorens ik de Beagles ga uitlaten…

        Login om te reageren
  15. Simpson zegt

    29 mei 2013 om 13:58

    Huh? Da’s toch al jaren zo? Ik meen dat mijn naam altijd gewoon op de bekeuringen stond.
    Nouja, prima toch? Als je ervoor betaalt, mag je naam er ook op.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North