• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Top 10 verlaten circuits: rijden over historisch asfalt

Auteur: maru, gepost 28 mei 2013 om 21:00 – 36 Reacties

Sitges-Terramar


Tussen de spleetjes van onze ogen kijken we naar de spectaculaire overwinningen van weleer. Dit zijn de plekken waar je een keer moet zijn geweest.

Circuits die (deels) niet langer bereden worden, veranderen doorgaans in een stuk openbare weg. Wie weet heb ook jij tijdens je saaie vakantie in Frankrijk of Duitsland onbewust een stuk racebaan meegemaakt. Met een beetje spoorzoeken zijn de rondes nog wel te rijden, maar daar hebben we het vandaag niet over.

Wij zijn op zoek naar het originele asfalt. We willen hetzelfde spul aanraken waar de grote namen in de geschiedenis van de autosport over gereden hebben — het liefst met onze eigen autobanden. Nu zal dat laatste erg moeilijk worden (geen openbare weg) en is het te voet betreden van de circuits ook niet altijd legaal (privéterrein), maar het is mogelijk en de beleving is er zeker niet minder om.

01. Brooklands (Engeland)
Brooklands
Het allereerste permanente circuit ter wereld. In 1907 openden de ovaal met twee steile kombochten, een serie extra bochten op het binnenterrein (het Campbell circuit) en “Test Hill”: een helling waarop getest kon worden zoals later ook op de Steilstrecke bij de Nürburgring zou gebeuren. Alle drie zijn deels nog aanwezig. In principe is het historische asfalt niet toegankelijk voor publiek, maar zo’n klein hekje gaat ons toch zeker niet tegenhouden?

02. AVUS (Duitsland)
AVUS
Vanaf 1921 was AVUS naast het snelste racecircuit, doordeweeks de eerste autosnelweg ter wereld. Twee rechte stukken van 8 kilometer, met aan de uiteinden een lus om te keren. Het in 1936 gebouwde kantoor (tegenwoordig een motel) en de hoofdtribune staan nog altijd langs de restanten van de Nordkurve.

03. Nürburgring Südschleife en Steilstrecke (Duitsland)
Südschleife
Oorspronkelijk bedoeld voor nationale races, de Südschleife maakte vanaf 1927 samen met de Nordschleife en start-finish deel uit van de toen 28 km lange Nürburgring. Na het ongeluk van Niki Lauda in 1976 en daarmee de laatste Grand Prix op de Nürburgring, moest de Südschleife wijken voor een nieuw GP-Strecke. Wat overbleef is nu deels openbare weg, deels overwoekerd bospad. Goed zoeken, dus!
Steilstrecke
De Steilstrecke, vlakbij de beroemde Karussellbocht, werd gebruikt om auto’s te testen. 450 meter lang een stijgingspercentage van 27% trotseren is zelfs voor de moderne wagen nog even slikken.

04. Lingottofabriek van Fiat (Italië)
Lingottofabriek
De Lingottofabriek in Turijn, voltooid in 1923, is de enige autofabriek met een spiraalvormige lopende band en een circuit op het dak. Deze was naast het testen van nieuwe auto’s ook een geweldige manier om de politie af te schudden, zoals The Italian Job heeft laten zien. Je kunt nog steeds op het dak rijden (het is een privéparkeerplaats voor het museum en winkelcentrum geworden), maar een volledig rondje wordt onmogelijk gemaakt door een betonnen afscheiding.

05. Pitstraat en tribune Circuit du Reims-Gueux (Frankrijk)
Reins-Gueux
Een geweldig snel stratencircuit waar 14 Gran Prix races werden verreden. Om financiële redenen werd de boel in 1972 gesloten en de bulldozer erin gezet. De tribune en pitsstraat overleefden de aanval en worden nu onderhouden door vrijwilligers.

06. Monza kombaan
Monza
Op het 10 kilometer lange circuit met kombaan behaalden Stirling Moss en Phil Hill geweldige overwinningen, en kwamen Wolfgang von Trips en 15 toeschouwers zeer ongelukkig om het leven. De kombaan, waar zeer hoge snelheden werden gehaald, werd toen te gevaarlijk. Formule 1 wagens reden er een laatste keer voor de film Grand Prix. Hoewel het asfalt in slechte staat is, wordt er nog één keer per jaar de Monza Rally gereden.

07. Indianapolis Brickyard (Verenigde Staten)
Brickyard
Vroegâh deed men nog niet aan mooie strakke asfaltwegen. Daarom had Indianapolis Motor Speedway, de beroemde “oval” van de Indianapolis 500-Mile Race en de NASCAR Brickyard 400, met de opening in 1909 geen bestrating. Al het stof en opspattende stenen bleek een groot probleem te zijn. Een paar maanden later werden er 3,2 miljoen bakstenen op de baan gelegd en kreeg het de bijnaam “The Brickyard”. Eén yard, ofwel 91 centimeter van de originele bakstenen liggen nog altijd op de start-finish lijn.

08. Circuit de Berckt (Nederland)
De Berckt
Het voormalige circuit uit Baarlo “De Berckt” had een lengte van 1 kilometer en was daarmee het langste “oval” circuit van Europa voor de F1 Stock Car klassen. En dat voor ons eigen koude kikkerlandje! Tegenwoordig wordt er twee keer per week een wielertraining georganiseerd.

09. Autódromo de Sitges-Terramar (Spanje)
Terramar
Deze 2 kilometer lange kombaan is het oudste circuit van Spanje en, na Brooklands, het op één na oudste circuit van Europa. De baan werd in 1923 geopend en er werd slechts één internationale race verreden. Ondanks het tamme verleden toch het vermelden waard, want kijk eens wat een prachtige plaatjes je er kunt schieten!

10. Österreichring (Oostenrijk)
Österreichring
Ooit was dit één van de mooiste circuits ter wereld. Het nieuwe circuit, de zogenaamde Red Bull Ring, volgt een deel van de route, maar haalt het niet bij het origineel. Binnen de nieuwe Ring liggen nog korte stukken oud asfalt. Handig voor de marshals en de bezemwagen, maar minder toegankelijk voor de toerist.

Bonus: Buitenring
helter skelter
Na deze lijst prachtige circuits mag de “Buitenring” eigenlijk niet ontbreken. Dit is het stukje straat waar jij als kind met de skelter ontelbare rondjes gereden hebt. De ene dag was je een beroemde Formule 1 coureur, de volgende de beste rally-rijder. Hier liggen voor jou de mooiste herinneringen. Geef ze door!

Ook interessant!

  • Lezersvraag: heb jij ooit op het circuit gereden?
    Lezersvraag: heb jij ooit op het circuit gereden?
  • bezuinigen op asfalt
    Minister: bezuinigen op asfalt is onverantwoord
  • Update: Zelf rijden op Circuit Zandvoort - 25 januari!
  • Video: Duitser test nieuw asfalt uit
    Video: Duitser test nieuw asfalt uit

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

asfalt, avus, brooklands, circuit, fabriek, Fiat, lijstjes, nurburgring, Racing, top10

Vorig bericht: « Leaserijders opgepast! Boeterijden niet meer anoniem
Volgend bericht: Terugroepactie: Airbag-faal voor Mercedes A-Klasse »

Lees Interacties

Reacties

  1. ferrari94tr zegt

    28 mei 2013 om 21:06

    Circuit de Gueux hoort hier ook tussen. En dat is, dacht ik, nu openbare weg.

    Login om te reageren
    • ferrari94tr zegt

      28 mei 2013 om 21:06

      @ferrari94tr: te snel gelezen.

      Login om te reageren
    • label89 zegt

      30 mei 2013 om 08:59

      @ferrari94tr: is autodrome niet het circuit waar Kenny from the Block zijn bandjes oprookte?

      Login om te reageren
  2. trigger565 zegt

    28 mei 2013 om 21:10

    Ik had mijn eigen circuit door gangen vn m’n oma’s huis. Lekker racen met die speelgoed duwwagentjes!

    https://sites.google.com/site/mewme9487/new-kids-ride-on-toy-luxury-push-car-toddlers-sit-scoot-scooter-red

    Login om te reageren
  3. sir_smokalot zegt

    28 mei 2013 om 21:10

    Jammer dat ze het oude circuit van Hockenheim geruimd hebben, dat was ook een mooi parcours, volgas dwars door het bos..

    Login om te reageren
    • cocoloco zegt

      28 mei 2013 om 23:31

      @sir_smokalot: true true.

      De Deutschlandring zou ook een goede zijn geweest voor het rijtje.

      Login om te reageren
  4. bullgod76 zegt

    28 mei 2013 om 21:10

    In 2011 heb ik zelf nog een eind gelopen over de oude kombaan van Monza.
    Die banking daar was al behoorlijk heftig, maar volgens mij moet het nog heftiger kunnen.

    Login om te reageren
  5. MilleMiglia zegt

    28 mei 2013 om 21:11

    In Nessonvaux (B) liggen nog steeds de restanten van de Belgische Imperia fabrieken, ook op het dak van deze fabrieken was een ovaal circuit gelegen. Stukken daarvan zijn er nog steeds te zien:
    http://www.historiekzm.nl/uxplorer_eu/belgie/page15/files/2011-10-26-at-12-16-15.jpg

    Login om te reageren
    • MilleMiglia zegt

      28 mei 2013 om 21:13

      @MilleMiglia: Imperia bestaat immers nog steeds, alle info over Imperia en zijn geschiedenis op http://www.imperia-auto.be

      Login om te reageren
      • passie zegt

        28 mei 2013 om 21:18

        @MilleMiglia: Daar staat nu een mooi stuk van in GTO magazine.

        Login om te reageren
        • Robert zegt

          28 mei 2013 om 21:29

          @passie: inclusief noodkreet omdat zo’n uniek stukje (auto)geschiedenis onder invloed van projectontwikkelaars en andere figuren zonder gevoel voor historie dreigt te verdwijnen… mooi verhaal, diep treurige uitkomst.

          Login om te reageren
    • StijnB zegt

      29 mei 2013 om 08:42

      @MilleMiglia:
      En ook het stratencircuit van Chimay hebben we nog:
      http://nl.wikipedia.org/wiki/Stratencircuit_Chimay

      Login om te reageren
  6. jrk68 zegt

    28 mei 2013 om 21:17

    Ook van het oude circuit van Zandvoort zijn nog resten te vinden al staan daar nu vooral bungalows op. Het duin bij de voormalige Panoramabocht is voor de kenner nog goed herkenbaar in het park. Op het voormalige tunnel oost staan nu woonwagens.
    Dat was vroegâh een veel mooier circuit dan dat Mickey Mouse baantje dat er nu ligt.

    Login om te reageren
  7. jipino zegt

    28 mei 2013 om 21:19

    Hele mooie foto van dat Autódromo de Sitges-Terramar, daar moet ik een wallpaper van hebben!

    Login om te reageren
  8. jasperverweij zegt

    28 mei 2013 om 21:21

    Wow, dit is echt zo’n onderwerp waar je de krochten van het internet mee kan ontdekken. Zo vond ik deze forumposting http://forums.vwvortex.com/showthread.php?2854313-Abandoned-Tracks ter inspiratie

    Login om te reageren
    • jasperverweij zegt

      28 mei 2013 om 21:24

      @jasperverweij: Nazareth speedway http://virtualglobetrotting.com/map/nazareth-speedway/view/?service=0

      Login om te reageren
      • jasperverweij zegt

        28 mei 2013 om 21:47

        @jasperverweij: dit is ook mooi startpunt http://www.simonlewis.com/sc5.html

        Login om te reageren
        • jasperverweij zegt

          28 mei 2013 om 21:48

          @jasperverweij: en mijn laatste spam bijdrage: http://skiddmark.com/2012/11/formula-ones-forgotten-circuits-five-that-were-lost-in-time/

          Login om te reageren
        • jasperverweij zegt

          28 mei 2013 om 21:59

          @jasperverweij: olympische spelen in Rio zal ook zorgen voor 1 circuit minder: http://forums.vwvortex.com/showthread.php?2854313-Abandoned-Tracks/page22

          Login om te reageren
  9. hamerhaai zegt

    28 mei 2013 om 21:54

    Het originele Spa is ook schitterend!

    Login om te reageren
    • paere zegt

      28 mei 2013 om 22:24

      @hamerhaai helemaal mee eens, als je boven aan eau rouge staat en naar beneden kijkt zie je hoe het ouwe cicuit heeft gelopen en die kleine tribunes vroeger de pitstraat was.

      Login om te reageren
  10. motoragent zegt

    28 mei 2013 om 21:57

    Ach, circuit de Berckt. Ik weet nog wel dat ik als klein mannetje in het naastgelegen zwembad telkens voor het raam stond te kijken naar de voorbij razende sprint cars… Mooie tijd was dat.

    Login om te reageren
  11. vale46 zegt

    28 mei 2013 om 22:34

    Grote afwezige: het originele circuit van Spa.
    Dit was toen voor een paar jaar de vervanger, omdat Spa te gevaarlijk werd(auto’s werden sneller)
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Circuit_Nijvel

    Login om te reageren
  12. norge zegt

    28 mei 2013 om 22:39

    Gewoon lekker door Monaco heen rijden met je tokkie diesel.

    Login om te reageren
  13. qoekje zegt

    28 mei 2013 om 23:29

    Luttenbergring natuurlijk

    Login om te reageren
  14. jeps90 zegt

    28 mei 2013 om 23:38

    Doet me denken aan James May die met speelgoedauto’s het oude circuit van Brooklands probeert af te leggen

    http://www.youtube.com/watch?v=K9mWPXH_nvY

    Login om te reageren
  15. rubend zegt

    28 mei 2013 om 23:51

    Zo rijd ik, als het even kan, regelmatig enkele ronden op de Luttenbergring. Prachtig glad asfalt en verschrikkelijk snel. Gewoon openbare weg. Maar op zondagen en zaterdagavonden erg leuk (lees: het is altijd link en onverantwoord).

    Werd vroeger gebruikt voor het NK motoren. Tegenwoordig alleen heel soms voor klassiekerraces.

    http://www.jumpingjack.nl/Images_Bert_Struijk/Bert_S556.jpg

    Login om te reageren
    • JH zegt

      29 mei 2013 om 01:11

      @rubend: en 1 keer per jaar kp van de Hellendoorn rally

      Login om te reageren
  16. Jantje_555 zegt

    29 mei 2013 om 00:23

    wat is buitenring? dat begrijp ik niet als Vlaming

    Login om te reageren
  17. lemans96 zegt

    29 mei 2013 om 01:28

    Een bezoek aan de oude start/finish straight van het circuit van Reims is een absolute aanrader.
    De dikke atmosfeer die daar nog hangt van vergane helden en hun bolides van weleer is om te snijden.
    Sinds een paar jaar is de pitstraat weer voorzien van een fris likje verf maar zijn de hoofdtribunes nog gewoon sinister verweerd beton.
    Zelf nog even met dik 180 op de teller doorheen gescheurd. Verder kwam er nog een RS6(V10) volgas voorbij, een oude Volvo rally auto en een Talbot Gordini, blauw met witte strepen…

    Login om te reageren
  18. raceboy23 zegt

    29 mei 2013 om 07:21

    De oude Hockenheimring mist

    Login om te reageren
  19. VeniVidiVici zegt

    29 mei 2013 om 12:15

    Rouen les Essarts Circuit in Frankrijk hoort er ook nog bij…

    Login om te reageren
  20. E34M5Touring zegt

    29 mei 2013 om 14:47

    Ik zie de CockRing nergens staan…

    Login om te reageren
    • VeniVidiVici zegt

      29 mei 2013 om 19:16

      @E34M5Touring: Kijk maar eens omlaag dan haha

      Login om te reageren
  21. vageling zegt

    1 november 2013 om 11:59

    http://www.circuitsofthepast.nl/en-US/

    Login om te reageren
  22. FB_100001901773026 zegt

    25 mei 2014 om 11:02

    Als kind heb ik nog wel op de camping gestaan bij Baarloo, het middenterrein was gewoon gras, en je kon er als kind heerlijk op fietsen, mijn oom heeft er volgens mij ook nog stockcar gereden maar dat was echt in de jaren 80.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North