• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

LeBlanc Caroline GTR (1999): how you doin’?

Auteur: sir_smokalot, gepost 24 juli 2013 om 22:14 – 15 Reacties

Afbeelding LeBlanc Caroline GTR (1999): how you doin’?Afbeelding LeBlanc Caroline GTR (1999): how you doin’?Afbeelding LeBlanc Caroline GTR (1999): how you doin’?Afbeelding LeBlanc Caroline GTR (1999): how you doin’?Afbeelding LeBlanc Caroline GTR (1999): how you doin’?Afbeelding LeBlanc Caroline GTR (1999): how you doin’?Afbeelding LeBlanc Caroline GTR (1999): how you doin’?Afbeelding LeBlanc Caroline GTR (1999): how you doin’?

LeBlanc Caroline GTR
Dikke kans dat je nog nooit van het Zwitserse Leblanc gehoord hebt. In 1999 lanceerde het bedrijf zijn eerste auto, de Caroline, die je het best als een Le Mans-prototype op kenteken kunt omschrijven.

Zwitsers zijn onder andere goed in neutraal zijn, bijna niks centraal te regelen, en heel veel geld verdienen. Maar hebben ze ook kaas gegeten van auto’s bouwen? Als je naar Rinspeed kijkt, dan weet je dat het qua creativiteit wel snor zit, zonder daar meteen een waardeoordeel aan te hangen overigens. En laten we Sbarro ook niet vergeten.

Toen LeBlanc, ondanks zijn Frans klinkende naam gevestigd in Zürich, in 1999 met de Caroline GTR op de proppen kwam, was dit een van de heetste straatauto’s verkrijgbaar: 519 pk werd er uit een twin-turbo 2 litermotor gepeuterd, en dat met een gewicht van slechts 785 kg (dankzij veel koolstofvezel). De 100 km/u-grens werd in 2,7 seconden geslecht, 0-200 ging in 7,5 seconden, terwijl de topsnelheid op 348 km/u werd opgegeven.

Toegegeven: dit was met slicks gemeten, bandjes met profiel zullen er iets langer over doen.

Met een nieuwprijs van zo’n 425.000 euro was de kleine Zwitser (4020 x 1900 x 1100 mm) voorbehouden aan de happy few. Zijn bedenker, Rolf Wyss, runt een bedrijf dat carbon onderdelen en crashelementen aan Sauber levert, en de Caroline is een leuk nevenproject. De kleine viercilinder middenmotor is gekoppeld aan een sequentiele zesbak.

In 2004 stond de Caroline nog op Top Marques in Monaco, en ook (een deel van) de foto’s in de gallery zijn daar genomen. Op een ervan zien we de gele supercar voor het Grimaldi-forum staan, waar het evenement altijd plaats vindt.

Destijds was het plan er maximaal 5 per jaar te bouwen, maar hoeveel exemplaren uiteindelijk een eigenaar hebben gevonden is ons niet bekend. Ik heb er in ieder geval nooit eentje zien rijden, en de website ziet er ook niet echt meer levend uit.

Ook interessant!

  • Video - uitgebreide tour door een Mercedes CLK GTR
  • P1 GTR en Chiron maken de Maasvlakte onveilig
  • Plus 8 GTR
    Plus 8 GTR: atmosferische V8, RWD en een handbak
  • Weet jij welke McLaren dit ook alweer is?

Nieuwste artikelen

  • Citroën komt met een eigenwijze, kleine versie van de ID Buzz
  • Kia EV4, GEWAAGD uiterlijk maakt het een gedurfde keuze #test
  • Bugatti krijgt een keiharde primeur van Rimac
  • Volvo XC60 Executive Edition
    Volvo maakt van de XC60 een heerlijke dikzak
FacebookTweetPinLinkedIn

geel, gtr, Supercars

Vorig bericht: « Compilatievideo: 15 minuten Russische dashcamklappers
Volgend bericht: Kijk hoe een Prius keihard gehackt wordt [video] »

Lees Interacties

Reacties

  1. trolle zegt

    24 juli 2013 om 22:16

    Je kon deze bestellen met een f1 motor (stond/staat) op de site

    Login om te reageren
  2. slipstreamer zegt

    24 juli 2013 om 22:19

    Normaal niet echt voorstander van kleine turbo blokjes, maar damn wat een vermogen en pk/gewichtsverhouding!

    Login om te reageren
    • 2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel zegt

      24 juli 2013 om 22:31

      @slipstreamer: Pk/Gewichtsverhouding vind ik inderdaad verbazingwekkend, maar het aantal pk’s uit twee melkpakjes is misschien wel bijzonderder te noemen.

      Login om te reageren
  3. toyotafortuner zegt

    24 juli 2013 om 22:25

    Heeft nogal weg van een Saleen S7. Da’s best een compliment imo: S7 is best mooi!

    Login om te reageren
    • alcantara zegt

      24 juli 2013 om 22:34

      @toyotafortuner: Qua uiterlijk lijkt dit toch totaal niet op een Saleen S7? Nog eerder op een Ultima GTR oid.

      Login om te reageren
      • StijnB zegt

        25 juli 2013 om 08:40

        @alcantara:
        Zie voorruit, eerder Sauber Mercedes C9…

        Login om te reageren
  4. norge zegt

    24 juli 2013 om 22:31

    Nooit van gehoord. Niet onaardig .Morgen weer vergeten.

    Login om te reageren
  5. Vincegail zegt

    24 juli 2013 om 22:38

    Ze hadden/hebben ook eentje met open dak gemaakt, die ik nog meer op een Le Mans prototype vind lijken.
    287 Cubic Inch / 4,7 liter
    700 pk
    850 Nm
    812 kilootjes.
    Jammie!
    http://www.ultimatecarpage.com/car/2730/Leblanc-Mirabeau.html
    Maar zou toch voor een Ultima GTR of Can-Am gaan. GTR waarschijnlijk.

    Login om te reageren
  6. camber24 zegt

    24 juli 2013 om 23:04

    @sir_smokalot: was ie er ook in Matt geel?

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      24 juli 2013 om 23:11

      Haha, good one.

      Login om te reageren
    • deladude zegt

      24 juli 2013 om 23:12

      @camber24: haha! Lol!

      Login om te reageren
  7. deladude zegt

    24 juli 2013 om 23:08

    Bepaald geen schoonheid (die zijruitjes!) maar toch wel een interessant hebbedingetje. Bovendien: Wanneer je met zo’n rotvaart voorbij komt ziet toch niemand hoe lelijk hij (zij?) is.

    Login om te reageren
  8. baklava zegt

    24 juli 2013 om 23:10

    Deze hadden ze ook nog. Pornobak http://www.youtube.com/watch?v=5_pJplOhGZw

    Login om te reageren
  9. duckje zegt

    24 juli 2013 om 23:12

    Ruwe wagen. Moet redelijk extreem geweest zijn.

    en is dat voor op de openbare weg? Ik kan het maar met moeite geloven.

    Login om te reageren
  10. Hupke zegt

    24 juli 2013 om 23:22

    Mooie wagen (maar verouderd), hij lijkt ook wel wat op de saubers van die tijd zoals de C9.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North