Leclerc: “doel is om direct voor de titel te strijden”

Auteur: , 58 Reacties

Hij is er klaar voor!

Nu de kogel eindelijk door de kerk is en Ferrari de beslissing heeft genomen Charles Leclerc aan te nemen en Kimi Raikkonen de deur te wijzen, kan de coureur langzaam maar zeker beginnen na te denken over volgend jaar. Vandaag liet de 20-jarige Monegask tegenover de internationale pers doorschijnen dat hij voldoende motivatie heeft om in 2019 ‘gun’s blazing‘ binnen te komen bij de Scuderia.

De toekomstig Ferrari-coureur moet zijn eerste seizoen in de Formule 1 nog afmaken, maar nu al filosofeert hij tegenover de pers over volgend jaar. Volgens Leclerc is het goed mogelijk dat hij in 2019 direct om de titel kan strijden, mocht het materiaal het toestaan.

“It is difficult to speak now, but my target is to do the job best possible with the car we’ll have. This year they have, I think, a winning car, to win the title, and if next year is the same, it [the goal] will be then to win the title, which is definitely a big thing. I will have to improve a lot as a driver, and yeah, it [the goal] will be to take the best result possible.”

Het is niet vreemd dat Leclerc momenteel weinig twijfels heeft over zijn stuurmanskunsten. De Monegask heeft de afgelopen jaren buitengewoon gepresteerd. In 2016 werd hij in zijn eerste seizoen in de GP3 direct kampioen, het volgende jaar deed hij in de Formule 2 op overtuigende wijze hetzelfde. In zijn eerste jaar in de Formule 1, waar hij uitkomt voor het ambitieuze Alfa Romeo Sauber, heeft hij een handvol puntenfinishes bijeen weten te sprokkelen.

Het is dus niet vergezocht om te stellen dat Leclerc over voldoende talent beschikt om het vuur aan de schenen van zijn concullega’s te leggen. Echter, de 20-jarige coureur is niet de persoon om op te scheppen over zijn talent, noch om het voor lief te nemen. Zo vertelt hij later:

“Whether I’m ready or not, I can’t tell – but I think that if you see Lewis, he arrived the first year and straight away was there [at the top]. And I believe that if you are good enough – experience is always a plus obviously, but if you are good enough on one seat, you are good enough [for a top seat] from the first year you arrive in Formula 1. And if next year I don’t have the results good enough to stay in Ferrari, then it would be normal that I downgrade, but then I don’t deserve a Ferrari seat. This is how I see things.”

Leclerc heeft voldoende hersencellen in zijn brein om te zien dat hij net zo eenvoudig weer uit het team van Ferrari kan worden geknikkerd. Immers, bij een top team als de Italiaanse equipe is er geen ruimte om de fijne kneepjes van het vak te leren. Zoals Hamilton al bewees toen hij in zijn eerste Formule 1-campagne in 2007 veel furore maakte en er bijna met de titel vandoor ging – terwijl nota bene Alonso zijn teamgenoot was – kunnen ook rookies klaar zijn voor het échte werk.

“Definitely I need to deliver. I’m not going to Ferrari to learn. I think I’ve had a very good season this year where I could learn the most of it, and next year is to perform, the way it should be once you are going in a big team.”

Persoonlijk verwacht ik grote successen voor de jonge Monegask. Ik hoop dat hij volgend jaar – nog meer dan nu – zijn enorme talent kan en zal bewijzen. Samen met Verstappen en Ocon reken ik hem tot de grootste talenten van het moment.



58 reacties

Ik ben benieuwd hoe ze en Leclerc zelf omgaan met teamorders zoals ze nu hanteren. Ik kan met niet voorstellen dat hij zich net zo makkelijk laat temmen als Kimi nu doet. En dat moet ‘ie ook niet willen voor de toekomst van z’n carrière lijkt me.
@trustmeiamanengineer: waaorm zou een jong broekie zich minder gemakkelijk laten temmen dan een wereldkampioen die alles al een keer gezien heeft? Natuurlijk zal Leclerc in zijn eerste jaar de “Yes, sir, thank you sir, will do sir” houding aannemen.
@mashell: Ja, en voor je het weet ben je Felipe Massa de Tweede….
@mashell: dat denk ik dus helemaal niet. Eenmaal the bitch van Vettel, altijd de bitch van Vettel. Als hij het kan zal hij vol gaan voor eigen succes zonder Vettel (letterlijk) in de wielen te rijden. Als hij in t begin teveel tijd nodig heeft om echt in de top te rijden dan wordt het wat anders. Hoe langer tijd hij nodig heeft hoe meer hij de teamplayer zal zijn. Zit hij er vanaf race 1 dicht op dan zal alles uit de kast komen zonder te crashen want Leclerc weet goed om de ongelukjes heen te rijden tot nu toe.
@trustmeiamanengineer: Als hij het vaak genoeg voor elkaar krijgt om voor Vettel te kwalificeren en in de race een goede pace heeft; zullen die team-orders wel meevallen.
Mooi geschreven en ik gun het deze jongen ook dat hij het Max nog vaak moeilijk mag maken
@rob5nismo:
Het hangt er van af hoe de Honda motor volgend jaar in de RB presteert maar anders zou het zo maar eens kunnen zijn dat Leclerc Max achterelkaar voorbij vliegt.
@dirkv: Naast elkaar voorbijvliegen lukt misschien wel maar achterelkaar…?
@dirkv: het doel van Ferrari is met LeClerc de jongste wereldkampioen ooit neer te zetten. Is het niet 2019 dan alsnog in 2020.
@rob5nismo: Ofwel een grote chauvinist (en in Monaco gaan wonen)
Moet bij de naam ‘Leclerc’ altijd denken aan de simple onion seller uit ‘Allo allo (“it is I . . . Leclerc”). Maar dat terzijde.
@amghans: blijft een gouden serie!
@toyotafortuner: beter heb ik ze niet gezien
@lekkerlinksrijden: You can say this only once..
@gebakkenei: Listen carefully, I shall this only once.
@amghans: it is I: Leclerck!
@amghans: good meurnink monsieur lecrecr
@amghans: Eerlijk gezegd denk ik aan Franse supermarkten haha!
Those fighting words! En hij heeft gelijk. Go for it! Ik heb zin in het volgende seizoen!
@BrutaalAapje: yeah that’s the spirit! Winnaar!
En Max denkt stiekem, Kak had ik dat stoeltje maar.. Benieuwd wat Honda kan doen.
Stevige ambities, geen valse bescheidenheid en downplaying, dat mag ik graag! @ikschrijfookoverautos: je ventileert in F1-stukken vaak duidelijk je eigen mening. Waarom ga je geen columns schrijven?
@kunstomdathetmoet: Want op Auto*blog* is geen ruimte voor opinie?
@metalmike: Er is ruimte genoeg voor opinie. Die geven jij en ik volop in de comments. Ik-meningen horen niet thuis in de artikelen. De onderwerpkeuze is al persoonlijk genoeg.
@kunstomdathetmoet: doe ik soms
Ik hoop serieus dat hij het beter doet dan Vettel. De kaarten voor het volgend seizoen zijn lekker geschud dus ik hoop op veel verassingen.
Volgend jaar zou weleens een mooi jaar kunnen worden.
Nog steeds Vettel en Hamilton, maar dan heb je jonge honden als Verstappen, Leclerc en Gasly er omheen.
Hopelijk zal de aero aanpassingen ook nog zo werken als dat ze hopen en er dus makkelijker ingehaald kan worden.
Daarnaast heb ik ook stiekem het vermoeden dat Honda volgend jaar de verrassing kan zijn.

Als het allemaal gaat lopen zoals ik denk dan gaan we mooie wedstrijden tegemoet zien.


…….of niet…….
Een ding is zeker: Max krijgt er geduchte concurrentie bij van zowel Charles als van Pierre, de sympathie van de neutrale fan verschuift denk ik van Max af richting ” the new kids on the block”.
Ben benieuwd wat hij kan doen volgend jaar. Volgens mij is Vettel hier niet zo blij mee.
Ik vraag me overigens wel af hoe gelijkwaardig het materiaal is bij Ferrari. Ik hoop dat hij een eerlijke kans krijgt.
@ikschrijfookoverautos: Oconnkan aardig meekomen met Perez, maar veel bijzonders heeft hij eigenlijk niet laten zien…
@rollingstoned: Dan onderschat je Ocon, perez loopt al heel wat jaartjes mee, is zeker geen koekenbakker maar heeft aan Ocon een geduchte teammaat.
@toniominestrone: Vandaar ook dat alle topteams in de rij staan voor Ocon.
@rollingstoned: is dat de maatstaf? iedereen vindt Alonso een van de beste coureurs, staan ze in de rij hem een zitje aan te bieden?
@toniominestrone: nee, kijk eens naar zn gedrag van de afgelopen jaren…
@peug206: en het salaris
@toniominestrone: bij Alonso komt er ook een hoop politiek bij kijken. Hij heeft het allemaal zelf een beetje verbruid bij de topteams…
@rollingstoned: omdat Ocon nog onder contract staat van Mercedes zeggen de teams “bel ons maar als je daar vanaf bent”. Genoeg teams die hem dan in willen lijven.
@rhellema: nee hoor, contract of niet, dan hadden ze hem i.i.g. wel uitgenodigd voor een gesprek. Ferrari en RB hebben nooit interesse in Ocon getoond. Het is ook wel tekenend dat Mercedes hem niet het stoeltje van Bottas geeft…
@rhellema: BTW, Mercedes overweegt zelfs om Ocon te laten gaan als dat zijn kansen vergroot…

Zie b.v.
https://racingnews365.nl/mercedes-misschien-moeten-we-ocon-laten-gaan
Ik denk dat het een boodschap aan Vettel is dat ie geen foutjes moet maken
En het zou wel eens een andere werkwijze van Ferrari kunnen in luiden
Namelijk geen eerste en tweede rijder meer
Kan me niet voorstellen dat leclerc dat laat gebeuren
Gewoon net zo als max je territorium regelmatig af pissen ( zoals tegen bottas ) dat geeft soms brokken maar het gaat wel in de hoofden zitten , no one fucks with max ( behalve zijn vriendin )
Als je bliksem in je familienaam hebt dan weet je gewoon dat Vettel en co er een geduchte concurrent bij hebben. Kijk er naar uit!
Vettel zal echt alle zeilen bij moeten zetten om het niet af te leggen tegen Charles Leclerc.
Is hij daar nou aan ‘t bellen in die cockpit…
Dit jaar Leclerc geruild met Raikkonen. Als die volgend jaar Vettel naar huis rijdt gaat Vettel terug naar Red Bull. Dan wordt Vettel met Verstappen geruild. En stel je voor dat Vettel dan kampioen wordt in 2020 in een Red Bull Honda. Omg wat een scenario maar zeker niet ondenkbaar.
@mercedesbenze350cdi: dat lijkt me an sich best een stunt. En plausibel…
@mercedesbenze350cdi: Ik denk niet dat Leclerc gelijk Vettel naar huis gaat rijden maar wie weet…Vettel moet je niet onderschatten, is echt wel een Top 3 coureur al maakt hij bij Ferrari soms cruciale fouten. Maar rijdt ook heel gemakkelijk vanaf achteren weer naar de top 4. Bottas bijv. heeft daar veel meer moeite mee en zal volgend jaar of het jaar erna vervangen worden door Ocon.
Samen met Verstappen reken je hem tot de grootste talenten op het moment. Prima, maar hij heeft de auto en Verstappen niet. Dat maakt het verschil in 2019.
@edhageman: wat weet jij allemaal al van de Honda motor en de Red Bull van volgend jaar dan?
@skinnybmw: daar weet ik helemaal niets van, maar het lijkt mij absoluut onmogelijk dat Honda én Mercedes én Ferrari voorbijstreeft tussen nu en 2019.
@edhageman: Niks is onmogelijk maar ik verwacht het ook niet, hoor.
@skinnybmw: daar misschien niet veel van maar als je de feiten naast elkaar legt;
Honda en Red Bull beginnen volgend jaar met een schone lei, alle ontwikkelingen bij TR ten spijt.
Die moeten nog heel veel ontwikkelen om de hele package met elkaar te laten werken.
Ferrari speelt al jaren mee in de voorhoede en heeft een schier oneindig budget.
Ferrari heeft volgens een hoop mensen op papier de snelste auto van de grid.
De auto is het allerbelangrijkste. Alle huidige coureurs kunnen winnen wanneer ze in de Ferrari of Mercedes worden gezet. Doet me denken aan Button destijds. Resultaten waren waardeloos. Daarna zat ie bij Brawn GP (voorloper van Mercedes team) in de beste auto en werdt hij direct wereldkampioen.
@loserboi932: raikonen ? Bottas?
@loserboi932: Luca Badoer zal blij zijn met je vote of confidence, evenals Giancarlo Fisichella.
That’s the spirit kiddo! Maak het de Vinger maar lekker moeilijk. Ik hoop écht dat Red Bull ook een competitieve auto heeft volgend jaar, zodat we een mooie strijd tussen de ‘jonkies’ kunnen zien met Charles, Pierre en Max terwijl ze het ondertussen Lewis en Sebastian moeilijk maken. Zie nu al uit naar komend seizoen.
Helpt wel als je in jaar 2 in de -door velen genoemde- snelste auto van de grid wordt geplaatst.
Vettel loopt al 3 seizoenen te kloten. Maakt teveel fouten. Tijd om de druk op te voeren.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).