Wanneer je er een blik op werpt, klopt er geen snars van de verhoudingen.
Het gebeurt maar zelden dat tuningsbedrijven het presteren vrij lelijke auto’s nog minder mooi te maken. ABT kunnen we vanaf vandaag in dit kleine gezelschap plaatsen, want haar interpretatie van de Audi Q2 bepaald geen schot in de roos.
Dit is vooral te danken aan de manier waarop ABT zich de auto eigen heeft gemaakt. Hoewel uiterlijke onderdelen uit de schappen eigenlijk niet worden toegepast op de Q2, krijgt de auto dankzij de enkele aanpassingen die er wel zijn gedaan een compleet vervormde structuur. Zelfs in theorie lijkt het niet te kloppen. Volgens ABT staat de auto 40 mm lager op zijn poten, maar deze ingreep wordt door het ontwerp van de velgen i.c.m. de wielkasten visueel totaal tenietgedaan. Een soort verknipte optische illusie is het.
Het is nog maar de vraag of de motorische aanpassingen ons de gefaalde buitenzijde kunnen doen vergeten. ABT heeft voor een aantal verschillende configuraties van de Q2 een pakket klaarliggen. Het vermogen van de sterkste diesel, bijvoorbeeld, stijgt van 190 pk en 400 Nm naar 215 pk en 440 Nm. Breng je de krachtigste benzineversie naar ABT, dan liften ze het vermogen van 190 pk en 320 Nm naar 228 pk 360 Nm koppel. Hoeveel sneller de uitvoeringen er van worden, is niet duidelijk.
Het is momenteel niet bekend hoeveel ABT voor de behandeling van de Q2 verwacht te vangen. Veel zal het niet zijn. Jammer, want we weten dat ze wel degelijk beter kunnen.
chrisvonmeer zegt
Heb laatst serieus naar deze auto gekeken om (via werk) te leasen. Maar het was al geen schoonheid/praktisch hok. ABT doet daar nog een schepje bovenop. Een prestatie op zich dat ze hem nog lelijker hebben kunnen maken.
mennok zegt
Het gebeurt vaker dat een tuningsbedrijf een mooie auto vreselijk verpest.
MaartenD zegt
@mennok: vaker wel dan niet
jmeverts zegt
@mennok: in dit geval zelfs een lelijke auto verpest
Tonnie zegt
@mennok: een lelijke auto verpesten kunnen ze blijkbaar ook. Al die Audi’s hebben een veels te grote grill die totaal niet in verhouding is.
jorden zegt
Als er een markt is om SUV’s te verlagen, dan is de schaarste van technisch personeel op de arbeidsmarkt ook niet meer dan logisch.
eklasse zegt
Een cross-over verlagen heb ik nooit echt begrepen. Een normale Q2 is toch helemaal niet zo lelijk? Niet in het zwart, in combinatie met zwarte velgen etc. Maar in leuk kleurtje en alu-kleur C-stijl best te pruimen. Gewoon strak en volwassen, niet zo’n geforceerde kermis als die nieuwe DS3 in elk geval.
BaRa zegt
@eklasse: Heb je nu net het woord “strak” gebruikt om een Audi te beschrijven? Dat was inderdaad zo rond het jaar 2000. Toen hielden ze de Bauhaus-lijn aan. Maar die eigenschap zijn ze bij Audi sindsdien helemaal kwijtgeraakt. Vouwen, frutsels, elfendertig variaties aan kermisverlichting, radiateurs die niet zouden misstaan op een vrachtwagen, enzovoort.
eklasse zegt
@BaRa: strak ja. Niet schrikken: VAG strak.
rutger97 zegt
Wat zien die wielen er ielig uit.
HZW zegt
Abt maakt alle Audi’s lelijker met hun Tupperware tuning, om nog maar te zwijgen over de afschuwelijke velgen.
lompey zegt
Mislukte A3 allroad
peke zegt
Heel vaag ding.
Een s-line in juiste kleuren kan heel aardig zijn. Met een c-stijl in andere kleur.
Dit lijkt een basis versie verlaagd met verkeerde wielen.
Hoewel: heb hier een a5 abt te koop staan: los van het feit dat het ding Netjes is wordt ik van abt niet vrolijk. Vind het gewoon niks. Uniek? Ja. Stijlvol: mwoah
cossiekiller zegt
Dan vind ik de T-roc minder mislukt dan een Q2. Maar die zou ik ook al niet kopen…
cortinaracing zegt
Ik ben dol op het werk van ABT en ik moet eerlijk zeggen dat ik vind dat deze Q2 nog lelijker is gemaakt dan hij al was. Zonde.
mashell zegt
Dat is het grote nadeel van zwarte velgen, die lijken kleiner dan ze zijn (doordat het contrast met de band ontbreekt).
freezzr zegt
@mashell: ik zie geen zwarte velgen hoor…
BaRa zegt
@mashell: Ik kijk en tuur, maar ik zie geen zwarte velgen op die Audi…
thomasthomas zegt
ABT is geen AMG das duidelijk
bmwkevin zegt
Velgen maatje groter en dan kan die ermee door hoor
BrutaalAapje zegt
@bmwkevin: Dan moet er een veel te platte band onder. Er moet spoorverbreders op…
BrutaalAapje zegt
@bmwkevin: velgen moet breder! :-)
amersfoorter zegt
Reed vandaag naar den haag en terug, viel me op hoeveel er al van rond rojden
potver7 zegt
Ik wil een lekker hoge SUV want dat is veel stoerder dan zo’n hatchback. Maar dan wel een beetje lager want dat oogt veel sportiever. Kortom, een auto voor mensen die niet weten wat ze willen.
moveyourmind zegt
Model zelf valt wel mee, geen extreem mooie auto, maar lelijk?
Maar wat wel uit verhouding is is de prijs. Voor Q2 geld koop je gewoon een lel van een SUV als bijvoorbeeld een Peugeot 5008.
eklasse zegt
@moveyourmind: de doelgroep wilt dus geen lel van een auto blijkbaar.
moveyourmind zegt
@eklasse: Zo had ik het nog niet bekeken. Eigenlijk nog niet zo’n gek ding die Q2, voor als je geen grote auto wil, maar het niet erg vond om wel voor een grote auto te betalen.
centric zegt
De alinea na de openingszin klopt niks van. Je schrijft het tegenovergestelde van het punt dat je wilt maken.
allesmetturbo zegt
Ik vind het Q2 torsen diff in mijn Alfa 156 een stuk mooier dan deze Q2:p
j4cks0n zegt
Ik vind het best meevallen.
loserboi932 zegt
Er moet méér hard VAG-kunststof op de buitenkant. Dan vind ik m pas mooi.
ericc zegt
Dit fenomeen doet zich ook voor bij de BMW X1-X2 reeks. De wielkasten zijn veel te groot voor de geleverde velgen. Je moet er haast 20″ op zetten om de kast wat te “vullen”.
Ook andere SUV ontsnappen niet aan dit fenomeen.
Gulli zegt
Een suv verlagen, ik snap er geen fuck van. Hun enige bestaansrecht is dat ze hoger zijn dan hun hatchback neefjes. Dat is hetzelfde als je 488 een paar cm hoger op de poten te zetten