6 dingen die we weten over de nieuwe Peugeot 208

Auteur: , 45 Reacties
Peugeot

Gaat Peugeot ons weer verliefd maken?

De Peugeot 206 werd in de zomer van 1998 geïntroduceerd en is 20 jaar later nog steeds een prima verschijning. Zeker als GTi of als RC weet deze Peu goed oud te worden. De Franse autofabrikant had een megahit te pakken en wist dat succes met de 207 en de 208 niet op hetzelfde niveau voort te zetten. Beide auto’s sprongen er in vergelijking met de concurrentie niet zo uit, zoals de 206 dat wel wist te doen. Er staat echter een nieuwe Peugeot 208 op het programma en opnieuw gaat deze auto, net als de 206, ongelofelijk belangrijk zijn voor de Franse autofabrikant. Hieronder lees je wat we al weten over dit nieuwe model.

Design van z’n grotere broers
Peugeot wil gaan uitpakken. De koers die ze zijn ingeslagen met de 508 zal met de nieuwe 208 worden voortgezet. De verwachting is dat de hatchback qua design een mix zal worden van de huidige 308 en 508. De Fransen hebben grote stappen gezet met de gedurfde 508. Als ze ditzelfde recept op de 208 gebruiken is een onderscheidende hatchback geboren. Recent kwamen hier al op Autoblog enkele spyshots voorbij van de nieuwe 208. Hoewel de camouflage-auto nog geen spannende 208 lijkt te verbergen, kan de toekomstige GTi een serieus leuk ding gaan worden.

De eerste moderne elektrische Peugeot
Een andere reden waarom de 208 zo belangrijk gaat zijn, is omdat deze auto de eerste moderne elektrische Peugeot gaat worden. Bovendien gaat de auto opereren in een segment dat nu heel klein is. Namelijk het segment van de betaalbare elektrische auto. Als ze het goed doen kan Peugeot misschien wel het voortouw nemen. Er is echter nog niets bekend over de aandrijflijn. De verwachting is dat de actieradius zal neerkomen op ongeveer 300 kilometer, wat prima past bij een compacte auto als de 208.

Peugeot

Geen driedeurs variant
De huidige Peugeot 208 is de laatste hatchback die je als driedeurs kunt krijgen. Vanwege kostenbesparingen nemen autofabrikanten massaal afscheid van driedeurs hatchbacks. Denk aan SEAT met de Ibiza, Volkswagen met de Polo en Kia met de Ceed. Ook PSA brengt de nieuwe 208 straks alleen als vijfdeurs op de markt.

Techniek
De auto komt op het nieuwe CMP platform van PSA te staan. Dit is een modulair platform waar bijvoorbeeld ook de nieuwe DS 3 Crossback op staat. Een voorproefje van een elektrische 208 krijgen we met de elektrische DS 3 Crossback. Qua technologie zullen de auto’s veel met elkaar gemeen hebben dankzij het e-CMP platform. Het platform is door PSA in een joint venture ontwikkeld met de Chinese Dongfeng Group. In 2015 werd 200 miljoen euro geïnvesteerd in dit nieuwe platform. 60 procent van de rekening moest PSA betalen, Dongfeng hoestte de overige 40 procent op.

Meer ruimte, minder gewicht
Het CMP platform heeft als voordeel dat de nieuwe Peugeot 208 een langere wielbasis krijgt. Dit is goed nieuws voor de passagiers achterin. Daarnaast zal de bagageruimte toenemen. Als geheel zal de auto wel groeien. Het is afwachten in hoeverre de 208 gaat groeien. Wist je dat de huidige 208 zo’n 7 cm korter is in vergelijking met de 207? Ook zal het gewicht verder afnemen, wat de rijeigenschappen ten goede zullen komen.

Onthulling
Waar de aanstaande Autosalon van Parijs het podium zal zijn voor de DS 3 Crossback, zal de nieuwe Peugeot 208 pas volgend jaar in Genève het licht zien. Verwacht eerst een 208 met een conventionele aandrijflijn en pas op een later moment de volledige elektrische variant.

208

Fotocredit: @unionjack2018 op Autojunk.nl



45 reacties

Het enige wat niet is aangepast is de legendarische kwaliteit.
@wimof: knap dat je dat nu al weet.
@potver7: Laten we een kaarsje branden.
@wimof: nee de polo was een goede auto met al die fijne opgerekte distributie kettingen. Voor een autoblog lezer weet je verdomd weinig van auto’s.
@jensefrens: Punt 1, Ik ben 35 jaar VW-Audi dealer geweest.
Punt 2, ik ken nog veel meer dingen buiten die distributieketting wat ooit aan onze wagens is gebeurd.
Als je de build quality van een Duitse wagen met een Franse vergelijkt dan weten we onmiddellijk waarover we praten.
@wimof: nou helemaal top dan. Buiten het feit dat je erg subjectief bent is het prachtig dat je al in de nieuwe 208 hebt gezeten. Laat me ff weten hoe die er uitziet van binnen. Zijn we denk ik allemaal wel benieuwd naar!
@jensefrens: Het gaat er niet over om in te zitten of hoe blits dat karretje wel niet is.
Tik eens op het dak , de deuren,spatborden in feite overal en vergelijk dit eens met een Duitse wagen, dan hoor en voel je toch het verschil.
Wel dat verschil kost geld.
En saai, nu ja de ervaring heeft ons geleerd dat je daar minder vlug op uitgekeken raakt.
@wimof: dan nog je beweert iets over een auto die nog niet eens uit is. Dat is echt overdreven generaliserend.
@jensefrens: Ik zal er nu over zwijgen en vannacht dromen dat de Fransen iets degelijk gebouwd hebben en zal met mijn collega concessiehouder (Peugeot) zeggen dat hij moet ophouden met zijn eigen merk de grond in te boren.
@wimof: Hahaha, alsof het land waar de fabriek staat ook maar iets bepalends zegt over de kwaliteit… Je kunt bepaalde dingen best een beetje generaliseren (Duitse kwaliteit, Italiaans design, Amerikaanse power, Frans comfort) maar daar moet je het ook echt bij laten. Er zijn talloze voorbeelden van Duitse kwaliteitsflaters, lelijke Italiaanse hokken, Amerikaanse zeperds en Franse stuiterbakken.
Zelfs als je het imago per merk gaat bekijken, zul je vaak bedrogen uitkomen. Er is gewoon maar heel weinig feitelijk te onderbouwen in dit soort discussies. Ik rijd Volvo en voel me prettig bij de gedachten dat veiligheid altijd hun topprioriteit is bij het ontwerpen, maar dat wil niet zeggen dat andere auto’s per definitie onveilig zijn.

Waar kom je vandaan? Rotterdam? Dan ben je een domme Feyenoord hooligan die in de haven werkt. Almere? Dan ben je een PVV tokkie. ’t Gooi? Dan ben je een vervelende kakker. Leeuwarden? Dan ben je een arrogante, veredelde boer.

En zo kan ik nog wel een paar uur door gaan. Goedkope opmerkingen maken over de kwaliteit van nog niet bestaande Franse auto’s is echt zó 2000. Ga maar weer dromen over de überkwalität van die Deutsche Herrenwagen – en in je slaap ‘gas is om op te koken’ mompelen.
@musje83: Diegene die beroepstechnisch een VW of Audi mogen demonteren (ik ga niet meer Duits zeggen) en zich kunnen vergapen aan de manier waarop die auto’s in mekaar zijn gezet zullen volmondig met mij eens zijn waar het verschil zit.
Op het ogenblik toen ik mijn concessie moest overlaten heb ik een tijdje Kia’s (mogen/moeten) herstellen, ik lig nog altijd dubbel als jullie dat merk de hemel in prijzen, bijna ongelooflijk hoe dat in mekaar zit, dat kost een derde van de tijd , bouw eens een bumper van een Audi -een VW en dan een Kia.
Dan bedoel ik alles, kabels , stekkers, bescherming, balk achter bumperschild (de kabel zit er gewoon tegen geplakt met wat tape)
Als men bedenkt dat de rest van de wagen ook zo in elkaar zit besef je waar het geld naar toe gaat en de meerwaarde gecreëerd werd
Dit zet ik terzijde van onverhoopte tekortkomingen die opduiken na productie
Diegene die de bewuste distributiekettingen heeft gepest ,heeft dat niet opzettelijk gedaan
En wisten ze bij Audi in ’73 dat die Belgen zo traag met hun wagens gingen rijden zodat na 30.000km de inlaatkleppen verbranden.
Perfectie bestaat niet maar er is wel een groot verschil in constructie.
@wimof: Ik ken genoeg professionals in de automotive wereld en zie een overduidelijke ‘reality distortion field’ patroon. Ze repareren met liefde grote problemen met bijv. het blok, de bak of het onderstel á enkele duizenden euro’s bij Duitse auto’s, maar klagen steen en been bij kleinere reparaties (sensoren, stekkertjes, raammechanieken, deurrubbers) bij Franse auto’s. Ja meneertje, Franse slag noemen ze dat hé, ha ha.
Nee, er is werkelijk waar geen enkele indicatie dat Duitse auto’s per definitie betrouwbaarder zijn dan Franse – want betrouwbaarheid, daar hebben we het over, toch? Heel leuk dat bij VAG stekkertjes en kabeltjes netter zijn weggewerkt onder de kap of achter de bumper, maar dat is bij lange na niet het enige criterium voor betrouwbaarheid en degelijkheid. Dat zijn ook het aantal reparaties, de kosten per reparatie, de ernst van het probleem, enzovoorts. Is genoeg onderzoek naar gedaan en de Duitsers staan steevast niét onverdeeld bovenaan. Een recente uit de UK:

https://www.reliabilityindex.com/manufacturer

Het eerste Duitse merk staat op plaats 7, en dat is Ford. Smart van Mercedes op 11, en Skoda van VAG op 12. In diezelfde middenmoot zien we Renault en Peugeot, Volkswagen staat op nummer 25(!).
Hier zie je dat de gemiddelde reparatie bij Peugeuot £312.56 kost, een VW doet £378.43 per reparatie en een Audi niet minder dan £555.74.
30.65% van de Audi’s heeft motor-gerelateerde defecten, vandaar de hoge reparatiekosten.

En zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik probeer hier niet te beweren dat franse merken beter zijn dan duitse, helemaal niet. Maar het zou wel eens fijn zijn als men een wat realistischer, breder onderbouwd beeld zou krijgen van dit onderwerp en wat minder zou terugvallen op kortzichtige stigma’s…
@musje83: Als ik voor mij mag spreken staat de build quality voorop.
Als ik op het dak of deuren van de 207 van mijn schoonvader tik hoor ik toch een heel andere kwaliteit.
Uiteraard heb ik veel problemen zien voorbijkomen en vrij van zonden is Audi niet , maar ze zitten mooi in mekaar.
Toch wil ik opmerken dat sommige problemen bestuurder gerelateerd zijn.
Zoals/
Breken van ruitmechanisme bij Golf 4, stukgaan van tweemassavliegwiel, stukgaan van flexibel uitlaat overgangs onderdeel, enz (ik kan nog een hele tijd doorgaan )
En voor elk onderdeel dat aangepast werd , komt er bij een nieuw model wel iets anders in de plaats.
Als ik van +- ’67 tot nu bekijk zijn wagens veel betrouwbaarder geworden met minder interventies.
@wimof: Ik probeer alleen duidelijk te maken dat de ouderwetse stigma’s over kwaliteit bij wagens uit verschillende landen heel erg achterhaald en bovenal erg misleidend is. Mensen kopen producten op basis van vele afwegingen en de meesten worden gedaan op basis van gevoel. Door het stigma van Duitse ‘kwaliteit’ denken mensen vaak dat Duitse auto’s daarom ook betrouwbaarder zijn, terwijl ze feitelijk (zie mijn eerdere onderbouwing) een hooguit beter afgewerkte auto kopen, en zelfs dat is niet altijd het geval (verschilt per model/klasse/uitvoering). Puur statistisch gezien koop je de door jou geliefde VW/Audi hooguit voor de hoge reparatiekosten in ruil voor kwaliteitsbeleving. Prima als dat je ding is, maar verdraai de feiten dan niet door te beweren dat Franse auto’s inferieur zijn.

Exact deze discussie voer ik ook vaak met Apple adeptenl; hier gaat precies hetzelfde op.
@musje83: Als we het hebben over panne risico’s ok dan maar, maar over kwaliteit van constructie ben ik het niet eens, maar ik denk dat we er maar beter mee stoppen.
Jammer dat ik dot lees van opwinding kan ik niet slapen..,,..,,

Wat een vreselijke sufkuttenauto…
@tjongejongejonge: je naam zegt t al
@tjongejongejonge: De SEAT Ibiza of de VW Polo is een sufkuttenauto. Het zijn degelijke auto’s, begrijp me niet verkeerd. Ze zijn alleen oersaai. De Peugeot 208 is alles behalve suf. Het is wat mij betreft de leukste auto uit zijn klasse, en hij ziet er na al die jaren nog even tof uit. De nieuwe zal misschien iets meer richting die degelijke doch saaie kant op gaan, maar daar kan ik nog geen conclusies uit trekken. Vind het een beetje vaag dat jij dat wel kan.
@720s: Neem dan een Audi A1, dan is dat probleem ook weer opgelost.
Rij eens proef met een 1.4 tdi 90 pk.
Vraag er eentje met lederen bekleding, makkelijk in onderhoud.
@wimof: Van de opties die je nodig hebt om dat ding niet aan te laten voelen als een gestripte Polo, kun je bijna een hele Peugeot 208 kopen. Met de nieuwe wordt dat alleen maar erger.
@720s: De landen van herkomst verklaren al veel, Duitsland tegen Frankrijk.
In Frankrijk is het frivoliteit , in Duitsland moet het kwaliteit zijn.
@wimof: tsja, ik hoor geen horrorverhalen over de 208 maar ik ben met je eens dat ook de A1 qua afwerking op het niveau van Audi zit. De A1 zit gewoon te lang in de vorige versie, waardoor de nieuwe Polo ook al op dat niveau zit. De nieuwe A1 moet dat dus rechtzetten, maar met een stervensdure prijs.
@wimof: een Audi A1 als ik dat ding zie heb ik altijd het gevoel naar een trein te kijken.. rechte flank lijnen en van de voor en de achterkant zit weinig verschil behalve de kleur lampen, net als bij een trein
@henkhekje: Voor mij zijn die ingewikkelde lijnen een beetje overbodig, met de nieuwe A1 moeten ze gedacht hebben, ‘laat ons nu eentje voor de mannen bouwen’.
@wimof: Tijdje een A1 gereden, evenals de 208. Ik vond de A1 suf, saai en inspiratieloos overkomen. Alleen het interieur al, zo weggelopen uit mijn Polo uit ’98 en daarna nog wat gemoderniseerd. Het is maar waar je op let.
@tjongejongejonge: leeft je toetsenbord nog? Zomaar op wat knoppen rammen is geen reactie.
@tjongejongejonge: leg eens uit waarom dan? Want zomaar je scheur opentrekken zonder dat te onderbouwen is echt tjongejongejonge
Ik verwacht een heel leuk ding. Hopelijk stellen ze me niet teleur…
Ooit een 206 1.6 gehad. Eigenhandig met veel plezier 2,5 ton op de teller gereden. Weinig tot geen gekke dingen, heeft me op regulier onderhoud na ook nooit echt in de steek gelaten. Was een topauto.
Jammer van die raamlijn van de achterportieren, die lijkt op die van de 308 en vond ik ook daar al erg saai. Past ook niet zo bij de verdere moderne 508 look
@poekoek: viel me ook op. Dat ziet er niet heel spannend uit idd.
@poekoek: Het ligt dus niet aan mij. Echt een element wat het ontwerp van de 308 en nu dus de nieuwe 208 naar beneden trekt. Zo saai en inspiratieloos dat ze er zelfs bij VW nog niet op zijn gekomen.
Heb zelf 1.6 HDI met 115 pk, lekker fel karretje! Ziet er ook nog steeds up to date uit ook :)
Peugeot heeft een probleem met succesvolle modellen. De 205, 306, 405/406 waren zo’n succes dat ze nauwelijks te evenaren zijn. Destijds was de markt echter helemaal anders. Geen echte concurrentie van KIA of Hyundai. De laatste jaren wordt bij elke nieuwe Peugeot daarom aangehaald dat deze weer net zo goed, mooi en een succesnummer gaat worden als z’n illustere voorganger. Lees de verslagen van de vorige 208 en 508 maar op na. Gevolg? Na twee maanden is ‘het nieuwe’ er vanaf en blinkt die Peugeot weer nergens in uit in vergelijking met zo’n voordelige KIA.
Dus Peugeot heeft nu de techniek van Opel om vervolgens elektrische voertuigen te kunnen produceren?
Ik heb die adoratie voor de Peugeot 206 nooit begrepen. Het zag en ziet er prima uit, echt waar, maar ik heb er nooit goed in kunnen zitten. Terwijl ik qua lengte en gewicht juist heel erg kan doorgaan voor ‘gemiddeld’, ervoer ik de hele zit als een drama, wat ik ook probeerde met de instellingen van de stoel en het stuur. Later nog eens een tijdje (zakelijk) een 1e gen. 308 gereden – eigenlijk hetzelfde verhaal, behalve dan dat deze er ook van buiten niet uit zag. En dan die hoogtoerige motor (120 km/u @ 3600 tpm), doodmoe werd ik er van.

Nee, Peugeot en ik zijn geen match. Zo door de camouflage heen ‘glurend’ ziet het niet verkeerd uit hoor, maar de bovenstaande impressie overtuigt verder wederom niet.
@RRRobert: wel eens een sportuitvoering geprobeerd? De kuipjes zitten best goed, de standaard zitten inderdaad ruk.
@RRRobert: kwaliteit is niet altijd even goed maar het zijn wel lekkere auto’s om mee te trappen
@rrrobert: Dat hoogtoerige is wel verbeterd sinds ze THP en BlueHDI monteren.
De mijne haalt de 3600 tpm net in 6. Bij 225 km/h.
@RRRobert: het was vooral de looks en de prijs van de 206. Kwaliteit nee.
Zeker als RC of gti wirden ze goed oud? Probeer er nog eens te vinden in orginele staat…
@peug206: wordt waarschijnlijk bedoelt dat t niet verkeerd is om naar te kijken. (Eentje in goede staat dus) jammer dat ze idd zo vaak verpest zijn dat je ze alleen nog op google origneel kan zien.
Blijft Pug. Ik blijf er ver van weg
De grote vraag is: Heeft deze ook dat belachelijke dashboard boven het stuur. Laatst een leenauto gehad met zo’n dashboard, god wat belachelijk. Iets doen om anders te zijn, oké, maar dan wel iets wat ergonomisch goed uitpakt.
Zelfs al staat er nieuwe leuke frisse Peugeot, nog gaat het gepeupel klagen over Polo’s en A1’tjes die niet goed zijn en saai zijn. Het gaat om deze auto jongens, hou je VAG haat maar even voor je.

Ontopic: Leuke auto om te zien straks denk ik, hoop alleen dat ze dat stuurtje aanpassen :)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).