Officieel: Charles Leclerc naast Vettel bij Ferrari

Auteur: , 56 Reacties
Officieel: Charles Leclerc naast Vettel bij Ferrari

Die zagen jullie vast niet aankomen!

Na de niet geheel onverwachtse aankondiging dat Kimi Raikkonen volgend jaar niet meer actief zal zijn voor Ferrari, leek het een formaliteit om Charles Leclerc te bevestigen voor het tweede stoeltje bij de Italiaanse renstal. Zoals gebruikelijk laten de PR-mensen in de Formule 1 er geen gras over groeien, want nog geen halfuur nadat het vertrek van de Finse coureur wordt aangekondigd, bevestigt de Scuderia de komst van haar 20-jarige pupil.

Het kan maar raar lopen in de wereld van Formule 1. Waar we vorige maand vrijwel zeker waren dat Kimi Raikkonen ook volgend jaar nog naast Sebastian Vettel zou rijden, borrelden er tijdens het weekend van de Italiaanse Grand Prix ineens geluiden op die het tegenovergestelde beweerden. De belangrijkste figuren aan de top van het Ferrari-roer leken na een kort periode van twijfels alsnog de wensen van wijlen Sergio Marchionne te willen verwezenlijken. De inmiddels overleden ex-topman van Fiat Chrysler Automobiles had een hoge pet op van de talentvolle Monegask.

Het is momenteel niet bekend voor hoe lang Leclerc bij Ferrari heeft getekend, maar de kans is groot dat het om een langdurig contract gaat. De Sauber-coureur heeft de afgelopen jaren namelijk onderdeel uitgemaakt van de Ferrari Driver Academy en wordt door het team – en een groot deel van de paddock – gezien als haar toekomstig kampioen.

Dit is niet geheel zonder reden. Leclerc presteert al enkele jaren op een ongekend niveau. Niet alleen schreef hij het GP3-kampioenschap in zijn eerste jaar op zijn naam, ook in de Formule 2 werd hij direct op overtuigende wijze kampioen. In zijn eerste jaar in de Formule 1 begon hij iets minder sterk, maar na drie races heeft hij zich sterk weten te herpakken. Inmiddels heeft hij 13 punten bij elkaar gesprokkeld voor Alfa Romeo Sauber.

Nu de directe ruil van Raikkonen en Leclerc officieel is, kunnen we ons afvragen wat er met Antonio Giovinazzi gaat gebeuren. De Italiaan behoort eveneens tot het talentenprogramma van Ferrari, maar heeft nu weinig zicht op een stoeltje. Aanvankelijk werd gedacht dat hij de zetel van Leclerc zou overnemen, maar dat lijkt nu niet door te gaan. Wellicht dat Marcus Ericsson alsnog de deur wordt gewezen. Een andere mogelijkheid is dat Giovinazzi naar Haas vertrekt, maar dit lijkt minder vanzelfsprekend.

UPDATE: inmiddels is duidelijk dat Leclerc tot en met 2022 aan Ferrari is verbonden.



56 reacties

Denk dat max stiekem in een hoekje zit te huilen dat die niet in die auto zit
@rainman: en op grond waarvan denk je dat dan? Of is het een stukje onderbuikgevoel?
@rhellema: Ferrari heeft de snelste auto, is het meest legendarische team, heeft de leukste sponsor uitjes, de beste auto’s van de zaak en je hoeft geen mierzoete energiedrank te drinken. Als je dat tegenover de onzekerheid zet, is die Honda wel snel genoeg zet, dan kon Verstappen inderdaad wel een klein beetje spijt hebben van het vroegtijdig bijtekenen bij Red Bull.
@mashell: én de auto van de zaak is, wat mij betreft, leuker dan die van AMRBR.
@rhellema: Kijk maar even naar de stand bij de constructeurs, hoef je geen onderbuik gevoelens voor te hebben, Max gaat het serieus moeilijk krijgen met Charles.
@toniominestrone: Dat zeg je verkeerd. De RB15 van Max gaat het moeilijk krijgen met auto van lucky motherfucker Charles. Is niet dat Charles als coureur daardoor beter is dan Max.
@venividivici: volgens mij heeft Charles dst zitje bij Ferrari door zijn prestaties afgedwongen, net als Max dat 2 jaar geleden bij RB heeft gedaan.
@toniominestrone: mee eens. Ik denk dat Leclerc een mooie maatstaf is voor hoe goed Verstappen werkelijk is. Leclerc heeft een minder agressieve benadering, denk ik, dan Verstappen. Als hij resultaten weet te behalen en geen fouten maakt door het overdriven van de Ferrari dan gaat er weer een discussie komen over de rijstijl van verstappen.
@toniominestrone: Welke prestaties? Ik heb ze niet waargenomen bij Sauber/Alfa hoor.
@venividivici: Toch maar eens beter kijken die races dan😉
@skinnybmw: Gedaan en heb niks bijzonders gezien van het kaliber wat Max liet zien toen bij Toro Rosso.
@venividivici: Je bedoelt die extreem mooie inhaalacties etc.? Hoeft ook niet…wanneer je constant je (slechte) teamgenoot verslaat, vaak in de punten rijdt, goede quali runs laat zien,een goede race pace hebt in een niet zo’n hele goede auto, weten wanneer je je banden moet sparen, wanneer je moet pushen, strategies snapt en naar Ferrari mag, dan kun je wel wat. We zullen zien wat de toekomst brengt.
@skinnybmw: Inderdaad we gaan het zien. Net zoals wat de Honda in de RB15 gaat doen :-)
@venividivici: verwacht jij overwinningen ofzo? Want dan snap je de F1 niet helemaal
@toniominestrone: Maar hoe vaak heeft het grote Ferrari de afgelopen de gok genomen met een jong talent? En Formule 1 is ook een beetje op de juiste tijd op de juiste plek zitten, dus als Ferrari volgend jaar weer om de titel meedoet mag je Charles ondanks zijn volkomen verdiende promotie best een lucky motherfucker noemen.
@rhellema: wie wil er nu niet voor een topteam rijden? Met alle respect voor redbull maar de enige twee topteams in de f1 zijn op dit moment ferrari en mercedes
@maarten020: ik denk eerder dat Verstappen liever kijkt naar een team wat volledig om hem heen gebouwd gaat worden in plaats van volledig in dienst van Vettel. En reken maar dat de druk op de schouders van Leclerc wel een stukje hoger ligt. De Italiaanse kranten kunnen je breken en maken. Dus ik weet het nog niet zo zeker of Verstappen dat zitje wil hebben. Ik denk dat hij het stoeltje van Vettel wil hebben maar zolang dat niet vrij is zal hij dat niet ambiëren.
@rainman: dat denk ik ook wel ja
Mooi. Nu nog Ocon in een Mercedes en de nieuwe generatie van F1 sterren aan het voorfront heeft zich gemeld bij de drie topteams.
@Rick-dos: op dit moment zijn er maar 2 topteams, RedBull is best of the rest
@lekkerlinksrijden: Je zegt het goed; “op dit moment”.
@Rick-dos: ik hoop ook dat er volgend jaar weer 3 topteams zijn, maar of het ook zo gaat worden……..
@lekkerlinksrijden: Er is niets zo veranderlijk als de hiërarchie in F1. Heb een goed gevoel dat het met RBR ook goedkomt. Ze missen nog één puzzelstukje en das een goede motor (hoeft geen top motor te zijn). De geluiden die je over Honda hoort geeft mij goede hoop.
@Rick-dos: dan hoop ik met je mee
@lekkerlinksrijden: ik hoop dat er volgend jaar 6 topteams zijn
Ik zou het heel mooi vinden als die Ericsson eruit geknikkerd wordt en Giovinazzi zijn plek mag overnemen. Dan kan hij ervaring op doen in de F1 met een heel ervaren coureur naast zich. En Ericsson hoort niet thuis in de F1. Niets meer en niets minder dan veldvulling. Ik weet niet eens hoe die kerel eruit ziet, zo oninteressant vind ik hem.
@berlinetta: er zijn toch redelijk wat Euro’s (of Francs) van Longbow (via via weer bij fam Ericsson) die vinden dat Ericsson wel mee mag doen.
En… hij is niet zo slecht als Stroll :)
@gregorius: Ja goed, elke paydriver hoort wat mij betreft niet thuis in de F1. Helaas is de realiteit dat genoeg teams het niet redden als ze niet kiezen voor coureurs die betalen voor hun zitje.
@berlinetta: vond ik in principe ook. Maar aan de andere kant: vroeger was het heel gebruikelijk dat er pay-drivers tussen zaten. Als een team 1 paydriver erbij neemt; is het juist leuk om te zien hoe de verschillen zijn.
Het zou natuurlijk beter zijn als ze er naar een jaar weer uit worden gebonjourd, maar dat is een andere kwestie.
En aan de andere kant: in welke raceklasse zijn er geen paydrivers?
@berlinetta: Er zijn uitzonderingen…Eddie Irvine was wel een goede pay-driver toentertijd. Kocht zichzelf met z’n eigen geld de F1 in.
@skinnybmw: Ja dat is waar. Lauda was ook zo iemand.
@skinnybmw: Over Eddie’s gesproken: Eddie Jordan gaf onlangs ook ruiterlijk toe dat hij nooit had kunnen inschatten hoe goed Schumacher zou worden en dat hij hem enkel aannam omdat het team geld nodig had en Michael dat geld kon meebrengen.
@gregorius: dank voor je bericht, ik wist niet dat Ericsson een suikeroom had. De financiële lijntjes lopen inderdaad via Longbow. Ericsson krijgt zijn euro’s van mede-Zweed Karl-Johan Persson. Persson is CEO van Hennes & Mauritz en kleinzoon van de oprichter. Hij is nu 41 en heeft een vermogen van 1,2 miljard dollar.

https://www.forbes.com/sites/csylt/2016/07/24/revealed-the-30-billion-formula-one-backers-from-sweden/#62ccc78d7f9b
Wel bijzonder dat Ferrari de jeugd nu eens de kans geeft, dat is wel eens anders geweest. Ik ben benieuwd hoe Leclerc het volgend jaar gaat doen maar ik denk dat het wel goed gaat komen met dat knaapje. Mooi hoor, jeugd in een Ferrari. Op korte termijn kan hij zomaar meestrijden met het kampioenschap. Het is dan ook te hopen dat hij dezelfde behandeling krijgt als Vettel.
@viezefreddyw: hij gaat het heel erg moeilijk krijgen bij Ferrari. Ten eerste eist Vettel de eerste plek op en ten tweede zit de pers continue op je nek. Alles wat je doet wordt onder een vergrootglas gelegd. Ik hoop voor hem dat hij met die druk om kan gaan
@lekkerlinksrijden: je bedoelt dat hij beter met druk kan omgaan dan Vettel? Want die is er ook niet echt een ster in. Denk ook dat Vettel niet ontzettend blij is met zijn nieuwe collega.
Bovendien denk ik niet dat het goed is voor Ferrari als team. Ze werken het beste als er duidelijkheid is, zoals over wie de topman is. Zonder die duidelijkheid steekt het Italiaanse talent voor organisatie (heel erg hard praten en met je handen wapperen) de kop op. Maar we gaan het zien. Zal wel spannend worden, en dat is allen maar goed.
@ghengiskhan: Max swap position “NO” was niet voor niets, voor je het weet ben je voor eens en altijd een 2e coureur ala Coulthard, Massa, Irvine ect ect.
@ghengiskhan: viervoudig wereldkampioen versus aanstormed talent, wat is er aan die hierarchie niet duidelijk? Vettel maakt wel eens een keer een foutje, ja omgaan met druk kost hem moeite (dat hebben Hamilton en Verstappen ook, het zijn ook maar mensen) maar hij is wel degelijk een van de allerbesten die er rondrijden.
@mashell: van wat ik op mijn tv-scherm kan zien gaat Vettel van alle supertalenten (Lewis, Seb, Max) het minst goed met externe druk om. Zeker voor een 4voudig wereldkampioen. En ik denk niet dat Leclerc zich in een ondersteunende rol laat duwen. Maar nogmaals, we gaan het zien en het zal spannend worden.
Vettel gaat er nog een zware kluif aan krijgen. Nu maar eens laten zien of hij echt zo goed is of dat de Ferrari echt zo goed is. 2e helft van volgend seizoen is er eentje om in de gaten te houden.
@lekkerlinksrijden: Dat is waar. Maar elke coureur in deze sport wilt het hoogst haalbare en dat is winnen en kampioenschappen. Dan lig je sowieso al onder een vergrootglas natuurlijk. Ik denk dat het wel goed gaat komen met hem.
@viezefreddyw: jawel, maar als hij de 2e viool moet spelen en Vettel voor MOET laten gaan? Dat gaat knagen en in zijn hoofd zitten, en de media stoken dat vuurtje wel op als ze een vonk zien. En dan wordt het wel lastig
@lekkerlinksrijden: als LeC alle FP en Quali sneller is dan Vettel is hij binnen no time eerste rijden lijkt mij.
@lekkerlinksrijden: continu*

Continue is ofwel Engels voor voortzetten, of een bijvoeglijk naamwoord met 4 lettergrepen (con-ti-nu-e).

Astu!
@viezefreddyw: ik ben alleen heel erg benieuwd of hij met de druk om kan gaan, want reken maar dat die groot gaat worden, groter als die voor Verstappen.
@rhellema: Verstappen is volgend jaar onbetwist de eerste man in een top team waar hij al een paar jaar zit, Leclerc is nieuw en de 2e man in een topteam. Om de een of andere reden denk ik dat Verstappen toch meer druk krijgt.
@mashell: ik denk het niet. De echte druk heeft hij al gehad (beter zijn dan Ricciardo) en vergis je niet in de Italiaanse kranten en de tifosi, daar zijn de notoire Verstappen haters nog heeele kleine jongens bij. Ferrari is een top team en heeft de weg omhoog gevonden, als Leclerc daar een aantal fouten in maakt weet ik het zo net nog niet of hij zijn zenuwen de baas kan blijven.
Aangezien Le Clerq door vele experts (maar ook gewoon liefhebbers en volgers van de race-sport zoals ik) gezien wordt als een vergelijkbaar talent als Verstappen en Vettel eigenlijk door velen net iets minder werd ingeschat dan Ricciardo waarvan Verstappen dus won binnen korte tijd zou dit scenario ook wel is kunnen gaan gebeuren bij Ferrari. Of Max dan ooit wereldkampioen gaat worden? De tijd zal t leren maar kansen worden door Le Clerq naar Ferrari en Ocon straks naar Mercedes als opvolger van in eerste instantie Bottas dus danig verkleind, daar deze beide rijders geen Max naast zich willen in dezelfde auto om zo hun kansen op een kampioenschap te vergroten, dat Max ooit wereldkampioen gaat worden… Maar ok ze zijn alle 3 nog jong en ze hebben nog wel even.. We hebben iig de komende jaren genoeg kijkplezier!
@tvr1974: Ik zou er niet raar van opkijken als Mercedes nog altijd achter Verstappen aan gaat. Dat zeg ik niet vanwege een oranje bril, maar vooral vanwege het feit dat Lauda en Wolff met enige regelmaat hun bewondering voor onze landgenoot hebben uitgesproken en ook hebben toegegeven dat ze hem al meerdere malen benaderd hebben
Leclerc vs Verstappen. 780 pk vs 750 pk. Dat wordt smullen volgend seizoen!
@Jochempie: neehoor dat is het zoveelste treintje.
Vettel moet volgend jaar gaan bewijzen wat hij waard is. Hij was onwijs populair bij het gehele Ferrari volk, maar door diverse uitspraken en persoonlijke foutjes is Ferrari toe aan een nieuw wapen in de vorm van Leclerc. Valt Vettel volgend jaar tegen ten opzichten van Leclerc dan wordt het mislopen van de wereldtitel in 2017 (en mogelijk 2018) hem persoonlijk aangerekend.
Leclerc heeft ’t goed voor elkaar. Verstappen rijdt voorlopig nog wel eventjes rond op /- de 5e plaats, best of the rest. Lijkt me dat hij niet helemaal zonder enige jaloezie naar Leclerc zal kijken.
Opent dit geen mogelijkheden voor Stoffel Vandoorne…? #Justasking
Leclerc is er natuurlijk nog niet maar hij zal wel denken, checkmate!
En ineens is Leclerc een veel grotere kanshebber betreft het kampioenschap. Zo simpel ligt het namelijk bij F1.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).