Leclerc: “Ga geen dingen roepen waar ik spijt van krijg”

Auteur: , 23 Reacties

Dé man van de vorige race, over hét moment van deze race.

vonk

Het was, laten we eerlijk zijn, niet per se genieten om F1 te kijken vandaag. Niet dat we direct de noodklok moeten luiden over de staat van de sport, want stiekem is het altijd al zo geweest dat er saaie GP’s tussenzitten. Neem het aan van iemand die als BMW/Montoya-fan de sport religieus is gaan volgen in het jaar 2000; die saaie races waren er toen ook. Sterker nog, destijds was een ‘spannende race’ eerder uitzondering dan regel. Voor ‘de echte F1-fans’ maakt dat echter minder uit, want er zijn meer factoren die de sport toch de moeite waard maken. Plus je weet van te voren nooit of ‘dit’ dan de race wordt waarin het allemaal volledig losgaat.

Vanochtend ging het echter helemaal niet los. De enige opvallende momenten in de race waren de McLaren-sandwich van Daniil Kvyat, maar vooral ook de pitmuur-shenanigans van Ferrari. Deze komen voort uit twee dingen: het team heeft Vettel aangewezen als de onbetwiste eerste man, omdat het hem de meeste titelkansen toedicht. Op zich niet heel raar, Seb is immers viervoudig kampioen. Plus, vorig jaar wist Raikkonen Vettel af en toe kostbare puntjes af te snoepen, die de Duitser goed had kunnen gebruiken in de strijd om de titel. Probleem is alleen: met name na de race in Bahrein lijkt het erop dat Leclerc vaker dan ‘af en toe’ sneller zal zijn dan Vettel. Misschien is hij zelfs gewoon ronduit de betere van de twee. You can’t keep a good man down, zeggen de Britten dan.

Ferrari deed echter wel een poging om precies dat te doen. Het slaagde ook in die poging, want Vettel finishte vóór Leclerc. De vraag is echter of de stalorder het team niet de plaats van Verstappen kostte, die als vierde finishte, vóór de ‘tweede’ Ferrari. Nog belangrijker: wat gaat het team dit akkefietje nog meer kosten? Als er tweespalt is binnen team rood ligt de gezellige Italiaanse chaos altijd op de loer. De Gazetta dello Sport slijpt al voorzichtig de messen.

Hoofdrolspeler Leclerc willigde tijdens de race de teamorder in, maar met merkbare tegenzin. Over de radio zat hij een tikkie passief agressief te mouwen toen Vettel het ondanks verwoede pogingen maar niet lukte zich van hem los te weken nadat hij de Duitser voorbij had gelaten. Zijn uitspraak ‘okay, so now what’ was daar het beste voorbeeld van. Na de race gaat Charles voorlopig door met dezelfde strategie, terwijl hij zich tegelijkertijd een beetje op de vlakte houdt:

Ik probeerde in de eerste stint mijn banden te sparen. Sebastian zat achter me wél te pushen en toen zijn we van positie gewisseld. Ik weet zeker dat het team er een reden voor gehad zal hebben. Ik was niet zo sterk als ik had gewild. We moeten de data maar eens goed analyseren voordat ik iets ga roepen waar ik spijt van krijg.

Veel hoeft Charles echter niet meer te roepen, zijn punt is duidelijk. Dit zal nog wel even zo dooretteren bij Ferrari. Wie weet, misschien dat Charles er na zijn eerste overwinning een Webberesque ‘not bad for a number two driver’ uitgooit. Aan de andere kant is het wellicht ook te makkelijk om te roepen dat Charles helemaal gelijk heeft. Zeker gezien het feit dat hij naar verluidt een contract heeft getekend waarin duidelijk vermeld staat dat hij tweede rijder is. Daarbij: we moeten na de Grand Prix van Bahrein ook niet vergeten dat Vettel tot op heden toch ‘gewoon’ 2-1 voorstaat in de kwalificaties, zonder enige hulp van teamorders. Conclusie: we moeten vast wat popcorn inslaan om ons voor te bereiden op de incidenten die nog zullen volgen in deze saga.



23 reacties

Het was niet alleen die switch, maar ook de slechte pit strategie die hun de 4e plek hebben gekost. Ze hebben vettel op een unicorn chase gestuurd, maar dat had (zoals te verwachten was) niet opgeleverd.
Ik vond het een redelijk spannende race. Mooi om te zien hoe alle coureurs weer binnen hun (nieuwe) teams de pikorde aan het bepalen zijn. Lec vs Vet kan nog erg interessant worden.
@strating: Ik weet niet waar jij naar hebt zitten gluren met je spannende race.
@toniominestrone: Hij bedoelde het vast ironisch. Net zo goed als dat het nog érg interessant gaat worden tussen Verstappen en Gasly…
@toniominestrone: waarschijnlijk het twitter account van Paul Scherer.
Ik vond het maar een vreemde team order. Omdat Vettel niet echt zoveel sneller was dan Leclerc
Ik ga de koe maar even in de kont kijken, maar ik denk dat als Ferrari een ding moet meenemen uit China dan is het de wetenschap dat ze de coureurs tegen elkaar hadden moeten racen. Dan was wellicht een 3e en 4e en misschien zelfs een 2e en 3e plek mogelijk geweest. Het seizoen is nog veel te pril om al dit soort stalorders uit te delen. Ik denk overigens dat Ferrari de motoren wat heeft teruggeschroefd naar aanleiding van de problemen van Leclerc vorige week.

Aan de andere kant: Leclerc heeft tot nu toe 1 goede en 2 redelijk goede wedstrijden gereden voor Ferrari. Hij wordt door veel mensen al op het schild gehesen als de toekomstige wereldkampioen en Vettel wordt afgeschreven als een soort loser. Dat is een veel te eenvoudige voorstelling van zake.

Verstappen had zijn slechtste weekend van het seizoen tot nu toe. Het missen van een run in de kwalificatie, een matige start van de race en een mislukte inhaalactie zijn daar de voorbeelden van. Het resultaat, P4, is dan eigenlijk gewoon top.

Als deze race een goede afspiegeling is van de krachtsverhoudingen in de F1 op dit moment dan vermoed ik dat Gasly dit jaar veel snelste ronde punten gaat binnen harken. Niet snel genoeg voor P5, maar veel sneller dan de teams daarachter. Dat worden veel bandenwissels in de laatste ronden.
Prima verhaal dit. Mercedes dominantie is slecht voor de F1, leuk voor het merk. Doet denken aan de Schumacher Rules jaren. Om het op z’n voetbals te zeggen (Gary Lineker): F1 is racen met lage auto’s, aan het eind wint Duitsland.
@ericd:
Aan het eind wint Engeland bedoel je.
Mercedes GP is gevestigd in Engeland, zowel motor als auto worden volledig in Engeland ontworpen en gebouwd.
@hape: maar vanmorgen schalden wel het Engelse en Duitse volkslied over het circuit, dus Duits!
@hape:
De Civic Type R werd ook in Engeland gebouwd. De VW Tiguan in Slowakije en de BMW Z4 in Amerika. Toch is Honda Japans en zijn VW en BMW Duits.
@hape: zucht
Als AB dit stukje plaatst dan kan het filmpje (in het kader van sensatie) met Kvyat die Plooij met z’n gezeik eens even verbaal de mond snoert er ook wel op.
@venividivici: Ja joh, wat een gek die Plooij. Net als zijn opmerking naar Leclerc; “You didn’t lose your race at the start?”

Of Hulkenberg; “Achteruit inparkeren is niet goed Nico.”
Oké man. Ik doe voor het eerst mee, #ontslajackplooij en neem van Gameren en Kamphuis maar mee.
Gewild, netjes! Maar ja Kleute ferrari altijd. Wil ze zien racen verdorie!
Ze kunnen bij Ferrari wel een goede strateeg gebruiken….
Charles: “Boehoehoe, ok”
Max: “NO!”
Persoonlijk vind ik dat we Vettel véél te snel afschrijven. Ik denk dat aan het einde van het seizoen dat Vettel gewoon bovenaan staat.

Zo’n jonge coureur gaat altijd nog even verzaken. Dat hoort er ook bij. Kijk maar naar die zoon van Jos Verstappen. Die heeft ook een enorm aantal fouten gemaakt, terwijl hij in potentie sneller was dan zijn teamgenoot.
@willeme: Heet die zoon toevallig Max?
@willeme: gast loopt al 2 jaar te kutten.. zal wel ruzie met zn schoonmoeder hebben ofzo
Leuk voor de pers, kranten en Autoblog om iets over deze zogenaamde kwestie de komende dagen te kunnen schrijven.

Dit allemaal haalt de aandacht weg van die 1-2 winst die Mercedes pakte met twee vingers in hun neus. Het is dat ze verplicht zijn om op te komen dagen maar Mercedes kan met deze dominantie 2-3 races vakantie nemen. Er komen zeker nog minimaal 10 tot 12 van dit soort races zonder enige tegenstand voor Mercedes van wie dan ook.

Bahrein was even een uitzondering en ligt de Ferrari goed. Maar oh wacht. Mercedes won daar…

Mercedes heeft een Britse motor? Team is gevestigd daar, motor lijkt me mercedes
De betere uitspraak die je over jezelf kan roepen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).