
Maar of dat zin gaat hebben, is een tweede.
Vandaag is de laatste race van het Formule 1 seizoen, mocht je het gemist hebben. In principe wordt er nauwelijks écht meer ergens voor gereden. Lewis Hamilton heeft de titel al in de tas, Bottas is nummer twee en Mercedes was bij wijze van spreken sinds de zomerstop al niet meer te achterhalen.
Toch zijn er nog wel degelijk gevechten om ‘de eer’. Zo kan Lando Norris (45 punten) de tiende plaats afpakken van Perez (46 punten), bijvoorbeeld. Maar het meeste vuurwerk kunnen we verwachten van Max Verstappen en Charles Ceclerc. De Monegask staat 11 punten achter op de in België geboren en Monaco woonachtige Nederlander. Maar als het aan Charles ligt, blijft het daar zeker niet bij. Sterker nog, hij trekt de spreekwoordelijke bokshandschoenen aan:
Ik denk zeker dat ik hier kan winnen. Bij de start zal ik sowieso heel veel risico nemen op Verstappen. Ik zal wel moeten. Ik moet namelijk voor Max finishen om een kans te maken om voor hem te eindigen in het kampioenschap. Ik zal alles moeten geven en dan zien we tijdens de race wel wat er gebeurt.
Maar kan de Ferrari-coureur eigenlijk nog wel voor Verstappen eindigen? Natuurlijk, zoals de Grand Prix van Brazilië bewees: alles kan gebeuren. Het probleem is dat de in uitstekende vorm vorm verkende Lewis Hamilton ongenaakbaar lijkt en de Mercedes F1 W10 EQ Power+ is perfect voor het Yas Marina Circuit. Stel dat Leclerc Verstappen én Hamilton verschalkt, dan pakt hij 25 punten. Verstappen pakt dan 15 punten (als hij derde blijft), waardoor hij alsnog met één punt verschil de derde plaats in het kampioenschap behoudt. Dankzij de uitspraken van Leclerc lijkt het dus een spannende race te gaan worden, maar de kans dat het daadwerkelijk effect gaat hebben op de eindstand is relatief klein.
Uiteraard zegt Leclerc dit. Maar als Max echt kwaad wil, dan doet de Belgische Nederlander woonachtig in Moncaco en rijdend voor een Oostenrijks team gevestigd in het VK thans en wie weet nog heel lang nog onderdeel van de EU een Senna-Prostje en is het snel klaar. Mits hij daar de strafpunten voor wil riskeren. Of zo.
@poursuivant: bekastingontduiker!! ? ?
@drdre1: én belastingontduiker!!
@drdre1: slechts belastingontwijker (en dat is geheel legaal)
@poursuivant: dank u. Autoblog begint af en toe een beetje te lijken op het Nationaal dictee.
@pomoek: #waarblijftdieeditknop
?
Scheelt een hoop discussie.
@poursuivant: je vergeet de Japanse krachtbron. Misschien nog wel ‘t belangrijkst. ?
@poursuivant: inderdaad. Wat moet hij dan zeggen? Ik gooi de handdoek in de ring?!
@poursuivant: mooi??
Puntjw voor de snelste ronde kan in dit scenario dan nog belangrijk worden.
@bernoulli: zeker aangezien ze dan ook allebei drie overwinningen op zak hebben. Wat gaat er daarna tellen? Aantal snelste rondes?
Momenteel staat het 4-3 in het voordeel van Leclerc dus dat zou best de doorslag kunnen geven. Ook heeft hij meer poles dan Max.
Dus na bocht 1 zijn max en charles klaar…
@arnoldh: ja schat, kwart over 2 kunnen we naar je moeder
Zonder touché en uitval van Max lijkt een derde plaats voor Leclerc onwaarschijnlijk.
Dat geeft voor Max dus twee scenario’s:
of de race helemaal uitrijden zonder uitval. Is riskant, je kunt altijd technische pech hebben.
of in het geval Leclerc aanstuurt op een touché er in ieder geval voor zorgen dat als jij niet verder kunt, hij dat ook niet kan. Dus geen lafjes contact, maar er even goed tegenaan.
Mij lijkt het niet echt voordeel voor Leclerc om hem er aggressief naast te gooien in bocht één, maar ik snap de strategie van Ferrari wel vaker niet.
Leclerc winnen en snelste race ronde Verstappen 3de dan staan ze gelijk
@rob5nismo:
En dan is de 3e plek toch voor VER, hij heeft immers overwinningen te pakken, LEC niet. LEC kan alleen de 3e plaats veroveren als hij wint en VER 4e of lager eindigt.
Als VER uitvalt moet LEC minimaal 4e worden (+12).
@erik2907: Verstappen heeft meer overwinningen dan Leclerc, tenzij Leclerc wint. Dan is het 3-3. Leclerc won namelijk ook toe GP van België en Italië ;-)
@willeme: en dan wordt er volgens mij gekeken naar het aantal podiums en dat staat dan 10-9 voor Leclerc en staat Leclerc dus op het podium…
@katoenboer: klopt helemaal! Maar moet ie wel winnen én de snelste ronde pakken ;)
@katoenboer: er wordt niet gekeken naar het aantal podiums maar naar het aantal 1e, 2e, 3e plaatsen enz.
Het aantal plaatsen is nu
VER
1e 3x
2e 1x
3e 4x
4e 6x
LEC
1e 2x
2x 2x
3e 5x
4e 3x
Bij een gelijkstand en winst voor LEC en VER 2e = LEC 3e
Max wilde vorig jaar niet 3e worden. Hij moest dan naar het ‘winnaarsfeestje’ waar hij geen zin in had. Want een 3e plek doet er niet toe.
@lacker: had ik ook gezegd als ik geen derde werd.
Lijkt me geweldig: Max die zich de hele race achter Leclerc nestelt en dan in de allerlaatste bocht verschalkt.
Past alleen niet in de aard van Max!
@schreute01: in Oostenrijk was het eigenlijk ook zo’n situatie. ?
Lec heeft een steeds grotere mond, maar zonder gesjoemel is hij niet meer zo snel.
Ik vermoed dat er geen echte strijd zal zijn. De Ferrari’s verliezen te veel in sector 3 en ze kunnen niet van hun kwalificatiemodus gebruik maken in de race dus ik zie ze het niet goed maken in sector 1 en 2. De auto is volgetankt en ze hebben gebruiken weinig vleugel voor de rechte stukken dus de banden zullen het ook niet lang uithouden door sector 3. Volgens mij staat LeClerc ook nog op zachte banden moet dus relatief snel naar binnen en moet een lange stint doen op geel.
Ik denk dat het een hele saaie race gaat worden waarbij Hamilton de winst relatief eenvoudig binnen hengelt en Verstappen comfortabel tweede wordt.
@Rick-dos: Hij start gewoon op mediums.
Laat hem eerst maar eens niet crashen met Vettel.
Ik weet niet of het verstandig is van Leclerc om dit te roepen. Ik zou als wedstrijdorganisatie nu extra op hem letten. Start die volgend jaar in Australië 5 plaatsen naar achteren.
Het probleem is dat als LH voorop blijft, het tempo kan dirigeren en met zijn superieure wagen Max steeds kan opvangen.
Dus het gevaar zal zeker van achteren komen deze race.
De enige kans voor max zal tijdens de pit stop zijn vermoed ik.
@drrossi: of bij de start.
@toniominestrone: of 4 uur na de race als de stewards de definitieve uitslag hebben bepaald.
Zoveel geld maar dan nog een kapotte spijkerbroek..
Vettels opdracht is dus om Max te torpederen in bocht 1.
Zouden we allemaal moeten doen ja belasting ontwijken, we zijn veel te braaf. Maar los daarvan wat is die charles leclerc een arrogant menneke.