Hoe meer dingen veranderen, hoe meer ze hetzelfde blijven. De man die onder andere de Chevrolet Corvair en Ford Pinto sloopte, komt nu achter Tesla aan.
Vaak zijn er grote bedrijven en instellingen die wegkomen met schaamteloos machtsmisbruik en misstanden. Doch gelukkig zijn er ook mensen die daar keihard hun tanden inzetten totdat de boefjes ontmaskerd worden. Zodoende weten we immers dat dit soort praktijken schering en inslag zijn, al komen we er doorgaans te laat achter. Toeslagenaffaires, Marco Borsato, Vladimir Putin, feitelijk speelt bijna altijd hetzelfde mechanisme: autoriteit die niet onderhevig is/weigert te zijn aan iedere vorm van feedback en controle en een al dan niet officieel systeem die dat in stand houdt.
Ook in de autowereld komt zoiets uiteraard voor. Bekende gevallen zijn de Chevrolet Corvair en de Ford Pinto. Beide (zeker de Corvair) best geinige auto’s, die echter ook wat dodelijke problemen hadden. De Corvair had door zijn 911esque layout wat wegliggingsproblemen waardoor vele bestuurders heel veel lol hadden totdat ze ergens uiteen spatten op een boom. De Pinto was vooral spannend om te rijden omdat Ford besloot een onderdeel van 11 Dollar niet in te bouwen, dat de kans op explosie aanzienlijk zou verminderen.
Het was destijds Ralph Nader die een voortrekkersrol speelde in het ruchtbaarheid geven aan deze ernstige omissies. Zijn boek ‘Unsafe at any Speed’ werd een klassiekertje in de autowereld. De advocaat bewerkstelligde ook daadwerkelijke verandering binnen de auto industrie, met meer aandacht voor dit soort onwenselijke situaties.
Verder is Nader vooral bekend omdat hij zich vier maal kandidaat stelde om de POTUS te worden. Dit waren kansloze missies, daar hij niet voor een van de twee grote partijen uitkwam. Doch Al Gore zal nog steeds wel eens zwetend wakker worden van de drie miljoen stemmen die Nader kreeg in 2000. Het meerendeel daarvan zou normaal gesproken volgens de experts normaal naar hem zijn gegaan en dat had net het verschil kunnen maken in de strijd tegen George Doubya Bush.
Enfin, Ralph is dus een enigszins bekend figuur in Amerika en zeker in de Amerikaanse autowereld. Dus is het relevant dat de beste man nu een keiharde frontale aanval doet op Tesla. Volgens Nader is Full Self Driving namelijk de duivel. Hij beschrijft het als een van de meest onverantwoorde acties van een autobedrijf in decennia. Ouch.
Nader heeft zelfs een statement geschreven waarin hij iedereen oproept om Full Self Driving te cancellen. Het begint als volgt:
I am calling on federal regulators to act immediately to prevent the growing deaths and injuries from Tesla manslaughtering crashes with this technology. The National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) has the authority to act swiftly to prevent such disasters. NHTSA has been investigating Tesla and its Full Self-Driving technology for several years. NHTSA must use its safety recall authority to order that the FSD technology be removed in every Tesla.
Ralph Nader, is geen fan van Full Self Driving
Als je nog niet doorhad dat het serieus was, komt vervolgens ook het ‘er zou wel een kind hebben kunnen oversteken’-argument om de hoek:
This nation should not allow this malfunctioning software which Tesla itself warns may do the “wrong thing at the worst time” on the same streets where children walk to school. Together we need to send an urgent message to the casualty-minded regulators that Americans must not be test dummies for a powerful, high-profile corporation and its celebrity CEO. No one is above the laws of manslaughter.
Ralph Nader, is ook geen fan van muziekgroep Crash Test Dummies
Oefff…Shots Fired. Waarvan akte. Gaat Nader na de Corvair en de Pinto dan ook Tesla slopen?
rob5nismo zegt
Alleen een stukje software weg halen waar ik het wel mee eens ben.
Niet vanwege het je er maar lopen met kinderwagen verhaal maar meer in de zin van hoe meer je mensen verwend met hulpmiddelen hoe meer de mens erop gaat vertrouwen.
Kijk maar eens als je parkeersensoren hebt hoe je daar naar gaat rijden en erop vertrouwd.
Tot je in een auto zonder sensoren stapt is het bijna gegarandeerd prijs dat je tegen dat paaltje of iets aanzit
fransananas zegt
Ja en wat dacht je van autopilot op een vliegtuig. Levensgevaarlijk!
seabase90 zegt
Ik zit ook altijd in een vliegtuig en zie dan heel veel ander verkeer en voetgangers die onverwachte en vaak onbegrijpelijk touren uithalen🤦🏻♂️
rutgerg zegt
Not sure if serious…
MoBieler zegt
Een man van bijna 100 jaar oud die waarschuwt voor moderne technologie en zo op basis van zijn nalatenschap nog een graantje probeert mee te pikken van zijn roem van weleer. Mooi hoor. Dag Ralph!
ouwedibbes83 zegt
Lekker op de man spelen, als ik goed begrijp wat hij wil bereiken, is dat de NHTSA eens een besluit neemt in hun onderzoek waarvan hij denkt dat Tesla te veel risico neemt.
Dat is idd net als voorheen, waar fabrikanten het risico afwogen tegen de financiële baten. Dat zou je nu ook van Tesla kunnen zeggen, een gedeelte van hun waarde komt uit de enorme database met ervaring aangaande zelfrijdende techniek. Als dat in de toekomst commercieel kan worden ingezet, is Tesla spekkoper.
Maar of t systeem, berust op camera’s en zonder hulp van Lidar, is mss nog niet rijp genoeg voor de gebruikers. Vooral niet voor gebruikers die zich makkelijk laten afleiden.
kniesoor zegt
Mo is kennelijk niet zo van de inhoudelijke reacties 🙂
CYBRTRK zegt
Dat niet alleen hij probeert FSD zwart te maken met video’s waar FSD helemaal niet ingeschakeld is
https://electrek.co/2022/08/10/tesla-self-driving-smear-campaign-releases-test-fails-fsd-never-engaged/
vrij kansloos dus…
jaapiyo zegt
Is een andere guy.
CYBRTRK zegt
Je hebt gelijk, my bad. Al hebben ze wel beiden het zelfde doel voor ogen omtrent FSD
flutterby zegt
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
Met elektrische rijden hebben we hetzelfde gezien en SpaceX heeft ook exact hetzelfde pad belopen. Blijkbaar loopt Tesla met FSD gewoon enorm ver voor op de concurrentie en dat vinden sommige niet zo leuk.
kniesoor zegt
Is Ralph Nader werkzaam bij een concurrent van Tesla ?
wimof zegt
Ik ben ondertussen al oud genoeg om te weten wie Ralph Nader is en wat zijn boek destijds teweeg bracht.
De Corvair’s wegligging was zo slecht dat zelfs een Amerikaan zei dat het archie slecht was.
De Ford Pinto’s tank lag bijna achter de bumper aan en scheurde bij de minste aanrijding en dan was het veelal WOEF.
Ralph Nader legde ook de belangen van de auto industrie bloot en hun onwil om veiligere auto’s te bouwen, Haarfijn deed hij dat destijds.
Hij is ondertussen al stokoud, vooral in de geest van veel twintigjarigen, dat men verondersteld dt hij wat van zijn neuronen heeft kwijtgespeeld.
Het kan, het kan ook zijn dat hij nog steeds een glasheldere kijk op de zaak heeft
Jan van der Graaf zegt
Hierbij wel de niet onbelangrijke kanttekening, dat toen het boek van Nader uitkwam er al belangrijke verbeteringen aan de Corvair doorgevoerd waren.
Zo is de Corvair onnodig geslachtofferd tegenstelling tot de Kever, de Tatra, en de 911.
moveyourmind zegt
Het nieuwe boek van Ralph Nader…
Elon Musk
Insane at any weed
kniesoor zegt
😆
mashell zegt
Dat wat ik weet over functional safety is dat de rechter oordeelt of er ontwikkeld is met de actuele stand van de techniek en of er alles aan gedaan is om ongelukken te voorkomen. Door geen lidar in te zetten voldoet Tesla niet aan het eerste en door alleen op video te baseren en niet de combinatie van video en lidar niet aan het tweede. FSD in zijn huidige vorm kan dus niet legaal worden ingezet in Europa.
In de VS zijn de regels minder duidelijk/streng maar is er wel een claim cultuur waarbij de rechter soortgelijke afwegingen maakt. Tesla zou dus door nabestaanden van een slachtoffer van een FSD ongeluk helemaal kapot geprocedeerd kunnen worden. Omdat Tesla zich weet te financieren door haar hoge beurswaarde en die beurswaarde zal instorten bij zo’n toegewezen claim kan zoiets zomaar het einde van Tesla betekenen. Ze doen er dus verstandig aan om de claim van Nader serieus te nemen.
CYBRTRK zegt
Je moet als bestuurder altijd blijven opletten, de controle over kunnen nemen en je bent verantwoordelijk. Dat wordt aangegeven en daar ga je ook mee akkoord als je het systeem gebruikt. Dus zo’n rechtzaak zal je niet snel winnen en het instorten van de beurs zie ik al helemaal niet gebeuren
jaapiyo zegt
Euhm, ja, maar ook zonder Nader zou dit al gelden. Ze zijn er al een tijdje mee bezig. Ik vind het inderdaad bizar dat ze dat risico nemen, nog los van het morele aspect.
flutterby zegt
“Alles er aan gedaan om ongelukken te voorkomen” stopt altijd bij het product of dienst niet op de markt brengen.
Het is dus zeker discutabel of Lidar iets toevoegd. Vooralsnog lijkt MobilEye het ook enkel te gebruiken voor training maar productie wordt vision only.
mc96 zegt
Ralph Nader heeft veel betekend voor de veiligheid van auto’s in de VS maar ook daar buiten. In de tijd van “Unsafe at any speed”. Hier slaat ie mijns inziens volledig de plank mis. Tesla’s zijn geen omveilige auto’s en rijhulpsystemen maken het verkeer niet onveiliger maar juist veiliger. Het enige wat Tesla in mijn ogen fout doet is dat ze de de naam van hun rijhulpsysteem suggereert dat het meer kan dan het daadwerkelijk kan (full self driving).
flutterby zegt
Wat is een beter naam om de belofte te verkopen dat de auto ooit zelf kan rijden? Vroeger was dezelfde opmerking over “Autopilot” maar gelukkig is de échte definitie eindelijk duidelijk want ook in vliegtuig zitten nog steeds twee piloten.