Niet elke auto is een hit, daarover kunnen de makers van onderstaande voertuigen meepraten. Speciaal voor vrijdag de 13e daarom een lijstje met ongeluks-auto’s.
1. Citroen Traction Avant
Een goede auto, maar Citroën ging bijna failliet aan de ontwikkeling en moest zijn bedrijf verkopen aan Michelin.
2. DMC Delorean
John Delorean pleegde fraude om zijn merk staande te houden en belandde in de gevangenis nadat hij met koffer vol Boliviaans marcheerpoeder werd gesnapt.
3. Chevrolet Corvair
“Unsafe at any speed” ~ Ralph Nader
4. Ford Edsel
Gigantische mispeer van Ford, die ze bakken met geld kostte.
5. Ford Pinto
Ford rekende uit dat het goedkoper was om nabestaanden van omgekomen Pinto-eigenaren schadeloos te stellen dan de plaatsing van de benzinetank aan te passen. Dat kwam ze te staan op een van de eerste megaboetes in de US.
6. NSU RO80
Deze wankelbolide ging ten onder aan kinderziektes maar vooral aan een al te gunstige garantieregeling, waardoor veel wagens expres in de soep werden gereden.
7. Spyker D12 peking-to-paris (of D8, of D16, whatever)
Victor Muller’s poging om meer en meer met Spyker te doen verzandde zoals altijd in mooie verhalen, maar weinig daden.
8. De oer-Jeep
Ontworpen door Bantam, maar gekopieerd door Ford en Willys. Als goedmakertje mocht Bantam vooral aanhangwagentjes fabriceren
9. Facel Vega Facellia
Kleine Facel die zo slecht was dat het bedrijf eraan kapot ging.
10. Tucker
2500 dealers kochten er één, terwijl in totaal 51 auto’s werden gebouwd… En dat terwijl er nog wel zo’n mooie robuuste naam op zat.
11. Citeria
Nederlandse sportwagen uit 1958, werd met veel tromgeroffel geïntroduceerd maar in een poging zijn schulden te betalen ging Puck van Beekum cheques vervalsen en belandde hij in de gevangenis. Mocht je de auto niet kennen, zo zag hij er uit:
12. BMW 507
Een memorabel model, maar tegelijkertijd ook zo’n financiële strop dat BMW er bijna aan onderdoor ging.
13. Mercedes A-Klasse
Niet alleen zijn oubollige styling, maar vooral het feit dat de 1e A-Klasse a.k.a. Baby Benz om ging tijdens een elandtest is de auto altijd blijven achtervolgen.
Aanvullingen en/of suggesties? We horen ze graag.
Artikel: dizono, met editing door Smoke
Image credit bovenste plaatje: Mk1racer op Autojunk.nl
E34M5Touring zegt
Het verhaal van Tucker is best interessant. Racen met voorwielaangedreven indycars etc. Edsel blijft een synoniem voor slechte marketing (vooral in de States)terwijl de auto’s best cool waren vind ik. Philips leverde de platenspelers voor Edsel destijds!
E34M5Touring zegt
@E34M5Touring: Maserati had ook best in het lijstje gekund. Meerdere race projecten die het bedrijf de kop heeft gekost vroeger.
E34M5Touring zegt
@E34M5Touring: 1tje nog dan. Pontiac Fiero. Pontiac heeft destijds de volledige productierun terug moeten roepen voor diverse problemen.
sydney zegt
@E34M5Touring: De film vond ik altijd al te gek.Ik heb ‘m jaren geleden nog in m’n handen gehad en toen niet gekocht.Jammer,ben ‘m nooit meer tegengekomen..
http://m.imdb.com/title/tt0096316/
e1000bmw zegt
@E34M5Touring: En veel noviteiten/veiligheid in die wagen, de Tucker “Torpedo” Sedan 48.
– meedraaiende koplamp (de middelste)
– V8 achterin, zoals later de kever en Porsches het zouden hebben
– zachte materialen op o.a. het dashboard ter voorkoming van zwaar letsel
– naar buiten vliegende voorruit bij een crash
http://www.tocmp.com/brochures/other/Tucker/images/Tucker-2_jpg.jpg
e1000bmw zegt
@e1000bmw523i: En nog een plaatje met alle noviteiten:
http://www.tocmp.com/brochures/other/Tucker/images/Tucker-4_jpg.jpg
e1000bmw zegt
@e1000bmw523i: En nog een plaatje met alle noviteiten (ditmaal klikbaar om het leesbaar te maken):
http://www.tocmp.com/brochures/other/Tucker/images/Tucker-4_jpg.jpg
carmasterr zegt
@e1000bmw523i:
De Tucker had eens een keer géén V8.
Er zat namelijk een 5.5L zescilinder boxermotor uit een helikopter in de staart (166 hp).
e1000bmw zegt
@carmasterr: Klopt idd.
gtwillem zegt
De tweede Renault Laguna en de eerste Peugeot 307. Beide bizar storingsgevoelige auto’s. Ik werkte in 2003 voor Peugeot Nederland en het was eennvrij turbilente tijd: marktleider, 307’s vlogen de deur uit, en kwamen in bijna dezelfde snelheid in het garantie programma.
De Laguna was zo mogelijk nog slechter. (Ben na Peugeot verhuist naar Renault…).
xiran zegt
@gtwillem: jij houdt van uitdagingen hoor ik.
gtwillem zegt
@xiran: beide merken deden het begin ’00 erg goed qua verkopen, en als het heel bleef had je een leuke auto voor het geld. Maar er is wel een reden waarom ik geen Franse auto rijd, inderdaad ;-)
sydney zegt
@gtwillem: De vader van een vriend van mij had in die tijd zoveel electronisch gezeik met zijn(in Holland Casino gewonnen!) jaune persepolis volgeladen 307,dat ie na een half een compleet nieuwe kreeg.Maar wel nadat hij ‘m eerst bij mij probeerde in te ruilen op een Sorento..
Hupke zegt
@gtwillem:
Vreselijke wagen, maar het was anders ook wel een lekkere wagen die laguna. Die V6 was sneller dan je zou denken en eigenlijk helemaal niet zo lelijk in die tijd.
gtwillem zegt
@Hupke: de Laguna II was een fantastische auto. Leverbaar met 150pk diesel (wat toen veel was voor een zelfontbrander, heel leasend Nederland had een 90 of 110pk Passat/Toledo/A4), standaard 17″ op de Dynamique en Initiale (was toen alleen voorbehouden aan auto’s als de Audi S6 en CLK55 AMG), mooie opties als groot navigatie en dan ook nog een aardig design. Als die auto betrouwbaar was geweest, was het een van de beste middenklassers aller tijden geweest. Maar ja…
Hupke zegt
@gtwillem:
Was voor ons toch een dikke tegenvaller, ik weet nietmeer hoelang we die gehad hebben, ik denk niet eens een jaar. Zalig als die werkte (was lichter en anoniemer dan een e300) maar al bij al gebuisd.
Frankypanky zegt
Ik vind de Pinto geen ongeluks-auto voor de fabrikant. Ford was destijds zo achterlijk om vooral naar haar advocaten en boekhouders te luisteren in plaats van de ingenieurs.
John Delorean koos bewust voor drugssmokkel. Met die auto was niet al teveel mis, naar mijn mening. John was net al Victor Muller nu: teveel willen in een korte tijdsbestek.
De Corvair was een belachelijke auto. Chevrolet liet zelfs weten dat er niet meer dan twee personen in de auto mochten zitten. Anders werd het ding makkelijk instabiel!!!
De Ford Edsel staat echt op een qua misperen, inderdaad!
rolov zegt
Zit John DeLorean nog vast?
sir_smokalot zegt
Ja, in een kistje.
rolov zegt
@sir_smokalot: haha oja. Thanks.
potver7 zegt
@rolov: Ja, tussen zes plankjes.
w0o0dy zegt
Princess, Allegro, Allegro Maxi, Tr7, Saab 9-3 (Phoenix), Bugatti Royale, Porsche 914, …
tupperware zegt
@w0o0dy:
Bij Bugatti mag de Veyron er ook nog wel bij, dat “projectje” heeft Vag meer gekost dan Smart en de A-klasse samen voor Mercedes..
JaxDryke zegt
@tupperware: Mercedes heeft vrij weinig te maken met de kosten van de smart. Valt onder Daimler-Benz, vanaf de introductie onder VW.
Esprit_de_Flandre zegt
@JaxDryke: Huh? Hoe bedoelt U?
Dutchdriftking zegt
Blijft een raar verhaal van die Ford, al zo vaak gehoord maar blijf me er over verbazen.
spidermann zegt
@dutchdriftking: met name de “neus” van de Edsel was een probleem, werd vergeleken en geassocieerd met het vrouwelijk geslachtsorgaan en toen eas het gedaan met de Edsel (ik meen 1 of 2 kaar na introductie).
potver7 zegt
De grap is dat Citroen met de opvolger van de opvolger van de Traction Avant (de CX dus) precies dezelfde fout maakte. Ook de ontwikkeling dáárvan was zo duur dat het bedrijf bijna kopje-onder ging.
Pallas zegt
@potver7: De DS bedoel je. TA ’34-57, DS/ID ’55-75, CX ’74-92.
e1000bmw zegt
@pallas: hij zij “opvolger van de opvolger van…”
Dan klopt het dus dat het de CX was. ;)
jodocus zegt
@potver7: Het is niet omwille van de ontwikkeling van de Citroën CX dat Citroën voor een tweede maal kopje onder ging – en in de handen van Peugeot – PSA – terecht kwam.
Belangrijkere oorzaak waren de zware ontwikkelingskosten die werden gespendeerd aan een wankelmotor, die werd voorzien op de GS ‘birotor’ . Net zoals het met de NSU Ro80 fout liep werd het wankelmotor-verhaal ook Citroën bijna fataal.
w0o0dy zegt
Eigenlijk zou de Alfasud hier ook bij moeten staan… Leuk ding maar Alfa’s worden tot de dag van vandaag afgerekend (door de meerderheid van de mensen) op die geschiedenis
toniominestrone zegt
@w0o0dy: Ik hen er 2 gehad in de jaren ’80, ze reden heerlijk meer ja, het roestduiveltje was niet te stuiten, echt in 2 jaar vielen de gaten in de bodem.
potver7 zegt
@w0o0dy: Denk je? Veel mensen zullen zich de Alfasud wellicht herinneren als onbetrouwbaar, maar dat komt dan vooral omdat de Alfasud één van de meestverkochte Alfa’s aller tijden is. Qua roest was het ding verschrikkelijk, maar dat waren Japanse auto’s in die tijd ook; dat weerhield veel mensen niet er eentje aan te schaffen. Qua mechanische betrouwbaarheid was de ‘Sud niet beter of slechter dan ieder ander model dat in die tijd uit Italiaanse fabrieken kwam rollen.
Als er al een Alfa Romeo in dit lijstje moet staan, laat het dan de Arna zijn. Wat een flop was dát…
w0o0dy zegt
@potver7: flop en ramp zijn niet hetzelfde. Veel auto’s verkopen tegen slechte marges, of veel garantie verplichtingen doen juist zeer bij grote aantallen. Daarnaast was de hele productie in Zuid Italië een ramp. Reken maar dat Alfa veel heeft geleden onder dat succesnummer….
spidermann zegt
@potver7: arna: japs design en italiaans bouwqualiteit = worst of 2 worlds.
norge zegt
@w0o0dy: Opgedrongen door de Italiaanse staat, Alfa moest gaan produceren in het “mafia” zuiden…Vandaar Sud in de naam. De mafia en slechte mentaliteit van de mensen uit het zuiden zorgen voor de slechte kwaliteit…
spidermann zegt
@w0o0dy: mijn eerste auto, een metallic groene 1.5 ti. Reed als een kart, een beetje roest bij de achterklep was voor mij een kleinigheid. Alternatief waren grafdozen als opel kadet, vw golf of fordje escort.
motoragent zegt
Laten we niet vergeten dat de fratsen van John DeLorean waarschijnlijk ook het einde betekende van de briljante Colin Chapman, letterlijk.
Lotus was betrokken bij de bouw van de DMC, toen bleek dat er bij DeLorean plots 10 miljoen pond subsidiegeld verdwenen was. Opvallend genoeg overleed Colin aan een hartstilstand vlak voordat hij in het getuigenbankje tegen John plaats moest nemen…
Maarten123 zegt
De A-Klasse is uiteindelijk een behoorlijk succes geworden, alleen moest MB met de billen bloot dat ESP geen reet kostte. Daarvoor was het een optie van 40.000 gulden op de CL’s. Nu werd het standaard op een auto die in zijn totaliteit al minder dan 40K kostte. Liever hadden ze dit van boven in de modelrange naar beneden afgeroomd.
De Pinto heeft aan de basis gestaan van MVO. Net als Nestle, die Afrikaanse moeders overtuigde dat melkpoeder gezonder was dan moedermelk, met als gevolg dat duizenden kinderen zijn overleden aan vergiftiging van melkpoeder met onzuiver water. Dieptriest.
potver7 zegt
@Maarten123: Hetzelfde geldt eigenlijk voor de eerste Audi TT, die kwispelde aanvankelijk zo erg met z’n achterkant dat Audi genoodzaakt was de wagens terug te roepen om een achterspoiler te monteren die de cleane lijnen behoorlijk verknalde. Dat heeft ze toen ook heel wat negatieve pers opgeleverd, maar desondanks was het een behoorlijk verkoopsucces.
Maarten123 zegt
@potver7: Niet helemaal vind ik. Audi heeft uiteindelijk de auto’s teruggeroepen voor een modificatie op basis van klantervaringen/ongevallen. Dit is minder hevig dan dat bij het design al bekend was dat er grote gebreken waren aan de constructie. Wat dat betreft is MB hier vele malen slechter in geweest. De marges gingen omlaag en het bestuur heeft toen ook besloten om de A alsnog de weg op te laten gaan. Dit waren gelukkig wel allemaal keerpunten in de geschiedenis. Fabrikanten komen hier nu ook wettelijk gezien niet meer mee weg.
tupperware zegt
@Maarten123:
Onzin, het is al jaren bekend dat het Zweedse sensatievodje die eilandjes gemanipuleerd had, komt bij dat er nooit doden zijn gevallen in de A-klasse voor de modificatie..
Dankzij die overreactie van Mercedes werd de A-klasse een stuiterbak en hebben ze de Smart citycoupe terug naar de tekentafel gestuurd..
Audi kwam pas in actie nadat er 6 doden waren gevallen..
dafmaf zegt
Die Citeria ziet eruit als een Daf 33 coupé.
sydney zegt
De Tucker en RO80 zijn verreweg toch wel mijn favorieten uit dit lijstje.En ondanks dat we thuis een Traction Avant hebben staan(met de nadruk op ‘staan’ want niemand rijdt erin) heb ik niet zoveel met die auto.
Pallas zegt
@sydney: Ik kom hem wel halen.
spidermann zegt
@sydney: in Duitsland stak je je hand op met een aantal vingers omhoog als je een andere Ro80 rijder zag. Aantal vingers omhoog was aantal nieuwe ro motoren. Ik vind een Ro80 wel heel erg mooi, met name in lichtblauw metallic. De van de Ro80 afgeleide K70 was ook geen succes.
spidermann zegt
@spidermann: nog een wetenswaardigheidje NSU staat voor Neckar Sulm Union, veel mensen denken foutief Neckar(S) Ulm Union. Audi voortgekomen uit Audi, NSU en DKW (Deutsche Kinder Wagen) dankt haar innovatief imago van de ingenieurs van NSU (DKW en Audi waren imo “tweetakt prutsers”.
e1000bmw zegt
@spidermann: Auto Union ipv Audi… ;)
Esprit_de_Flandre zegt
@spidermann:
NSU = Neckarsulm Strickmaschinen Union.
DKW = Dampf-Kraft-Wagen.
NSU was geen deel van het kwartet dat Auto Union vormde maar werd pas later overgenomen…
norge zegt
De Corvair werd gewoon kapot geschreven door dat autojournalisten tuig…Was eigenlijk gewoon een goede auto….Learn a lesson scummbags… ;)
jrk68 zegt
@norge:
Hetzelfde gebeurde met de A-klasse, waar andere merken weer onterecht de hemel in worden geprezen….
e1000bmw zegt
@jrk68: En hetzelfde gebeurt nu met de 2 Active tourer en Gran Tourer. Ow, wacht…..
Frankypanky zegt
@norge:
Hou op, die Corvair was levensgevaarlijk!
norge zegt
@FrankypankyV8: Net zo gevaarlijk als de rest toen…
mrrallycross zegt
Leuk deze lijstjes, leer er veel nieuwe dingen van
PeugeotGTI zegt
Wat dachten jullie van de Lexus LFA? Niet dat een model een gigant als Toyota de kop zou kosten, maar ondanks de torenhoge prijs verliezen ze nog steeds geld op elk verkocht model.
spidermann zegt
@peugeotgti: wat denk je van Phaeton, Bugatti, Vel Satis, Cadillac “EU specs” enz?
jrk68 zegt
@spidermann:
De Vel Satis viel nog in het niet bij de Avantime, hoewel dat nu wel een cult auto is…..
Esprit_de_Flandre zegt
@PeugeotGTI: Geld kosten is niet hetzelfde als ongeluk brengen. Toyota wist heel goed dat ze er op zouden toesteken, en koos toch om het te doen, puur marketing. Zelfde geldt voor Bugatti…
hawa zegt
Wat dachten jullie van onze eigen Nederlandse MAX. In Helmond rijdt er nog eentje (de enige?). En dan waren daar nog de Renault Avantime, Citroën C6, Talbot Tagora etc.
Ik ben het overigens niet eens met de Traction-avant in dit rijtje. Die werd heel veel verkocht en had Citroën eventueel nog kunnen redden. Dat kon niet gezegd worden van de laatste Saab 9-5; de ontwikkeling daarvan was zo duur dat GM er de stekker uit trok.
jodocus zegt
Als je zo het lijstje overloopt van deze vrijdag 13-auto’s dan zie je ook een 3-tal oorzaken naar voor komen:
– fabrikanten die innovatieve technieken en auto’s in de markt zetten maar kapot gaan aan de zware ontwikkelingskosten… cfr. Citroën , NSU ro 80, Tucker,…
Zij kunnen op m’n onvoorwaardelijke sympathie rekenen!
– fabrikanten die het vanuit winstbejag, korte termijn visie, kostenbesparing niet te nauw nemen met de veiligheid: Ford Pinto, Chevrolet Corvair, Mercedes A,…
Walgelijk is dat!
– Jongetjes met te véél geld en een droom om hun eigen supercar te bouwen, onderuit gaan en frauderen: Spyker, DeLorean, Citera,..
Eigen schuld dikke bult !
Frankypanky zegt
@jodocus:
“Jongetjes met te véél geld en een droom om hun eigen supercar te bouwen, onderuit gaan en frauderen: Spyker, DeLorean, Citera”
Pagani en Koenigsegg zijn ook zulke jongens geweest…Dus wat?
michellevanb zegt
Dus wat???? Zullen wij even een discussie aangaan meneer? Wedden dat u aan het kortste eind trekt!
Schaam uzelf tbv hoe je over mensen praat, die je niet eens gekend hebt.
Je spreekt hier over MIJN OPA, geboren in 1927 en al bijna 20 jaar geleden overleden is. Die zijn straf heeft uitgezeten en zijn verdere leven een geweldige vader en een super-opa is geweest en op legale manier brood op de plank bracht. Denk na voordat je zomaar losse opmerkingen plaats.