• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Legendarische Porsche livery’s op de Porsche Taycan in Nederland

Auteur: willeme, gepost 9 september 2020 om 09:02 – 16 Reacties

De Taycan in legendarische Porsche livery’s rijden gewoon rond, nu ook in Nederland

De Porsche Taycan is inmiddels alweer een paar maandjes op de markt. In de tussentijd is er zelfs een nieuwe uitvoering bijgekomen, de Taycan 4S. Porsche kennende zullen er vanzelf meerdere modellen gaan volgen. Om het model weer even in de spotlights te kunnen zetten, heeft Porsche gekozen voor een simpele doch effectieve manier, met deze Taycans in legendarische livery’s.

Als het werkt voor een Porsche 911 of Toyota GT86, lukt het ook voor een Porsche Taycan.

legendarische Porsche liveries
legendarische Porsche liveries

Voor ons is het een perfecte reden om even kort terug te blikken naar deze legendarische Porsche livery’s en dan vooral de betreffende 917 die eronder schuil gaat.

Pink Pig

Misschien wel de bekendste livery van Porsche is deze Pink Pig. Het leuke van deze legendarische Porsche livery is dat het niet gaat om een sponsor, maar een idee van Porsche zelf. De auto in kwestie is namelijk een 917/20.

Vanwege de bolle vormen en de lage neus, kreeg de auto de bijnaam Big Bertha, Truffle Hunter én Pink Pig. In principe werkte het idee qua design perfect: de 917/20 was supersnel tijdens Le Mans in 1971, maar vanwege een ongeluk viel de auto vlak voor de finishvlag uit vanaf een vijfde positie.

Salzburg

In 1970 won de Porsche 917 de 24 uursrace op le Mans. Dat deden ze met een Porsche 917 Kurzheck en met Richard Attwood en Hans Hermann aan het stuurwiel. De teameigenaar was Lousie Piëch, inderdaad, de moeder van Ferdinand en Porsche erfgename.

Dit terwijl de Longtail ook meedeed (en derde finishte). De 917 dankt zijn naam aan het feit dat de inschrijving op naam stond van Porsche Salzburg. De rood-witte kleurstelling zag er al snel uit als ‘ie stilstond.

Martini

Oh ja, natuurlijk. We mogen de Martini livery niet vergeten. Dat hebben ze bij Porsche ook niet gedaan. Veelal herinneren wij ons de beroemde Martini-kleuren met witte lak, maar de 917-042 Longtail was toch echt zilvergrijs.

De 917-042 Lontgail was niet superbetrouwbaar, maar wel enorm snel. De auto viel uit, maar was wel de eerste raceauto die een gemiddelde snelheid van 240 km/u haalde op Le Mans.

Vaillaint

Dit is typisch zo’n legendarische Porsche livery die je niets zegt als je de naam hoort, maar als je hem ziet denk je: “oh ja, natuurlijk!”. De 5.0 klasse waarin de 917 reed werd afgeschaft, simpelweg omdat Porsche domineerde. Zien we de FIA en FOM niet doen met Mercedes inde F1. Porsche gebruikte de basis van de 917 voor de CanAm-raceserie, met onder andere deze 917/30 in Vaillant kleurstelling.

Ook in deze raceklasse was de 917 dermate dominant dat ook hier de organisatie besloot de regels aan te passen. Nogmaals: FIA en FOM: het is een ideetje. Persfoto’s van de Vaillant zijn niet te vinden, maar gelukkig hebben wij nog de identieke livery mogen aanschouwen op deze Kremer Porsche.

Martini

De laatste legendarische livery van Porsche is nog een Martini-livery, ditmaal wel met de kenmerkende witte lak eronder. Het is de zogenaamde ‘917 Magnesium’, dus met het extra lichte magnesium chassis. Tot 2010 was dit de auto die op Le Mans de grootste afstand had afgelegd.

Achter het stuurwiel twee bekenden voor de Nederlandse autosportfan: de Nederlander Gijs van Lennep en de baas van Max Verstappen. Nadeeltje: juist van deze livery heeft Porsche nog geen foto’s vrijgegeven op de Taycan, maar je je kan deze dus wel zien.

Op dit moment maken deze Taycans in legendarische Porsche-livery’s een tournee door Nederland.

legendarische Porsche liveries
legendarische Porsche liveries
legendarische Porsche liveries
legendarische Porsche liveries
legendarische Porsche liveries

Je kan de legendarische Porsche livery’s aanschouwen bij diverse Porsche centra de komende weken.

Ook interessant!

  • Porsche Taycan RWD rijtest video
    Porsche Taycan RWD rijtest video
  • Porsche Exclusive pakt Taycan Cross Turismo beet
  • Porsche Taycan Cross Turismo rij-impressie
  • Video: zo zet je een fiets achterop de Porsche Taycan
    Video: zo zet je een fiets achterop de Porsche Taycan

Nieuwste artikelen

  • Video: Mijn knipperlicht staat aan, DUS ik kom
  • Porsche pakt de beste Carrera op de juiste wijze aan
  • Nee maar! Keert de leukste hot hatch terug?
  • De PORSCHE 997.2 Turbo Cabrio van Dick heeft het ALLEMAAL #MijnAuto
FacebookTweetPinLinkedIn

917, 917k, le-mans, livery, martini, Porsche

Vorig bericht: « 4 Serie Dark Edition is de oplossing voor varkensneus
Volgend bericht: Defender P400e plugin is sterkste en zuinigste Defender ooit »

Lees Interacties

Reacties

  1. davelepeef zegt

    9 september 2020 om 09:44

    Geen porem dit.

    Login om te reageren
  2. scalvaro zegt

    9 september 2020 om 09:45

    Ik vind het maar een beetje half werk zo.

    Login om te reageren
  3. ty5550 zegt

    9 september 2020 om 09:49

    Vind ze mooier in de standaardkleuren. De livery’s is iets dat je voor de echte race-auto’s moet houden.

    Login om te reageren
  4. ghengiskhan zegt

    9 september 2020 om 10:00

    Leuk weetje nr 18: dat magnesium chassis van de 917 was met gas gevuld en op druk gebracht. Er zat een drukmeter op het chassis. Als er werd afgelezen dat de druk was gedaald waren er dus breuken in het chassis. Nogal fragiel, kennelijk.

    OT: het is de geschiedenis van Porsche, en het is hun voorrecht er iets mee te doen maar op de 1 of andere manier wringt dit toch een beetje.

    Login om te reageren
  5. Boomer zegt

    9 september 2020 om 10:01

    Dit gaat echt te ver… de taycan turbo vond ik al tegen het randje, maar dit slaat nergens op.

    Login om te reageren
  6. moveyourmind zegt

    9 september 2020 om 10:02

    Kwam laatst één me op de snelweg voorbij in een Martinilivery, maar nou weet ik niet of het dezelfde wrap is als op de foto’s, ondanks dat ik me er helemaal aan heb zitten te vergapen. Ik heb alleen de rechterzijde en de achterkant gezien. Zag er in elk geval erg mooi uit.

    Login om te reageren
  7. mashell zegt

    9 september 2020 om 10:02

    Maar dat heeft die wagen toch helemaal niet nodig?
    Als je bestickering livery’s gaat noemen dan weet je dat je het beter kunt laten. De rode zonder stickers graag.

    Login om te reageren
  8. Dutchdriftking zegt

    9 september 2020 om 10:10

    Tja, op een 911 is het leuk, op zo’n chique sedan toch een beetje fout.

    Login om te reageren
  9. joos straetmans zegt

    9 september 2020 om 10:14

    Mega irritant muziekje bij dat filmpje. Dé manier om potentiële klanten weg te jagen. Lamborghini doet dat beter.

    Login om te reageren
    • okdoei zegt

      9 september 2020 om 10:28

      @joosstra: ah, u bent een babyboomer.

      Login om te reageren
  10. berlinetta zegt

    9 september 2020 om 11:04

    Ben die Taycan niet 2x tegen gekomen, maar ik weet nog niet helemaal of ik hem mooi vindt. Apart wel en zeker een unieke auto, maar vanuit bepaalde hoeken lijken de verhoudingen een beetje zoek.

    Login om te reageren
    • frederik zegt

      9 september 2020 om 18:01

      @berlinetta: Het is een raar ding maar wel futuristisch.

      Login om te reageren
  11. Robert zegt

    9 september 2020 om 11:19

    Ik mis nog de ook wel legendarische Gulf livery. Maar ja, om nou een oliemaatschappij op een elektrisch aangedreven Taycan te plakken…

    Login om te reageren
    • bernoulli zegt

      9 september 2020 om 12:00

      E-Gulf

      Login om te reageren
  12. tonino zegt

    9 september 2020 om 12:08

    Belachelijk op zo’n elektrisch strijkijzer… ?

    Login om te reageren
  13. Pascal zegt

    9 september 2020 om 13:45

    Ik kan ’t wel waarderen maar zie dat ik 1 van de weinigen ben… ik vind de Taycan sowieso wel prachtig, al zou ik (als de centen niet uit zouden maken) toch nog gewoon voor een Panamera gaan.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North