
Wie herkent de kleur die gekozen is op deze BMW M3 op Marktplaats?
De F80- en F82/83-generatie van de BMW M3 was een beetje een ommezwaai. De steeds verder groeiende motor bereikte zijn climax bij de V8 van de M3 E9x, maar vanaf de generatie erna werd weer een stapje teruggedaan naar een zes-in-lijn. Qua cijfers was dit wel weer een stap vooruit, want er werd voor het eerst in de M3-geschiedenis gebruik gemaakt van turbo’s. De S55B30 legde de basis voor wat we nu nog steeds kennen in de BMW M3. Uiteraard profiteerde je ook van het feit dat de 3 Serie an sich weer een generatie verder was, wat ook het nodige deed met de styling.

‘Ingetogen’
Nou weet je -helemaal als liefhebber- snel dat je met een M3 te maken hebt, maar vergeleken met de E9x en helemaal de G8x is de F8x altijd ietwat ingetogen gebleven. Niet een compleet nieuwe neus zoals zijn opvolger en voorganger, maar gewoon de standaard M3-mods. Grote velgen, brede wielkasten, dikke diffusor met vier uitlaten, hertekende koeling in de bumper en een koolstofvezel dak. Maar, en dit was ook de valkuil van de F80, een leek ziet er waarschijnlijk niet veel meer in dan bij een normale F30 met M-pakket.

Uitvoering BMW M3 op Marktplaats
Het zorgt voor verdeeldheid als je terugkijkt op alle zes generaties BMW M3. Was de F80 nou geniaal of juist een beetje de ‘saaie’ M3? Qua styling is het in ieder geval een dikke topper. Daar helpt een goede uitvoering bij. En graven in het oude BMW-aanbod middels Individual is dan altijd een leuke toevoeging, zoals bij het exemplaar van vandaag.

Estoril Blue
De echte kenner had de lakkleur van deze BMW M3 al herkend: het is namelijk Estoril Blue. Die kleur was prominent aanwezig bij de E36-generatie, optioneel ook meer BMW’s van die periode. Op de modernere F80 staat het ook puik. Grappig genoeg had je daar dus Individual voor nodig, maar op de F30 na de LCI was Estoril Blue II één van de geselecteerde opties. Een F30 in deze kleur is dus niet ongewoon, maar een F80 is bijzonderder. Volgens de verkoper zijn er maar 11 van, waarvan 7 in Europa.







De specificatie is afgemaakt door de welbekende dubbelspaaks M-velgen, Styling 437M voor de nerds. Deze M3 heeft het eerder genoemde carbon dak. Hij is van na de facelift, voor de M3 betekende dat geen andere voorkant maar wel de volledig met led verlichte achterlichten.






Binnenin was minder ruimte voor creativiteit, want de BMW M3 heeft zwart lederen bekleding met carbon inleg. Wel zien we vrijwel geen lege knopjes, al was een M3 standaard sowieso al geen kerker. Da’s het leuke van een M3, naast een driftkanon is het ook gewoon een middenklasse sedan met een prima aanbod luxe opties.

Dat driftkanon is dus met dank aan de S55B30 zes-in-lijn met 431 pk en 550 Nm. Sprinten naar 100 lukt in 4,1 seconden, want bij deze generatie M3 gebeurde de aandrijving nog enkel via de achterwielen. Dit exemplaar is uitgevoerd met de welbekende DCT.

Kopen
De inmiddels negen jaar oude BMW M3 op Marktplaats is een origineel Nederlandse auto met 70.000 kilometer op de klok. De helft aan afschrijving in die tijd klinkt redelijk, maar bedenk dan wel dat deze auto nieuw meer dan 125.000 euro kostte. Daar is nu de helft van over, namelijk 62.950 euro. Dan heb je een heerlijke historische kleur op een lekkere powerbeul van een sedan. Koop dan!





Zo bijzonder is deze kleur toch niet? Misschien op een M3, maar op de 116i of 316i M-Sport kom je ze dagelijks tegen.
Koooop dannn!
Carbon dak en alle knopjes in het interieur zijn standaard op een M3/M4 van deze generatie, alleen de adaptieve dempers vereisen een ‘kleine’ bijbetaling.
OT : mooie uitvoering, zowel qua exterieurkleur als velgen(kleur). Had alleen liever een Sonoma Beige interieur gezien.
@kniesoor: zo leer ik ook nog eens wat :) ik ken nog de tijd dat bijbetalen voor een carbon dak echt voor de fijnproever was.
Er ontbreken nog wel wat knopjes in het interieur hoor. Optiebalk zit er maar 1….
Van der Bij, dat is altijd goed.
De F80 M3 heeft net als zijn voorganger en opvolger de neus van de coupé, in dit geval de 4 serie :)
Ik hou hier wel van. Lekker klassiek!
Ingetogen en styling a la Jaren 90 om hem te onderscheiden van de mindere broeders van het zelfde soort.
Wat ik alleen niet snap: 4 eigenaren particulier en 8!! Autobedrijven.
Hoe werkt dit principe? Inruil, auto bedrijf verkoopt hem door aan handelaar etc?
4 eigenaren en 4 auto bedrijven. Las het niet goed. Het laatste autobedrijf heeft hem al een tijdje staan zo te zien :)
Even totaal off topic, maar zijn ze bij topgear nu de oude autoblog garage audi a6 aan het afzeiken? Of zie ik dat verkeerd https://topgear.nl/autonieuws/tips-oplichting-bij-verkoop-occasion/
@Hans_worst: haha nee Jan Willem werkt daar nu en heeft zelf het artikel geschreven.
Nog steeds met dezelfde spel- en typefouten zo te zien.
Toen BMW’s nog schi-tte-rende wagens maakte.
9 jaar en de helft afschrijven. Leuk als je hem inruilt, maar te duur om te kopen.
Je vergeet dat er nog winst gemaakt wordt doorr t autobedrijf bij verkoop. De inruilwaarde lag dus een stuk lager. De afschrijving is daardoor meer dan 50 %
https://www.youtube.com/watch?v=99qxaEF2XDQ