
Weinig show, heel veel go!
De BMW 3 Serie kwam eigenlijk pas écht op gang met de E30-generatie. In mijn belevingswereld is dit dan ook de eerste echte 3 Serie. Waarschijnlijk doordat dit de eerste Dreier was met een M-versie. En misschien is het ook wel de mooiste 3 Serie aller tijden.
Er staan er zo’n zestig te koop op Marktplaats, variërend van afgetrapte Tourings en 316i’tjes die je voor een paar duizend euro kunt oppikken tot prachtige M3’s van € 140.000. Een verborgen pareltje onder de E30-occasions is het exemplaar op de afbeeldingen: een 325i uit maart 1987.

Op het eerste oog is er weinig speciaals op te merken. Oké, er zit een volledig M-Tech-bodykit op die er puik uit ziet, maar verder? Niet veel geks, toch? Wie verder kijkt dan zijn neus lang is, ziet hier een prachtstuk staan.
De BMW E30 AC Schnitzer op Marktplaats
Het chassis en de koets van de 3 Serie is volgens de verkoper volledig gerestaureerd. Er zijn geen bekende plekjes met roest of schade. Dat is al vrij bijzonder voor zo’n oude auto. Daarnaast is er een nieuwe benzinetank en zijn de slangen vernieuwd. Maar het pronkstuk van de E30 is de krachtbron.
In het vooronder ligt nu een originele 3,7-liter zes-in-lijn motor van tuner AC Schnitzer. Het tuninghuis bouwde het motorblok ooit op basis van een 3.5-liter zescilinder uit een 535i. De krachtpatser produceert 260 pk en 363 Nm. In een E30! Ook de spruitstukken zijn van AC Schnitzer. Aan de M30-motor zit een speciaal omgebouwde Supersprint-uitlaat van RVS.

Ondanks zijn leeftijd ziet de BMW E30 AC Schnitzer van Marktplaats er aan de binnenkant nog erg goed uit. Die dobbelstenen zouden we misschien weglaten, maar verder valt hier weinig op aan te merken. De twee stoelen voorin zijn van Recaro en de raampjes gaan elektrisch omhoog en omlaag. Voor de kenners: de boordcomputer is nog een oud exemplaar met 13 knoppen.
Volgens de particuliere verkoper verkeert de BMW in topstaat en hoef je zelf (voorlopig) niets te doen aan de getunede 3 Serie. Er is geen richtprijs vermeld op Marktplaats. Het hoogste bod staat op het moment van publiceren op € 27.500. Bied jij mee?





Dit maakt hebberig. Ik zou dit dus echt best wel graag willen rijden op de zonnige vrijdagmiddag.
LEEEEUUUUUUKKKKKK!!!!!!!
Die past perfect in mijn verzameling. Alleen jammer dat die collectie alleen in mijn hoofd bestaat….
Waarschijnlijk heiligschennis maar ik zou dat blok zelfs in een echt M3 lepellen👌🏼
Het is jammer dat ze niet de AC Schnitzer striping aan de zijkant er op hebben gezet, maar die iconische velgen AC Schnitzer gaven het voor mij al weg.
Dit brengt mij wel even terug in de tijd. Ik heb zelf in een verveleden een Alpine witt 320i gehad, M technic voor en achterspoiler, 15 inch (voor die tijd redelijk groot) BMW BBS honingraat velgen. Dat interieur brengt mij vooral terug in de tijd. Het ziet er nu misschien goedkoop uit maar voor die tijd was het luxeues. Vergeet niet in die tijd had je bijvoorbeeld een Golf 1 of 2 waarbij de binnenkant van de deuren bloot metaal was met wat plakken velours er opgeplakt.
Met die boordcomputer was je ook het mannetje mee, maar ook boven bij de achteruitkijkspiegel (zat alleen op de 320i, 323i en 325i) zat een boordcomputer. Als iets kapot was of vloeistof was te laag dan zag je dat daar. Was niet meer dan een paneel met 9 of 12 lampjes. Als je dan op de ‘check’ knop drukte dan gingen alle lampjes aan en wist je dat alles in orde was. Als dan bijvoorbeeld je lamp kapot was dan ging het lampje aan bij het vakje voorlicht. Was ook één van de eerste auto’s met een service interval indicator. In de motorruimte had je een stekker zitten waar de dealer dan het diagnoseapparaat op in kon steken om te zien wat er allemaal mis was met de auto. Echte high tech dus…
Voor de E30 had ik een 320 (zonder i) E21 Ik weet daarom niet of ik het eens ben met je eerste zin. De E21 heeft de 3 serie toch echt wel op de kaart gezet. Sterker nog, dat is het model dat BMW gered heeft van de ondergang. De heerlijke 323i met een uitlaatpijp aan beide zijden was toch wel de auto om te hebben. De 320 en 323i waren de enige modellen in de 3 serie reeks met vier lampen voor de koplampen en verstralers.
Maar goed, zoals gezegd, dit brengt we wel even terug. Heerlijk auto’s. Zijn ook wel de auto’s geweest die mij fan van BMW hebben gemaakt. Ooit ook nog een uitstapje naar een VW Golf III VR6 gemaakt, wat op zich ook een fijne auto was, maar was blij toen ik weer een BMW kocht. Dat was een 5 serie E39 en sindsdien veel auto’s gehad maar er was altijd op zijn minst één BMW in mijn garage.
Knap ding. Heel netjes uitgevoerd ook – geen ordinaire velgen o.i.d., behalve dan die dobbelstenen, maar die zijn dan weer optioneel te verwijderen, hè. (Ik kan er de humor wel van inzien, maar zodra de auto de mijne was, trok ik deze van de spiegel af.)
De foto van de boordcomputer laat een verbruik zien van 14,7 l/ 100 km, da’s krap 1:7. Met dat brandstofverbruik (RON98 E5) moet je wel rekening houden met ca. 30 cent per km aan enkel de brandstofkosten. Oef!
Ach. Zo’n ding zet je toch niet in als daily neem ik aan. Sowieso is dit niet je keuze als je de kosten voor je auto een beetje beperkt probeert te houden.
Gewoon leuk voor erbij, warm en droog gestald, jaarlijks een beurt en af en toe van genieten. Dan maakt de kilometerprijs niet uit.
Aardig maar nee bedankt
Die dobbelstenen aan de binnenspiegel…..
Je weet wel waar het voor staat ?
In de wereld van straatracen werden dobbelstenen soms gezien als een symbool van het “dobbelen met de dood,” verwijzend naar de gevaren van ongereguleerde races.
Dat de 3 serie met de E30 pas echt op stoom kwam is een generatie dingetje denk ik. Toen ik opgroeide was de E21 mijn droom auto. De 323i en de Alpina variant daarvan waren de heilige graal. Wat betreft sportsedans had je toen eigenlijk alleen BMW en Alfa. Er is geen M variant van de E21 voor op de weg uitgebracht, maar er is wel degelijk veel mee geraced. Heel specataculair was de 320 groep 5 met 450 pk uit een 1422 cc turbomotor.
Ik vroeg me altijd af of die grote motor (uit de 5 en 7-serie) niet veel waarder was dan de 6-cylinder uit de 3?
Ik ken de type aanduidingen niet en het gewicht daarvan vind je niet zo snel. Want hoe rijdt het met een zwaardere motor? onderstuur met een uitbrekende achterkant als je iets met het gas doet?
Wat een geld voor zo’n oud hok! Nee bedankt.