
Zijn het de busjes en bestelauto’s van Volkswagen of toch de Trafic’s en Kangoo’s van Renault die het vaakst schade hebben? Niets van dat alles, de meeste schades worden gereden door… Citroënrijders!
Wij vroegen LeasePlan welke 10 bestelbusjes binnen hun wagenpark de meeste schade rijden per 100.000 kilometer. Het blijken de berijders van busjes met een dubbele chevron die het vaakst hun (witte) bolides ergens tegenaan zetten. Het gaat hierbij om schades die door eigen toedoen zijn ontstaan. Opvallend is dat we de Peugeot-rijders pas op plaats zes tegenkomen. Dat merk heeft exact hetzelfde gamma aan bedrijfsauto’s, alleen de logo’s en typenamen zijn anders. Wat verder opvalt is dat Opel, in Nederland actief met onder andere de Vivaro (toch een behoorlijk groot merk binnen de bedrijfswagens), buiten de top 10 valt.
1 | Citroën | o.a. Nemo, Berlingo, Jumpy, Jumper |
2 | Mercedes-Benz | o.a. Citan, Vito, Sprinter |
3 | Renault | o.a. Kangoo, Trafic, Master en Megane Van |
4 | Mitsubishi | o.a. L200, Canter |
5 | Toyota | o.a. Hilux, Proace |
6 | Peugeot | o.a. Bipper, Partner, Expert, Boxer |
7 | Ford | o.a. Transit (Custom / Connect) |
8 | Volkswagen | o.a. Caddy, Transporter, Crafter, Amarok |
9 | Fiat | o.a. Doblo, Scudo, Ducato |
10 | Nissan | o.a. NV200, NV400, Primastar |
En bij personenauto’s dan?
Daar zijn het onder andere de laatste lichting Saab-rijders die het bont maken. Andere merken waarvan bestuurders relatief vaak zelf schade rijden zijn Honda, BMW, Alfa-Romeo en Volkswagen.
De meeste voorkomende leasecontracten bij LeasePlan zijn van de merken Volkswagen, Renault en Peugeot.
Die busjes van de topicfoto hebben een beste fabrieksfout. Als er savonds eentje achter me staat bij de stoplichten dan schijnen die hoog geplaatste lampen mokershard via me zijspiegels in me ogen. Snap niet hoe die dingen zijn gekeurd voor de productie.
@arii:
Daar heb ik met wel meer busjes last van, komt doordat de amoebes die ze besturen niet snappen dat je de lampen lager kan stellen als er lading achterin ligt.
@jrk68: ja maar met deze is het altijd raak hoor, nog geen 1 meegemaakt die het niet had.
@jrk68: mwah een BMW X5 of 6 heeft z’n koplampen ook op een ongelukkige hoogte zitten. Als er dan eentje, voor de 1000000e keer (want BMW rijder), op je achterbumper hangt, schijnen ze ook precies naar binnen. Bloed irritant.
@arii: Jij rijdt net als ik in een verlaagde MX-5? ;)
@Jochempie: nope, een Leon. Fabrieks sportonderstel maar echt laag noem ik dat niet :/
@arii:
Dat verklaart een hoop, ik zit zo’n 20cm lager en heb dus van meer busjes met verkeerd afgestelde lampen last.
Na zonsondergang staat mijn spiegel standaard in de anti verblindingsstand….
@jrk68: same here.. Ach ja het hoort erbij..
@jochempie: @arii: @jrk68: ik blij met m’n dimmende spiegels. :P
Die zal ik wel moeten ontberen straks in de klassieker die er gaat komen. :/
@jochempie: bij mijn standaard Volvo 850 Sports-Line (iets lager dan de Comfort-Line of Exclusive-Line) schijnen de lampen van deze busjes ook altijd precies naar binnen. En zo laag staat mijn auto toch echt niet. Gisteravond scheen het zelfs zo fel dat ik mijn binnenspiegel omgeklapt heb en niks meer zag in mijn beide buitenspiegels.
@arii: exact, valt mij ook op. Stond er vanmiddag nog een achter me, is echt erger dan met andere busjes.
En VW die de meeste busjes heeft rijden staat niet bovenaan, ook een prestatie!
@dutchdriftking:
Vandaar ook dat er in de tekst staat dat het gaat om schadegevallen per 100000 km….
@jrk68: Scherp, ik zit weer niet op te letten.
@dutchdriftking: ik denk dat de meeste VW rijders doorrijden na een ongeluk en ze daarom niet bovenaan staan
Hmm. 4 opel bedrijfswagens op de zaak. Moet de eerste nog zien die de 100.000 km vol maakt. Niet zo gek dat ze niet in de top 10 staan.
die 3 op de foto zijn waardeloos. Nog nooit zo slecht zicht gehad in een bus!!!
@gerjan: Welke 3? ik zie er maar 1
@gerjan: vind het een prima bus, met kleine dode hoek
Een VW haalt niet eens de 100.000 km, dus zo gek is het niet dat ze buiten de top 10 vallen…..
Gek dat het niemand opvalt dat de Citroën, Peugeot en Fiat dezelfde wagens zijn met verschillende schade rijders posities.
De wagens staan trouwens voor de SEVEL fabriek, waar ze alle drie gemaakt worden.
@desjonnies: het feit dat de in principe zelfde auto een ander aantal schades kent als er een andere badge opsteekt, betekend dat t gewoon geen flaus ausmacht. Busje is busje. Schade passiert. Welk merk t ook is. Helaas voor LijstjesBlog.
Sommige busjes rijden echt als debielen
@mrrallycross: meestal vito rijders.. Van die dusende busjes op de linkerbaan achterlijke gladiolen
@mrrallycross: een negatief neveneffect van de direct ingespoten dieselmotoren. Twintig jaar terug reed zo’n bestelbus 125-130 km/u, en dan nog alleen maar met wind mee. Daarna kwamen de TDI’s, CDI’s TCID’s en noem ze maar op en liepen die busjes in eens ook 170+ met of zonder belading. Niet voor niks dar er eens in de zoveel tijd weer stemmen op gaan om bestelwagens te voorzien van een snelheidsbegrenzer…
Met de Sprinter V6 al 275.000km schadevrij :)
Vaak, vaker, meest leek mij zo. Of heeft de taal verloedering alweer een woord gewonnen?
@jeaup: sinds gisteren en een paar dagen daarvoor, is het vaak, vaker, vaakst.
@roppp: btw, ‘meest’ is de overtreffende trap van ‘mee’: mee, meeer, meest.