Europa wil per 2014 snelheidsbegrenzer op busjes

Auteur: , 147 Reacties

Het Europees Parlement komt de klagers over drukkende, hardrijdende busjes tegemoet: vanaf volgend jaar worden lichte bedrijfswagens wat hen betreft aan de ketting gelegd, door middel van een snelheidsbegrenzer die al op 120 km/u (!) toehapt.

Wat heb je dan nog aan 500 pk?

Gisteren vergaderde de vaste environment committee van het EP over tal van zaken rond busjes, waaronder deze regel, die van toepassing wordt op nieuwe voertuigen, retrofit-toestanden blijven dus uit.

Naast het feit dat deze regel weer eens duidelijk maakt dat Europa een grote voet tussen onze deur heeft, lijkt er sowieso van te voren niet over nagedacht te zijn. Landen als Nederland en Frankrijk hebben een maximumsnelheid van 130 km/u, en in Duitsland zijn er hele stukken zonder snelheidslimiet. Hoe slim is het dan om busjes, die verder dezelfde rechten hebben als het overige lichte verkeer, al op 120 km/u terug te fluiten?

Uiteraard is het de EU-overlords allemaal om een reductie van de CO2-uitstoot te doen, maar ik zit hier helemaal niet op te wachten, om meer redenen dan een welhaast libertarische afkeer van bemoeizieke regeltjes. Inhalende vrachtwagens zijn al erg genoeg, maar stel je eens voor dat je nu op de drukke snelwegen hele slierten seksbommen in busjes krijgt, die de linkerbaan gewoonweg niet vlot vrij kunnen maken, omdat ze worden gehinderd door hun begrenzer. Bovendien heeft de verketterde busjesrijder het al moeilijk genoeg.

Maar dat zal het Europees Parlement worst wezen natuurlijk, die leden komen toch niet op de Nederlandse snelwegen. In je Brusselse ivoren torens heb je immers niet zo veel bestelwagens. (via EurActiv, meer leesvoer hier)

Roept u maar: is dit een briljante zet, of moet het Europees Parlement in dezen een toontje lager zingen? De eerste gevallen van zelfverbranding uit protest zijn al gemeld.

Disclaimer: bovenstaand verhaal geeft de positie van het Europees parlement weer, de status is “Awaiting Parliament 1st reading / single reading / budget 1st stage”. Om tot definitieve, onomkeerbaare wetgeving te komen is de steun van de raad van ministers en de Commissie nodig. Desalniettmin laat het signaal aan duidelijkheid niets te wensen over.

Update – Ondertussen wordt de dicussie over de landelijke snelheidslimiet weer (door de SPD) opgelepeld. Reactie verkeersminister Ramsauer: over mijn lijk, niet zolang ik minister ben. Makkelijk praten als er dit jaar nog verkiezingen zijn..



147 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
Lekker met 120 op de linkerbaan hangen……
Het moet toch niet veel gekker worden!
Waarom geen 140? Dan is er iets meer mogelijk tijdens het inhalen en het zal nooit echt gevaarlijk worden of vervelend. Vanaf nu dan maar die lui in busjes vervoeren ipv dikke audi’s, etc.
@gerbie: waarom geen 90? Ze staan op grijs kenteken net als de vrachtwagens, gelijke kentekens gelijke restricties.
@mashell: Hebben andere landen als Duitsland en Frankrijk ook iets als grijs kenteken?
@mashell: Haha, en de SUV’s op grijs kenteken dan? De bussen zijn echt niet verl trager dan die eco modellen hoor. Bovendien heb je meerdere grijsteken versies (beginnend met B voor vrachtwagens en Voor max. 3.5 ton).
@lohran:

Afhankelijk van de lading zijn ze wel sneller als die meuslibakken.
Veel van die bussen hebben gewoon een 2 of 2.5 liter diesel. Die trekt aardig goed
@mashell: veiligheid. Een volgeladen vrachtwagen heeft nou eenmaal meer potentiele ravage dan een bestelbus of volle gezinwagen.
@gerbie: Waarom uberhaubt??? Ik ben een groot voorstander van de EU maar dit soort ‘nanny-state’ gedrag is van de gekken!
@TimoBac: waarom zou hij 200 moeten kunnen? Dit komt gewoon voort uit de motoren die overal inliggen, welke nodig zijn om normaal mee te kunnen in het verkeer. 150 met je ford transit bijv. is toch hard genoeg op de autobaan.
@TimoBac:
waarom ben jij voorstander van een ondemocratische dictatuur (ik heb nog nooit op een EU minister gestemd) die ganse dagen zijn inwoners regeltjes oplegt waarvan de inwoners dit gewoon moeten slikken en niets tegen kunnen doen? Laat mij raden jij bent ook voorstander van Noord Korea?
@TimoBac: Waarom? Noodzaak misschien? Vroeger was dat niet nodig zo’n regel, want de busjes van weleer haalden met moeite 120, en met belading mocht je dat sowieso al vergeten. Busjes worden alsmaar krachtiger en sneller, wat leidt tot de problemen die er nu mee zijn…
@gerbie: 80km/u is hard zat. De meeste bestuurders van die dingen horen opgesloten te zitten in een inrichting en niet op de weg te rijden. Dus eigenlijk zou de limiet op 40 moeten liggen en niet meer dan 7pk.
@ropbp: dus ik moet opgesloten worden in een inrichting….. En waarom dan wel?
@leandro: hahaha, er staat ook de meesten. Zoals gebruikelijk worden de goede gestraft voor datgeen de slechte doen. We weten allemaal dat er veel busjes/bestelwagens worden bestuurd door niet toerekeningsvatbare figuren.

Tussenoplossing: GPS track land trace module inbouwen gekoppeld aan de maximumsnelheid van het gereden traject. Wekelijks de ritgegevens doorseinen naar een centrale computer en er volgt direct een boete bij een snelheidsovertreding. De baas moet altijd betalen. Wedden dat er dan ineens anders gereden wordt? Alleen dat bumperkleven……
@ropbp: dit kan ik dus niet serieus nemen.
@gerbie: want?
wat een onzin.
Dat worden nog langere werkdagen. Het slaat natuurlijk helemaal nergens op…… Worden nu alle golfjes en audi’s ook begrenst op 120? Ik snap dat mijn vito wat imponerender is dan zo kleine auto maar ik zie wel wat er voor gebeurd. Als er een golf bij mij bumperkleeft ziet diegene nooit waar ik op moet reageren. Nu is bumperkleven sowieso een slechte zaak, maar als je 120/130 mag dan moet je niet met 100 op lange stukken inhalen, pak dan de trein.
Ongelooflijk! Dat Brussel de uitstoot van voertuigen wilt reduceren kan ik enigszins nog wel begrijpen, maar dat bereik je echt niet door de Vmax te limiteren. Busjes zullen bedrijfsmatig toch vaak buiten snelwegen te vinden zijn en dan kan je dus nog gewoon vol trappen. Ik was altijd wel pro Europa ivm met economische voordelen, maar dit gaat echt te ver!
@stefstuntpiloot: ga eens tussen 15.00u en 17.00 bij de A1 in Deventer posten, je ziet in oostelijke richting 1 grote busjes parade.
@mashell: dat doet niet af aan het probleem dat ze daarbuiten nog steeds kunnen trappen en uitstoten. Bovendien zal het alleen nog maar meer een parade worden als ze allemaal dezelfde maximum snelheid moeten rijden.
onlyjealouspeoplehatevag
@mashell: Ik woon in Deventer en rij wel is op de A1. Ik kan maar 1 ding zeggen en dat is ‘beste snelweg van heel NL’ , er wordt daar nooit tot amper geflitst, ik rij er altijd flink door, waar het kan en veilig is natuurlijk.

Tijdens spitsuren kan je goed door rijden hoor, maar idd er zijn best veel busjes dan op de linkerbaan, die je dan net effe eraf moet drukken =P
@onlyjealouspeoplehatevag:

Vooral s’middags vanaf half 4 wordt je doodziek van al die bouwvakkerbusjes die onnodig links blijven rijden. Hopelijk zal die begrenzer er voor zorgen dat ze meer rechts houden.
@stefstuntpiloot: Heel slim van de politiestaat Europa. Je burgers moet je beschermen, en dat doe je door ze van hun vrijheid en keuzes te beroven. Maar dit is pas het begin. Een opstapje naar de toekomst.

Vrachtwagens reden te hard. Dus begrenzer er op

Busjes rijden te hard, Dus begrenzer er op

Personenauto’s rijden te hard , Dus….. see the point?!!
Wat een dom en ondoordacht iets! Ik rij veel in een Viano V6 met +200pk, en menig auto heeft moeite om dat busje bij te houden. En dat ding dan gaan begrenzen op 120?! Echt belachelijk.
@Dimitriej: Jij snapt het niet.. laat me raden, je bent ook zo’n kontenklever?
@baap: Klopt helemaal. Wat ik wil zeggen is dat busjes gemaakt zijn om veel harder te gaan dan de snelheidslimiet, dus een begrenzing is echt absolute onzin. Moderne busjes bieden meer comfort en veiligheid dan die muesliblikjes waarin half Nederland zich lijkt voor te bewegen. Verder zit je een stuk hoger dus heb je veel overzicht en kun je over de auto voor je heen kijken.
@Dimitriej: blijkbaar heb je inzicht van niks. Speciaal voor en door lui als jou wordt deze maatregel wellicht wel van kracht. En terecht.
@ThomasBol: Ben ik toch nieuwsgierig waaruit jij bij @Dimitriej een gebrek aan inzicht kunt halen. Hij heeft op veel punten gewoon gelijk namelijk.
@lemans96: dat je hoger zit en meer zicht hebt is een feit. Hij mist inzicht door niet in te zien dat met zijn rijgedrag gevaarlijke situaties kunnen ontstaan.
@Dimitriej: En dus kontkleef je? ;)
@Dimitriej: het feit dat er (te)veel pk in dat hok zit betekent absoluut niet dat het veilig is om tegen (of erover zoals redelijk gebruikelijk is) het maximale voertuiggewicht meer dan 100 te rijden… remmen, zwaartepunt en wielophanging zijn totaal niet op het niveau om een uitwijk manoevre te maken bij 90 of harder….
Het feit dat je dat kennelijk niet weet of snapt is waarschijnlijk het gebrek aan inzicht dat je hier verweten werd.
@Dimitriej: Ja, hoger en meer overzicht. Kan je mooi op twee meter van de voorganger. Jouw (hogere) koplampen recht in mijn auto en in mijn spiegels. Ik zie gelijk weinig voor me en niets achter me. En daarna boos als ik niet kan zien of ik weer naar rechts mag en dus ‘te laat’ weer naar rechts ga.
onlyjealouspeoplehatevag
@baap: Het is of hard doorrijden of naar rechts, heeft niks met klevende bussen te maken…
@Dimitriej: Haha ja ik stond laatst naast zo’n Viano V6 (zag ik later). Ik reed gewoon normaal weg (niet per se heel hard, maar toch ook niet als een Prius) en stond wel even raar te kijken toen hij ervandoor schoot :P
@ar156sw: het zelfde gebeurde bij mij met men 180pk bi-turbo tdi-tje. Ben altijd 2.5ton zwaar met mijn busje en kan makkelijk 170 180 cruisen. Ik plak dan weer niet maar ja. Daar heb je een linker baan voor. Heb je er niets te zoeken schuif je terug naar de rechter baan. Niet iedereen een konteklever :))
onlyjealouspeoplehatevag
@Okkii: Precies, helemaal mee eens ;-)
Dit wetgevingsvoorstel hangt nog in eerste lezing. Het EP is slechts 1 van de 3 spelers (Europese Raad van ministers, de Commissie en het EP) en die moeten er samen uitkomen (‘gewone wetgevingsprocedure’). Het is dus nog lang geen gelopen race.
Ja, het was misschien wat voorbarig om het als voldongen feit te presenteren. Heb even een aantekening gemaakt.
Weer zo’n fcking ondoordacht kut idee. Laat ze liever belangrijkere zaken aanpakken! Ook busjes moeten gewoon kunnen doorblazen wat mij betreft, zolang ze uiteraard niet op de linkerbaan blijven hangen..
@sebasjuhh: dat doorblazen is niet een probleem. Het stoppen wel, volbeladen busjes hebben een flink langere remweg dan een personen auto (volgens mij nog langer dan een 40 ton vrachtwagen).
@mashell: O.k. dat snap ik nog. Als dat werkelijk zo is, dan zou de begrenzing niet zo’n gek idee zijn!

Maar daarnaast mag je toch aannemen dat busjes die behoorlijk power hebben ook met een beter setje remmen rond rijden? Zoals ieder voertuig dat zou moeten hebben.
@mashell: Dat is echt onzin, bij blik op de weg hebben ze een remtest gedaan met een personenauto vol en leeg, en een busje vol en leeg. Verschil was minimaal. Zolang je je aan de max houd wat je mag laden gaat het goed.
@mashell De remafstand is onafhankelijk van het gewicht.
De formule voor wrijving, dus grip, is Ff = u * Fn , waarin u de wrijvingscoëfficiënt is tussen je banden en het wegdek en Fn de normaalkracht, die toeneemt als je gewicht toeneemt.

Conclusie: de wrijvingskracht neemt toe als het gewicht toeneemt, dus de remweg is onafhankelijk van de belading.
@gop1: Jeetje zeg, eerst snappen waar je het over hebt voordat je iets roept.. Heb je ooit gehoord van kinetische energie? Die neemt ook toe als je gewicht toeneemt en die moet je er ook uit remmen. Zet maar eens iemand achterop je fiets en ga dan remmen vanaf 25km/u. Doe ditzelfde trucje zonder iemand achterop en je zult zien dat je eerder stilstaat. Het is niet voor niets dat gewicht zo vaak een bottleneck wordt genoemd bij high performance auto’s. Zware auto’s met krachtige blokken zijn inderdaad bloedsnel, maar zodra ze moeten remmen voel je meteen met wat voor een auto je onderweg bent.
@jzaero: Ga een ingenieur nou niet vertellen hoe het werkt.

Met meer massa is je kinetische energie inderdaad groter. Maar de normaalkracht gaat in gelijke mate omhoog. Je remkracht wordt dus ook groter als je massa groter wordt.
@gop1: Met het wegdek wellicht, maar iets moet het voertuig stoppen. Je ziet namelijk iets belangrijkst over het hoofd. Een remschijf en remblok moeten ook hitte en wrijving verwerken. De remkracht dat een voertuig tot zijn beschikking heeft is niet oneindig. De wrijving tussen het wegdek neemt wel toe, maar de remkracht blijft bij een noodstop nog steeds hetzelfde bij een zwaar voertuig als bij een licht voertuig. De kinetische energie moet hier verwerkt worden en die energie moet omgezet worden in hitte. Voor zwaardere voertuigen dus grotere remmen. Daar zit het probleem hem in en niet in de wrijving tussen het wegdek en de banden.
@jzaero:
De capaciteit van de remmen hoeft niet de kritische factor te zijn. Pas na herhaaldelijk voluit remmen zullen ze te warm worden en remkracht verliezen. Wat per specifiek geval de bepalende factor is weet ik niet, maar praktijktesten hebben uitgewezen dat de remweg niet toeneemt bij een hoger gewicht.
Zie een paar reacties terug.
@gop1: En toch neemt het wrijvingsoppervlak niet toe tussen het remblok en de schijf. Deze is gelijk en zo ook de kracht die beschikbaar is. Deze twee factoren veranderen niet en datzelfde oppervlak moet dus +500-1000kg meer verwerken afhankelijk van de lading. Hoe kan je nou beweren dat je met dezelfde remmen net zo snel stil staat? We praten dan over hetzelfde voertuig en dan de situaties leeg en volgeladen. Zelfs ik als kindje van 7-8 snapte al dat ik later stilstond wanneer ik mensen achterop de fiets had dan wanneer ik alleen reed…

Een vrachtwagen van 50 ton staat inderdaad alsnog snel stil ondanks het gewicht, mede dankzij de enorm sterke remmen die daarop zitten, maar een lege vrachtwagen staat sneller stil dan een volgeladen vrachtwagen.
@gop1: Bijkomend argument, de vorige reacties beweren niet dat de remweg tussen leeg en vol gelijk is. Die beweren dat de remweg tussen busje en auto niet verschilt, maar een bus is gebouwd voor dat gewicht dus dat is logisch. Een vrachtwagen is ook gebouwd voor een bepaald gewicht en heeft dus sterkere remmen. De voorgaande reacties zijn dus niet compleet wat betreft informatie.
@gop1: Exact. Ik moet sowieso erg lachen om vogels die hier durven te beweren dat een 40 ton zware vrachtwagen sneller stilstaat dan een busje…
@lemans96: Ga maar eens wat grasduinen in video’s van o.a. Volvo Trucks, en plaats je bevindingen daarna eens hier? Die krengen hebben verrekte veel remkracht…
@sir_smokalot: Enorm veel kracht zit daar achter! Zeer gaaf om te zien!

http://www.youtube.com/watch?v=ridS396W2BY
Dat bedoel ik. En dat ding is dus gewoon tot 40 ton beladen, he? Onderschat het remvermogen van een truck nooit, het is geen containerschip.
@sir_smokalot: technisch zullen ze vast doordacht zijn. Het probleem zit ‘m in degene die zo’n ding bestuurd. Weet hij/zij hoe je moet reageren als je volbeladen moet uitwijken? Je ziet toch erg vaak van die gastjes van een jaar of 20 achter het stuur zitten die denken dat ze nog 20 levens tegoed hebben.
@mashell:

Gelul,een volbeladen bus staat even snel stil als een lege bus, lang leve de remverdeler..
Maarre, wat is dan de defintie van een busje? Is een Caddy een busje, Is een Caddy Life een busje? Is een Touran dan ook een busje? Is een Pickup dan ook een busje?
Dit kan leuk worden, gerechtelijk gezien.
@norge: in Nederland hebben we het simpel opgelost.Grijskenteken is bedrijfswagen, geel kenteken is personenwagen.
@mashell: als het grijs kenteken word zul je balen met je ML of jeep srt8 op grijze platen….
@norge: er wordt gesproken over ‘lichte bedrijfswagens’, dat is dus alles met een grijs kenteken.
Overigens vind ik het een ondoordacht idee. Dit belemmert alleen maar de doorstroom van het verkeer. Ook ben ik benieuwd wat het effect is op de verkoopcijfers van nieuwe bedrijfswagens. De tweedehandsjes zijn op deze manier veel interessanter.
De EU moet eerst maar eens definiëren wat zij onder een bestelauto verstaan. Lengte, hoogte, breedte en capaciteit. Dat is lastiger dan het het klinkt.

Is een VW Caravelle dan een bestelauto of een personenauto. Het zou toch weer raar zijn als deze wordt aangemerkt als personenauto en de VW Transporter als bestelauto, terwijl de auto’s wezenlijk hetzelfde zijn.

Hier zal nog lang over gedebatteerd moeten worden en dan is nog maar de vraag of ze eruit komen.
en hoe zit dat met prive busjes? Dus iedereen gaat straks. busje weg doen. Word geen busje meer verkocht. Iedereen gaat straks dikke 4×4 kopen op grijskenteken en dan gaat het nog harder.
Het is helaas 8 mei en geen 1 april…
Kunnen we niet een begrenzer op het aantal regels uit Brussel zetten???
Ik heb verscheidene keren meegemaakt dat één of andere lompe bouwvakker me op mn kont zat te drukken, terwijl ik links inhaalde met een kilometertje of 140! Ik heb die mafketel daarna de schrik van z’n leven bezorgt door even vol in de ankers te gaan!! Meneer vloog hierdoor een stukje door de berm.. en kwam bij het eerstvolgende stoplicht verhaal halen!! Pissed dat ie was.. ik zei; dat krijg je ervan als je op nog geen tiende van een seconde op iemand z’n bumper hangt mafketel, ze zouden je het rijbewijs af moeten pakken hersenloze! Ik wil de politie wel even bellen.. enfin; busjes zouden wat mij betreft een max. snelheid mogen hebben van 100 kmu!
@baap: Top! Had je toch bijna weer aan de jaarlijkse verkeersongevallen bijgedragen..
@sebasjuhh: Ik niet, hij!
@baap: Lul geen onzin. JIJ bent degene die zich onverantwoordelijk gedraagt door op de rem te stampen. Natuurlijk is een klever kut, maar dat kun je toch gewoon oplossen door hem er langs te laten, of er zelf vandoor te stuiven?? (Om maar wat te noemen)
@baap: Volgens mij wordt bumperkleven gesanctioneerd tot 700 euro (het niet tot stilstand kunnen brengen van een voertuig binnen een veilige afstand) en daarmee een wet-Mulder overtreding. Echter: het onnodig in gevaar brengen van anderen -zoals het plotseling remmen- is een artikel 5 overtreding waarop inname rijbewijs of erger staat. Denk aan poging tot doodslag.
@rahpor:
Dood door schuld is helaas niet mogelijk in de wegenverkeerswet. Hooguit dood door schuld, en daar staat een belachelijk lage straf op.
In het geval van een bumperklever heb ik er trouwens geen enkel probleem mee als die zich te pletter rijdt. Liever zo’n halve tamme dan iemand die zich wel kan gedragen op de weg.
@baap: en de jouwe ook.
@baap: Uhhh, hoe irritant klevers ook zijn, wat mij betreft is vol in de remmen gaan om ze zogenaamd een lesje te leren altijd nog stukken gevaarlijker.
@fant: Ik laat altijd m’n remlichten zien aan bumperklevers.. ALTIJD! Het interesseert me ook niet wat diegene daar van vindt!
@baap: Dan hoop ik heel erg dat je daarvoor binnenkort van de weg wordt geplukt. Agressie in het verkeer beantwoorden met nog meer agressie is de reden van een groot aantal van de verkeersdoden. Als jij een bumperklever opeens ‘je remlichten laat zien’ is er ook de kans dat hij niet richting de berm uitwijkt, maar richting een andere auto, en dan zijn er opeens onschuldige mensen bij jouw banale wraakactie betrokken. Je bent niet alleen op de weg…
@baap: mafketel. Jij bent blijkbaar ook niet echt lekker bij je snikkel als je op de snelweg voor de lol vol in de ankers gaat. Ze mogen jou rijbewijs dan ook intrekken en emg-cursus kan geen kwaat geloof ik.
@gerbie: Doe ik het voor m’n lol? Dat heb ik niet gezegd.. mensen die bij mij bumperkleven hebben een probleem! Ik laat altijd m’n remlichten zien en zoals ik al eerder zei interesseert het me geen straal of diegene dan in de berm belandt of niet.. donderstraal van mn bumper af of de consequenties zijn voor jou! :)
@baap: Nee, je doet het niet voor de lol. Je doet het ‘om iemand een lesje te leren’. Dat is nog veel erger…
@baap:

Zie bovenstaande 4 reacties….
@jack_abarth: Ik heb al 12 jaar m’n rijbewijs..langer dan de meeste broekjes op dit blog.. nog maar één boete geïncasseerd, dus ik weet echt wel wat ik doe!! Ik hoop dat die pannekoek die laatst in de berm belandt is een lesje geleerd heeft!!
@baap:

Even de situatie ingeschat zoals ik er beeld bij heb:

Jij haalt iemand in bij 140. Ik ga er vanuit dat je je goed aan de regels houd, want jij hebt je rijbewijs tenslotte al 12 jaar, dus je komt van de uiterste rechtse baan af. Om dan een busje in no-time achter op je bumper te hebben, schat ik zomaar in dat je niet goed in je spiegels hebt gekeken, of zijn snelheid verkeerd hebt ingeschat. Om daarna vervolgens vol op je rem te stampen bewijst eerder dat iemand 12 jaar geleden een fout heeft gemaakt….
@baap:
Onbegrijpelijk dat jij nog een rijbewijs hebt. En dan een ander een hersenloze noemen…gevalletje enorme plaat voor je kop dit!

Jouw actie is nog vele malen kwalijker dan het gedrag van een bumperklever. Nu belandt er één in de berm, de volgende klapt op een boom en overlijdt. Draai jij de bak in voor dood door schuld (je zal niet de eerste zijn). Dan ben je lekker bezig hoor! Sukkel…
@baap: wat een grap. Hij brengt misschien jou in gevaar, maar waarom geeft dat groen licht voor jou, om iedereen die om jullie heen rijdt in gevaar te brengen? Ga maar schaken, rijden kun je niet
@baap: jij bent niet helemaal lekker. Waarschijnlijk besef jij niet dat jij zelf een gevaar bent op de weg.

Als je gewoon eens een keer doorrijdt of aan de kant gaat hoeven mensen ook niet te bumperkleven. Ook al rijd je 140 op de teller, het is niet aan jou om voor een ander
te bepalen dat hij niet een beetje mag doorrijden.
@baap: Heel stoer verhaal. Echt, ben erg onder de indruk.

Wel jammer dat de afloop een beetje een domper is… ik stel voor dat je het einde herschrijft.

Mijn 2 suggesties: ofwel de bestelbus raakt de berm, doet een slinger over de weg en schept een personenauto (liefts met zwangere vrouw + 2 kinders erin, voor extra dramatisch effect) óf bestelbusbestuurder komt verhaal halen, verliest zijn geduld en ramt je het ziekenhuis in met blijvende lichamelijke beperking tot gevolg (eentje die autorijden verhinder liefst, voor ironische waarde).

Een andere alternatieve versie zou natuurlijk kunnen zijn “iemand reed idioot, in plaats van daaraan mee te doen bleef ik verstandig en beheerst”. Ik geef toe, het is een veel minder spannend verhaal… maar wellicht wel een verhaal dat vaker verteld zou moeten worden…
@baap: Volgende keer niet remmen maar gewoon even je gas los laten, schikken ze ook van en als je het een aantal keer doet worden ze het snel zat. Remmen is gewoon te gevaarlijk. En ik heb al 25 jaar mijn rijbewijzen.
@norge: Ook de remlichten laten zien heeft meer effect. Ik raak het rempedaal gewoon even een paar keer aan zodat de remlichten even oplichten, maar zonder hard te remmen. Bovenop de rem gaan staan is natuurlijk levensgevaarlijk, zoals uit de reacties hier blijkt.
@baap: 100% met je eens. Maar denk wel aan het volgende;
Mijn opa reed een audi S8 en trapte (als het kon) graag door. Ook hij had een hekel aan klevers en liet dat op jouw manier aan ze merken. Een paar jaar geleden ging het echter mis. Vlak voor de rotonde bij Joure, die je wellicht kent, zaten een paar Marokkanen in een oude golf te kleven. Hij trapte op de rem en die paupers klapten vol achter op zijn auto waar naast mijn opa ook mijn oma zat. Dit voorval kwam uiteindelijk voor de rechters die mijn opa gelijk gaven…
Nogmaals; ik snap je reactie (en heb het zelf ook weleens gedaan), maar het kan zeker verkeerd aflopen.
Begrenzen op 140 was logischer geweest, ook in Duitsland is dat de advies snelheid.
Dat de EU het gerace met die instabiele hokken aan banden legt, daar hebben een hoop buschauffeurs het zelf naar gemaakt, ik was daarop geen uitzondering.
Niet alleen het milieu is hierbij gebaat, ook de verkeersveiligheid.
dat ze gewoon 140 op gps instellen. 120 op teller is 110 op GPS
Haha wat een prachtig nieuws, dit maakt mijn ochtend nou echt goed.

Ik rij elke dag een filnk stuk van de A15 maar omdat het daar druk is kan je dus vaak niet harder dan 120 a 130. Prima allemaal maar de busjes achter me zien waarschijnlijk niet dat ik ook achter een auto zit en gaan daardoor vaak zitten bumperkleven.

Vanaf 2014 wordt het dus lekker 125km/h rijden en de symbolische middelvinger opsteken :D
Super! Kunnen we eindelijk weer wat verder vooruitkijken op de linkerbaan. Wel zo veilig.
Ik heb een tijd bij een bezorgbedrijf gewerkt die dit vrijwillig deed met hun busjes… Zat een begrenzer op die ervoor zorgde dat de auto in de eerste vier versnellingen maar 2000 toeren kon maken, en in de 5 niet harder kon dan 130. Dat was echt een hel bij het optrekken en bij inhalen op de snelweg. 120 is nog erger… 140 lijkt me een stuk redelijker.
@fant: Dat was ze dan waarschijnlijk meer om verbruikskosten en beukeringen laag te houden dan CO2 uitstoot te voorkomen. Bedrijfsimago speelt wellicht ook nog mee. Ik kan me best voorstellen dat een bedrijf daar voor kiest, maar voor de bestuurder (en de mensen achter hem/haar op de invoegstrook) wel behoorlijk irritant ja :)
@ar156sw: Klopt, alhoewel het ding alsnog verdacht veel diesel lustte. Ik snap best dat ze het limiteren, maar het was fijner geweest als ik wat meer dan 2000 toeren mocht maken, want daarmee kun je écht niet optrekken :P
Gelukkig deed mijn werkgever dit niet, want ik ging twee keer per week over de Duitse A31 terug naar huis. Wel zo fijn als je op zo’n lang recht stuk 170, in plaats van 120 kunt. En ’s ochtends vroeg om 5 uur schoot het ook een stuk beter op.
Volgens mij heeft autoblog.nl een VAG fetish vandaag…
@C220AMG: Ga eens kijken bij VAG-week, daar hebben ze pas een fetisj
Heelmgoed initiatief, oprotten met die busjes.
Eigenlijk absurd dit. Nog los van de situaties waar je met een busje inderdaad gewoon harder dan 120 mag, is het natuurlijk betutteling van het ergste soort.

Als het ze nou om uitstoot te doen is en ze alles zo nodig op Europees niveau willen regelen, laat ze dan alle MRB, BPM etc. afschaffen en brandstofprijzen in EU gelijk trekken met in de brandstofprijs alle belasting/heffing/accijns etc. verwerkt. Dan betaalt iedereen echt naar verbruik. Exit problemen rondom olditmer, exit problemen rondom zogenaamd zuinige lage bijtellers die alles behalve zuinig gereden worden, en voor bedrijven wordt het opeens héél interessant om écht op zuinig rijden aan te sturen….
Opzich geen slecht idee voor de lichte bedrijfswagens. Hoewel de stap naar een snelheidsbegrenzer voor auto’s dan wel erg klein wordt..
Beetje slim zijn, beetje kunnen sleutelen en je hebt zo die begrenzer er uit
Ondanks dat vrachtwagen chauffeurs en busjesbestuurders hard vechten om aan te tonen dat ze echt niet met een snelheidsbegrenzerloos voertuig om kunnen gaan gaat dit in de parktijk natuurlijk meer hinder dan winst opleveren.

Want reken er maar niet op dat die kutbusjes met 120 km/u op de rechterbaan blijven. Ook niet als de ruimte er wel is.
@Alwood: linkerbaan rijders heb je nu ook al zat, dus ik denk niet dat daar enorm veel verschil in gaat zitten.
Goed idee dit. Ga maar eens in nood remmen met je koeriersbusje volgeladen met post terwijl je 160 rijdt. Lukt je niet om op tijd stil te staan.
Dit is gewoon een van de slechtste ideeën van de Europese unie die ik sinds tijden gehoord heb. Ik erger me wel eens aan het rijgedrag van bestelwagens ja, maar dat vind ik echt geen rede voor zulke drastische maatregelen. Ik bedoel: ik erger me ook wel eens aan het rijgedrag van mannen van middelbare leeftijd in een Passat of A4 (om maar wat te normen), die ga je toch ook niet begrenzen… Verder slaat het inderdaad überhaupt al nergens op om voertuigen te begrenzen onder de voor hun toegestane snelheidslimiet. En zoals al eerder door iemand genoemd, de stap naar het begrenzen van gewone personenwagens komt zo wel akelig dichtbij. Dit is eigenlijk zo’n moment dat we niet moeten pikken en in protest moeten komen, maar dat doen we niet natuurlijk (ik weet niet, ik zelf ook niet…).
Ben ik blij dat onze f250 in november al in Nederland staat.. voor ons geen begrenzer dan :):)
Wow, die nieuwste busjes worden daarmee niets meer waard. Als je kan kiezen tussen een onbegrensd tweedehandsje of een begrensd tweedehandsje zou ik het wel weten.
@btracing: Ook busjes hebben niet het eeuwige leven, en er worden veel kilometers mee gemaakt. Bovendien zitten er erg veel in de lease.
@sir_smokalot:

er zullen best wel bedrijven op inspringen om bussen voor 8 mei op kenteken te zetten. Dat scheelt in elk geval de eerste x jaar
@sir_smokalot: Dat snap ik wel, maar toch lijkt het mij in het begin zeker niet populair. Zullen er zat zijn die ‘dan maar een iets ouder busje’ nemen die wél 130/140 kan rijden.
Als ze dit bij auto’s flikken kun je binnenkort zeggen: kijk jongens wat vinden jullie van mijn gt/r ik zitm in 3.2 seconde op de top snelheid :)
En dan een grote bek over A.H. hebben.. ‘1 Europa’..
Paar mongolen bepalen alles wat jij doen moet.
Eigenlijk hebben we het er zelf naar gemaakt.
Ook bij mij bliezen de heren er vrolijk op los.
Totdat ik dan even los ga en ze er ontslag voor geef.

Het trieste is dat een wagen als een 213 Sprinter met gemak 160 per uur draait, echter de gevolgen bij plotseling remmen en of uitwijken zijn niet te overzien.
Daarom geen Mercedes meer bij ons noch VW Crafter : te onnozel snel.
Liever de wat meer gemoedeijke Renault Master met 130 pk en een 6-bak.
Die zijn van nature minder nerveus en nodigen minder snel uit tot hardrijden.

Met de Sprinter betrapte ik mezelf een keer op 140 met een tandemasser erachter, omdat het te gemakkelijk ging. Bezopen gewoon !!!!!!!

Verder maakt het qua snelheid eigenlijk geen ene ruk uit, laatst deed ik 2200 km in 1.5 dag.
Door Duitsland heen, dan kun je gewoon 120 – 130 aanhouden op je cruise control,
je rijdt ontspannender omdat je minder hoeft op te letten, je brandstof verbruik blijft binnen de perken ( 1: 12 ) dus je hoeft minder te tanken en het aller belangrijkste :
je houdt het veel en veel langer vol.

Oh, overigens die Master heeft dik 4-ton achter zijn hoeven, wilde hem inruilen maar hij loopt nog zo lekker dat we er nu 5-ton mee gaan doen.
@desjonnies: Een auto wegdoen omdat die te snel is, die had ik nog niet gehoord.. =’D
@kaasboerin:
och, vaak zijn het net kinderen-je personeel- , die lekker los gaan met Pappie’s auto’s
Bij mij is het simpel : 3 x per jaar een snelheidsovertreding en Auf Wiedersehen, Good luck, don’t call us, we call you !!!!, interesseert me niet wie je bent of wat het ontslag aan advocaten moge kosten.

Scheelt een berg in brandstofkosten, onderhoud, banden en mijn eigen gemoedstoestad.

En nachtelijk telefoontjes van : Sjonnies, ik heb een frontale aanrijding gehad en wordt nu vastgezet door de Franse polite.
Of : ik sta hier diep in Duitsland en de motor ligt in de puin……………..
Hoef je niet meer terug te komen bij ons.
@desjonnies: 3x? Dat red ik niet, daar doe ik een maand over.. :(
@desjonnies: Weet ik alvast dat ik niet bij Sjonnie B.V. zal solliciteren!
Weer een leuk regeltje bij van de EU hoera, niet dat die regel iets op mijn T3 met Subaru motor zal veranderen maar het is toch telkens een regeltje bij binnen 20 jaar zijn de enige 2dingen die nog legaal zijn in de EU sterven en werken
Het MTM busje van de foto is echt dik.. Droomauto
wagens met voornamelijk dieselmotoren beperken om CO2 uitstoot tegen te gaan?
soms zou je ze ook terugsturen naar school he….

maargoed, dit zal wel iets zijn om de gemoederen bezig te houden zodat ze stilletjes een arm euroland enkele miljarden kunnen toeschuiven. Of zit mijn alu hoedje nou gewoon scheef?
Busjesrijders op vrachtwagenrijles , de eerst 10 lessen blijven ze stoer doen en tegenstribbelen en dan nog veelal 30 lessen met de hoop op maar 1 rijexamen , vaak 2 of 3 .
“Inhalende vrachtwagens zijn al erg genoeg, maar stel je eens voor dat je nu op de drukke snelwegen hele slierten busjes krijgt, die de linkerbaan gewoonweg niet vlot vrij kunnen maken, omdat ze worden gehinderd door hun begrenzer.”

Antwoord hierop is simpel: begrensd verkeer hoort… niet… op… de… linkerbaan!
@mpwpeter:

Ik kan je nu al zeggen dat dat wel gaat gebeuren, en dat mag ook.

Al die busjes moeten zometeen om de haverklap naar links om een vrachtwagen met 80 in te halen. Al het overige verkeer mag dan lekker 120 mee kachelen, want harder gaan de busjes niet. Van even vlot inhalen is geen sprake meer.

In plaats een uniformere verkeersstroming gaan ze nog meer verschillende snelheden introduceren op die manier. Dan zit je elkaar alleen maar in de weg
Goed idee!!

Want ook met 1500kg lading rijden die dingen gemakkelijk 150km/h en harder. Alleen reageert al dat gewicht veel trager op insturen waardoor veel bestuurders teveel insturen met als gevolg dat ze op hun kant terecht komen of aan de binnenkant van de bocht in de vangrail vliegen. Als ze de eerste schuiver nog weten op te vangen dan de tweede zeker niet meer. Als dat gewicht eenmaal doet wat het wil is er geen houden meer aan. Snel invoeren dus!
Nou, het eerste wat 80% van de ondernemers gaat doen met hun nieuwe in 2014 (of later) aangeschafte bestelbusje, is naar de garage om de begrenzer te slopen.

Is toch niet normaal dit ..
@JaxDryke:
Ga er maar vanuit dat 80% van de ondernemers het geen slecht plan vindt, mits begrensd op 130.
Veel bedrijven doen dit nu al om de brandstofkosten te drukken. Trappende medewerkers zijn een grote kostenpost. Meer verbruik, meer onderhoud voor onder de streep 0 tijdswinst.
@jrk68: precies, ik snap ook niet dat de koeriersbedrijven en parcel services dit nog niet doen. Dat zijn de grootste debielen op de weg…
Onze gekozen regering is druk bezig om langzamerhand de bevoegdheden van de EU te vergroten. En dat terwijl wij in ee ferendum overduidelijk NEE gezegd hebbeb.
Gelukkig is er een burgerinitiatief om dit tegen te gaan. Hier kun je stemmen: (even naar beneden scrollen)
https://www.burgerforum-eu.nl/
gelieve ook invoeren voor leaserijders/auto’s die meer dan 20% van het originele verbruik afwijken.
@jeanclaude: mee eens. Dan moet die 20% afwijking niet te vergelijken zijn met het originele verbruik (want daarin is altijd een afwijking van 20% meetbaar) maar in vergelijking van het gemiddelde praktijk verbruik.
Laat ze eerst eens hun inkomen begrenzen, dan praten we verder.
Maak daar gewoon 130 van en ik ben akkoord.

Er is geen enkel busje dat sneller dan 130 km/u moet rijden, dus waarom klagen?
Gewoon op elke auto een begrenzer afstellen op max 110 behalve op die van mij
@gerbie waarom zou iemand mij moeten vertellen hoe hard mijn busje mag? We hebben in Nederland traject controles en politie-agenten om wegmisbruikers aan te pakken; Als ik nou 200 wil rijden met m’n vito in Duitsland waarom zou dat niet gewoon kunnen?
@shiva kortzichtige reactie in mijn opinie. Kijk eens naar de dingen die er niet zouden zijn zonder de EU. Daarnaast zou ik me eens verdiepen in het electie proces van de Europese organen. Ondemocratische zou ik het niet durven noemen. Ten slotte is een vergelijking tussen NK en de EU zo onlogische als een vergelijking tussen Lada en Audi.
@Esprit_de_Flandre Idem. @Gerbie
laat ze eerst maar eens voor ALLE voertuigen met trekhaak een begrenzer koppelen aan het gebruik van de trekhaak. NIEMAND van de mensen met aanhanger of caravan die zonder schade een noodstop kan maken bij 100km/u… wie beweert van wel mag het bewijzen! op eigen risico natuurlijk.
Van mij hoeft het niet, zo vaak zit er nou geen busje te kleven. En als ze dat wel doen kan dat nooit lang duren, of je moet zelf links blijven hangen?

In ieder geval geen 120 doe dan 130/140, en zeker niet zoals sommige mensen zeggen 100, zit jij zelf achter 20 bestelbusjes op de linkerbaan die “volle gas” rijden.
Wat is per definitie een busje? In België zijn er geen apparte kentekens voor.
@driftkicker:
Gaat nergens over, ooit eens mee gereden met een VW Multivan 3,2 V6 van € 88.000.
Die apen in de EU zien echt geen verschil tuissen een multivan of transporter :)
En die begrenzer kan er natuurlijk niet af…
Wat een onzin. Die gasten snappen tenminste wat de bedoeling is op een snelweg: DOORRIJDEN. Het zijn al die truttebollen en slome sukkels die schrikken van een paar koplampen. Oh oh oh oh oh wat erg. Laat die dan toch in vredesnaam rechts blijven rijden. Hebben ze nergens last van.

Zet liever een snelheidsbegrenzer van 100 kmh op al die auto´s met 0% bijtelling!!!!!
doe dan een gps snelheidsbegrenzer zoals de gtr dat in japan heeft, past automatisch het snelheidslimiet aan.
Ach, als het al gaat gebeuren worden al die begrenzers er toch meteen afgerukt.. EN TERECHT!
Waarom moeten de bouwvakkers in het oosten in het weten werken en andersom, zo heb je juist veel busjes verkeer in de ochtend n de avond
Als dit wordt door gezet door de mannen van brussel dan kan iedereen zijn borst nat maken.
Als het in het kader van het milieu vervuiling valt worden eerst de busjes begrensd dan de snelle Audi
BMW
Volvo
Hummer
enz
ook begrensd dat is gewoon een kwestie van tijd.
Dus iedereen hierboven een grote mond heeft over een bestelbus heeft rijd binnen 5 jaar ook gewoon begrensd rond…..
Ook word de sfeer op de weg niet beter stel je voor je rijd s’ochtends rond een uur of vijf op een 130 km weg en dan gaat er vlak voor je een bestel bus een vrachtauto in halen of een andere bestelbus,dan ontstaat er nog meer irritatie op de weg……..
Dus worden we hier beter van ik denk het niet…….
Of met zijn allen begrensd of niet……

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).