Een prangende vraag voor velen, de leukste snelle stationwagon voor 10K aan euro’s.
In de Autoblog Advies-rubriek krijgen we geregeld een hoop aanvragen, waarvoor dank! Nog altijd zijn het er meer dan dat we kunnen publiceren. Mocht jouw aanvraag nog niet behandeld zijn, kijk dan even in dit overzicht of doe nog even een aanvraag hier. Het helpt uiteraard door zo specifiek mogelijk te zijn.
Een categorie die we bovengemiddeld vaak voorbij zien komen is de leukste snelle stationwagon voor niet al te veel geld. In heel gevallen is de user-case hetzelfde. Meneer moet elektrisch/PHEV rijden van de zaak. Zo’n extreem capabele doch on-inspirerende generieke, rijdende zetpil is fiscaal aantrekkelijk, maar als het om autorijden gaat zo spannend als de erotische tijdschriftencollectie van Andries Knevel.
Zoektocht leukste snelle stationwagon onder de 10k
In dit geval zit Jeroen – een Autobloglezer van het eerste uur – met eenzelfde situatie. Nee, niet de bovengenoemde lectuur, maar om een leuke auto naast zijn huidige auto te zoeken. Hij rijdt namelijk zakelijk een VW Golf eHybrid. Ten eerste vind Jeroen dat we niet zo moeten zeuren op de Golf 8, hij kan het namelijk prima vinden met met de auto.
Maar er mag dus iets naast komen voor de privékilometers. Iets met wat meer pit en vooral met wat beleving. Het hoeft niet zozeer snel te zijn, maar wel een beetje leuk. Jeroen heeft zijn vrouw zover gekregen dat ze het ook prima vindt. Voor haar is het het belangrijkste dat het een crossover of stationwagon is, zodat de auto voor ritjes naar het station, school, supermarkt en boekwinkel gemaakt kunnen worden.
De wensen en eisen voor de leukste snelle stationwagon voor 10K kun je hieronder bekijken:
Huidige / vorige auto’s: | Volkswagen Golf eHybrid |
Koop / lease: | Koop (de Golf is lease) |
Budget: | 10 mille |
Jaarkilometrage: | 15.000 |
Brandstofvoorkeur: | Benzine |
Reden aanschaf andere auto | Zoek de leukste snelle stationwagon voor 10k |
Gezinssamenstelling: | 1 kind en een hond (en mijn vrouw en ik) |
Voorkeursmodellen: | Duits premium is altijd goed, maar hoeft niet |
No-go modellen: | Diesels, saaie auto’s |
Hoe komen wij aan de cijfers?
- Verbruik: Spritmonitor
- Brandstofprijs: United Consumers, € 2,219 per liter 95
- Verzekering: gemiddelde van meerdere aanbieders (WA+, inwoner Utrecht, 40 jaar, 10 schadevrije jaren)
- Motorrijtuigenbelasting: Belastingdienst
Volvo V50 T5 AWD Summum
€ 8.999
2005
145.000 km
Wat is het?
Een hele chique en praktische Ford Focus ST, eigenlijk! De V50 staat op hetzelfde Global C-platform én heeft de motor van de Focus ST. Of nou ja, die Focus heeft een Volvo-motor. Dat is meteen wat de auto heel erg bijzonder maakt, een roffelende vijfcilinder De Volvo V50 is eigenlijk een C-segmentauto gepositioneerd als een D-segmentauto. Voorin zit je uitstekend, maar achterin is ‘ie vrij krap. Een grote plus van de auto is zijn exterieurdesign, want wat het is het toch een fraai model, zeker na een paar modificaties (zoals @martijngizmo heeft gedaan).
Hoe rijdt het?
Niet zo scherp als een Focus ST, helaas. Daar staat tegenover dat de V50 wel een stukje comfortabeler en relaxter is. De zitpositie is puik en naar tegenwoordige maatstaven is er behoorlijk wat stuurgevoel. De motor is in dit geval een belangrijk onderdeel van de beleving. Die vijfcilinder klinkt niet alleen geweldig, maar sleurt er ook keurig aan. Je kan ze nog redelijk oppeppen, mocht je 220 pk niet voldoende vinden. De toevoeging ‘AWD’ past op zich wel bij de auto, maar het is niet het meest feilloze systeem. Het voegt ook wat extra gewicht en frictie toe, dus een hoger verbruik. Maar ja, als je je daar zorgen om maakt, moet je deze auto niet overwegen. Lees hier de bevindingen van @wouter.
Kosten Volvo V50
- Verbruik: 1op 10,28
- Brandstofkosten: € 270
- Gewicht: 1.452 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 82
- Verzekering: € 50
- Totale kosten per maand: € 402
Onderhoudsprognose
Volvo zijn enorm betrouwbaar toch? Bwoah, dat is niet helemaal waar. We geven toe dat die motoren ge-wel-dig zijn. Uiteraard dien je er wel goed voor te zorgen, wil je ‘m 5 ton laten halen. De rest van de auto is niet zozeer extreem slecht, maar het is een Ford van bijna twintig jaar oud. Dat betekent bovengemiddeld veel roest. Ook elektronische issues kunnen voorkomen. Bekijk hieronder het aankoopadvies.
Afschrijvingsprognose
Hier zit je safe! Waar je meer kwijt bent aan onderhoud, win je wat met het onderhoud. Vlotte Volvo stationwagons met een vijfcilinder zijn gewoon prima handel in Nederland. We gaan niet verkondigen dat het een ‘risicovrije’ investering is, want dat zou misleiding zijn. Wel denken we dat je over drie jaar nog altijd 6-7 op brengt als de V50 in goede staat is (en de inflatie binnen de perken blijft, uiteraard).
Alfa Romeo 159 1750 TBI Distinctive (939B)
€ 9.400
2010
150.000 km
Wat is het?
De ultieme Autoblog Advies-auto! Deze auto heeft dankzij deze rubriek een legendarische status. Het is de Alfa Romeo 159 zoals deze van het begin had moeten zijn. Iedereen heeft het over het gewicht bij deze auto, maar dat valt op zich wel mee. De 156 (zijn voorganger) was veel kleiner en (dus) lichter. Het is nog altijd een bloedmooie auto om te zien. Mooier dan zijn opvolger? Misschien wel. En je hebt dus ook een stationwagon variant! We zochten een Ti, maar die sportieve aankleding kon je alleen krijgen met ‘mindere’ motoren.
Hoe rijdt het?
Op zich wel goed. Tip: monteer de Bilstein B12 Sportline-it met Eibach veren. Dat is wat Prodrive deed voor de Brera S en het transformeert de auto. Wij hebben dat ook gedaan met onze 159 duurtester. De besturing is het hoogtepunt van de auto, de stabiliteit op hoge snelheid is ook een pre. Schakelen is ook een genoegen met heerlijk korte slagen. Over die motor is iedereen enthousiast, maar het is ‘gewoon’ een eenvoudige turbomotor. Heel erg snel is ‘ie niet en het verbruik is alsnog best hoog. Een Squadra-kuurtje doet wonderen, als je de leukste snelle stationwagon voor 10k zoekt, maak je ‘m voor een paar honderd euro snel in plaats van vlot.
Kosten Alfa Romeo
- Verbruik: 1 op 9,21
- Brandstof: € 302
- Gewicht: 1.455 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 82
- Verzekering: € 55
- Totale kosten per maand: € 439
Onderhoudsprognose
Het is niet zo erg als ‘het internet’ je wil doen laten geloven. Dat wil niet zeggen dat er geen aandachtspunten zijn bij deze Alfa Romeo. De transmissie is de beruchte M32, alhoewel deze in de 1.7T ietsje beter is. Check ook even het subframe, dat wil nog weleens roesten. Als dat nog niet het geval is: haal de bodemplaatbescherming weg. Daar blijft namelijk het vocht in hangen. Bekijk ook ons Alfa Romeo 159 aankoopadvies:
Afschrijvingsprognose
Je moet eigenlijk de TI-uitvoering hebben voor maximale restwaarde, maar de vraagprijzen beginnen nogal een beetje melig te worden. De 1.7T heeft al de grotere Brembo’s. Dat gezegd hebbende, de motor is wel degene die iedereen wil, dus van de 159’s is dit de juiste. De vraagprijzen zijn relatief hoog, maar de omloopsnelheid is niet heel erg hoog.
BMW 325i Touring Executive (E91)
€ 9.950
2009
185.000 km
Wat is het?
De laatste echte BMW die iedereen lijkt te vergeten. Het bewijs dat nieuwe niet beter is. De E9X-generatie biedt nog alle BMW-kenmerken waardoor het merk is groot geworden. Alhoewel de E91 echt een D-segment auto is, is de ruimte niet overdadig. Voorin zit je heel erg goed (lekker laag), maar achterin is het heel erg krap.
Hoe rijdt het?
Deze BMW 3 Serie rijdt zoals een BMW moet rijden. Excuses voor alle mensen met een nieuwe BMW, maar dít is hoe het hoort te zijn. Een zijdezacht spinnende atmosferische zescilinder lijnmotor, ietwat hakerige handbak en achterwielaandrijving. Wat we ook vaak vergeten: de besturing! Die is in de E91 nog vol gevoel, precies en met de juiste weerstand. Zeker met het sportonderstel en non-runflats rijdt het echt magistraal. Zeker voor het geld. Een beleving als deze ga je voor 10 mille nergens anders vinden (nou ja, totdat we bij de Yolo zijn aanbeland). Om de titel ‘leukste snelle stationwagon onder 10k’ te mogen verdienen, mag ‘ie overigens ietje sneller zijn. Een latere 325i kun je vrij makkelijk naar 265 pk chippen.
Kosten BMW 3 Serie
- Verbruik: 1 op 11,7
- Brandstof: € 237
- Gewicht: 1.495 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 82
- Verzekering: € 60
- Totale kosten per maand: € 379
Onderhoudsprognose
Duits en degelijk slaat vooral op de inkomstenstroom voor de garagehouder. Als je gaat voor de N52-motor, hoef je je eigenlijk alleen zorgen te maken over de waterpomp. De N53 heeft wat meer tuningspotentie, maar ook ietsje meer aandachtspunten (met name de injectoren en interne vervuiling). Verder moet je geld apart houden voor het onderstel. E90’s kunnen enorm trillen. Het luistert heel erg nauw dat alle draagarmen, veren, dempers en dergelijke in goede staat zijn. Bekijk hieronder het aankoopadvies van de BMW 3 Serie (E90):
Afschrijvingsprognose
Het zijn nu oude BMW’s waar niemand naar omkijkt. Dus reken in het begin nog even op een lekkere afschrijving. Er gaat – zo denken wij – wel een periode aanbreken dat er veel exemplaren niet meer zijn en we er achter komen dat een gechipte 328i F30 sneller is, maar dat dat dan het ook is. Een nette BMW is gelukkig altijd goede handel. Tip: zorg dat je een versie met sportstoelen hebt.
YOLO: Audi S4 Avant (8E, B6)
€ 9.995
2004
170.000 km
Wat is het?
Huh, wat, zijn deze al zó goedkoop? Destijds waren ze 75 mille (voor opties) en tegenwoordig gaan ze voor 10 weg. Het is het topmodel van de A4-reeks in 2003. Toen was CO2-uitstoot nog een fabeltje en was het normaal om een 4.2 V8 in het vooronder van een middenklasser te lepelen. Maar het is niet alleen die V8. Dit was de laatste subtiel snelle Audi. De modellen hierna kregen die enorm gapende Single Frame-grille. Het interieur is een hoogtepunt met dure materialen, uiterst secure afwerking en hoogwaardige uitstraling. De optionele Recaro-sportstoelen zitten episch. Oh, ook hier een krappe achterbank.
Hoe rijdt het?
Goed, mits je ‘m juist in zet. Het is niet – zoals de BMW M3 van deze periode – een enthousiaste stuurmansauto. Wel is de Audi S4 zeer capabel. Oh, en onder verraderlijke weersomstandigheden is de auto ook nog snel en controleerbaar. Die genoemde M3 rijdt je in de regen helemaal zoek. De handbak is niet de beste in zijn soort, maar een matige handbak is altijd leuker dan een automaat. Uiteraard zal een zekere collega beginnen over onderstuur en een motor voor de vooras, maar het stuurt nog best aardig, al had de besturing wil iets directer gemogen. Uiteraard is de reden om deze auto te kopen die goddelijke 4.2 liter achtcilinder.
Kosten Audi S4
- Verbruik: 1 op 7,13
- Brandstof: € 390
- Gewicht: 1.645 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 91
- Verzekering: € 85
- Totale kosten per maand: € 566
Onderhoudsprognose
Er is een reden dat S4’s zo betaalbaar zijn en dat is het onderhoud. Het hele internet zegt dat de distributiekettingen vervangen moeten worden. Dat is soms het geval en dan moet je het blok eruit halen. Dat is hoofdzakelijk de reden dat ze zo goedkoop zijn. Doe er je voordeel mee, maar houd dus 2-3 mille apart voor het geval dat er iets gebeurt. En dan nog 2-3 mille of voor onvoorzien dingen. Zie het zo: deze auto zit vol met techniek die je normaliter in een Audi A8 vindt, maar dan gepropt in een A4.
Afschrijvingsprognose
Je zou denken dat deze Audi’s op de bodem zitten. Toch kunnen Audi S-modellen verrassen met enorm lage prijzen. Scheid het kaf van het koren. Het heeft echt zin om 2-3 mille te betalen voor een net exemplaar. Die verkoop je altijd wat sneller door. De logica zou dicteren dat deze auto’s ietsje meer waard beginnen te worden, maar dat durven wij niet te zeggen. Voorgaande onzin uitgekraamd hebbende, het zal allemaal wel meevallen qua afschrijving.
Conclusie leuke vlotte stationwagon voor 10 mille
En wat moet je dan kopen? Dat is een lastige. Het is sowieso AB Garage-esque advies geworden. @MartijnGizmo heeft een Volvo V50 gehad en ondergetekende een 159 en 325. De keuze is daarom best lastig, zeker omdat deze reuze is. Er hadden zo nog een paar auto’s bijgekund. Ons advies is daarom een bijzonder: ga voor de Audi S4! Al deze auto’s gaan je geld kosten qua onderhoud. We zagen dat keurig onderhouden S4’s ook best voordelig zijn.
Dus als de distributieketting gedaan is en de auto sindsdien niet 2 ton gereden heeft, kun je er ook weer tegen aan. Maar in principe drukte dit advies ons met pijn de neus op de feiten. 4 unieke auto’s: een beeldschone Italiaanse wagon, een BMW met atmosferische zescilinder, een Volvo met vijfcilinder turbo of een Audi middenklasser met V8. Deze auto’s spreken een dode totaal die klinkt als engeltjes in je oren piesen. De leukste snelle stationwagon onder de 10k is alleen niet de verstandigste, maar dat was de vraag ook niet.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droomauto.
kniesoor zegt
Nooit met een S4 Avant gestuurd, dus geen idee hoe het rijdt. Maar die V8 klinkt verrukkelijk, zo leert de oorvaring. Dat alleen is al bijna reden genoeg om voor zo’n ding te gaan.
kennone zegt
De motor geeft enorm veel beleving maar het is niet echt een stuurmans auto. Bergen onderstuur al het al iets vochtig is en echt snel is het ook niet.
alcantara zegt
Brabus 850 Shooting Brake, of telt dat niet als station?
Rokende Wielen zegt
Lijkt mij een top-advies, welke je ook zou pakken voor elk is er wat te zeggen om het wel of niet te doen. Een vier-, vijf-, zes- of acht-cilinder? Ik zou dan toch voor die laatste gaan 😋
pa045 zegt
Een V50 T5 is zeker te krijgen voor het hierboven genoemde bedrag. Wil je echter een echte met goede geschiedenis en een geregistreerde kilometerstand van rond de ton, zit je een stuk hoger. Dan heb je wel een auto waar je echt niet veel issues mee gaat krijgen. Zeker niet in vergelijking met de overige auto’s uit dit lijstje.
EJS zegt
Een 95 met een turbo motor, zou mijn keuze zijn.
Johanneke zegt
Ja ik ben hier echt te saai en bang voor. Zou doorsparen voor iets dat ruimer en betrouwbaarder (lees nieuwer) is.
Terwijl je eigenlijk maar 1x leeft en gewoon die S4 moet nemen.
dutchneon zegt
Zeker de S4 iets leuks moet er ook echt uitspringen…. de volvo is nog wat te burgerlijk en de Alfa niet echt snel, zeker niet in vergelijking met de audi.
Bovenden die Audi heeft inderdaad een fantastische sound
cvoo zegt
De 159 met 1750tbi motor is er zeker wel als TI uitvoering geweest. Te herkennen aan de 18 inch multi-spaak wielen en het dikke lederen sportinterieur met de contourlijnen in het midden. Later werd dat sportinterieur in het midden voorzien van alcantara. Persoonlijk vindt ik het eerste type TI interieur vele malen mooier. Prachtige auto en zo’n 10 jaar geleden nog naar gezocht. Helaas is de kofferbakruimte niet groot en ook niet handig ingedeeld (het moest helaas een praktische auto worden..).
William zegt
SAAB 9-3 Aero?
volleyrock zegt
Zelf een paar maanden terug voor een soortgelijke keuze gestaan. Zocht zelf alleen wat ouder, jaren 90 spul. Zelf gegaan voor de Audi a4 B5 generatie
Uiteindelijk altijd iets kiezen met meer dan vier cilinders. Echt snel worden ook bovenstaande keuzes toch niet, dus kies dan voor een en goede en fijne loopcultuur.
Kleine toevoeging: geld kost het sowieso wel, maar ga echt voor een sluitende onderhoudshistorie.
tenaci zegt
Zijn er voor 10k geen IS300 sportcross’ te vinden?
DeWitteCondor zegt
Dat denk ik wel maar dat is eigenlijk meer een hatchback dan een echte station.
sanderz28 zegt
Skoda Octavia vrs?
Robert zegt
Leuke suggestie, maar behoorlijk zeldzaam. En wat er op MP staat én binnen budget valt, heeft al redelijk een astronomische km-stand op de teller staan, iets wat dus gewoon serieus (meer) onderhoud gaat verlangen als je er ook 15dkm per jaar mee gaat rijden. In Duitsland vind je op Mobile.de nog wel een handvol leuke exemplaren binnen dit budget, maar bedenk wel dat je dan een 2.0 TFSI rijdt uit de bouwjaren dat die motoren nog serieuze issues konden hebben qua betrouwbaarheid en olieverbruik. Een sluitende onderhoudshistorie is dan wel een eerste vereiste.
shicomm zegt
Die golf moet toch vies veel kosten in de lease blijkbaar…
Dat je binnen budget iets kunt vinden is tot daar aan toe maar dan houd je nog maar amper iets over om je nieuwe aanwinst op straat te kunnen houden..
Dan kun je natuurlijk gaan knijpen op onderhoud maar dan ga je eigenlijk dezelfde kant op als met een leaser ; aan het eind van de rit sta je zonder auto en met een lege knip…
mark383 zegt
Subaru Legacy Touring 3.0R?
Gele Koplamp zegt
Nooit voor die 159 gaan. Zou ik absoluut afraden 😅
racerx zegt
Ik ook. Versnellingsbak lagers zijn van chocolade, veerschotels roesten, dorpels roesten en het subframe ook. Als je pech hebt is de olie retourleiding van de turbo nog origineel, dan kun je ook alvast uitkijken naar een nieuwe turbo.
1,5 jaar eigenaar geweest van een 159 TBi, een 2010 met 90.000 aantoonbaar gereden. Na bijna 3K ongeplande kosten binnen 1,5jr (deels voor de garagehouder) was ik er klaar mee.
drtim zegt
Wat waren Audi’s toen nog fraai..
dunhozzie zegt
@willeme waarom niet een maatje groter in de Yolo? Ik zie E500’s, 545’s A6 4.2’s. Sure, duurder qua bezit maar daar is die categorie toch voor?
Dutchdriftking zegt
@Willeme: de 1750TBI heeft de C635 versnellingsbak welke heel anders is dan de M32. Aangezien deze de 480nm van mijn JTDm aankan denk ik dat deze echt wel hufterproof is. Voor minder dan 10k een 159 met 1750TBI is een nette non TI, of een minder nette TI. Je kunt ook TI onderdelen later monteren, of eentje importeren. Als de auto met name door de vrouw gereden gaat worden dan zijn die grote 19 inch wielen in combinatie met stoeprandjes wellicht parels voor de zwijnen…
racerx zegt
Helaas… de TBi heeft ook de M32, aan den lijve mogen ondervinden.