Leven als een Tesla-rijder: files omzeilen via de busbaan

Auteur: , 55 Reacties

Jij dacht dat onze overheid er alles aan deed om elektrisch rijden te promoten? Kijk dan eens naar Noorwegen, waar je als Tesla-rijder zelfs de normale verkeersregels aan je laars kunt lappen.

Pak de busbaan in je Noorse Tesla

Het ergst van alles? Ze zijn er nog trots op ook, getuige onderstaande video. De bestuurder in kwestie mocht namelijk de busbaan gebruiken, aangezien de vriendelijke Noren deze ook openstellen voor elektrische auto’s. Handig, vooral als je regelmatig tijdens spitsuur richting kantoor of huis rijdt.

Tel daarbij op dat het de Noorse schatkist geen kroon kost om de busbanen open te stellen en je begrijpt hoe goed dit idee eigenlijk is. En het werkt, want de Tesla is samen met de Nissan Leaf de best verkochte auto van Noorwegen. Oké, het helpt natuurlijk ook mee dat de belastingtarieven voor deze auto’s iets gunstiger zijn en dat je geen tol of parkeergeld hoeft te betalen, maar toch: wij zouden toch het meest genieten van het inhalen van een kilometerslange file.

Dislaimer: Noren zijn slimme mensen, dus de bijrijder heeft de video gemaakt.



55 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Ja en? Wat is nou eigenlijk het probleem?
Wtf dat is toch discriminatie tegenover de rest van het volk?
@arii: net als dat het discriminatie is dat trams voorrang hebben in de stad? Wat een kul. Ik vind het wel iets hebben. Iedereen staat stil in de file van alles uit te stoten zonder nut (want het rijdt niet), terwijl de Tesla of Leaf geen grammetje CO2 uitstoten en dus ook niet bezig zijn om nutteloze rook de lucht in de blazen.
@stfu: ter aanvulling: laten we eerlijk zijn. Als je van huis naar werk rijdt over saaie wegen met files: waarom zou je dan nog een brandstofauto willen? Het rijdt ook nog eens vervelender dan bv die Tesla. In het weekend of tijdens vrije uurtjes gewoon een leuke brandstofauto kopen, maar verder heb je niks aan zo’n oliestoker met een inhoud van 1.2.
@stfu: wat denk je dan da zo’n tesla kost?
@patab: je mag ook met een twizzy, leaf of zoe over de busbaan of welk elektrisch voertuig dan ook, zelfs als het een tweedehandsje is dus hoe lang zal het duren voor de busbaan vol staat?
@kobus1967:
Dat probleem is er al, AB heeft daar zelfs al een artikel aan gewijd..
@patab: daar ook geen hol, omdat subsidie.
@stfu: jij bent geen brandstof auto waard !!
@hoonigan247: En waarom dan niet? De wereld is groter dan een jongenskamer vol posters met supercars.
@sydney: je kan toch niet op AB zitten en elektrische “autos” mooi vinden of dat boven een echte auto kiezen
@hoonigan247: dan heb jij nooit zo’n Tesla gereden. Heb ‘m ooit een weekend geleend van een kameraad van me. Ik ben een petrolhead en veel moois mogen rijden, maar die auto maakte veel indruk. Niet zozeer vanwege zijn snelheid, maar eigenlijk alles van die auto. En nogmaals: voor dagelijkse werkritten word ik niet vrolijk van mijn eigen auto, die Tesla vond ik echt veel ontspannender.
@stfu: klopt !! Ik ben ook niet van plan om ooit in een elektrisch hok te zitten laat staan rijden ! Ga liever met veel stress in een echte auto zitten dan ontspannend in een elektro ding ;)
@hoonigan247: nou sorry hoor, maar ik ben petrolhead door hart en nieren. Ik geniet zoveel van het doorhalen van een benzineauto, door alle versnellingen en toeren heen. Maar ik snap wel waarom mensen toch elektrisch rijden doordeweeks. Het kost minder als je consequent oplaad, belastingtechnisch is het ideaal en je krijgt er allemaal kleine voordeeltjes mee. Zolang ik in dagelijks verkeer een beetje leuke geluidsinstallatie heb, vind ik het prima. Handbak en benzine is leuk, maar in de file heb je er toch niks aan. In het weekend lekker knallen met die 6 cilinder van mij, doordeweeks helaas afzien, maar wel in alle stilte en comfort. Maarja, wie ben ik om dat te roepen. Ik koop binnenkort een BMW E36 6 cilinder als daily.. Om mijn E46 328i netjes te houden in een garage..
@stfu: Dat is allemaal leuk en aardig, maar door al die stompzinnige subsidies in Nederland zijn de elektrische auto’s idioot duur. Dat zag je met de Prius die op de dag dat de bijtelling omhoog ging spontaan 12.000 euro goedkoper werd.

En daardoor is elektrisch rijden voor de gewone middenklasse die zijn eigen auto moet betalen bijna onbereikbaar.
@stfu: dus zou het andersom moeten zijn!!!!!! Het elektrische spul in de file, stoten toch niets uit, en de rest snel doorrijden i.v.m. het milieu, toch? Of is het dan wel ineens discriminatie? :)

@launchcontrol: je hebt helemaal gelijk ! Is ook heel logisch
@arii: misschien moet je is opzoeken wat discriminatie betekend. Ongelijke behandeling staat niet gelijk aan discriminatie!
Verkeersregels aan de laars lappen om vervolgens te zeggen dat het van de overheid mag. Dat maakt het eerste dus onwaar.
@stfu: Dat is nou een mooi staaltje clickbait.
Off topic: na het zien van de video kan ik niet meer naar beneden naar de reacties scrollen met de iOS app!
@Robinveerman42: ach joh, de meeste reacties hier slaan toch nergens op ;-)
@robinveerman42: Precies hetzelfde probleem hier. Na het overnieuw openen van de post lukt het weer wel. Hopen dat dit wordt gefixt in een update.
@Corrado16v: OPnieuw ;)
On-topic: goed idee, mogen ze hier ook invoeren. Hoef ik niet achter zo’n lelijke Leaf staan te wachten.
@Henk_he: Overnieuw staat tegenwoordig gewoon in het Groene Boekje heb ik begrepen. Maar toch fijn dat je me even corrigeert. Mag ik je doorverwijzen naar taalblog.nl voor je komende linguïstieke uitspattingen?
toch een beetje de omgekeerde wereld. Laat de vervuilende auto’s uitgebreid in de file ronken en de schone erlangs rollen. Andersom zou een stuk gunstiger zijn voor het milieu!
Norge, kom maar door ;)
Knap, zo’n Noorse bijrijder die vanaf de linkerstoel filmt!
Zal daar over een tijdje ook wel file op staan haha
De busbaan ziet er aardig druk uit…
Woon je in Noorwegen, een land waar relatief geen hond woont, en dan sta je toch nog in de file. Doe toch iets fout volgens mij…
@henrie: In Australië wonen iets meer mensen dan in Nederland.En dat in een land bijna zo groot als de VS.Ook down under sta je rondom de grote steden soms gewoon in de file.Hoe dat komt? Daar wonen veel mensen.En in the Bush of Outback niet, en niet voor niets.Zo zijn er heel,heel veel plekken op deze wereld.
Mischien,heel misschien dat eenzelfde scenario ook voor Noorwegen opgaat.

Voor verdere vragen: Zie de Bosatlas of @norge
@sydney: Ja, zou het dat dat voor Noorwegen ook geldt? Nou, fijn dat je dat even voor mij uitlegt. Voor de rest heb je mijn punt hopeloos gemist. Toch jammer…
@sydney: Mensen zijn net schapen..
@norge: ben jij al overgestapt naar een elektrische auto om deze doorrijtechnische reden?
@matje140: Nee, ik heb liever een auto waar je zomaar mee op vakantie kunt..
@norge: ga jij, wonend in een prachtig land als Noorwegen dan nog naar het buitenland met de auto op vakantie?
@matje140: Wie heeft het over buitenland?
@norge: hmmmm, heb me toch even vergist in de oppervlakte van Noorwegen, mijn excuses. Laat ik mijn vraag herformuleren: is het in Noorwegen nodig om meer dan 400 kilometer te rijden om op een mooie vakantiebestemming te komen? Overigens begrijp ik het volledig dat je niet aan de elektrische auto wilt, ik zou er zelf ook een hekel aan hebben om elke ±400 kilometer een half uur stil te moeten staan om op te laden………
@matje140: Mooie bestemming? Dan kan ik thuisblijven..
@matje140: dus omdat je een paar keer per jaar meer dan 400km moet rijden en je dan gemiddeld twee keer meer moet stoppen en dan een half uur langer hebt (voor beter eten en een langere plas) laat je alle voordelen en geneugten van de Tesla aan je voorbij gaan? Er moet een betere reden zijn.
@norge: Norge heeft nog niet op de kaart gekeken waar alle Superchargers aangegeven staan. Het wemelt werkelijk van de SC’s in Noorwegen. Je kunt overal heen. Aktueel is de meest noordelijke SC die bij Setermoen. Pas bij Alta en verder moet men aan de 22kW AC laders bij bv. Hotels maar dat is geen problem. Volgend jaar moet de SC in de buurt van Alta ook klaar zijn.

Ik rijd hier in Zwitserland ook naar ski-gebieden of gewoon lekker de bergen in. Met een Model S een stijle bergpas op blazen is gaaf.

Dit konijn gaat in 2015 een vakantie/road-trip van Zwitserland naar Nordkapp maken. Alles via de SuperChargers want…
…wait for it…
… dat werkt echt.
Ik wil best een elektrische auto kopen maar niet met een stekker.
Zodra er een waterstofmotor in zit en er een een waterstof tank infrastructuur is wil ik graag elektrisch gaan rijden.
Norge reageert niet. Staat hij misschien in diezelfde file? En autorijden en telefoon in je handen mag daar ook niet, dus.
Leuk om als die milieuliefhebbers hieronder weer te zien. Uit onderzoek was gebleken dat het qua uitstoot geen verschil maakt of je elektrisch rijdt of niet. Zo is er met elektrisch een grotere hoeveelheid fijnstof die vrijkomt van het asvalt wat ook schadelijk is. En die elektriciteit is zeker ook zo groen als gras. Terwijl de stroom van een kolencentrale door hetzelfde draadje loopt. Ik vind het allemaal te overdreven altijd weer die uitstoot over de auto’s,kijk eens wat een jumbojet uitstoot of zo’n groot containerschip. Als je daar wat meer eisen op legt bereik je veel meer naar mijn idee.
@jordip: Psst, ooit van waterkracht centrales gehoord?
@norge: ja daar heb ik al van gehoord,maar ik heb ook gehoord dat het in Nederland niet relevant is omdat er bij ons weinig hoogteverschil is wat toch belangrijk is. Ojaa en we hebben weinig grote meren wat ook op de ingrediëntenlijst staat :)
@jordip: Hoop Noorse stroom wordt verkocht aan Europa…En die Noorse stroom kan niet groener zijn..
@norge: Er ligt zelfs een hoogspanningskabel tussen Noorwegen (Feda) en Nederland (Eemshaven) om die reden…
@jordip: je slaat de plank volledig mis, vervoer op het water is het schoonste wat er is, er gaan honderdduizenden containers op zo’n schip.
@jordip: als je het onderzoek in kwestìe had gelezen, zou je beseffen dat het op losse grond stoelt. Het hangt aaneen van spuug en aannames. Nergens empirische gegevens om de claims te ondersteunen, enkel extrapolaties van de schaarse laboresultaten die ze konden vinden.
@jordip: “was gebleken”, dat geloof ik wel. Verder niets meer gelezen of alleen selectief? Er is meer dan genoeg materiaal van serieuze (academische) bronnen dat het tegendeel inmiddels wel aantoont. En aangezien de batterijen voortdurend beter worden, de levensduur van de EV steeds langer, en de energiebronnen steeds schoner, verliezen de tegenargumenten voortdurend aan kracht.
Deze voordelen worden herzien in 2017 of bij 50000 verkochte haarfdrogers..
Hier in Nederland zou de ene na de andere idioot zijn auto vlak voor die van jou gooien zodat je niet door kan rijden. Eigen rechtertje spelen is nog steeds erg hot hier…
Mooi geluid. -_-

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).