
Het OM heeft besloten om alle focusflitsers uit te schakelen.
Sinds mei hebben we weer een nieuw soort flitser in ons land: de focusflitser. Deze flitst genadeloos iedereen die met z’n telefoon bezig is tijdens het rijden. Zoals collega @nicolasr eerder al schreef verschijnt de focusflitsers op steeds meer plekken in het land. Zo verscheen er afgelopen maandag een focusflitser midden op de N50 bij Kampen.
Dat was natuurlijk niet de bedoeling. De focusflitser leek niet zo goed bestand tegen de stevige wind. Gelukkig raakte alleen de focusflitser zelf beschadigd, maar voor hetzelfde geld was ‘ie bij iemand door de voorruit geknald.

“Hoe dat is gebeurd en of de wind aanleiding is geweest, wordt op dit moment nader uitgezocht,” aldus een woordvoerder van het OM tegenover de Stentor. We gokken dat het inderdaad de wind was (kijk maar eens naar de bomen op de foto’s), maar je weet het nooit. Misschien heeft een boze automobilist ‘m wel omgeduwd.
Om het zekere voor het onzekere te nemen heeft het OM besloten om alle focusflitsers van dit type op non-actief te zetten. Een uitgeschakelde focusflitser kan ingeklapt worden, wat de kans op omwaaien aanzienlijk kleiner maakt. Maar let op: er worden twee types focusflitsers gebruikt. De flitsers van de andere leverancier zijn nog wel actief.

Het aantal focusflitsers is op dit moment nog beperkt in Nederland. Er staan in ieder geval exemplaren in Den Haag, Utrecht, Haren, West-Grafdijk, Leeuwarden en Eindhoven. En natuurlijk bij Kampen, want die was omgeflikkerd. Uiteindelijk moeten er vijftig stuks geplaatst worden door heel Nederland.
Focusflitsers zijn bedoeld om het verkeer veiliger te maken, maar dan moeten ze natuurlijk zelf ook veilig zijn. Dat is het OM dus aan het uitzoeken. Tot die tijd staat een deel van de focusflitsers dus op non-actief en kun je lekker op je tele… eh… je ogen op de weg houden.
Fotocredit: Rens Hulman Fotografie / Rens Hulman





Schade aan de flitspaal zelf, verminderde inkomsten door minder boetes, afgenomen verkeersveiligheid door ontbreken flitspalen . . . duur geintje voor de belastingbetalers annex weggebruikers.
Lijkt mij een eenvoudige aanpassing door de leverancier, gewoon wat gewicht toevoegen of contragewicht.
Van mij mogen er nog wel honderden focus flitsers bij, is heel wat beter voor verkeersveiligheid dan normale flitspalen of traject controles.
Volledig mee eens, iemand die 10 km te hard rijdt maar goed oplet is veel minder gevaarlijk voor het verkeer dan iemand die met 90 over de linkerbaan al glurend op zijn telefoon wat doorsukkelt. Vorige week zondag op de A2 nog eentje, reed 90 op de linkerbaan waar je 130 mocht terwijl er twee banen rechts naast vrij waren. Zelfs toen ik er rechts naast reed en toeterde bleef hij naar zijn scherm staren ipv mij of de weg. Bizar.
Hoezo is dit goed voor de verkeersveiligheid? Die telefoon verslaafden krijgen een boete maar daardoor houden ze dat telefoontje echt niet minder vast, de verslaving aan prikkels van filmpjes, appjes en wat ze al niet meer doen is veel sterker. Daar zul je psychotherapie of cold turkey methoden met telefoons die in auto’s volautomatisch op zwart gaan voor nodig hebben.
Lessons learned: eerst een jaar testen op de Afsluitdijk voordat ze het land in mogen.
In Utrecht staat er iig een vlak voor de Meernbrug, op de Martin Luther King laan, richting centrum. Die staat er nog steeds. Overigens geeft Flitsmeister de andere kant op ook een melding, foutje..
Ja die melding de andere kant op heb ik al honderden keren met ‘vals’ bestempeld, maar hij verdwijnt niet uit de database. Raar algoritme zit daar achter blijkbaar.
..als mensen daardoor hun ogen van de telefoon houden, vind ik het best.
Hebben ze geen duct tape bij Rijkswaterstaat?
Is het trouwens niet altijd icm snelheid?
Welke staan dan nu allemaal uit?
Die in Den Haag hebben ze ingeklapt, zag ik vandaag. Ik dacht dat ze hem wilden verplaatsen, het blijkt dus dat ze gevaarlijk zijn.
Wie dit ontwerp heeft verzonnen heeft ook geen heledere kijk tijdens het tekenen gehad toch?, of worden deze aparaten nog in de grond geankerd?