‘Levering Audi A6 en A7 gestopt, nieuw schandaal aanstaande’

Auteur: , 156 Reacties
'Levering Audi A6 en A7 gestopt, nieuw schandaal aanstaande'

Serieus?

Wie hoopt op de levering van zijn of haar Audi A6/A7 diesel moet mogelijk langer geduld hebben, want Audi lijkt in een nieuw schandaal verstrengeld te raken. De Duitse KBA heeft geconcludeerd dat het merk mogelijk een nieuw vorm van sjoemelsoftware gebruikt.

Het gesjoemel is van toepassing op de V6 dieselmotoren die je onder meer in de politie-A6 en Audi A7 kunt vinden. Der Spiegel bericht dat het systeem betrekking heeft op de Adblue. Met Adblue wordt de uitstoot van stikstofdioxide beperkt. Klanten hoeven in principe zelf het goedje niet bij te vullen. Dat doen monteurs bij een onderhoudsbeurt. Echter, om ervoor te zorgen dat er voldoende Adblue aanwezig blijft in de auto zou de auto de werking van Adblue uitschakelen. Hierdoor wordt de uitstoot van stikstofdioxide niet langer beperkt en is de auto een stuk minder schoon dan op papier staat.

De KBA heeft Audi om opheldering gevraagd. In de tussentijd zou het merk, volgens de krant, de productie hebben opgeschort. Zo’n 33.000 Audi’s zijn in Duitsland betrokken bij deze nieuwe vorm van gesjoemel. Wereldwijd gaat het om 60.000 auto’s.

Met dank aan iedereen voor de tips!



156 reacties

Yoh!
@v6ti:

“Echter, om ervoor te zorgen dat er voldoende Adblue aanwezig blijft in de auto zou de auto de werking van Adblue uitschakelen”.

Ze sjoemelen dus twee keer bij VAG, 1x om AdBlue verbruik uit te schakelen omdat anders de motor niet fijn loopt mét AdBlue, anderzijds de klant AdBlue in rekening te brengen zonder dat er bijgevuld hoeft te worden. Dus de fabrikant verdient én de garagehouder.

Slim bedacht, toch? Weet de klant veel…
@erik2907: Reageer je nou op @v6ti

Of zit jij ook soms stiekem ook een beetje te sjoemelen zodat je reactie bovenaan komt 😉
@moveyourmind: ssst ;)
@moveyourmind: foutje, bedankt!

Ik lijk wel een politicus die zich laat beïnvloeden door VAG.
@moveyourmind:complot theorie bevestigd
@erik2907: die adbleu heeft niks te maken met het goed lopen van de motor. Dit goedje spuiten ze in de uitlaat. En als het adbleu systeem goed zou werken dan zou bij een lege tank adbleu de auto niet meer starten en/of rijden. Ivm emissie eisen.
@toyotavenray: Een goed Adblue systeem verminderd het motorvermogen om zo de uitstoot te beperken als de Adblue op is. Maar het voertuig zal nooit onbruikbaar worden, dat is namelijk levensgevaarlijk als de Adblue opraakt tijdens het rijden.
@robert110: Daar heb je helemaal gelijk in, vrachtwagens rijden al bijna 10 jaar met ad blue, als het opraakt dan krijg je een storing in je dashboard maar kan je wel verder rijden. De chauffeurs weten daar echter wel raad mee….ze pissen de tank weer vol :) and this is no Joke

Misschien doet de VAG dealert dat ook wel, scheelt in de kosten
@slickrick: Dan wordt het AdYellow dus
@bertorelli: hahah scherp !
@bertorelli: laat patricia Paay t maar niet horen
@slickrick:
De ‘werkzame stof’ van AdBlue is Ureum. Een naam die een beetje op Urine lijkt, dat klinkt vies vandaar de mooie ‘schone’ naam AdBlue.
Ureum is echter wel wat anders dan Urine. Ik weet niet of er truckers zijn die daadwerkelijk in hun AdBlue tank pissen. Het peil sensortje zegt daarna wellicht dat het AdBlue tekort is opgeheven, maar een oplossing is het zeker niet.
@robert110: volgens het boekje van mijn Vito start de auto niet met een lege Ad blue tank. Laatst was het tankje half leeg en kreeg ik al een melding dat hij 700 km later op noodprogramma zou gaan draaien. (Tankje is 12 liter groot en was met 4000 km half leeg, dus zou gewoon nog eens ongeveer 4000 km moeten kunnen)
@robert110: zou er raar uitzien als de motor stopt met lopen als de ablue op is tijdens rijden. Maar bij stilstaande auto zou dat Mss wel kunnen. En op gedeeltelijk vermogen doorrijden is ook niet zo veilig lijkt me.
@robert110: heb net een paar topics gelezen op Google. En er staat dat sommige automerken de motor niet meer laten starten als de adbleu tank leeg is. Daarom wordt er bij de beurt altijd bijgevuld zodat de klant dat zelf nooit hoeft te doen.
@toyotavenray: Ben jij van de Franse slag?
Sacre bleu !
@erik2907: en de adbleu die een monteur bijvult schrijft die netjes op de werkorders als er daarna meer in rekening wordt gebracht, dan is dat een fout van de serviceadviseurs.
@toyotavenray: er wordt niets bijgevuld als er niets verbruikt is, dat is namelijk wat VAG doet, het systeem uitschakelen zodat er geen verbruik is (zie Der Spiegel). Bij de onderhoudsbeurt wordt AdBlue gewoon op de rekening gezet.
Dat is net zo iets als ruitensproeiervloeistof. Als dat reservoir tot de nok toe gevuld is dan staat na de onderhoudsbeurt gewoon ‘shieldclean’ op de rekening.
@erik2907: dan zijn het gewoon oplichters.
@toyotavenray: precies, net zoals VAG, toch?
@erik2907: m.a.w. VAG kan geen motoren bouwen..
@henkhekje: zo zou je het kunnen stellen gelet op de vele uitdagingen:

– diesel gate;
– AdBlue schandaal;
– EGR-klep problemen;
– olie verbruik diverse motoren;
– enz.
@erik2907:
Adblue komt niet in de moter…
@v6ti: Bedrijf waar ik af en toe voor werk heeft van die nieuwe Vivaro’s die Adblue nodig hebben, hoort genoeg in te zitten om tijdens de normale beurt intervallen bijgevuld te worden…. praktijk is echter dat het soms na 7000km al op is en hij dus niet meer start… geloof dat ze inmiddels zelf kunnen bijvullen, maar eerst hield de dealer vast aan hun alleenrecht om bij te vullen :O
@dutchneon: bij een bmw x6 of x5 is bij de grootste diesel motor die ze hebben het adbleu tankje dat er ongeveer 20 liter in kan. Dan rijd de auto 25000 km op een vol tankje. Daarna bijvullen bij een dealer is dan wel erg prijzig.
@dutchneon: bij normaal rijgedrag haalt de 12ltr AdBlue het makkelijk tot de volgende beurt..

En de dealer wil het graag zelf bijvullen omdat het weer een kansje is om de auto de brug op te rijden. Verder mag je het gewoon bijvullen als je dat zelf wilt.
Waarom ben ik niet verbaast over deze Vag-e actie van een bedrijf zonder moreel kompas?
Hoe ontstellend dom en opertunistisch moet je zijn om te denken dat je hier wel mee weg komt?
Schijt hebben aan regels en volksgezondheid, Audi brengt het op een nieuw premium dieptepunt.
@t16: opportunistisch (schaam me diep voor mijn spelfout)
@T16: je bedoelt dan ook verbaasD? Of ben ik opportunistisch 😉
@t16: Dit zijn de Duitse Grote 3 samen overeengekomen,.
De inhoud van de tank en het interval.
De twee andere hebben eveneens boter op hun hoofd.
@wimof: Bij BMW moet je de adblue zelf aanvullen als die leeg is, dus lijkt mij sterk dat die zichzelf uitschakelt
@mistermini: Het volume met het idee erachter dat de klant niet moet bijvullen is samen met Mercedes, BMW en Audi genomen.
Het idee kwam zelfs van Mercedes.
@wimof:

Joh ..
VAG is natuurlijk weer het slachtoffer ..
@T16: Inderdaad, en hoe dom en opportunistisch moet je zijn om nog een auto te kopen van zo’n oplichtersbende… Dat verbaast me oprecht! Ik ben benieuwd hoe lang nog. Hoogmoed komt voor de val…
@svenska_aeroplan_ab: ik ben het volledig met je eens, ben alleen bang dat het niet gaat gebeuren. Die val dan hè. Veel te veel fanboys in de wereld.
@svenska_aeroplan_ab: ik denk niet dat alle kopers ervan wakker liggen. Milieu gaat niet iedereen aan t hart.
@sleepyj: Ach ach alsof jij het milieu gaat redden. Moraalridder. Auto’s spelen sowieso een hele kleine rol in milieuvervuiling. En aan klimaatverandering kunnen we helemaal niets doen.
@sleepyj: gaat niet eens om het milieu, het gaat om het liegen en bedriegen. Overheden voor miljoenen opgelicht, klanten voorgelogen, oneerlijk concurrentievoordeel behaald, etc.
@svenska_aeroplan_ab: Jet-cars bestaat toch ook nog?!
@boxergt: Lol, ja. Goed vergelijk wel! Audi is de Jet Cars van de automerken! Moet ook nog 500,- voor velgen betalen, je word opgelicht en de service is ruk…
@t16: Vag-e is een systeem bedrijf. zoets als ING in Nederland is.
@T16: Volksgezondheid? Lul niet vriend, heb je ergens last van gehad toen er een diesel langs kwam?
@basr32: Doe niet zo simpel man. Omdat je het niet kan zien is het er zeker niet?
Hoe moeten daar in godsnaam op reageren. Politiekers hebben er niets aan.
Het houd niet op. Niet vanzelf
Haha een groot concern met een moreel kompas… Doe niet zo fokking naïef zeg
Je hebt dus een middel om stikstofdioxide tegen te houden. Dat middel is Adblue. Dat integreer je in je motersysteem. Vervolgens programmeer je je systeem zo dat wanneer het niveau van Adblue laag is het niet meer wordt toegevoegd. Alleen maar omdat je klanten zo denken dat ze nog steeds goed bezig zijn – en ook niet onbelangrijk – dat ze ook goedkoop bezig zijn omdat ze maar 1x per jaar hun Adblue tankje hoeven te laten vullen bij de onderhoudsbeurt.

Rare jongens, die Vaggers.
@daihatsucuore: Wat is in vredesnaam een “motersysteem” ?
@simonmc:

Nou nou ..
Wat zal hij toch bedoelen met die lettercombinatie ??

Comment is totaal onleesbaar ..
Dit topic is er zelfs onleesbaar van geworden ..
Heel autoblog eigenlijk ..

Sterker nog .. alles op internet is na dit comment onduidelijk ..
@lincoln: hahahah
@lincoln: on topic asjeblieft.
@e28forever: welk topic?
@simonmc: Niet iedereen kan vlekkeloos Nederlands schrijven.
@wimof: Klopt, maar als niemand er wat op zegt, wordt het ook nooit vlekkeloos. Dat je moeilijke woorden af en toe fout schrijft, tot daar aan toe. Maar “motor”?
@simonmc: Ik schrijf ook niet altijd vlekkeloos overigens, ga ik ook niet beweren. En als iemand mij verbetert, neem ik daar ook geen aanstoot aan.
Toch een logisch gevolg van dit systeem? Verbied dan dit soort systemen helemaal, want uitschakeling kan je niet voorkomen.
Als dit werkelijke weer gesjoemel blijkt te zijn is dat een bevestiging hoe oliedom (😜) ze bij Audi zijn
@pindakoning: die vraag hoef je niet te stellen of het zo is, het is zo, anders zou Audi wel leveren.
@pindakoning: de klanten die zo’n orgel kopen zijn nog dommer😂
In Europa en Afrika doen ze daar toch niet moeilijk over ..

Zolang je maar niet aan Amerika Rusland Azië of Australië gaat leveren is er nix aan de hand ..
Mn truckert loopt zonder adblue op noodprogramma met half vermogen.. nieuwere truckerts kunnen niet harder dan 20km/h wanneer je adblue op is…
@sameshitdifferentday: sommige truckers laten het daarom uitcoderen
@sameshitdifferentday: punt is dat als je geen adblue meer hebt, je uitstoot niet meer conform de regelgeving is en je een economisch delict pleegt.

Wij hebben heftrucks die met adblue werken en gewoon stilvallen als de adblue op is.

Puur om te voorkomen dat er bewust of onbewust een economisch delict gepleegd wordt.

Als Audi dit adblue uitschakelt om te voorkomen dat het tankje te snel leeg raakt tussen servicebeurten door, is dat in feite ook een economisch delict. Aan de andere kant zou een hoger adblue verbruik weer niet aantrekkelijk voor de klant zijn (want hogere kosten, en misschien wel nadelig in concurrentie vergelijk).

Slechte zaak als dat zo gaat.
@sportevo: Ik vind het een “economisch delict” dat de heftrucks uitvallen als er geen Adbleu meer in zit.
@dirkv: gelukkig komt er ruim van tevoren een waarschuwing dat er bijgevuld moet worden.
@sportevo: “Het kan nog wel ff” denken die gasten dan. En dan staat er weer één stil in het gangpad en de rest kan er ook niet meer langs en dan gaan ze koffie drinken…
@sportevo: Audi Q7 diesel doet precies hetzelfde, kan niet meer starten zonder Adblue. En servicebeurt red je niet met vlotte rijstijl.
@sameshitdifferentday: op AliExpress kun je anders genoeg AdBlue-emulators krijgen. Een stekker en je hoeft nooit geen meer te tanken
@bullzeyersn: nooit geen als in constant adblue tanken?
@sameshitdifferentday: In geval van nood kan je altijd water in de tank doen.
@robert110: of gewoon pissen in je tank, Poolse truckers doen niet anders
Ik weet ook niet hoe ze erbij komen dat je het adblue tanken over kunt laten aan de monteurs bij de onderhoudsbeurt??? Afgelopen oktober een nieuwe crafter gekocht, maar voor de eerste beurt van 30k km al 2x vol moeten tanken…
@johan_schipper:

Leasebakvolk paaien ..

“Nee hoor .. heeft u geen omkijken naar” ..
@lincoln: Nope, gelukkig geen leasebak, geen behoefte om rente te betalen als mijn onderneming gezond genoeg is om mijn bedrijfswagen ook ineens aftikt kan worden… ;-) En ik lees het ook alleen nu toevallig in dit artikel, bij aflevering is er gewoon netjes gemeld dat ik niet moest vergeten adblue te tanken omdat ie anders in een noodloop zou raken….
@johan_schipper: gezond genoeg is om mijn bedrijfswagen ook ineens af te tikken… Gaat weer lekker met het Nederlands, volgens mij was het vroeg vanmorgen hahahaha
@johan_schipper: Bedrijfswagen vs personenwagen waarschijnlijk. Particulieren vinden het over het algemeen prettiger voor de gek gehouden te worden dan bedrijven.
@johan_schipper: jij bent dus zo dom om nog een VAG hok te kopen?
Het is wel een lekker zooitje bij die autoverhuurbedrijven…

Eerst Borent, nu Audi…
Hahah, lekker
Ik mis vroeger, toen er bij elke kickdown een zwarte wolk achter je aan kwam.
@eirmakk: werd er nou maar geen rekening gehouden met het milieu hè, hoe fijn zou dat zijn. Vooral voor je nageslacht.
@boenderaar: dat bedoelde ik ook niet. Ik zie dat iedereen serieus erover praat. Grapje op zijn plek mag wel toch? Een beetje afleiding en nostalgie 🚗💨
@boenderaar: Nee, die zure regen van jou hebben we nodig om de wereld leuker te maken. Grapje moet kunnen, dit soort zure reacties echter zijn een beetje jammer.
@boenderaar: Lul niet. Alsof 3 generaties verder jan zegt: ‘Hier heeft vast een diesel gereden’. Lekker gas erop met die handel.
@basr32: ga jij iedere dag een half uurtje aan die uitlaat hangen.. eens zien hoe lang het goed gaat met je.

Je hebt echt de ballen verstand van uitstoot en de gevolgen maar wel dom roeptoeteren en doen alsof alle anderen gek zijn…
@w0o0dy: Ja, ga jij maar lekker aan de uitlaat van een Prius hangen, precies hetzelfde verhaal, eendenkweker…
@basr32: eendenkweker ……, ik moest onwillekeurig toch lachen.
@basr32: Ik voel de liefde hier gewoon! Zalig. De reacties zijn stiekem de reden waarom ik Autoblog lees, beetje zoals de Playboy: ik lees het voor de artikels ;-)
Maar even de verkoop on hold van diesel, tot de nieuwe Bosch-techniek in productie kan (over 10 jaar)
Ik dacht al toen ik voor het eerst zo’n adblue tankje zag:”Het kan toch niet dat dat 15000km mee gaat.”
Ik begrijp de werkingsduur ook niet goed. Is het: een keer spray in de uitlaat en je bent 500km ervan af? Of is het om de 50m?
@loserboi932: Het middel wordt in de hete uitlaatgassen ingespoten vóór een speciale katalysator. De bij de verbranding gevormde stikstofoxiden worden omgezet in elementair stikstof en water. Het verbruik van AdBlue is 3 tot 5% van het dieselverbruik.

@erik2907: 3 tot 5% van het theoretische verbruik of het échte verbruik?
@jordydeknecht: Van het echte verbruik. Wil je echt bijna 100% reductie dan kan het oplopen tot 8 tot 10%.

Maar daar komen auto’s niet aan. Dat is alleen voor de (zogenaamd vervuilende) binnenvaart, die wel ruimte heeft voor bijna een vrachtwagenlading aan apparatuur…
Het blijven Duitsers
Adblue is toch gewoon ammoniak? Dus waarom hier op “besparen” zo duur is het niet…
@generaalalfa: Nee. Het bestaat uit 67,5 % gedemineraliseerd water en 32,5 % ureum. Ureum bestaat echter uit ammoniak en koolstofgas. Maar het is fout te stellen dat ureum = ammoniak.
@simonmc: Boeren zeggen dat het varkenspis is.
Misschien hebben ze wel gelijk!
Ach neem het met een korreltje zout. Niks aan de hand. Straks hoor je niks meer over.
En de A8 50 tdi dan?
Ik vind het een vaag verhaal, bij de vorige modellen A4/A6 met een SCR-katalysator is al geen motorstart in 1000km meer mogelijk zodra er een storing in het AdBlue systeem zit of als de AdBlue tank bijna leeg is. Dit om het systeem te beschermen tegen schade.

Hoe is het nu dan mogelijk dat er verder gereden kan worden zonder AdBlue inspuiting. En alsof iemand die van het vorige model overstapt naar het nieuwe model het niet heel raar vind dat er opeens nauwelijks AdBlue getankt hoeft te worden, waar dat eerst zon elke 10.000 km moest.
@bemp:

“Hoe is het nu dan mogelijk dat er verder gereden kan worden zonder AdBlue inspuiting.”

Dat heet sjoemelen zodat het wel kan.
@erik2907: Een vrachtwagenchauffeur verklapte mij onlangs dat hij gewoon water bijvulde en dat het systeem zweeg , en verder ploegde.
Waarschijnlijk kiest het systeem de momenten waarop adblue toevoegen minder zinvol is om zo de ” reikwijdte” van het (te) kleine tankje te vergroten. Dat kan dus betekenen dat op de momenten dat er normaal gezien veel uitstoot zou zijn (koude start/ volle belasting) het systeem wel werkt maar op andere momenten (stationair stilstaan in de file of voor een stoplicht) niet.

Misschien moeten ze gewoon de typegoedkeuring van VAG diesels intrekken. Wellicht dat het dan wel afgelopen is met het gesjoemel.
@w0o0dy: Misschien moeten ze gewoon geen onnodige en krankzinnige emissienormen stellen. De obsessie met ‘de wereld redden’ gaat wel heel ver hier in dat verdomde europa
@basr32: verdiep je eens in wat stikstof doet en hoe ongezond de verschillende soorten stikstof zijn.
@w0o0dy: Nooit ergens last van en interesseerd me geen ene jota. Lekker gassen ipv zeiken.
@basr32: in al die jaren op Autoblog heb ik nog niet zulke domme reacties als die van jou gelezen. Als je echt zo over milieuvervuiling denkt heb je echt het iq van een goudvis.
@bender: Gaan we goudvissen beginnen beledigen, ja??
@w0o0dy: Je vergeet oxide. Stikstof zelf is niks mis mee.
VAG heeft blijkbaar hard tegen iemands scheenbeen geschopt. Nu krijgen ze allemaal op hun bord geschoteld. Heb geen medelijdem. Mijn a3 en later a6 alles ging ook maar stuk. Dsg wervelkleppen turbo roetfilter 2x dus tja
@elemento: En waarom doet de mijne het na 401812 km het nog, zonder problemen.
Misschien enig verschil, ik weet wat, op welk ogenblik , het doet.
@wimof: Hij beschrijft symptomen van korte stukjes rijden. Jij rijdt waarschijnlijk langere stukken gezien de km stand. Een moderne diesel kan absoluut niet tegen korte stukken. Daar waar ze vroeger gewoon inefficient waren iets sneller versleten gaan ze tegenwoordig binnen no-time stuk. Heeft niks met het merk te maken.
@wimof: Misschien helpt het inderdaad als je er wat van kent…maar dat zou niet moeten. Een auto is gemaakt voor iedereen, dus zoiets moet gewoon “idiot-proof” zijn. Daarom dat er ook meldingen op komen als de vloeistoffen te laag zijn en als het tijd is voor onderhoud. Het is niet de bedoeling dat Sjaan de huisvrouw eerst een half jaar avondschool automechaniek gaat volgen, zodat ze haar auto niet naar de stront rijdt.
VAG brengt hiermee de diesel waarschijnlijk wel definitief om zeep.

En bedankt. De laatste strohalm ook weer misbruikt :(
Stop gewoon met die dieseltroep!
@maotje: nee . Mooie techniek
@por100:
Wat is er mooi aan dan?
Vertel eens?
-roetfilters die vollopen?
-EGR kleppen die je binnenwerk van de motor vol smurrie duwen?
-Injectoren die door deze smurrie om zeep gaan?
-Het hele Adblue geneuzel om de boel nog wat complexer en storingsgevoelige te maken?

Geef mijn portie maar aan de hond.
@e28forever: -Variabele schoepen van je turbo’s die vast beginnen zitten door roet
– Duurder om te herstellen ( ik denk hierbij aan injectoren die kapot gaan bv )
– Stank en lawaai ( alhoewel lawaai al een paar jaar serieus verminderd is )
@por100: Het enige dat goed is, is dat de brandstof meer energie heeft. Maar moet je het daarom in een auto gaan steken? Kernenergie is zowat de meest efficiënte brandstof dat er is, dus iedereen dan maar plutonium in de auto? Diesel is goed voor in de stoof. Ik heb liever geen stank en lawaai en 4 turbo’s om de loopcultuur van een benzine proberen te benaderen.
@simonmc:

Stank en lawaai. Nou nou.

Ik heb het erover dat diesel minder bewerkt hoeft te worden voordat het op de markt komt en dat je er toch mooie prestaties mee kan halen wat betreft verbruik en koppel. Dus mooie techniek
@maotje: Waarom? Diesel is prachtig. Ze zouden eens moeten stoppen met die elektrische troep.
@basr32: Diesel prachtig? Ze zouden de uitvinder van de Dieselmotor in een cel hebben moeten gooien, en dan de hele dag het geluid van VW’s pompverstuiver-diesel op herhaling moeten hebben afgespeeld, en dan ook nog af een toe een toefje stank binnenbrengen. De beste man zou ongetwijfeld ter plekke zijn blauwdrukken hebben opgegeten.
@basr32: waarom? Omdat diesel gore kankerverwekkende rommel is. Denk je dat die zwarte rook uit de uitlaten van die dingen goed voor je is?
@maotje: Denk je dat mij dat enigzins uitmaakt? Denk jij nou serieus dat elektrische auto’s niets uitstoten? Direct misschien… Maar saar houd het ook op.
@basr32: dus de gezondheid van een ander intereseert je niks? De gezondheid van je kinderen of toekomstige kinderen, neefjes en nichtjes boeit je allemaal niks? Lekker sociaal dan! Mij boeit t wel! En ik vijd t ronduit asociaal dat er in 2018 nog walmende diesels mogen rondrijden.
Ik heb ook niet gesegd dat elektrisch rijden geen uitstoot heeft he. Dat haal je dr zelf bij. Feit is dat diesel eenmaal de goorste brandstof is van het wegverkeer.
@maotje: een betere reclame voor elektrisch rijden is er miet geweest. Want de uitstoot van benzine motor is nog meer kankerverwekkend.
Die rijtest van de nieuwe A7 hier was zo slecht nog niet…
En dat is 3, Dieselgate, toen de versnellingsbakken en nu dit. Blijkbaar zit er een verdienmodel achter. En het schrikt de kopers ook niet echt af heb ik het idee. Maar misschien dat Audi in Nederland wel wordt verboden omdat het een criminele organisatie is. Net als een motorbende :-)
@healey: Beetje lastig om Audi, en zeker de A6, te verbieden, als de politie er net een zwik heeft aangeschaft.
Zullen denk ik nog ff verder moeten met hun Volvo’s.
Het einde der tijden!
Gewoon zorgen dat men AdBlue kan tanken bij de pomp, maarja dat brengt ze zelf niks op. De fokkers….
@jack_abarth: ik weet het niet zeker maar bij de Haan tankstation in Breda heb je een kast staan met adblue erop, volgens mij kan dat dus al. Bij tankstations in Frankrijk heb ik jerrycans zien staan met het spul erin. Het kan dus al gewoon. Denk ik.
@pomoek:

Bij vrachtwagens kan het, personenauto’s zo goed als niet. (Volgens mij)
@jack_abarth: bij onze nieuwe Renault Trafic van de zaak kan ik het bijvullen onder de tankdop
Toch maar LPG promoten dan?
Och een Adblue systeem dat zelf het verbruik regelt, wat erg. Zal ik een eens geheim verklappen? Dat doet ieder Adblue systeem. Ik kan bij ons op de trekker altijd precies het actuele Adblue verbruik zien en op een gemiddelde werkdag staat die teller gewoon op 0 dat systeem zoekt zelf wel uit wanneer de ideale momenten zijn om Adblue te gebruiken. En als het goed vriest doen die systemen helemaal niets, want Adblue bevriest bij -11 graden en het systeem stop al lang voordat die buitentemperatuur bereikt is.
Nog een vreemd stookolie geval, heb gisteren mijn Viessmann verwarmingsketel gedemonteerd om te zien hoe zo een systeem er na 14.000l zwavelvrije olie uitziet.
Nergens, niet in de brander, niet in het rookgaskanaal was enige vorm van afzetting te zien.
Ik ken wel de noX waarden niet, maar stel mij wel vragen waarom een systeem elk jaar roetvrij gemaakt moet worden.
@wimof:

Je kan je beter afvragen van wie jij dat MOET ..
@lincoln: ik moet het van hogere machten, en jij?
@lincoln: Gewoon innerlijke dwang om het te contromeren.
@wimof: Bij niet optimale afstelling, niet optimaal gemonteerde pijp of niet perfect schone brandstof (in nl is het bijzonder schoon) kan een oliekachel best wel roeten hoor. En zo’n advies is geschreven voor wereldwijd gebruik. Ik heb al heel wat dieselkachels schoon gemaakt, ook hele moderne installaties. Dezelfde kachels als stookolie maar dan iets anders afgesteld.
@wimof: Die ketel was blijkbaar alles behalve viess, mann.
Wat een klote verhaal weer van die VAG hufters. Zij verpesten het voor alle overige automerken en zij zijn de reden dat de WLTP ontstaan is (met enorme CO2 en dus BPM verhogingen tot gevolg) en dat de diesel zo in een verdom hoek is gekomen. Wat een kolere bedrijf dat VAG! Stelletje oplichters!!
@quinn:
Neem effe je pilletjes, dan gaat het beter.
@e28forever: niet nodig hoor, het is gewoon de waarheid!
@quinn: Dus je geeft VAG de schuld? Je zou eerder de belachelijke Europese emissienormen en overheden met hun groene obsessies de schuld moeten geven. Zonder hen was de sjoemelsoftware nooit geweest.
@quinn: mercedes .. bmw.. subaru … renault. ff een greep uit de doos met merken waarbij soortgelijke ‘manipulatie’ is vastgesteld. Wordt alleen geen aandacht aan besteed
Jezus wat een gezeik weer. Is dit waar Europa zich mee bezig houdt? Een beetje uitstoot van een auto? Wat een mietjes zijn we hier toch ook. We zouden ons met belangrijkere zaken bezig moeten houden.
Tsja, ze leren het blijkbaar niet echt daar he.

Wel vreemd trouwens…Laatst was er groot nieuws in Duitsland dat Mercedes zou sjoemelen. Niets over gelezen hier.
Typisch de mens weer. Ipv de motor zelf zuiniger te maken bedenken ze weer een of andere chemische rommel om het te “omzeilen”.
Ik heb bij mijn A4 gekozen voor een grotere adblue tank van 24 liter. Daarmee kan ik ongeveer 24k km rijden wat net niet genoeg is tot de volgende beurt. Aangezien de auto niet meer te starten is als hij kreeg is, heb ik dus al een keer bij de Shell staan klooien met jerrycan’s van dat spul. Dus je kunt hem prima zelf bijvullen.
Standaard zit in zo’n A4 maar een 12 liter tank….
Het houdt niet op, niet vanzelf…
Snap overigens niet dat dit nu opeens grot nieuws is en dat mensen hier hoogst verbaasd over zijn.
Maaaaanden geleden al heeft Porsche besloten geen V6 TDI’s (die van Audi dus) meer te gaan leveren vanwege de emissie issues die ermee waren.
Snap ook niet hoe onnozel sommige berichtgevers zijn. Dit ‘nieuws’ werd vanochtend op de radio gebracht in de trant van “na Volkswagen is het nu Audi …” er sprak en verbazing uit alsof het twee compleet verschillende bedrijven zijn…
Ik zet mijn vagbril even af. Mocht dit de waarheid zijn verdienen ze een enorme tik op de vingers en dan druk ik het netjes uit. Maar ik kan me gewoon niet voorstellen dat dit nog gebeurd nadat het dieselschandaal uitgekomen is. Zo dom kan toch geen enkele fabrikant zijn zou je zeggen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).