• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Lexus RZ 450e: een EV die wél de moeite waard is?

Auteur: machielvdd, gepost 16 december 2021 om 15:15 – 9 Reacties

Lexus RZ 450e

De eerste EV van Lexus was geen daverend succes. Met de RZ 450e gaat Lexus een meer serieuze poging doen. Hopelijk.

Een volledig elektrische auto? Toyota zag er lange tijd geen heil in. En dat gold dus automatisch ook voor Lexus. Toch was Lexus eerder met een EV dan Toyota. Terwijl de eerste volledig elektrische auto van Toyota zijn debuut nog moet beleven, heeft Lexus al een aantal jaar de UX 300e.

De UX 300e is een EV die op de makkelijke manier tot stand is gekomen. Dat wil zeggen: de auto was gebaseerd op een bestaand model. Het was geen EV die hoge ogen gooide, met een vrij beperkte range en geen driefase-laadmogelijkheid. Dat kan dus beter.

Lexus gaat het ook beter doen, want ze komen met een gloednieuwe EV: de RZ 450e. Deze keer is het wél een auto die van de grond af is ontwikkeld als EV. We lieten jullie afgelopen dinsdag al een fotootje zien, maar toen werd de auto een beetje ondergesneeuwd door de stortvloed aan concept cars van Toyota en Lexus.

Vandaag deelt Lexus meer foto’s van de RZ 450e. Het kan zijn dat de proporties je bekend voorkomen. Dit is namelijk in feite een Toyota bZ4X, maar dan in een Lexus-jasje. Zoals de Subaru Solterra dat ook is. Wel zijn de uiterlijke verschillen bij de Lexus groter.

  • Lexus RZ 450e
  • Lexus RZ 450e

Waar de Lexus UX 300e nog de bekende zandlopergrille had, durven de Japanners het nu aan om de grille achterwege te laten. Wel is de zandlopervorm nog duidelijk terug te zien in de neus. De auto is dus nog heel duidelijk te herkennen als Lexus. Dat betekent dus: een zeer uitgesproken design. Met de bZ4X als basis zijn ook de proporties bijzonder. Je moet er van houden.

Hoewel Lexus de auto al in volle glorie laat zien, zeggen ze nog niks over de specificaties. Hetzelfde geintje flikte Toyota ook met de bZ4X. Nadat ze de eerste foto’s deelden duurde het nog een half jaar voordat we de specificaties te horen kregen. Hopelijk zal dit bij de Lexus RZ 450e wat minder lang duren.

Ook interessant!

  • Sportieve Lexus Coupé
    Sportieve Lexus coupé op basis Toyota GR86 op komst
  • hippe Lexus RZ
    Hippe Lexus RZ is een elektrische premium crossover coupé
  • toyota-lexus-elektrisch
    Forse aanval Toyota en Lexus op Volkswagen!
  • Toyota bZ4X als eerste elektrische SUV van het merk

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, Lexus, rz, rz450e, Toyota

Vorig bericht: « Toto Wolff: Hamilton stopt misschien wel met racen
Volgend bericht: Kia Sportage 2022 rijtest: kansrijker dan ooit? »

Lees Interacties

Reacties

  1. AbdelJabbar zegt

    16 december 2021 om 15:32

    Die grill vind ik beter te pruimen zo

    Login om te reageren
  2. camber24 zegt

    16 december 2021 om 16:18

    Bij die laatste foto dacht ik even dat er bij het achterwiel een enorme wheelgap was, maar dat blijkt de kunststof omranding te zijn. Erg bijzondere styling.

    Login om te reageren
  3. Wiwaldi zegt

    16 december 2021 om 17:38

    Ehm, nee. Zolang er geen tweedeurs EV coupé is, is geen enkele EV de moeite waard. Ik vertik het om verplicht in een gezinsbak te moeten rijden…

    Login om te reageren
  4. frank2b zegt

    16 december 2021 om 19:06

    Errrhhhmmmmmm …… het is wennen….

    De wagen is dus gebaseerd op de Toyota BZ4X. De specs van díe wagen zijn:
    Maximaal vermogen van de Toyota bZ4X AWD is 160 kW (218 pk).
    Het maximale koppel is 336 Nm. De aandrijving is via alle wielen.
    0 naar 100 km/u in 7.7 seconde.
    De topsnelheid is 160 km/u.

    Geschatte accucapaciteit van 71,4 kWh.
    Geschatte actieradius ongeveer 375 kilometer.

    Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 6.6 kW en hiermee kan een laadtijd van 22 uur 45 minuten en een laadsnelheid van 17 km/u bereikt worden.

    Snelladen is mogelijk met 150 kW.
    De lader laadt daarmee in ongeveer 35 minuten van 10 tot 80%.

    Kijken of Lexus voor haar RZ 450e andere cijfers neerzet. Bovenstaande specs zijn tamelijk modaal.

    Login om te reageren
    • cdlop01 zegt

      19 december 2021 om 08:47

      Specs bz4x minimaal 450 km en geen 375 km, voor 4 wielaangedreven versie. De voorwielaangedreven versie, 500km minimaal. Daarnaast zal de actieradius in de winter vlgs Toyota minimaal afwijken, dus dat is een first bij EV’s. Niets modaals aan specs, gewoon goed.

      Login om te reageren
  5. beorn zegt

    16 december 2021 om 20:01

    Dit design is toch om te janken. Neem een gemiddelde sedan van 10-20 jaar oud, doe daar enorme wielen onder, hoe meer uit verhouding hoe beter en dan vul je alle loze ruimte de hoogte in op. Krijg je net zoiets als die mislukte Volvo/Google mobiel.

    Login om te reageren
    • mahansz zegt

      16 december 2021 om 23:45

      @beorn: pomtiedom… iets met smaak?

      Login om te reageren
  6. hooesi zegt

    16 december 2021 om 21:31

    Ik vind de nieuwe NX een plaatje, deze toch nog even wat moeilijker op het netvlies. Begreep wel dat specs beter werden dan de BZ4X, geen idee waar ik dat gehoord heb maar is Lexus wel aan hun stand verplicht.

    Login om te reageren
  7. goodvibrations zegt

    17 december 2021 om 11:13

    Baalde enorm can de UX want rijdt goed maar mindere specs.. Als deze wel goede specs heeft dan lijkt het me wel wat!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North