
‘Ja natuurlijk, wat een domme vraag’ was 20 jaar geleden hier het antwoord op geweest, maar het aantal meegeleverde reservewielen daalt gestaag.
Meer dan ooit is gewicht een issue in de automotive, en aangezien westerse mensen alleen maar zwaarder worden moet de gewichtsbesparing elders vandaan gehaald worden. In lichtgewicht constructie – onlangs won de CFRP-aluminium-stalen koets van de nieuwe BMW 7 Serie hier nog de prestigieuze Car Body Award mee, vlak voor de nieuwe Audi Q7 – maar ook in andere truukjes, voor als CFRP te duur is om toe te passen.
Zo zagen we al dat Mercedes standaard een belachelijk klein tankje onder zijn C-Klasse legt, maar ook verdwijnt het reservewiel steeds vaker. Volgens Amerikaans onderzoek wordt 36% van de verkochte auto’s er met niet meer dan 4 wielen geleverd (de G63 6×6 uitgezonderd), een percentage dat hier niet veel zal verschillen.
Een en ander zal te maken hebben met run-flat banden, waardoor de noodzaak van een thuiskomertje wegvalt, en misschien ook met de trend dat mensen tegenwoordig minder geneigd danwel capabel zijn om met krik en dopsleutel langs de kant van de weg in de regen te staan hengsten met het risico een nagel te breken, maar liever iemand bellen die dit voor ze doet.
Ligt er in jouw auto een reservewiel, of weet je dat überhaupt niet? Eerlijk zeggen. Een nadeel: waar moet je je housenootjes nu in de grens over smokkelen?
Foto credit: Car Stuck Girls. Ja, dat bestaat.





Ja, thuiskomertje.
@marc94: maar die ligt er bij mij nooit in, weight reduction bro.
Because racecar
@marc94: Man, een reserve-wiel (thuiskomertje) was een extra optie a 40 euro van m’n nieuwe auto; een volwaardig reservewiel 200 euro; standaard krijg je zo’n waardeloze spuitbus erbij. De gewichtsbesparing is dan wel weer fijn, maar fabrikanten doen het nu om de verkeerde redenen (lichter en goedkoper), heb liever dat de auto er wel mee geleverd wordt, kun je zelf bepalen wanneer je dat ding wel of niet mee neemt (b.v. op vakantie wel)…
PS: De MB C-classe kun je – uiteraard ook tegen kleine meerprijs – met grotere tank bestellen hoor (66L); met (b.v.) de A-klasse kan dat echter niet; sta je elke 600km bij de pomp :(
@marc94: ik ook, ik heb er een band mee…
Zeker, een volwaardig wiel zelfs, helaas geen chromen putdeksel zoals de andere vier…
Nee
De foto is niet ver genoeg in te zoomen ;-)
@janjansen: gewoon een screenshot maken en dan verder inzoomen?
@JanJansen: speciaal voor jou staat er een foto credit link onderaan het artikel.
@JanJansen: Zonder inzoomen zie je ook wel dat ze twee extra banden mee heeft….
Ja een volwaardige zelfs! Hangt met een ingenieus systeem onder de auto.
@flik2punt0: Peugeot 106?
Jazeker , volwaardig 15nerke …
In zowel de BMW als Audi een volwaardig lichtmetalen reservewiel. Maar goed, de BMW is 14 jaar oud en de Audi 20. Zou niet graag van dat schuim willen hebben, ben je direct toe aan een nieuwe band. Zou dan wachten op de ANWB of assistentie service van de dealer.
@maxidyne: neej hoor niet meteen een nieuwe band nodig. Tip voor diegene die zo genaaid is door een autobedrijf: geef even aan dat ze een klein scheutje remmenvloeistof in de band gieten. Dan de band wat bewegen en de troep haal je er zo uit. Propje de band (mits mogelijk) en weer terug plaatsen, niks aan het handje!
@mastemaker: edit: propje in de band.. #waarblijftdeeditknop?
Oh en bij de ram heb ik er zelfs twee in de bak liggen.
Hangt achter op. Als als er een wiel vervangen moet worden komt die er onder en een nieuwe achter op.
Nee, een bandenpomp setje die trouwens over datum is en wat euro’s zou kosten om te vervangen. Ik vertrouw wel op audi’s mobiliteit service en op mijn geluk.
Jup, een volwaardige en geen thuiskomer
Nee, dat is alleen maar totaal onnodige ballast met alle bijkomende nadelen die extra gewicht heeft. Tot nog toe (6 jaar) nooit een lekke band gehad.
BMW 1, accu achterin ipv reservewiel.
Nee. Ik hoovercraft
@soulmaster: ik minecraft
Volwaardig 16 duims exemplaar.
Nope, busje schuimzooi en een elektrisch pompje.
@erreen: sterkte alvast!
Ja, een originele 17 inch Titan zelfs. En de originele bandenpomp die vanaf nieuw bij de auto zat ligt er ook nog in. Ik rij niet zonder reservewiel, al had een thuiskomertje in het geval van mijn auto niet veel geholpen door de aftermarket ophanging.
Porsche heeft een thuiskomertje (die aan vervanging toe is), Megane heeft een spuit setje wat overigens ook prima werkt.
Ja maar zal hem er niet snel opzetten. Kameraad had deze week lekke band en reserve wiel opgezet heeft die met reserve wiel klapband gehad. Dat is het nadeel als het rubber zo lang ligt.
@yorick: gewoon elke keer als je nieuwe banden haalt de beste oude band om de reserve velg laten leggen. Dat daar wat minder profiel op zit is minder erg dan een droge band. Moet het wel passen uiteraard.
@lekbak: dat is idd een slim idee helaas bij mij niet mogelijk aangezien ik een thuiskomer heb.
@yorick: een thuiskomer is meestal bedoeld voor een maximum van een paar 100km rijplezier met een maximumsnelheid van 80km/u. Er zijn echter ‘gekken’ die er weken met 130km/u mee rond blijven rijden. Dat Is vragen om moeilijkheden.
Heb een thuiskomertje in de kofferbak liggen.
Ik zou nooit een reparatie setje in de auto willen hebben.
Dan ben ik eigenwijs genoeg om er toch maar een wiel in de koffer bak te leggen.
Lukt niet op de motor
@agera: op de motor heb ik een propsetje en pompje bij me bij langere reizen. Best handig als je in het midden van niks lek rijdt.
Jammer dat 90% van de auto journalisten uberhaupt nooit checkt of er wel een thuiskomer of volwaardig reserve wiel in een auto zit. Laat staan dat ze kijken naar de kwaliteit en volledigheid van het boordgereedschap. Onprofessioneel vind ik dat.
Nee daar ligt de lpg tank
Ja, een volwaardige op lichtmetaal zelfs. Maar die band ligt er vast al sinds 2006 in, dus of ik er echt wat aan heb als ik lek rij, betwijfel ik.
Check voor de lol eens hoeveel bar er nog in zit :)
@sir_smokalot: net even gedaan met een fietspomp met bar meter. Ca. 2 bar. Als ik achter lek rij, zou het nog mogen. Alleen de krik ziet er onmogelijk uit.
@sir_smokalot: zo en zo word de reserveband bij elke APK (verplicht) gecontroleerd
@mastemaker: ik ben er bij elke auto, bij iedere apk bij. Ik heb er dus al een hoop gezien bij zo’n 6 verschillende garages en geen van allen heeft in de kofferbak gekeken naar de reserveband.
@danmar: als die band droog en donker ligt kan het best meevallen. Ik heb een band uit ’82 die nog gezond rubber heeft, en goed druk vast houdt trouwens. Al ga ik daar toch ook niet langer dan nodig en niet harder dan 80 mee rijden.
@lekbak: jij vertrouwt een band uit 1-9-8-2?? Je bent niet wijs man, pennywise, poundfoolish. En je rijdt zeker ook dagelijks met dat ouwe ding?
@parker: aangezien ik er niet hard of lang mee durf te rijden vertrouw ik die band niet volledig nee. Maar goed genoeg om mee naar huis te strompelen. Met gezond verstand kan je prima een band beoordelen, de ene band is de andere niet.
Overigens doe je nu wel heel denigrerend over dat ouwe ding maar ik heb er 175000km bij opgezet wat het totaal net iets meer dan 3 ton maakt en die auto heeft nog nooit iets aan gemankeert. Prima geschikt voor dagelijks gebruik dus, wat ik overigens al een jaartje of 4 niet meer doe.
Ja, een thuisbrengetje in de kofferbak.
Nope! Ik moet het doen met een set RFT banden.
Ja! Een whitewall zelfs. Maar die ligt er al een jaar of 20 in te verrotten… Renault heeft een mooi systeempje, kun je een pompje op je 12V aansluiten en dan pompt hij je band op. Best mooi systeempje
@henkhupelschoten: mercedes noemt dat tirefit. Hebben ze al jaren. De meeste andere merken zullen ook wel zoiets hebben.
De w123 en de w201 hebben beide een 5e lichtmetalen velg, beide nog met de originele band erom trouwens. De a-klasse heeft een busje schuim. Aan de ene kant jammer dat er geen wieltje ligt. Aan de andere kant heb ik nu wel een hele grote ‘kelder’ in de kofferbak. Ideaal voor de reserve vloeistoffen, gereedschapkoffertje en mijn hijsbanden (auto moet aan boord van een schip kunnen).
Ja, al verbaasde het mij wel onlangs hoe deze was verwerkt bovenop de accu (die ook ergens ertussen is verwerkt in de achterbak)
#Polo R WRC.
Zeker een volwaardig reservewiel!
Run on flat bro?
Nee, een busje prut zit erin. Past ook geen wiel in de kofferbak trouwens…. Iets met onnodig grote subwoofer
Ik ben gewoon lid van de ANWB.
Ja
Yep, een thuisbrengertje. Net als de andere vier ook 18″, dat dan wel weer.
Nee daar ligt de subwoofer
Helaas niet. Ik ga binnenkort een reserve wiel kopen. Ik vertrouw de vloeistof die in een lekke band gaat niet helemaal.
ja, gewoon een volwaardig reservewiel
In de e30 320i wel. In de Modeo 2.5t (nog) niet. We willen er wel 1 in doen. Handig voor op vakantie.
Thuiskomer zo uit me hoofd. K heb er lang niet naar gekeken. Wel laatst een lekke band gehad op me winterset en laten vulkaniseren, ivm de 18 inch velgen viel het niet heel erg op even voorzichtig rijden naar de bandenboer…
# 330i
Volvo 440. Volwaardig wiel. Wel even oud als de auto maar ziet er goed uit. Prima bruikbaar als thuiskomertje.
Nee, geen reservewiel meer. BMW 116i met rof banden.
nee, want Mercedes c350e.
@audirijder: ook daar kun je gewoon een thuiskomer voor kopen in een speciale draagtas.
Nee, daar zit de subwoofer. Heb ik in ieder geval goed geluid als ik op de ANWB wacht.
Ja een volledig reservewiel in mijn 407SW
Origineel ROF banden maar die zitten er niet meer onder.
Alleen een elektrische bandenpomp achterin voor een slow puncture en een ANWB abonnement voor een calamiteit.
Yes. Een volwaardig. Alleen geen lm. Heb hem alleen nooit nodig (even afkloppen).
telt een brommobiel ook mee? dan heb ik er namelijk ook 1!
Gelukkig wel ! En iedereen die er geen heeft raad ik het van harte aan. 2 keer met zo’n spuitbus niet verder gekund waardeloos systeem is dat.
Reserverwiel AAN
Allemaal! Van fabrieksorigineel lichtmetaal tot stalen thuiskomertje.
Ik heb een auto van 40 jaar oud dus ik heb een echte reserve wiel die net als de andere vier eruit ziet, maar weet niet of dit meetelt omdat leeftijd…
Ik heb een 1 serie met 18″ runflat, en in de winter 16″ runflat. Ook geen reservewiel. Maar als ik een eind weg ga neem ik wel een winterbandje mee als de bagage het toelaat. Op de motor neem ik volgend seizoen wel een proppenschieter met gasflesjes mee. Heb daarmee al 2 lekker banden gehad. Met de auto nog nooit eigenlijk.
@koeckenbacker: Vraagje: is er wel plaats voor een volwaardig wiel in de 1-serie? En dan bedoel ik onder de laadvloer…
@e1000bmw523i: nou, geloof het niet, zelfs al zou je die opbergvakken al weghalen. En zit nog steeds een joekel van een accu daar verstopt.
Thuiskomertje. Al drie keer gebruikt in de 5 jaar / 180.000 km dat ik de auto heb.
Een reserve wiel deed €220 extra in de pot bij bestellen van m’n auto.. Dus neen, deze ligt ook zeer zeker niet in mijn auto. Het is ook relatief goedkoper om een ANWB pechhulp abonnement af te sluiten.
Flubber en een compressor
(die ondertussen al versleten is van het opblazen van zwemspullen van de kinderen)
Ja, een volwaardig exemplaar (gewoon staal, geen lichtmetaal), zowel in onze 1,5 jaar oude Avensis als in ons 18-jarig sletje (Toyota Starlet, niet te verwarren). In de Starlet standaard, bij de Avensis extra gekocht. Compressorsetje in de Avensis ligt wel in de auto, wordt echter alleen gebruikt om het zwembadje op te blazen.
Thuiskommertje :(. Origineel 19″ past niet onder de laadvloer.. (2014 Citroën C5 Tourer 2.2 HDi Exclusive)
Volwaardig wiel en ook een kromme 5de velg.
Ik zag m’n buurman een paar weken terug klooien: lekke band oppompen met een fietspomp, vervolgens snel naar het dichtstbijzijnde benzinestation om daar de band nog verder op te pompen om vervolgens bij Kwikfit uit te komen om hem te laten repareren. Dat alles onder het ergo: als ik m nu vul met dat spul dan kan ik gelijk een hele nieuw band kopen. Pffff… Wat ben ik blij dat ik een thuiskomertje heb. Overigens moest er alsnog een nieuwe band op omdat hij toch te lang met een zachte/lekke band heeft doorgereden.
1 keer thuiskomer en 1 keer niets, maar die heeft wel runflats achter.
Ja een stalen velg met een prima band op druk
Yep, gewoon onder de vloer van de kofferbak. En volwaardig hè!
Thuiskomer, Volvo C30
2x neen, 1x ja.
@benzinehoofd: Dat ene is dan wel weer een volwaardig exemplaar.
Ja, in beide auto’s (oldtimer: Mitsubishi uit ’82 en daily: Hyundai uit 2005), zou ook niet zonder willen. Voor zoiets simpels wil ik niet afhankelijk zijn van de ANWB. En om nou gelijk een nieuwe band te kopen als er een band lek of leeg is lijkt me ook niet handig (met de schuimsetjes).
Originele thuiskomer met continental band. Gelukkig nooit gebruikt
Thuiskomertje, groter past helaas niet. Ook wat los gereedschap, kleine dingen moet je in mijn beleving gewoon zelf kunnen.
Thuiskomertje en dat is beter dan zo’n fles pasta en een pompje.
Ik weet niet of ik een reservewiel heb maar de dame op de foto weet ook niet of ze haar slipje vanochtend heeft aangedaan
S7: nee, saab 9-3 cab: nee
@lebeaunl: Tiens… in mijn Caab ligt een reservewiel. Thuiskomertje, weliswaar, maar toch best handig.
Af fabriek zonder reservewiel geleverd. Maar wel netjes met een krik.
Het blijven wel Duitsers natuurlijk.
Die ouwe man van mij belde me laatst op, lekke band. En die godsgruwelijk dure moderne BMW met een miljoen miljard toeters en bellen heeft dus geen reserveband. Sta je dan met je zogenaamde runflatbanden, ook die kunnen dus blijkbaar plat. Wat een armoedzaaiers bak is het ook…..
Maar voorbeeldzoon dat ik ben haalde even netjes een winterband op bij de bandenboer en bracht die netjes naar die ouwe van mij. Om bij aankomst toch nog eventjes te laten zien wat mijn spotgoedkope gebakje wél heeft: een reserveband. Met een fatsoenlijke krik. Wat een luxe weer….
@Rob: ik had onlangs een klapband met m’n runonflat van BMW met als gevolg een gat in de wang van minstens 5 op 3 cm (ja, cm, mijn hand kon er door) en zelfs daarmee heb ik naar de bandenboer kunnen rijden
Jazeker. En een krik.
Jammer alleen dat ik er geen moersleutel bij bleek te hebben toen ik lek reed.
@mout: been there, done that. Sinds die tijd controleer ik elke auto die ik koop of het gereedschap setje compleet is en vul ik desnoods aan. Gelukkig was ik nog geen km van huis. Ben doorgereden op de nog niet helemaal platte band.
Wat een armoede, thuiskomertjes, bandenplaksetjes…
Één van de redenen dat ik zo gek ben op de Jag is dat er over veel dingen goed nagedacht is. Dus ligt er standaard een volwaardig reservewiel in de kofferbak. Uiteraard voorzien van hetzelfde lichtmetaal als de andere vier wielen. Zodat je zelfs na het krijgen van een lekke band gewoon je weg kan vervolgen alsof er niets gebeurd is, en niet minder belangrijk, je ook dan in stijl op de plaats van bestemming arriveert.
@moveyourmind:
Ah, dus daar denken ze over na tijdens het bouwen van hun auto’s; het reservewiel.
Die Jackpot XJ40 van mijn opa had inderdaad een volwaardig wiel. Met allerlei fatsoenlijke toebehoren, dat ook nog eens.
In de regen sijpelde echter het water bij de voorportieren naar binnen. En je moest oppassen dat er geen water of andere troep kwam bij de tankdop (wie bedenkt die plek dan ook??). En af en toe konden de elektrische ramen niet meer omhoog. Daar hadden ze dan waarschijnlijk niet over nagedacht. Hadden ze geen tijd meer voor natuurlijk, want het reservewiel. Toch was het lang geen slechte auto voor een Jaguar…. En inderdaad, je reed wel in stijl.
@Rob: Allemaal deftige probleempjes…
Zoals het landhuis van de oude adel ook wel eens last heeft van tocht en wateroverlast door de tand des tijds en wat achterstallig onderhoud omdat men zuinig pleegt te zijn.
@moveyourmind:
Hehehe, deftige probleempjes ;-)
Begrijp me niet verkeerd, ik heb een ontzettend zwak voor Jaguars en dan in het bijzonder de XJ40. Het kriebelt ontzettend om er eentje te kopen, ondanks dat het volstrekte waanzin zou zijn als ik er eentje koop. Tot nu toe wint het verstand, maar hoe lang ik dat ga volhouden……
En welk feit doet zich voor: een exemplaar EXACT in de uitvoering zoals mijn opa ‘em had staat te koop. Misschien is het zelfs wel dezelfde auto…. Kopen of niet kopen; dat is de vraag….
http://ww3.autoscout24.nl/classified/274365299?asrc=st|as
Recente BMW dus rft…
In me beiden wagens een reservewiel. Maar bij een auto ga hij er binnen kort uit. Omdat hij niet over me remmen pas
Nope, runflats en natuurlijk op vakantie een schroef in de band. Liep gelukkig niet leeg dus met schroef nog 300 km afgelegd want zondag…
Runflats op de huidige lease. Het is mijn eerste BMW (voorheen Audi) en ik kreeg er onmiddellijk runflat banden bij; ik heb geen ervaring met een ander soort banden op BMW maar blijkbaar kan het soms afdoen aan het comfort. Heeft iemand daar ervaring mee?
De vorige lease (Audi) had zo’n spuitbus met schuim om in de band te spuiten, werkte voor geen meter toen ik het nodig had gezien de jongens van Audi vergeten waren om het spruitstuk mee te leveren in het pakketje.
@petrolicious: Ik denk dat comfort + bandensoort ook sterk afhangt van het type BMW dat je rijdt.
Mijn E92 335i is over het algemeen vrij stug, nu met normale Michelin PS2 eronder merk je dat de band zachter is en zeker bijdraagt aan het comfort.
Een volwaardig 16″ exemplaar. Kwam ik pas achter na de eerste schoonmaakbeurt. Vond ik toch netjes voor een Ibiza uit ’00.
Liever geen thuiskomer op 19”. Heb een 18” reserve.
Nee in allebei de auto’s van me ouders niet
Nope, RFT, overbodig dus.
In mijn Jaguar zit er een volwaardig reservewiel, ook in de MG. In de japanse Jazz een thuiskomertje.
Gelukkig zitten er in de Honda en XJ ook netjes een krik en sleutel bij. In totaal heb ik drie keer met een lekke band gestaan in m’n leven, en verwisselen van een band is als je er een beetje handigheid in hebt echt een kwestie van 5 minuten.
@martinus: Ik heb het eens gedaan voordat ik naar m’n werk moest, inderdaad in een minuut of 5. Ook al geen excuus meer om te laat te komen…
Moet ik wel zeggen dat de garagekrik en doppenset er zo ongeveer naast stonden. Een F1-pitstop is er niets bij.
@metalmike: Nou niet altijd. Met de caddy op de A2 waar de A9 samen komen. T.h.v. Abcoude. 45 min. Bouten waren overijverig met luchtgun muurvastgezet. 2 sets VW gereedschapset krom gebogen. 1 set zo verbogen dat het niet meer bruikbaar was. Reservewielbeugel ook met luchtgun vastgezet. Tegen aan lopen trappen tot er maar beweging in kwam. Bij bandenwisselen een dag eerder had de dealer reservewiel gepakt. Die was nieuw en versletenband als reserve wiel er weer onder gehangen.
Stalen 15 inch Michelin XAs. Uitsluitend geleverd op mooie auto’s…
Volgens mij heeft de mijne een reservewiel ja, niet te missen :’)
http://www.autojunk.nl/2015/11/volkswagen-t2-herfstritje
Uiteraard, een volwaardige, met professionele krik, elektrisch gemotoriseerde pomp etc
Nee past niet op mn gazelle
@ko3n: GTFO!
Mag alle drie? Een auto heeft zo’n vulcilinder, andere heeft reservewiel en weer een andere heeft run flat banden.
Nee want BMW. Spuitbus+compressor+ANWB is ook meer dan prima. Al 15 jaar niet lek gereden, dus loopt niet zo’n vaart…
Ja, zonder reserveband doet de ruitensproeier het niet…
@retetikker: Kudos voor het briljante Kever-systeem
Volwaardig reservewiel dat nog nooit is gebruikt achterin m’n Astra 1.6 van 2000. Het kan mensen.
@jaguarjunk: hetzelfde als bij mijn vorige auto. Auto uit 1994, 365.000 km op de teller en een ongebruikt, origineel reservewiel. Komt aan op puur geluk denk ik.
2006 Audi A3, geen reservewiel. Ben nog wel op zoek…
@stannl43: De dealer of Banden service Ede. Om maar iets te noemen.
Neen , ik heb ductape en fix die shit
Origineel wel, maar die ligt al een tijdje in de garage.
Even een opmerking: er wordt door een aantal mensen over de ANWB gesproken. Wat moeten die dan doen als jij een grote scheur in de wang van je band hebt? Die hebben echt niet een vrachtwagen vol met reservewielen voor elk type auto klaar liggen hoor.
@e38ossie: ze helpen je niet eens als je geen reserve wiel hebt . (Zei een anwb monteur een keer tegen mij)
Een volwaardig lichmetalen exemplaar. Maar of ik zulke grote airbags heb als de mevrouw op de foto, heb ik nog niet uitgetest.
Geen thuiskomer, geen spuitbus, geen ANWB lidmaatschap, gewoon toffe vrienden die me altijd en overal zouden helpen, maar normaliter koop ik een nieuwe auto als ik een lekke band heb…
BMW 3 coupe, geen RFT zomerbanden ,wel 19 inch met een mobility kit. Maar weer wel RFT winterbanden!
Nee. Van de week nog hard achter gekomen, 2 uur stil gestaan wachtende op pechhulp ivm lekke band langs de snelweg.
In mijn super premium Audi zit natuurlijk een zelfhulpkitje. Maar het is een lease-auto (verrassend he) en bij nood kan ik de heren van de pechhulp bellen die dan komen helpen. Als ze me een reservewiel hadden gegeven had ik het net zo lief zelf gedaan, maar ik weiger te gaan zitten kleien met zo’n kitspuit.
In mijn oude coupéetje hing trouwens de reserveband onder de auto in een soort rekje, dat kon je dan via een vleugelmoer in de bagageruimte laten zakken en dan tilde je hem er zo uit. Dat wil zeggen, tenzij je je auto 4cm hebt verlaagd en het rekje op de grond ligt maar je je (volledige) reservewiel er nog steeds niet uit krijgt :P Bovendien was de wang van de band tot op het canvas versleten van de keren dat hij langs verschillende verkeersdrempels was geschuurd.
Nee want er is geen ruimte voor in de BMW E91 dus die rijd op RFT.
En ook niet in de Silvia want de reserve/thuiskomer past niet over de remschijven/klauwen.
Lekker interessant, dit topic…
Is er een minder boeiend topic mogelijk?
Ik denk dat het niet “smokealot” is maar eerder “smoketoomuch”, anders verzin je dit niet…
Volledig reserve wiel Seat Leon 1M
Die goeie ouwe tijd :)
Een volwaardig reservewiel maar wel op een stalen velg. Plus 5 bijbehorende wielmoeren.
Ik kwam er achter dat de wielmoeren van de standaard geleverde lichtmetalen wielen niet pasten op het reservewiel. Lichtmetaal heeft een vlakke moer en het reservewiel met een conisch uiteinde.
Zowel de MG als de Volvo hebben een volwaardig reservewiel, beiden vreemd genoeg met een originele maar toch andere velg dan de andere 4 wielen op de auto. Bij de MG heb ik dat zelf gedaan, bij de Volvo snap ik er geen reet van aangezien er 4 originele Volvo velgen onder liggen. In ieder geval, nog geen gewichtsbesparing hier!
Ja! Een volwaardig reservewiel :) Moet er wel bij zeggen dat het om een BMW E30 uit 1987 gaat.