• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Lezersvraag: hoe bevalt 100 km/u?

Auteur: RubenPriest, gepost 23 maart 2020 om 11:07 – 158 Reacties

Lezersvraag: hoe bevalt 100 km/u?

Heb jij al kilometers gemaakt met de nieuwe situatie?

Vandaag is het een week geleden dat de 100 km/u-maatregel werd ingevoerd. Overdag mag je uitsluitend 100 km/u rijden op de Nederlandse snelwegen. Op diverse snelwegen mag je nog wel vòòr 06:00 en na 19:00 harder rijden.

Het is heel persoonlijk of dit effect heeft op je autorit. Misschien ben je een rustige rijder en doet het je niks. Maar het kan ook zo zijn dat jouw favoriete traject opeens een verschrikking is. Met name van 130 km/u naar 100 km/u is even wennen.

Je hebt nu een week de tijd gehad om aan de nieuwe situatie te wennen. En, hoe bevalt het? Misschien ben je er de afgelopen week amper op uit getrokken. Door het coronavirus werken veel mensen vanuit huis. Als je onderweg was, dan was de verleiding juist groter om harder te rijden. Er zijn nog nauwelijks files. Lege wegen in combinatie met mooi weer daagt uit om nét even wat harder te gaan rijden.

De snelheidsverlaging werd ingevoerd om de uitstoot van stikstof te verlagen. Het is niet duidelijk of de overheid ooit weer teruggaat op het oude beleid. Laat weten in de comments hoe 100 km/u bevalt!

Foto: Bugatti Chiron op de Nederlandse snelweg. Via @mitta86

Ook interessant!

  • Vanaf vandaag geen 100, maar 50 km/u over de Haringvlietbrug
    Vanaf vandaag geen 100, maar 50 km/u over de Haringvlietbrug
  • Hitte auto
    Parijs verlaagt maximumsnelheid naar 30 km/u
  • Nederlanders willen hogere maximumsnelheid
  • Maximumsnelheid stoeploze straten
    'Maximumsnelheid stoeploze straten naar 15 km/u.'

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

lezersvraag, maximumsnelheid, snelweg

Vorig bericht: « Skoda Kodiaq is nu officieel een hondenhok
Volgend bericht: Eerste huwelijksperikelen Honda en Red Bull »

Lees Interacties

Reacties

  1. thomaz zegt

    23 maart 2020 om 11:11

    120km/u (zodat ik overige verkeer wel inhaal) op de adaptieve cruise control met Flitsmeister aan en het bevalt me eigenlijk best goed, is wel iets relaxter dan voorheen.

    Login om te reageren
    • Tonnie zegt

      23 maart 2020 om 11:15

      @thomaz: same, dit wil wel. Maar nu is het sowieso quarainteed rustig op de weg natuurlijk. Vind het alleen een beetje zonde in het noorden. Autodichtheid is lager, waardoor de lucht sowieso schoner was en daarnaast zijn de te overbruggen afstanden groter. Daar zouden ze best een uitzondering in mogen maken.

      Login om te reageren
      • ericd zegt

        23 maart 2020 om 19:41

        Tis net zoals met de benzine (is ie goedkoop, mag je opa en oma niet bezoeken). Heb je eindelijk de ruimte (vanwege de leegheid van de snelwegen)… dan mag je niet snel.

        Login om te reageren
      • arhanso zegt

        23 maart 2020 om 23:16

        Ik ben voor electrisch rijden. Ik heb geen EC. Zou EC’s flink hard(er) mogen rijden dan kan ik mijn wederhelft wel overtuigen. En eigenlijk denk ik dat alles tot aan de Randstad wel 160km – 170km met kunnen. Met dit idee wordt in een keer de elektrische auto erg populair….

        Login om te reageren
    • kjeld012 zegt

      23 maart 2020 om 11:27

      Ik ervaar het precies hetzelfde. Zolang je wat harder rijdt dan het overige verkeer, in combinatie met Flitsmeister en een oplettend oog voor de blauwpetten, bevalt het prima!

      Login om te reageren
    • plastichero zegt

      23 maart 2020 om 11:49

      @thomaz: klopt, maar het wordt irritant wanneer het straks eventueel weer drukker gaat worden.

      Login om te reageren
    • fjcontigt zegt

      23 maart 2020 om 13:33

      @thomaz: ja, ik vind het zelf ook wel prima. Ik rijd in een Bentley Continental GT, die is razendsnel, maar eigenlijk rijdt deze auto veel lekkerder in z’n “relaxmodus”, dus zo rond 100 tot 120 km per uur?

      Login om te reageren
  2. str8six zegt

    23 maart 2020 om 11:12

    Niets van gemerkt. Heb vd week maar even een Flitsmeister one besteld. Kan ik gewoon normale snelheid blijven rijden.

    Login om te reageren
    • Ben zegt

      23 maart 2020 om 16:52

      Daar heb je weinig aan als ze achter je rijden in een onopvallende auto. Maar succes, het zal vast vaak goed gaan :)

      Login om te reageren
  3. jaapiyo zegt

    23 maart 2020 om 11:14

    Vorige week een flink stukkie gereden. Na alle berichten in de media had ik me voorbereid op een gezellig feestje van burgerlijke ongehoorzaamheid. Niet op het gebied van Corona negeren uiteraard, maar wel wat betreft die achterlijke nieuwe snelheidslimiet. Maar wat denk je? Iedereen rijdt gewoon ‘100’. Murw geslagen door de torenhoge boetes waarschijnlijk. Misschien moeten ze harder straffen toch ook maar eens proberen bij echte misdaad dus.

    Alleen twee usual suspects dachten dat ze op de ‘Ring waren: een zakenman in een nieuwe Q7 en twee petten (letterlijk) in een E46. Dat is dan toch nog een klein beetje geruststellend in deze onzekere tijden.

    Login om te reageren
    • denx zegt

      23 maart 2020 om 11:54

      @jaapiyo: iedereen rijdt inderdaad 100 en dat is natuurlijk niet voor niets. Begrijp me niet verkeerd; ik hou ook van doorrijden, maar het maakt niks uit, qua tijdwinst, of je nu 100 of 120 km/u rijdt. Het levert wel een aantal positieve resultaten op. Ik vraag me dus af of mensen inderdaad zijn murw geslagen.

      Login om te reageren
      • rikus zegt

        23 maart 2020 om 12:12

        @denx: ik ervaar wel degelijk een verschil in reistijd. Niet zozeer door de snelheidsverlaging, maar vooral hoe het verkeer daar mee omgaat.

        Login om te reageren
        • Turbo S zegt

          23 maart 2020 om 17:30

          @rikus: reistijd is inderdaad iets langer maar dat maakt me op dit moment niet uit. Kom ik wat later op het werk, maar doordat er door het coronavirus bijna geen werk meer is maakt dat ook weer helemaal niks uit.

          Login om te reageren
      • banderas zegt

        23 maart 2020 om 13:24

        Het gaat mij ook totaal niet om tijdswinst (dat is mooi meegenomen), maar om de rijervaring. Als ik harder rij dan de rest, hoef ik minder te remmen (iedereen kent wel dat je achter een vrachtwagen komt te zitten en je kan er niet meer tussen) en ben ik sowieso scherper. Het is ook tevens gewoon een gevoel van tijdswinst, ook al is het maar minimaal.
        –
        Dat iedereen nu keurig 100 rijdt is op zich fijn, behalve als deze mensen elkaar gaan inhalen. Duurt toch allemaal net wat te lang.

        Login om te reageren
      • lekbak zegt

        23 maart 2020 om 14:50

        @denx: het is een keiharde leugen dat het geen tijdswinst oplevert.

        Zelfs als het maar 5 minuten per rit is, met 230 werkdagen is dat 2300 minuten per jaar. Dat is een hele werkweek!

        Voor mezelf betekende het de eerste keer dat ik de weg op ging met 100 dat ik de kinderen niet op bed heb kunnen brengen na 14 dagen weg te zijn geweest. Die 300km snelweg met 130 ipv 100 afleggen scheelt aanzienlijk.

        Login om te reageren
        • denx zegt

          23 maart 2020 om 15:39

          @lekbak: over langere afstanden, zal er ongetwijfeld iets van een tijdwinst zijn. Dit is echter marginaal. Echter rijdt de gemiddelde forens kortere stukken…. en met de hedendaagse Nederlandse verkeersdrukte is de tijdwinst vrijwel te verwaarlozen. Simpel rekensommetje wat al door menig instantie is berekend. En uiteraard zal er een uitzondering gezien persoonlijke omstandigheden ….

          Login om te reageren
        • dutchneon zegt

          23 maart 2020 om 17:15

          precies, scheelt echt tijd, iedereen die dat ontkend heeft woont blijkbaar op fietsafstand en hoort niet in de auto! ik heb ook 3 keer in de week een stuk van 110km enkele reis.
          Scheelt me zo’n 20min per keer. dat is iedere 2 maanden een extra werkdag aan reistijd. Oja en dat is eigen tijd… ik ben consultant.
          Heb dus letterlijk 6 vakantiedagen per jaar minder!

          Login om te reageren
        • truckerluke zegt

          24 maart 2020 om 10:52

          Als je per uur betaald word, is dat toch mooi meegenomen?
          Ik snap daarom veel beroepschauffeurs ook niet!

          Login om te reageren
      • dutchneon zegt

        23 maart 2020 om 17:06

        het levert niets op?? ga dan aub achter de vrachtwagens rijden dat scheelt mij wel een boel vertraging op links!
        Ik ga voor de files sochtend en na de drukte savonds de weg op, dan ben ik toch echt 30% sneller met 130.

        sterker nog ik rijd meestal dan op het tellertje 150 dus zo’n 140 echte kilometers. dat kan ik nu beter maar niet meer doen

        Login om te reageren
    • wceend zegt

      23 maart 2020 om 12:03

      zijn weinig mensen met haast nu

      Login om te reageren
    • wif1 zegt

      23 maart 2020 om 13:00

      @jaapiyo: Juist de reden waarom deze verlaging ingevoerd is, doet mij ertoe aanzetten toch 130 te gaan rijden. Het is namelijk een onzin verhaal om 100 te gaan rijden vanwege de stikstof omdat het effect zo ontzettend minimaal is, gewoon lachwekkend. Neem maatregelen richting de fabrieken, scheep- en luchtvaart, daar valt namelijk echt wat te winnen.

      Login om te reageren
      • Hubert zegt

        23 maart 2020 om 13:30

        @wif1
        Wauw. Stoer.

        Login om te reageren
        • wif1 zegt

          23 maart 2020 om 14:31

          @Hubert: En welke woordjes heb jij vandaag nog meer geleerd van mama…?

          Login om te reageren
          • Hubert zegt

            23 maart 2020 om 15:54

            @wif1
            Ook nog sukkel geleerd vandaag.
            En ze had het niet over mij, want ik ben haar lieveling

            Login om te reageren
            • wif1 zegt

              23 maart 2020 om 20:24

              @Hubert: Hwt woord incest is je ook niet onbekend zeker…

              Login om te reageren
              • davelepeef zegt

                23 maart 2020 om 22:28

                @wif1: is dat niet dat spelletje dat @Hubert graag met je moeder speelt??

        • basjaski zegt

          23 maart 2020 om 21:41

          @wif1 heeft gewoon gelijk

          Login om te reageren
      • davelepeef zegt

        23 maart 2020 om 13:33

        @wif1: jij staat waarschijnlijk ook in iemand anders’ nek te hijgen nu? Het heeft immers zo weinig nut toch, als enkeling bijdragen?

        Login om te reageren
        • wif1 zegt

          23 maart 2020 om 20:27

          @davelepeef: Aan zinvolle maatregelen verleen ik 100% mijn medewerking. Maatregelen die compleet hun doel voorbij schieten kunnen mij niet echt bekoren.

          Login om te reageren
          • davelepeef zegt

            23 maart 2020 om 22:22

            @wif1: klopt. Alles is onzin. Regels zijn door één enkele debiel in ’n pak verzonnen. Compleet zinloos.

            Login om te reageren
      • roadster1976 zegt

        23 maart 2020 om 18:57

        @wif1: wacht maar tot je eerste boete van 290 euro… benieuwd of het dat dan nog blijft doen…

        Login om te reageren
        • wif1 zegt

          23 maart 2020 om 20:29

          @roadster1976: Flitsmeister aan, goed om je heen kijken en verdachte voertuigen laten passeren.

          Login om te reageren
          • davelepeef zegt

            23 maart 2020 om 22:25

            @wif1: en je verrekijker paraat, want vergeet niet dat je op honderden meters afstand al gelaserd kan worden…

            Login om te reageren
    • koen23 zegt

      23 maart 2020 om 13:55

      Mensen die gewoon de regels volgen zijn niet per se murw geslagen hoor. Ze zijn vaker gewoon wat minder simpel dan jij,

      Ontopic: prima die 100km, muziekje aan, cruise control aan en een beetje mijn leven overdenken. Nu een week verder en ondanks alle einde van de wereld voorspelling n.a.v. de invoering van 100pu slaap ik nog hetzelfde, doe de auto doet het nog steeds, schijnt de zon. Het is net alsof het geen reet uitmaakt of je 130 of 100 rijdt. Oh wacht, dat boeit ook niet.

      Login om te reageren
  4. kennone zegt

    23 maart 2020 om 11:16

    Moet eerlijk toegeven dat het in de Abarth wel prima rijd omdat dat ding alles behalve comfortabel is, maar in alles wat dan ook maar een klein maatje groter is enorm slaapverwekkend. Op een of andere manier ben ik veel gefocuster wanneer ik 130 rijd dan 100-.

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      23 maart 2020 om 11:42

      Kom je dan wel aan je 8 uur slaap per nacht?

      Login om te reageren
      • kennone zegt

        23 maart 2020 om 13:47

        @Jochempie: met gemak, vaak zelfs 9 tot 10 uur.

        Login om te reageren
        • Jochempie zegt

          23 maart 2020 om 15:01

          Dan is autorijden misschien toch niet een heel veilige oplossing voor je.

          Login om te reageren
          • kennone zegt

            24 maart 2020 om 12:14

            @Jochempie: valt wel mee, met 12 jaar lang en gemiddeld 50k kilometers per jaar en 0 schades doe ik het nog best wel netjes volgensmij.

            Login om te reageren
  5. PunicaOase zegt

    23 maart 2020 om 11:18

    Mijn heilige koe staat al 1,5 week stil ? Tijd voor een ritje..

    Login om te reageren
  6. tge2 zegt

    23 maart 2020 om 11:20

    Klote

    Login om te reageren
  7. berlinetta zegt

    23 maart 2020 om 11:20

    Laatst ook een stuk van 70 km over de snelweg gereden. Ik vond het niet heel prettig. 100 voelt echt langzaam en ik merk dat ik me iets meer moeite moet doen om mijn aandacht erbij te houden. 120/130 is gevoelsmatig een stuk fijner. Snel genoeg om alert te blijven, maar ook niet gevaarlijk. Bovendien houdt lang niet iedereen zich eraan en zag ik daardoor ook meer bumperklevers.

    Login om te reageren
  8. izimo zegt

    23 maart 2020 om 11:21

    Ik vind het prima 110km/h op de cruisecontrol, alleen irritant de mensen die met strak 100km/h vrachtwagens gaan inhalen!

    Login om te reageren
    • mar10us zegt

      23 maart 2020 om 11:24

      @izimo: begrijpelijk, maar ze doen niets verkeerd, dus even aan wennen.

      Login om te reageren
    • p3r0x zegt

      23 maart 2020 om 11:40

      @izimo: dan zet je de cruise control wat lager. Die laatste paar km maakt ook niet uit.

      Login om te reageren
      • bbfix zegt

        23 maart 2020 om 12:02

        @p3r0x: oké, laten we dan die cc op 90 zetten, dan hoef je de vrachtwagens ook niet meer in te halen.. die paar km…

        Login om te reageren
        • p3r0x zegt

          23 maart 2020 om 12:08

          @bbfix: Dat hoef ik niet te doen, ik stoor mij er niet aan om met 100 kmu een vrachtwagen (of 3 desnoods) in te halen die 85 kmu rijdt, maar ik hou je daarin niet tegen. Met een goede podcast, playlist of even bellen met mensen die je nu niet meer spreekt vermaak ik mij prima. Binnenspiegel iets hoger afgesteld zodat ik de gefrustreerde neurootjes achter mij minder goed zie. Niet vergeten op tijd naar links en langzaam naar rechts, anders kom je er niet meer tussen. Het hele 100 kmu verhaal scheelt mij op een enkele reis van 54 km 3 minuten, een bak brandstof en kom heerlijk relaxed aan.

          Login om te reageren
          • barendbotje zegt

            23 maart 2020 om 12:58

            Heb je een dashcam? Kan niet wachten op de 1e beelden met een gefrustreerd bericht van je. Jij bent zon treiter die graag alvast 2 vrachtwagen lengtes naar links gaat om daarna pas weer 2 vrachtwagen lengtes telaat naar rechts te gaan. Word je daarna rechts ingehaald dan ga je de morele ridder spelen op t internet, weet precies hoe dit gaat

            Login om te reageren
            • p3r0x zegt

              23 maart 2020 om 13:01

              @barendbotje: ik haal al jaren rechts is omdat iedereen gefrustreerd links rijdt, want daar kan je harder.

              Login om te reageren
            • mondeoscti202 zegt

              23 maart 2020 om 13:33

              @barendbotje: Rustaaaaagh

              Login om te reageren
          • vroaaaaaaaaaar zegt

            23 maart 2020 om 13:44

            @p3r0x: en waarom rijdt die vrachtwagen 85? Juist, omdat je teller altijd minder aangeeft dan de werkelijke snelheid. Dus als je even uitzoekt wat je tellerafwijking is, dan kun je 100 echte km/uur rijden op je cruise control. Hoeven mensen zich ook niet aan jou te ergeren… Jij bent zeker zo’n figuur die ook niet op 1,5 meter van een ander gaat staan omdat jij denkt dat je toch niet ziek wordt?

            Login om te reageren
          • bbfix zegt

            24 maart 2020 om 09:13

            @p3r0x: ik snap je punt. Feit is zoals verderop in de comments ook al gezegd is: als jij 100 rijdt op de teller, rij je in werkelijkheid ergens tussen de 94 en 98. Als mensen dan iets onder de max snelheid gaan rijden (stel je voor!!! Een boete…) dan rijden ze in werkelijkheid 90 kmh. Jij zegt dat je heerlijk ontspannen aankomt. Ik kom heerlijk ontspannen aan als er een lekkere flow op s’Heren wegen is tussen vrachtverkeer, haastige vertegenwoordigers en trage dagjesmensen. En de meute daar tussenin. Met iedereen bijna dezelfde snelheid is er geen reet meer aan. En VOOR MIJN GEVOEL schiet het geen reet op, ben ik veel minder alert en frustreer ik mij vanwege al die linksplakkers die in een mutje achter elkaar aan rijden, want je mag toch maar 100 op de teller. Zo, en nu maar een rondje lopen, tot aan juni kom ik daar toch niet;)

            Login om te reageren
        • dutchneon zegt

          23 maart 2020 om 21:42

          precies, waarom halen die vrachtwagens elkaar dan nog in, als 130 tov van 100 niet eens tijdswinst oplevert gaan die 3km verschil helemaal niks uitmaken.

          KORTOM iedereen die het niks uitmaakt om 100 te rijden graag rechts achter de vrachtwagens blijven.
          dan kunnen we op links gewoon 130 blijven rijden. Ik doe dat meestal ook nog elektrisch dus inderdaad de wereld gaat er niet van ten onder

          Login om te reageren
      • izimo zegt

        23 maart 2020 om 12:33

        @p3r0x: Nou als mensen ook echt 100km/h reden boeide mij dat niet, als ik met 100km/h, nog op de rem moet, omdat ik anders te dichtbij kom, dan klopt er iets niet. Wel eens een Twingo gepasseerd, die hebben zo’n mooie grote digitale snelheidsmeter en die gaf 97km/h aan. Dat soort mensen bedoel ik ;)

        Login om te reageren
        • p3r0x zegt

          23 maart 2020 om 13:00

          @izimo: hahaha! Want 100 is de verplichte snelheid, niet de max. Echt vreselijk om 97 ipv 100 te rijden. Mooi leven heb je om je hier druk om te maken, of je bent een rasazijnzeikerd.

          Login om te reageren
          • izimo zegt

            23 maart 2020 om 15:12

            @p3r0x: Jij lijkt me de azijnzeikerd, want zie je bij iedereen bijdehandte opmerkingen plaatsen :)

            Login om te reageren
            • p3r0x zegt

              23 maart 2020 om 15:24

              @izimo: Tja, heb wel even wat tijd over en 3 kids thuis onderwijzen frustreert ook wel wat. Maar blijft geneuzel over 2 of 3 kmu, zijn ergere dingen op de aardkloot. ;)

              Login om te reageren
              • quincy zegt

                23 maart 2020 om 15:47

                @p3r0x: er zijn ook ergere dingen dan 3 kids thuis onderwijzen, dus daar hoef je je dan ook niet over te frustreren. Zo kan je natuurlijk alles wel bagatelliseren. Het meeste wat wij kennen zijn natuurlijk ‘luxe problemen’.

  9. mar10us zegt

    23 maart 2020 om 11:23

    Slaapverwekkend. Valt me ook op dat ondanks de enorme ruimte op de weg er niet als debielen wordt gereden. Ik denk dat de rust op de weg ook rust in het koppie oplevert.

    Login om te reageren
  10. viezefreddyw zegt

    23 maart 2020 om 11:25

    Ik vind het maar niks, zeker nu het zo rustig is op de wegen. Een lang stuk snelweg is nu echt slaapverwekkend. Merk dat ik steeds meer moeite heb om mijn aandacht op de weg te houden.

    Login om te reageren
  11. hansrienks zegt

    23 maart 2020 om 11:25

    Goed te doen, woon-werk (nu even niet, want thuis aan het werk) is 25 km snelweg. Relaxed. Als ik naar klanten ga dan zal het wel wennen zijn. 100 km/h is dan gevoelsmatig zonde van de tijd.

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      23 maart 2020 om 14:53

      @hansrienks: ga maar eens rekenen hoeveel tijd het je op jaarbasis kost…

      Login om te reageren
    • dutchneon zegt

      23 maart 2020 om 21:44

      ja kommop zeg, 25km waar praten we over, dat doet mn oma op de fiets in drie kwartier!

      Login om te reageren
  12. reactief zegt

    23 maart 2020 om 11:25

    Ik was meestal al een rustige rijder, dus in reistijd geeft het mij nauwelijks verschil.

    Nu rijdt ik echter in een stoetje auto’s met dezelfde snelheid, terwijl ik eerder meer op mezelf reed.

    Ik merk dat bestuurders nog wel moeten wennen aan het langzamer inhalen. Ze blijven nu nog te vaak links rijden bij inhalen van meerdere vrachtwagens, wat met 130 prima was, maar waarbij je met 100 prima naar rechts kan, zodat vlottere rijders erlangs kunnen.

    Ook wordt er nu met minimaal snelheids verschil ingehaald waardoor je soms ‘klem’ gereden wordt rechts, terwijl zij met een beetje gas bij ruimte hadden kunnen maken.

    Maar dit zijn dingetjes waar we gewoon aan moeten wennen denk ik. Zal op den duur minder worden.

    Het verbruik scheelt best wel veel. Ik reed eerst zo’n 110/115. Maar met 105 bespaar ik toch wel 10/20%.

    Login om te reageren
  13. alex96 zegt

    23 maart 2020 om 11:27

    Als de rit over de snelweg niet al te lang is (<30 min) dan vind ik het niet heel erg en is het ook wel goed vol te houden. Dan doe je er ook niet merkbaar langer over. Alleen ik moest afgelopen week ook een keer van Utrecht naar Groningen en dan wordt het op den duur wel vervelend. Niet alleen omdat je er toch ongeveer een kwartier langer over doet (en 100 nogal saai is op die mooie lege snelwegen) maar ook omdat ik merk dat ik minder geconcentreerd ben bij 100 ipv 130. Je hebt ook eerder de neiging om toch even wat te eten te pakken of even de muziekinstellingen aan te passen bijvoorbeeld. Het viel mij wel op dat de meeste mensen zich er redelijk goed aan houden.

    Login om te reageren
  14. leandergoor zegt

    23 maart 2020 om 11:27

    Kan je nu vrij weinig over zeggen. Spits is op dit moment geen spits. Dus hoeveel impact het nou echt heeft tijdens woon werkverkeer weten we nog niet.
    Buiten de spits gewoon Flitsmeister aan en snelheidslimiet + 30.

    Login om te reageren
  15. mashell zegt

    23 maart 2020 om 11:27

    Ik denk ook dat mensen in tijd van groot leed het gemakkelijker vinden om klein leed te accepteren.
    Gisterochtend voor zonsondergang zelf even op de A1 richting grens gereden en daar was het, ondanks het tijdstip en het oude Twentse gebruik alvast een voorschotje te nemen op het ontbreken van de snelheidslimiet na de grens, gewoon 100 de snelheid onder het weinige verkeer. Nu we niks meer te doen hebben is er ook geen reden meer tot haasten.

    Login om te reageren
  16. rvm1200s zegt

    23 maart 2020 om 11:29

    Prima te doen zo. Cruise op 110 en rollen maar. Veel mensen houden zich er ook gewoon aan.

    Login om te reageren
  17. mrtrex zegt

    23 maart 2020 om 11:34

    Als ik over een tijdje weer eens op de snelweg kom laat ik het weten ? #thuiswerken

    Login om te reageren
  18. Dizono zegt

    23 maart 2020 om 11:35

    Volgens de boordcomputer is het verbruik gezakt van 9.1l /100km naar 7.6l /100km. Die vijf drinkeboertjes nemen toch met beduidend minder genoegen. Vind het eigenlijk wel relaxt. De Duc daarentegen heeft sinds kort een telefoonhouder zodat ik altijd met flitsmeister aan kan rijden…

    Login om te reageren
  19. donvliet zegt

    23 maart 2020 om 11:35

    Binnen de bebouwde kom voelt het niet eens zo langzaam…

    Login om te reageren
  20. Robert zegt

    23 maart 2020 om 11:38

    Ik rijd de laatste maanden vrijwel altijd 105 km/u op de cruise control en dat bevalt me eigenlijk prima. En nu het overgrote deel van de overige verkeersdeelnemers zich er ook aan lijkt te houden, is het woon-werkverkeer er stukken relaxter op geworden.

    De meerderheid van notoire overtreders zijn de Duitsers (ik rijd veel op de A12 en A18) en veel bedrijfsauto’s. Zouden de bestuurders van al die Vito’s, Sprinters en Caddy’s hun bekeuringen niet zelf hoeven te betalen?

    Login om te reageren
  21. ericc zegt

    23 maart 2020 om 11:40

    Met het coronavirus staan er veel vliegtuigen tegen de grond en liggen bouwprojecten stil. Dus veel minder uitstoot.
    Ook het aantal files is veel minder, dus die snelheidslimiet mag weer de hoogte in zou ik zeggen.

    Login om te reageren
  22. ttr6 zegt

    23 maart 2020 om 11:40

    Gisteren de Modena uitgelaten. Niet altijd aan de 100 gehouden…. het leverde mij in 1 geval getoeter en groot licht op toen ik in een milde vaart (misschien 130) voorbij reed. Zielig…….

    Login om te reageren
    • reactief zegt

      23 maart 2020 om 11:56

      Dan is zo’n figuur die dat doet toch ook wel een hopeloos triest geval…

      Login om te reageren
  23. ab1963 zegt

    23 maart 2020 om 11:41

    Nu met het rustige verkeer pima; cruise control op 100-110 en tuffen maar. Minder tanken ook veiliger nu met Corona

    Login om te reageren
  24. tenaci zegt

    23 maart 2020 om 11:48

    Gaat prima eigenlijk. Het vereist wat discipline, maar dan merk je dat het heerlijk onstpannen rijden is. Scheelt ook enorm in verbruik overigens. Mijn reisafstanden zijn nooit echt meer dan 50km en dan heb je nagenoeg dezelfde reistijd. Momenteel ben ik er vaak nog sneller dan voorheen omdat het ook zo rustig is op de weg.

    Login om te reageren
  25. cla220 zegt

    23 maart 2020 om 11:49

    Slaapverwekkend & ik verwacht dat (helaas) het telefoongebruik erdoor toeneemt ivm verveling “je mag toch maar 100…”

    Login om te reageren
  26. 440i zegt

    23 maart 2020 om 11:50

    Teller op 139 met Flitsmeister aan.
    Beetje traag, schiet niet echt op, was toch 159 kmh gewend.
    Bij geen prentjes overweeg ik op te schalen naar 149 kmh op de teller.

    Login om te reageren
  27. testpiloot zegt

    23 maart 2020 om 11:57

    Heel irritant. Tijdens de eerste ritten merk je dat men net geen 100km/h rijdt, maar net aan 97km/h – 98km/h. De linksrijders doen dit ook.

    Het heeft mijn reis niet alleen langzamer gemaakt, maar een lang stuk snelweg is nu echt slaapverwekkend. Merk dat ik inderdaad meer moeite heb om mijn aandacht op de weg te houden

    120 – 130 km/h is gevoelsmatig een fijnere snelheid om je aandacht bij te houden, en ik kwam daadwerkelijk sneller op locatie aan.

    Login om te reageren
    • p3r0x zegt

      23 maart 2020 om 12:13

      @testpiloot: poehé: ze rijden maar 98 ipv 100… Inderdaad onacceptabel dat er bij een maximum van 100 dit gereden wordt. 100 is de verplichte norm: elke km afwijking naar boven of naar beneden is inderdaad vreselijk.

      Login om te reageren
  28. Yzord zegt

    23 maart 2020 om 11:58

    Uit protest rij ik alleen nog na 1900 uur en dan met 140km/u. Overdag slaap ik.

    Login om te reageren
  29. imaginenl zegt

    23 maart 2020 om 12:00

    Geen probleem. Cruisecontrol op 103 en dat ding gewoon de hele A2 niet meer aanraken. Rijdt super relaxt omdat de snelheidsverschillen met het langzaamverkeer sterk afnemen. Degene die zegt dat ie het veel spannender vindt om 120 of 130 op een snelweg te rijden snap ik echt niet want dan is er nog steeds weinig aan. Ga gewoon lekker bochtjes draaien op een verlaten dijkweggetje of zo

    Login om te reageren
  30. Jochempie zegt

    23 maart 2020 om 12:06

    Het lijkt bij veel reacties toch te gaan om het vervelings-aspect bij het rijden van 100 km/u. Maar als 130 km/u rijden de enige manier is om forensen per auto leuk of actief te maken, wat maakt het dan een geschikt vervoersmiddel? Volgens mij zijn de meeste mensen die zich autoliefhebber noemen niet zo zeer op zoek naar het besturen van de machine, maar naar een taxi van deur tot deur, zonder de prijs van een taxi. Voor de overgrote meerderheid van de autoforensen lijkt een level 5 autonome auto een perfecte oplossing te zijn. Geen zorgen om het slaapverwekkende tempo van het verkeer en je kunt alvast aan de slag voordat je op kantoor bent.

    De echte oplossing voor kantoorpikkies is natuurlijk een virtual reality-kantoor. Beperk de verplaatsing!

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      23 maart 2020 om 15:00

      @Jochempie: een mens heeft prikkelingen nodig om te functioneren. Wij kunnen niet opletten als er niks te doen is. Dat is geen persoonlijk gebrek maar zo zit de natuur gewoon in elkaar. Met de moderne auto’s is er domweg te weinig prikkeling voor veel mensen om op te kunnen letten, men laat zich dus afleiden. Het is dan ook volkomen logisch dat zelfs autoliefhebbers zich vervelen met 100kmh.

      Login om te reageren
  31. gwnbmw zegt

    23 maart 2020 om 12:10

    Op de 130 wegen reed iedereen, behalve de locals, 110. Op de 100 wegen reed iedereen 110. Nu rijdt iedereen 110, behalve de paar russische diplomaten die je met 160 over de vluchtstrook voorbij knallen.

    Login om te reageren
  32. grandvitara zegt

    23 maart 2020 om 12:16

    Ik moet zeggen dat ik 100 wel prima vind. Alleen ben ik bang dat de grijze massa het adagium 90 is het nieuwe 100 aan gaat houden. Of gaan inhalen met 95 kmpu

    Login om te reageren
  33. launchcontrol zegt

    23 maart 2020 om 12:18

    Denk dat ik wat meer met mijn oldtimers ga rijden want met mijn alledaagse auto’s is het een drama, wat een schijtsnelheid!!

    Login om te reageren
  34. sleepyj zegt

    23 maart 2020 om 12:18

    Prima, ik rijd wat ik zelf prettig vind en neem de eventuele boetes voor lief.

    Login om te reageren
  35. geenidee1975 zegt

    23 maart 2020 om 12:20

    Aha, dat was dus de reden dat iedereen gisteren zo langzaam reed. Netjes < +50 in de gaten houden en dan is het nog best te doen.

    Login om te reageren
  36. VeniVidiVici zegt

    23 maart 2020 om 12:20

    Van het weekend m’n Bmw verkocht en heb maar een Toyota Aygo terug gekocht.

    Login om te reageren
  37. kaymommer zegt

    23 maart 2020 om 12:23

    Ik vind 100 rijden niet meer van deze tijd.
    Vroeger, gordelloos achterin de Zastava Yugo van pa mochten we ook al 120 rijden.

    Betutteling ten top, zonder een fatsoenlijk resultaat.

    Het allerergste vind ik echter de moraalridders die links 100 blijven rijden onder het motto: je mag toch niet harder hier… das slecht voor mijn bloeddruk ?

    Login om te reageren
  38. saxoke zegt

    23 maart 2020 om 12:23

    Die 5,5sec pret die mn auto me opleveren bevalt prima. De 13seconden die volgen om er nog eens 100 bovenop te doen zijn heerlijk.

    Login om te reageren
    • tjorque zegt

      23 maart 2020 om 19:50

      Ik wist niet dat er zo’n snelle versies waren van de Citroën Saxo :)

      Login om te reageren
  39. mynameisjeroen zegt

    23 maart 2020 om 12:24

    Met de auto 100 (gps) op de cruise controle is wel te doen. Met de motor is het lastig want ik voel me niet erg veilig tussen de vrachtwagens.

    Login om te reageren
  40. monaco zegt

    23 maart 2020 om 12:42

    Heerlijk lekker rustig rijden en hopelijk de snelheid in alle steden asap naar 30, dat is een stuk veiliger voor fietsers en voetgangers.

    Login om te reageren
  41. rob5nismo zegt

    23 maart 2020 om 12:44

    Ik moet echt nog even mijn best doen om bij de 100 wat gas terug te nemen maar op zich maakt het voor mijn woon werk verkeer niet veel uit

    Login om te reageren
  42. mh1983 zegt

    23 maart 2020 om 12:48

    Hetzelfde als bovenstaand, flitsmeister gebruiken en 130/120km/h

    Login om te reageren
  43. hanso zegt

    23 maart 2020 om 12:50

    Ik vind het verschrikkelijk, idioten die met strak 100 km/u gaan inhalen en nog minder opletten dan voorheen…levensgevaarlijk. De snelweg is tevens 30% langzamer geworden dus twijfel vaker om binnendoor te rijden omdat autowegen of provinciale wegen een sneller alternatief worden.

    Login om te reageren
  44. Design_Driven zegt

    23 maart 2020 om 12:57

    Hier in het VK mochten we altijd al maar 110 en het bevalt me prima. Lekker rustig cruisen met mijn Discovery.

    In mijn Alfa is het wel balen. Die wil graag wat harder.

    Login om te reageren
  45. jouster1988 zegt

    23 maart 2020 om 13:01

    1 woord: Slecht :-).., snel weer terug draaien

    Login om te reageren
  46. xenonlampje zegt

    23 maart 2020 om 13:02

    Ik vind het heerlijk. Gisteren van Eindhoven naar Rotterdam en weer terug moeten rijden. Mijn Facebook WhatsApp en instagram waren up to date nog voor ik Tilburg voorbij was!!

    Login om te reageren
  47. frank82 zegt

    23 maart 2020 om 13:02

    Ik verwacht juist veel meer doden straks in het verkeer, afgelopen dagen er wel uit gemoeten voor werk op schepen. Merkte het al aan mijzelf, ben veel meer met de omgeving bezig dan met auto rijden, ooooh hertjes hier en go wat loopt daar in het weiland. Andere mensen zie je met telefoon en heerlijk met de radio klooien dus het zwabbert lekker heen en weer. Veiligheid komt echt in het gedrang met deze maatregel maar ja daar is nu geen oog voor natuurlijk.

    Login om te reageren
  48. Dutchcarwizard zegt

    23 maart 2020 om 13:10

    Ik merk er niks van (wel nl. Thuis)

    Login om te reageren
  49. spidermann zegt

    23 maart 2020 om 13:13

    In ALLE landen van Europa is er een hogere max snelheid, wellicht muv Scandinavie.
    Denk ook aan Landen als Polen, Batische staten en Slowakije.
    In US is mijn ervaring in veel staten wordt 75 miles = 120 km/u getolereerd, inclusief zwaar vrachtverkeer. En NL gaat de wereld redden…

    Login om te reageren
  50. vaakbenjetebang zegt

    23 maart 2020 om 13:14

    Heb er inmiddels aardig wat snelwegkilometers met de gevreesde ‘100’ op zitten. Observaties:

    – Voor een rit van zo’n 160 km maakt het in tijd netto niet heel veel uit (mix van stukken waar je voorheen 130, 120 en 100 mocht).
    – Het voelt wel langzaam omdat je eigenlijk niet veel meer zit te doen (als in: gas geven en weer afremmen) maar daar wen je aan.
    – Op zo’n lang stuk daalt het verbruik zichtbaar.
    – Vrachtwagenchauffeurs lijken nu vaker elkaar in te halen omdat het risico dat een achteropkomende auto het niet meer bijgeremd krijgt kleiner is.
    – Er is een aantal ’types weggebruiker’ dat geen boodschap heeft aan de nieuwe v_max: 1) Bestuurders van bestelwagens 2) Bestuurders van auto’s uit de categorie ‘Q5, X5′ 3) Bestuurders van ongeveer 15 jaar oude getjoenificeerde auto’s (ja, ik bedoel jou, bestuurder van de blauwe, droeftoeterig bespoilerde Leon van omstreeks bouwjaar 2006 op de A2 – jeb net niet belangrijk, anders zouden mensen wel op jòu wachten)4) Bestuurders die sowieso geen idee hebben van wat er zich op de weg afspeelt, zeg maar ‘Captur-rijders’.

    Login om te reageren
  51. goodvibrations zegt

    23 maart 2020 om 13:16

    Niet verwacht zo veel positieve opmerkingen! Zelf ben ook eigenlijk ook wel voor.. Maar ben ook wel blij dat je na 19:00 nog wel gewoon snel kunt rijden.. En als je daar boven zit een minder hoge boete riskeert.. Maar voor overdag tijdens drukte: prima.

    Login om te reageren
  52. Jansen zegt

    23 maart 2020 om 13:26

    Ik ben er wel blij mee. De auto is opeens een stuk zuiniger!

    Login om te reageren
  53. Hubert zegt

    23 maart 2020 om 13:34

    Heerlijk.
    En geen sneuneus in je spiegels knipperen als je een vrachtwagen aan het inhalen bent.
    Iedereen lijkt zich er aan te houden.

    Login om te reageren
  54. erismeerdanmax zegt

    23 maart 2020 om 13:35

    Prima snelheid, geeft rust op de weg.
    Los van die flitsmeister-mannetjes natuurlijk.

    Login om te reageren
  55. Joris24 zegt

    23 maart 2020 om 13:37

    Suf. Ik blijf toch 120-130 rijden, niet echt bewust obstinaat maar het rijdt voor mij gewoon echt fijner en ‘rustiger’… Ik ben alerter en op langere stukken scheelt het toch in reistijd. Boetes accepter ik, hoewel ik die dankzij vroeger flitsservice en nu flitsmeister al jaren niet krijg. Eergister nog de 240 op de GPS aangetikt met de S2 op een vrijwel lege snelweg, dat kan ik dan toch weer niet laten om even buiten te spelen, vooral nu de ’98 zowat een euro per liter kost in België…

    Login om te reageren
    • Hubert zegt

      23 maart 2020 om 13:40

      @Joris24
      Heb vanochtend 105 op de gps aangetikt op de A67.
      Living on the edge.

      Login om te reageren
      • vondick zegt

        23 maart 2020 om 16:21

        @Hubert: 305, oei das wel erg snel idd

        Login om te reageren
  56. davelepeef zegt

    23 maart 2020 om 13:39

    Uiteindelijk scheelt ’t dat we er allemaal wel wat van kunnen vinden maar er niets over te zeggen hebben. Gewoon netjes met z’n allen het spelletje meespelen, want juist degenen die afwijken zorgen voor irritatie. Als degenen die afwijken geïrriteerd zijn, moeten ze eens oprecht in de spiegel kijken…

    Login om te reageren
  57. leo_vanalphen zegt

    23 maart 2020 om 13:46

    Ik heb er geen moeite mee. Ik hoef niet meer te mopperen op mensen die plots naar links komen waardoor je weer in de remmen moet. Wat ik verlies aan tijd verlies ik aan spanning. Ik kom veel relaxter op de plaats van bestemming.
    En inderdaad, je rijdt veel zuiniger. Voor ieder uur dat je langer onderweg bent bespaar je gemakkelijk €25 aan brandstof en slijtage. Dat verdienen de meeste mensen niet netto ?

    Login om te reageren
  58. iphonistvongates zegt

    23 maart 2020 om 13:55

    Ik vind het veel relaxer aan toe gaan op de wegen en ik kan langer luisteren naar goede muziek. Het lagere verbruik is mooi meegenomen. Het is afwachten tot iedere thuiswerker weer op pad gaat maar zijn/haar echte geografische werkplek om van echte tijdwinst te spreken. Heerlijk gezegd verwacht ik deze tijdwinst niet en zullen de gangbare files gewoon weer terugkeren. 1 – 0 voor het milieu! ?

    Login om te reageren
  59. aikon1694 zegt

    23 maart 2020 om 13:58

    Verbruik is nu minder. Dus ik pak de auto wat vaker!

    Login om te reageren
  60. c-ad zegt

    23 maart 2020 om 14:39

    Over een afstand van zo’n 140km scheelt ’t mij nu zo’n 10 tot 12 minuten met 100km/h t.o.v. 120km/h.
    Maar als we straks weer met z’n allen de weg op mogen zal het qua tijd te verwaarlozen zijn.

    Login om te reageren
  61. Dutchdriftking zegt

    23 maart 2020 om 15:35

    Wat mij vooral opvalt is dat door het thuiswerken er zo weinig leaseblik is. Het voetvolk wat aan het werk is rijdt in oude brikkies (ik ook) en dat is goed te zien. Ook valt het mij op dat er op mijn traject juist harder gereden wordt. Een 80km/h weg waar ik voorheen nauwelijks de 70 kon aantikken, (wat niet door verkeersdrukte maar door sukkelende auto’s op een lege weg kwam) kan ik nu met 100km/h nemen daar de gebakjes voor mij ook die snelheid aanhouden. Prettige gewaarwording. En daar het wat rustiger is heb je meer tijd om de struikrovers in de berm te spotten. Gaat prima zo!

    Login om te reageren
  62. kniesoor zegt

    23 maart 2020 om 15:47

    Kort samengevat : matig. Niet dat ik overal laag vlieg, integendeel. Maar wel lekker als het zo af en toe kan + mag.

    Login om te reageren
  63. snorrie zegt

    23 maart 2020 om 15:57

    Het is best relaxed en scheelt inderdaad in het verbruik. Wanneer de motor weer uit de schuur komt zal het wel moeite kosten wanneer ik eens op de grote weg zit.

    Login om te reageren
  64. 993carrera4s zegt

    23 maart 2020 om 16:01

    Ik vind er niks aan. Heb wel het idee dat best een groot deel van de mensen wat harder wil rijden, maar dan zijn er altijd wel zeikers die met exact 100 vrachtwagens in gaan halen, en dan rij je soms kilometers 100, superiritant! Als het weer drukker wordt op de weg zal het alleen maar erger worden.

    Login om te reageren
  65. autodidact zegt

    23 maart 2020 om 16:24

    Het is gewoon erg vervelend als men en masse 100 rijdt op een druk meerbaans stuk snelweg. Juist omdat de snelheidsverschillen dan kleiner zijn blijft iedereen een beetje naast elkaar tuffen en suffen wat volgens mij juist gevaarlijker situaties oplevert. Op een leeg stuk snelweg valt dat wel mee natuurlijk.

    Login om te reageren
  66. j05b zegt

    23 maart 2020 om 16:29

    Tja auto staat stil. Ik doe al 3 weken met dezelfde lading. Nieuw record!

    Login om te reageren
  67. maferick74 zegt

    23 maart 2020 om 16:37

    Ik rijd nu ook op 1,5m afstand van mijn voorganger.

    Login om te reageren
    • Donstil zegt

      23 maart 2020 om 16:56

      Doe ik in mijn BMW’s al jaren.

      Login om te reageren
  68. corvette87 zegt

    23 maart 2020 om 16:43

    Bevalt slecht!

    Als je er niet aan houdt en gewoon +/- 120 rijdt, gaat (nu al terwijl het nog rustig is) iedereen met 100 de linkerbaan op.

    Als je er wel aan houdt is autorijden ontiegelijk saai. Ik moet echt moeite doen om niet nos.nl en insta bij te werken tijdens het rijden.

    Auto rijdt wel een stuk zuiniger met 100.

    Login om te reageren
  69. intimrasiert zegt

    23 maart 2020 om 16:46

    Sowieso zou een kleuterregeling als een snelheidslimiet op snelwegen niet nodig hoeven te zijn, als iedereen normaal zou doen en zijn snelheid aan de omstandigheden zou aanpassen. 100 of 130, allemaal enorm beperkend voor de hedendaagse auto, geen fan van beide. En ja de reden dat 100 is ingevoerd is simpelweg politiek falen.

    Login om te reageren
  70. Donstil zegt

    23 maart 2020 om 16:55

    Ik vind het wel fijn. Als ik nu +/- 105 KM/h rijd hoef ik mij niet meer schuldig te voelen als ik daarmee inhaal. Dat had ik hiervoor wel en gaf ik altijd even “gas”, wat mijn elektrische bereik niet ten goede komt.

    Ik begrijp dat het natuurlijk meer Autoblog is om te zeggen dat je het niet fijn vind maar ik vind het dus wel relaxed.

    Login om te reageren
  71. superfred zegt

    23 maart 2020 om 16:57

    Ach, alles went. Ook dit. Vind het wel ontspannend rijden. Cruise control aan, muziekje aan, zonnebril op, rustig tokkelen en met verbazing naar het verbruik kijken, wat zo ergens rond de 3.7l/100km ligt dan ?

    Login om te reageren
  72. Reimon zegt

    23 maart 2020 om 16:57

    115 op (adaptive) cruise.. je ziet ineens vanalles om je heen, maar rijdt wel de vrachtwagens voorbij.. bevalt me wel!

    Login om te reageren
  73. bram87 zegt

    23 maart 2020 om 17:39

    Dit is de grootste onzin die is ingevoerd en valt eerder onder vrijheids beperking als onder milieu. Net als de boeren die plaats moeten maken voor alle distributie centrums die ze graag willen bouwen op de grond die niet beschikbaar is. Maar als we dat niet geloven maken ze ons wel iets anders wijs. Het land waarin we leven is al lang verkocht helaas. En voor een Tesla fabriek wordt gewoon een bos gekapt in Duitsland terwijl we juist bomen nodig hebben voor een schone lucht. Ik zie er de logica niet van.

    Login om te reageren
  74. geenidee zegt

    23 maart 2020 om 17:50

    Weet je waarom het ‘niet zoveel uitmaakt’, ‘een bak brandstof scheelt’ of ‘een pak relaxter rijden is’? Omdat je vroegah al amper 130 haalde en als je éindelijk de cc aan had gezet komt er weer zo’n twijfelgevalletje voor je rijden. Het werkelijke verschil qua gemiddelde snelheid zal niet zoveel zijn, en toch zal het qua uitstoot (los van de Corona situatie) best een verschil maken. Maar dat heeft niks met 100 of 130 te maken, dat heeft te maken met die randgevallen die altijd tussen de snelheden in reden. Je weet wel, ‘ergens tussen 90 en 130 zal wel goed zijn.’ NEE, dat is niet goed! Als je gewoon 130 had gereden op cc had de uitstoot lager geweest (minder mensen die moeten remmen en terug versnellen) en was de kans groot dat ze het nooit naar 100 zouden zetten! Nu tipt de weegschaal naar de andere kant, laten we allemaal 100 rijden want dan moeten er minder mensen remmen en terug versnellen. Een auto verbruikt het minst wanneer die een constante snelheid rijdt, zoveel verschil maakt 100-130 niet, echt niet. De manier waarop daarentegen.. dus iedereen handrem op en 100 op cc!

    Login om te reageren
  75. brabusfan zegt

    23 maart 2020 om 18:10

    Helemaal kut

    Login om te reageren
  76. sabrerator zegt

    23 maart 2020 om 18:20

    Ik vind het heerlijk.
    Vandaag van de Hoeksche Waard op en neer naar Veendam gereden, 272km heen en 272km terug. Cruise op 105km/u TomTom-snelheid, dat is 110 op de meter.

    Lekker relaxed, ben helemaal ontspannen.
    Auto loopt ook ineens op zo’n stuk 1:15 i.p.v. 1:12,5.

    Nou is de wagen prima in staat ook zeer comfortabel snelheden van 160 aan te houden, maar om een of andere reden past deze snelheid heel lekker bij het ding.
    Daarbij is het interieur zo’n fijne plek om te zijn dat ik geen enkele behoefte heb aan haast. Dan ben ik namelijk eerder op de plaats van bestemming en moet ik eerder die heerlijke plek verlaten.

    Login om te reageren
  77. spidertje zegt

    23 maart 2020 om 18:30

    Super relaxed om met mijn Kona electric zo door NL te rijden. Bevalt me echt prima!

    Login om te reageren
  78. timh zegt

    23 maart 2020 om 19:33

    Bevalt prima. 104 op de gps en niemand heeft meer een reden om er langs te willen tenzij ze blauwe zwaailichten hebben.

    Login om te reageren
  79. Shaw zegt

    23 maart 2020 om 19:45

    De corolla-crisis is echt verschrikkelijk. De linkerbaan wordt toenemend ge-Captur-ed door Kia’s en andere gebakjes met 100. Dit is toch geen “snel”weg. @Autoblog en andere zelfbenoemde petrolheads. Waarom gebruiken jullie steeds het woordje ‘nog’ (‘sommige’ snelwegen “nog” wel 130)? Wat mij betreft moeten we even een tijdje 100 om straks weer gewoon 120/130 te rijden. Jullie denken al zo richting het doemscenario! Snappen jullie het spreekwoord ‘wens is vader van de gedachte’ niet!?

    Login om te reageren
  80. Shaw zegt

    23 maart 2020 om 19:49

    Degenen die het allemaal wel prima vinden, die heel stoer zeggen dat een leven zo interessant is dat ze hier niet om wakker liggen, snappen er niks van. 100 als nieuwe norm verbant autoRijden en introduceert het autoZitten. De volgende versnelling in de richting van autonoom rijden. @Autoblog hef jezelf maar op, @reaguurders; maak accounts aan op Tweakers of Ikea. Als dit blijft (ik kan het Niet geloven, ervaar die k-100 straks als het weer vol is op de wegen!) dan is de auto definitief dood. @iedereen dit dit ontkent; sterkte met de ontkenningsfase.

    Login om te reageren
    • retetikker zegt

      23 maart 2020 om 20:14

      Ok

      Login om te reageren
  81. tjorque zegt

    23 maart 2020 om 20:03

    Aan deze kant van de grens is er niks veranderd qua snelheid. Maar veel wordt er niet meer gereden want we zijn in pseudo lock down.

    Op zich is er volgens mij fysiek even veel hol aan 100 rijden als aan de 130 op de rechte traagwegen die we hier vooral hebben. Maar ik moet toegeven dat het idee tussen mijn oren ook best wel wat weerstand oproept. Snelheid is een drug. Tijd is een schaars goed.

    Login om te reageren
  82. jometdebanjo zegt

    23 maart 2020 om 20:22

    Drama!!! Als mensen na corona weer gaan werken wordt het een puinhoop op de snelwegen. Veel irritaties en nog meer heethoofden

    Login om te reageren
  83. dwfc zegt

    23 maart 2020 om 20:30

    Spreken is zilver zwijgen is goud …. als ik hier veel reacties lees vind iedereen het plots fijn om 100 te rijden.
    Relax, ontspannend, leuk …. dat het zo is, en een beetje veiliger zal best, maar als de overheid leest dat hun kuddedieren het leuk vinden zitten jullie weldra op 90 k …. dat is nog relaxter, ontspannender, leuker en veel veiliger !

    Login om te reageren
  84. basf zegt

    23 maart 2020 om 20:50

    Ik vind het écht een kwelling om zo slaapverwekkend langzaam te moeten rijden. Nog nooit eerder heb ik ‘moeite’ moeten doen om m’n telefoon er niet bij te pakken. Gelukkig functioneert mijn verstand redelijk naar behoren en zal ik mijn telefoon er dan ook niet daadwerkelijk bijpakken. Maar, 100 km/u rijden op wegen die voor 130 km/u zijn ontworpen? Ik moet er nog aan wennen, zal ik maar zeggen.

    Login om te reageren
  85. zjos zegt

    23 maart 2020 om 21:01

    Slecht, heel slecht. De vrachtwagens rijden al 90 a 95 en als er RO op de kentekenplaat staat rijden die al over de 100. Die gaan nu dus jou voorbij als je besluit ook 100 km/h voort te hobbelen. Wat mij opvalt is dat het nu zeker op de spitststroken met 3 rijbanen hele clusters van groepen voertuigen ontstaan waardoor steeds veel automobilisten vaak op de rem trappen omdat iedere keer alles in elkaar schuift. Waanzinnig slecht deze maatregel en ook nog een overbodig met dat achterlijke uitstoot geouwehoer.

    Login om te reageren
  86. degrotemuis zegt

    23 maart 2020 om 21:14

    Imo blijft dat hele snelheid verlagen voor de boeren en bouw verhaal een zwetsverhaal. Nog niemand die me uit heeft kunnen leggen waarom NOx en NH3 op 1 hoop gegooid wordt terwijl het toch echt niet hetzelfde is behalve de stikstof component. Maar volgens die logica zou water en zoutzuur ook op 1 hoop kunnen.

    Tot nu toe rijdt het wel relax op de snelweg. Rijdt nu prima met de cruise op een tikje boven de 100. Maar het is dan ook nog erg rustig de afgelopen week, nog geen minuut file gehad. En ik heb niet de daily gepakt, maar de Z4. Dakje open, zonnetje erbij, altijd wel leuk. Ook al duurde het bijna een kwartier langer enkele reis dan eerder zonder file, toch relax.

    Voor degenen die zeggen in slaap te vallen met 100: Ga eens binnendoor, kies een kronkelige route. Snelweg is sowieso niet bepaald uitdagend of leuk rijden. Handig om sneller ergens te komen, maar niet voor het lekker actief rijden waar de liefhebber van geniet. Dat geldt in ieder geval voor mij. Het wordt al snel saai. Dat geldt voor 100 in Nederland en ook voor 300+ op een rustige autobahn. Al is dat laatste soms wel eventjes leuk om te testen, echt uitdagend is dat ook weer niet.

    Login om te reageren
    • pogostick zegt

      23 maart 2020 om 22:15

      TNO is met stikstofadvies gekomen en het is niet zomaar uit de hoge hoed van een politicus gekomen. Daardoor is het nu wél een gedegen analyse en advies geweest.
      Had er zelf ook mijn twijfels bij maar uit eerste hand eea begrepen.

      Login om te reageren
  87. mwti zegt

    23 maart 2020 om 22:03

    Makke schapen zijn jullie…

    Login om te reageren
  88. pogostick zegt

    23 maart 2020 om 22:14

    Ik heb mijn snelheid iets aangepast, rijd nu 130 ipv 140 op de teller. Ben wat alerter op flitsers, maar ben me er ook bewust van dat dat tijdelijk is en weg ebt.
    Beetje opzij zetten voor de boete die onherroepelijk komt en 300 euro meer gaat kosten dan hij voorheen gekost zou hebben.

    Login om te reageren
  89. gaszitrechts zegt

    23 maart 2020 om 23:24

    Flismeister aan gas erop

    Login om te reageren
  90. jeff747 zegt

    24 maart 2020 om 12:41

    Erachter gekomen dat mijn auto trilt bij 106km/h, dat kan natuurlijk niet dus het kost mij nu al geld die nieuwe maatregel :’)

    Login om te reageren
  91. jdeboer zegt

    24 maart 2020 om 15:26

    Bevalt prima, zie trouwens relatief weinig hufters die vinden dat het niet voor hen geldt.

    Login om te reageren
  92. Shaw zegt

    24 maart 2020 om 16:35

    Stikstof-crisis is voorbij. Tijd voor terugdraaien van deze absurde vrijheidsberovende maatregel der autoinflatie.

    Steun de aktiegroep “Hoezo 100” en like de facebook-pagina! https://www.facebook.com/Hoezo-100-Tegen-Tergend-Traag-op-SNELwegen-100982514858814

    Mensen ‘die het wel prima vinden’ hebben géén vooruitziende blik. Ik citeer dwfc@20:30 zegt “dat het zo is, en een beetje veiliger zal best, maar als de overheid leest dat hun kuddedieren het leuk vinden zitten jullie weldra op 90 k …. dat is nog relaxter, ontspannender, leuker en veel veiliger!”

    Autoliefhebbers die max.100 ‘wel prima vinden’ zijn idd zoals mwti zegt Makke schapen

    Login om te reageren
  93. Homer55 zegt

    24 maart 2020 om 18:54

    Verschrikkelijk…..
    Een hele stoet auto’s met net 3 meter afstand van elkaar 95-105 aan het sukkelen. Ipv inhalen laten ze snelheid zakken. Knal er links langs.

    Login om te reageren
  94. dutchdriver12 zegt

    24 maart 2020 om 19:25

    Ik blijft gewoon lekker 120-130 rijden, ga niet mee in een zogenaamd stikstof probleem wat met 100 km/h rijden opgelost moet worden.

    Login om te reageren
  95. vierkoloms zegt

    24 maart 2020 om 20:15

    €45 diesel,1180km reikwijdte..
    Het enige voordeel..

    Login om te reageren
  96. wimbers zegt

    25 maart 2020 om 11:04

    nu met de thuisblijfregel weinig op de weg, maar ik ga de cruise control van de wagoneer maar eens maken.
    Hij rijdt het lekkerst bij 95, dus 60 miles op de teller, en rustig aan.

    Login om te reageren
  97. wigboldus zegt

    27 februari 2021 om 08:42

    In corona tijdperk overdag richting Groningen rijden is echt een beproeving, ook met cruisecontrol op 100 km/u wordt het erg saai en slaapverwekkend.
    Ik ben dan geneigd om maar 200km aan binnendoor weggetjes te nemen ipv de “snel”weg.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North