• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Lezersvraag: Netjes wachten of rechts erlangs?

Auteur: nicolasr, gepost 8 augustus 2023 om 18:00 – 77 Reacties

Man in Formule-auto op snelweg heeft vrij spel

Ja, we gaan weer eens kijken of wij ons wel een beetje gedragen achter het stuur. Dus, netjes wachten of rechts erlangs? Da’s de vraag!

De meesten van ons zullen flink wat kilometers maken met hun auto. En dus zullen we vanzelfsprekend ook veel op de snelweg zitten. En daar komen we geregeld een van onze grootste ergernissen tegen. Linksplakkers. Inderdaad, met 90 op de linker rijbaan en hoe je het ook probeert, ze gaan niet naar rechts.

Dan kun je netjes wachten, of je besluit toe te geven aan de kortsluiting die dan ontstaat. En dan ga je er rechts langs. Mag niet, maar is wel verleidelijk natuurlijk. En wij willen weten tot welke categorie jij behoort.

Netjes wachten of rechts erlangs?

Ondergetekende is gezegend met meerdere talenten en goede eigenschappen. Zo ben ik uiterst charmant, zeer eloquent, heb ik extreem goeie looks, ben lief voor dieren en bezoek mijn oude moedertje minstens 1 keer per week. En ik ben uitermate bescheiden. Alleen toen het geduld werd uitgedeeld, was ik waarschijnlijk even pissen, want dat heb ik dus helemaal niet.

Je raadt dus al tot welke groep ik behoor. Inderdaad, niet bij de groep ‘netjes wachten’, maar ik ben de voorzitter van ‘rechts erlangs’. Sterker, als ik zie dat een auto links rijdt en niet snel genoeg naar rechts gaat, doe ik niet eens de moeite om even te wachten om te zien of hij naar rechts gaat. Ik ga er meteen langs. Want ik heb haast. Altijd.

Niet zoals het heurt, maar ik praat het altijd maar goed met het excuus dat ik naar mijn werk moet en de pensionado of huismoeder (dat zijn linksplakkers per definitie) niets belangrijks te doen heeft. Dus is mijn actie volledig gerechtvaardigd. Is toch zo? Nou dan!

Maar het kan nog erger. Als ik zie dat een auto op de middelste baan rijdt en er aan beide zijden ruimte is, dan ga ik er óók rechts voorbij. Want in het lijstje met goede eigenschappen staat ook dat ik anderen graag leer hoe het wél moet… En daar vraag ik niks extra’s voor, zo ben ik dan ook hè?

Maar wat doe jij? Of ben je zelf een linksplakker?

Het is dus duidelijk dat ik niet niet van het netjes wachten ben en liever rechts erlangs duik. Maar het gaat niet om mij, al zou je dat met de ellenlange lijst van positieve kanten mijnerzijds haast wel denken…

Wat doe jij? Netjes wachten of rechts erlangs? Eerlijk hè? En vertel ook meteen even waarom jij in welk kamp zit.

Vinden we leuk!

Ook interessant!

  • netjes wachten rechts erlangs
    Lezersvraag: Netjes wachten, of rechts erlangs?
  • Lezersvraag: Hoe lang zou jij kunnen wachten op een nieuwe auto?
    Lezersvraag: Hoe lang zou jij kunnen wachten op een nieuwe auto?
  • Lezersvraag: welke racegames speel jij?
    Lezersvraag: welke racegames speel jij?
  • Lezersvraag: Heb jij weleens een ongeluk gehad?

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

lezersvraag

Vorig bericht: « Video: ongeduldige Mercedes-rijder is het haasje
Volgend bericht: Deze ga je niet geloven; Een koe likt een auto kapot, 10.000 euro schade… »

Lees Interacties

Reacties

  1. Evert zegt

    8 augustus 2023 om 18:23

    Dan ben ik toch voor rechts er langs. Vaak kijk ik het even aan want soms zijn er mensen bij die druk bezig zijn met andere zaken en het niet in de gaten hebben.

    Maar dan is het even vaart maken en met een flinke snelheid rechts voorbij.

    Login om te reageren
    • dutchneon zegt

      9 augustus 2023 om 22:15

      Belangrijker is, dat de linksplakkers bijna altijd ‘snelheidsmisgunners’ zijn.
      Types: ik rijd netjes de snelheid (helaas wel -8tellerafwijking en zonder correctie dus 15 te langzaam) en als je harder wil dan wacht je maar want ik rijd lekker vooraan en ga echt niet zomaar aan de kant….
      En daar heb je dan mee te maken als je ze probeert les te geven vanaf de rechterkant passerend.

      Zelf heb ik het opgegeven en probeer gewoon zo weinig mogelijk overdag te rijden. En als het al overdag moet gewoon in het verkeer meesukkelen. Na 13 jaar mijn baan opgezegd waar ik rond de 60.000 per jaar reed en nu alleen nog dicht rondom woonplaats aan het werk.

      Het rijplezier haal ik uit de vakanties, lekker s’nachts 180 op de teller, en geen getut op de weg. Dan schiet het lekker op

      Login om te reageren
  2. reactief zegt

    8 augustus 2023 om 18:26

    Erg dunne lijn tussen een beetje aso, maar ‘gerechtvaardigd ‘ of gewoon super aso en gevaarlijk ;)

    Zelf weleens rechts er voorbij en zeker op driebaanswegen als mensen in het midden blijven rijden.

    Maar mijn conclusie is eigenlijk toch altijd dat gewoon rustig blijven, het loslaten en dan maar wachten veel fijner is voor jezelf, je passagiers en je mede weggebruikers.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      8 augustus 2023 om 19:24

      Inderdaad, zeker op driebaanswegen is het in de middenbaan hangen, met een snelheid van nėt een paar km/u onder de maximum snelheid, m.i. de grootste oorzaak van slechte doorstroming. En al helemaal als de rechterstrook een spitsstrook betreft. Gevolg: linkerbaan zit helemaal verstopt met mensen-met-natuurlijke-aanleg-voor-haast.

      Als je dan rustig aan er rechts voorbij rijdt is dat wettelijk niet weliswaar toegestaan, maar je benut het asfalt beter. Ik kan er ook echt geen kwaad in zien.

      Login om te reageren
  3. shicomm zegt

    8 augustus 2023 om 18:27

    Telt de rechtsplakker ook ? oh wacht…

    Ben benieuwd hoe de geoefende illegale inhalers hun gedrag goedpraten als het tot een crash komt.
    Die kans is misschien niet zo groot maar toch…

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      8 augustus 2023 om 18:38

      Met een vluchtstrook aan de rechterkant is het eigenlijk de veiligste plek om in te halen.

      Login om te reageren
      • rollingstoned zegt

        8 augustus 2023 om 19:01

        Inderdaad.

        Login om te reageren
    • Flutterbear zegt

      9 augustus 2023 om 08:51

      Laatste wilde er iemand eerst door mij heen, dus ik ga pas naar links als ik zeker weet dat ik niet terug hoef en neem de tijd. De klever veroorzaakt een gevaarlijke situatie en ik mitigeer dat. Vervolgens dacht meneer dat hij er maar rechts voorbij moest maar nadat ik (volgens de rijles) weer naar rechts knipperde en bewogen schrok hij daar denk ik van. Vervolgens is de een kwartier rond mij gehangen op de weg.. dus echt haast had die ook niet.

      Sinds de snelheid verlaging wordt ik echt gek van die bumperklevers die als voorrecht hebben om 120 te rijden overdag. De auto’s waarin ze rijden tonen ook niet echt dat ze die extra brandstofkosten makkelijk kunnen missen.

      Login om te reageren
      • Robert zegt

        9 augustus 2023 om 09:26

        Ze hebben dat voorrecht niet, ze claimen dat voorrecht. Subtiel verschil met soms grote impact op de verkeersveiligheid.

        Login om te reageren
  4. imakker zegt

    8 augustus 2023 om 18:31

    er langs

    Login om te reageren
  5. smeck zegt

    8 augustus 2023 om 18:33

    Gewoon rechts erlangs als ze overduidelijk een diepgewortelde verslaving aan de linkerbaan hebben of omdat ze ergens de komende 15km een keer een linker afslag moeten nemen en maar alvast gaan voorsorteren.
    Soms met meerdere autos tegelijkertijd die allemaal netjes 95-100 op de teller links blijven rijden terwijl de hele 1e of 2e rijstrook gewoon leeg is.
    Rechter baan is voor mensen die rijden eng vinden en/of alleen van a naar b willen
    Middelste baan is voor inhalen
    Linker baan is voor mensen die de vmax meer als een grove richtlijn dan een wet zien en deze moedwillig willen breken.

    Snap overigens nog steeds niet dat rechts inhalen (gevolg) harder bestraft wordt dan onnodig links rijden (oorzaak).

    Login om te reageren
    • pa045 zegt

      8 augustus 2023 om 20:52

      Jouw interpretatie van de rijbanden sluit niet echt aan bij hetgeen onze wetgeving verzonnen heeft.

      Login om te reageren
    • hotze zegt

      8 augustus 2023 om 21:15

      Onnodig linksrijden geeft in principe geen grote gevaarzetting. Ja, bumperklevers misschien. Bij rechts inhalen is er kans dat degene die links rijdt naar rechts komt en de inhaler niet ziet, en voila botsing. Waarbij de rechtsinhaler goed fout zit. Snap niet helemaal dat jij dat niet snapt.
      Zelf ook weinig geduld; regelmatig even rechts er langs. Vooral Duitsers zijn middenstrookklevers en wel met maximaal Vmax. Dan gaan er diverse met 105 langs; als je dan wat haastig rijdt is het om gek van te worden. Als er rechts van de Duitser genoeg ruimte is, is dat natuurlijk ook een optie (twee slakken in één move).

      Login om te reageren
      • smeck zegt

        9 augustus 2023 om 14:23

        Als er strenger wordt gecontroleerd en gestraft op onnodig linksrijden heb je ook minder rechts inhalers.
        Minder oorzaken, minder gevolgen ;)

        Login om te reageren
  6. kniesoor zegt

    8 augustus 2023 om 18:36

    🎶. ‘t Iiiiiiiiiis . . . moeilijk bescheiden te blijven, wanneer je zo goed ben als ik. Zo stoer, zo charmant en zo aardig . . . etc 🎶 🙂

    OT : ik rij alleen maar rechts, ‘t Opeltje is niet zo snel. Daar wil ik de mensheid niet mee vermoeien door naar links op te schuiven. Heel rustgevend.

    Login om te reageren
  7. pomoek zegt

    8 augustus 2023 om 18:39

    Als er lang onder de Vmax op de linkerbaan wordt gereden en ik er anders niet voorbij kan, met beleid er rechts langs. Ik zag overigens vandaag nog iemand van baan 1, links, naar baan 3 rechts stuiven waarbij hij de motorrijder die rechts reed naast een busje bijna het ziekenhuis inreed of erger. Kijk er in godsnaam mee uit.

    Eigenlijk moet ik gewoon zelf dus ook wat relaxter in het verkeer zijn. Laat ik mezelf dat maar weer eens voornemen.

    Login om te reageren
  8. Johanneke zegt

    8 augustus 2023 om 18:42

    De A50 richting apeldoorn is echt heerlijk. Rij ik geregeld over naar familie. Spitsstrook open, dus meest rechterbaan, cruise control op 105, en je hebt bijna een eigen rijbaan. Telkens als je iemand rechts inhaalt even aankijken, vaak zit er een oud iemand je heel vies aan te kijken. Maakt de rit toch leuker.

    Login om te reageren
    • dree16v zegt

      8 augustus 2023 om 20:34

      Herkenbaar! Weet ook niet waar die angst voor de spitsstrook vandaan komt…

      Login om te reageren
      • tjorque zegt

        8 augustus 2023 om 21:04

        Van de rechtste rijstrook krijg je kanker, tyfus, cholera en Corona in alle denkbare combinaties…

        Gelukkig kan ik daar allemaal best goed tegen.

        Login om te reageren
      • drtim zegt

        9 augustus 2023 om 07:56

        Je moet over een doorgetrokken streep om er te komen! Brrrrrr

        Login om te reageren
  9. mashell zegt

    8 augustus 2023 om 18:42

    Heb ik Engeland gewoon, het schuldgevoel bij rechts inhalen is bij mij weggesleten. Bij van die treintjes die ongeduldig links dicht op elkaar rijden prop ik de wagen er niet tussen, daar schiet je niks mee op. Maar rijdt er weer eens een midden rijstrook snurker (doen die Duitsers dat om een slechte reputatie te krijgen?) alleen maar op de middelste rijstrook dan heb je geen morele bezwaren daar rechts aan voorbij te gaan.

    Login om te reageren
    • karhengst zegt

      9 augustus 2023 om 09:29

      Das ist Kultur. Duitsers zijn nu eenmaal wat huiverig zich met rechts te associeren.

      Login om te reageren
      • Melvinkorrels zegt

        9 augustus 2023 om 09:49

        Duitsers zijn ook degene die zodra ze de grens over zijn compleet vergeten hoe ze moeten rijden.

        Login om te reageren
  10. Mark zegt

    8 augustus 2023 om 18:59

    Kan iemand mij uitleggen waarom rechts inhalen niet mag? In de Verenigde Staten is het absoluut geen probleem, hier op Curaçao wordt ik ook elke dag rechts ingehaald door medeweggebruikers en ik heb er totaal geen last van..
    Als iedereen gewoon op z’n eigen rijbaan blijft rijden, wat is dan het probleem?

    Login om te reageren
  11. shibby zegt

    8 augustus 2023 om 19:15

    Even geduldig wachten en dan er rechts voorbij als het me te lang duurt (die tijd varieert nog wel eens flink overigens…)

    Login om te reageren
  12. kennone zegt

    8 augustus 2023 om 19:29

    Rechts er langs.

    Login om te reageren
  13. Jurgen zegt

    8 augustus 2023 om 19:30

    Als het een beetje veilig kan rechts erlangs, maar alleen als er voor de links rijder een zee van ruimte is, aanschuiven op de volgende heeft zo weinig zin. Nooit bumper kleven trouwens, daar heb ik zelf ook tyfushekel aan. Afstand is heilig

    Login om te reageren
  14. alfaqv zegt

    8 augustus 2023 om 19:51

    Hangt van de situatie af, maar meestal rechts erlangs. Wel in een auto die het kan.
    Uitzondering is de A1 van afslag Hilversum- noord tot Naarden en de andere kant op. De spitsstrook is een vrije rijbaan, wat me eigenlijk na al die jaren nog steeds verbaast, want hoe schrikbarend is het dat mensen niet snappen wat die groene pijlen betekenen. Zelfs met de langzaamste auto kan je er gemakkelijk rechts langs.
    Een hele enkele keer wil ik er wel eens rechts naast blijven rijden als blijkt dat de telefoon toch echt belangrijker was dan een baan opschuiven. Leunend op de toeter met wellicht een kleine beetje opschuiven naar linker baan, zonder echt over de lijnen heen te gaan, kan ik rustig iemand heel lang dwars zitten zodat hij/zij (of het/ hen/ zij/ ambitieloos of kansloos tegenwoordig) toch echt een naar gevoel te geven over het gebruik van een telefoon achter het stuur, want ik ben echt anti-brake-checks, maar oh wat hebben die links rijders toch vaak meer aandacht voor die telefoon dan de wereld om zich heen.

    Login om te reageren
    • drtim zegt

      9 augustus 2023 om 07:58

      Welke auto kan niet rechts inhalen?

      Login om te reageren
      • Wolflow zegt

        9 augustus 2023 om 09:40

        Altijd leuk zo’n quiz…
        Hier heb je al meer dan 1900 woorden die beginnen met auto
        https://www.encyclo.nl/woorden-die-beginnen-met-auto

        Login om te reageren
    • Flutterbear zegt

      9 augustus 2023 om 08:46

      Als je er niet rustig rechts langs kan dan niet imho. Als dat gat net genoeg is om met veel vermogen er langs te gaan dan was het gat waarschijnlijk ook niet groot genoeg om aan de kant te gaan.

      Login om te reageren
  15. lekkerlinksrijden zegt

    8 augustus 2023 om 19:56

    Met mijn naam is het beter om te zwijgen

    Login om te reageren
  16. leaper035t zegt

    8 augustus 2023 om 20:01

    Iemand die op een kalm stuk snelweg in het midden rechts erlangs. Wel enkel als er een pechstrook is. Of ervoor gaan rijden en je gas lossen. Woeps!

    Login om te reageren
  17. kle500 zegt

    8 augustus 2023 om 20:03

    Rechts er langs wanneer er iemand op de middelste van 3 banen rijdt anders niet..

    Beetje een eigen kromme redenatie, maar iemand die in het midden blijft hangen zal nopit zomaar ineens het licht zien en toch naar rechts gaan.

    Login om te reageren
  18. stevebrown zegt

    8 augustus 2023 om 20:04

    Boete voor rechts inhalen is goedkoper dan bumper kleven…

    Login om te reageren
    • eMbe zegt

      8 augustus 2023 om 20:30

      Dit is ook altijd mijn redenatie 😂

      Login om te reageren
    • Wolflow zegt

      9 augustus 2023 om 09:44

      Ja, en dan gaan ze ook nog zeuren als je knipperlicht naar links aan zet en wat flitst met je groot licht

      Login om te reageren
  19. tortuga zegt

    8 augustus 2023 om 20:05

    Ik ben het zelfde. Links en rechts van de midden plakker plaats… hup langs rechts er voorbij. Wat me het meeste ergert is vaak lange rijen 2 linkse en rechts niemand! Hup daar allemaal voorbij om dan voor die “90”km/h rijdend Nederlander ( ja meestal een NL plaat op die momenten (in België)) lekker voor schieten om dan de rest langs links verder inhalen.
    Andersom als ik links aan het rijden ben en aan het inhalen ga ik snel weer naar rechts als het gat groter is als 70m.
    Als er 1 in mijn gat komt duwen (van ver af) dan ga ik sneller in een klein gat naar rechts.
    Als ze in men gat duwen wanneer ik ook niet anders kan dan aanschuiven door een vrachtwagen die een vrachtwagen inhaalt bv. Dan gaan er drie rode lampjes branden.

    Login om te reageren
  20. baserace zegt

    8 augustus 2023 om 20:09

    Moet eerlijk bekennen dat ik regelmatig rechts inhaal; op de A4 en A2 is het echt niet te doen met die hoeveelheid middenbaanplakkers die 90-95 rijden. Ben er niet trots op maar steeds via de linkerbanen erlangs is veel onrustiger voor mijzelf, mijn passagiers en de rest van het verkeer. En de middenbaanplakkers? Die hebben het niet eens door…

    Login om te reageren
    • kle500 zegt

      8 augustus 2023 om 22:59

      Dit. Voor mij geldt dit op a8/a7..

      Login om te reageren
    • Melvinkorrels zegt

      9 augustus 2023 om 09:52

      Eens, hier precies hetzelfde op deze trajecten.

      Ik denk ook altijd we betalen toch wegenbelasting, dan kunnen we ook gebruik maken van de volledige weg. Of dat links rechts of er doorheen is kan mij weinig interesseren.

      Helaas moet ik ook bekennen dat ik met enige regelmaat ook mensen afsnij om ze een baantje op te laten schuiven. Ben ik niet trots op.

      Login om te reageren
  21. e36thuglife zegt

    8 augustus 2023 om 20:25

    Je kan ook gwoon bumperpattex met knipperlicht en grootlicht en toeter en middelvinger dat werkt het beste

    Login om te reageren
  22. dree16v zegt

    8 augustus 2023 om 20:33

    Op 2 balans eerst netjes wachten maar als het te lang duurt op gepaste wijze rechts er langs. Op 3 balans stukken slapers in de middelste baan gewoon rechts er voorbij is ze meestal niet aan het verstand te krijgen dat ze moeten opzouten naar rechts helaas maar waar…

    Login om te reageren
  23. Jurgen zegt

    8 augustus 2023 om 20:37

    De cruise control inhalers zijn ook een ramp, hebben ze dat ding op 104 staan, want dan krijgen ze geen boete, en dan een 100 rijder inhalen…dat duurt echt eeuwen

    Login om te reageren
  24. driftwood zegt

    8 augustus 2023 om 20:37

    Even maar niet te lang afwachten en dan rechts er langs. Wat mij wel opvalt dat er best vaak rechtsinhalers vervolgens oneindig lang zelf links blijven rijden terwijl er alle ruimte is om naar rechts te gaan. Maar wellicht komt dat door bijziendheid en kunnen ze afstanden slecht inschatten.

    Login om te reageren
  25. golf1985 zegt

    8 augustus 2023 om 20:38

    Met vanaf 1 december netjes 35000 kilometer op de klok heb gezet kom ik veel linksplakkers tegen. Ik kijk het altijd even aan en wacht altijd ‘rustig’ zover dat gaat. Als het echt lang duurd ga ik er voorbij. Meeste hekel heb ik aan linksplakkerd die met 90 op een tweebaansweg een vrachtwagen gaan inhalen. Duurt eeuwen. Rijd het liefste van het zuiden richting het oosten. Naar utrecht is een ramp

    Login om te reageren
  26. potver7 zegt

    8 augustus 2023 om 20:39

    Weet ik niet, die situatie ben ik nog niet tegengekomen. Valt me wel op dat ik af en toe nogal bruusk rechts wordt ingehaald, stelletje aso’s.

    Login om te reageren
  27. mrrobot zegt

    8 augustus 2023 om 20:39

    Laatst van Den Haag tot aan Hoofddorp door een etter geblokkeerd op A4 en later de N weg. Rechts erlangs gegaan. Bij stoplicht raampje naar beneden en laat zijn politie pasje zien. Kreeg een preek en verder niks. Contact opgenomen met 8844 omdat ik het toch wel apart vond. Deze diender is erop aangesproken door zijn bovensnor en kreeg keurig telefoontje terug met excuses.

    Login om te reageren
    • hotze zegt

      8 augustus 2023 om 21:18

      Ben benieuwd hoe hard je daar dan mocht en hoe hard de etter reed. Als het beide 100 is heb je weinig te klagen lijkt me. Maar bij 130 met 100 links plakken is idd behoorlijk vervelend. Flauw om dan een preek te gaan houden als je rechrs wordt ingehaald.

      Login om te reageren
    • bmwe46m3balling zegt

      8 augustus 2023 om 22:34

      We hebben context nodig!

      Hoe reed hij? Onder max snelheid? Links blijven plakken? Wat vond je precies apart? zijn pasje of iets anders? Wat voor nummer is 8844? 0800 of 0900? Wat heb je precies gezegd toen je belde met dat nummer?

      Ben nu ook wel benieuwd

      Login om te reageren
  28. tjorque zegt

    8 augustus 2023 om 20:44

    Ik probeer altijd rechts te rijden.
    Oeverloze middenstrook plakkers die steek ik meestal netjes maar redelijk scherp links voorbij om de boodschap duidelijk te maken, of op mindere dagen langs rechts…

    Links plakkers geef ik meestal zo’n 30 à 60 seconden de tijd om van het linkerbaanvak op te zouten…
    Daarna ga ik netjes de 150 paarden de zweep geven op het rechter rijvak.

    Wanneer ik links rij om in te halen, en er komt een schnellere fahrer aan dan krijgen de paardjes ook de zweep om het manoeuvre sneller af te ronden (tenzij er een risico bestaat op ongewenst beeldmateriaal en dito snelheidstaks).

    Over het algemeen doe ik m’n best om hoffelijk en geduldig te zijn.
    Wonderwel lukt dat meestal gemakkelijker op de motorfiets dan in de auto.

    Login om te reageren
  29. pa045 zegt

    8 augustus 2023 om 20:59

    Tja. Verstand komt misschien met de jaren. Maar tegenwoordig blijf ik afstand houden. En heeft de voorganger/ linksplakker ruimte om naar rechts te gaan en doet dit niet, even knipperen met de lampjes. Werkt best goed. Rechts inhalen zal ik niet zomaar meer doen. Moet er niet aan denken dat diegene dan ineens naar rechts komt.

    Login om te reageren
  30. Loek zegt

    8 augustus 2023 om 21:35

    Het simpele Clarkson-antwoord: als er genoeg ruimte is om rechts in te halen, is er ook genoeg ruimte voor de linksplakkert om naar rechts te gaan. Je hebt geleerd dat rechts rijden de standaard is en links enkel voor inhalen, en ‘anticiperen’ op een vrachtwagen 2 kilometer verder is niet inhalen.

    Ik doe het zeer onregelmatig overigens, want meestal valt het kwartje vrij snel. Behalve op driebaans snelwegen waar in het midden plakken zeer vaak voorkomt. Dan haal ik meestal wel netjes links in maar -mits mogelijk- schiet ik zo snel mogelijk van uiterst links naar uiterst rechts, als een stille hint (eentje die niet vaak wordt begrepen).

    Login om te reageren
  31. seatleon zegt

    8 augustus 2023 om 21:41

    Dat hangt er helemaal vanaf. In de meeste gevallen wacht ik netjes. Heb ik wat meer haast dan probeer ik eerst de aandacht te trekken met lichtsignalen. Dit werkt vaak afdoende. Vaak wacht ik dan ook nog als ze links blijven rijden. Die soort niet-opletters haal ik niet graag rechts in. Ik ga er vaak pas rechts voorbij als ik wat meer haast heb en het snelheidsverschil al groot is.

    Op driebaanswegen haal ik middenplakkers vaak wel rechts in. Ik mag overigens ook graag met veel vertoon en uitgebreid met het knipperlicht aan er omheen rijden.

    Login om te reageren
  32. jcjc zegt

    8 augustus 2023 om 21:44

    Ábsoluut rechts langs, liefst met toeter. Wat voor badslipper ben je, als je denkt over andermans tijd te kunnen beschikken zonder het netjes te vragen.

    Login om te reageren
  33. Friez zegt

    8 augustus 2023 om 21:48

    Tip van flip: zolang je rechts passeert op of onder de Vmax, dan is er niets illegaals aan.

    Als er namelijk op de linkerbaan langzamer gereden wordt dan de Vmax, dan kun je dat ook als filevorming zien. Immers, in de file haal je elkaar ook rechts in, toch? En je kunt spreken van een file als de maximum snelheid niet wordt gehaald (dit staat ook verder nergens wettelijk vastgelegd). Bij een rechtzaak win je dit altijd, zeker als er geen snelheid gemeten is.

    Login om te reageren
    • karhengst zegt

      9 augustus 2023 om 09:40

      Succes bij de rechter. Ik denk dat je er gewoon op wordt uitgelachen en de diender die je ticket voor rechtsinhalen heeft uitgeschreven in het gelijk wordt gesteld. Als degene op de linkerstrook ineens moet remmen, omdat deze zelf op een nog langzamere klever stoot, zou je wellicht nog een punt kunnen hebben, maar IANAL.

      Ergo, altijd goed spiegelen voor wouten.

      Login om te reageren
  34. wjeurs zegt

    8 augustus 2023 om 22:08

    Ik heb regelmatig bij mensen in de auto gezeten die een beetje rijden volgens het ‘keep your lane’s principe. Als er uiterst rechts af en toe een vrachtwagen of iets anders langzaams rijdt vinden ze t prima om op een zesbaansweg op de middelste baan te rijden zolang de linker baan niet mega druk is. Ik zeg ze dan vaak dat ze gewoon naar rechts moeten daar voldoende grote gaten zijn, maar ze geven dan aan dat ze het zo geleerd hebben op rijles… Dus waar het fout gaat weet ik niet maar in mijn ogen moet je gewoon naar rechts als dat mogelijk is toch?

    Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      8 augustus 2023 om 22:44

      De standaard positie op de (snel)weg is rechts. Dus óf degenen, die zeggen, dat ze wat anders hebben geleerd liegen door hun tanden heen; óf ze hebben een volstrekt talentloze rijinstructeur/trice gehad.

      Login om te reageren
  35. bmwe46m3balling zegt

    8 augustus 2023 om 22:44

    Weet je wat het vaak ook is met linksplakkers. Dat zijn vaak ook mensen die het je niet gunnen om sneller dan zijzelf te rijden. Tuurlijk afleiding en telefoon ook wel wat maar misgunners zijn het echt vaak. Hoe zielig ben je om iemand niet erlangs te willen laten omdat jij zo bent. Ga gewoon naar rechts zodra je kan als je ziet dat er iemand achter je is die sneller wilt zijn of haast heeft. Dat scheelt mij weer rechts inhalen.

    Wat ik ook doe en dat is wel erg maar ik kan er gewoon niet tegen is dat op twee/drie/vier/vijf baansweg ik helemaal rechts eromheen ga om iedereen tussen al die banen in te halen. Of via een uirit of inrit iedereen in te halen.

    Login om te reageren
  36. alassad zegt

    8 augustus 2023 om 23:59

    Hier de vice-voorzitter van de partij ‘rechts erlangs’

    Login om te reageren
  37. timdawg zegt

    9 augustus 2023 om 06:25

    Rechts er voorbij. Overigens heb ik op weg naar de eindbestemming in Frankrijk afgelopen week er op die driebaanssnelwegen meer dan voldoende rechts ingehaald. Ongelofelijk hoeveel figuren er gewoon in het midden blijven rijden terwijl de rechterbaan volledig vrij is. Meestal tüter ik even en zwaai dan heel erg overdreven. Vooral de 70+‘ers zie je dan kijken of ze water zien branden

    Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      9 augustus 2023 om 09:59

      Een breedwoekerende kwaal in in La Douce France. Aldus mijn Franse collega, die zich het hoempa ergert aan z’n landgenoten.

      Login om te reageren
  38. El_Bastardo zegt

    9 augustus 2023 om 07:18

    Toen ik jonger was ging ik er rechts langs. Je ziet de situatie dan toch alleen vanuit je eigen voordeel.
    Maar het is gewoon gevaarlijk. Als die persoon ineens naar rechts gaat zijn de gevolgen niet te overzien, en dan is het gewoon mijn schuld.
    En de balans tussen frustratie en letsel slaat toch echt niet uit in het voordeel naar frustratie.
    Tegenwoordig leer ik een heleboel nieuwe scheldwoorden en wacht ik gewoon.

    Login om te reageren
  39. Gulli zegt

    9 augustus 2023 om 07:51

    Ik probeer altijd wel duidelijk te maken dat iemand al ruim naar rechts had gekund. Blijf er rechts achter rijden en knipper wat met de lichten (van; joehoe, kijk ook eens naar deze kant van de weg!). Of het klassieke erachter rijden en de indruk proberen te wekken dat ik er links via de vluchtstrook ook wel langs zou willen rijden.

    Mochten ze uiteindelijk niet reageren dan spreek ik al mijn 400 elektrische newtonmeters aan en ga ik er rechts langs. Mijn vrouw wil er ook nog wel eens rechts langs gaan maar doet dat dan eigenlijk te langzaam waardoor diegene nog teveel tijd heeft om alsnog naar rechts te komen terwijl wij daar nog rijden. Dan sommeer ik toch wel om meer gas te geven idd. Als je het doet, zorg dan dat je er snel voorbij bent.

    Login om te reageren
  40. fastforward zegt

    9 augustus 2023 om 09:04

    In Indonesië is links erlangs over de vluchtstrook standaard. Netjes wachten en rechts inhalen is de uitzondering. Dat maakt t verkeersbeeld onrustig en onvoorspelbaar. Gaat die touringcar die 110 rijdt nou naar links uit de weg of niet? Netjes wachten dus.

    Login om te reageren
  41. spidermann zegt

    9 augustus 2023 om 09:38

    Heb wel eens bij zo’n middenbaanplakker in de auto gezeten. Hij was zich van geen kwaad bewust (ok rijbewijs in US gehaald), maar toen ik er iets van zei antwoordde hij dat het zo “onrustig” was iedere keer tussen de vrachtauto’s. Heb maar niets berder gezegd.
    (Hij reed ook niet harder dan 120-125kmh in Duitsland, heb na 2 uur “gepruts” maar het stuur overgenomen waarna het “iets” sneller ging).

    Login om te reageren
  42. spidermann zegt

    9 augustus 2023 om 09:38

    Heb wel eens bij zo’n middenbaanplakker in de auto gezeten. Hij was zich van geen kwaad bewust (ok rijbewijs in US gehaald), maar toen ik er iets van zei antwoordde hij dat het zo “onrustig” was iedere keer tussen de vrachtauto’s. Heb maar niets berder gezegd.
    (Hij reed ook niet harder dan 120-125kmh in Duitsland, heb na 2 uur “gepruts” maar het stuur overgenomen waarna het “iets” sneller ging).

    Login om te reageren
  43. gregorius zegt

    9 augustus 2023 om 10:32

    Dan ben ik denk ik een 80% lul.
    Als we met zn allen rondom de spits gewoon netjes ongeveer 10 kmh boven de limiet (120kmh in Zwitserland) links blijven rijden en het is relatief druk, dan neem ik de moeite niet om rechts in te halen. Ook omdat dat uiteindelijk minder dan 1 minuut gaat schelen op mijn dagelijkse 30km snelweg.
    Maar als je echt van die gasten hebt die enige tijd een 120kmh stuk 100-120 gaan rijden op links, dan ga ik er gewoon voorbij; zonder schaamte. En ik ben zelfs van mening dat de linksplakker de aso is en niet de rechts-inhaler. En als je te dom bent om te begrijpen dat je als linksplakker het probleem bent (sociaal gezien, ‘want ik rijd toch al de maximale snelheid’), dan hoor je A: bij de 50% die dommer zijn dan het gemiddelde en B: ben je 1 van de voorbeelden waarom de mensheid nog achterblijft.
    Zo, rant over. Weer aan het werk.

    Login om te reageren
  44. Dutchdriftking zegt

    9 augustus 2023 om 10:53

    Ik probeer altijd de idioot de kans te geven om naar rechts te gaan. gebeurt het niet en kan het veilig dan uiteraard er rechts voorbij.

    Login om te reageren
  45. jeroenm83 zegt

    9 augustus 2023 om 12:17

    Volle bak rechts erlangs.

    Login om te reageren
  46. wes12 zegt

    9 augustus 2023 om 12:32

    Met 60dkm per jaar ben ik gestopt met wachten, seinen, 2 banen naar links en dan weer 2 naar rechts, etc.
    80% van de bestuurders heeft geen idee wat ze aan het doen zijn, of vinden de telefoon interessanter. De plaats op de weg is rechts. Dus op normaal tempo (vmax of paar km harder) rechts erlangs, gebruik maken van de ruimte die er is. De spitsstroken zijn idd ideaal, rijdt niemand!

    Login om te reageren
  47. p993 zegt

    9 augustus 2023 om 18:09

    Ik merk dat ik met de jaren meer geduld krijg en er dus achter zal blijven hangen. Wel op korte afstand, dat dan weer wel. Qua tijdswinst maakt het ook meestal geen zier uit.

    Login om te reageren
  48. pietertje123 zegt

    10 augustus 2023 om 09:07

    Als de linkse baan van drie vrij is, interesseert het me niets of er eentje in het midden blijft hangen of niet.

    Vervelender is het als je wel rechts rijdt naar een langzamere voorligger, en er dan een middenplakker achterop komt met lege derde baan, nul inzicht, nul vooruitkijken en dus niet even opzij voor mij. Moet ie niet, maar mag wel, helpt de doorstroming en geeft aan dat je met autorijden bezig bent.

    Baantje opschuiven voor in een invoeger (van de invoegstrook) is niet hetzelfde, daar zijn de snelheidsverschillen vaak veel groter en dus het gevaar ook. Ook daar moet dat niet (al lijken velen te denken van wel) en is het ook weer niet nodig om rechts te plakken terwijl het een kleine moeite zou zijn om ruimte te geven.

    Linksplakkers? Wat goed helpt is een hoge, grote auto rijden. Dat valt je pas op als je keer in een Puntootje dezelfde route doet……

    Login om te reageren
  49. Stefje zegt

    10 augustus 2023 om 13:17

    In Duitsland lossen we dat simpel op; 2 keer een paar keer met de grootlichten knipperen. Gaan ze niet opzij terwijl die ruimte er is, dan knal je er direct gewoon rechts voorbij. Zolang je zelf niet direct naar links terug knalt is dat legaal. Je mag zelfs naar politie seinen als ze onnodig links rijden.

    Ik hoop overigens dat er camerasystemen komen die onnodig linksrijden kan vastleggen. Een traject meten, en als je langer dan 12 seconden links hangt zonder iemand in te halen dan volgt automatisch een boete. Dat zal wonderen doen voor de doorstroming in het verkeer.

    Login om te reageren
  50. Ab zegt

    10 augustus 2023 om 22:34

    Rechts inhalen is de boete niet waard.
    Ik ga vaak als het te lang duurt zelf naar rechts en dan meteen weer naar links. Dan zie je vaak de oogjes in hun eigen binnenspiegel opkijken en hebben ze het eindelijk door. Gaan ze 9 van de 10 keer ook netjes naar rechts

    Login om te reageren
  51. bunnylebowski zegt

    12 augustus 2023 om 16:09

    Seinen met de lampen maar gewoon van gepaste afstand en op moment dat ze ook echt naar rechts kunnen. Zelden maak ik mee dat iemand dan niet naar rechts gaat.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North