
Altijd leuk, een stukje service naar de mensen toe als zodanig. Daarom deze lezersvraag, wat is jouw beste schoonmaaktip voor de auto?
Het blijft altijd een leuk discussiepunt, hoe maak je je auto schoon. Haal je hem door de wasstraat, of ben jij zo iemand die die dingen steevast ‘krasstraat’ blijft noemen? Hele volksstammen staan op zaterdag hun auto te wassen in de wasbox, terwijl even zo grote volksstammen meewarig de hoofden schudden bij die aanblik.
Ikzelf gooi de auto zonder moeite wel door de wasstraat. Lekker makkelijk en met die krassen valt het volgens mij wel mee. Alleen jammer dat de auto na een bezoekje vaak toch niet helemaal schoon is. Druppels op de ruiten, remstof op de velgen, dat soort dingen. Hoe krijg je dat eraf?
Kom maar door met die schoonmaaktips
Ik las ooit eens ergens dat je de binnenkant van je ramen het beste schoon krijgt met behulp van een verkreukelde oude krant. Die veeg je gewoon over de ruiten heen en de aanslag verdwijnt vanzelf. Of het echt zo is, weet ik niet, heb het namelijk nooit geprobeerd.
Of iemand anders zei me dat je doffe koplampen weer mooi helder kunt krijgen met tandpasta en een oude tandenborstel. Dat spul zou zo schuren, dat je de krassen en andere schade er zo af zou kunnen halen. Ook dat heb ik nog nooit geprobeerd, dus geen idee of dit werkt.
Daarom ben ik zo benieuwd naar jullie ultieme huis-, tuin- en keukentip als het aankomt op het goed schoonmaken van de auto. Weet iemand hoe je je velgen makkelijk wél goed schoon krijgt bijvoorbeeld. Of wat kun je het beste doen tegen aanslag op een cabriokap.
Daarom, beste lezers van de wereld, brand los. Verblijd ons ter redactie en al je collega-lezers met je beste schoonmaaktip voor de auto. En dankzij jou rijden we dan weer allemaal met een mooie schone auto.
Bedankt alvast!
Dasty (van de Wibra) voor je velgen. ;)
En anders met een fatsoenlijke velgenreiniger en borstel.
@stefanvts16v: zou ik nooooooooooit doen! Me pa ook een handje van… vreet echt hard beide. Gewoon met een spons en autoshampoo als je je auto bijhoud natuurlijk…
@3246cm252kw: je hebt het denk ik over de borstel en spons?
Heb je Dasty wel eens geprobeerd, dat is echt geniaal voor velgen. Alternatief is duur spul wat paars kleurt bij remstof-contact. Echter Dasty is bijna net zo goed en kost bijna niets.
Dasty is geen logische keuze. Dasty is voornamelijk een ontvetter. Als je iets niet wilt dan is het wel je lak ontvetten… Hetzelfde als mensen die hun auto wassen met Dreft ipv een autoshampoo. Lakken blijven het mooist als je ze verzorgt/ voed, daarvoor zijn er de waxen. Die voeden de lak. Dasty, Dreft etc ontvet en maakt de lak schraal. Dat is nou juist niet wat je wil. Als je het al ergens op je auto zou willen gebruiken dan zou je de motorruimte ermee kunnen schoonmaken/ ontvetten.
Gebruik de wc borstel om je velgen te reinigen, zo is deze voorgespoelt voor je hem in de vaatwasser steekt. Is niet alleen multifunctioneel maar ik hoef ook niet zo vaak nieuwe toiletborstels te kopen, ze komen eruit als nieuw.
@faalhaas: Ook kan je je gebruikte onderbroek als poetslap gebruiken, even binnenstebuiten draaien je kan er fijn het dashboard mee schoonmaken. Mijn broeder beunhaas zegt dat het ook prima te gebruiken is om bruine auto’s te waxen, maar ik heb de voorkeur voor de gele zijde, de bruine zijde is een hoop werk om uit te wrijven.
Rick, leuk om je weer op Autoblog te zien. Dat is echt lang geleden.
Tof dat je al deze tips met ons deelt. Zijn deze Stipt premium polishonderbroek en de Stipt special velgenborstel al op de website te bestellen? En heb je nog een tip om cognackleurig leer weer mooi te laten shinen.
@moveyourmind: bruine bonen als avondeten.
@faalhaas: lekker idee 🤮, toiletborstel in de vaatwasser
Voor de hele auto de autoshampoo van de Action. Ramen binnen en buiten met st Marc en als de velgen erg vies zijn gebruik ik die laatste daar ook voor.
Een wc borstel (ik zou een verse nemen) in de accuboormachine is geniaal om velgen te reinigen. Mocht ie iets minder gierig zijn en bang voor krassen dan zijn er ook specifieke velgenborstels voor dit doel te koop. Voor de motorrijders onder ons, wc-eend is geniaal spul voor uitlaatbochten.
@dutchdriftking: met name harpix werkt super!
Starten met een schuimpistool op de Karcher, het schuim neemt zowat alle vuil op
Naspoelen met glansspoelmiddel voor de vaat zorgt voor geen druppelresten.
Afbijt. De auto van de buren was brandschoon
Wegbrengen naar poetsbedrijf
Wat @bellamacchina zegt: Kaercher en afspuiten maar.
En om aanslag op de binnenzijde van de velgen te verwijderen heb je een flesje Devil. Zwarte remslijpsel spoelt er van af. Wel een chemisch goedjes, dus hang er niet te dicht met je neus boven.
Plumeau voor dashboard en voor stof in de ventilatieroosters.
Auto poetsen om er vervolgens weer mee door de plensregen te rijden is zinloos.
Laat ‘m wassen bij het bedrijf waar ik werk! Dan was ik ‘m persoonlijk!😉
Enkel en alleen handwas met 2 emmers en vooraf met de schuimlans :) en natuurlijk een oh-neutrale velgenreiniger
3 emmers. 1 voor de velgen, 2 voor het lakwerk. 1 om te spoelen, 1 met shampoo. Grit quards erin, goede washmitt en gaan.
Carclean.com voor al uw benodigdheden. Hebben ook een forum voor alle poetsnichten! :)
Wat dacht je ervan om van het twee-emmer-wassen na de reiniging van de lakdelen, één emmer te gebruiken voor de velgen. Dat scheelt weer een emmer 😉
In ieder geval niet door de wasstraat halen. Check eens bij achterspoilers op nieuwe auto’s in showrooms, fijne krassen op de zijkanten en ook swirls present.
@hotze: velgen was je als eerste, samen met de binnenzijde van de wielkasten. Zo voorkom je spetters op je schone lakwerk. Bovendien heb je dan de helft van de wastijd al gehad. Daarna pas het lakwerk, zo voorkom je ook waterdruppels en opgedroogde shampoo.
@Visje66: en Dan afspoelen met water, gebruik de 3 emmers om verspilling tegen te gaan
Ik tel vier emmers.
Graag tips, want ik ga er toch niks mee doen ;)
En groot gelijk.. heb wel betere dingen te doen!
Zilvergrijze auto kopen. Die hoeft veel minder vaak.
Optimum No Rinse (ONR).
Velgen inspuiten met velgreiniger (van bvb. Tuga op Amazon). Even laten inwerken vooraleer je begint met de selfcarwash/hogedrukspuit en pas als laatste afspoelen.
Vervolgens je auto met microfiber afdrogen van boven (properste) naar onder (vuilst) en opnieuw als laatste met je reeds natte/vuile microfiber de velgen een veeg geven. Nog nooit zo weinig werk gehad voor zo’n mooi resultaat. De microfibers nemen alle restjes mee die je gemist had met de spuit en alle hardnekkige vuiltjes die nog bleven plakken.
Mooi die Vlaamse woordjes : vooraleer & proper.
‘K kijk veel Vlaamse series op één en canvas en daar komt het hele zaakje voorbij. Amai wat een taaltje.
En ‘dossier’ natuurlijk; niet met een Franse klank zoals het in NL wordt uitgesproken, maar zoals het laatste stuk van ‘stier’.
Binnen- en buitenkant met de hogedrukreiniger. Wel alleen als die echt vies is.
@cossiekiller: binnenkant ook ja..
😂😂😂
Tuurlijk. Mijn Batavus kan daar tegen.
Pakketje vochtige doekjes in Dashboardkastje!
De wasstraat. Wel een goeie zoeken. Je rijd vies naar binnen en komt er schoon weer uit.
De detailer bellen.
Man man man wat een niveau, de onderbroeken en toiletborstel-tips laat ik even achterwege..
Om toch maar een echt adviesje te geven: “Alu-Duivel Speciaal Velgenreiniger”. De goedkoper troep van de action en andere pauperwinkels werkt niet en als het wel werkt dan laat het vlekken achter op de band/velg, helemaal zonde van de tijd/moeite/energie/gedoe achteraf. Die Alu-Duivel spuit je er op en wordt paars na een paar minuutjes, breekt remstof goed af en je hoeft niet hard meer te poetsen en met alleen de hogedrukspuit is het soms al genoeg.
En om een tip te geven wat niet werkt; anticondens spray van Sonax gekocht (fan van het merkt) – helemaal zinloos.
Koop geen anticondens spray, maar poets winter ruitesproeiervloeistof op je ruiten (of vizier van motorhelm).
@rogerzz: ik zag laatst dat je scheerschuim kunt gebruiken. Op een doek aanbrengen. Binnenkant ruit inwrijven en weer uitwrijven. Geen vocht meer!
Iemand nog tips hoe ik mijn auto weer fabrieksnieuw krijg? ;-)
Laat afval niet liggen, maar neem ’t mee als je uitstapt. Geen kinderen achterin en liefst ook geen andere passagiers.
Heb geen tip maar een vraag : hoe krijg je een lederen interieur – met name de stoelen + achterbank – weer netjes ? Lees verhalen over ‘stomen’ maar vraag me af of dat wel zo’n goed idee is. En hoe krijg je zwart leer weer netjes op kleur op de plekjes waar het zwart niet meer zo zwart is ? Ter info : het betreft af fabriek leer in een 19 jaar oude oto.
@amghans: goed schoonmaken of de stoel laten spuiten met nieuwe laklaag.
Lederlock ofso (weet de naam niet 100% meer zeker) kopen. Dat is op maat van je leder gekleurt en dient om stoelen weer als nieuw te maken, te verkrijgen bij wax-it of de betere google-winkel :)
Edit: gevonden!
https://wax-it.eu/nl/colourlock-leder-fresh-set-op-maat
Haal van die wondersponzen bij de kruidvat. Beetje vochtig maken en je poetst vlekken op leder (nappa) zo weg.
Heb zelf wel goede ervaring met kleurcreme van Cosmetic die je bij de schoenmaker kan kopen om bij donker leer in de auto de kleur weer terug te brengen.
@amghans: je krijgt het weer mooi mat met Dodo Juice Supernatural en goede borstel met paardenhaar.
Enige product wat echt voor mooi mat af-fabriek look zorgt wat mij betreft.
@amghans: en voor verf Color Lock. Op maat gemaakt voor jouw auto / merk / type
@amghans: kijk even op waxworld.nl super store voor cardetailling
Dank allemaal voor jullie suggesties, ik ga ermee aan de slag ! 👍🏽
Als je zo’n vies glimmend lederen stuurwiel hebt: vochtig wondersponsje erover en hij is weer ‘fabrieknieuw’ mat.
Als mijn Land Rover heel moderig is rij ik door een rivier (ford), wel even diepte checken maar werkt prima.
Geen grap, als het hard regent een ritje gaan maken, dan is de modder van de kleine modderwegen hier weggespoeld…
Wasstraat wordt je auto 90% schoon. Voor 90% van de Nederlanders genoeg. Ik vind het zonde van m’n geld. Gewoon met de hand, 2 emmer principe en ik zweer bij de Meguiar’s spulletjes. Goedkope rommel is vaak te agressief.
Niet vies maken.
Om (dieren) haren te verwijderen van stoffen bekleding kan je heel goed rubberen schoonmaak handschoenen pakken. Werkt ook op de bank thuis. Je veegt het er zo vanaf
Ik heb een chocoladevlek in mijn stoel (stof). Als iemand een idee heeft om die er uit te krijgen dan hoor ik het graag!
@koeberg: stomen
@koeberg: ik zou het proberen met een spuitbus bekledingreiniger en een zachte borstel. Zelf goede ervaring met schuimspuitbus van Sonax. Bijvoorbeeld te koop via winparts icm borstel.
Als de hier boven omschreven dingen niet werken zou je bij boels een extractor kunnen huren.
Hiermee krijg je de meeste vlekken wel uit je bekleding, alleen is je bekleding hierna alrijd nog wel vochtig.
Ik heb m’n auto laten glascoaten. Daarna enkel lauw water met een druppeltje Dreft nodig. Werkt voor mij het beste.
@soes750: vervang svp die druppel dreft voor druppel autowasshampoo. Dreft is zeer agressief en bijt door je mooie beschermlaag heen.
@soes750: dreft.. Op glascoating? Wie heeft je dat aangeraden?
@rikus: de glascoater zelf. En tot op heden heeft hij gewoon gelijk. De coating blijft prima zitten bij wekelijks wassen. Nu al 3 jaar prima ervaring mee. Voor mij geen reden om dit in twijfel te trekken.
Toen ik jong(er) was alles met de hand. Nu de wasstraat. Cabriokap altijd mooi gebleven, mede dankzij garage.
Velgen ook in de wax zetten. Vuil gaat er veel makkelijker vanaf
Schilderskwast, flinke maat, ronde kop. Lekker even stof uit de roostertjes en naadjes vegen voor het stoplicht. Ligt gewoon altijd in het deurvak.
Ramen van binnen schoonmaken met Twido Ruitenreiniger. Dit spul schijnt in de Belgische vestigingen van de Aldi te worden verkocht en ik heb werkelijk geen idee hoe deze bij ons in de kast is beland (is namelijk niet echt in de buurt voor mij), maar ik maak er een paar keer per jaar met veel voldoening gebruik van. Totdat -ie leeg is, vermoed ik, en dan moet ik weer op zoek.
Stofzuigen met een simpele bouwstofzuiger van de Gamma; sterk. neemt alle steentjes, blaadjes etc. ook moeiteloos mee.
Voor de buitenkant rij ik de auto altijd in zo’n wasbox, met hogedruk spuitlans, borstel en foamlans, tevens een emmer mee met microvezeldoeken, en zo’n handschoen met van die lange vezels zodat je geen krassen maakt.
Ik was de auto altijd voor de deur, ik heb een karcher met een foamer van Monello.
Als eerste foam ik de hele auto van onder naar boven in, dit omdat het foam van boven naar beneden zakt en aangezien de auto beneden viezer is komt daar dus meer foam overheen. Vervolgens ga ik met een wheel woolie door de velg heen om het velgbed schoon te maken en met een detail brush sop ik de voorkant van de velg goed in.
Wanneer het foam zijn werk gedaan heeft spuit ik de auto af.
Ik werk met een 2 emmer systeem en gebruik gyeon Q²M Bathe+ shampoo om de auto mee te wassen, dit doe ik met een washmit van boven naar beneden. De mit spoel ik in een emmer met schoon water eetst af voordat ik hem in de emmer met sop terug doe om het sop zo lang mogelijk “schoon” te houden. In de emmer met sop zit een rooster onderin waar het overgebleven vuil naar beneden zakt. Als laatste was ik de velgen.
Hierna spuit ik de auto weer af en droog hem vervolgens met een microvezel doek.
1 keer in de zoveel tijd zet ik de ruiten in de Glaco van Soft99 en van hetzelfde merk zet ik de lak in de Fusso coat.
Dit geeft een hele mooie beading en deze zorgen er al met al voor dat de regen zo van je auto afglijdt, mijn ruitenwissers gebruik ik hierdoor eigenlijk bijna niet.
@poulusma: eindelijk eens een normale reactie, helemaal goed!
@poulusma: voor de deur wassen mag niet :-)
@variomatic
Ja, je mag ook niet met je mistlampen aanrijden en dat doen ook hele volksstammen, zelfs op klaarlichte dag ;-)
Felgen teufel en Monello spullen voor de privé auto en voor de leasesletje gewoon de krasstraat.
Langsgaan bij Loogman in Aalsmeer.
Altijd een detailing spray, flesje water en microvezel mee, tegen vogelpoep. Niet wrijven maar deppen als je dat verwijdert. Gaat beter als je de spray even laat inwerken. Als je 2 wielsets hebt: zodra ze eraf komen voor de seizoenswissel kan je ze pas ECHT goed van top tot teen reinigen. Pak die tijd even. Ook als ze in de opslag gaan kan je vaak wel afspreken dat je ze eerst even meeneemt om goed te reinigen. Zet ze ook meteen in de was of glasscoating. Wordt je werk de rest van het jaar alleen gemakkelijker van.
Als je ergens woont met gescheiden riolering en/of niet afbreekbare zooi gebruikt, ga dan op een rustig moment naar de lokale wasbox met je eigen emmers water en wasspulletjes. Gebruik niet de borstel in ieder geval. Kom je op drukke dagen zo uitpakken maak je geen vrienden, maar op rustige dagen hebben ze er hier geen moeite mee als je een box eens een uur of langer bezet houdt. Nog beter als je vrienden hebt met passende faciliteiten, dan kan je ook foamen.
Auto wassen liefst vroeg met zon. Wel het licht, nog niet de warmte. Moet je wel midden op de dag, ga de schaduw in. Eerst de velgen met non ferrous, daarna zuurvrije velgenreiniger. Style 108 is mooi maar ook veel hoekjes, dus een wheel woolie en meerdere borstels, kwasten nodig om ze echt perfect te krijgen. Bij de daily blijft de helft daarvan wel ongebruikt. Ook al zou dit allemaal niet in moeten vreten, toch grondig afspuiten. Dan foamen met monello (tussentijds) of avalanche (bij nieuwe waslaag, avalanche werkt beter dan Monello maar sloopt wel je waslaag meer). Daarna GOED afspuiten. Zelfde voor de randen van deur, kofferbak en motorkap (met een handfoamer en tuinslang, vast minder effectief, maar ook minder kans op een sloot water in je interieur).
Standaard wasje met 2 emmer systeem en Dodo Juice Born to be mild, van boven naar beneden. Met 2 wash mitts, eentje voor boven, eentje voor de onderste randjes van de dorpels en bumpers, die plekken waar toch snel wat zand op je Mitt komt. Drogen met microvezel droogdoek en turtle wax hybrid sealant wax voor onderhoud. Iedere 3-4 maanden grondiger met een rondje 303 voor de cabriokap, Lime Prime fine pre wax na het wassen en drogen, dan Collinite 845, vooraf opgewarmd in warm water. 1 keer per jaar ongeveer de claybar erbij na het wassen. Top tip voor de gierigaard: laat je de klei vallen, NIET dichtvouwen en verder gaan. Dan kan je beter niet kleien en gewoon de wasstraat door gaan, want krassen zijn zo 100% een zekerheid.
In- en exterieur kan je prima scheiden, dus doe gerust een van beide en bewaar het andere voor later. Bij mij standaard als alles gewassen moet worden: Na 3 auto’s en 2 motorfietsen meestal niet meer direct trek in het interieur van de auto’s, maar dat kan altijd prima tussendoor: los bakje met Interieurversorgung spulletjes, stofzuiger, liefst een draadloze met flex hulpstukken en je kan los. Ook geen noodzaak om met tuinslangen te rommelen of een rustig moment bij de wasboxen te kiezen daarvoor.
Nog een bespaartip: Detailing brushes: verfkwasten van de Action. Minder luxe handvatten dan een beetje duurdere ‘echte’, maar voor interieur, randjes en boutjes bij de Style 108 werken ze net zo goed. Wel eerst even over een schuurpapiertje trekken voor de losse haartjes, maar dat is altijd een goed plan. Dasty kan ook prima werken, maar is wel aardig agressief, dus GOED naspoelen is een eis.
Goeie textielwasstraat met een poetsstraat erna waar ze spraywax opbrengen vooraf. Stofzuigers zijn daar ook vaak top en ze hebben er meestal ook van die luchtpistooltjes voor je dashboard. Het resultaat is altijd verbluffend, ik snap echt niet waarom ik nog met de hand zou moeten wassen..
@variomatic: je zal het snappen wanneer je auto in de zon staat en je alle krassen ziet.
@toniominestrone: dat valt bij die textielstraten reuze mee, maar de remedie daarvoor is even naar de lokale poetser na 2 jaar voor een polijst en waxbeurt en weg zijn die krasjes weer..
Die krassen zie ik vooral in de autolakken bij al die enthousiastelingen die met spons en emmer aan de slag gaan en alle vuil op hun auto in de lak wrijven. Maakt niet uit hoeveel emmers je gebruikt, zodra je met je sponsje gaat poetsen schuur je de lak.
Wasstraten daarentegen heb ik nog nooit op het veroorzaken van krassen in de lak van mijn auto kunnen betrappen. Ook niet bekeken in de zon.
@frank2b: eens, nog leuker zijn de kids die de auto mogen wassen voor 5 euro van paps 😂.. pijnlijk.. spons af en toe even op de grond laten vallen en weer door met die zandspons!
@variomatic: Maar paps heeft dan wel de goede prioriteiten. Auto is minder belangrijk dan de kids! :)
Spaywax vd Action na het wassen en voor het drogen. Auto weer spiegelglad
Bij opgedroogde insecten een vochtige doek erover leggen en een paar uur in laten werken. Daarna gaan ze makkelijk zonder lakschade weg.
Bij de ANAC de in- en exterieurbaan nemen…
Lekker naar Rick van stipt polish point brengen. Dan komt het zeker goed.
Gewoon niet moeilijk doen, door de wasstraat ermee. Goedkoopste programma nemen en zonder wax want dat doet niks voor de lak maar je krijgt er wel vieze ruiten van. Je kunt je auto wassen met de duurste shampoo’s met vier emmers met water van verschillende temperaturen en hardheidsgraden maar ook dan is je wagen na twee dagen rijden weer vies. Het is de moeite niet waard.
Precies dat dus.
Maar veel mensen zien het lekker poetsen van de wagen ook als hobby.
Voor bijvoorbeeld een oldtimer die in je garage staat en alleen bij mooi weer uitgelaten wordt begrijp ik het wel.
Beste tip die ik kan geven is investeer in goede producten. Kost misschien wat maar je hebt er zoveel meer plezier van. Zowel het gemak van het vervolgens schoonmaken van de auto nadat hij behandeld is, maar vooral je auto staat er zoveel beter bij dan na het pakken van een wasstraat. Ik verbaas mij echt hoeveel mensen aan de slag gaan met ontvetters (Dreft, Dasty etc.) en andere rommel om hun auto ‘schoon’ te krijgen. Dit is juist absoluut niet wat je wil.
@densk: dat geldt eigenlijk voor alle producten
De wasstraat van Frans Autoglans levert onberispelijk werk af.
Breng hem naar JB Autocleaning , die jongens weten hoe je een auto in de watten moet leggen.
Ik was de auto bijna niet meer. De lak van mijn f30 (zwart, 2014) is zo extreem kwetsbaar dat ik elke wasbeurt weer meer krassen zie. Beter smerig dan.