Lezersvraag: wat is de elegantste auto aller tijden?

Auteur: , 199 Reacties

Stijlvol zonder protserig te worden.

Mercedes W112 Coupe

Elk jaar is er een verkiezing van best geklede man en doorgaans zijn dat heren die goed gekleed gaan, zonder dat er dik bovenop ligt dat men iets beter in de slappe was zit dan Jan met de pet. Geen grote Prada-logo’s of dikke gouden kettingen, maar maatpakken, Italiaanse stappers en decente polshorloges.

Nu vraag ik mij af, wat is het automobiele equivalent van de best geklede man? Ofwel, wat is de stijlvolste, elegantste auto? Een auto die luxe en/of sportief is, zonder protserig te zijn. Een auto waarmee je altijd en overal kunt voorrijden, zonder voor snob of patser te worden uitgemaakt.

Lancia Flavia Coupe

In mijn beleving doen klassieke auto’s het altijd goed, waarbij de grote GT’s wat mij betreft het toppunt zijn van stijlvol. Auto’s als een Maserati Mexico, Lancia 2000 Coupé of een Jaguar XJ Coupé. Toch steekt er wat mij betreft één auto met kop en schouders boven uit: De allereerste Mercedes S-Klasse Coupé, generatie W111/W112 (afhankelijk van de motorisering). Simpele, heldere lijnen zonder overdadige opsmuk, maar met een grandeur waar de gelijknamige Hyundai nog een puntje aan kan zuigen.

Goed, tot zover mijn bescheiden mening, het laatste woord is aan u!



199 reacties

Fiat Dino Coupé 2400.
@badmat: Correctie: Lancia Flaminia. Prachtige auto.
@badmat: daar zat ik ook aan te denken (de berlina). Ook de SM mag er van mij bij.
@badmat: was ook mij 1e keus, de flaminia, anders de aurelia 🙏🏻
Sedan: Jaguar MkII.
Cabrio: Jaguar E-Type.
Coupé: Aston DB5.
SUV: Range Rover Classic Vogue.

Laten we het AUB klassiek en Brits houden. Maar dan voor de vorm.
Stadsgebakje: klassieke Fiat 500
@mgmgb: wel echt een origineel lijstje
@badmat:
Neuh, maar originaliteit is soms ontzettend overgewaardeerd.
@mgmgb: helemaal eens
@mgmgb: mooi lijstje! Een e-type en range rover samen zou ook wel een droom oprit zijn. Ik zou wel een ietwat gewaagde keuze willen toevoegen: een ferrari 250gt lusso. Straalt zoveel klasse en rust uit, heerlijk.
@mgmgb:
Oke dan, speciaal voor jou:
Bristol 404, Alvis TE21, Rover P5, Jaguar Mark X en het Lotus Elite concept uit 2010.
@rob:
De rest is gaaf, maar de P5 mag je zo op de oprit zetten. Prachtige auto.
Eigenlijk alles van Facel Vega.
@escort77: Mooie GT’s die stiekem nog snel zijn ook, en kijk bijv ook eens naar de voorruit en het dak van de HK500.
Ik vond deze ook wel wat hebben https://youtube.com/watch?v=bdvPytDJ5TQ
De keuze voor de W111/W112 lijkt me een zeer goede.
De W116 en W126 zijn trouwens ook prima latere alternatieven.

Wel in originele uitvoering want bij o.a. Brabus, Lorinser en AMG konden ze nog wel eens iets té enthousiast aan de slag gaan met zo’n Benz.
@bertorelli: W100… de mooiste in haar eenvoud.
Fiat Multipla
@davv: en dan wel de 1e generatie.
Een Land Rover Defender, mits schoon en netjes.
Een Land Rover Defender is een van de weinige auto’s (die ik mij zo kan bedenken) waarin je bijna overal gewoon prima voor de dag kan komen (behalve misschien bij een bijeenkomst van groenlinks).

Zo’n Mercedes S staat goed als je in pak op bezoek gaat bij de burgemeester, maar op de bouwplaats in werkschoenen en korte broek sta je in zo’n wagen gewoon voor lul.
@robert110: Ik zal het nog specifieker maken: Een Land Rover Defender 110, in Zermatt Silver, op Boost velgen, zonder dakrek, bullbar en verstralers.
@robert110: ik zou een Defender nu niet bepaald elegant noemen…
@robert110: precies dat. Stop maar met zoeken, we hebben een winnaar!
(Maar dan wel een Td5, zonder die lelijke bult op de motorkap)
@robert110: volgens mij zijn de plekken waar je met een Defender goed voor de dag komt juist de plekken waar niemand die ziet, op een modderig bospad of ergens midden in een modderige akker. Want laten we eerlijk zijn, de Defender mag nu wel een heel erg dure hipster mobiel zijn, de wagen is bedoeld als alternatief voor een tractor. In de binnenstad of op de snelweg sla je er gewoon een modderfiguur mee.
Lancia Aurelia Spider
@julesvdp: was ook mijn eerste ingeving.
BMW 507
Een zwarte BMW 507
Citroën SM en DS.

Prachtige stijlvolle auto’s imo
Maserati Quattroporte V (2004-2012) of Volvo 1800ES (shooting brake).
@kingjoop: exact mijn keuzes!!
• Volkswagen Passat W8
• BMW E38
• VOLVO XC70 (vanaf Bj 2013)
Alfa 8C
@allesmetturbo: dat was ook mijn eerste gedachte! Maar toen ik ‘m opzocht naast een plaatje van bijv. een BMW 507 moest ik toch concluderen dat de Alfa vooral allejezus mooi is; niet echt elegant.
Peugeot 504 Coupe.
@j4cks0n: good one, vaak vergeten
@j4cks0n: Was ook mijn eerste ingeving
Alfa Romeo 1300 GT junior. Heerlijke, stijlvolle wagen.
@james82: bingo, agressie, maar wel de 1750 svp, 2e serie.
Lamborghini 350 gtv
Mercedes SL uitvoering R107. Uiteraard (zoals eigenlijk bij elke auto) alleen helemaal origineel.
Mercedes Pagode
Jaguar F-Type Coupe…
@rachid: Ik ben het helemaal met je eens, Rachid.
Moest mij zelf even toch een reminder geven, zo mooi is tie.
Jaguar XJ wat een prachtige auto is dat zeg. Heeft ook weinig last van veroudering.
Maybach Exelero, heel elegant
@jochem99: kitsch en potserig, volgens mij snap jij de definitie van elegant niet echt..
Ik blijf de Porsche 356 een prachtige klassieker vinden, met de herkenbare druppelvormige achterlichtjes. Wat een geweldig mooie auto!
Volvo p1800
Touring Superleggera Disco Volante, veel eleganter dan welk model nu te koop
lancia fulvia
Jaguar E-type, zonder twijfel
Alfa Romeo 8C 2900 B Lungo
Een oer 911
Austin Healey (die staalblauw met beige, mkII sprite ofzo?)
@wouterjeuring: Precies zo een staat hier nog in Drachten!
Jensen Interceptor, zo stijlvol, voldoende sportief en ook nog praktisch.
Monteverdi 375 of 375/4
Lancia Flaminia, BMW 507, BMW Z8
Facel Vega
@baklava: enig juiste antwoord
@jansen: helemaal met jullie eens!
Pff, er schieten meerdere modellen door mijn hoofd:

– BMW 507
– Lamborghini Muira
– Corvette C1
– Mercedes-Benz 300SL en Pagode
– Aston Martin DB5/DB6
– Porsche 911 urmodel
Etc.

Maar ik denk dat ik voor de Auburn Speedster 851 Boat-tail gaat!
@roberto: afgelopen zomer een gespot. Echt een mooi ding
Bugatti. Schoonheid in eenvoud: type 35. Flamboyant: type 57 atlantic.
BMW e9 3.0csi
@bizzarrini: Ik dacht even dat niemand dit model genoemd had, maar dat viel gelukkig mee. Eerlijkheidshalve moet ik wel toegeven dat ik op de oneven dagen van de week voor een Flaminia zou kiezen. En een enkele keer voor een Mercedes R129.
Elegant is moeilijk. Deusenberg Model J of Jaguar XJ13z meest elegante uitersten voor mij.
Alfa 159
QP sport GTS ’09
250 gt lusso
Maserati 3500GT
300SL
bmw 507
mercedes 190 sl
ferrari 275
alfa 8c
aston db5
porsche 356
spyker c8
Bentley T1
BMW 507
Masserati QP (dat vorige model)
Triumph tr2, Triumph dolomite, Peugeot 205 xs, Peugeot 404, Citroen DS, Cx.originele Mini.Talbot Lago.

En natuurlijk dit:
http://www.witmerodijk.nl/CarImages/693/IMG_9671_252535.JPG
Maserati 3500 GT, Lancia Flaminia Touring, Alfa 2000 Spider Touring, ik zie een trend…
Citroen DS21 Décapotable.
Alfa Romeo Giulietta/Giulia Sprint (750/101). Dat blijft in mijn ogen de Sophia Loren, in haar jonge jaren, op vier wielen.
Alfa Romeo 8C 2300 Touring Spider. Wat mij betreft het toppunt van elegantie en simpele lijnen.

https://jerrygarrett.files.wordpress.com/2013/08/pic-2-1932-alfa-8c-2300-touring-spider.jpg
Nog niet genoemd maar het druipt van de elegantie in mijn ogen..
De 124 spider (het origineel natuurlijk)
http://www.rivieraclassiccarhire.com/img/cars/124spider/124spider2.jpg

En de originele Alfa spider duetto
http://www.carfolio.com/images/dbimages/zgas/models/id/2659/1966-1968%20alfa%20romeo%20spider%20duetto%20rear.jpg
via Android app
Bijna alle jaren 50 amerikaanse personenauto’s
Touring Disco Volante, dat is die omgebouwde Alfa Romeo 8c. Hij is ooit bij Top Gear geweest. Eleganter kan het niet. Foto’s: https://www.classicdriver.com/en/article/cars/exclusive-inside-story-tourings-new-disco-volante-spyder
@racer123: Ik vind ‘m echt spuuglelijk. En eeuwig zonde van de 8C die er voor opgeofferd is. Het zou eigenlijk verboden moeten zijn…
Een bijzonder lastige vraag. Er zijn zo veel gegadigden. Een elegante auto moet het niet hebben van dikke bumpers, grote wielen of veel vermogen. Een strak uiterlijk is het enige dat telt. Mijn eerste gedachte was een Mercedes Pagode. Te standaard voor woorden, maar man, wat is dat een elegante, sexy en pretentieloze auto. Gevoelsmatig neig ik naar de Pagode, alhoewel er meer gegadigden zijn.

Amerikaans: Lincoln Continental Mark II ’57
Australisch: Holden Monaro CV8 ’04
Brits: Aston Martin DB9 Coupé ’03
Duits: BMW 3.0 CS 72
Frans: Peugeot 406 Coupé ’98
Italiaans: Ferrari 456 GT ’94
Japans: Mazda Cosmo (JC) ’92
Zweeds: Volvo P1800 S ’65
@willeme: eindelijk iemand tussen alle reacties met een wereldse blik.
@willeme: maar ik mis nog Oost Blok merken (Volga?)
@erik2907: tetra 603?
@erik2907: tatra dus.
Bmw z8.
Veel leuke suggesties, maar ik mis er één: de eerste Audi A8. Zo over de top als de moderne versies zijn, zo elegant en tijdloos is die eerste.
Facel Vega HK500
@autojunk: grappig, nog iemand die de Facel Vega mooi vind. De meeste mensen kennen ze niet.
@veenema007: mwoah, hier wel bovengemiddeld veel. Goeie keus overigens. Dong bij mij mee naar de eerste plek.
fiat multipla
Fisker Karma
Zo’n S-Klasse Coupé uit de W111/W112 serie zou ik zeker tot de top drie van meest elegante auto’s willen rekenen, maar persoonlijk vind ik deze tot nu toe nog onovertroffen:
Bentley_Brooklands_Black_2560x1600 (2016_08_17 16_37_29 UTC).jpg
Dan moet ik als porsche fanaat toch voor Aston Martin kiezen…
Ik vind een Bentley Arnage ook altijd nog erg mooi. Een stoere voorkant, en aflopende kofferbak heeft ook wel iets elegant.

Misschien totaal iets anders, maar een V70 classic heeft naar mijn idee ook nog steeds uitstraling en karakter. Een net exemplaar kan naar mijn idee ook nog steeds in de meeste situaties; Voorrijden bij een feest of naar mee naar de bouwmarkt.
Lancia Thesis
Coupe: Toyota 2000GT
Cabrio: Toyota 2000GT
Moderne Coupe: Jaguar F-Type.
Moderne Cabrio: Phantom Drophead Coupé
Fuck de overgewaardeerde en obligate Jaguar E-Type, ik vind het een afschuwelijk hok.
De Mk1 Jaguar E-type. Citroen DS, McLaren F1
S klasse w140 of e38
@wildbeest: die mastodont van een w140 wordt kathedraal genoemd hè? Hoe indrukwekkend hij ook is, als je als auto zo’n bijnaam krijgt is elegant niet op je van toepassing hoor.
Bentley brooklands / azure
Alfa spider duetto!
Fiat 130 2300 coupe. Ook van binnen, die tuimel schakelaars!
Detomaso Longchamps
Jensen Intersceptor. Ooit?

Van een klasse waar er nog weinig op de weg gezet worden in de huidige tijd…
Een Mercedes-Benz 770K Cabriolet, in periode correcte vollausstattung natuurlijk.
Luxe en sportief zonder protserig te zijn, simpele heldere lijnen? Hoewel ik zeer van de klassiekers ben kan ik hier maar aan één auto denken. De Maseratie Quattroporte IV (1994-2001). Een perfect understated design.
Ik vind dit soort vragen de moeilijkste vragen om te beantwoorden. Het zijn er namelijk zo veel die ik onwijs elegant vind. Maar ik heb een keuze gemaakt. De Ferrari 250 GT Lusso vind ik de elegantste auto aller tijden. Dat ding heeft in mijn ogen alles. Schoonheid, luxe (voor zijn tijd), snelheid, prachtig geluid, you name it.

Ik moest kiezen tussen mijn all time favorite, de Lamborghini Miura en de 250 GT Lusso. Waar ik de Miura de mooiste supercar alle tijden vind, vind ik de 250 GT Lusso de elegantste auto. Lastig kiezen tussen deze twee. Sowieso echt een lastige vraag…
En team Autoblog was het zo goed als met mij eens blijkbaar: http://www.autoblog.nl/nieuws/video-ferrari-250-gt-lusso-mooier-wordt-autorijden-niet-58523
Mijn voormalige E39 530i, LCI. Wat een prachtbak was dat! Jammer dat ik geen foto bij de reactie kan plaatsen.

In de algemenere zin: E39 5 serie LCI dus.
@racerx: en als het wat duurder mag ga ik met viezefreddy mee, de Ferrari 250 GT Lusso. Maar ik vind de E39 zo’n vreselijk sterk ontwerp… elegant en ingetogen, maar toch enorme ‘presence’.
@racerx: Als je nog een foto van je E39 op internet hebt staan, kan je hem kopiëren/plakken in je reactie. En voor de rest ga ik ook wel met jou mee, de E39 is één van de mooiste sedans ooit.
@viezefreddyw: Helaas, enkel op mijn telefoon. Het was een supernette 530 lifestyle executive in de kleur ‘stahlblau’ met een af fabriek M onderstel, 18″ styling 32 breedset. Daarnaast was het m’n eerste auto, da’s toch altijd speciaal. Heb ‘m ondanks het bekende M54 olieverbruik toch wel met een beetje pijn ingeruild voor een Z4 Coupé, die inmiddels plaats heeft moeten maken voor een hele nette LCI E60 540i. Maar zo mooi als de E39 gaan ze nooit meer gemaakt worden…
@racerx: Dat klinkt als een hele mooie E39. Ben er nu wel benieuwd naar geraakt ghehe. De twee auto’s die je erna hebt gekocht zijn ook fraai. Tevens ook in mijn bezit of geweest. Z4 niet als coupe maar als roadster. Eerst een 3.0 en kort daarna een Z4 M. Was als daily auto en dan kom je er achter dat het toch wel kleine auto’s zijn en dus erg onpraktisch. Momenteel heb ik onder andere ook een E60, een fijne en complete 525D uit 2007. Gekocht met nog geen ton op de klok en momenteel staat hij op bijna 350.000, probleemloos. Ik zie vooralsnog geen enkele reden hem weg te doen.

Maar een E60 of een E39? E39, altijd! Veel mooiere auto in mijn ogen.
@viezefreddyw: Haha zal ‘m eens op autojunk gooien, binnenkort moet je even zoeken op E39 530i.

Klinkt goed, die zescilinder lijn diesels zijn fantastisch. Na koude start doen ze me denken aan een mini tankmotor. Vriend van me had een E39 530D, heeft 5 ton gedraaid en moest toen noodgedwongen weg wegens kilometerkosten, maar dat ding reed nog als nieuw. Mooie E60 of E39? Ook ik zou voor de E39 gaan. Hoe langer ik erover praat hoe meer ik tot de conclusie kom dat ik het misschien wel het mooiste auto ontwerp ooit vind. Waren de M5’s nog maar betaalbaar…
bmw e9 3.0 cs(i)
Ferrari dino 246 gts.
Of een bmw 3.0 csl in het groen.
De mooiste auto ooit staat hier bovenaan. De w111 coupé. Chique, elegant en gewoon schitterend.
Voor mij de aston martin v12 vantage s, een hele dikke auto diee ik heel mooi vind, een super geluid heeft en waarbij je niet gelijk denkt dat de eigenaar een zak is
Gullwing
Aston Martin DB5
Mercedes GLE850 brabus
Renault 16 TS.
Waarom?
Simpel bescheiden met geen lijntje teveel getekend.
De neus met rechthoekige koplampen -een nouveauté toen-, de kleine aparte verstralerss en iedere kreuk en punt in het plaatwerk had een functie.
Het ontbreken van dakgoten de in de carrosserie geïntegreerde deurhandles, het stoere TS dashboard met ronde Jaeger klokken, twee enorme fauteuils met geïntegreerde middenarmsteun met opbergvak en als klap op de vuurpijl de vijfde deur, die de wagen het praktische van een stationcar gaf.
Zelfs de voor de R16 apart ontworpen zwarte tankdop is design, daar is op heel clevere wijze het Renault logo in verwerkt.

De oer-Mini, net als bovenstaande R16 ontworpen door een klein team met de bedoeling om een kleine zuinige praktische ruime auto re bouwen die weinig gebruik maakte van dure grondstoffen zoals staal. De idee was geboren uit de eerste olie crisis, de Suez crisis uit 1956.
Men durfde stappen te zetten, alle andere Britse auto’s waren zo conservatief als de bolhoed en parapluie, de Mini was revolutionair.
Voorwielaandrijving, de versnellingsbak op de motor gebout (wd), 10″ wielen op de hoeken geplaatst, grote opbergvakken in de portieren, opbergruimte onder de achterbank en dat alles verpakt in een model dat stoer was als kleine ‘grote’ auto.
Het functionele en sex en klasseloze model wat in rood racy is en in metallic blauw bijzonder chique is heeft niet voor niets decennia lang onze harten weten te stelen .
De Japanners zijn zo gefacineerd door heg fenomeen Mini, dat ze hem zelf al veertig jaar proberen uit te vinden.
Persoonlijke noot: ik ben de mening toegedaan dat de mooiste beste en meest functionele ontwerpen in de auto industrie die van massa producten zijn; iets exotisch ontwerpen wat in kleine oplage wordt gebouwd is veel gemakkelijker.
Maar iets bouwen dat miljoenen mensen willen hebben, weet je dat lijkt me fantastisch.
“Een auto waarmee je altijd en overal kunt voorrijden, zonder voor snob of patser te worden uitgemaakt.”

Staat letterlijk in de text. Toch zie ik hier in de comments de nodige Rolls Royces en Bentley’s genoemd worden. Die vallen dus wat mij betreft allemaal af. Net als alle Ferrari’s & Aston Martin’s etc etc.

Verder om elegant te zijn moeten er niet te veel hoekjes, vouwtjes, gekke lijntjes en andere drukke stijlelementen in zitten.

Ik kom zelf uit bij de Alfa Romeo Giulietta Spider
http://www.thewheelsofsteel.com/wp-content/uploads/2017/01/43f6334.jpg

Verder valt het mij op dat de Alfa Romeo 159 nog niet is genoemd. Het zou deze keer niet alleen een flauw grapje zijn maar ook een goed antwoord op deze lezersvraag.
@kilum: Volgens mij is de Datsun 240Z nog niet genoemd. Voldoet volgens mij wel aan de omschrijving. En ik vind het persoonlijk ook een heel mooie, elegante auto…
@kilum: Alfa Romeo Tipo 33 Stradale (1967-1968)
Alfa Romeo Giulietta Sprint Speciale (1959-1966)
Alfa Romeo 6C 2500 Super Sport (1939)
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/6a/Alfa_Romeo_6C_2500_SS_-_MM_2014_-_%2814055528997%29.jpg/1280px-Alfa_Romeo_6C_2500_SS_-_MM_2014_-_%2814055528997%29.jpg
Alfa Romeo Spider (1966)
De Ford F-150 raptor! Eleganter kan het niet!
@banaan7: hmmmmm
Een S niet protserig? Onmogelijk. Elegant en niet snobistisch zit in eenvoud.

http://farm1.static.flickr.com/593/20003292874_f6c40e2086.jpg
@baasbas:
Baas!
Wagens die dit lijstje zeker verdienen:
– Ford Mustang Mk 1
– Buick Riviera 1964
– Pontiac Grand-Am 1976
– MGB GT 1965 met spaakwielen
– Jaguar XJ6 Series III
– Rover P5B
– Peugeot 604
– Alpine A310 1600 (die met ZES koplampen)
– Lancia Beta Coupe
– Lancia Gamma coupé
– Lancia Aurelia B20 coupé
– Lancia Aurelia Spyder
– Panhard BT 24
– Voisin C20 Mylord
– Volkswagen K70 ja Volkswagen !!!!!!!!!
– Autobianchi A 112
– Mercedes 280 SE 3.5 W111
– Mercedes 280 SL W113
– Mercedes 500 SL R107
– Mercedes 500 SL R129
– Mercedes 450 SEL W116
– Mercedes 250 CE W114
– Mercedes 300 SL Roadster
– Mercedes 600 SEL W140
– Mercedes CL 500 C140
– Mercedes 500 E W124
– Mercedes 300 CE C124
– Mercedes GL 500 X164
– Citroën CX Prestige
– Citroën DS

Met die GL, 600 SEL, CL 500 en 500E zullen veel het niet met mij eens zijn. Ik vind dit allemaal wel hele elegante auto’s. Als je die eerste GL vergelijkt met de tweede GL is die eerste heel elegant. Ik vind die GL gewoon bloedmooi. En die 600 SEL CL 500 en 500 E vind ik ook prachtig. Deze modellen zijn voorzien van zulke mooie details. En het design spreekt mij gewoon aan.


@mercedesw140: Een echte BMW liefhebber. Dat zie je meteen.
911 964 aangepakt door Singer. De niet-kenner denkt dat je gespaard hebt voor een oude goedkope Porsche. De kenner ziet een bijzonder dik apparaat en als bestuurder geniet je met volle teugen!
elegantste auto in de categorie betaalbare youngtimers: Peugeot 406 coupe
Alfa Romeo guilietta spider met de Jackal achter het stuur:https://i0.wp.com/farm5.static.flickr.com/4073/4887600709_dd31c2b372.jpg
De one-off Volga V12: http://kingofwallpapers.com/alevel-volga-v12/alevel-volga-v12-004.jpg .

Alleen moet je dan ook als stijlvolle Rus gekleed gaan met een fles vodka en een ak-47.
@victornator95: Klinkt heel stijlvol inderdaad… ;)
Als aanvulling op de lijst die mgmgb noemde:
Jaguar f type
En buitenbeentje Monica 560
Aston Martin DB5 en de Ferrari 250 GT California
Goede lijstjes, fijn dat er zijn toch veel AB lezers met smaak zijn.

Mijn lijstje
-Lamborghini Miura
-Maserati 3500 GT
-Maserati Ghibli ’67-’73
-Hudson Hornet 1951
-Cord 810/812
-Buick Roadmaster 1949
-Lancia Aurelia spider

Dat was het, veel plezier met turfen redactie
Als het puur over tijdloze elegantie gaat vind ik de aston V8 vantage een pracht van een wagen. De prachtige eenvoudige belijning is na een dikke 12 jaar nog altijd niet gedateerd, net als de klassevolle afwerking aan de binnenzijde(op de matige gps na en de onhandige bekerhouder waar je continu met je elleboog inzit).
“Stijlvol zonder protserig te worden.”, dan kom je inderdaad bij de auto voor fijnproevers uit aangezien alle sport/raceauto’s en musslecars afvallen. Veel modern spul valt voor mij af, maar welke zo bij mij te binnen schieten zijn:
– Mercedes W111/W112 Cabrio
– Ferrari 550 Maranello
– Ferrari 599
– Peugeot 306 cabrio
– Jaguar XK
En mijn all-time favorite: Mercedes R107 SL
Delahaye 135 Competition met een coach van Figono et Falashi. Eerste waar ik aan dacht bij de vraag on de titel. Heb hem ooit in het echt mogen bewonderen, wauw!

https://i.wheelsage.org/pictures/delahaye/135/autowp.ru_delahaye_135_competition_court_figoni_et_falaschi_coupe_8.jpg

Of de Talbot Lago T150 met weer een coach van Figoni et Falashi. Die F&F kon wel echt prachtstukken maken. Ook ooit gezien (geloof Schloss Dyck, op slag verliefd).

http://www.carstyling.ru/Static/SIMG/420_0_I_MC_jpg_W/resources/classic/38TalbotLago_T150C_Figoni-et-Falaschi_Teardrop_1.jpg?81A132C48E15535F2A0C2316B73DC1CB

En een veilige keus, desalniettemin een prachtige wagen (en 1 van mijn favorieten): de Ferrari 250 GT Lusso…

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/ae/Ferrari_250_GT_Lusso_Berlinetta.jpg/280px-Ferrari_250_GT_Lusso_Berlinetta.jpg

Excuses als de foto’s niet fatsoenlijk werken maar ik typ dit op mijn Nokia 3310.
1957 Chevrolet Corvette
Cisitalia 202. Danku L.A. Noire
OA:
Alle 1959 Cadillacs
De 1955-1957 Bel Airs
Toyota 2000GT
Buick Riviera 1e gen en boattails
Olds Toronado
Ferrari Testarossa, 360, 456, 612, 599
Mercedes 280 SL Pagode staat wel bovenaan mijn lijst
Voor mij is het de Alfa Romeo Giulia Sprint GTA uit 1965. Dat ding is gewoon prachtig
Lancia Fulvia coupe. Zowel technisch als stilistisch uiterst elegant en verfijnd zonder pretenties.
Lancia Flaminia GT touring
Ook al ben ik een mega Porsche fanaat, toch moet ik toegeven dat de Ferrari 250 GT California Spyder SWB een van de mooiste auto’s ooit is.
Zonder twijfel de bmw 507 en Mercedes 300sl gullwing
Facel Vega HK500, prachtige lijnen! Zou een mooi merk zijn om nieuw leven in te blazen.
Eender welke Alfa (behalve de Arna)
Eerlijk is eerlijk, iedereen is een kind van zijn tijd. Ik ben nu 35 dus eigenlijk weet ik niet zoveel van auto’s van voor de jaren 80. Ik zie hier allerlei klassiekers voorbij komen die prachtig zijn, maar klassiekers hebben niet mijn interesse en liggen dus een beetje buiten mijn referentie kader. Daarmee beperk ik mezelf enigszins dat begrijp ik, maar goed dat is dan maar zo.

Dat gezegd hebbende is voor mij de meest elegante auto aller tijden de BMW 7 Serie E38. Uiteraard juist uitgevoerd en bij voorkeur van na de facelift.
Grappig, maar we lopen allemaal langs de eerste moderne auto heen, de wagen die qua design, lage heuplijn breed, sober met chroom en zwevend dak DE inspirator is geweest voor de gehele school van Italiaanse designhuizen die, in de jaren vijftig en zestig geïnspireerd waren door het Amerikaans design, ik presenteer u de Chevrolet Corvair, de auto waarvan de dak constructie de inspiratiebron is geweest voor Paul Bracq, de ontwerper van Mercedes legendarische pagode.
De 1961 Chevrolet Corvair, laag, breed, grote ramen en dunne raamstijlen.
http://www.oldcarbrochures.com/static/NA/Chevrolet/1961_Chevrolet/1961_Chevrolet_Corvair_Brochure/1961%20Chevrolet%20Corvair-02.jpg
Wat een mooie wagen is dat zeg, die Mercedes bovenaan dit verhaal. En dat geldt voor bijna alle auto’s die hierboven zijn genoemd, hoewel sommige wel patserig zijn.

Kijken we naar het heden (min of meer) dan zou ik de

Renault Laguna coupé

willen nomineren. Schoonheid, elegantie en stoerheid in één auto samengevat.
En dan nog betaalbaar en betrouwbaar ook!
Ferrari 456M
@roeldriesvink: ik zit te scrollen en denk niemand een 456 maar jij dacht hetzelfde als mij;-)
Verder wil ik jullie aanraden dit stukje uit Curbside Classic over Claus Luthe te lezen, een bescheiden man die lange tijd verantwoordelijk is geweest voor NSU en BMW modellen, zijn stijl voldoet geheel aan de in deze topic gestelde eisen, elegant, ingetogen en je kunt je er overal mee laten zien.
http://www.curbsideclassic.com/uncategorized/automotive-history-the-cars-of-claus-luthe/
@desjonnies: Goed stuk inderdaad. En bijna allemaal mooie auto’s. Niet supermooi, maar gewoon mooi. En dat is feitelijk al meer dan genoeg.
Alleen de derde BMW 3-serie kan ik nog steeds niet mooi vinden.
BMW X6M
-de lekker hoekige fiat 130 coupe
-fiat 124 sport coupe seconda serie
Alfa Romeo gt, omdat ik deze zelf heb gehad en nog altijd een tijdloze verschijning is
Alle Jaguars voordat Ian Callum zich ermee ging bemoeien, vanaf dat moment zijn het Audi’s geworden (A5 (XE), A7 (XF) en een A9 (XJ) als die zou bestaan) . Niet dat ze niet mooi zijn, maar er is al een merk dat uitstekende Audi’s bouwt, en dat is Audi.

De XK uit de jaren ’90 is een schitterend ontwerp. Uit de oude doos kunnen de XK-modellen me ook bekoren, met name de XK150 Coupe. De uiterst elegante saloons als de MK1 en MK2, de XJ series 2 en de X300 zijn ook voorbeelden van hoe het moet.

Ook kan ik me aansluiten bij de fanclub voor de Ferrari 250 GT Lusso.
En de Maserati 3500 GT, schitterend.

O, en de Jaguar S-Type (X200) laatste generatie natuurlijk. In Racing Green met crème leer (kijkt verliefd naar de eigen oprit).

Verder: Range Rover. Kun je alles mee. Chique voorrijden bij de opera, boompje ontwortelen in je tuin, grote trailer trekken, volstorten bij de bouwmarkt, you name it. En altijd elegant.
Een Duesenberg Model J Torpedo Roadster
Over ongeveer 10 jaar is-ie 100 jaar oud, maar wat Elegantie met een hoofdletter E.
@thearchitect:
Dan uiteraard wel een Model SJ met de S van Supercharged. Dik 300pk, toen al!
Toyota 2000GT
BMW 7 serie (E38)
Mercedes 280 SL Pagode
Audi 100 Coupé S (C1 / Typ F104)
Alfa Romeo Montreal
Lamborghini Miura
De Touring Disco Volante
Alfa Romeo 6C 2500SS Touring Villa d’ Este.
BMW M3 (E46 CSL)
BMW 507
BMW Z8
Mercedes SLS
Mercedes SLR (722S)
Wiesmann MF3-5
Morgan AERO 8
Pagani Alle modellen
Koeningsegg alle
En vast nog veel meer…

@3246cm252kw: Jij hebt als één van de weinige nog wat moderne auto’s er tussen staan
Als geld geen rol speelt: Ferrari 250 GT California Spyder. Donkergrijs met lichtgrijs dak en beige interieur!

https://www.google.nl/search?hl=nl&biw=375&bih=851&tbm=isch&sa=1&ei=CysDWfvpG4XOa8zOrNAH&q=ferrari+250+spyder+black&oq=ferrari+250+spyder+black&gs_l=mobile-gws-img.3…18406.19141.0.20225.4.4.0.0.0.0.97.317.4.4.0….0…1c.1.64.mobile-gws-img..0.3.265…30i10k1.nJbi8hjWrbA#hl=nl&tbm=isch&q=ferrari+250+gt+spyder&imgrc=g-ivp5ef9ptMSM:&spf=292
Bmw Z8 en de 507!!!
Er zijn zoveel prachtige auto’s gemaakt, dat het een lastige keuze is om er één te noemen. Als Mercedesliefhebber vind ik de W111/W112 inderdaad een hele mooie keuze. Ook de 300SL Gullwing vind ik wel thuis horen in een rijtje met meest elegante auto’s. De absolute nummer één is voor mij echter geen Mercedes-Benz. In mijn ogen is de Ferrari 250 SWB één van de meeste elegante auto’s ooit. Wat een koetswerk is dat!
De Ferrari 456GT dekt alles af. Luxe, sportief en ingetogen chique. Als ik op leeftijd ben en ik het permitteren komt ie er gewoon.
Lancia Beta coupe
Nou, gaan we dan, per decennium:
-1900-10: American Underslung Traveler (laag bij de grond, toen al)
-1910-20: Hotchkiss AD Van Vooren roadster
-1920-30: Rolls Royce Phantom I Tropedo Tourer (met de dichte wielen, beslist geen spaakwielen!)
-1930-40: Cord 810 (met de coffin nose in carrosserie kleur)
-1940-50: Tatra T87 (stiekem jaren 30, ik weet het!)
-1950-60: Studebaker Commander Starliner coupe (zoveel elegant spul in die jaren, maar dit is een relatief onbekend ding)
-1960-70: Citroen DS21 (zwart exterieur, rood interieur)
-1970-80: FIAT 130 Coupe (in al zijn eenvoud precies helemaal goed)
-1980-90: Renault 5 Supercinq (beslist zonder brede bumpers e.d.!)
-1990-00: Lincoln mk8 (super slick ding)
-2000-2010: Audi A5 (of toch een Laguna coupe..)
-2010: Chrysler 300 (mag ook met Lancia badge!)
Trouwens ook een loftrompet voor de volgende MPV’s, omdat niemand die carrosserievariant noemt:
Citroen Xsara Picasso (2000), Lancia Musa (2004), Citroen C4 Picasso (2014), Chrysler Pacifica (2017), Renault Vel Satis (2002) en Ford Flex (2013).
Super goed gelukte dingen en beslist elegant wat mij betreft. Daarbij is een MPV veruit de meest luxeuze carrosserievariant die er te krijgen is….
Lancia B24 spyder America!
Een onmogelijke vraag. Laat ik toch een poging wagen er enigszins invulling aan te geven.
Amerikaans: Lincoln Continental MKII 1957 (net als Willeme), maar ook de Tucker Torpedo uit 1948 en de Caddilac Series 61 Sedanette ook uit 1948. De eerste Thunderbird.
Engels: Bristol 410 en 411 en 603, Aston Martin DB4, DB5 en DB7. Jaguar E-Type S1 Coupé, MkII en XJ. Jensen Interceptor, Bentley Brooklands
Italië: heel veel uit de jaren ’50 en begin jaren ’60. Zelfs Fiats waren toen vaak elegant. Andere merken Alfa Giulietta, Lancia Appia Coupé, Flaminia Zagato (zoek AUB op: prachtige auto!), Aurelia GT, Spyder, enzovoorts. Ferrari 250 GT SWB, Maserati AG6. En niet ter vergeten: de Cisitalia 202. Staat in het MOMA in New York!
zie plaatje:
https://4.bp.blogspot.com/-F7PWAOPMun0/UIz0c6va2vI/AAAAAAAAA2U/ey3mDvTI5oI/s1600/cisitalia-202-6.jpg
Frans: Citroën DS (wel met enkele koplampen), CX en C6.
Duitsland: Mercedes W111, W126, C126 (wel standaard, niet ver-AMG’d of verZendert), BMW 2000 Coupé, 507 en 328.
Japan: Mazda Cosmo (de oude uit de jaren ’60), Toyota 2000 GT,
Ik denk dat voor mij persoonlijk een Alfa Romeo 8C spider uit de jaren dertig wel een van de meest adembenemend elegante auto is die ik ken.

http://i.auto-bild.de/ir_img/1/2/6/5/5/8/3/Alfa-Romeo-8C-2900-1200×800-cb8da8032bf43a42.jpg
Maserati Shamal. Simpele lijnen. Maar o zo prachtig vormgegeven. Net als een maatpak.
Lancia Thesis. Misschien wel de stijlvolste auto ooit
Ik smelt altijd helemaal bij de Fiat Vignale ‘Otto Vu’ 8V. Wat is dat een mooie auto zeg. Over elegant gesproken.

http://www.fotocommunity.de/photo/fiat-8v-vignale-otto-vu-stephan-diekmann/6631920

Verder doe mij maar een spierwitte Mercedes 190 SL cabriolet uit 1960.

http://www.conceptcarz.com/images/Mercedes-Benz/60_Mercedes_190_SL_DV-10-GG_01.jpg
Ferrari BB Brigitte Bardot/Berlinetta Boxer. Maserati: alle modellen!.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).