Ford gaat het vanaf 2021 helemaal anders doen

Auteur: , 40 Reacties

De Amerikanen pakken het net weer even wat anders aan dan de concurrenten.

Die gaat dus zelf rijden

We zeggen het steeds vaker, de automotive wereld verandert in rap tempo. Slopers weten niet meer wat ze met de nieuwe materialen aanmoeten, steeds meer auto’s worden geleverd met een functie dat ze zelf een stukje kunnen rijden en de grote fabrikanten werken achter de schermen als een malle om échte zelfrijdende voertuigen op de weg te zetten.

En in die lijst van fabrikanten zoals Apple, Audi en BMW, heeft Ford zich nu ook gemengd. Dat zei CEO Mark Fields van Ford tegen CNBC. Het eerdere bericht dat Ford zou gaan samenwerken met Google klopt dus blijkbaar niet, ze willen zelf gaan scoren. Alleen wil de Amerikaanse autobouwer zich voornamelijk gaan richten op taxi’s en niet op ‘gewone’ auto’s. En dát is nou nog eens goed nieuws. Wel de taxi, maar niet de chauffeur. Win-win!

De Ford-taxi krijgt geen pedalen, geen stuur, geen gaspedaal en ook geen rem. De computer doet alles zelf, zodat er op de linker (of in sommige rare landen de rechter) voorstoel óók een passagier kan plaatsnemen.

Dat het Ford menens is, blijkt wel uit het feit dat het bedrijf flink uitbreidt in Silicon Valley, het wereldwijde techcentrum in Amerika. Ze gaan een eigen campus bouwen en het personeelsbestand verdubbelen. Nu werken er nog 130 man, dus het wordt dringen.

Over vijf jaar zullen we zien of we allemaal worden rondgereden in robotkarretjes. Spannend.



40 reacties

-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
@denniss00: Okee, dank u.
Zal niet leuk zijn voor de taxi chauffeurs
@simonvb: zijn er serieus mensen die de taxichauffeur zullen missen?

Ik heb altijd het gevoel dat volk dat ongeschikt is om buschauffeur te worden, en ook verder geen diploma’s of kunde heeft om iets anders te doen, taxichauffeur wordt.

Dat lijkt mij prima volk om de ‘gastarbeidsers’ uit polen te vervangen in onze fabrieken. Van de hele dag op een lederen zetel zitten, wordt niemand beter.
@martinus: Ik denk dat we de taxichauffeurs helemaal niet hoeven te missen als de autonome taxi er door komt…

Nu hoef je er op je stapavond maar hooguit tien minuten naast te zitten. In de toekomst zit je de hele avond in de kroeg opgescheept met hordes werkloze taxichauffeurs die van ellende aan de drank zijn geraakt.
@moveyourmind: Misschien ter herhaling: Maar voor die mensen zijn er meer dan genoeg arbeidsplaatsen in onze fabrieken, landbouw, slagerijen en bouw.

Ik blijf het gek vinden dat we tegelijkertijd in een land leven waar sinds de jaren ’60 we gastarbeiders nodig hebben om het meest simpele en zware werk in ons land te doen, terwijl we tegelijkertijd vele gezonde Hollandsche jongens hebben, die klagen over dat ze of anderen thuis werkeloos op de bank zitten.
@martinus:
bestaan er dan nog fabrieken in Nederland?
@super: ja. Genoeg, al komt de Nederlander die op kantoor werkt daar nooit in de buurt.
@super: Ik denk dat het grootste gedeelte van bijvoorbeeld de voedingsmiddelen die je koopt in de supermarkt nog gemaakt zijn in Nederland.
@martinus: heerlijk generaliseren.

Een flink deel van de huidige taxichauffeurs zijn HBO studenten en gepensioneerden.
Daarnaast is straattaxi maar een klein deel van de taxiwerkzaamheden (zorg, contract, wmo, etc, etc)

En voor een groot deel van de klanten is een persoon die naast het rijden ook een praatje houdt een must (ouderen). En bij de geestelijk beperkter hebben chauffeurs ook een zorgende functie. En nog talloze redenen om een menselijke bestuurder boven een computer te prefereren.

Maar jij weet het allemaal wel. Want elektriciteit is de toekomst!
@reactief: Bij de taxibedrijven die rijden voor de zorg of gemeente, weet ik dat het tegenwoordig gewoonte is om de beroepschauffeurs allemaal te ontslaan, om ‘tijdelijk’ iemand in een gesubsidieerd leer-werktraject vanuit Aschers
Wet-Werk en zekerheid
te gebruiken om iemand te vervangen.

Nederland is nog altijd een land, wordt geklaagd over werkeloosheid bij o.a. lageropgeleiden. Terwijl het werk in slagerijen, fabrieken en de bouw etc voor het oprapen ligt. Zolang die beroepen nog gedaan moeten worden door gastarbeiders, heeft wat mij betreft de gewoone hollandse gezonde bankzitter, geen enkele reden om te klagen.
@martinus: mooi betoog, maar waarop antwoord je nu?
@martinus: jou probleem heeft een hele andere oorzaak. Thuis zitten levert veel meer op dan werken. Mensen in de bijstand hebben wellicht niet een enorm inkomen, maar ze krijgen werkelijk bizarre kortingen op hun uitgaven. Alles wat minder dan 28.000 verdient kan financieel gezien beter thuis zitten.
@lekbak:dat is zeker niet waar. Ja, het klopt dat je veel korting krijgt op bijvoorbeeld sport enz. Maar ik ken bijde kanten van dit verhaal en je bent hoe dan ook beter af als je werkt. Ja, ok niet als je salaris tussen de 700 en de 1100 euro valt. Maar alles wat daar boven zit hou je meer van over. In de bijstand WILLEN blijven is gewoon toppunt van luiheid. En de voornaamste reden dat mensen die banen niet meer willen doen is omdat alle voordeeltjes die ze hadden onderhand “weg bezuinigt” zijn zodat alleen de gast arbeiders ze nog willen
@leemster: een alleenstaande moeder heeft daadwerkelijk 2000 netto in de maand. Als zij gaat werken dan moet ze minimaal 2500 netto gaan verdienen om gelijke koopkracht te houden omdat er zoveel weg valt.

Verdien je vanaf zo’n 1550 netto per maand dan vallen alle toeslagen langzaam weg waardoor je tot de 2000 netto er nauwelijks op vooruit gaat. Daaronder is bijstand vaak beter. De gemeentes hebben bizar veel potjes voor dingen. Van een nieuw bed tot schoolspullen voor je kinderen tot een nieuwe inrichting in je huis.

Bron? Een van de grootste schuldhulpverleners van Nederland, mijn vader. Die komt dit soort dingen dagelijks tegen in zijn werk en heeft zeer nauwkeurige cijfers van duizenden werkenden en niet werkenden.
@reactief: eh, de waarheid ligt volgens mij in het midden; maar ik weet welk taxibedrijf ik bel of naartoe loop om een chauffeur te treffen die jij omschrijft. De andere lui stap ik niet bij in.
@martinus: wie brengt je naar school en tilt je uit je rolstoel als je dat nodig zou hebben ? Liever iemand met een stel hersens denk ik toch. ” dat volk” pfff
@dsdh:autonome rolstoel.
@martinus: laten we de mensheid opheffen! Alles en iedereen autonoom op elektriciteit!
@reactief: gemak dient de mens.
@martinus: daar ben ik het weer wel mee eens ;-)
Betekent dit het einde van Faketaxi? :(

On: Zo een leuk babbeltje met een sympathieke taxichauffeur is toch wel aagenamer dan met zo een robotding meerijden. Beetje meeklagen over het verkeer enzo.
@misterdrogba: Nee, ook die gaan met de tijd mee met hun elektronische gadgets … vermoed ik …
Goed bedacht eigenlijk. Stedelijke omgevingen zijn goed in kaart te brengen en te houden. Deze vakantie veel gereden en je merkt toch dat de navigatie van 2015 niet alle wegen goed kent. Kan me wel voorstellen dat bijvoorbeeld New York een flinke uitdaging kan zijn.

Verder vind ik het lijken op het project dat Schiphol had lopen zo’n 10 jaar geleden op de parkeerplaats. Je werd daar opgehaald door een zelfrijdend voertuigje en die zette je bij je parkeerplek af (niet de parkeergarages though). Of dat nog steeds is weet ik niet.
@pesu: Ja man, je navigatie loopt een jaar achter; was je toch bijna verdwaald in NY; slechts 15M mensen om de weg aan te vragen * zucht * Stel je voor hoe dat 20 jaar geleden ging … met een fokking map en turend naar verkeersborden; hoe heeft dat nou niet tot WW3 geleid ???? #devolutie
@dawwg: Waar heb je het over? Dat was in Zuid Frankrijk dat er een paar wegen niet klopte. Met New York bedoel ik dat de drukte een probleem kan zijn.

Verder: Je zou eens een sport moeten beoefenen. Kun je veel van je frustraties in kwijt. Lijkt me lastig leven zo.
ik zit al een tijd te broeden op een zelfrijdende fiets en zelfdrinkende fles! let maar op gaat een hit worden.
@nord: Ik zit te broeden op een zelf-werkende werkplek en een zelf-lerende functie; zodat ik meer tijd overhoud om zelf ff lekker te sturen in een barrel met RWD en zonder elektronica, anders vergeet ik dat ik een echte man ben en niet slechts een faalbot die de hele dag naar z’n scherm zit te sturen om maar ‘vooral niets van het leven te hoeven missen’….
Soms een voordeel soms een nadeel
200.000 taxichauffeurs en 3,4 miljoen vrachtwagenchauffeurs. Dat is de werkgelegenheid die in de VS bedreigd wordt.
Over auto materialen gesproken, in duitsland liggen er velden vol met oude Trabantjes. Allemaal van duraplast, kan niet kapot en super stevig en licht. Wie is de eerste gek die daar een elektrische auto van maakt?
@henkhupelschoten: Die zijn er al. Ga maar eens een Trabantje huren in Berlijn. Daar zitten nu ook electrische tussen. Maandje terug nog zien rijden.
Volautomatische taxi’s. Ik moest toch ff hieraan denken:

https://youtu.be/xGi6j2VrL0o
@RRRobert: eerste wat ik dacht!
Spannend, een taxi zonder rem! Ideaal om je schoonmoeder mee op te laten halen!
@tatog: zeker, want toen moest opeens Windows ge-updated worden. Of blijkt na ophalen dat er een nieuwe IoS verkrijgbaar en gedownload wordt om substantiële bugs uit t navigatiesysteem te halen….. Komt ze noooooit aan. Heerlijk!

(Oh nee, stiekem is mijn schoonmoeder helemaal prima en past ze ook nog regelmatig op de kleine)
Grappig dat je dan ineens niemand meer hoort klagen over “privacy” en dat soort zaken. Het principe zal het zelfde zijn als rekeningrijden, je betaalt immers voor de rit en zul je niet anoniem of met cash kunnen betalen. Kunnen ze je ook nog tot je eindpunt volgen.

Zo zie je maar, het is maar net hoe je het verkoopt en verpakt wil je het bij het publiek geaccepteerd krijgen.
@Rick-dos: privacy is al lang niet meer. Verschillende bedrijven weten nu al altijd waar je bent. De enige vorm van privacy die je nog hebt is dat je zonder camera’s kunt douchen. Mits je je telefoon weg laat uit de douche uiteraard. Maar over een paar jaar zal je die zelfde douche wel moeten bedienen met een app, dus dan heb je zelfs dat niet meer.
Tiens ze willen voornamelijk een ordinaire taxibedrijf worden. Dus geen personenwagens meer die je effectief kunt kopen en bezitten en voor de liefhebber geen F150, Mustangs, ST’s en RS’jes meer? Ford, waar zit jullie passie dan? Of zijn de wagens zoals de nieuwe GT gewoon een leugen? Een bedrijf dat ervan uitgaat dat iedereen maar in hun stuurloze ‘taxi’s moet kruipen i.p.v hun een persoonlijke wagen. Je zal veel geld moeten verdienen om nog een Ford als vervoer te moeten gebruiken.
Ik weet wel wie er als eerste bij Ford voor de deur staan om meteen 200.000 van die wagens af te nemen. Uber en dan wereldwijd in te gaan zetten.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).