
Het is de vraag waar iedereen geregeld een antwoord op zoekt. Hoeveel is jouw auto nu nog waard? En is ‘ie meer waard geworden?
Op dit moment is de automarkt knettergek geworden. Niet alleen nieuw, maar ook gebruikt. Dat is op zich ook wel begrijpelijk. De mensen die geen zin hebben om te veel te betalen voor een nieuwe auto (die nauwelijks leverbaar zijn door het chiptekort), gaan op zoek naar voorloopauto’s, Jahreswagens en demo’s.
En de mensen die normaal gesproken bijna-nieuw kopen, moeten een segmentje ouder zoeken. Dat druppelt zo door waardoor ook auto’s van 10 jaar oud aanzienlijk duurder zijn dan een paar jaar geleden.
Covid-19
Zelf kwam ik erachter toen ik mijn BMW 325d als duurtester kocht voor de Autoblog Garage. Toegegeven, deze kocht ik bij een particulier tijdens de eerste grote Covid-19-lockdown. Maar ze zijn intussen niet goedkoper geworden. Sterker nog, ze staan nu te koop voor het bedrag wat ik er destijds voor betaald heb. Ondanks dat er bijna 60.000 kilometer was bijgereden, bleef de particuliere verkoopprijs min of meer gelijk.

Natuurlijk, met een paar upgrades is het makkelijker een auto verkopen. Met dank aan de de diverse briefjes onder de ruitenwisser! Met de Audi zal het wel wat lastiger worden. Die is juist aangeschaft tijdens het moment dat de prijzen aan het stijgen waren en deze zal uiteindelijk iets gaan zakken.
Als we het spits mogen afbijten, de enige witte Audi A6 met deze motor (en ongeveer gelijke km-stand) op Marktplaats kost 13.995 euro, maar om eerlijk te zijn is dat wel een ‘volle’ S-Line, terwijl ik de kaalste A6 van het halfrond heb. Althans, nu is ‘ie nog kaal.
Hoeveel is jouw auto waard?
Daardoor vroegen wij ons eigenlijk af: hoeveel is jouw auto nog waard op Marktplaats? Als je kijkt op occasion-sites, wat wordt er nu voor jouw auto gevraagd? Natuurlijk wel lekker specifiek, dus een auto met de zelfde motor, uitrusting en kilometers. En is dat bedrag compleet anders dan wat je er tegenwoordig voor hebt betaald? En ben je nu ook van plan om je winst te pakken? Of blijf je doorrijden? Wij zijn heel erg benieuwd! Laat het weten, in de comments!
Ben wel benieuwd hoe je die verkoopprijzen weet, zeker tussen particulieren.
Een vraagprijs is geen verkoopprijs. Er zitten nogal wat opportunisten tussen op dit moment.
Maargoed, je hebt maar 1 gek nodig om je auto aan te verkopen.
Ik verkoop hem/haar/het voorlopig niet. Zal toch van A naar B moeten, en net als met de huizenprijzen: je moet er ook weer iets voor terugkopen.
Mijn auto is meer waard dan een nieuwe… Rijd een id.4 first edition. Jong gebruikt met weinig km’s (zoals de mijne) zijn ze fors duurder dan een nieuwe ivm bijtelling en een kwestie van vraag en aanbod, chiptekorten etc etc. Ze vragen tot wel 62k voor gebruikte terwijl ze rond de 50/55 nieuw waren afhankelijk vd uitvoering.
Mijn vorig jaar april gekochte zwarte bmw i3 Rex met 20 inch velgen van 12/2015 met panoramadak, HK audio en volledig leder interieur kost nu met vergelijkbare kilometerstand €3000 meer. Bizar.
Heb een BMW E36 320i cabrio met ongeveer 160.000km op de teller. Drie jaar geleden gekocht voor €3500, nu staan ze voor 5000-7000 euro te koop. Vraag me ten zeerste af of ze daar voor weg gaan. Vaak is het ook import met een onlogsiche km-stand, de mijne is origineel NL met onderhoudshistorie vanaf nieuw tot nu.
De DS3 die we als daily hebben ging van ~3000 naar de ~5000 nu. Bizar.
Franse auto’s stijgen nooit in waarde.
Mijn 106 rallye is anders in 3 jaar tijd ongeveer verdrievoudigd in waarde!
Van niks naar 3x niks is nog steeds niks ;)
Haha.. nee te flauw! Vet leuke auto, zo’n 106!
Mijn Seat Leon 1.4 TSI FR is uit 2017 en had toen ik hem kocht in 2019 had ie ongeveer 18000 gelopen. De km-stand staat nu op ongeveer 70000 en vergelijkbare auto’s worden aangeboden tussen de € 18k en € 20k met vergelijkbare uitrusting. De afschrijving is daarmee beperkt gebleven tot een paar duizend Euro. Ik verwacht echter dat als ik blijf doorrijden er wel weer een inhaalslag komt. Sowieso verwacht ik dat ICE op termijn heel hard gaat afschrijven. Zeker de huis-tuin-en-keuken-modellen.
@seatleon: dat laatste denk ik ook, die huis-tuin-en-keuken-modellen die bieden wss niets meer dan een fatsoenlijke EV. Geen bijzonder geluid, niet vlotter, dan verouderd qua interieur, gewoon geen meerwaarde.
Enig dempend effect komt mogelijk uit de inflatie, nieuwe auto’s worden door strengere eisen steeds prijziger en (EV) grondstoffen blijven nog wel schaars.
Grappig. Die van mij is volgens MP iets van 500 meer waard dan waar ik ‘m 2,5 jaar geleden voor heb gekocht. Geen afschrijving op een auto van bijna 20 jaar oud!
Metsubsidie Foutlander Instyle + uit 2013 met 112.000 km, staan op autoscout24 voor tussen de 18.000 en 20.000 euro.
Volgens mij een jaar geleden rond de 14.000 euro.
Metsubsisie Foutlander.
Goh, die kende ik nog niet…..
Heb een Nissan Skyline R34, afgelopen week maar eens een praatje gehouden met de verzekering, wou het een en ander wijzigen in de polis. Die beste man wist niet wat voor auto het was. Die belde mij later terug, hadden ze met wat collega’s zitten kijken en noemde hij een dagwaarde van 42.500 euro. Terwijl ze nieuw 38k gekost hebben.
@kevindb: jij hebt het over de taxatiewaarde denk ik?
Dat zou inderdaad logisch zijn, maar ze hadden het specifiek over de dagwaarde. Het bedrag wat ze uit zullen keren in geval van totall loss. Hij is gewoon all-risk verzekerd dus (nog) niet getaxeerd.
@kevindb: ik hoop dat je met zo’n auto aangeklopt hebt bij een verzekeraar die zich specialiseert in young timers/ klassiekers. Schrijnend soms wat voor waardeloze voorstellen de grote verzekeraars doen.
Wat is een dik 20 jaar oude Passat met 3 ton op de klok waard? Ongeveer 500 euro. Dat was twee jaar geleden al zo, en als er over een jaar 20.000km extra op staat zal hij weinig gezakt zijn in waarde. Hij kost niets, doet het altijd, een deuk doet geen zeer. Maar het is wel een seksloos rijdend hondenhok, dat dan weer wel.
@dutchdriftking: heil aan de seksloze rijdende hondenhokken!
Denk dat die meer waard is geworden, ‘seksloos’ helemaal hip tegenwoordig.
#LGBTIQA+
@dutchdriftking Hier kon ik wel om lachen. Je hebt een 3B met een 1.8 ofzo toch?
@Ot92: 1.6 met 100 briesende pony’s. Al het hek staat al een tijdje open, ik ben blij als er nog 70 inzitten.
Echt geen idee, dus ik gok maar: RS2 : 60.000,- E46 330Ci: 6000,- R129 320: 25.000,- Vivio AWD: 4000,-. Echt geen idee van de waarde van al onze auto’s. We hebben ze om van te genieten. Toch niet van plan om ze te verkopen.
@maxidyne: e46 met Max 220k op de klok en keurig onderhoud begint eens een keer bij 8.000 op het moment.
Heb zelf een org. NL e46 325ci gekocht vorig jaar met 157k op de klok. Nu met 170k op de klok nog steeds hetzelfde waard als toen.
@jcjc: e46 van 8.000 begin, bedoel ik een 330i mee.
@jcjc: ben tweede eigenaar sinds ’04 en heeft bijna 170k op de teller. In nieuwstaat en origineel.
@maxidyne: dan praat je over bedragen van ver boven de 10. Zowel particulier als bij autobedrijven zijn bedragen tussen de 11 en 13 niet gek meer, de 30i is geliefd! Beter idee: nooit meer weg doen en van blijven genieten:)
3 knikkers en een reep chocolade. Misschien 2 met een nieuwe apk. Ben opzoek naar een andere auto, maar ik hoop dat ie t nog even volhoud tot de prijzen weer wat normaliseren.
320d EDE touring met 250k. 6500-7000 met leder en xenon. Ik rijd m maar op!
@cloverleaf: Een F30? Die brengt wel wat meer op hoor.
@groninger: nope: E91
Mijne zit denk ik rond de prijs waarvoor ik hem heb gekocht, tussen de 1.2 en 1.6k als ik zo even snel op marktplaats kijk. Maar ik heb nog nooit een Clio gevonden met exact dezelfde combinatie opties als de mijne. Zit aardig vol qua opties, maar geen idee of dat iets met de prijs doet.
Onze E-klasse heeft niet afgeschreven. Gekocht voor 28k, vergelijkbare staan nu ook te koop voor 28k/29k. Is wel verkoop/vraagprijs, maar toch. Voor een 7 jaar oude benzine waar ik 50k kms bij heb gezet hoor je mij niet klagen. Helaas stijgen potentiele opvolgers net zo hard mee dus zoveel hebben we er niet aan.
@dewittecondor: de 118i lijkt wel enigszins gedaald. Gekocht voor 17k, zitten nu rond de 15k maar dat zijn wel meer uitgeklede modellen. Die van ons heeft wel de M paketten en xenon ed. dus dat oogt wel beter en verkoopt wellicht ook makkelijker.
Hoeveel hij waard is weet ik niet. Wat ik wel weet is dat vergelijkbare modellen nu nog steeds voor vergelijkbare prijzen worden verkocht wat ik bijna 2 jaar geleden ervoor heb betaald.
Ik zie dat een X3 G01 diesel uit 2018 nog steeds 35-38K doet in Nederland. Stevig. Zou het er zelf nooit voor geven (lease slet).
Heb de mijne 7 jaar geleden nieuw gekocht, dus het blijft afschrijven geblazen. Al is het vandaag waarschijnlijk ergens tussen de 5 en 10K minder in vergelijking met een tijdje terug. Doekje voor het bloeden . . .
BMW 318i station uit 2008, redelijk basic uitvoering.
3 jaar geleden gekocht en nu voor ongeveer dezelfde prijs op Marktplaats.
Gelukkig maar ook, want het ding heeft me aardig terug gezet in reparatiekosten… :(
BMW E93 330d High Executive uit 2007 met 2,5 ton ervaring…..ik schat ‘m qua handelswaarde rond de 8k, bij inruilen zou ‘ie misschien 10k opbrengen
Je auto kan wel meer waard zijn, maar als je m zou verkopen, heb je wel weer iets anders nodig: die andere is ook duurder.
Alleen als je nu zou zeggen: ik kan best 3 jaar zonder auto, moet je nu verkopen.
Anders ben je gewoon de sjaak; zeker als je er nu een auto bij moet hebben (mijn geval, want mn vrouw is zwanger met de 2e en dat gaat gewoon niet in de M3 cabrio.
Daarnaast ben ik zeker dat mn eigen auto wel minder waard is geworden; maar er is niet heel veel referentie.
Helaas mijn FoFo ST Station (mk3) gekocht vlak voordat hij een paar duizend euro in prijs zakte. Dik 21k voor betaald, ben nu al blij als ik er nog 15-16 voor vang (2,5 jaar later)…
Wil je ‘m kwijt? Welk bwjr?
Twingo voor erbij is na 4 jaar weer net zoveel waard. Dus voor erbij prima kostenplaatje.
Prius plus 2012 195000km, gekocht voor 13K, te koop voor 13K. | 2010 Honda Civic Hybrid 195.000km toen voor 4,6K, nu voor 5,4K.
De Octavia heeft nu 30k op de teller en is bijna 4 jaar oud.
Volgend jaar is hij afgeschreven en zou ik hem (vermoedelijk met 38k op de teller) voor 15k van het handje willen doen om een EV te kopen.
Geen idee of dat zal lukken, we zien wel. Waardestijging sjah ik vind van wel (hihi) maar ik denk niet dat de markt daar zo over denkt 🤣
In januari vorig jaar m’n TT-RS gekocht met 101.000km op de teller, gekocht voor €26,500. In Augustus verkocht voor €30.000. Toen een BMW F30 320D Individual gekocht voor €19,500 en vorige maand verkocht voor €22,000 euro. Gezien m’n baas al aan zag komen dat de prijzen gingen stijgen, heb ik er riant gebruik van gemaakt!
F31 320D aangekocht voor €8900,- euro bij een BMW handelaar/specialist begin 2021.
Eind 2021 verkocht aan particulier voor €11.000,-. Enige upgrade wat ik heb uitgevoerd naast onderhoud is andere velgen (403m) wat mij minus verkoop de van originele 17 inch velgen circa €700 euro heeft gekost. In het krappe jaar waarin ik er in gereden heb er 30k bij gezet op de klok.
@groninger: ohja, en een setje verlagingsveren (Eibach Pro) van MP wat mij totaal incl montage en uitlijnen €250,- heeft gekost.
Mijn Lexus GS450H blijkt net zoveel te kosten als toen ik ‘m 5 jaar geleden kocht… ton er bij gereden 😳
Momenteel autoloos, al sinds oktober, zoek al tijden, maar de prijzen stijgen harder dan ik kan sparen (en ik ben anti financiering), en de prijzen die gevraagd worden slaan nergens op momenteel in mijn ogen. zodoende dat ik nog steeds niks heb gekocht. Momenteel zoekende Focus RS MK3 of Audi R8 mk1…
@petroldrinker: je zoekt ook naar liefhebbers auto’s. Ik hoor nu regelmatig dat er een flink Corona effect in die markt zit, dit soort auto’s worden nu gezocht om jezelf te verwennen.
Tweede effect is dat moderne auto’s steeds minder beleving bieden, dus dat zo’n R8 gewilder wordt. Zeker met handbak en V10, dat komt niet snel meer terug.
In de berichten gaven ze overigens voorbeelden van nog iets oudere auto’s, denk echter dat het effect al merkbaar is op een R8 Mk1
Zeker merkbaar, 2 jaar terug kocht je prima rond de 35 a 40K eentje, echter zat ik toen nog met mijn M3 in mijn mik, nu begint het pas rond de 45K in 2 jaar tijd vind ik dat toch flink gestegen (V8 R-Tronic, een V10 handbak is Ferrari geld, dan koop ik dat liever)
overigens tuurlijk zoek ik zulke auto’s ik ga mij niet verplaatsen in het grut waar iedereen in rijdt, ik spendeer liever 3x zoveel aan een auto die wel leuk is, dan dat ik in een reguliere corsa of wat dan ook rijdt…
Denk dat mijn ML350 diesel, nu 1 1/4 jaar in mijn bezit, zo’n 24-25k waard wordt geacht. Gezien dat ik daar Tuning en Android Auto/Apple Carplay heb toegevoegd, is dat een 2500 drop. Maar ik ga hem niet verkopen, tenzij er een bod van minstens 25k komt
De import zal wel een vlucht gaan nemen.
Is al langere tijd bezig, kijk maar naar merkdealers die allemaal auto’s met verse kentekens hebben staan. Vroeger stonden daar alleen origineel NL auto’s maar dat lukt al even niet meer.
Mijn audi 90 quattro uit 1987 is vorig jaar getaxeerd op 9.000 euro en m’n audi 80 quattro uit 1994 op 29.500 euro. De 90 heb ik gekocht voor 1100 euro 15 jaar geleden en hem sindsdien van 240.000 naar 410.000 gereden, wel laten herspuiten maar nog steeds originele motor erin.
Er staan geen vergelijkbare auto’s voor mij op Marktplaats. Op Autoscout zit er 50K tussen eentje van een jaar ouder en eentje van een jaar jonger. En ik heb hem precies op het verschil vorig jaar gekocht, dus zal wel gelijk zijn.
De X5 4.0d heeft ook geen vergelijkbaar aanbod. Maar die is denk ik in 2 jaar en 30K kilometers zo’n 5.000 minder waard geworden. Valt me erg mee voor een diesel.
1,5 jaar terug in covid tijd een 2009 Cooper S gekocht. Toen 105.000 gelopen en koste iets van 12k, heeft nu 150 gelopen. Geen echte vergelijkbare gevonden met volledige licht kleurig leder interieur, Navi, PDC achter, automaat en pano dak. Maar rond 10-12 lijk je wel Cooper s automaat te kunnen vinden. Dus daarin is niet veel veranderd. Maar verkoop prijs is geen inruilprijs.
Mijn Ioniq EV (Premium) is in een jaar tijd 4k in waarde gestegen. In die zin hebben we geld verdiend met auto rijden, want kosten maken doen we ook al niet.
@krisp: ik zie veel Ionics lange tijd te koop staan, er staan zelfs nog 2019 nieuwe te koop die ze niet kwijtraken ondanks de 4% bijtelling. Maar misschien vragen ze te veel.
Die zie ik ook, maar daar vragen ze meer dan 30k voor. Ik heb 20k betaald. ;)
@krisp: weet je het zeker? Er staan erg veel Ioniqs te koop (en veelal ook met een lange statijd). Het is een EV die net te klein is voor het gemiddelde gezin en met prijzen vanaf 18k voor een auto met een ton op de teller ook nog fors aan de prijs. Bovendien ook een redelijk smaakgevoelig uiterlijk en met 250 km range op goede dagen niet echt vakantieproof. Het was een leasehit maar verder aan de straatstenen niet kwijt te raken als occasie volgens mij (net als veel andere EVs overigens). Bovendien zullen ook veel particulieren zich even achter de oren krabben naarmate de leeftijd en km stand vordert en de accu garantietermijn grotendeels is verlopen.
Overigens hoop ik voor jou dat je wel gelijk hebt uiteraard.
Ik kijk slechts naar de vraagprijs. Ik heb 20k betaald, en ze vragen nu voor een Ioniq met 50kkm minimaal 24k. Daar zal ongetwijfeld nog wat vanaf kunnen, maar grofweg moet je daar aan denken. :)
Mijn supercar is nog €160.000 waard.
2005 Mercedes-Benz CLS55 AMG, origineel Nederlands en zwart/zwart. Ik denk verkoop rond de 25k, misschien is dat 2-3k hoger dan de rest, maar is recent nieuwe transmissie ondergegaan en heeft diverse grote reparaties gehad. Helemaal originele staat met complete onderhoudshistorie en onderhouden door MB-specialist en dealer, ik denk dat een liefhebber dat wel waardeert.. (zoals ik).
Denk dat ik mijn e90 330i lci lange tijd zal houden, laatste 6 inlijn N/A
98 galant station 2.0 glsi met 135k op de teller, 2000 euro?
93 galant 1.8 gli met 200k op de teller, wat doet de oud ijzer prijs tegenwoordig?
2010 Ford Ka 1.2 met 115k op de teller, 3500 euro?
Rijke tata ja toch.
@Johanneke: als je de km-standen bij elkaar op telt lijkt het heel wat ;)
Volgens mij is mijn complete wagenpark op papier in waarde flink toegenomen, dan wel geëxplodeerd. Maar je koopt er bijna letterlijk geen brood voor. Stel, ik verpats de vlammend gele daily 350Z voor 3k meer dan ik hem gekocht heb (en dan zal ik hem nog snel kwijt zijn ook, denk ik), wat ga ik dan terug kunnen kopen wat even leuk is? Precies – helemaal niks, want alle andere auto’s die maar een beetje leuk durven zijn, zijn net zo hard of harder in prijs gestegen.
Mijn auto moet minimaal 6 cijfers opbrengen, nieuw was die 3 jaar € 180.000.
Als ik marktplaats als referentiekader aanhoud, dan maak ik geen verlies als ik mijn E350 uit 2009 nu verkoop.
Uit nieuwsgierigheid ook even gekeken. De goedkoopste E61 535D is 1000 euro duurder dan wat ik ruim half jaar geleden heb betaald. Maar wel 130K meer aan kilometers.
De meest vergelijkbare heeft een vraagprijs die bijna het dubbele is. En dan nog steeds 80K meer aan kilometers.
Bizar. Zelfs met een niet-schraap-diesel gaan de prijzen omhoog.
Hier in Duitsland is het al even bizar. Ik heb mijn Focus 2,5 jaar geleden gekocht voor €10.400 (km-stand 50k) en ik heb hem nu met km-stand 90k te koop staan voor €11K, waarmee ik €1000 goedkoper ben dan de volgende goedkoopste. Benieuwd hoe lang het duurt voor hij weg is, de nieuwe staat namelijk ook al voor de deur.
VW Transporter uit 2013, geen drol meer waard met die CFCA motor.
Ik heb er heel wat. Me laatste aankoop weer een E46, denk zo maar 40k als die niet 50k is en hij kwam als 330ci Met M packet uit de fabriek. Jaaaa dit schept vragen hé hahaha en het is niet gelogen misschien is 70k realistischer.
Mijn Daihatsu Applause heb ik voor 550 euro mogen kopen afgelopen Maart. Toen was het de enige op marktplaats.
Nu staat er géén op marktplaats.
De remmen zijn gefixt, de schokdempers ook. Er zitten andere wielen met semislicks onder, de wielkasten zijn gerold, ik heb er een radio voor 12 euro in geklapt. Ik denk dattie wel weer 550 kan opleveren.
Mijn Saab 9-3ss 1.8t heb ik voor 2400 euro gekocht met 224dkm op de klok.
Inmiddels heeft het chassis 270dkm achter de kiezen, en na revisie heeft de auto ruim 350pk in plaats van 150pk. Er is door de upgrades géén vergelijkbare auto te koop. Ik zou er denk ik 8500 voor vragen en kijken wat er gebeurt.
Wanneer ik ‘m standaard had gelaten denk ik dat hij hetzelfde of ietsje meer had opgeleverd.
Eind 2016 onze Alfa gekocht, een 2008 SW met de 2.2 JTS, destijds ongeveer 180k km, inmiddels rond de 240, gekocht voor 5200, staat er nu bijna een kloon te koop voor 4500. Alleen de leren bekleding heeft een andere kleur (bordeaux rood in de mijne) in 5,5 jaar 700eur afschrijven op een Alfa van bijna 15jaar oud valt best mee eigenlijk.
https://www.autowereld.nl/alfa-romeo/159-sportwagon/2-2-jts-distinctive-32467266/foto.html
Onze Mazda 6 uit 2014 begin 2021 zelf geïmporteerd vanuit Duitsland, momenteel staat er geen vergelijkbare te koop in Nederland.
Als ik het één en ander vergelijk met modellen die er op lijken qua bouwjaar en uitvoering, zou ik er zeker geen verlies op maken als ik ‘m nu te koop zou zetten. Natuurlijk moet er dan nog wel iemand zijn die ‘m zou willen kopen.
Maar ik blijf nog wel even rijden met deze heerlijke auto :-)