• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Lezersvraag: wat is jouw favoriete automerk?

Auteur: willeme, gepost 20 oktober 2017 om 19:59 – 216 Reacties

Car Brands


Een supersimpele vraag, maar is het antwoord ook eenvoudig?

Aangezien je op Autoblog aan het rondstruinen bent en uitkomt bij dit artikel, betekent het dat je in elk geval iets met auto’s hebt. Ondanks dat het gewoon rubber, blik, plastic, ijzer en wat elektronica bij elkaar is, wil het nog wel eens een emotioneel onderwerp zijn.

Op een of andere manier zijn er fabrikanten die tussen die koppies weten te komen en mensen enthousiast te laten worden over hun producten. Dat is eigenlijk heel erg knap. We zien het hier op Autoblog ook. De trouwste reageerders hebben namen afgeleid van auto’s of op hun avatar prijkt een model van het merk waar ze gek van zijn. Soms is het niet moeilijk om het te raden. Dat hoeft niet altijd het geval te zijn. Daarom hebben we voor dit weekend weer een lezersvraag voor je: Wat is jouw favoriete automerk?

Ik zal even aftrappen. Eigenlijk heb ik niet direct een één merk waar ik alleen maar mee bezig ben. Althans, dat dacht ik. Misschien dat merkliefde zich laat uiten door de mate waarin je de tekortkomingen vergeeft. Als dat het geval is, dan is Subaru mijn favoriete merk. Ja, ze zijn nogal lelijk. Ja, het interieur is niet zo chique als een moderne Mercedes-Benz. Ja, ze zijn in Nederland stervensduur.

Subaru logo

Het is met name het technische aspect dat ik kan waarderen. Kijk, een Audi A3 Limousine 1.6 TDI S-Line (of dergelijke premium-mobiel) is een dikke auto en ziet er geweldig uit. Maar onderhuids is het (technisch gezien) een trage Set Leon. Doe mij dan maar een reguliere Subaru Impreza. Subaru is al jarenlang stronteigenwijs. Denk aan het vasthouden aan de boxermotoren, vierwielaandrijving, CVT-automaten en de (voorheen) stijlloze deuren. Het feit dat het bedrijf overduidelijk wordt gerund door ingenieurs. De marketingbobo’s mogen er pas later mee aan de haal, terwijl het bij een Europese auto soms andersom lijkt te zijn.

Subaru WRX STI - BRZ STI

Het zijn noeste arbeiders. Vandaar dat je ze vooral ziet in omgevingen waar mensen veel afhankelijker zijn van hun auto (Zwitserland, Oostenrijk, Australië en Verenigde Staten). Zet een Subaru op de brug en je ziet waarom ze zo kostbaar zijn. Het gaat om het boek, niet de kaft. Althans, dat kan ik erg waarderen in dit geval. Ik weet dat 99% er anders over denkt en dat is helemaal OK. Sterker nog: dat is maar goed okk! Zo zijn er vast veel meer Alfisti. En hen moeten we dankbaar zijn. Dankzij Alfa Romeo’s is het tenminste prettig om naar de vluchtstrook te kijken.

Subaru XV, Outback, Liberty

Bij deze de vraag: wat is jouw favoriete automerk? En misschien nog wel leuker: waarom is dat jouw favoriete automerk?

Ook interessant!

  • onbetrouwbare Subaru Impreza
    Onbetrouwbare Subaru Impreza mag de weg niet op
  • Lezersvraag: welk automerk mis jij het meest?
    Lezersvraag: welk automerk mis jij het meest?
  • Lezersvraag: welk automerk is over 10 jaar verdwenen?
    Lezersvraag: welk automerk is over 10 jaar verdwenen?
  • Lezersvraag: je goede auto voornemens voor 2022?
    Lezersvraag: je goede auto voornemens voor 2022?

Nieuwste artikelen

  • Video: Vuurwerk afsteken vanuit je Golf is GEEN goed idee
  • Video: Call of Duty-oprichter overlijdt bij heftige crash met Ferrari 296 GTS
  • Peugeot brengt deze stationwagon terug onder één voorwaarde
  • Zuinigste EV op de snelweg ooit laat zien hoe hopeloos de huidige elektrische auto is
FacebookTweetPinLinkedIn

lezersvraag

Vorig bericht: « VT1 Amerika: oh lord would you buy me, a Mercedes-Benz
Volgend bericht: Het verhaal van een cadeau voor Fiat, van Pininfarina »

Lees Interacties

Reacties

  1. posthumus zegt

    20 oktober 2017 om 20:09

    Bij m’n geboorte al besmet met het Alfa-virus…

    Login om te reageren
    • kimhung zegt

      20 oktober 2017 om 20:15

      @posthumus: ook de alfa virus. Maar kickte later pas in. Toen ik mn eerste auto ging halen.

      Login om te reageren
      • snel70 zegt

        20 oktober 2017 om 20:30

        @kimhung: idem, Alfa Romeo, de eigenaar reed er 180 mee 35 jaar geleden en ik zat achterin, meteen verkocht op mijn elfde. Tegenwoordig is er ook BMW bijgekomen sinds een jaar of tien. Trok de deur dicht van een 2002 530i en dacht mijn god wat zit deze auto goed in elkaar.

        Login om te reageren
        • kimhung zegt

          20 oktober 2017 om 20:37

          @snel70: enige mooie bmw die mij kan bekoren is de e46 3serie

          Login om te reageren
          • rhellema zegt

            21 oktober 2017 om 10:19

            @kimhung: ja…en??

            Login om te reageren
      • bluebird zegt

        20 oktober 2017 om 20:48

        @kimhung: ik sta ook liever op de vluchtstrook in mijn alfa dan in de file in een suf VAG-product ?

        Login om te reageren
    • kapitein zegt

      20 oktober 2017 om 20:52

      @posthumus: Nooit last van gehad, en heb het ook nooit echt goed begrepen. Tot ik er vorige week toch zelf heb gekocht.. Ik ben verliefd.

      Login om te reageren
      • posthumus zegt

        20 oktober 2017 om 20:54

        @kapitein: Gaaf! Welkom bij “de club”. Welke Alfa is het geworden?

        Login om te reageren
        • kapitein zegt

          20 oktober 2017 om 21:42

          @posthumus: Dank! Een 156 2.5 v6. Ik voel me weer alsof ik net m’n rijbewijs heb, elk excuus die ik vind om de auto te pakken daar maak ik gebruik van.

          Login om te reageren
          • monsieurleloure zegt

            21 oktober 2017 om 00:44

            @kapitein:

            Ik heb vorige week proefgereden met een 156 1,8ts , was verrast door het enorme lekkere stuurgedrag. Vond de 3e versnelling wel een tikkie te lang.
            Ik zit nu ook met een schuin oog te koekeloeren naar 156 2,5 , mede door de 6 bak en 192pk.

            Login om te reageren
    • T16 zegt

      20 oktober 2017 om 20:58

      @posthumus: Begon met brakke autotjes die vooral goedkoop waren, maar heb uiteindelijk jaren in allerlei Peugeots zoals de 405 gereden.
      Toen na het leasen van een dynamische GT coupe JTDm definitief overgestapt op Alfa Romeo.
      Gek genoeg wat het favoriete merk van mijn vader ook Alfa Romeo na jaren Peugeot 404.
      Trouw aan het merk was hij niet want later toch VW en Volvo. Dat waren meer rationele stations vanwege een groot gezin. Zelf kan ik me nu niet voorstellen in een ander merk te rijden, hoogsten een Lancia of Maserati.

      Login om te reageren
    • Vanquish zegt

      21 oktober 2017 om 10:13

      @posthumus: Leuk om te zien hoeveel mede-alfisten er hier zijn. Eenmaal besmet kom je er denk ik niet meer vanaf.

      Login om te reageren
    • varln1991 zegt

      21 oktober 2017 om 15:38

      @posthumus: precies hetzelfde hier, inmiddels zelf al 12 Alfa’s verder en thuis staat de schuur er ook nog steeds mee vol. De historie, het design, de rij-eigenschappen, de vroeger vooruitstrevende techniek en het karakter(ook vaak negatief) maken het tot een mooi merk.

      Login om te reageren
    • Jaymz zegt

      21 oktober 2017 om 16:15

      @posthumus: Er is geen enkele alfa die het redt tegen een willekeurige Dacia Duster. Lijnenspel, motorisering, rijcomfort, dynamiek. De duster is gewoon een geile back. Playboy mansion op wielen

      Login om te reageren
      • posthumus zegt

        21 oktober 2017 om 16:41

        @jaymz: Ja, jij bent af en doet niet meer mee ;)

        Login om te reageren
  2. mzonneveld zegt

    20 oktober 2017 om 20:10

    Porsche, alles modellen zijn zeer goed te pruimen. Kun je helaas niet over alle merken zeggen tegenwoordig…

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      20 oktober 2017 om 20:17

      @mzonneveld:
      Tot je een 2010 997 naast een 1984 911 ziet staan.
      Ik schrok me rot hoe groot die dingen zijn geworden.

      Login om te reageren
      • rufctr01 zegt

        21 oktober 2017 om 07:35

        @desjonnies: dat klopt, ze zijn gigantisch geworden. Maar als je de hedendaagse Rolls Royces of Bentleys naast de ouder zet dan schrik je ook.

        Login om te reageren
      • rhellema zegt

        21 oktober 2017 om 10:18

        @desjonnies: zet een polo uit 1984 eens naast een exemplaar uit 2010, zet een Civic uit 1984 eens naast een exemplaar uit 2010…niet schrikken hoor!!?

        Login om te reageren
    • basv zegt

      20 oktober 2017 om 20:17

      @mzonneveld: Inderdaad, Porsche weet altijd weer de benchmark in zijn klasse neer te zetten, in welke klasse dan ook.

      Login om te reageren
    • O plaat zegt

      20 oktober 2017 om 20:39

      @mzonneveld:
      Noem mij een purist maar ik blijf de Macan, Cayenne en Paneermeel geen echte Porsche’s vinden.

      Login om te reageren
    • donvliet zegt

      20 oktober 2017 om 21:04

      @mzonneveld: Porsches zijn de beste auto’s als je van rijden houdt, zelfs tov duurdere merken. Daarom is het mijn favoriete merk.

      Login om te reageren
    • Arnoud zegt

      20 oktober 2017 om 21:27

      @mzonneveld:
      Amen brother! Geweldig rijplezier met voor sportwagens, en zelfs voor het gros van gewone auto’s, ongekende betrouwbaarheid. Samen met Land Rover het merk waarvan het hoogste percentage geproduceerde auto’s nog rijdt.

      Login om te reageren
    • porschepdk zegt

      21 oktober 2017 om 00:26

      @mzonneveld: Porsche.. nooit wat mee gehad. ;)

      Login om te reageren
  3. mazot zegt

    20 oktober 2017 om 20:10

    Iki ben tureks daarum BMW E36 abe

    Login om te reageren
    • isn1981 zegt

      20 oktober 2017 om 21:16

      @mazot: Geen Turk maar voor mij ook BMW en dan de E36 Cabrio, E46 coupe en E39. Daarom BMW liefhebber.

      Login om te reageren
  4. dromedaris zegt

    20 oktober 2017 om 20:10

    Pagani. Op het randje kitsch maar een auto ontstaan uit passie pur sang met ongelooflijk veel oog voor detail.

    Login om te reageren
  5. pomoek zegt

    20 oktober 2017 om 20:11

    Volvo. Want 240.

    Login om te reageren
    • 240volvo zegt

      21 oktober 2017 om 05:56

      @pomoek: idem ?

      Login om te reageren
  6. joba95 zegt

    20 oktober 2017 om 20:12

    Jaguar natuurlijk!

    Login om te reageren
    • Tonnie zegt

      21 oktober 2017 om 00:18

      @joba95: jaguar ook! Want prachtige auto’s. Toen en nu.

      Login om te reageren
  7. shibby zegt

    20 oktober 2017 om 20:12

    Ik ben gek op auto’s, maar kan niet zeggen dat ik één favoriet merk heb. Kan veel merken waarderen, maar ben geen fan.

    Login om te reageren
  8. GTR zegt

    20 oktober 2017 om 20:12

    Deze vraag zorgt voor overbelasting van mijn autoliefhebbende verstand…

    Ik ben een BMW rijder en heb het merk altijd kunnen waarderen, net als Mercedes waarvan we een paar in de familie hebben gehad. Ik zeg BMW voor mij. Het sportieve en vrij ‘agressieve’ imago past wel bij me… Al ben ik luier dan een feautuill op morfine en zo agressief als een uitgestorven dinosaurus.

    Login om te reageren
    • acizane80 zegt

      20 oktober 2017 om 23:48

      @GTR: je profiel naam zegt GTR en ik dacht dat je het daar zou houden.

      Login om te reageren
      • GTR zegt

        21 oktober 2017 om 01:32

        @acizane80: De GTR vind ik een machtige machine. Maar dat is het dan ook: machine. De R34 vond ik meer charme hebben, en hoe verder je terug de tijd in gaat hoe meer charme! Hoe dan ook is GTR natuurlijk ook geen merk.

        Login om te reageren
  9. faalhaas zegt

    20 oktober 2017 om 20:13

    Samsung

    Login om te reageren
    • kimhung zegt

      20 oktober 2017 om 20:16

      Wat een @faalhaas ben je toch

      “grapje natuurlijk”

      Login om te reageren
      • SimonMc zegt

        20 oktober 2017 om 20:21

        @kimhung: Samsung heeft wel degelijk auto’s. ( Zijn eigenlijk Renaults )

        Login om te reageren
  10. toyotafortuner zegt

    20 oktober 2017 om 20:13

    Toyota. Als er 1 merk is, welke snapt wat t volk nodig heeft

    Login om te reageren
    • lekkaah zegt

      21 oktober 2017 om 18:39

      @toyotafortuner: dan is het gemeente Veenendaal wel..

      Login om te reageren
  11. ArnoldH zegt

    20 oktober 2017 om 20:13

    Hmm, dat kan je in mijn geval in 2 categorieën verdelen.

    1. Supercars.
    Pagani, het design vanbuiten en vanbinnen zijn echt geweldig en dat samen met de monsterlijke V12. Geweldig. Daarnaast vind ik Mr. Pagani echt een briljant persoon die er geheel zijn visie op los laat en dat werkt gewoon goed.

    2. Normale auto’s.
    Wat dit betreft heb ik altijd al een zwak voor opel, ja echt opel! En metname sinds de Astra H GTC (en OPC).

    Login om te reageren
    • bartteeuwen zegt

      20 oktober 2017 om 20:35

      @arnoldh: was al bang dat mijn geliefde opel niet genoemd zou worden. Maar nu ik jou reactie lees durf ik ook in de openbaring te treden :)

      Login om te reageren
    • arjontje zegt

      20 oktober 2017 om 20:58

      @arnoldh: Valt mij nog mee hoe ver ik moest scrollen. Ben blij hier meer Opel fans te zien.

      Login om te reageren
  12. t0astyyy zegt

    20 oktober 2017 om 20:14

    Ik ben toch wel erg weg van Pagani. Er zijn veel auto’s die zoveel meer zijn dan alleen een auto. Maar Pagani heeft bijna iets magisch voor mij, pure kunst.

    Login om te reageren
  13. desjonnies zegt

    20 oktober 2017 om 20:15

    Eigenlijk de meeste deaude merken.
    Ik droom van een Panhard BT24 met een Subaru motor, een MGB GT met een sappige BMW 6 in lijn, een Facel Vega HK500 met een hedendaagse Chrysler Hemi V8, een NSU R080 met een Mazda wankelmotor een Princess 2200 HLS met de 2 liter ‘O’ series motor.
    Eigenlijk is merkbeleving een fabel geworden ingegeven door marketeers, er is nauwelijks verschil meer tussen Mercedes en BMW, de 3 Fransen lijken sprekend op elkaar, FIAT en Alfa , we doen allemaal net alsof.
    Japanners, Koreanen, iedereen cross-overt zich het geen en weer, Ford en Opel worden weggedrukt door de grote Duitse drie, wegens onze exhorbitante rijkdom, het statement ‘Maar hij heeft een Mercedes’ is niet meer sinds het modellengamma vertachtigvoudigd is, kan bijkans iedere boerenlul er zich eentje veroorloven, zelfs deze.

    Login om te reageren
    • sabrerator zegt

      20 oktober 2017 om 21:54

      @desjonnies:
      Heer Sjonnies, u spreekt weer ware woorden.
      En u bent de enige mede-reageerder met een zwak voor de legendarische Princess 2200 HLS. Die ik overigens zou savoureren met de standaard E-series 6 cilinder.

      Mijn motto: meuk is leuk.

      Login om te reageren
      • mgmgb zegt

        20 oktober 2017 om 22:28

        @sabrerator:
        Ik zou ook geen nee zeggen tegen een Princess, sinds mijn opa vertelde over zijn Princess 2200 op LPG die van dealerbezoek naar dealerbezoek ging, om na 2 jaar en pas zo’n 100.000km het advies te krijgen dat de koprevisie de moeite niet waard was vanwege de roest ben ik erg gefascineerd. Om Jaguar te citeren: it’s good to be bad.

        Login om te reageren
    • Rob zegt

      21 oktober 2017 om 01:41

      @desjonnies:
      Of we het nu leuk vinden of niet (ik wel hoor!), eigenlijk weet alleen Tesla zich (nog wel!) echt te onderscheiden kwa rijervaring.

      Login om te reageren
  14. autofreaker zegt

    20 oktober 2017 om 20:16

    Volkswagen & Honda

    Login om te reageren
  15. thomasthomas zegt

    20 oktober 2017 om 20:17

    Bmw VW Audi Porsche en Mercedes want ik vind ook niet 1 type vrouw mooi.

    Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      20 oktober 2017 om 23:16

      @thomasthomas: blijkbaar wel alleen Duitse vrouwen…

      Login om te reageren
  16. damrakker zegt

    20 oktober 2017 om 20:19

    Bmw.. E30

    Login om te reageren
  17. 13sh zegt

    20 oktober 2017 om 20:19

    Mercedes, neem de taxi opmerkingen van mijn familie op de koop toe.

    Login om te reageren
  18. maxidyne zegt

    20 oktober 2017 om 20:21

    Moet eerlijk zeggen dat elk merk wel een model heeft die mij aanspreekt. Maar vooral auto’s tot de eeuwwisseling interesseren mij het meest. Ben niet zo gecharmeerd van de hedendaagse auto’s. Uitzondering daargelaten natuurlijk! Ben dus niet echt van 1 merk…

    Login om te reageren
  19. jordy206 zegt

    20 oktober 2017 om 20:21

    Chevrolet, vooral de 1969 Camaro Z28.

    Login om te reageren
  20. 93ss zegt

    20 oktober 2017 om 20:21

    Saab, duidelijk. De eerste auto waar ik zelf in heb gereden omdat we er thuis een hadden, maar het is gewoon een eigenaardig merk en dat vind ik leuk. Goede auto’s, maar geen dertien in een dozijn zoals de audi A4 bv. Ook de historie spreekt aan – ontstaan als een grappig projectje door wat vliegtuig ingenieurs. Eigenaardige ontwerpen en frutsels, en natuurlijk de heerlijke turbo motoren!

    Login om te reageren
  21. henkhupelschoten zegt

    20 oktober 2017 om 20:22

    Spyker, een merk voor slimme mensen met smaak en doorzettingsvermogen…

    Login om te reageren
  22. promax zegt

    20 oktober 2017 om 20:22

    BMW vanaf m’n geboorte. Kan er mee te maken hebben dat m’n vader altijd BMW gereden heeft en dat het mijn voorletters zijn ;-)

    Login om te reageren
  23. dunhozzie zegt

    20 oktober 2017 om 20:22

    Ik geloof niet dat er iemand is die na afgelopen week zich nog afvraagt wat mijn favoriet merk is @willeme ;-)

    Login om te reageren
  24. Jochen zegt

    20 oktober 2017 om 20:22

    Ik word blij van Citroën

    Login om te reageren
    • oemplus zegt

      21 oktober 2017 om 08:05

      @jochen: Daar kun je ook niks aan doen…

      Login om te reageren
    • tjorque zegt

      21 oktober 2017 om 21:19

      @jochen: ik wErd blij van Citroën… nu niet meer zo… jammer genoeg.

      Login om te reageren
      • saxoke zegt

        30 oktober 2017 om 07:41

        @tjorque: met die modellen die ze tegenwoordig op ons loslaten, loopt mijn blijdschap ook weg.

        Login om te reageren
  25. blacksquad zegt

    20 oktober 2017 om 20:22

    Maserati! Eerste ‘supercar’ waar ik kon rijden toen ik mijn rijbewijs kreeg daardoor een enorm zwak voor het merk. Goede nummer 2 is Tesla. Van de 200+ verschillende auto modellen die ik heb gereden veruit het meest vooruitstrevend en op veel innovatieve gebieden het best. Ik vind het bijvoorbeeld belachelijk dat ik niet in elke auto direct toegang heb tot spotify in het infotainment systeem (geen gekut met smartphone) Nummer 3 is Land Rover omdat de Range Rover de ultieme daily driver is!

    Login om te reageren
    • bartteeuwen zegt

      20 oktober 2017 om 20:39

      @blacksquad: het is maar net wat je belachelijk vind aan een auto (geen spotify)
      Ik zou het gebrek aan een uitlaat al belachelijk vinden.

      Login om te reageren
      • blacksquad zegt

        20 oktober 2017 om 22:09

        @bartteeuwen: Binnen een paar jaar heeft geen een nieuwe auto meer een uitlaat. Accepteer het nieuwe normaal, oude man ?

        Login om te reageren
  26. toyotavenray zegt

    20 oktober 2017 om 20:23

    Favoriet is toch de Toyota. Ze zijn van alle markten thuis. Van racer tot mpv en van klein stadsautotje tot giga terreinwagen.
    Alleen ik rijd bmw dus klopt het niet helemaal.
    En de volgende auto word misschien een Audi, dus ja.

    Login om te reageren
  27. SimonMc zegt

    20 oktober 2017 om 20:25

    Mercedes, maar minder dan vroeger omdat ze teveel niche modellen hebben. Maar toch nog steeds, omdat ze nog durven knotsgekke dingen te doen ( Project 1, G63 6×6, SLR Stirling Moss, verscheidene overpowerde hokken, enz… )
    Mazda is serieus mijn sympathie aan het wekken de laatste jaren door tegendraads te doen, en daarbij de betrouwbaarheid niet uit het oog te verliezen, of lelijke auto’s uit te brengen.

    Login om te reageren
    • blacksquad zegt

      20 oktober 2017 om 22:20

      @SimonMc: Vandaag een aantal uur rond gereden in een Mercedes 500e.. Machtige machine uit oude tijden maar ik kijk erg uit naar de electrische modellen van mercedes, daar kunnen zij ook de nieuwe standaard zetten!

      Login om te reageren
    • futse zegt

      21 oktober 2017 om 10:32

      @simonmc: uiteraard zit er veel Mercedes dna in, maar alle modellen die je nu noemt, zijn nét geen Mercedes… AMG en McLaren zorgen er toch voor dat ze dat stukje specialer worden.

      Login om te reageren
      • SimonMc zegt

        21 oktober 2017 om 21:26

        @futse: Ook waar, maar zonder Mercedes, ook geen AMG. En waar trek je de grens? Zijn alle M modellen van BMW en alle quattro modellen van Audi niet merk-eigen? Brabus is iets anders, maar de AMG’s staan gewoon in dezelfde showroom als de andere Mercedessen.

        Login om te reageren
  28. robert110 zegt

    20 oktober 2017 om 20:25

    Land Rover zonder twijfel.
    Het maakt niet uit hoe mooi (Range Rover), gek (Disco 3) of zielig (* kuch* Freelander *kuch*) ze een auto maken, het blijven terreinwagens. Een nieuwe Range Rover is nog steeds een echte 4×4 en geen verwijfde crossover. En daar houd ik van.
    Hoewel ik wel eerlijk moet zeggen dat het Land Rover waar ik destijds echt enthusiast van werd (de tijd van de Defender en de Disco’s met ladderchassis) toch een beetje lijkt te verdwijnen.

    Login om te reageren
  29. Vincegail zegt

    20 oktober 2017 om 20:26

    Koenigsegg. Vnl. omdat Christian von Koenigsegg zo’n ongelofelijke eindbaas is. Maar de auto’s zijn ook zeer goed te pruimen ;)

    Login om te reageren
  30. O plaat zegt

    20 oktober 2017 om 20:27

    De meeste van mijn favoriete wagens heeft Ford gebouwd tussen 1947 en 1972. Ook de dag van vandaag vind ik Ford wel een goede keuze, mooie race en rally geschiedenis, als eerste van de amerikaanse 3 afgestapt van de V8 op elk model buiten de F150 en de Mustang. Vooral met die laatste scoort Ford hoog in mijn aanzien. Als blue collar merk een ras echte sportwagen bouwen die de PKs van een M4 tegen de prijs van een 420d bouwen en hem in grote aantallen verkopen, Ford was zelf op dat gebied de eerste die een sportieve 2+2 GT betaalbaar voor de gewone man op de markt bracht. Bestond er wel een 4 serie als Ford de Mustang nooit bedacht had in 1964? Maar daarom zou ik een Chrysler, of een auto van GM niet afwijzen. Voor Volkswagens waar de motor achteraan zit heb ik ook altijd een zwak gehad.

    Login om te reageren
    • O plaat zegt

      20 oktober 2017 om 20:31

      @shiva:
      Als blue collar merk een ras echte sportwagen bouwen die de PKs van een M4 levert tegen de prijs van een 420d en hem in grote aantallen verkopen.

      Login om te reageren
  31. leko zegt

    20 oktober 2017 om 20:27

    Chevrolet, vooral Corvette en Camaro

    Login om te reageren
  32. Calimero zegt

    20 oktober 2017 om 20:27

    Ik heb niet 1 merk specifiek wat mijn favoriete merk is. Er zijn meerdere merken die één of meerdere model(len) hebben wat mij aanspreekt. Ik heb meer met compacte auto’s dan met grotere auto’s. Groot is dan alles vanaf een c-segment zeg maar. Maar ook daar zijn uitzonderingen.
    Ik rij zelf als dagelijkse auto in een Mazda. Maar voor de hobby is het Fiat. Gewoon omdat het leuke modellen zijn. De Jap is er voor het makkelijke. Doet het altijd en betrouwbaar wordt gezegd en meestal klopt dat ook wel. Echter aan elke auto kan iets stuk ongeacht de fabrikant.
    Zoals gezegd hebben meerdere fabrikanten wel een of meerdere modellen die je aan kunnen spreken. Of modellen gehad die dit deden. Er is echter wel een merk waar ik absoluut niets mee heb, integendeel. Maar daar gaat het hier nu niet om.

    Login om te reageren
  33. galant zegt

    20 oktober 2017 om 20:28

    Mitsubishi. In ’87 onze eerste Lancer en daarna altijd Galants (stuk of 6). Over die 30 jaar eerlijk 1 probleem gehad. Een zuiger die niet meer meewerkte. Super auto’s. Zo jammer dat de Galants hier niet meer worden geleverd.
    Ik weet ook dat het niet het meest sexy merk is, maar ik hou wel van een underdog.

    Login om te reageren
  34. kimhung zegt

    20 oktober 2017 om 20:28

    Nou @willeme ik heb je schrijf wijze vrij hoog zitten maar dit valt me van je tegen

    ”Dankzij Alfa Romeo’s is het tenminste prettig om naar de vluchtstrook te kijken.”

    ik eis excuses

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      20 oktober 2017 om 20:45

      @kimhung: Hahaha, neem het met een paar korreltjes zout. Na een paar positieve zinnen over Alfa Romeo kreeg ik al de naam een Alfa fanboy te zijn ;-). Nu is het weer andersom. Hoe het tij kan verkeren!

      Login om te reageren
      • kimhung zegt

        20 oktober 2017 om 20:55

        @willeme: hahaha ik las het ook met ironie
        er staat me ook iets bij dat je een Subaru in bezit had?

        Login om te reageren
  35. Breinstein zegt

    20 oktober 2017 om 20:30

    Voor mij is er maar 1 merk en dat is Mercedes-Benz. De enige originele autobouwer en een pionier vanaf dag 1. Helaas zijn ze de laatste jaren uitgegroeid tot een marketingmachine, maar de techniek en de uitspattingen (van de G63 6×6 tot het ondersteunen van Pagani) blijven geweldig.

    Login om te reageren
    • turblogger zegt

      21 oktober 2017 om 06:21

      @breinstein: and Astons

      Login om te reageren
  36. mat1980 zegt

    20 oktober 2017 om 20:30

    Ik ben een echte Porsche fanboy, maar ja financiën.
    Ik sluit me bij willem aan Subaru, is de baas! Zelf die slogan is ze vergeven.

    Login om te reageren
  37. bassx zegt

    20 oktober 2017 om 20:32

    Koenigsegg, m’n werktuigbouwkundige achtergrond en de passie en duidelijke taal waarmee Christian zo’n beetje elk onderdeel uitlegt en waarom het zo gemaakt is maakt het voor mij m’n favoriete merk. Maakt het de mooiste auto’s? Wel mooi, maar niet de mooiste.

    Login om te reageren
  38. cossiekiller zegt

    20 oktober 2017 om 20:32

    1. Subaru. Voor dezelfde reden als Willem. Heb er ook jaren mee gereden…
    2. Jaguar. Vooral alle ontwerpen van de laatste 20 jaar. Prachtig gewoon.
    3. Opel. Degelijke en af en toe ook zeer mooie auto’s voor een faire prijs.
    4. Superformance. Niet echt een merk, maar wat een dromen op wielen!!! (GT40, Cobra, …)

    Login om te reageren
  39. dwersbongel zegt

    20 oktober 2017 om 20:34

    Eigenlijk alle Japanse merken. Vanaf de oude modellen tot modern. Niet perse mooi maar technisch dik in orde. Oké Toyota zal wel de favoriet zijn nadat mijn eerste een Starlet was.

    Saai en degelijk. Ik strijd er vaak tegen maar tevergeefs ben ik bang ;)

    Login om te reageren
  40. duderuud zegt

    20 oktober 2017 om 20:34

    BMW want achterwielaandrijving…

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      21 oktober 2017 om 21:27

      @duderuud: Voor hoelang nog.

      Login om te reageren
      • duderuud zegt

        21 oktober 2017 om 22:59

        @SimonMc: Waar. Steeds meer vierpitters en voorwielaandrijvers…het is een slechte tijd voor petrolheads..

        Login om te reageren
  41. sjaakbonestaak zegt

    20 oktober 2017 om 20:35

    BMW, begon allemaal met de 525i E34 en daarna de 740i E38

    Login om te reageren
  42. toniominestrone zegt

    20 oktober 2017 om 20:35

    BMW , met name de 700 en de 02 serie.

    Login om te reageren
  43. Supra1981 zegt

    20 oktober 2017 om 20:39

    In gradaties van beschikbaar geld: Toyota: rij ik al jaren in en zonder problemen. Celica en was m’n eerste auto en meteen met jet virus besmet.

    Met meer geld is Lexus is toch wel mijn favoriet. Compleet anders dan de Duitse merken en ik kan het design zeker waarderen met de Japanse degelijkheid.

    En als ik nergens baar hoef te kijken is het toch Porsche. Wat en merk en geweldige historie. De 911 en Panamera zijn de favorieten.

    Login om te reageren
  44. LaLancia zegt

    20 oktober 2017 om 20:40

    Lancia. Mijn vader reed vaak in Lancia Lybra’s toen ik klein was. Was helemaal ondersteboven van dat prachtige interieur.
    Maar eigenlijk heb ik wel wat met elk Italiaans automerk (minus het huidige Lamborghini), vanwege de stijl.

    Login om te reageren
    • henkhupelschoten zegt

      20 oktober 2017 om 21:25

      @lalancia: hee, dat herken ik!

      Login om te reageren
      • LaLancia zegt

        24 oktober 2017 om 13:23

        @henkhupelschoten:
        Is fijn opgroeien he :D

        Login om te reageren
  45. vonklausenburg zegt

    20 oktober 2017 om 20:41

    Ik heb er een paar, het is namelijk afhankelijk waarvoor de auto dient.
    1) Simpel: Dacia, geweldig simplistisch en makkelijk te onderhouden (echt waar, elke boer in Roemenië kan het). Schoonheid zit van binnen zeggen ze, die schoonheid heeft Dacia niet. Zie het eerder als die trouwe labrador, geen pretenties, geen gedoe maar wel heel veel liefde wanneer je dat nodig hebt. Dacia brengt autorijden naar mensen die anders een afgetrapte polo moeten rijden. Dat is iets wat eigenlijk enorm mooi is.
    2) Design: dit is een moeilijke. Toch zou ik voor Volvo kiezen. Altijd strakke en duidelijk wagens geweest. Niet om mee te scheuren maar om 130 te rijden op de cruise control met radio 4 op. Jammer dat de junior accountmanagers dat imago van nederige luxe hebben verstoten.
    3) Luxe: Mercedes Maybach, alles in overdreven weelde. Het onthaast, geen geduw en getrek. Je bent toch sneller dan de rest. Je zoeft in rust en kalmte.

    Login om te reageren
  46. wimof zegt

    20 oktober 2017 om 20:41

    In 1957 ben ik geboren en toen ik met mijn meter langs de Volvo garage ging vroeg ik altijd of ze de laatste folders wilde gaan halen de amazone, 140 en de 164 ik heb ze lang gehad , maar nu ben ik ze kwijt.
    Laterin 1975 ben ik als leerjongen bij Audi gaan meelopen.

    Destijds hadden wij ook Jaguar (omdat de invoerders dezelfde waren)
    De rest is geschiedenis.
    Nu heb ik een Citroën DS om toch maar met de extremen bezig te zijn.
    Jammer dat de motor wat zwak is.

    Login om te reageren
  47. billgates zegt

    20 oktober 2017 om 20:41

    Prius

    Login om te reageren
  48. rickross zegt

    20 oktober 2017 om 20:41

    Landwind

    Login om te reageren
  49. pier zegt

    20 oktober 2017 om 20:42

    Vroeger was het Volkswagen, mijn pa had een nieuwe golf II en later een Jetta. Nu heb ik niks meer me VW. Ik heb meer met MB of BMW, een mooie lange en lage neus en achterwielaandrijving. Overigens prefereer ik BMW van 1998 tot ongeveer 2013, Mercedes is de laatste drie jaar goed bezig en heeft nu mijn aandacht.

    Login om te reageren
    • pier zegt

      20 oktober 2017 om 20:45

      @pier: ik heb natuurlijk de hele week gewerkt en denk alleen aan het wat ‘normalere’ spul, maar ik heb een enorm zwak voor Maserati en Aston Martin…

      Login om te reageren
  50. banaan7 zegt

    20 oktober 2017 om 20:45

    Ondanks dat ik er nog nooit een gezien heb in het echt vind ik Cadillacs erg gaaf!
    Volvo scoort bij mij ook hoog, vooral vanwege het design.
    Maar uiteindelijk is Koenigsegg bij mij de grote winnaar!

    Login om te reageren
  51. granlusso zegt

    20 oktober 2017 om 20:46

    Mercedes-Benz.

    Vroeger (lees <10 jaar) waren twee vrienden van mij helemaal dan van Mercedes-Benz, ik had er destijds niet echt iets mee.

    Dat groeide toen ik een neef van de vriendin van mijn vader leerde kennen. Hij is Duits en werkte destijds als verkoper bij Mercedes-Benz in Aachen. Voor mij nam hij altijd brochures mee van Mercedes-modellen. Geweldig vond ik dat. Waanzinnig luxe boeken, de duurdere modellen waren altijd voorzien van een hardcover en de foto’s waren verbluffend.

    Zíjn verbluffend, want ik moet ze nog ergens hebben liggen.

    Daarnaast had ik uiteraard mijn Siku-collectie, mét een showroom die m’n vader van hout gemaakt had.

    Het meest gecharmeerd ben ik geraakt van de Elegance-uitvoeringen, de putdekselwielen en de ster op de motorkap. Lekker ingetogen zonder onder te doen qua uitstraling.

    De laatste jaren ben ik waanzinnig fan geworden van Aston Martin, Jaguar en Land Rover. Zelfs BMW kan me bekoren.

    Ondanks de kapers op de kust als het gaat om de keuze voor het favoriete automerk, blijf ik een zwak houden voor het merk Mercedes-Benz. En misschien is dát wel wat een automerk mijn favoriete automerk maakt. Het feit dat je je emotioneel betrokken voelt bij een auto, ongeacht of je hem nu écht mooi vindt of niet. Het merk doet wat met je, de merkbeleving heeft je te pakken, je wordt geraakt door het innerlijk.

    Net een vrouw eigenlijk, je ziet eerst een paar prachtige ogen en een verbluffend lijf, om er vervolgens achter te komen dat ze ook echt heel aardig is. Als je er vervolgens achterkomt dat je schoonfamilie net zo leuk is… Afijn, ik hoef het niet verder toe te lichten denk ik.

    Login om te reageren
  52. macmiller zegt

    20 oktober 2017 om 20:46

    Voor mij DeTomaso, want Italiaans design met Amerikaanse V8.

    Login om te reageren
  53. kniesoor zegt

    20 oktober 2017 om 20:47

    In den beginne nogal into Alfa’s geweest. Inmiddels niet meer zo merkvast, wissel nogal eens. Flavor of the day : de platte keverT.

    Login om te reageren
  54. Zukunft1 zegt

    20 oktober 2017 om 20:49

    Van huis uit: BMW (tot aan het Bangle tijdperk).
    Modellen e28, e30, e32, e34, e38, e39.

    Login om te reageren
    • toniominestrone zegt

      21 oktober 2017 om 07:30

      @zukunft1: geen Z1?

      Login om te reageren
  55. rikus zegt

    20 oktober 2017 om 20:50

    Mercedes-Benz

    Login om te reageren
  56. mart144 zegt

    20 oktober 2017 om 20:51

    Porsche, iedere keer weer dat ik in en Porsche stap. De afwerking, het rijden en alles klopt gewoon naar mijn mening.

    Login om te reageren
  57. Foramen zegt

    20 oktober 2017 om 20:54

    Heb een zwak voor de BMW 2002 zou dat graag eens als project hebben.
    Daarnaast heeft Ferrari al van jongs af aan een speciaal plekje en zie dat niet zo snel veranderen, zelfs niet met de komende SUV.

    Login om te reageren
  58. benvan zegt

    20 oktober 2017 om 20:56

    Best een moeilijke vraag. Een beetje zoals vragen wat je favoriete kind is.

    Ik heb echter een zwak voor alles dat van Zweden of Engeland komt. Italië eveneens maar dat is eerder een haat-liefde relatie (een beetje zoals de vrouw van je dromen, totdat ze je een schop in je kruis geeft, zonder reden, zomaar, maar je blijft ze graag zien).
    En Subaru, want boxermotor.

    Login om te reageren
  59. lekkerlinksrijden zegt

    20 oktober 2017 om 20:58

    Aston Martin voor mij. Mooie, stijlvolle auto’s, niet te gek maar als je bent uitgestapt kijk je altijd nog ff om.
    En nog een favorietje, jaren 60 Mustang convertible

    Login om te reageren
    • zagatofreak zegt

      20 oktober 2017 om 21:03

      @lekkerlinksrijden: Aston Martin is inderdaad prachtig

      Login om te reageren
  60. Dizono zegt

    20 oktober 2017 om 20:58

    Jemig, wat een hoop fanboys hier… ;) Ik kan van de meeste merken wel modellen opnoemen die ik kan waarderen en evenzo modellen die ik drie keer niks vind. Sommige merken doen me meer dan andere, maar een overduidelijke favoriet is er niet. Bij de klassiekers geldt dat voor een groot deel ook, alleen hebben Tatra en Facelift Vega daar een speciaal plekje.

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      20 oktober 2017 om 21:56

      @dizono: Kon ik er maar zo rationeel over denken. Maar ik ben helaas hopeloos prettig verslaafd aan mijn merk…

      Login om te reageren
    • 2wheeler zegt

      21 oktober 2017 om 01:20

      @dizono: ik zit het ook vol bewondering door te lezen.. ik heb geen eens een favoriet segment, laat staan merk…

      Alles met een aandrijving vind ik leuk, en die hoeft geen eens fossiel te zijn.

      Login om te reageren
  61. giulio zegt

    20 oktober 2017 om 21:01

    Merken met Glans:
    Ferrari
    Alfa Romeo
    Honda
    Ford
    Porsche

    Merken met een lelijk logo
    Chrysler
    Volkswagen
    Hyundai
    Nissan

    Login om te reageren
  62. flutterby zegt

    20 oktober 2017 om 21:02

    Sinds mijn eerste auto (e36) ben ik toch wel verliefd geraakt met BMW, maar inmiddels ben ik rationeler en geef ik ook graag geld uit aan andere zaken, daarom zijn Mazda en Tesla inmiddels BMW gepasseerd.

    Login om te reageren
  63. ThomasBol zegt

    20 oktober 2017 om 21:02

    Ik ga de oceaan over: Cadillac

    De historie, de klasse, de looks en vooral het durven.

    Login om te reageren
  64. cliosport2000 zegt

    20 oktober 2017 om 21:04

    Renault! En dan met name de RS-lijn. Goed weggedrag en een goede motor, het enige minpunt zijn alle lampjes ;)

    Login om te reageren
  65. Koenigsegg-fan zegt

    20 oktober 2017 om 21:09

    Porsche door de mooie auto’s met unieke besturing en rijke historie… of toch eigenlijk Koenigsegg door het streven naar perfectie, innovatie en het feit dat ik al fan ben vanaf de CC prototype.

    Tesla is trouwens niet een van mijn favorieten meer. Mijn gebruikersnaam is van de tijd dat ze nog alleen de Roadster produceerden.

    Login om te reageren
    • Loek zegt

      20 oktober 2017 om 21:17

      @Tesla-fan: grappig, ik ben juist groter fan dan toen ze de Roadster bouwden.

      Login om te reageren
      • Koenigsegg-fan zegt

        21 oktober 2017 om 10:22

        @720s: Kan ik me goed voorstellen. De Model S is ook één van mijn favorieten, maat de Model X en de Model 3 vind ik dan weer een stuk minder. Aangezien dat de helft van hun modellen is, kan ik niet zeggen dat het nu nog tot mijn favorieten behoort.

        Login om te reageren
  66. ibssr zegt

    20 oktober 2017 om 21:13

    Alfa Romeo en Lancia. Van thuis uit opgegroeid tussen de Giulia’s, Fulvia’s, ooit hadden we zelfs een Gamma. Later Delta’s (één Rosso Corsa en twee Lancia Blu), een Nero Alfa 145 en Alfa 156. Altijd nieuw uiteraard. Met zo een legacy is het niet verrassend dat ik nu een Giulia Veloce rijd. Mijn vrouw heeft ook bijna 10 jaar haar nieuwe Lancia Blu Ypsilon 16V gehad. Zowel de 1998 Alfa 156 als de 1997 Lancia Ypsilon rijden nog gewoon rond. Vroeger bij mij thuis nooit gedoe gehad met de Italiaanse bolides. Ook mijn vrouw en ik hebben alleen maar beste ervaringen met Lancia en Alfa Romeo. De heritage groeit verder.

    Login om te reageren
    • giulia64 zegt

      20 oktober 2017 om 22:34

      @ibssr: volstrekt herkenbaar. Nooit problemen gehad met het Italiaanse wagenpark. Hooguit 2 keer temperatuursensors van Bosch die stuk gingen met koppak vervanging als resultaat.
      De panda, uno, lancia hpe, y10, thema, delta, dedra, lybra, Alfa guilietta, 159… probleemloze auto’s. De Guilia uit ‘64 is nog steeds een probleemloze auto.

      Login om te reageren
      • ibssr zegt

        21 oktober 2017 om 15:54

        @giulia64: een prachtige lijst. De Lancia Beta HPE heb ik altijd fantastisch gevonden. Is nog steeds een chique en praktische coupé. Ben zuinig op je iconic Giulia!

        Login om te reageren
  67. tarquesh zegt

    20 oktober 2017 om 21:14

    Een favoriet is echt een favoriet.
    Het is gevoel, de ervaring, en de betaalbaarheid. Wat krijg je voor je buck, en is het een koploper.

    Nou zit Honda verankerd in mijn autoDNA, dus dan kan ik uitleggen waarom bijvoorbeeld Lexus en Toyota niet dat hebben ondanks dat ze op papier beter zijn. Een soul, een visie van 1 persoon.
    Maar ook de mindere goden kunnen me aantrekken tot ik de slechte dingen vergeef waarmee
    je geconfronteerd word, en dan zit ik te genieten in een Volkswagen.

    Hyundai vind ik iets bijzonders, en Skoda heeft DAT wat me trekt.
    Porsche is gewoon de spirit.

    Er zijn ook merken waar ik echt niets mee kan hebben en dat is inderdaad Alfa Romeo, Mazda, Chevrolet, en Dacia.

    Login om te reageren
  68. Loek zegt

    20 oktober 2017 om 21:15

    Audi, vind eigenlijk alles wat die maken wel mooi. Ook VW heb ik altijd wel kunnen waarderen.

    Login om te reageren
    • Loek zegt

      20 oktober 2017 om 21:22

      @720s: waarom ik dan toch voor 720s heb gekozen en niet @audioot, een Audi is enigszins bereikbaar, maar mijn ultieme droomauto is toch wel een 720S.

      Login om te reageren
  69. miezemiez zegt

    20 oktober 2017 om 21:19

    Hmm moeilijk, moeilijk….

    Het is meestal een model wat me aanstaat en niet het merk… maar over het algemeen begint mijn hart sneller te kloppen en krijg ik het benauwd van de 3 letters “bmw”

    Login om te reageren
  70. Robert zegt

    20 oktober 2017 om 21:20

    NSU en dan vooral om de RO80.

    Login om te reageren
  71. pmm1971 zegt

    20 oktober 2017 om 21:23

    Porsche. Al 14 jaar favoriet. Diverse andere auto’s gereden, maar voor mij niks anders meer. Nu 997 Carrera S coupé 6-bak. Ook qua kosten best te doen. Droomauto? een GT3….

    Login om te reageren
  72. bischero zegt

    20 oktober 2017 om 21:24

    Alfa Romeo, sinds m’n geboorte mee besmet, met dank aan pa, oom, neven .. en iedere seconde van genoten, ondanks soms vloeken. En de liefde leeft voort in m’n stoere kleine vent, die spot ze al sinds dat ie 18 maanden is en zijn nu nog z’n favoriete speelgoed modellen ?

    Login om te reageren
  73. tarquesh zegt

    20 oktober 2017 om 21:27

    Beste sportwagen: Porsche 911.
    Beste Personenwagen: Honda Legend.
    Beste cultcar: Lada 2107.
    Beste design: Citroën CX.
    Slechtste ontwerp ooit: Fiat Multipla.

    Login om te reageren
  74. racerx zegt

    20 oktober 2017 om 21:29

    BMW, maar ik moet bekennen dat de liefde zo langzamerhand wel een beetje begint te bekoelen… Ooit smoorverliefd geweest op de E36 van m’n pa, ergens in de jaren 90. Sindsdien nooit meer weggegaan. Begonnen met een E39 530i als eerste auto, daarna een E86 Z4 Coupé en inmiddels rijd ik een E60 540i. Ook staat er een S1000RR in de schuur.

    Login om te reageren
  75. rob5nismo zegt

    20 oktober 2017 om 21:37

    Voor mij zijn het meerdere merken honda nissan volvo en alfa dat vind ik wel mooie modellen hebben

    Login om te reageren
  76. viezefreddyw zegt

    20 oktober 2017 om 21:38

    Ik heb eigenlijk geen specifiek merk waar ik echt fan van ben. Ik houd van auto’s die een beetje eigenzinnig zijn of origineel. Voornamelijk het oude meuk dan ook.

    Maar fan ben ik wel. Van onder andere:
    – Alfa Romeo
    – Lancia
    – Fiat
    – Ferrari
    – Maserati
    Ja, Italianen. Design is namelijk iets wat zij onwijs goed kunnen maar vooral goed konden. Ik ervaar deze auto’s echt alsof ze gevoel hebben en karakter. Het zijn zeker niet de beste auto’s die je kunt of kon kopen maar geven me wel een fijn gevoel. Een soort voldoening ofzo. De Ferrari zorgt daar natuurlijk grotendeels voor op dit moment.

    – Mercedes
    – BMW
    Ik ben fan van deze Duitsers. Nee, het huidige BMW kan ik niet echt waarderen qua design zoals de meesten wel weten. Maar ze hebben wel echt wereldauto’s op de markt gebracht. Mercedes is een merk die ik liefheb. Puur omdat ik er mee ben opgegroeid. De oude 190D’s vind ik geweldig, een W140 S500 heeft mij vroeger overal heen gebracht en tot op de dag van vandaag wil ik zo’n ding ooit nog eens kopen en dat gaat ooit ook eens gebeuren.

    – Citroën
    – Peugeot
    Franse auto’s, heerlijk eigenzinnig. Comfort was het ze echt om te doen. De gevoelens voor deze merken komen eigenlijk puur door de oude verhalen van pa en ome Jan. Opa reed vroeger altijd Frans want opa stapte altijd frisser uit dan dat hij instapte. Een DS was dan ook het enige wat gekocht mocht worden. Pa en ome Jan vonden het fijne auto’s maar niet heel erg spannend. Mercedes werd het voor hen. Maar de verhalen die ik er over heb mogen horen en de kleine ervaringen die ik heb met deze auto’s heeft ervoor gezorgd dat ik 4 maandjes terug een Citroën DS5 heb gekocht.

    En zo heb ik nog wel een hoop auto’s en/of merken die ik zeer kan waarderen. Voor mij is het leven absoluut te kort om alle auto’s die ik leuk vind ooit eens te bezitten.

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      20 oktober 2017 om 21:53

      @viezefreddyw: Eigenlijk herken ik me wel in jou verhaal, met mijn eigen sentimentele verhalen uiteraard. Maar toch, elke keer als ik een auto ga kopen komt er weer een Mercedes. Ondanks dat er een andere auto toch hoger op het lijstje staat.

      Nu moeten er weer verstandige keuzes worden gemaakt dus de a-klasse gaat eruit en twee andere koekblikken moet daarvoor in de plaats komen. Maar er blijft altijd een Mercedes (of twee, of drie) in de garage. Ondanks dat ik heel graag een Dolomite wil. Meermaals heb proefgereden in een 944 maar toch weer een ster heb gekocht. Ik kan het niet verklaren, noem het maar een ziekte ofzo…

      Login om te reageren
    • rufctr01 zegt

      21 oktober 2017 om 07:44

      @viezefreddyw: jij hebt het goed verwoord! Ik kan ook geen favoriet bedenken. Ja, Porsche, maar dan ook weer Aston Martin, Jaguar.
      Ferrari vind ik waanzinnig mooi, maar Maserati, Alfa’s en de oudere Lancia’s ook.
      BMW en Mercedes vind ik mooi.
      Citroën ook, eigenzinnig en innovatief (zeker vroeger).
      Er is gewoon teveel mooi spul , maar ook lelijk spul gebouwd.
      En dan hebben we het nog niet over de suffe en saaie VAGjes.

      Login om te reageren
      • viezefreddyw zegt

        21 oktober 2017 om 13:27

        @rufctr01: Zeker weten. Ik ben zelfs vergeten de Britten te benoemen. Jaguar vind ik ook een prachtig merk. Wat zij vroeger wisten te bouwen vind ik onwijs mooi. Heerlijk chique auto’s met lekker veel hout.

        Of een merk als Morgan. Blijft lekker vasthouden aan die ene oude driewieler en ze bestaan gewoon nog steeds.

        Of TVR. Een Sagaris in Kroatië heeft ongelofelijk veel indruk op mij gemaakt. Wat een kar, niet te geloven. Ook dat nieuwe ding vind ik erg mooi.

        Saab’s vind ik ook mooi. Een merk als Mitsubishi of Toyota weet ik ook te waarderen. De meeste Amerikaanse merken ook. Ik kan gewoon niet kiezen, het zijn er zo veel!

        Login om te reageren
  77. spykerboy zegt

    20 oktober 2017 om 21:41

    Ferrari en BMW M (normale bmw’s doen mij vrij weinig)

    Login om te reageren
  78. lekbak zegt

    20 oktober 2017 om 21:42

    Mercedes-Benz natuurlijk.

    Maar dan wel de auto’s tot begin jaren ’90. De kwaliteit is ongekend, tot op de dag van vandaag. En overal is goed over nagedacht, ook al zoiets. Ik word gewoon blij van die oude auto’s. Ze hebben precies genoeg comfort en luxe maar niet die irritante snufjes van tegenwoordig. Koning van de weg, zo voel ik mij als ik in een w123 stap. En ik weet dat ik de beste auto van de weg heb als ik daar in rij. Zelfs het sleutelen is een genot. Koop de meest verrotte Mercedes met een half miljoen op de klok en alles gaat nog los als was de auto een maand oud. En in tegenstelling tot auto’s van tegenwoordig zijn ze ook daadwerkelijk te repareren, nadat ze ruim van tevoren aangeven dat er iets stuk begint te gaan en ze je netjes thuis afleveren. Ik had hetzelfde kunnen schrijven over Volvo waarschijnlijk maar die hebben geen ster op de neus. Mercedes-Benz wel.

    Login om te reageren
    • maikelschennink zegt

      20 oktober 2017 om 22:55

      @lekbak: klopt helemaal, als Volvo persoon een half jaar geleden een w201 gekocht, 0 opties, 4 ton op de klok & een hoefijzer in de grille (best raar als 20 jarige student). Mijn volgende auto wordt weer een oude Mercedes, heerlijke wagens waar je gemakkelijk aan werkt

      Login om te reageren
  79. moldauferrari zegt

    20 oktober 2017 om 21:44

    Ferrari…

    Login om te reageren
    • drdre1 zegt

      20 oktober 2017 om 23:25

      @moldauferrari: precies. Voor mij zijn er weinig merken die zo’n overweldigende historie en mystiek met zich meedragen. Legio posters op de slaapkamermuur hebben daar zonder twijfel hun aandeel in gehad.

      Login om te reageren
  80. stuko zegt

    20 oktober 2017 om 21:50

    Audi anytime.. ingetogen en ‘sjiek’. Gewoon in burgerlijk zwart met nette wielen and im happy :-)

    Login om te reageren
  81. speedie zegt

    20 oktober 2017 om 21:52

    VW : Van Kevertje over Golf tot Arteon. Iconen van de tijd. Door sommigen verguisd door vele anderen op handen gedragen. Een merk met geschiedenis en toekomst. Eens verliefd, altijd trouw.

    Login om te reageren
    • heat59 zegt

      20 oktober 2017 om 23:38

      @speedie: het was even scrollen maar ik sluit me aan bij je reactie. Van Corrado G60 tot een Amarok. Elk model klopt.

      Login om te reageren
  82. tge1 zegt

    20 oktober 2017 om 21:52

    Mazda, met Toyota als zeer overtuigende tweede. Mazda vanwege het feit dat het thuisfront me met het Mazda virus heeft besmet. Mijn wijlen opa heeft een nieuwe RX5 gereden en mijn ouders hebben ook nooit anders dan Mazda gereden. Zelf ben ik bezitter van een Mazda 3 MPS (uit 2011), een MX5 NCFL en een Mazda RX7FD3s. Mijn vriendin rijdt een Toyota Yaris, waar ik een zwak voor heb. Ook een subliem karretje. Ik zoek mijn heil sowieso in Japan wat betreft auto’s, doet me net wat meer dan Europees.

    Login om te reageren
  83. broekhoest zegt

    20 oktober 2017 om 21:55

    Ford, zonder twijfel, lange historie, schitterende wagens zoals bijv de Mustang voortgebracht en ze rijden voortreffelijk. Innovatief met turbomotoren, quickclear voorruiten etc.

    Maar een goede tweede is zeker Mazda, doen het toch lekker eigenzinnig, atmosferische blokken, mooie Skyactiv techniek en fabelachtig mooie designs. Oh en de wankelmotor uiteraard! Subaru is inderdaad ook lekker eigenzinnig!

    Login om te reageren
  84. redbeams zegt

    20 oktober 2017 om 21:57

    Toch wel Toyota en Lexus.

    Login om te reageren
  85. hans_kreeft zegt

    20 oktober 2017 om 21:57

    Alfa romeo omdat ze me elke keer weer een glimlach bezorgd

    Login om te reageren
  86. jeroenwz zegt

    20 oktober 2017 om 22:01

    Money no object? Dan heel simpel: Bristol!
    Het liefst een 411 S6. Maar tegen elke andere willekeurige Bristol zeg ik ook geen nee…

    Login om te reageren
  87. mcarre zegt

    20 oktober 2017 om 22:05

    1 met afstand mercedes
    2 alfa romeo
    3 renault

    Login om te reageren
  88. vroom11 zegt

    20 oktober 2017 om 22:14

    Een paar modellen ipv merken: R5 Turbo GT, Clio Williams, 156 2.5v6, RS4 bi-turbo, CLK55, RR Sport tdv8 – een mix van fijne auto‘s van de afgelopen jaren

    Login om te reageren
  89. ehnl zegt

    20 oktober 2017 om 22:14

    LANCIA

    Login om te reageren
  90. stationcar zegt

    20 oktober 2017 om 22:19

    Zonder twijfel BMW. Ik heb jarenlang allerlei BMW’s mogen bezitten, en man, wat was dat genieten. Superstrak weggedrag, je voelde de degelijkheid bij alles wat je aanraakte, de unieke aankleding die mogelijk is met Individual, geweldig. Natuurlijk is het nu de trend om je auto te personaliseren, maar bij BMW kan dat al sinds mensenheugenis. Ik denk met weemoed terug aan mijn E46 met blauw lederen bekleding… Geweldig! Of mijn E36 met links en rechts gescheiden climate control,het zijn de kleine dingen die het hem doen.
    Daarintegen heb ik dan weer helemaal niks met Alfa, het merk straalt in mijn ogen zoveel hopeloosheid uit dat het eigenlijk zielig is. Ze willen zo graag BMW zijn maar ze zijn het gewoon niet.
    Andere merken die ik tif vind zijn Mazda en Kia, allebei hebben ze de laatste 10 jaar zo’n geweldige transformatie doorgemaakt daar moét je als autoliefhebber wel een zwak voor hebben. Wát een helden…

    Login om te reageren
  91. alfaromeosportiva zegt

    20 oktober 2017 om 22:21

    Alfa Romeo

    Login om te reageren
  92. samsunggebruiker zegt

    20 oktober 2017 om 22:28

    Peugeot, ja het zijn niet de beste en er mankeert hier en daar ook wat aan… maar het merk heeft vooral emotie en in die auto’s voel je thuis. De slogan van vroeger klopte wel “Je voelt je lekkerder in een Peugeot”. Verder was de tijd tussen 2004 en 2010 niet de beste tijd van Peugeot qua design en de Peugeot 1007, 4007 en de iOn zijn Peugeot onwaardig qua design maar er zijn ook mooie Peugeot zoals de 404, 205,504,206, 607, 406, 3008 II…

    Login om te reageren
  93. sabrerator zegt

    20 oktober 2017 om 22:32

    Jaguar.
    Ik ben opgegroeid met Brits blik. Vanaf mijn 8e werd er thuis Princess gereden, eerst een 1800 HL, daarna een 2200 HLS. Toen mijn zwager zijn intrede deed was ik 10 en had hij een Mini, later een Triumph Spitfire MkIII en een MGB. In die MG mocht ik vaak rijden toen ik net mijn rijbewijs had. Mijn eerste drie auto’s begin jaren ’90 waren ook Mini’s.

    Maar het ultieme was voor mij Jaguar.
    Alleen al die naam, uitgesproken op zijn Brits (niet op zijn Amerikaans): dzjek-joe-wah.
    En dan die vormen. Het merk was vernoemd naar een roofkat, maar de ontwerpen hadden altijd iets kat-achtigs. Lang, laag, elegant, luxe en snel. Met prachtige interieurs.
    Toen ik een jaar of 18 was (ik ben van 1970) was de XJ-S mijn absolute droomauto. Een ellenlange motorkap, V12, ultieme luxe en snelheid. Als ik ooit rijk werd, kocht ik een XJ-S.
    En dat geldt nog steeds. Helaas ben ik nog steeds niet rijk en staat er geen XJ-S. Maar dat zou altijd alleen een mooi hobby-object zijn.
    Een half jaar terug the next best thing gerealiseerd.

    Na 4,5 vreugdeloze, maar financieel profijtelijke automobiele jaren in een 14% bijtellings-Megane heb ik voor mijn 50.000 jaarlijkse kilometers een Jaguar S-Type 2.7d aangeschaft. Racing Green met crème interieur. Zoals het hoort (foto’s op Autojunk).
    Als anglofiel van de oude stempel met een voorliefde voor ribbroeken, gaatjesschoenen, tweed jasjes en Engelse petten heeft zich een diepe automobiele vrede van mij meester gemaakt. Ik ben thuis. Eindelijk.

    Nu een woord van afkeur.
    Als Jaguarrijder van de oude stempel heb ik een enorme afkeer van de ontwerpen van Ian Callum. Weg is de katachtige elegantie. Weg zijn de schitterende interieurs met meters hout erin.
    Het zijn Audi’s, made in Britain. De Britse A5 (XE) en A7 (XF). Maar het volk vreet het.
    Eigenzinnigheid en eigenheid per land, het is weg. Citroën lijkt het weer wat terug te hebben, maar helaas in de vorm van grote speelgoedauto’s (ik ben ook gek op Citroëns als de BX, XM, Xantia en eerste generatie C5). Fransen zijn niet meer comfortabel, Italianen niet meer echt licht en sportief, Duitsers niet meer kaal en degelijk. Volvo’s niet meer hoekig en voor de eeuwigheid gebouwd. En Saab is dood.

    Login om te reageren
  94. mgmgb zegt

    20 oktober 2017 om 22:35

    Ik heb altijd een enorm zwak gehad voor eigenlijk alles uit de British Leyland stallen. Hoe dramatisch de kwaliteit soms (lees: vaak) ook was, het had wel een uitgesproken karakter. Van een Mini tot een XJS V12, het is allemaal uniek en speciaal. Ja, zelfs een Marina of Allegro vind ik leuk. Daarnaast ben ik groot fan van de achterwielaangedreven Volvo’s, maar de 850 en de 1e en 2e generatie V70 kan ik ook nog zeer waarderen. Maar als het dan toch één merk moet zijn, Jaguar, zonder twijfel. Al meerdere keren een Lazarus-waardige comeback gemaakt, steeds uit diepe dalen geklommen en nu (ondanks dat autojournalisten moeite hebben dat te accepteren) kwalitatief uitstekende auto’s maken met net wat meer emotie dan de Duitse troep, maar zonder de blunders van de Italianen, de bedroevende interieurs van Amerikanen of het deprimerende design van de meeste Japanners. Met één uitzondering, en dat is dan mijn betaalbare alternatief: Mazda mag er ook absoluut zijn.

    Login om te reageren
  95. MoeWat zegt

    20 oktober 2017 om 22:42

    Mercedes-Benz altijd nr 1

    Login om te reageren
  96. nicolasr zegt

    20 oktober 2017 om 22:45

    Bmw. Maar dan wel de i-varianten.

    #zoef

    Login om te reageren
  97. dijan zegt

    20 oktober 2017 om 22:49

    Denk dat de ervaring die met een merk hebt gehad mee bepaalt of je deze weer zal kopen. Ik heb zelf slechte ervaring met BMW gehad,vroeger erg veel plezier gehad en mooi gevonden;Honda, maar na 1997 vond ik ze te lelijk worden . Nu heb ik tot mijn vreugde een Audi S3 sedan. En stap nog steeds met een glimlach in ,na 4 Audi s en Seats nu echt blij met mijn keuze.

    Login om te reageren
  98. MrShifra zegt

    20 oktober 2017 om 22:53

    Suzuki. Mijn eerste auto was een Swift Gti.

    Login om te reageren
  99. bonzoo zegt

    20 oktober 2017 om 22:55

    Ford!
    Zonder twijfel! Rijke historie en de beste hot hatches ooit!
    Wat een geniaal stukje scheurijzer een FIESTA ST180!

    Login om te reageren
  100. reactief zegt

    20 oktober 2017 om 23:20

    Lotus altijd al super gevonden.

    Login om te reageren
    • reactief zegt

      20 oktober 2017 om 23:20

      @reactief: Morgan natuurlijk! Hoe vet dat zo’n bedrijf nog kan bestaan!

      Login om te reageren
  101. gt1804 zegt

    20 oktober 2017 om 23:28

    Ik ga voor Land Rover. Ik hou van hoge auto’s want dan heb je veel overzicht over de weg. Ook is Land Rover een van de weinige merken die trouw blijft aan hun terreinwagens en niet sedans gaan beginnen maken omdat daar veel vraag naar is. Bijvoorbeeld ferrari is oorspronkelijk een sportwagenmerk maar komt nu met een SUV omdat daar veel vraag naar is (of FAV weet ik veel hoe da ding heet). Vandaar dus Land Rover omdat ze niet hun image verpesten

    Login om te reageren
    • gt1804 zegt

      20 oktober 2017 om 23:29

      @gt1804: ik bedoel natuurlijk imago

      Login om te reageren
    • gt1804 zegt

      20 oktober 2017 om 23:44

      @gt1804: ik struikelde even over mijn tong, ik bedoel toetsenbord

      Login om te reageren
  102. parttimeautospotter zegt

    20 oktober 2017 om 23:37

    Ga ik toch voor Peugeot. Vanaf de 508 is het weer helemaal goed gekomen met Peugeot. Zeker de nieuwe 3008 en 5008 zijn geweldige auto’s van binnen en van buiten. Ook klassiekers zoals een 205 GTi of een 309 GTi zijn hele leuke auto’s.

    Login om te reageren
  103. Sir_Vmax zegt

    20 oktober 2017 om 23:52

    Ben volgens mij wel een ALPINA fanboy. Alle modellen die ze hebben zijn naar mijn idee mooier dan de toch al goede BMWs waar de vanaf komen en ze pakken alleen de mooie modellen dus geen lelijke x6en enz. Een ALPINA is ook de enige auto die ik nieuw zou kopen, puur om ALPINA een wat grotere overlevingskans te bieden wat zou het zonde zijn als ALPINA over een x aantal jaar de deuren moet sluiten.. Dat zou mij in tegenstelling tot elk ander merk echt verdrietig maken…

    Login om te reageren
  104. bastiaano zegt

    20 oktober 2017 om 23:53

    Aston Martin

    Login om te reageren
  105. tjorque zegt

    21 oktober 2017 om 00:11

    Ik heb geen favoriet merk meer…
    Het citroen van weleer, maar vandaag doet het me niks meer. Het stronteigenwijze is weg geeconomiseerd.
    Koeningsegg om de geschifte engineering, maar het blijft een decadent elitair product, waar mijn kleine socialistisch kantje moeite mee heeft.
    BMW, het rijdt geweldig, het zou een goed product moeten zijn maar is het dikwijls ook niet, want winstbejag.
    Subaru, want Willeme vertelt het allemaal zo mooi, maar het verbruik…
    Tesla, tot de flauwe kul rond model 3 begon.
    Porsche tot ik weer naast zo’n gebruinde vijftiger met achterover gekamd wetlook haar en een roze poloshirt sta aan het stoplicht.
    Ik kan nog ff doorgaan hoor, ik ben vooral fan van maffe auto’s, steengoede snellr auto’s, betaalbare auto’s en mooie auto’s. Allemaal dingen die ik niet heb. :)

    Login om te reageren
  106. Rob zegt

    21 oktober 2017 om 00:48

    Ford, Jaguar, Skoda, Tesla; allemaal wel merken waar ik bewondering voor heb, voor wat ze doen en hoe ze dat doen. Maar eigenlijk is er slechts één merk(je) waar ik altijd een lans voor zou breken. De enige autofabrikant waar ik het oprecht zonde van zou vinden als ze ooit stoppen.

    En dat is Mitsuoka. Jazeker.

    Sympathieke vaklui, vrolijke creaties, humor, doen volledig hun eigen ding, geen valse pretenties en ze doen niet mee aan dat uiterst serieuze slappe gelul dat de standaard lijkt te zijn in de autoindustrie. Ik word altijd weer vrolijk als ik iets van Mitsuoka voorbij zie komen. Kan me ook niet voorstellen dat er chagrijnige Mitsuoka-bezitters bestaan. Kan niet! Moeten gewoon allemaal hartstikke leuke mensen zijn.

    Ik bedoel, wie dit op zijn kerfstok heeft, die verdient niks anders dan mijn eeuwige waardering:
    https://www.autoblog.nl/nieuws/holy-crap-psychedelische-mitsuoka-one-off-is-waanzinnig-71926

    Ja, ik vind dat oprecht geweldig. Ook zo’n super vrolijk schatje als de Mitsuoka Viewt, zou je mij helemaal happy mee maken! :-)

    Login om te reageren
  107. Rob zegt

    21 oktober 2017 om 01:05

    En als we het over vergane glorie hebben, dan absoluut Voisin. Zoiets was nooit eerder vertoond en daarna ook nooit meer vaker vertoond. Wat een stijl!
    Elegant, statig, chique, stoer; tis eigenlijk van alles door elkaar en valt precies op zijn plek. En dan zo’n heerlijk art-deco interieur, och och och….
    http://www.conceptcarz.com/images/Voisin/27-Avions-Voisin-C14_DV-15-RMA_i02.jpg

    Login om te reageren
  108. jpvdb zegt

    21 oktober 2017 om 01:19

    In deze volgorde:

    – Land Rover (RR en Disco)
    – Volvo (XC- en V90/70)
    – Saab

    Login om te reageren
  109. AMG zegt

    21 oktober 2017 om 01:45

    Mercedes-Benz en ook andere Duitse merken.
    Frans: Peugeot
    Italiaans: geen 1, behalve uit de jaren 60/70
    Zweeds: Volvo, uit de jaren 60/70
    Japans: Toyota niet de mooiste, wel de beste
    Amerikaans: GM
    Engels: Land Rovers Jaguar

    Login om te reageren
  110. citroenvisa zegt

    21 oktober 2017 om 01:53

    Citroën, zeker de oudjes. Innovatief en eigenwijs en met comfort voorop.

    Login om te reageren
  111. alliepallie zegt

    21 oktober 2017 om 07:48

    Droom met mijn Alfa Romeo hart van Ferrari maar rijdt BMW.

    Login om te reageren
  112. Pordon zegt

    21 oktober 2017 om 08:00

    Als je wordt geboren in een familie met een Mercedes dealer waardoor je als baby al kruipend tussen de S-klasses en SL-klasses doorgaat dan begint de liefde al vroeg. Daarnaast heeft subaru voor mij ook iets speciaals. Toen ik 19 was en een tijdje in Oostenrijk ging wonen heb ik een Impreza 2.0 gekocht uit ’99. Ze lelijk als de pest maar wat een magische auto. Niet kapot te krijgen en het maakte niet uit hoeveel sneeuw er lag, boven op de berg kwam ik altijd.

    Login om te reageren
  113. tkoote zegt

    21 oktober 2017 om 08:13

    Ik heb er twee, sinds ik F1 ben gaan volgen ben ik steeds meer een fan van McLaren. Hoe zij naar hun producten kijken en hoe Bruce McLaren en Ron Dennis een bedrijf opbouwden en beheerdem; dat vind ik echt heel indrukwekkend. Daarnaast hou ik van de gekheid van Renault. De sportiviteit van hun Alpine-modellen en de mafheid van bijvoorbeeld een Avantime of Vel Satis vind ik echt geweldig (rij zelf ook Renault). Ben dan ook heel benieuwd naar de samenwerking tussen die twee bedrijven in de F1 volgend jaar…

    Login om te reageren
  114. tenaci zegt

    21 oktober 2017 om 08:30

    Toyota. Vroeger haatte ik dat saaie blik van m’n vader maar nu heb ik zelf ook al enkele gehad.

    Ik waardeer het nu als merk enorm. Het is toch onvoorstelbaar dat je zoveel verschillende soorten en segmenten auto’s op elke plek op de wereld foolproof kan laten rijden.

    Speciaal plekje: Prius II. Deze auto is in feite geniaal. Zeer complexe techniek die het zeer lang uithoudt. In onderhoud zeer lage kosten. Motorblok: niet stuk te krijgen, slijt nauwelijks doordat hij bij acceleratie wordt ondersteund. Versnellingsbak? Meesterlijke doorontwikkeling van de cvt met slechts enkele onderdelen en niet veel groter dan een pak melk. Remmen? Slijten nauwelijks omdat hij vooral regeneratief remt. De 12v accu? Doet alleen de elektronica aan boord, start nooit de motor en gaat dus ook al een eeuwigheid mee. Elk jaar beurtjes van minder dan 200 piek met heel soms een uitschieter als de banden moeten.

    Ja hij is stront saai, maar de techniek en de duurzaamheid daarvan maakt hem zeer indrukwekkend. Echte pioniers die Japanners die het meteen foolproof uitvoeren. Wellicht een special van @willeme waard? Na de Multipla kan dat best.

    Login om te reageren
  115. hbk62 zegt

    21 oktober 2017 om 08:38

    Als jochie nam ik me voor ooit Porsche te rijden. Bij mijn eerste zakelijke succes kocht ik een Indisch rode SC uit ‘82. Had ik na tien jaar nooit moeten verkopen, maar dat zegt iedereen die zo’n auto in bezit had. Na Cayman S (heerlijke auto), 997 mk1, 997 Targa, nu in de file met een 997 GTS. Beste 911 die ik heb gereden en een blijvertje in mijn dagelijkse filetraject. En in de mooie weekends een brute 930 in het zwart uit ‘85. Prachtig autoleven!

    Login om te reageren
  116. Alfarobert zegt

    21 oktober 2017 om 08:43

    Alfa Romeo.Eerste was een Giulietta 1.8 uit 1983,daarna 75 met caborateurs volgende injectie.Laatste 156,2.0TS. Van achteren boven de schokdempers verrot.Gaat over de 1000 euro kosten alleen aan laswerk.Aangezien alles in m’n leven altijd wordt afgepakt dus ook werk en inkomen was dit m’n laatste auto.Iemand nog cadamuro siddeskirts of RVS einddemper (links,rechtes) nodig?

    Login om te reageren
  117. fordnut zegt

    21 oktober 2017 om 08:54

    De naam zegt het al, Ford dus. Voornamelijk vanwege de historie. Ford begon al snelle blokken in normale alledaagse auto te leggen toen VW het nog 20 jaar met de kever moest doen. Ook zeer veel race historie. En de huidige modellen zijn zonder uitzondering de best sturende in hun klasse. Er zijn mensen die een auto kopen omdat het dashboard aan elke kant hetzelfde spleetje hebben maar met een slechtere wegligging. Die mensen moeten geen Ford kopen.

    Login om te reageren
    • fordnut zegt

      21 oktober 2017 om 08:56

      @fordnut: auto’s en heeft natuurlijk, eerst nalezen en dan pas plaatsen.

      Login om te reageren
  118. draadloos zegt

    21 oktober 2017 om 09:06

    Audi. Heb alle merken gereden. Nu 140k met de S8 (v10), en ik zou niets anders willen. Ook de laagste onderhoudskosten tot nu toe.

    Login om te reageren
    • autoriteit zegt

      21 oktober 2017 om 09:23

      @draadloos: ook Audi, ik rij zelf een A8 V8 3.7 uit 2003. Prachtige auto die alles heeft wat ik zoek, behalve dan een laag brandstofverbruik haha.

      Login om te reageren
  119. pagani86 zegt

    21 oktober 2017 om 09:29

    Ik zal wel flink in de minderheid zijn maar ik merk dat mijn merk Mazda is. Ik heb een zwak voor de RX7/8 .

    Login om te reageren
  120. realracing3 zegt

    21 oktober 2017 om 09:39

    Voor mij Datsun, ik ben nog jong, heb de tijd van Datsun niet meegemaakt maar sinds ik ge Bluebird 510 zag op Speedhunters was ik verkocht, hetzelfde geld voor de 620 (pickup) en de hele Z reeks.

    Login om te reageren
  121. sportevo zegt

    21 oktober 2017 om 09:44

    BMW is mijn lievelingsmerk. In 1998 heb ik mijn racelicentie gehaald in een e30 M3 en sindsdien ben ik verknocht aan dit merk. Ik voel mij altijd ‘thuis’ in een BMW. Het rijdt altijd goed, knopjes en schakelaars op de plekken waar ik ze verwacht, ergonomisch goed en ook nog eens kwalitatief goed.

    Maar daarnaast vind ik Porsche ook een mooie auto alhoewel ik de Panamera, Cayenne en Macan nog niet helemaal als Porsche zie.

    Login om te reageren
  122. utregcity zegt

    21 oktober 2017 om 10:07

    Vroeger was dat Renault. Totdat ik een keer, met tegenzin, in een Honda ging proefrijden. Wil nooit meer iets anders, wat een geweldige auto’s bouwt Honda. Geen rammeltjes, kraakjes en piepjes meer. En, echt waar, er gaat nooit iets stuk. Bij onderhoudsbeurt alleen olie en filters afrekenen. Honda, the power of me!

    Login om te reageren
  123. roblom zegt

    21 oktober 2017 om 10:25

    Honda, en dan de Type-R’s of Infiniti’s met meer dan 250pk.

    Login om te reageren
  124. allesmetturbo zegt

    21 oktober 2017 om 10:37

    Audi, want quattro + 5 cilinder turbo.
    Verder veel symphatie voor Alfa romeo.
    Rimac vind ik ook erg gaaf, vooral omdat je zelf kan bepalen hoe de aandrijfkrachten worden verdeeld over alle 4 de wielen.

    Login om te reageren
  125. alfafan zegt

    21 oktober 2017 om 10:47

    geboren in een bertone 1750 gtv en als kind Alfa Guillia super in alle kleuren langs zien komen. Op mijn 18de een 33 gekocht gevolgd door een 145 qv, een 156, een spider uit 1981 (heb ik al 16 jaar) een 159 sport en een mito 1.4 turbo 155. Dus doe mij maar een Alfa !

    Login om te reageren
  126. denniss00 zegt

    21 oktober 2017 om 11:38

    Volvo, wat een tijdloze modellen! Kijk naar een V70 uit 2001, en het lijkt alsof je kijkt naar een auto uit 2009. Maar niet alleen de V70, (bijna) alle modellen hebben een geweldig mooi ontwerp!

    Login om te reageren
  127. smex zegt

    21 oktober 2017 om 12:17

    Ik kies dan toch voor Audi. Net altijd fan van Audi geweest, maar wel altijd fan van Duitse auto’s! En toen ik goed ben gaan kijken naar de Duitse 3 is mijn voorkeur toch gegaan voor de 4 ringen. Zodoende ook een aangeschaft en geen moment spijt. Het exterieur en interieur design, de techniek, daarnaast hou ik van auto’s aanpassen (velgen, airride, wraps, etc). Hierbij is ook de auto(tuning)scène een hele leuke!

    Login om te reageren
  128. Dutchdriftking zegt

    21 oktober 2017 om 13:02

    Persoonlijk heb ik geen echt voorkeursmerk. Ik ben vooral Duits georiënteerd. Een Amerikaan vind ik leuk als het een Viper of Corvette is, en van Japanners van ik sommige modellen waarderen. Dat is denk ik sowieso mijn punt. Ik ben meer fan van sportieve labels en hot hatches. M modellen van BMW vind ik niet perse gaver dan RS modellen van Audi. Het is meer het model waar ik gek op ben. E36 M3, B5 RS4, E39 M5 (of een B10 Alpina nog liever eigenlijk) en weer een C6 RS6. Maar een C63 kombi kan ik ook zeer waarderen terwijl ik de reguliere C klasse helemaal niks vind. Maar ook een Civic Type R vind ik geweldig. Een Clio Williams of een T5R ik vind het allemaal wijs. Een golf 2 GTI vind ik geweldig, maar een nieuwe Passat vind ik dodelijk saai. Kortom, hot hatches en gave labels.

    Login om te reageren
  129. Tuono zegt

    21 oktober 2017 om 13:10

    Een lezersvraag waar ik even over na moest denken.
    Laten we het even opdelen: Qua continent ga ik voor europa, zowel voor automerken als motoren. Hoe goed Japanse producten ook zijn, ze kunnen me niet echt bekoren. Amerikaanse merken missen mijns inziens een stukje verfijning.
    Volgende splitsing: Landen.. Motoren sowieso italianen, maar daar gaat het niet over. Auto’s. Ik ben fan van strak ingetogen design, doordachte interieurs en luxe. Duits zou je snel zeggen maar toch ga ik voor Zweeds.

    Mijn merk is Volvo. Heerlijk ingetogen strak design, doordachte techniek en het doe maar normaal imago (terwijl die krengen niet onderdoen voor de priemiejum Duitse brigade) spreken me erg aan. De actieve community van Volvo rijders vind ik ook erg leuk.

    Maar ook BMW heeft een warm plekje. Nog nooit een in bezit gehad maar het stukje nostalgie dat uit m’n vaders verhalen voort komt, hij reedt in z’n jongere jaren altijd BMW, hebben bij mij een sympathie voor het merk doen groeien.

    Login om te reageren
  130. destiny zegt

    21 oktober 2017 om 13:39

    “Dankzij Alfa Romeo’s is het tenminste prettig om naar de vluchtstrook te kijken.”

    Haha. Heerlijk.

    Als ik een merk moet kiezen zou dat toch Alfa Romeo zijn. En ook dat wegens de paplepel: in de garage werd een prachtige GTV gerestaureerd door mn pa toen ik klein was, terwijl er een Giulietta voor de deur stond.

    Login om te reageren
  131. pickleweasel zegt

    21 oktober 2017 om 13:44

    BMW. Vooral de E39 5 serie.

    Login om te reageren
  132. piebepost zegt

    21 oktober 2017 om 14:00

    Als ik in een Volvo stap vanaf ongeveer de 2004 S40 (toen ze begonnen met de zwevende middenconsole), voel ik mij thuis. Het hele interieur ademt een zekere rust, in de zin van dat alle knopjes niet alleen zitten waar je het wil, maar ook nog eens waar ze mooi zijn. In de Duitse auto heb ik altijd het idee dat er eerst een stuk techniek bedacht wordt en daarna bedacht wordt dat er ook nog een behuizing moet komen. En dan wordt er in alle haast net een doosje om de knopjes heen gevouwen. Mercedes vind ik momenteel misschien wel het ergste, met die gekke tablet die zo gek boven het dashboard geschroefd is.

    Login om te reageren
  133. karaya zegt

    21 oktober 2017 om 15:50

    Alfa.

    Mee opgegroeid thuis, eerst een Giulietta 1.8 en later een 75 1.8. Vervolgens het echte werk. Een 75 America en daarna een 164 QV. Vervolgens een 145 QV.

    Een 164 TS Super was m’n eerste auto, vervolgens een 166 3.0 Sportronic en nu rijd ik een 166 Super 3.0. Tijdloze schoonheid met een epische V6.

    Login om te reageren
  134. ibssr zegt

    21 oktober 2017 om 15:59

    And the winner is ALFA ROMEO

    Login om te reageren
  135. lekkaah zegt

    21 oktober 2017 om 18:59

    genoeg leuk spul van genoeg fabrikanten.. waaronder alfa.. alleen jammer van die ‘alfisti’

    Login om te reageren
  136. npdw zegt

    21 oktober 2017 om 19:48

    Bmw, degelijk en sportief

    Login om te reageren
  137. e38ossie zegt

    21 oktober 2017 om 20:39

    Ik ben opgegroeid met BMW. Altijd BMW gereden (auto en motor). Ik werk met BMW’s. En zal altijd met BMW verbonden zijn. BMW is voor mij een passie in de breedste zin van het woord. Van een simpele 315 tot een legendarische 507. Van een Isetta tot de huidige M550d xDrive. Van R26 tot S1000 RR. MINI tot Rolls Royce. Morgan Earo 8 en Wiesmann. Zelfs de historische vliegtuigen met BMW motor spreken mij aan (Junkers JU52 e.d.). Ik bezit een uitgebreide collectie BMW modellen en een archief van origineel materiaal van 1928 tot nu. Kortom… BMW

    Login om te reageren
  138. dijan zegt

    22 oktober 2017 om 09:53

    Opvallend veel die voor Alfa kiezen en er zelf geen hebben? Ik zie bijna nooit op de weg een Alfa. Ook de verkoop aantallen laten het afweten . Waarom kopen niet meer liefhebbers dit merk?

    Login om te reageren
  139. leaper035t zegt

    22 oktober 2017 om 20:03

    Alpina. All the way. Ik blijf trpuwens verbaasd dat zo weinig Autobloggers dit merk vermelden.

    Login om te reageren
  140. bmwe46m3balling zegt

    23 oktober 2017 om 22:08

    BMW E46 M3
    Achterwielaandrijving, gasrepsons, stuur vasthouden, stuurgedrag directheid, handschakelen, hoge snelheid bochten ingaan uitgaan, 6cilinders 343pk, geen turbo, geluid, accelereren, hoge toeren, lijnenspel, details, tijdloos uiterlijk, icoon, BMW EIGEN MERK, OBSTAKELS KEER OP KEER OVERWONNEN, 5x moter van jaar award, cardanas tunnel, geen bullshit elektronica, kippenvel, open mond, sexy.

    In de handleiding van de M3 E46 staat dat je altijd een zonnebril moet dragen en niet mag lachen als een clown maar serieus moet kijken ten alle tijde, wat? Woooww! <3

    Login om te reageren
  141. maxvf zegt

    26 oktober 2017 om 09:36

    De jaguar van een tijdje terug. Heb veel boven de 200kmh gezeten toen mijn vader’s oude jaguar XJR nog helemaal in top vorm was. Met inmiddels 600.000km op de teller zie je toch dat hij nu toch aan zijn einde komt. Ik ben er nu al zeker 10 jaar verliefd op en dat zal ook nog lang zo blijven.

    Login om te reageren
  142. saxoke zegt

    30 oktober 2017 om 07:51

    PSA en VAG, 2 grote concurrenten kunnen bij mij met hun auto’s de handjes wel op elkaar krijgen. Sinds ik in 99 mn rijbewijs gehaald heb altijd Citroën gereden, tot er vorig jaar een 206 als 2e auto de Saxo kwam vervangen. Bij VAG spreken vooral de sportieve modellen me aan. Golf GTI/R, Scirocco, Passat CC, Arteon. Bij PSA is het de laatste C5 die me kon boeien en de DS3. Ook voor de 2CV heb ik een grote voorliefde. Ik ben er niet voor nix 1 aan het opknappen. Maar……. moest ik morgen een hoop geld te veel hebben, dan kwam er voor mij een Arteon en voor mn vrouw (en mijn plezier) een Hyundai i30N.

    Login om te reageren
    • saxoke zegt

      30 oktober 2017 om 07:52

      @saxoke: favorite merk als geld echt geen rol speelt: Porsche!

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North