Lezersvraag: wat is jouw favoriete automerk?

Auteur: , 216 Reacties

Een supersimpele vraag, maar is het antwoord ook eenvoudig?

Car Brands

Aangezien je op Autoblog aan het rondstruinen bent en uitkomt bij dit artikel, betekent het dat je in elk geval iets met auto’s hebt. Ondanks dat het gewoon rubber, blik, plastic, ijzer en wat elektronica bij elkaar is, wil het nog wel eens een emotioneel onderwerp zijn.

Op een of andere manier zijn er fabrikanten die tussen die koppies weten te komen en mensen enthousiast te laten worden over hun producten. Dat is eigenlijk heel erg knap. We zien het hier op Autoblog ook. De trouwste reageerders hebben namen afgeleid van auto’s of op hun avatar prijkt een model van het merk waar ze gek van zijn. Soms is het niet moeilijk om het te raden. Dat hoeft niet altijd het geval te zijn. Daarom hebben we voor dit weekend weer een lezersvraag voor je: Wat is jouw favoriete automerk?

Ik zal even aftrappen. Eigenlijk heb ik niet direct een één merk waar ik alleen maar mee bezig ben. Althans, dat dacht ik. Misschien dat merkliefde zich laat uiten door de mate waarin je de tekortkomingen vergeeft. Als dat het geval is, dan is Subaru mijn favoriete merk. Ja, ze zijn nogal lelijk. Ja, het interieur is niet zo chique als een moderne Mercedes-Benz. Ja, ze zijn in Nederland stervensduur.

Subaru logo

Het is met name het technische aspect dat ik kan waarderen. Kijk, een Audi A3 Limousine 1.6 TDI S-Line (of dergelijke premium-mobiel) is een dikke auto en ziet er geweldig uit. Maar onderhuids is het (technisch gezien) een trage Set Leon. Doe mij dan maar een reguliere Subaru Impreza. Subaru is al jarenlang stronteigenwijs. Denk aan het vasthouden aan de boxermotoren, vierwielaandrijving, CVT-automaten en de (voorheen) stijlloze deuren. Het feit dat het bedrijf overduidelijk wordt gerund door ingenieurs. De marketingbobo’s mogen er pas later mee aan de haal, terwijl het bij een Europese auto soms andersom lijkt te zijn.

Subaru WRX STI - BRZ STI

Het zijn noeste arbeiders. Vandaar dat je ze vooral ziet in omgevingen waar mensen veel afhankelijker zijn van hun auto (Zwitserland, Oostenrijk, Australië en Verenigde Staten). Zet een Subaru op de brug en je ziet waarom ze zo kostbaar zijn. Het gaat om het boek, niet de kaft. Althans, dat kan ik erg waarderen in dit geval. Ik weet dat 99% er anders over denkt en dat is helemaal OK. Sterker nog: dat is maar goed okk! Zo zijn er vast veel meer Alfisti. En hen moeten we dankbaar zijn. Dankzij Alfa Romeo’s is het tenminste prettig om naar de vluchtstrook te kijken.

Subaru XV, Outback, Liberty

Bij deze de vraag: wat is jouw favoriete automerk? En misschien nog wel leuker: waarom is dat jouw favoriete automerk?



216 reacties

Bij m’n geboorte al besmet met het Alfa-virus…
@posthumus: ook de alfa virus. Maar kickte later pas in. Toen ik mn eerste auto ging halen.
@kimhung: idem, Alfa Romeo, de eigenaar reed er 180 mee 35 jaar geleden en ik zat achterin, meteen verkocht op mijn elfde. Tegenwoordig is er ook BMW bijgekomen sinds een jaar of tien. Trok de deur dicht van een 2002 530i en dacht mijn god wat zit deze auto goed in elkaar.
@snel70: enige mooie bmw die mij kan bekoren is de e46 3serie
@kimhung: ja…en??
@kimhung: ik sta ook liever op de vluchtstrook in mijn alfa dan in de file in een suf VAG-product 😀
@posthumus: Nooit last van gehad, en heb het ook nooit echt goed begrepen. Tot ik er vorige week toch zelf heb gekocht.. Ik ben verliefd.
@kapitein: Gaaf! Welkom bij “de club”. Welke Alfa is het geworden?
@posthumus: Dank! Een 156 2.5 v6. Ik voel me weer alsof ik net m’n rijbewijs heb, elk excuus die ik vind om de auto te pakken daar maak ik gebruik van.
@kapitein:

Ik heb vorige week proefgereden met een 156 1,8ts , was verrast door het enorme lekkere stuurgedrag. Vond de 3e versnelling wel een tikkie te lang.
Ik zit nu ook met een schuin oog te koekeloeren naar 156 2,5 , mede door de 6 bak en 192pk.
@posthumus: Begon met brakke autotjes die vooral goedkoop waren, maar heb uiteindelijk jaren in allerlei Peugeots zoals de 405 gereden.
Toen na het leasen van een dynamische GT coupe JTDm definitief overgestapt op Alfa Romeo.
Gek genoeg wat het favoriete merk van mijn vader ook Alfa Romeo na jaren Peugeot 404.
Trouw aan het merk was hij niet want later toch VW en Volvo. Dat waren meer rationele stations vanwege een groot gezin. Zelf kan ik me nu niet voorstellen in een ander merk te rijden, hoogsten een Lancia of Maserati.
@posthumus: Leuk om te zien hoeveel mede-alfisten er hier zijn. Eenmaal besmet kom je er denk ik niet meer vanaf.
@posthumus: precies hetzelfde hier, inmiddels zelf al 12 Alfa’s verder en thuis staat de schuur er ook nog steeds mee vol. De historie, het design, de rij-eigenschappen, de vroeger vooruitstrevende techniek en het karakter(ook vaak negatief) maken het tot een mooi merk.
@posthumus: Er is geen enkele alfa die het redt tegen een willekeurige Dacia Duster. Lijnenspel, motorisering, rijcomfort, dynamiek. De duster is gewoon een geile back. Playboy mansion op wielen
@jaymz: Ja, jij bent af en doet niet meer mee ;)
Porsche, alles modellen zijn zeer goed te pruimen. Kun je helaas niet over alle merken zeggen tegenwoordig…
@mzonneveld:
Tot je een 2010 997 naast een 1984 911 ziet staan.
Ik schrok me rot hoe groot die dingen zijn geworden.
@desjonnies: dat klopt, ze zijn gigantisch geworden. Maar als je de hedendaagse Rolls Royces of Bentleys naast de ouder zet dan schrik je ook.
@desjonnies: zet een polo uit 1984 eens naast een exemplaar uit 2010, zet een Civic uit 1984 eens naast een exemplaar uit 2010…niet schrikken hoor!!😉
@mzonneveld: Inderdaad, Porsche weet altijd weer de benchmark in zijn klasse neer te zetten, in welke klasse dan ook.
@mzonneveld:
Noem mij een purist maar ik blijf de Macan, Cayenne en Paneermeel geen echte Porsche’s vinden.
@mzonneveld: Porsches zijn de beste auto’s als je van rijden houdt, zelfs tov duurdere merken. Daarom is het mijn favoriete merk.
@mzonneveld:
Amen brother! Geweldig rijplezier met voor sportwagens, en zelfs voor het gros van gewone auto’s, ongekende betrouwbaarheid. Samen met Land Rover het merk waarvan het hoogste percentage geproduceerde auto’s nog rijdt.
@mzonneveld: Porsche.. nooit wat mee gehad. ;)
Iki ben tureks daarum BMW E36 abe
@mazot: Geen Turk maar voor mij ook BMW en dan de E36 Cabrio, E46 coupe en E39. Daarom BMW liefhebber.
Pagani. Op het randje kitsch maar een auto ontstaan uit passie pur sang met ongelooflijk veel oog voor detail.
Volvo. Want 240.
@pomoek: idem 😊
Jaguar natuurlijk!
@joba95: jaguar ook! Want prachtige auto’s. Toen en nu.
Ik ben gek op auto’s, maar kan niet zeggen dat ik één favoriet merk heb. Kan veel merken waarderen, maar ben geen fan.
Deze vraag zorgt voor overbelasting van mijn autoliefhebbende verstand…

Ik ben een BMW rijder en heb het merk altijd kunnen waarderen, net als Mercedes waarvan we een paar in de familie hebben gehad. Ik zeg BMW voor mij. Het sportieve en vrij ‘agressieve’ imago past wel bij me… Al ben ik luier dan een feautuill op morfine en zo agressief als een uitgestorven dinosaurus.
@GTR: je profiel naam zegt GTR en ik dacht dat je het daar zou houden.
@acizane80: De GTR vind ik een machtige machine. Maar dat is het dan ook: machine. De R34 vond ik meer charme hebben, en hoe verder je terug de tijd in gaat hoe meer charme! Hoe dan ook is GTR natuurlijk ook geen merk.
Samsung
Wat een @faalhaas ben je toch


“grapje natuurlijk”
@kimhung: Samsung heeft wel degelijk auto’s. ( Zijn eigenlijk Renaults )
Toyota. Als er 1 merk is, welke snapt wat t volk nodig heeft
@toyotafortuner: dan is het gemeente Veenendaal wel..
Hmm, dat kan je in mijn geval in 2 categorieën verdelen.

1. Supercars.
Pagani, het design vanbuiten en vanbinnen zijn echt geweldig en dat samen met de monsterlijke V12. Geweldig. Daarnaast vind ik Mr. Pagani echt een briljant persoon die er geheel zijn visie op los laat en dat werkt gewoon goed.

2. Normale auto’s.
Wat dit betreft heb ik altijd al een zwak voor opel, ja echt opel! En metname sinds de Astra H GTC (en OPC).
@arnoldh: was al bang dat mijn geliefde opel niet genoemd zou worden. Maar nu ik jou reactie lees durf ik ook in de openbaring te treden :)
@arnoldh: Valt mij nog mee hoe ver ik moest scrollen. Ben blij hier meer Opel fans te zien.
Ik ben toch wel erg weg van Pagani. Er zijn veel auto’s die zoveel meer zijn dan alleen een auto. Maar Pagani heeft bijna iets magisch voor mij, pure kunst.
Eigenlijk de meeste deaude merken.
Ik droom van een Panhard BT24 met een Subaru motor, een MGB GT met een sappige BMW 6 in lijn, een Facel Vega HK500 met een hedendaagse Chrysler Hemi V8, een NSU R080 met een Mazda wankelmotor een Princess 2200 HLS met de 2 liter ‘O’ series motor.
Eigenlijk is merkbeleving een fabel geworden ingegeven door marketeers, er is nauwelijks verschil meer tussen Mercedes en BMW, de 3 Fransen lijken sprekend op elkaar, FIAT en Alfa , we doen allemaal net alsof.
Japanners, Koreanen, iedereen cross-overt zich het geen en weer, Ford en Opel worden weggedrukt door de grote Duitse drie, wegens onze exhorbitante rijkdom, het statement ‘Maar hij heeft een Mercedes’ is niet meer sinds het modellengamma vertachtigvoudigd is, kan bijkans iedere boerenlul er zich eentje veroorloven, zelfs deze.
@desjonnies:
Heer Sjonnies, u spreekt weer ware woorden.
En u bent de enige mede-reageerder met een zwak voor de legendarische Princess 2200 HLS. Die ik overigens zou savoureren met de standaard E-series 6 cilinder.

Mijn motto: meuk is leuk.
@sabrerator:
Ik zou ook geen nee zeggen tegen een Princess, sinds mijn opa vertelde over zijn Princess 2200 op LPG die van dealerbezoek naar dealerbezoek ging, om na 2 jaar en pas zo’n 100.000km het advies te krijgen dat de koprevisie de moeite niet waard was vanwege de roest ben ik erg gefascineerd. Om Jaguar te citeren: it’s good to be bad.
@desjonnies:
Of we het nu leuk vinden of niet (ik wel hoor!), eigenlijk weet alleen Tesla zich (nog wel!) echt te onderscheiden kwa rijervaring.
Volkswagen & Honda
Bmw VW Audi Porsche en Mercedes want ik vind ook niet 1 type vrouw mooi.
@thomasthomas: blijkbaar wel alleen Duitse vrouwen…
Bmw.. E30
Mercedes, neem de taxi opmerkingen van mijn familie op de koop toe.
Moet eerlijk zeggen dat elk merk wel een model heeft die mij aanspreekt. Maar vooral auto’s tot de eeuwwisseling interesseren mij het meest. Ben niet zo gecharmeerd van de hedendaagse auto’s. Uitzondering daargelaten natuurlijk! Ben dus niet echt van 1 merk…
Chevrolet, vooral de 1969 Camaro Z28.
Saab, duidelijk. De eerste auto waar ik zelf in heb gereden omdat we er thuis een hadden, maar het is gewoon een eigenaardig merk en dat vind ik leuk. Goede auto’s, maar geen dertien in een dozijn zoals de audi A4 bv. Ook de historie spreekt aan – ontstaan als een grappig projectje door wat vliegtuig ingenieurs. Eigenaardige ontwerpen en frutsels, en natuurlijk de heerlijke turbo motoren!
Spyker, een merk voor slimme mensen met smaak en doorzettingsvermogen…
BMW vanaf m’n geboorte. Kan er mee te maken hebben dat m’n vader altijd BMW gereden heeft en dat het mijn voorletters zijn ;-)
Ik geloof niet dat er iemand is die na afgelopen week zich nog afvraagt wat mijn favoriet merk is @willeme ;-)
Ik word blij van Citroën
@jochen: Daar kun je ook niks aan doen…
@jochen: ik wErd blij van Citroën… nu niet meer zo… jammer genoeg.
@tjorque: met die modellen die ze tegenwoordig op ons loslaten, loopt mijn blijdschap ook weg.
Maserati! Eerste ‘supercar’ waar ik kon rijden toen ik mijn rijbewijs kreeg daardoor een enorm zwak voor het merk. Goede nummer 2 is Tesla. Van de 200+ verschillende auto modellen die ik heb gereden veruit het meest vooruitstrevend en op veel innovatieve gebieden het best. Ik vind het bijvoorbeeld belachelijk dat ik niet in elke auto direct toegang heb tot spotify in het infotainment systeem (geen gekut met smartphone) Nummer 3 is Land Rover omdat de Range Rover de ultieme daily driver is!
@blacksquad: het is maar net wat je belachelijk vind aan een auto (geen spotify)
Ik zou het gebrek aan een uitlaat al belachelijk vinden.
@bartteeuwen: Binnen een paar jaar heeft geen een nieuwe auto meer een uitlaat. Accepteer het nieuwe normaal, oude man 😉
Favoriet is toch de Toyota. Ze zijn van alle markten thuis. Van racer tot mpv en van klein stadsautotje tot giga terreinwagen.
Alleen ik rijd bmw dus klopt het niet helemaal.
En de volgende auto word misschien een Audi, dus ja.
Mercedes, maar minder dan vroeger omdat ze teveel niche modellen hebben. Maar toch nog steeds, omdat ze nog durven knotsgekke dingen te doen ( Project 1, G63 6×6, SLR Stirling Moss, verscheidene overpowerde hokken, enz… )
Mazda is serieus mijn sympathie aan het wekken de laatste jaren door tegendraads te doen, en daarbij de betrouwbaarheid niet uit het oog te verliezen, of lelijke auto’s uit te brengen.
@SimonMc: Vandaag een aantal uur rond gereden in een Mercedes 500e.. Machtige machine uit oude tijden maar ik kijk erg uit naar de electrische modellen van mercedes, daar kunnen zij ook de nieuwe standaard zetten!
@simonmc: uiteraard zit er veel Mercedes dna in, maar alle modellen die je nu noemt, zijn nét geen Mercedes… AMG en McLaren zorgen er toch voor dat ze dat stukje specialer worden.
@futse: Ook waar, maar zonder Mercedes, ook geen AMG. En waar trek je de grens? Zijn alle M modellen van BMW en alle quattro modellen van Audi niet merk-eigen? Brabus is iets anders, maar de AMG’s staan gewoon in dezelfde showroom als de andere Mercedessen.
Land Rover zonder twijfel.
Het maakt niet uit hoe mooi (Range Rover), gek (Disco 3) of zielig (* kuch* Freelander *kuch*) ze een auto maken, het blijven terreinwagens. Een nieuwe Range Rover is nog steeds een echte 4×4 en geen verwijfde crossover. En daar houd ik van.
Hoewel ik wel eerlijk moet zeggen dat het Land Rover waar ik destijds echt enthusiast van werd (de tijd van de Defender en de Disco’s met ladderchassis) toch een beetje lijkt te verdwijnen.
Koenigsegg. Vnl. omdat Christian von Koenigsegg zo’n ongelofelijke eindbaas is. Maar de auto’s zijn ook zeer goed te pruimen ;)
De meeste van mijn favoriete wagens heeft Ford gebouwd tussen 1947 en 1972. Ook de dag van vandaag vind ik Ford wel een goede keuze, mooie race en rally geschiedenis, als eerste van de amerikaanse 3 afgestapt van de V8 op elk model buiten de F150 en de Mustang. Vooral met die laatste scoort Ford hoog in mijn aanzien. Als blue collar merk een ras echte sportwagen bouwen die de PKs van een M4 tegen de prijs van een 420d bouwen en hem in grote aantallen verkopen, Ford was zelf op dat gebied de eerste die een sportieve 2+2 GT betaalbaar voor de gewone man op de markt bracht. Bestond er wel een 4 serie als Ford de Mustang nooit bedacht had in 1964? Maar daarom zou ik een Chrysler, of een auto van GM niet afwijzen. Voor Volkswagens waar de motor achteraan zit heb ik ook altijd een zwak gehad.
@shiva:
Als blue collar merk een ras echte sportwagen bouwen die de PKs van een M4 levert tegen de prijs van een 420d en hem in grote aantallen verkopen.
Chevrolet, vooral Corvette en Camaro
Ik heb niet 1 merk specifiek wat mijn favoriete merk is. Er zijn meerdere merken die één of meerdere model(len) hebben wat mij aanspreekt. Ik heb meer met compacte auto’s dan met grotere auto’s. Groot is dan alles vanaf een c-segment zeg maar. Maar ook daar zijn uitzonderingen.
Ik rij zelf als dagelijkse auto in een Mazda. Maar voor de hobby is het Fiat. Gewoon omdat het leuke modellen zijn. De Jap is er voor het makkelijke. Doet het altijd en betrouwbaar wordt gezegd en meestal klopt dat ook wel. Echter aan elke auto kan iets stuk ongeacht de fabrikant.
Zoals gezegd hebben meerdere fabrikanten wel een of meerdere modellen die je aan kunnen spreken. Of modellen gehad die dit deden. Er is echter wel een merk waar ik absoluut niets mee heb, integendeel. Maar daar gaat het hier nu niet om.
Mitsubishi. In ’87 onze eerste Lancer en daarna altijd Galants (stuk of 6). Over die 30 jaar eerlijk 1 probleem gehad. Een zuiger die niet meer meewerkte. Super auto’s. Zo jammer dat de Galants hier niet meer worden geleverd.
Ik weet ook dat het niet het meest sexy merk is, maar ik hou wel van een underdog.
Nou @willeme ik heb je schrijf wijze vrij hoog zitten maar dit valt me van je tegen

”Dankzij Alfa Romeo’s is het tenminste prettig om naar de vluchtstrook te kijken.”

ik eis excuses
@kimhung: Hahaha, neem het met een paar korreltjes zout. Na een paar positieve zinnen over Alfa Romeo kreeg ik al de naam een Alfa fanboy te zijn ;-). Nu is het weer andersom. Hoe het tij kan verkeren!
@willeme: hahaha ik las het ook met ironie
er staat me ook iets bij dat je een Subaru in bezit had?
Voor mij is er maar 1 merk en dat is Mercedes-Benz. De enige originele autobouwer en een pionier vanaf dag 1. Helaas zijn ze de laatste jaren uitgegroeid tot een marketingmachine, maar de techniek en de uitspattingen (van de G63 6×6 tot het ondersteunen van Pagani) blijven geweldig.
@breinstein: and Astons
Ik ben een echte Porsche fanboy, maar ja financiën.
Ik sluit me bij willem aan Subaru, is de baas! Zelf die slogan is ze vergeven.
Koenigsegg, m’n werktuigbouwkundige achtergrond en de passie en duidelijke taal waarmee Christian zo’n beetje elk onderdeel uitlegt en waarom het zo gemaakt is maakt het voor mij m’n favoriete merk. Maakt het de mooiste auto’s? Wel mooi, maar niet de mooiste.
1. Subaru. Voor dezelfde reden als Willem. Heb er ook jaren mee gereden…
2. Jaguar. Vooral alle ontwerpen van de laatste 20 jaar. Prachtig gewoon.
3. Opel. Degelijke en af en toe ook zeer mooie auto’s voor een faire prijs.
4. Superformance. Niet echt een merk, maar wat een dromen op wielen!!! (GT40, Cobra, …)
Eigenlijk alle Japanse merken. Vanaf de oude modellen tot modern. Niet perse mooi maar technisch dik in orde. Oké Toyota zal wel de favoriet zijn nadat mijn eerste een Starlet was.

Saai en degelijk. Ik strijd er vaak tegen maar tevergeefs ben ik bang ;)
BMW want achterwielaandrijving…
@duderuud: Voor hoelang nog.
@SimonMc: Waar. Steeds meer vierpitters en voorwielaandrijvers…het is een slechte tijd voor petrolheads..
BMW, begon allemaal met de 525i E34 en daarna de 740i E38
BMW , met name de 700 en de 02 serie.
In gradaties van beschikbaar geld: Toyota: rij ik al jaren in en zonder problemen. Celica en was m’n eerste auto en meteen met jet virus besmet.

Met meer geld is Lexus is toch wel mijn favoriet. Compleet anders dan de Duitse merken en ik kan het design zeker waarderen met de Japanse degelijkheid.

En als ik nergens baar hoef te kijken is het toch Porsche. Wat en merk en geweldige historie. De 911 en Panamera zijn de favorieten.
Lancia. Mijn vader reed vaak in Lancia Lybra’s toen ik klein was. Was helemaal ondersteboven van dat prachtige interieur.
Maar eigenlijk heb ik wel wat met elk Italiaans automerk (minus het huidige Lamborghini), vanwege de stijl.
@lalancia: hee, dat herken ik!
@henkhupelschoten:
Is fijn opgroeien he :D
Ik heb er een paar, het is namelijk afhankelijk waarvoor de auto dient.
1) Simpel: Dacia, geweldig simplistisch en makkelijk te onderhouden (echt waar, elke boer in Roemenië kan het). Schoonheid zit van binnen zeggen ze, die schoonheid heeft Dacia niet. Zie het eerder als die trouwe labrador, geen pretenties, geen gedoe maar wel heel veel liefde wanneer je dat nodig hebt. Dacia brengt autorijden naar mensen die anders een afgetrapte polo moeten rijden. Dat is iets wat eigenlijk enorm mooi is.
2) Design: dit is een moeilijke. Toch zou ik voor Volvo kiezen. Altijd strakke en duidelijk wagens geweest. Niet om mee te scheuren maar om 130 te rijden op de cruise control met radio 4 op. Jammer dat de junior accountmanagers dat imago van nederige luxe hebben verstoten.
3) Luxe: Mercedes Maybach, alles in overdreven weelde. Het onthaast, geen geduw en getrek. Je bent toch sneller dan de rest. Je zoeft in rust en kalmte.
In 1957 ben ik geboren en toen ik met mijn meter langs de Volvo garage ging vroeg ik altijd of ze de laatste folders wilde gaan halen de amazone, 140 en de 164 ik heb ze lang gehad , maar nu ben ik ze kwijt.
Laterin 1975 ben ik als leerjongen bij Audi gaan meelopen.

Destijds hadden wij ook Jaguar (omdat de invoerders dezelfde waren)
De rest is geschiedenis.
Nu heb ik een Citroën DS om toch maar met de extremen bezig te zijn.
Jammer dat de motor wat zwak is.
Prius
Landwind
Vroeger was het Volkswagen, mijn pa had een nieuwe golf II en later een Jetta. Nu heb ik niks meer me VW. Ik heb meer met MB of BMW, een mooie lange en lage neus en achterwielaandrijving. Overigens prefereer ik BMW van 1998 tot ongeveer 2013, Mercedes is de laatste drie jaar goed bezig en heeft nu mijn aandacht.
@pier: ik heb natuurlijk de hele week gewerkt en denk alleen aan het wat ‘normalere’ spul, maar ik heb een enorm zwak voor Maserati en Aston Martin…
Ondanks dat ik er nog nooit een gezien heb in het echt vind ik Cadillacs erg gaaf!
Volvo scoort bij mij ook hoog, vooral vanwege het design.
Maar uiteindelijk is Koenigsegg bij mij de grote winnaar!
Mercedes-Benz.

Vroeger (lees <10 jaar) waren twee vrienden van mij helemaal dan van Mercedes-Benz, ik had er destijds niet echt iets mee.

Dat groeide toen ik een neef van de vriendin van mijn vader leerde kennen. Hij is Duits en werkte destijds als verkoper bij Mercedes-Benz in Aachen. Voor mij nam hij altijd brochures mee van Mercedes-modellen. Geweldig vond ik dat. Waanzinnig luxe boeken, de duurdere modellen waren altijd voorzien van een hardcover en de foto’s waren verbluffend.

Zíjn verbluffend, want ik moet ze nog ergens hebben liggen.

Daarnaast had ik uiteraard mijn Siku-collectie, mét een showroom die m’n vader van hout gemaakt had.

Het meest gecharmeerd ben ik geraakt van de Elegance-uitvoeringen, de putdekselwielen en de ster op de motorkap. Lekker ingetogen zonder onder te doen qua uitstraling.

De laatste jaren ben ik waanzinnig fan geworden van Aston Martin, Jaguar en Land Rover. Zelfs BMW kan me bekoren.

Ondanks de kapers op de kust als het gaat om de keuze voor het favoriete automerk, blijf ik een zwak houden voor het merk Mercedes-Benz. En misschien is dát wel wat een automerk mijn favoriete automerk maakt. Het feit dat je je emotioneel betrokken voelt bij een auto, ongeacht of je hem nu écht mooi vindt of niet. Het merk doet wat met je, de merkbeleving heeft je te pakken, je wordt geraakt door het innerlijk.

Net een vrouw eigenlijk, je ziet eerst een paar prachtige ogen en een verbluffend lijf, om er vervolgens achter te komen dat ze ook echt heel aardig is. Als je er vervolgens achterkomt dat je schoonfamilie net zo leuk is… Afijn, ik hoef het niet verder toe te lichten denk ik.
Voor mij DeTomaso, want Italiaans design met Amerikaanse V8.
In den beginne nogal into Alfa’s geweest. Inmiddels niet meer zo merkvast, wissel nogal eens. Flavor of the day : de platte keverT.
Van huis uit: BMW (tot aan het Bangle tijdperk).
Modellen e28, e30, e32, e34, e38, e39.
@zukunft1: geen Z1?
Mercedes-Benz
Porsche, iedere keer weer dat ik in en Porsche stap. De afwerking, het rijden en alles klopt gewoon naar mijn mening.
Heb een zwak voor de BMW 2002 zou dat graag eens als project hebben.
Daarnaast heeft Ferrari al van jongs af aan een speciaal plekje en zie dat niet zo snel veranderen, zelfs niet met de komende SUV.
Best een moeilijke vraag. Een beetje zoals vragen wat je favoriete kind is.

Ik heb echter een zwak voor alles dat van Zweden of Engeland komt. Italië eveneens maar dat is eerder een haat-liefde relatie (een beetje zoals de vrouw van je dromen, totdat ze je een schop in je kruis geeft, zonder reden, zomaar, maar je blijft ze graag zien).
En Subaru, want boxermotor.
Aston Martin voor mij. Mooie, stijlvolle auto’s, niet te gek maar als je bent uitgestapt kijk je altijd nog ff om.
En nog een favorietje, jaren 60 Mustang convertible
@lekkerlinksrijden: Aston Martin is inderdaad prachtig
Jemig, wat een hoop fanboys hier… ;) Ik kan van de meeste merken wel modellen opnoemen die ik kan waarderen en evenzo modellen die ik drie keer niks vind. Sommige merken doen me meer dan andere, maar een overduidelijke favoriet is er niet. Bij de klassiekers geldt dat voor een groot deel ook, alleen hebben Tatra en Facelift Vega daar een speciaal plekje.
@dizono: Kon ik er maar zo rationeel over denken. Maar ik ben helaas hopeloos prettig verslaafd aan mijn merk…
@dizono: ik zit het ook vol bewondering door te lezen.. ik heb geen eens een favoriet segment, laat staan merk…

Alles met een aandrijving vind ik leuk, en die hoeft geen eens fossiel te zijn.
Merken met Glans:
Ferrari
Alfa Romeo
Honda
Ford
Porsche

Merken met een lelijk logo
Chrysler
Volkswagen
Hyundai
Nissan
Sinds mijn eerste auto (e36) ben ik toch wel verliefd geraakt met BMW, maar inmiddels ben ik rationeler en geef ik ook graag geld uit aan andere zaken, daarom zijn Mazda en Tesla inmiddels BMW gepasseerd.
Ik ga de oceaan over: Cadillac

De historie, de klasse, de looks en vooral het durven.
Renault! En dan met name de RS-lijn. Goed weggedrag en een goede motor, het enige minpunt zijn alle lampjes ;)
Porsche door de mooie auto’s met unieke besturing en rijke historie… of toch eigenlijk Koenigsegg door het streven naar perfectie, innovatie en het feit dat ik al fan ben vanaf de CC prototype.

Tesla is trouwens niet een van mijn favorieten meer. Mijn gebruikersnaam is van de tijd dat ze nog alleen de Roadster produceerden.
@Tesla-fan: grappig, ik ben juist groter fan dan toen ze de Roadster bouwden.
@720s: Kan ik me goed voorstellen. De Model S is ook één van mijn favorieten, maat de Model X en de Model 3 vind ik dan weer een stuk minder. Aangezien dat de helft van hun modellen is, kan ik niet zeggen dat het nu nog tot mijn favorieten behoort.
Alfa Romeo en Lancia. Van thuis uit opgegroeid tussen de Giulia’s, Fulvia’s, ooit hadden we zelfs een Gamma. Later Delta’s (één Rosso Corsa en twee Lancia Blu), een Nero Alfa 145 en Alfa 156. Altijd nieuw uiteraard. Met zo een legacy is het niet verrassend dat ik nu een Giulia Veloce rijd. Mijn vrouw heeft ook bijna 10 jaar haar nieuwe Lancia Blu Ypsilon 16V gehad. Zowel de 1998 Alfa 156 als de 1997 Lancia Ypsilon rijden nog gewoon rond. Vroeger bij mij thuis nooit gedoe gehad met de Italiaanse bolides. Ook mijn vrouw en ik hebben alleen maar beste ervaringen met Lancia en Alfa Romeo. De heritage groeit verder.
@ibssr: volstrekt herkenbaar. Nooit problemen gehad met het Italiaanse wagenpark. Hooguit 2 keer temperatuursensors van Bosch die stuk gingen met koppak vervanging als resultaat.
De panda, uno, lancia hpe, y10, thema, delta, dedra, lybra, Alfa guilietta, 159… probleemloze auto’s. De Guilia uit ‘64 is nog steeds een probleemloze auto.
@giulia64: een prachtige lijst. De Lancia Beta HPE heb ik altijd fantastisch gevonden. Is nog steeds een chique en praktische coupé. Ben zuinig op je iconic Giulia!
Een favoriet is echt een favoriet.
Het is gevoel, de ervaring, en de betaalbaarheid. Wat krijg je voor je buck, en is het een koploper.

Nou zit Honda verankerd in mijn autoDNA, dus dan kan ik uitleggen waarom bijvoorbeeld Lexus en Toyota niet dat hebben ondanks dat ze op papier beter zijn. Een soul, een visie van 1 persoon.
Maar ook de mindere goden kunnen me aantrekken tot ik de slechte dingen vergeef waarmee
je geconfronteerd word, en dan zit ik te genieten in een Volkswagen.

Hyundai vind ik iets bijzonders, en Skoda heeft DAT wat me trekt.
Porsche is gewoon de spirit.

Er zijn ook merken waar ik echt niets mee kan hebben en dat is inderdaad Alfa Romeo, Mazda, Chevrolet, en Dacia.
Audi, vind eigenlijk alles wat die maken wel mooi. Ook VW heb ik altijd wel kunnen waarderen.
@720s: waarom ik dan toch voor 720s heb gekozen en niet @audioot, een Audi is enigszins bereikbaar, maar mijn ultieme droomauto is toch wel een 720S.
Hmm moeilijk, moeilijk….

Het is meestal een model wat me aanstaat en niet het merk… maar over het algemeen begint mijn hart sneller te kloppen en krijg ik het benauwd van de 3 letters “bmw”
NSU en dan vooral om de RO80.
Porsche. Al 14 jaar favoriet. Diverse andere auto’s gereden, maar voor mij niks anders meer. Nu 997 Carrera S coupé 6-bak. Ook qua kosten best te doen. Droomauto? een GT3….
Alfa Romeo, sinds m’n geboorte mee besmet, met dank aan pa, oom, neven .. en iedere seconde van genoten, ondanks soms vloeken. En de liefde leeft voort in m’n stoere kleine vent, die spot ze al sinds dat ie 18 maanden is en zijn nu nog z’n favoriete speelgoed modellen 😃
Beste sportwagen: Porsche 911.
Beste Personenwagen: Honda Legend.
Beste cultcar: Lada 2107.
Beste design: Citroën CX.
Slechtste ontwerp ooit: Fiat Multipla.
BMW, maar ik moet bekennen dat de liefde zo langzamerhand wel een beetje begint te bekoelen… Ooit smoorverliefd geweest op de E36 van m’n pa, ergens in de jaren 90. Sindsdien nooit meer weggegaan. Begonnen met een E39 530i als eerste auto, daarna een E86 Z4 Coupé en inmiddels rijd ik een E60 540i. Ook staat er een S1000RR in de schuur.
Voor mij zijn het meerdere merken honda nissan volvo en alfa dat vind ik wel mooie modellen hebben
Ik heb eigenlijk geen specifiek merk waar ik echt fan van ben. Ik houd van auto’s die een beetje eigenzinnig zijn of origineel. Voornamelijk het oude meuk dan ook.

Maar fan ben ik wel. Van onder andere:
– Alfa Romeo
– Lancia
– Fiat
– Ferrari
– Maserati
Ja, Italianen. Design is namelijk iets wat zij onwijs goed kunnen maar vooral goed konden. Ik ervaar deze auto’s echt alsof ze gevoel hebben en karakter. Het zijn zeker niet de beste auto’s die je kunt of kon kopen maar geven me wel een fijn gevoel. Een soort voldoening ofzo. De Ferrari zorgt daar natuurlijk grotendeels voor op dit moment.

– Mercedes
– BMW
Ik ben fan van deze Duitsers. Nee, het huidige BMW kan ik niet echt waarderen qua design zoals de meesten wel weten. Maar ze hebben wel echt wereldauto’s op de markt gebracht. Mercedes is een merk die ik liefheb. Puur omdat ik er mee ben opgegroeid. De oude 190D’s vind ik geweldig, een W140 S500 heeft mij vroeger overal heen gebracht en tot op de dag van vandaag wil ik zo’n ding ooit nog eens kopen en dat gaat ooit ook eens gebeuren.

– Citroën
– Peugeot
Franse auto’s, heerlijk eigenzinnig. Comfort was het ze echt om te doen. De gevoelens voor deze merken komen eigenlijk puur door de oude verhalen van pa en ome Jan. Opa reed vroeger altijd Frans want opa stapte altijd frisser uit dan dat hij instapte. Een DS was dan ook het enige wat gekocht mocht worden. Pa en ome Jan vonden het fijne auto’s maar niet heel erg spannend. Mercedes werd het voor hen. Maar de verhalen die ik er over heb mogen horen en de kleine ervaringen die ik heb met deze auto’s heeft ervoor gezorgd dat ik 4 maandjes terug een Citroën DS5 heb gekocht.

En zo heb ik nog wel een hoop auto’s en/of merken die ik zeer kan waarderen. Voor mij is het leven absoluut te kort om alle auto’s die ik leuk vind ooit eens te bezitten.
@viezefreddyw: Eigenlijk herken ik me wel in jou verhaal, met mijn eigen sentimentele verhalen uiteraard. Maar toch, elke keer als ik een auto ga kopen komt er weer een Mercedes. Ondanks dat er een andere auto toch hoger op het lijstje staat.

Nu moeten er weer verstandige keuzes worden gemaakt dus de a-klasse gaat eruit en twee andere koekblikken moet daarvoor in de plaats komen. Maar er blijft altijd een Mercedes (of twee, of drie) in de garage. Ondanks dat ik heel graag een Dolomite wil. Meermaals heb proefgereden in een 944 maar toch weer een ster heb gekocht. Ik kan het niet verklaren, noem het maar een ziekte ofzo…
@viezefreddyw: jij hebt het goed verwoord! Ik kan ook geen favoriet bedenken. Ja, Porsche, maar dan ook weer Aston Martin, Jaguar.
Ferrari vind ik waanzinnig mooi, maar Maserati, Alfa’s en de oudere Lancia’s ook.
BMW en Mercedes vind ik mooi.
Citroën ook, eigenzinnig en innovatief (zeker vroeger).
Er is gewoon teveel mooi spul , maar ook lelijk spul gebouwd.
En dan hebben we het nog niet over de suffe en saaie VAGjes.
@rufctr01: Zeker weten. Ik ben zelfs vergeten de Britten te benoemen. Jaguar vind ik ook een prachtig merk. Wat zij vroeger wisten te bouwen vind ik onwijs mooi. Heerlijk chique auto’s met lekker veel hout.

Of een merk als Morgan. Blijft lekker vasthouden aan die ene oude driewieler en ze bestaan gewoon nog steeds.

Of TVR. Een Sagaris in Kroatië heeft ongelofelijk veel indruk op mij gemaakt. Wat een kar, niet te geloven. Ook dat nieuwe ding vind ik erg mooi.

Saab’s vind ik ook mooi. Een merk als Mitsubishi of Toyota weet ik ook te waarderen. De meeste Amerikaanse merken ook. Ik kan gewoon niet kiezen, het zijn er zo veel!
Ferrari en BMW M (normale bmw’s doen mij vrij weinig)
Mercedes-Benz natuurlijk.

Maar dan wel de auto’s tot begin jaren ’90. De kwaliteit is ongekend, tot op de dag van vandaag. En overal is goed over nagedacht, ook al zoiets. Ik word gewoon blij van die oude auto’s. Ze hebben precies genoeg comfort en luxe maar niet die irritante snufjes van tegenwoordig. Koning van de weg, zo voel ik mij als ik in een w123 stap. En ik weet dat ik de beste auto van de weg heb als ik daar in rij. Zelfs het sleutelen is een genot. Koop de meest verrotte Mercedes met een half miljoen op de klok en alles gaat nog los als was de auto een maand oud. En in tegenstelling tot auto’s van tegenwoordig zijn ze ook daadwerkelijk te repareren, nadat ze ruim van tevoren aangeven dat er iets stuk begint te gaan en ze je netjes thuis afleveren. Ik had hetzelfde kunnen schrijven over Volvo waarschijnlijk maar die hebben geen ster op de neus. Mercedes-Benz wel.
@lekbak: klopt helemaal, als Volvo persoon een half jaar geleden een w201 gekocht, 0 opties, 4 ton op de klok & een hoefijzer in de grille (best raar als 20 jarige student). Mijn volgende auto wordt weer een oude Mercedes, heerlijke wagens waar je gemakkelijk aan werkt
Ferrari…
@moldauferrari: precies. Voor mij zijn er weinig merken die zo’n overweldigende historie en mystiek met zich meedragen. Legio posters op de slaapkamermuur hebben daar zonder twijfel hun aandeel in gehad.
Audi anytime.. ingetogen en ‘sjiek’. Gewoon in burgerlijk zwart met nette wielen and im happy :-)
VW : Van Kevertje over Golf tot Arteon. Iconen van de tijd. Door sommigen verguisd door vele anderen op handen gedragen. Een merk met geschiedenis en toekomst. Eens verliefd, altijd trouw.
@speedie: het was even scrollen maar ik sluit me aan bij je reactie. Van Corrado G60 tot een Amarok. Elk model klopt.
Mazda, met Toyota als zeer overtuigende tweede. Mazda vanwege het feit dat het thuisfront me met het Mazda virus heeft besmet. Mijn wijlen opa heeft een nieuwe RX5 gereden en mijn ouders hebben ook nooit anders dan Mazda gereden. Zelf ben ik bezitter van een Mazda 3 MPS (uit 2011), een MX5 NCFL en een Mazda RX7FD3s. Mijn vriendin rijdt een Toyota Yaris, waar ik een zwak voor heb. Ook een subliem karretje. Ik zoek mijn heil sowieso in Japan wat betreft auto’s, doet me net wat meer dan Europees.
Ford, zonder twijfel, lange historie, schitterende wagens zoals bijv de Mustang voortgebracht en ze rijden voortreffelijk. Innovatief met turbomotoren, quickclear voorruiten etc.

Maar een goede tweede is zeker Mazda, doen het toch lekker eigenzinnig, atmosferische blokken, mooie Skyactiv techniek en fabelachtig mooie designs. Oh en de wankelmotor uiteraard! Subaru is inderdaad ook lekker eigenzinnig!
Toch wel Toyota en Lexus.
Alfa romeo omdat ze me elke keer weer een glimlach bezorgd
Money no object? Dan heel simpel: Bristol!
Het liefst een 411 S6. Maar tegen elke andere willekeurige Bristol zeg ik ook geen nee…
1 met afstand mercedes
2 alfa romeo
3 renault
Een paar modellen ipv merken: R5 Turbo GT, Clio Williams, 156 2.5v6, RS4 bi-turbo, CLK55, RR Sport tdv8 – een mix van fijne auto‘s van de afgelopen jaren
LANCIA
Zonder twijfel BMW. Ik heb jarenlang allerlei BMW’s mogen bezitten, en man, wat was dat genieten. Superstrak weggedrag, je voelde de degelijkheid bij alles wat je aanraakte, de unieke aankleding die mogelijk is met Individual, geweldig. Natuurlijk is het nu de trend om je auto te personaliseren, maar bij BMW kan dat al sinds mensenheugenis. Ik denk met weemoed terug aan mijn E46 met blauw lederen bekleding… Geweldig! Of mijn E36 met links en rechts gescheiden climate control,het zijn de kleine dingen die het hem doen.
Daarintegen heb ik dan weer helemaal niks met Alfa, het merk straalt in mijn ogen zoveel hopeloosheid uit dat het eigenlijk zielig is. Ze willen zo graag BMW zijn maar ze zijn het gewoon niet.
Andere merken die ik tif vind zijn Mazda en Kia, allebei hebben ze de laatste 10 jaar zo’n geweldige transformatie doorgemaakt daar moét je als autoliefhebber wel een zwak voor hebben. Wát een helden…
Alfa Romeo
Peugeot, ja het zijn niet de beste en er mankeert hier en daar ook wat aan… maar het merk heeft vooral emotie en in die auto’s voel je thuis. De slogan van vroeger klopte wel “Je voelt je lekkerder in een Peugeot”. Verder was de tijd tussen 2004 en 2010 niet de beste tijd van Peugeot qua design en de Peugeot 1007, 4007 en de iOn zijn Peugeot onwaardig qua design maar er zijn ook mooie Peugeot zoals de 404, 205,504,206, 607, 406, 3008 II…
Jaguar.
Ik ben opgegroeid met Brits blik. Vanaf mijn 8e werd er thuis Princess gereden, eerst een 1800 HL, daarna een 2200 HLS. Toen mijn zwager zijn intrede deed was ik 10 en had hij een Mini, later een Triumph Spitfire MkIII en een MGB. In die MG mocht ik vaak rijden toen ik net mijn rijbewijs had. Mijn eerste drie auto’s begin jaren ’90 waren ook Mini’s.

Maar het ultieme was voor mij Jaguar.
Alleen al die naam, uitgesproken op zijn Brits (niet op zijn Amerikaans): dzjek-joe-wah.
En dan die vormen. Het merk was vernoemd naar een roofkat, maar de ontwerpen hadden altijd iets kat-achtigs. Lang, laag, elegant, luxe en snel. Met prachtige interieurs.
Toen ik een jaar of 18 was (ik ben van 1970) was de XJ-S mijn absolute droomauto. Een ellenlange motorkap, V12, ultieme luxe en snelheid. Als ik ooit rijk werd, kocht ik een XJ-S.
En dat geldt nog steeds. Helaas ben ik nog steeds niet rijk en staat er geen XJ-S. Maar dat zou altijd alleen een mooi hobby-object zijn.
Een half jaar terug the next best thing gerealiseerd.

Na 4,5 vreugdeloze, maar financieel profijtelijke automobiele jaren in een 14% bijtellings-Megane heb ik voor mijn 50.000 jaarlijkse kilometers een Jaguar S-Type 2.7d aangeschaft. Racing Green met crème interieur. Zoals het hoort (foto’s op Autojunk).
Als anglofiel van de oude stempel met een voorliefde voor ribbroeken, gaatjesschoenen, tweed jasjes en Engelse petten heeft zich een diepe automobiele vrede van mij meester gemaakt. Ik ben thuis. Eindelijk.

Nu een woord van afkeur.
Als Jaguarrijder van de oude stempel heb ik een enorme afkeer van de ontwerpen van Ian Callum. Weg is de katachtige elegantie. Weg zijn de schitterende interieurs met meters hout erin.
Het zijn Audi’s, made in Britain. De Britse A5 (XE) en A7 (XF). Maar het volk vreet het.
Eigenzinnigheid en eigenheid per land, het is weg. Citroën lijkt het weer wat terug te hebben, maar helaas in de vorm van grote speelgoedauto’s (ik ben ook gek op Citroëns als de BX, XM, Xantia en eerste generatie C5). Fransen zijn niet meer comfortabel, Italianen niet meer echt licht en sportief, Duitsers niet meer kaal en degelijk. Volvo’s niet meer hoekig en voor de eeuwigheid gebouwd. En Saab is dood.
Ik heb altijd een enorm zwak gehad voor eigenlijk alles uit de British Leyland stallen. Hoe dramatisch de kwaliteit soms (lees: vaak) ook was, het had wel een uitgesproken karakter. Van een Mini tot een XJS V12, het is allemaal uniek en speciaal. Ja, zelfs een Marina of Allegro vind ik leuk. Daarnaast ben ik groot fan van de achterwielaangedreven Volvo’s, maar de 850 en de 1e en 2e generatie V70 kan ik ook nog zeer waarderen. Maar als het dan toch één merk moet zijn, Jaguar, zonder twijfel. Al meerdere keren een Lazarus-waardige comeback gemaakt, steeds uit diepe dalen geklommen en nu (ondanks dat autojournalisten moeite hebben dat te accepteren) kwalitatief uitstekende auto’s maken met net wat meer emotie dan de Duitse troep, maar zonder de blunders van de Italianen, de bedroevende interieurs van Amerikanen of het deprimerende design van de meeste Japanners. Met één uitzondering, en dat is dan mijn betaalbare alternatief: Mazda mag er ook absoluut zijn.
Mercedes-Benz altijd nr 1
Bmw. Maar dan wel de i-varianten.

#zoef
Denk dat de ervaring die met een merk hebt gehad mee bepaalt of je deze weer zal kopen. Ik heb zelf slechte ervaring met BMW gehad,vroeger erg veel plezier gehad en mooi gevonden;Honda, maar na 1997 vond ik ze te lelijk worden . Nu heb ik tot mijn vreugde een Audi S3 sedan. En stap nog steeds met een glimlach in ,na 4 Audi s en Seats nu echt blij met mijn keuze.
Suzuki. Mijn eerste auto was een Swift Gti.
Ford!
Zonder twijfel! Rijke historie en de beste hot hatches ooit!
Wat een geniaal stukje scheurijzer een FIESTA ST180!
Lotus altijd al super gevonden.
@reactief: Morgan natuurlijk! Hoe vet dat zo’n bedrijf nog kan bestaan!
Ik ga voor Land Rover. Ik hou van hoge auto’s want dan heb je veel overzicht over de weg. Ook is Land Rover een van de weinige merken die trouw blijft aan hun terreinwagens en niet sedans gaan beginnen maken omdat daar veel vraag naar is. Bijvoorbeeld ferrari is oorspronkelijk een sportwagenmerk maar komt nu met een SUV omdat daar veel vraag naar is (of FAV weet ik veel hoe da ding heet). Vandaar dus Land Rover omdat ze niet hun image verpesten
@gt1804: ik bedoel natuurlijk imago
@gt1804: ik struikelde even over mijn tong, ik bedoel toetsenbord
Ga ik toch voor Peugeot. Vanaf de 508 is het weer helemaal goed gekomen met Peugeot. Zeker de nieuwe 3008 en 5008 zijn geweldige auto’s van binnen en van buiten. Ook klassiekers zoals een 205 GTi of een 309 GTi zijn hele leuke auto’s.
Ben volgens mij wel een ALPINA fanboy. Alle modellen die ze hebben zijn naar mijn idee mooier dan de toch al goede BMWs waar de vanaf komen en ze pakken alleen de mooie modellen dus geen lelijke x6en enz. Een ALPINA is ook de enige auto die ik nieuw zou kopen, puur om ALPINA een wat grotere overlevingskans te bieden wat zou het zonde zijn als ALPINA over een x aantal jaar de deuren moet sluiten.. Dat zou mij in tegenstelling tot elk ander merk echt verdrietig maken…
Aston Martin
Ik heb geen favoriet merk meer…
Het citroen van weleer, maar vandaag doet het me niks meer. Het stronteigenwijze is weg geeconomiseerd.
Koeningsegg om de geschifte engineering, maar het blijft een decadent elitair product, waar mijn kleine socialistisch kantje moeite mee heeft.
BMW, het rijdt geweldig, het zou een goed product moeten zijn maar is het dikwijls ook niet, want winstbejag.
Subaru, want Willeme vertelt het allemaal zo mooi, maar het verbruik…
Tesla, tot de flauwe kul rond model 3 begon.
Porsche tot ik weer naast zo’n gebruinde vijftiger met achterover gekamd wetlook haar en een roze poloshirt sta aan het stoplicht.
Ik kan nog ff doorgaan hoor, ik ben vooral fan van maffe auto’s, steengoede snellr auto’s, betaalbare auto’s en mooie auto’s. Allemaal dingen die ik niet heb. :)
Ford, Jaguar, Skoda, Tesla; allemaal wel merken waar ik bewondering voor heb, voor wat ze doen en hoe ze dat doen. Maar eigenlijk is er slechts één merk(je) waar ik altijd een lans voor zou breken. De enige autofabrikant waar ik het oprecht zonde van zou vinden als ze ooit stoppen.

En dat is Mitsuoka. Jazeker.

Sympathieke vaklui, vrolijke creaties, humor, doen volledig hun eigen ding, geen valse pretenties en ze doen niet mee aan dat uiterst serieuze slappe gelul dat de standaard lijkt te zijn in de autoindustrie. Ik word altijd weer vrolijk als ik iets van Mitsuoka voorbij zie komen. Kan me ook niet voorstellen dat er chagrijnige Mitsuoka-bezitters bestaan. Kan niet! Moeten gewoon allemaal hartstikke leuke mensen zijn.

Ik bedoel, wie dit op zijn kerfstok heeft, die verdient niks anders dan mijn eeuwige waardering:
https://www.autoblog.nl/nieuws/holy-crap-psychedelische-mitsuoka-one-off-is-waanzinnig-71926

Ja, ik vind dat oprecht geweldig. Ook zo’n super vrolijk schatje als de Mitsuoka Viewt, zou je mij helemaal happy mee maken! :-)
En als we het over vergane glorie hebben, dan absoluut Voisin. Zoiets was nooit eerder vertoond en daarna ook nooit meer vaker vertoond. Wat een stijl!
Elegant, statig, chique, stoer; tis eigenlijk van alles door elkaar en valt precies op zijn plek. En dan zo’n heerlijk art-deco interieur, och och och….
http://www.conceptcarz.com/images/Voisin/27-Avions-Voisin-C14_DV-15-RMA_i02.jpg
In deze volgorde:

– Land Rover (RR en Disco)
– Volvo (XC- en V90/70)
– Saab
Mercedes-Benz en ook andere Duitse merken.
Frans: Peugeot
Italiaans: geen 1, behalve uit de jaren 60/70
Zweeds: Volvo, uit de jaren 60/70
Japans: Toyota niet de mooiste, wel de beste
Amerikaans: GM
Engels: Land Rovers Jaguar
Citroën, zeker de oudjes. Innovatief en eigenwijs en met comfort voorop.
Droom met mijn Alfa Romeo hart van Ferrari maar rijdt BMW.

Als je wordt geboren in een familie met een Mercedes dealer waardoor je als baby al kruipend tussen de S-klasses en SL-klasses doorgaat dan begint de liefde al vroeg. Daarnaast heeft subaru voor mij ook iets speciaals. Toen ik 19 was en een tijdje in Oostenrijk ging wonen heb ik een Impreza 2.0 gekocht uit ’99. Ze lelijk als de pest maar wat een magische auto. Niet kapot te krijgen en het maakte niet uit hoeveel sneeuw er lag, boven op de berg kwam ik altijd.
Ik heb er twee, sinds ik F1 ben gaan volgen ben ik steeds meer een fan van McLaren. Hoe zij naar hun producten kijken en hoe Bruce McLaren en Ron Dennis een bedrijf opbouwden en beheerdem; dat vind ik echt heel indrukwekkend. Daarnaast hou ik van de gekheid van Renault. De sportiviteit van hun Alpine-modellen en de mafheid van bijvoorbeeld een Avantime of Vel Satis vind ik echt geweldig (rij zelf ook Renault). Ben dan ook heel benieuwd naar de samenwerking tussen die twee bedrijven in de F1 volgend jaar…
Toyota. Vroeger haatte ik dat saaie blik van m’n vader maar nu heb ik zelf ook al enkele gehad.

Ik waardeer het nu als merk enorm. Het is toch onvoorstelbaar dat je zoveel verschillende soorten en segmenten auto’s op elke plek op de wereld foolproof kan laten rijden.

Speciaal plekje: Prius II. Deze auto is in feite geniaal. Zeer complexe techniek die het zeer lang uithoudt. In onderhoud zeer lage kosten. Motorblok: niet stuk te krijgen, slijt nauwelijks doordat hij bij acceleratie wordt ondersteund. Versnellingsbak? Meesterlijke doorontwikkeling van de cvt met slechts enkele onderdelen en niet veel groter dan een pak melk. Remmen? Slijten nauwelijks omdat hij vooral regeneratief remt. De 12v accu? Doet alleen de elektronica aan boord, start nooit de motor en gaat dus ook al een eeuwigheid mee. Elk jaar beurtjes van minder dan 200 piek met heel soms een uitschieter als de banden moeten.

Ja hij is stront saai, maar de techniek en de duurzaamheid daarvan maakt hem zeer indrukwekkend. Echte pioniers die Japanners die het meteen foolproof uitvoeren. Wellicht een special van @willeme waard? Na de Multipla kan dat best.
Als jochie nam ik me voor ooit Porsche te rijden. Bij mijn eerste zakelijke succes kocht ik een Indisch rode SC uit ‘82. Had ik na tien jaar nooit moeten verkopen, maar dat zegt iedereen die zo’n auto in bezit had. Na Cayman S (heerlijke auto), 997 mk1, 997 Targa, nu in de file met een 997 GTS. Beste 911 die ik heb gereden en een blijvertje in mijn dagelijkse filetraject. En in de mooie weekends een brute 930 in het zwart uit ‘85. Prachtig autoleven!
Alfa Romeo.Eerste was een Giulietta 1.8 uit 1983,daarna 75 met caborateurs volgende injectie.Laatste 156,2.0TS. Van achteren boven de schokdempers verrot.Gaat over de 1000 euro kosten alleen aan laswerk.Aangezien alles in m’n leven altijd wordt afgepakt dus ook werk en inkomen was dit m’n laatste auto.Iemand nog cadamuro siddeskirts of RVS einddemper (links,rechtes) nodig?
De naam zegt het al, Ford dus. Voornamelijk vanwege de historie. Ford begon al snelle blokken in normale alledaagse auto te leggen toen VW het nog 20 jaar met de kever moest doen. Ook zeer veel race historie. En de huidige modellen zijn zonder uitzondering de best sturende in hun klasse. Er zijn mensen die een auto kopen omdat het dashboard aan elke kant hetzelfde spleetje hebben maar met een slechtere wegligging. Die mensen moeten geen Ford kopen.
@fordnut: auto’s en heeft natuurlijk, eerst nalezen en dan pas plaatsen.
Audi. Heb alle merken gereden. Nu 140k met de S8 (v10), en ik zou niets anders willen. Ook de laagste onderhoudskosten tot nu toe.
@draadloos: ook Audi, ik rij zelf een A8 V8 3.7 uit 2003. Prachtige auto die alles heeft wat ik zoek, behalve dan een laag brandstofverbruik haha.
Ik zal wel flink in de minderheid zijn maar ik merk dat mijn merk Mazda is. Ik heb een zwak voor de RX7/8 .
Voor mij Datsun, ik ben nog jong, heb de tijd van Datsun niet meegemaakt maar sinds ik ge Bluebird 510 zag op Speedhunters was ik verkocht, hetzelfde geld voor de 620 (pickup) en de hele Z reeks.
BMW is mijn lievelingsmerk. In 1998 heb ik mijn racelicentie gehaald in een e30 M3 en sindsdien ben ik verknocht aan dit merk. Ik voel mij altijd ‘thuis’ in een BMW. Het rijdt altijd goed, knopjes en schakelaars op de plekken waar ik ze verwacht, ergonomisch goed en ook nog eens kwalitatief goed.

Maar daarnaast vind ik Porsche ook een mooie auto alhoewel ik de Panamera, Cayenne en Macan nog niet helemaal als Porsche zie.
Vroeger was dat Renault. Totdat ik een keer, met tegenzin, in een Honda ging proefrijden. Wil nooit meer iets anders, wat een geweldige auto’s bouwt Honda. Geen rammeltjes, kraakjes en piepjes meer. En, echt waar, er gaat nooit iets stuk. Bij onderhoudsbeurt alleen olie en filters afrekenen. Honda, the power of me!
Honda, en dan de Type-R’s of Infiniti’s met meer dan 250pk.
Audi, want quattro + 5 cilinder turbo.
Verder veel symphatie voor Alfa romeo.
Rimac vind ik ook erg gaaf, vooral omdat je zelf kan bepalen hoe de aandrijfkrachten worden verdeeld over alle 4 de wielen.
geboren in een bertone 1750 gtv en als kind Alfa Guillia super in alle kleuren langs zien komen. Op mijn 18de een 33 gekocht gevolgd door een 145 qv, een 156, een spider uit 1981 (heb ik al 16 jaar) een 159 sport en een mito 1.4 turbo 155. Dus doe mij maar een Alfa !
Volvo, wat een tijdloze modellen! Kijk naar een V70 uit 2001, en het lijkt alsof je kijkt naar een auto uit 2009. Maar niet alleen de V70, (bijna) alle modellen hebben een geweldig mooi ontwerp!
Ik kies dan toch voor Audi. Net altijd fan van Audi geweest, maar wel altijd fan van Duitse auto’s! En toen ik goed ben gaan kijken naar de Duitse 3 is mijn voorkeur toch gegaan voor de 4 ringen. Zodoende ook een aangeschaft en geen moment spijt. Het exterieur en interieur design, de techniek, daarnaast hou ik van auto’s aanpassen (velgen, airride, wraps, etc). Hierbij is ook de auto(tuning)scène een hele leuke!
Persoonlijk heb ik geen echt voorkeursmerk. Ik ben vooral Duits georiënteerd. Een Amerikaan vind ik leuk als het een Viper of Corvette is, en van Japanners van ik sommige modellen waarderen. Dat is denk ik sowieso mijn punt. Ik ben meer fan van sportieve labels en hot hatches. M modellen van BMW vind ik niet perse gaver dan RS modellen van Audi. Het is meer het model waar ik gek op ben. E36 M3, B5 RS4, E39 M5 (of een B10 Alpina nog liever eigenlijk) en weer een C6 RS6. Maar een C63 kombi kan ik ook zeer waarderen terwijl ik de reguliere C klasse helemaal niks vind. Maar ook een Civic Type R vind ik geweldig. Een Clio Williams of een T5R ik vind het allemaal wijs. Een golf 2 GTI vind ik geweldig, maar een nieuwe Passat vind ik dodelijk saai. Kortom, hot hatches en gave labels.
Een lezersvraag waar ik even over na moest denken.
Laten we het even opdelen: Qua continent ga ik voor europa, zowel voor automerken als motoren. Hoe goed Japanse producten ook zijn, ze kunnen me niet echt bekoren. Amerikaanse merken missen mijns inziens een stukje verfijning.
Volgende splitsing: Landen.. Motoren sowieso italianen, maar daar gaat het niet over. Auto’s. Ik ben fan van strak ingetogen design, doordachte interieurs en luxe. Duits zou je snel zeggen maar toch ga ik voor Zweeds.

Mijn merk is Volvo. Heerlijk ingetogen strak design, doordachte techniek en het doe maar normaal imago (terwijl die krengen niet onderdoen voor de priemiejum Duitse brigade) spreken me erg aan. De actieve community van Volvo rijders vind ik ook erg leuk.

Maar ook BMW heeft een warm plekje. Nog nooit een in bezit gehad maar het stukje nostalgie dat uit m’n vaders verhalen voort komt, hij reedt in z’n jongere jaren altijd BMW, hebben bij mij een sympathie voor het merk doen groeien.
“Dankzij Alfa Romeo’s is het tenminste prettig om naar de vluchtstrook te kijken.”

Haha. Heerlijk.

Als ik een merk moet kiezen zou dat toch Alfa Romeo zijn. En ook dat wegens de paplepel: in de garage werd een prachtige GTV gerestaureerd door mn pa toen ik klein was, terwijl er een Giulietta voor de deur stond.
BMW. Vooral de E39 5 serie.
Als ik in een Volvo stap vanaf ongeveer de 2004 S40 (toen ze begonnen met de zwevende middenconsole), voel ik mij thuis. Het hele interieur ademt een zekere rust, in de zin van dat alle knopjes niet alleen zitten waar je het wil, maar ook nog eens waar ze mooi zijn. In de Duitse auto heb ik altijd het idee dat er eerst een stuk techniek bedacht wordt en daarna bedacht wordt dat er ook nog een behuizing moet komen. En dan wordt er in alle haast net een doosje om de knopjes heen gevouwen. Mercedes vind ik momenteel misschien wel het ergste, met die gekke tablet die zo gek boven het dashboard geschroefd is.
Alfa.

Mee opgegroeid thuis, eerst een Giulietta 1.8 en later een 75 1.8. Vervolgens het echte werk. Een 75 America en daarna een 164 QV. Vervolgens een 145 QV.

Een 164 TS Super was m’n eerste auto, vervolgens een 166 3.0 Sportronic en nu rijd ik een 166 Super 3.0. Tijdloze schoonheid met een epische V6.
And the winner is ALFA ROMEO
genoeg leuk spul van genoeg fabrikanten.. waaronder alfa.. alleen jammer van die ‘alfisti’
Bmw, degelijk en sportief
Ik ben opgegroeid met BMW. Altijd BMW gereden (auto en motor). Ik werk met BMW’s. En zal altijd met BMW verbonden zijn. BMW is voor mij een passie in de breedste zin van het woord. Van een simpele 315 tot een legendarische 507. Van een Isetta tot de huidige M550d xDrive. Van R26 tot S1000 RR. MINI tot Rolls Royce. Morgan Earo 8 en Wiesmann. Zelfs de historische vliegtuigen met BMW motor spreken mij aan (Junkers JU52 e.d.). Ik bezit een uitgebreide collectie BMW modellen en een archief van origineel materiaal van 1928 tot nu. Kortom… BMW
Opvallend veel die voor Alfa kiezen en er zelf geen hebben? Ik zie bijna nooit op de weg een Alfa. Ook de verkoop aantallen laten het afweten . Waarom kopen niet meer liefhebbers dit merk?
Alpina. All the way. Ik blijf trpuwens verbaasd dat zo weinig Autobloggers dit merk vermelden.
BMW E46 M3
Achterwielaandrijving, gasrepsons, stuur vasthouden, stuurgedrag directheid, handschakelen, hoge snelheid bochten ingaan uitgaan, 6cilinders 343pk, geen turbo, geluid, accelereren, hoge toeren, lijnenspel, details, tijdloos uiterlijk, icoon, BMW EIGEN MERK, OBSTAKELS KEER OP KEER OVERWONNEN, 5x moter van jaar award, cardanas tunnel, geen bullshit elektronica, kippenvel, open mond, sexy.

In de handleiding van de M3 E46 staat dat je altijd een zonnebril moet dragen en niet mag lachen als een clown maar serieus moet kijken ten alle tijde, wat? Woooww! <3
De jaguar van een tijdje terug. Heb veel boven de 200kmh gezeten toen mijn vader’s oude jaguar XJR nog helemaal in top vorm was. Met inmiddels 600.000km op de teller zie je toch dat hij nu toch aan zijn einde komt. Ik ben er nu al zeker 10 jaar verliefd op en dat zal ook nog lang zo blijven.
PSA en VAG, 2 grote concurrenten kunnen bij mij met hun auto’s de handjes wel op elkaar krijgen. Sinds ik in 99 mn rijbewijs gehaald heb altijd Citroën gereden, tot er vorig jaar een 206 als 2e auto de Saxo kwam vervangen. Bij VAG spreken vooral de sportieve modellen me aan. Golf GTI/R, Scirocco, Passat CC, Arteon. Bij PSA is het de laatste C5 die me kon boeien en de DS3. Ook voor de 2CV heb ik een grote voorliefde. Ik ben er niet voor nix 1 aan het opknappen. Maar……. moest ik morgen een hoop geld te veel hebben, dan kwam er voor mij een Arteon en voor mn vrouw (en mijn plezier) een Hyundai i30N.
@saxoke: favorite merk als geld echt geen rol speelt: Porsche!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).