
Dat zijn toch de belangrijkere zaken in het leven, weten wat jouw favoriete wintersport rammer is…
Het is alweer diep in november en al staan de barbecues nog avond na avond te roken en lopen de meisjes nog altijd met korte rokjes en dito truitjes over straat, de winter staat toch echt voor de deur. En wie winter zegt, zegt wintersport. En daar moet je naartoe, het liefst met de auto.
Maar wat is nou de beste rammer om mee op wintersport te gaan? Da’s de vraag die ons hier te redactie nogal eens bezighoudt. De meningen zijn verdeeld, zelfs bij ons, Zo vindt @willeme dat hij de ultieme wintersport rammer al in zijn bezit heeft, de witte Audi A6 3.0 V6 Quattro.
Aan de andere kant heb je @wouter. Die vindt juist zijn auto de ultieme rammer om over de Autobahn te knallen richting de Oostenrijkse alpen. En nee, niet die ouwe 911 van hem, maar de BMW 535i xDrive die hij ‘voor zijn vrouw’ heeft gekocht. En daar heeft hij best een punt. Alleen hebben die auto’s allebei 1 enorm nadeel. Ze rijden op benzine.
Mijn ultieme wintersport rammer rijdt op diesel
Benzine is naar mijn idee namelijk niet de ideale brandstof om in 1 ruk mee naar je bestemming in de Alpen te rijden. Wat dan wel, hoor ik je vragen? Elektriciteit? NEE! Natuurlijk niet. Dat valt direct af voor deze toepassing. In de kou over een snelweg met een dakkoffer gemonteerd, Dat wordt elke 200 kilometer in de rij van ladende auto’s staan.
Nee, een ideale wintersport rammer rijdt wat mij betreft op diesel. En dan niet een lullig 3-pittertje uit de Polo slowmotion, maar minimaal 6 cilinders en als het even kan zelfs 8. Daarom ben ik van mening dat van alle auto’s uit de Autoblog garage die van mij de beste wintersport rammer is, de Cayenne 3.0 diesel. Snel genoeg, relatief zuinig, 4 wielaandrijving, ruim zat en snel genoeg. Daar kan geen Maserati tegenop.
Maar wat is die van jou?
Maar het gaat hier niet om wat wij vinden, maar om jouw mening. Waarmee zou jij het liefst op wintersport gaan? Een dikke diesel SUV, of een ranke coupe met dakkoffer en een hoogtoerige benzinemotor?
Laat het weten in de comments en vooral ook waarom je dat vindt. Misschien breng je een potentiële autokoper nog op ideeën! En oh ja, als je zegt dat je het liefst met de trein, bus of het vliegtuig gaat, ben je af en doe je niet meer mee.
We zijn hier Autoblog ja? ;-)





Cayenne S Diesel
Anton aus Tirol
Johnny Depp
Johnny Däpp
Kleine Peter
Bmw 535d f31 bmw 335d e91/f31 🤷♂️
Mijn eigen zwarte prachtige Ford F250. 6-persoons 4×4 beest, 400 pk, lpg, grijs kenteken.
Is dat niet enorm lawaaierig met wat gang? Geinig ding, maar niet voor 120+ km/u op de snelweg lijkt mij.
Juiste antwoord is denk ik een Audi A6 Avant Quatto 3.0tdi of BMW 530d x-drive als je rijden leuk vind, of desnoods een E-klasse Mercedes als je 65+ jaar bent en het liefst nog met houten Guldens zou willen betalen.
Mijn favoriete wintersportrammer is ieder transportmiddel dat mij naar warmere oorden voert. Ben nog nooit op wintersport geweest, het trekt me niet en ben ook niet van plan het ooit te proberen. Wat anderen ook zeggen of vinden.
Mooi. Meer ruimte voor mij op de piste.
Audi A6 allroad quattro 55 TDI
Mercedes-Benz Maybach GLS 600 4-matic. Snel, comfortabel en luxe.
In mijn benzine Range Rover 5.0 V8 gaat dat prima hoor. Als je op wintersport gaat met de auto en gaat zeuren over zuinigheid, dan kun je beter wat anders gaan doen.
De kans dat je zonder panne op je bestemming geraakt is dan weer niet groot :-(
Audi A6 bitdi allroad
Mijn eigen BMW E93 330d…..
Met z’n tweeën op wintersport met een cabrio gaat geweldig makkelijk. En ski-uitrustingen en sneeuwkettingen gaan ook mee!
Ik huur gewoon altijd een X5 diesel bij Sixt voor de wintersport en dat bevalt me prima.
Een 911 Dakar lijkt me wel leuk eigenlijk ;)
Ach, m’n ouwe X-trail 2,5 4wd brengt mij overal waar ik heen wil. En dat betrouwbaar en met volop ruimte en luxe. Helemaal prima zonder premium.
Alpina B5 Touring
Een vliegtuig
Alpina B5 touring
Slank, goede kont en voorgevel, leuk karakter, in voor een feestje.
Je vergat “geen last van hoofdpijn”
En buikpijn
Misschien wel zo’n asociale Q7 V12 TDI.
Lelijk, maar wat een monster van een motor! 😅
Ik houd niet zo van wintersport, wat nu?
Stap dan mee in een GLS400D en geniet van de apre ski en hottubs. Met 5 man in de auto en ruimte genoeg voor materiaal.
Alhoewel een 159jtdm break het ook goed gedaan heeft!
Of een renault trafic achtig 9 zit met een hele groep
Bedankt voor het aanbod, maar dan kom ik nog steeds op een bestemming waar ik niet wil zijn (ik houd namelijk absoluut niet van kou en sneeuw) en apres ski is al helemaal mijn ding niet. Ben meer van de wat stevigere rockmuziek en zulks ;-)
Lamborghini Huracan Sterrato met dakkoffer. Of de Prodrive Hunter. Nog exclusiever!
De diesel in mijn cayenne begint bij -7 al te vlokken en bij -20 is het einde oefening. Dus neem ik de benzine cayenne. Die is uren later nog steeds warm. Alhoewel die nu wel een vaag probleem heeft met traction control die in blijft grijpen bij het minst geringste en dan kom je niet meer weg bij rotonde of verkeerslicht. Maarja dealers en specialisten hebben nooit tijd.
Subaru Outback
Volvo V90 cross country
Jij spreekt mijn taal
Een Boeing 747, ram je over de bergen heen naar een warmer land.
Mijn eigen Volvo V90 CC D5
Ironisch genoeg ga ik al ruim 25 jaar op wintersport maar sinds ik deze fijne wagen heb ben ik niet meer geweest omwille van COVID. Hopelijk komende krokusvakantie dan maar…..
Ik hou niet van wintersport. Hoop gedoe voor een hoop geklooi in de sneeuw tussen een hoop tokkie Nederlanders. Mocht ik toch ooit verplicht mee moeten op zo’n horror vakantie, doe dan maar een SUV. Makkelijker in en uitstappen, minder snel op je giechel bij gladde ondergrond.
Tokkies kom ik eerlijk gezegd niet zo snel tegen op wintersport. Het is vrij duur dus het valt voor een hoop mensen al af. En de tokkies met geld gaan meestal toch naar dezelfde oorden. Zolang je die links laat liggen, heb je prima volk om je heen op wintersport.
Een Audi RS6 met winterbanden.
De keuze is moeilijk. Ik zou zeggen dat een A320/321 of een 737 zouden moeten volstaan. Het liefste een 757, maar die zijn bijna niet meer te vinden.
Om de wintersport echt te vermijden kan je natuurlijk nog beter kiezen voor de 787 of een A340/380.
Nog nooit op wintersport geweest en voel ook totaal niet de behoefte. In de winter lekker ergens wandelen? Dan ga ik met mn S90 want geweldige stuurwielverwarming.
Ik kom verschillende malen per jaar in de Alpen met een T3 met 55pk. Lukt prima, maar als ik let op welke auto’s je ziet gebruikt worden om op ski pistes te werken en welke auto’s het populairst zijn in de Alpen ga ik voor een jaren 80 Fiat panda 4×4 als ultieme wintersport mobiel.
Ik zal het nog eens herhalen om één keer per jaar een wintersport vakantie te maken heb je geen suv nodig.
Je hebt nergens een suv voor nodig.
Vroegah gingen we thuis met een Discovery v8 naar de wintersport.
En dat ging altijd probleemloos en ter plaatse kon je overal komen.
Ik zou niet weten waarom ik nu iets anders zou kiezen.
Dus een heerlijke (oude) Discovery
Een Range Rover LWB. Luxe rijden, voorverwarmen als je van het hotel naar de piste gaat. Voorverwarmen als je in de lift naar onderen komt. Maar die hebben ook een kofferklep die je in 2 gedeeltes kunt klappen, zodat je droog en makkelijk kunt zitten als je de skischoenen aan of uit moet doen (is bij mij altijd een gekloot). En dan heerlijk in de luxe uitgeklapte stoel achterin, genietend van een lekker alcoholisch drankje mij terug laten rijden naar het Hotel.
Alfa Romeo 156 Crosswagon 1.9 JTD Q4
Niet de meeste ruimte of het meest comfortabel op de autobahn maar de laatste kilometers op bergweggetjes maken dat ruimschoots goed. Altans, dat was met mijn 1.8ts zo.
Eenvoudige keuze, mijn 530d / F11 (inclusief standkachel voor een prettige start van de terugreis). Rond Memmingen iets van het gas af om op één tank tot in Oostenrijk te komen. Bij snelheden van 200+ trekt hij ‘m rap leeg.
Een Boeing 737 of een Embraer 190. Geen oto in ieder geval.
Jij bent af. En je spelt ‘auto’ verkeerd. Is je dat weleens opgevallen?
Ik denk dat Hans nooit heeft geleerd hoe je ‘oto’ schrijft.
@nicolasr: Vanwege mijn anderszins vlekkeloze beheersing van het geschreven Nederlands kan ik me een dergelijke grammaticale frivoliteit probleemloos veroorloven. Toevallig. 😬
• vanuit de vliegmachine vriendelijk naar r zwaait
Nissan sunny
MB Vito 4wd V6 cdi.
Alles kan mee, hij is rap en comfortabel en dankzij de 4wd lukt het besneeuwde bergweggetje naar het huisje zonder kettingen.
Panamera sport turismo 4s diesel. Met een chipje.
Ik blijf bij mijn A6 3.0TFSI Allroad.
De hennessey velociraptor waarmee Jeremy Clarkson in Canada de sneeuw in ging. Mega fout en een werelds geluid met die Supercharger
Gewoon mijn 640i GC met Mosselman chipje. Meer dan genoeg actieradius, ook bij hogere snelheid. Dakkoffer niet nodig en met de sottozero’s zijn kettingen eigenlijk ook overbodig. Vorig jaar als enigste gewoon naar boven gereden zonder kettingen/ slofjes, heerlijk!
Haha, elke 200 km in de laadfile. Wat een onzin! Enkel op de zwarte zaterdag misschien, maar dan is het überhaupt geen feestje om te rijden, óók niet met een brandstofauto. En wie neemt er nu nog een dakkoffer mee, ook in een brandstofauto wil je dat zoveel mogelijk vermijden, zeker als je lekker door wil gassen (ivm maximumsnelheid waarop de meeste dakkoffers gespecced zijn).
Drie keer op wintersport geweest met collega’s, waarvan ik overigens alle 3 de keren zélf niet heb gereden. Eerste keer met een Volvo V40 waarvan de chauffeur liefst permanent 180 km/h reed (niet persé comfortabel overigens als passagier) en de andere tweede keer met een Tesla Model S 75D, waarvan de rit echt stukken relaxter was. Ja, helaas konden we pas 2 uur later aan het bier dan degene die op topsnelheid richting het wintersportoord reed. Maar wel lekker ontbeten, gelunched, en 2x bijgekletst met een bakje koffie. Voor mij het ultieme bewijs dat het onzin is dat je niet op wintersport kan met een elektrische auto; voorwaarde natuurlijk wel dat je een auto hebt die een beetje bereik heeft én fatsoenlijk kan snelladen. Kwestie van de rit niet als noodzakelijk kwaad zien die zo snel mogelijk achter de rug moet zijn, maar beetje genieten van de omgeving waar je doorheen rijdt. En het scheelt ook dat je geen luier om hoeft!
Zit elektrisch er niet in, dan sowieso een Audi A6 Allroad 3.0. Heerlijk als er een beetje sneeuw ligt.
Wij hadden altijd een ruime station met een diesel. Dat was prima. In dat opzicht zal een Audi S6 top zijn (die hadden we overigens niet maar zal theoretisch bij een klein gezin naast een Alpina d5 de faavoriet zijn). Maar ons gezin groeide plotseling wat harder dan verwacht waardoor we een busje zijn gaan rijden. Ik heb het eerst vervloekt, zo’n busje want het rijdt minder mooi dan een luxe auto, het rammelt wat meer, en het heeft natuurlijk geen 300 pk. Een Ford Tourneo Custom lengte 2 is het. En dat is een beetje een “poor mans V-klasse” maar hoe langer we er in rijden hoe meer ik het busje ben gaan waarderen. We nemen op de wintersport de ski’s, snowboards en uitrusting mee voor 5 personen, verdeeld over ongeveer 20 (!) Albert Hein kratjes. Verder nog sleetjes en de hele mikmak. Iedereen kan languit zitten en een kruissnelheid van 160 a 170 is prima te doen. Ik zit dus ook “vast” aan de vakanties en dan kan je ook niet veel harder dan dat rijden op de dagen dat wij gaan. Toch zal ik heus wel eens willen ruilen van een poor man’s V-klasse naar een echte. Dan leveren we wel met z’n allen wat ruimte in, maar krijgen we wat meer snelheid betere stoelen, meer stilte en een wat betere wegligging op hogere snelheid. Toch ben ik heel tevreden met het geen we hebben.
Passen jouw ski’s in AH kratjes? ;)
Moderne busjes zijn inderdaad echt geen straf tegenwoordig. Veel ruimte is zoo fijn.
Ik mis nog de Lotus Esprit met ski’s achterop.
Verder alles wat met een beetje comfort makkelijk de 200 haalt. Ski’s daarom bij voorkeur in de auto ipv op dak.
Ik zie ook reacties over lekker luxe met de auto van hotel naar de lift, maar ik vind het juist een stuk luxer als ik tijdens mijn verblijf NIET hoef te rijden. Ski’s in de opslag bij de lift en lopend vanaf de après ski naar huis.
F11 530xd stage1.
SQ7 Diesel werkt altijd top. Winterbanden met Vmax 270 en hoppa.
Een BMW X5 M50D lijkt wel wat…
Subaru Forester STi
En ik maar denken dat de gemiddelde petrolhead reed in een sedan, V8, handbak en RWD. Wat vallen ze allemaal door de mand!
Mijn Subaru outback ideaal hier in Tirol waar ik woon zeker in de winter. Genoeg grondspeling auto is overzichtelijk zeker bij opfrissen fijn, en als ik de auto parkeer in de diepe snerue wanneer we gaan Skitouren..
Heerlijk met de G12 xDrive en Bowers & Wilkins aan het werk.
Audi SQ7, de 8 cilinder diesel. Onverslaanbaar op de autobahn voor lange ritten.
Mijn Ford Explorer Hybrid was perfect afgelopen winterramrit!
Genoeg pit met de 450+ paardjes en vooral gigantisch van binnen: 7 stoelen voor volwassenen en dan nog genoeg ruimte voor alle bagage (snowboards passen gewoon naast de stoelen op de middenrij)
Een grote stationwagen met koffer op het dak. Onderweg vooral bagage in de dakkoffer, ter plekke de huurski’s. Laatste jaren een V70 2.4T op LPG. Rijdt goed genoeg mee op de linkerbaan en de dakkoffer is er in al die jaren nog niet afgewaaid :-). Je moet alleen voorbereid zijn en weten waar de volgende lpg pomp is. En voltanken voordat je Oostenrijk in gaat.
SQ7
Met riant budget een Mercedes E400d 4-matic Estate. Met klein budget een oude Subaru Impreza station.
Het kan idd met een 8 cilinder diesel SUV maar wij gaan gewoon met de Smart 4 two richting het prachtige Arosa (Zwitserland). Wel met winterbandjes natuurlijk en de skies/ snowboard horizontaal achterop de klep voor wat extra “downforce”. Verbazend hoe makkelijk je met 71 pk de berg opvliegt maar ook naar beneden gaat met de automaat in sportstand bijna zonder bijremmen (terwijl die zware SUV’s continu in de ankers hangen). Theoretisch halen we het op 1 tank maar daar rijden we in Duitsland iets te hard voor.
Vet! zo kan het natuurlijk ook!!
HENNESSEY VELOCIRAPTOR 6X6
Alpenrxpress met discotreinstel
Mijn VW TourAn 2012 2.0tdi sjoemel diesel. Meer dan 1000km op 1 tank. Rijdt heerlijk, zuinig, goede voorstoelen ongekend veel ruimte. Kids mogen de auto slopen want restwaarde is nihil. Zat afgelopen week in X5 van vorige model. Die was echt niet ruimer van binnen…. Wel nog meer comfort natuurlijk.
Maar setje banden zal wel rond 2k kosten. Nee dank u.
Vorig jaar met de 996 geweest, snowboards passen er schuin in over de achterzitjes. Was geweldig!
Het liefst met een schijnbaar 65+ mobiel.
Een MB E klasse diesel. Niet om 1 keer heen te vliegen, maar om de vrijheid te hebben om te stoppen waar en wanneer je wilt. Af en toe de benen strekken en een kookolie is altijd fijn. En als dat een keer kan zonder pompstation is dat ook lekker. Maar de stilte van een fijne electrowagen zou ik ook zeker kunnen waarderen!
MB E300de 4matic estate
Vorig jaar eenmalig met de 540i touring van m’n ouders naar de Alpen gereden, geen diesel maar reed erg fijn. Misschien een 540d touring als ideale auto?!