• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Lezersvraag: Wat maakt een auto voor jou ‘premium’?

Auteur: nicolasr, gepost 29 augustus 2023 om 20:00 – 82 Reacties

Het is een beetje een vaag begrip, dat premium. Maar wat maakt voor jou nou dat een auto dat predikaat verdient?

Het is een begrip dat je hel vaak voorbij hoort komen, maar waar niet echt een label op te plakken is; premium. Autofabrikanten adverteren er in de regel ook niet mee, zelfs al zijn ze een merk wat wel onder die badge gepositioneerd wordt.

BMW, Audi, Mercedes zijn toch wel de bekendste merken die door de berijders en fanboys als premium worden bestempeld. Snappen we wel, want duur, veelal goede kwaliteit en duur. Of hadden we dat laatste al gezegd?

Tuurlijk, Porsche, Rolls-Royce, Bentley en Range-Rovers zijn ook premium, maar komt dat bij hen door de geschiedenis, het prijskaartje, of zijn ze echt beter dan de rest? Da’s namelijk nog maar de vraag…

Wat maakt een auto voor jou premium?

Persoonlijk ben ik wel zo’n lemming die met zijn vriendjes mee het ravijn inhuppelt als het op premium auto’s aankomt. Ik rij liever in een BMW dan in een Opel. Of liever in een Saab -ook rete-premium natuurlijk- dan in een Renault. Tja. Het voelt gewoon fijn om beter te zijn dan de buurman in zijn Dacia. Is toch zo? ;-)

Audi is dan weer een ander verhaal. Ik heb nog meegemaakt dat Audi’s gewoon Volkswagens waren met een iets luxer interieur en een iets andere koets, dus voor mij zullen die auto’s nooit priemijum -ik dacht, ik schrijf het eens anders- worden. Huh? Audi’s zijn nog steeds VW’s met allen een wat luxer interieur? Ok. Ik rust mijn zaak…

Maar wat vind jij nou? Wat maakt een auto nou premium? Waarom verdient een Skoda die net zo goed is als een vergelijkbare BMW nou niet dat denkbeeldige label? Of waarom wel, in jouw ogen?

Laat het weten, misschien kunnen we dan eindelijk eens een definitie aan dit begrip plakken. Het zou tijd worden!

Ook interessant!

  • Zelfs de Fransen willen dikke Duitse premium auto's
  • Lezersvraag: Wie van jullie heeft de snelste auto?
  • Lezersvraag: welke auto heeft de mooiste snelheidsmeter?
  • Lezersvraag: Welke twee auto's maken jouw favoriete combinatie?

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

lezersvraag, premium

Vorig bericht: « Video: Audi incasseert driftende MX-5
Volgend bericht: Overheid wil dat je geen auto meer hebt »

Lees Interacties

Reacties

  1. bunnylebowski zegt

    29 augustus 2023 om 20:23

    In de basis achterwiel aandrijving, een krachtige aandrijflijn. ICE minimaal 6 cilinders, EV minimaal 400pk. De eerste bocht nemen en de auto als vanzelf de bocht in voelt duwen.

    Instappen, zwaar portier als kluis dicht gooien. Dik sport stuur. Geur van hoge kwaliteit lederen bekleding. Een fijn en vlot infotainment.

    EV specifiek: geen gezeik met laadpassen, brakke laadsnelheden en een matige range.

    Login om te reageren
    • fanboy zegt

      29 augustus 2023 om 21:03

      @bunnylebowksi: Dat eerste stukje gaat gewoon over een sportieve auto.
      Er zijn genoeg luxe limo’s die niet zo sportief zijn maar zeker wel premium te noemen zijn. En vice versa.

      Login om te reageren
      • bunnylebowski zegt

        29 augustus 2023 om 21:50

        @fanboy een Mercedes is niet direct een sportieve auto maar geeft ook dat gevoel en is zeker imo premium.

        Login om te reageren
  2. 850t5restate zegt

    29 augustus 2023 om 20:25

    In willekeurige volgorde:
    – Afwerking van interieur en lak
    – Afwezigheid van bijgeluiden uit interieur en onderstel
    – Geen blauwe LED verlichting in het interieur
    – Comfortabel en solide weggedrag
    – Mooie soepele loopcultuur van de motor en soepele transmissie
    – Luxe opties en mooie kwaliteit leder
    – Bedrijfszekerheid
    – Uitstekende koplampen

    Mijn GS 450h President uit 2013 voldoet ondanks de leeftijd voor mij aan dit wensenlijstje. Enige wat ik daar op kan aanmerken is de wat verouderde infotainment, hoewel ik het in de praktijk wel alles doet wat ik wil.

    Login om te reageren
    • tortuga zegt

      30 augustus 2023 om 06:55

      Entertainment verouderd in deze 21ste eeuw even snel als de sneeuw door de zon wegsmelt na een typische winterdag.

      Login om te reageren
  3. moveyourmind zegt

    29 augustus 2023 om 20:42

    Voor mij verdient een auto het label premium wanneer hij zelfs als hij twintig jaar is en tonnen op de teller heeft staan hij bij jou als zoveelste eigenaar hetzelfde gevoel weet op te roepen als dat de eerste eigenaar heeft gehad vanwege de bouwkwaliteit, het design, de rijeigenschappen en de verfijnde afwerking en de luxe van het interieur.

    Zoiets als een BMW E38 bijvoorbeeld.

    Login om te reageren
    • Bastiaan zegt

      30 augustus 2023 om 06:20

      Premium is toch uit de tijd dat de bekendste man in het dorp in een Mercedes S-klasse reed en we nog geen parkeerproblemen in de straat hadden omdat niet elke woning 2 Autos had.

      In mijn opzicht is premium de laatste 40 jaar flink ingelopen dit niet premium. Het is niet per definitie de merknaam, maar ook het model wat bepalend is. Bijvoorbeeld een Mercedes S-klasse wat voor mij alles behalve premium aanvoelt en weinig meer Mercedes te doen heeft. Precies zoals een Audi A1…

      Premium merken maken geen budget Autos, wat ik op zakelijk gebied begrijp… Alles ik mijn status laat afhangen van het merk, maar werkelijk in een instapmodel rijdt, dan rijd ik naar heb premium.

      Zelf rijd ik in een Ford Mondeo (BA07) uit 2012, 1.6 Diesel, is natuurlijk geen premium, geen krachtpatser. Mijn kennissenkring met de premium merken (Mercedes, BMW, Tesla) waren “jaloers” op mijn stoel ventilatie. Momenteel 320.000 kilometer op de klok en ik rijd nog steeds honderden kilometers aan een stuk met plezier. Natuurlijk rijdt een range rover veel luxer (lees: rijdende woonkamer). De combinatie kosten en comfort maken voor mij een auto premium.

      Een alle moderne Autos met Overall schermen en interieur verlichten… Serieus? Zoals mijn neef vroeger al zei, met knoopjes een lampjes ben ik gelukkig….👍😂🤣

      Login om te reageren
  4. Exit Luminar zegt

    29 augustus 2023 om 20:43

    De tijden van premium zijn allang foetsie sinds mercedes renault-motoren in haar auto´s steekt, vindt ik de drie kongingen allang geen premium meer.

    Login om te reageren
    • fanboy zegt

      29 augustus 2023 om 21:00

      @V-twin: Maar verder daarvoor konden Mercedessen al lekker roesten, dus dat was al niet best.
      BMW wat PSA motoren erin, en bij Audi is het toch net VW.

      Login om te reageren
    • karhengst zegt

      30 augustus 2023 om 11:43

      De echte Mercedes range begint sowieso pas bij de C-klasse. Alles daaronder is voor mensen voor wie de badge belangrijker is dan de auto.

      De 1-Serie was het enige premium model in het C-segment. Was.
      Al kon me de A3 ook wel bekoren simpelweg vanwege de betere ergonomie en het fraaiere interieur t.o.v. de Golf. Kon.

      Login om te reageren
  5. Robert zegt

    29 augustus 2023 om 20:49

    De 2.0 liter SkyActiv motor onder de motorkap van mijn Mazda. Zuinig in verbruik, ruimschoots voldoende vermogen voor deelname aan het Nederlandse autoverkeer én je hoeft hem ook na twee ton op de teller nog niet weg te gooien om dichtgekoekte inlaattrajecten, exorbitant olieverbruik, verrot gelopen lagerschalen of opgerekte distributiekettingen.

    Kunnen veel merken die hun klanten bedienen met hun downsize turbotorretjes nog een voorbeeld aan nemen.

    Login om te reageren
  6. fanboy zegt

    29 augustus 2023 om 21:02

    Premium kwaliteit zou moeten betekenen dat het spul goed blijft werken, ook na 10 jaar, en je niet trakteert op allerlei garage rekeningen. Dus de meeste ‘premium’ auto’s voldoen daar niet eens aan.

    Als het dan over de beleving gaat, dan vooral een fantastisch interieur wat echt stil is.

    Login om te reageren
    • gilettelubbers zegt

      30 augustus 2023 om 00:29

      Hier heb je het voornamelijk over duurzaamheid. Auto’s van tegenwoordig zijn dit een stuk minder dan voorheen, en dus een stuk minder duurzaam. Wel worden er vast nog premium auto’s gemaakt zonder kraakjes in het interieur. Al merk ik dat nieuwe auto’s ook daar een stuk gevoeliger voor zijn

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        30 augustus 2023 om 10:33

        In een land met een steeds ouder wordend wagenpark is de claim dat auto’s steeds duurzaam worden best wel ongeloofwaardig.

        Login om te reageren
  7. Roskampies zegt

    29 augustus 2023 om 21:06

    1. In elk geval geen buitenlak zichtbaar in het interieur. ( raam sponning ).
    2. Kraak vrij
    3. Geen harde plastics.
    4. Geen schroeven endergelijke zichtbaar. Nog gaatjes of doojes
    5. Geschiedenis merk, emotie die het geeft als je er mee rondrijdt,( voor ieder persoonlijk in te voelen )
    6. Kleine details waarover nagedacht is. Die pas opvallen als ze er niet zijn (huur auto). Licht inval op dash blijven de tellers bijv afleesbaar door verandering van kleur.
    7. Zoals Hans Teeuwen ooit zij: “Kleine dingen. Kan je niet uitleggen. Het is een gevoel”.

    Login om te reageren
    • rwdftw zegt

      29 augustus 2023 om 23:51

      Eens,

      Zo reed ik een tijd een Golf 7. Je kan zeggen wat je wat je wilt maar het interieur van de Golf was altijd net wat beter dan de concurrentie en voldeed aan de eisen die je stelde. Toen kwam de 8. Die is niet meer premium. Het feit dat fysieke knopjes ineens touch werden met haptic feedback, en dat je de temperatuur niet kan instellen in het donker zonder eerst te stoppen om een lampje aan te doen.

      De Giulia zou je afkeuren om de naden en iedere verslaggever vond dat het interieur goed was maar niet premium. Klopt ook wel, maar de Alfa won het ruimschoots op emotie.

      De Model 3 is verre van Premium. Ik heb net vandaag een 2e service aanvraag gedaan omdat ze weer een deurklink niet goed kunnen bouwen. Het enige Premium aan een Tesla is de drivetrain en de techniek van het OS. 14 kWh/100km? Doet het ding. Maak er 20-24 van voor een i4. Alles bedienbaar vanaf de bank binnen? Check. Vergeet het maar bij BMW.

      Maar het gevoel dat je in een BMW zit…. dat heb je wel bij de BMW en niet bij de Tesla.

      Login om te reageren
  8. rogerzz zegt

    29 augustus 2023 om 21:08

    Toch allereerst de mogelijkheid om op de sloffen 200+ km/u op de snelweg te kunnen rijden terwijl het aanvoelt als 100km/u. Dus snel genoeg, stabiel/koersvast op de weg, weinig dB’s en lawaai in de auto en geen irritante geluiden. Daarnaast deels de opties, stoelverwarming, goed geluid, dode-hoek-assist, goede verlichting, goede stoelen, automatische kofferklep, het helpt allemaal wel mee als je langdurig in de auto zit en er mee leeft.

    Maar ik heb wel een mooie grijs gebied; een auto zonder cruise-control is per definitie niet premium, zelfs een mercedes A-klasse heeft dit soms niet. En een Mercedes A-klasse met Renault motor is in mijn optiek per definitie niet premium, want die houdt het niet lang vol en is niet snel en haalt de 200km/u mogelijk niet eens. Maar een AMG A45 is in mijn optiek wel premium, dus de opties en motorisering hebben dan wel een zwaar aandeel in de beoordeling lijkt mij. Dus niet elke Mercedes (of Audi, zoals de A1), of BMW (met 3-cilinder) is per definitie premium in mijn woordenboek.

    Login om te reageren
  9. rollingstoned zegt

    29 augustus 2023 om 21:17

    ‘Premium’ staat tegenwoordig voor ‘shinen’ op je Insta, YT, FB, whatever… maakt niet uit hoe het eruit ziet, zolang er maar een ‘premium’ merkje opstaat. De followers kopen het toch wel… 🥴

    Login om te reageren
    • drdre1 zegt

      29 augustus 2023 om 22:12

      Precies dat. Al geloof ik dat Lexus zichzelf nog wel serieus neemt als premiummerk. Het overgrote deel van wat er rest hangt soms iets teveel aan badges en marketingpraat. Welk merk is er naast Lexus nog “gewoon” gebleven en écht kwaliteit?

      Login om te reageren
      • b088y zegt

        30 augustus 2023 om 12:00

        Gewoon in de zin van geen EV of Plug-in aanbieden, of de 15.000 km onderhoudsinterval of entertainment/nav systeem wat werkt als een Pioneer inbouwpakket uit 2008?

        Service, betrouwbaarheid en showroom vind ik daar integen wel echt top.

        Voor mij moet premium het totaal plaatje bieden

        Login om te reageren
  10. vaakbenjetebang zegt

    29 augustus 2023 om 21:22

    Aan het product merk ik vaak niet zo goed of ik het ‘premium’ zou moeten vinden, dus de makkelijkste manier om te weten of ik een auto als ‘premium’ moet beschouwen, is door bij de dealer binnen te wandelen. Word ik er door het personeel afkeurend bekeken, dan vindt het merk zichzelf premium.

    Login om te reageren
  11. lpgbarrel zegt

    29 augustus 2023 om 21:23

    Premium is beter te duur dan niet te koop!

    Login om te reageren
  12. berlinetta zegt

    29 augustus 2023 om 21:23

    Bouwkwaliteit, afwerking, gebruikte materialen. Dat soort dingen. Als dat net allemaal even een stapje hoger is dan bij de concurrent, dan vind ik dat wel premium te noemen. Daarnaast vind ik het ook van belang hoe vernieuwend een fabrikant is. Komen ze echt met nieuwigheden die andere fabrikanten nog niet hebben? Dan heb je ook een streepje voor en dat is in mijn ogen ook wel premium.

    Login om te reageren
    • Mini Joe zegt

      30 augustus 2023 om 11:30

      Citroën?

      Login om te reageren
  13. Batterijlikker zegt

    29 augustus 2023 om 21:23

    Als ik ‘m niet kan betalen.

    Login om te reageren
    • Motomoto zegt

      29 augustus 2023 om 22:07

      😂

      Login om te reageren
  14. karhengst zegt

    29 augustus 2023 om 21:28

    Premium: hogere prijzen verantwoord door een USP tov de concurrentie.

    Alleen daardoor is een Skoda niet premium. Het is gewoon een verstandige keuze om praktische redenen. Daardoor als het bij je eisen aansluit mogelijk ook begeerlijk, maar niet premium.

    Voor mij persoonlijk: fijn stuurgedrag (RWD) in een stille koets met een fraai dashboard en hoge kwaliteit ergonomie en infotainment. Een auto waarmee je je verheugt op het begin van een reis, in plaats van op het moment van aankomst.

    Login om te reageren
  15. seatleon zegt

    29 augustus 2023 om 21:34

    Ik ben niet zo gevoelig voor de term premium. Ik vind een auto gewoon leuk of niet. Soms is dat een Dacia en soms is dat een Mercedes S-klasse. Daarbij heb ik vaak sympathie voor de goedkopere auto’s. Het is namelijk veel moeilijker een goede goedkope auto te maken dan een dure goede auto.

    Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      29 augustus 2023 om 22:30

      Qua dat laatste : eens !

      Login om te reageren
  16. ArnoldH zegt

    29 augustus 2023 om 21:42

    Premium is wanneer

    Login om te reageren
  17. Turbo S zegt

    29 augustus 2023 om 21:44

    Premium zit hem wat mij betreft hoofdzakelijk in de in het interieur gebruikte materialen met goede afwerking. Daarnaast hoort mijns inziens een premium auto niet onder gemotoriseerd te zijn. Waar deze vermogensgrens ligt is een beetje lastig te bepalen, ik zou zeggen om en nabij de 250pk volstaat.

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      30 augustus 2023 om 10:10

      Dus een Aston Martin cygnet is niet premium of een mini?

      Login om te reageren
  18. mjpamsterdam zegt

    29 augustus 2023 om 21:49

    Rijd een 15 oude S80 en niks rammelt . Dat is premium. Oh ja , mijn 17 jaar oude C70 Cabrio rijdt ook maar door en heeft mij nog nooit laten staan. Ook best wel premium. Ook nog een recente XC60 in bezit maar deze is niet heel premium, paar keer wegenwacht moet bellen. Vroeger alles beter ?

    Login om te reageren
  19. jarnobakker zegt

    29 augustus 2023 om 21:52

    Een vlotte betrouwbare auto.
    Die geen duur onderhoud heeft .
    Die netjes is afgewerkt en een mooi interieur heeft.
    O haters gonna hate..
    Ik heb die auto al .
    Mijn Kia Cee’d GT met die heerlijke half leer half alcantara Recaro stoelen er in.😎

    Login om te reageren
  20. rs999 zegt

    29 augustus 2023 om 21:57

    We leven in een land waar je meer porsches ziet dan Golfjes
    Het woordje premium is niet meer uit deze tijd.

    Login om te reageren
  21. Johanneke zegt

    29 augustus 2023 om 22:02

    Gaat er maar om wat je belangrijk vindt. Mijn ouders bijvoorbeeld, altijd japans d segment gereden. Wel de redelijke luxe van multilink, cruise control enzo, niet de lasten van een dure europese auto. Beleggen met het geld wat je overhoudt, en met 55 met pensioen. Liever dat dan je kapotwerken voor een badge. Plus, de instap ‘premium’ modellen hebben dikwijls minder opties dan een prima uitgeruste d segment van een ander merk.

    Login om te reageren
  22. Hubert zegt

    29 augustus 2023 om 22:06

    Premium is voor mij dat je er meer voor wilt betalen dan dat hij waard is.

    Login om te reageren
  23. Motomoto zegt

    29 augustus 2023 om 22:06

    Tijdloos design. Daarom zijn de huidige EV’s van bijvoorbeeld Mercedes ook niet premium wat mij betreft.
    Daarnaast: kwaliteit van het interieur. Mooie materialen en hoogwaardige afwerking (beetje vaag, maar geen grote kieren etc).

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      30 augustus 2023 om 06:18

      Vind je? Na wat gewenning vind ik de EQS een stuk moderner ogen dan de ouderwetse S-klasse. Ook is een EQS SUV een heel stuk mooier dan de GLE. Wat mij betreft zit Mercedes op de goede weg qua design.

      Login om te reageren
  24. Willy500E zegt

    29 augustus 2023 om 22:18

    Materiaal gebruik, afwerking, details, individualiteit, historie

    Login om te reageren
  25. drdre1 zegt

    29 augustus 2023 om 22:20

    Ik denk de hele beleving, beginnende bij interieur, afwerking, prestaties. Andere invalshoek dan: in Afrika werd nog heel lang de Peugeot 505 gebouwd (tot 2006). Premium daar is dus geen premium hier. En als je zelf een ander land bezoekt of er woont, is je premiumsmaak wss ook anders. (bijv de premium markt in USA ziet er anders uit dan hier) Dus is premium ook soort van status.

    Login om te reageren
  26. styns zegt

    29 augustus 2023 om 22:32

    Schuifkanteldakje.

    Login om te reageren
    • Johanneke zegt

      29 augustus 2023 om 22:40

      Had als student een oude Nissan Micra mee van de garage met zo’n dakkie. Topding. Had zelfs 5 pedalen. Meer is beter toch?

      Login om te reageren
  27. kniesoor zegt

    29 augustus 2023 om 22:42

    ‘Premium’ refereert wat mij betreft voornamelijk (!) aan het interieur : mooie, welriekende, echt lederen bekleding, strakke pasnaden, smaakvolle kleurencombinaties, mooie kunststoffen waar geen leer en echt aluminium/carbon zit, high end audio, handles en knoppen met een solide gevoel, kortom een interieur met een zekere weelderigheid. Maar behalve in het echte topsegment van de markt is dergelijke weelderigheid zelden op alle plekken in het interieur van een oto te vinden. En blijft het dus in meer of mindere mate toch behelpen. Enfin, first world problems.

    Login om te reageren
    • goodvibrations zegt

      29 augustus 2023 om 23:40

      Interieur en een goede geluidsinstallatie ervaar ik ook als premium. Kan echt genieten zijn 😊

      Login om te reageren
  28. mashell zegt

    29 augustus 2023 om 22:44

    In eerste plaats duurder dan mainstream. Dat is wat het woord premium betekent.
    Om een wagen duurder te kunnen verkopen is een andere beleving nodig. Mooiere materialen, beter doordachte user interfaces, meer geluidsisolatie en vooral meer personalisatie mogelijkheden. Dus meer kleuren, meer soorten en kleuren leer, meer opties. Allemaal tegen een forse meerprijs. Je mag nergens het idee krijgen dat er bespaard is.
    En het werkt. Een basis Audi of BMW is een lekkerder auto dan een luxe Renault of Ford, daar zie je de kostenbesparingskeuzes overal.

    Login om te reageren
    • rollingstoned zegt

      30 augustus 2023 om 03:41

      Welnee, premium is louter marketing. En veel mensen zijn daar nu eenmaal gevoelig voor.

      Login om te reageren
    • Mini Joe zegt

      30 augustus 2023 om 11:49

      Ooit in een luxe Renault gezeten?

      Reed zelf in een XM V6, zoon had een bmw 316. Alleen al voor het uiterlijk laat je de pkw staan, laat staan voor het comfort.
      Audi is een “veredelde” VW net zo DS een veredelde Citroën is.

      Het verschil is alleen dat de Franse automobielen vaak vernieuwender zijn dan de pkw merken, die qua stijl altijd achter de Franse avant-garde aanlopen. 🧐

      Login om te reageren
  29. Gele Koplamp zegt

    29 augustus 2023 om 22:54

    Wat maakt een auto ‘premium’?

    Een enorm marketingbudget

    Login om te reageren
  30. eaudi zegt

    29 augustus 2023 om 23:06

    Audi’s zijn VW’s met luxe, of zoiets, zeg je dat nou echt? Ik ben op zoek gegaan naar de VW die op de e-tron GT lijkt maar kwam na wat zoeken bij een ander merk terecht, ook Duits trouwens. Dus je stelling klopt niet, of is al tenminste 100 jr achterhaald.

    Login om te reageren
    • ouwedibbes83 zegt

      30 augustus 2023 om 10:15

      Probeer het nog eens voor een A1, A3, A4, Q3, Q5. Je hebt de uitzondering gevonden, net als bv de A8 of R8 waar geen VW tegenhanger van is. Van de auto’s die ze het meeste verkopen, is er wel een. Motoren idem dito.

      Login om te reageren
  31. kooss zegt

    29 augustus 2023 om 23:10

    Premium is voor mij alle zaken beter op orde hebben dan de concurrentie. Net dat beetje extra. Denk aan goed uit ontwikkelde assistentie systemen, software, bouwkwaliteit, maar daarnaast ook service van het dealernetwerk en onderdelenvoorziening na 10 jaar.

    Login om te reageren
  32. goodvibrations zegt

    29 augustus 2023 om 23:26

    Enige luxe, kwaliteit en service als er iets met je auto aan de hand is.
    Bij onze lexus en de service (louwman Amsterdam & Utrecht) beleef ik dat 100%. Ben er al 7 jaar klant.. En als er een mooie EV aankomt van Lexus. Electrified Sedan? Dan die ook.
    Mazda is helaas een ander verhaal. Knoop in Maarsen liet me 137 euro betalen in de garantie voor controle van de dode hoek sensor en een gordel controle die telkens afging als er niemand op de plek zat. Toen zij het onderzochten werken ze wel naar behoren.. Eerste rit met gezin direct weer niet.. Dat noem ik niet premium. Later nog gebeld door Hans Knoop die me “netjes” uitlegde dat ik moest betalen omdat hij het daardoor niet kon declareren.. Pfff.. Uit woede een aantal negatieve reviews geschreven 😅😅🙈🙈😔😔

    Login om te reageren
    • goodvibrations zegt

      29 augustus 2023 om 23:35

      Had overigens filmpjes vooraf nog getoond als bewijs dat het niet functioneerde waarop ze zeiden dat moet wel werken idd we gaan het onderzoeken…
      Maargoed laatste reactie voor mij over dit onderwerp heb meer last van mijzelf dat ik me hierover opwint dan de onterechte kosten…. Zonde 😎

      Login om te reageren
  33. normalantrieb zegt

    30 augustus 2023 om 03:29

    Kia K900

    Login om te reageren
  34. Benny_Weisz zegt

    30 augustus 2023 om 05:54

    De beste graadmeter voor het “premium” gevoel van een auto is de hoogte van de rekeningen die je krijgt van je dealer.

    Login om te reageren
  35. b088y zegt

    30 augustus 2023 om 06:49

    De showroom, service en kundige mederwerkers.
    BMW springt hier voor mij echt positief in uit.
    Product genius die echt iets kan uitleggen en weet hoe het werkt (of anders er later op terug komt), proefritten van paar uur of dagen (doet Lexus btw ook goed), luxe vervangend vervoer bij onderhoud (Audi is hier echt triest in).

    Andere dealers zijn het vaak verkopers die zichzelf met name hee koel vinden, offertes niet doorsturen of auto’s samenstellen die ze voornamelijk zelf heel tof vinden (lees niet luisteren naar de wensen).

    Deze maand nieuwe lease bmw besteld, maar mijn ervaringen zijn het zelfde met mijn 18 jaar oude BMW.

    Net ontvangst, gunstige tarieven (APK, pechhulp) etc.

    Login om te reageren
    • erce zegt

      30 augustus 2023 om 09:44

      Hier kan ik mij volledig bij aansluiten. Ik rijd inmiddels 30 jaar BMW en ze laten af en toe best wat steken vallen, maar het wordt altijd netjes opgelost. De service bij BMW is echt top notch en mijn contact weet waar hij of zij het over heeft. Bij Audi verbaas ik me iedere keer weer over de arrogantie en gelatenheid waarmee ze klanten bedienen. Onvoorstelbaar.

      Alles wat een auto premium maakt is hier in de reacties al meerdere keren benoemd.

      Login om te reageren
    • bunnylebowski zegt

      30 augustus 2023 om 21:34

      @bo88y eens. Ik vind vooral feit dat je langer dan paar uurtjes de auto mee mag (weekend bijv) echt klasse. En meer dan prima gloednieuwe leen auto’s met lekker M pakket en de juiste opties. Je betaalt er ook wel wat voor maar soit ;)

      Login om te reageren
  36. rutgerg zegt

    30 augustus 2023 om 07:07

    Mensen die zeggen dat premium niet bestaat snap ik niet. Mijn vrouw heeft sinds kort een MINI cooper SE. Ook gekeken voor een fiat 500e. Maar als je in de fiat stapt en dan in de MINI of andersom begrijp je wel wat premium is.

    Login om te reageren
    • rollingstoned zegt

      30 augustus 2023 om 12:40

      Mja, motorisch zijn 500’s een stuk betrouwbaarder dan MINI’s. Een mooi interieur heb je weinig aan als ie steeds naar de garage moet.

      Login om te reageren
      • rutgerg zegt

        30 augustus 2023 om 14:16

        Het gaat over elektrische MINI’s en 500’s in dit specifieke geval. Overigens de derde mini voor mijn vrouw… de eerste ev, met de vorige mini’s (R56lci en F56) nooit iets gehad.

        Login om te reageren
  37. racerx zegt

    30 augustus 2023 om 07:22

    Tja… goed interieur, een unieke motor, RWD, uitstraling exterieur en hoewel ik het met tegenzin zeg: dat laatste heeft toch ook wel een beetje met het merk te maken.

    Login om te reageren
  38. Estate_of_mind zegt

    30 augustus 2023 om 07:34

    Ik vind onderdeel van de ‘premium’ ervaring dat je bij de dealer fatsoenlijk behandeld wordt. Vriendelijk welkom geheten als je binnenkomt voor een beurt, dat men ook weet wie je bent en wat je komt doen, leenauto etc. En overigens rij ik helemaal geen premium, maar dat er in dezelfde showroom ook Lexii staan, helpt ;)

    Login om te reageren
  39. faalhaas zegt

    30 augustus 2023 om 07:38

    Premium is walvispenisleer op je motorkap ontgrendelingshendel.

    Login om te reageren
  40. dikkereinier zegt

    30 augustus 2023 om 07:54

    Het idee dat je niet in een massaproduct rijdt maar in een unicaat. Maatwerk ipv confectie. Dat geldt ook voor horloges, hifi en designverlichting etc.

    Login om te reageren
  41. Dutchdriftking zegt

    30 augustus 2023 om 07:58

    Als puur de merknaam begeerte oproept, dat is premium. “O lord would you buy me, a Mercedes Benz” is wellicht het beste voorbeeld.

    Login om te reageren
  42. leaper035t zegt

    30 augustus 2023 om 08:16

    Een knus gevoel door leer, hout en metaal te gebruiken zls afwerkingsmaterialen. Zo min mogelijk plastics.

    Login om te reageren
  43. Tonnie zegt

    30 augustus 2023 om 08:23

    De beleving kan het voor mij premium maken. Dat zit voor mij met name id ambiance binnen. Zoals het beige Poltrona Frau leder in m’n Lancia. Het knaken blue&me navi (ook al krijg ik nog redelijk up to date kaarten en live verkeersinfo) voelt dan weer helemaal niet premium.

    Login om te reageren
  44. mc96 zegt

    30 augustus 2023 om 08:29

    Voor mij maakt de “look and feel” een auto premium of niet. Dat gevoel heb ik bij alle Volvo’s en BMW’s die ik tot nog toe heb gehad gevoeld. Behalve dan bij de F20 😀. Dat ptemium gevoel blijft of het nu een nieuwe of 11 jaar oude auto is.

    Login om te reageren
  45. Maarten zegt

    30 augustus 2023 om 08:32

    Het geluid van de richtingaanwijzer, de deur die zwaar dichtvalt, geen rammeltjes, ambient verlichting, stevige knoppen en schakelaars, geen goedkoop plastic

    Login om te reageren
  46. Wiger zegt

    30 augustus 2023 om 09:19

    Het geluid als je de auto vergrendelt/ontgrendelt

    Login om te reageren
  47. heckblende zegt

    30 augustus 2023 om 09:42

    een premium auto is

    de auto waarvan je zegt dat je hem voor jezelf koopt, maar eigenlijk voor de buitenwereld
    de auto waarvan je zegt dat je hem wilt voor de stilte, power en kwaliteitsmaterialen, maar in feite koopt om hele grote gaten in je persoonlijkheid op te vullen

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      30 augustus 2023 om 11:00

      Dat best wel zielig voor de mensen die geen premium auto kunnen betalen, die zijn niet eens succesvol en moeten hun nog grotere gaten in hun persoonlijkheid dan wel met drank en/of drugs opvullen.

      Login om te reageren
  48. dree16v zegt

    30 augustus 2023 om 09:46

    Als je teveel betaald voor te weinig ;-)

    Login om te reageren
  49. arta zegt

    30 augustus 2023 om 10:49

    Een ellenlange optielijst waarbij veel opties die logisch lijken voor de hoge basisprijs toch als extra geselecteerd moeten worden.

    Na afdragen van heel veel geld krijg je goede koffie bij het ophalen en een host om je mooie bolide te tonen.

    Vervolgens rijdt je in een soepele auto met goede afwerking en veel comfort

    Login om te reageren
  50. ggj1987 zegt

    30 augustus 2023 om 11:16

    – Eigen motoren, dus niet opgebouwd uit onderdelen van andere fabrikanten (hallo Audi)
    – Eigen chassis
    – Top afwerking
    – Goede balans tussen comfort en/of sportiviteit
    – Beste scores op veiligheid
    – Prestaties bovengemiddeld
    – Veel opties, accessoires en lakkleuren (ook gepersonaliseerd)
    – Sportieve en luxe modellen

    Mijn inziens voldoen BMW, Mercedes-Benz en Volvo hier aan qua ‘normale’ merken. Alles daar boven uiteraard ook (Jaguar, Bentley, Rolls-Royce, Land Rover, e.d.). Audi wat mij betreft niet omdat het allemaal VW onderdelen zijn.

    Login om te reageren
    • rrk147 zegt

      30 augustus 2023 om 19:10

      Ja, maar das bij Bentley ook discutabel. Een deel van het multimedia, de motoren komen allemaal van VW. En zeker de Bentley Bentayga heeft een grote basis van VW/Audi onderdelen.

      Login om te reageren
  51. sabrerator zegt

    30 augustus 2023 om 11:22

    Een Jaguar leaper op de motorkap.

    Login om te reageren
  52. Pallas zegt

    30 augustus 2023 om 12:07

    Elke portier een eigen sigarettenaansteker!

    Login om te reageren
  53. THSD zegt

    30 augustus 2023 om 13:44

    Een ICE 😁

    Login om te reageren
  54. Groninger zegt

    30 augustus 2023 om 14:54

    Premium zit hem vooral in de uitvoering. Liever een luxe uitgeruste Ford dan een kale BMW.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North