
Wees maar niet bang, binnenkort zullen we de lezersvraag ook omdraaien en gaan we niet op zoek naar de lelijkste, maar naar de mooiste modificatie aan een auto.
Het is een onderwerp waar we altijd lekker over van mening kunnen verschillen; modificaties aan je auto. De een walgt ervan, terwijl de ander niet kan wachten tot hij een carbon-look spoilerlipje op de achterklep kan plakken.
Zoveel mensen zoveel wensen en dan zijn er ook nog eens evenzoveel smaken. Die allemaal verschillend zijn. Maar feit is wel dat er flink wat gemodificeerd wordt aan onze auto’s. Ik bedoel, er zijn duizenden bedrijven die aftermarket onderdelen leveren voor onze heilige koeien.
Maar welk van die modificaties vind jij nou het minst geslaagd?
Ik wil geen modificatie aan mijn auto. Of toch wel?
Ondergetekende gaat er altijd prat op dat hij een ‘originaliteits-nazi’ is. Met andere woorden, ik rijd het liefst alleen maar in een auto die nog net zo is als toen hij de fabriekspoorten verliet. En mocht er dan tóch iets aan gewijzigd worden, dan alleen met origineel spul van dezelfde fabrikant.
Dacht ik. Ik heb namelijk gisteren iets veranderd aan mijn Porsche Boxster. Die werd namelijk ooit origineel geleverd met de allerzwakste halogeenkoplamjes die je je maar kunt voorstellen. In het donker rijden was gewoon gevaarlijk, je zag namelijk vrijwel niets. Bovendien vond ik het niet mooi, hoe origineel het ook was…

Daarom heb ik er zelf ledlampen ingezet. in plaats van 1200 Lumen heb ik er nu 4000. En in plaats van geel, zijn ze nu helder wit. Bovendien verlichten ze de rijbaan uitstekend én heb ik geen enkel lichtsignaal van een tegenligger gehad toen ik ze uitprobeerde. Dat zit dus wel goed.

Ik vind weinig aanpassingen echt mooi
Voorlopig blijft dit de enige modificatie, want meer vind ik over het algemeen niet mooi. Sterker, ik ben lid van een 981 Boxstergroepje op Facebook en daar zie je aan de lopende band modificaties aan de auto’s En dat vind ik dus niet mooi. Spoilers niet, dikke wielkasten niet, strepen niet. Allemaal niet.
Maar het minst geslaagd vind ik de zwarte wielen. Niet alleen onder de Boxster, maar onder alle auto’s. Ik vind het eruit zien als een stel zwarte knopen onder een auto, terwijl het aluminiumkleurtje juist zo’n mooi contrast geeft. Bah. Hoeft van mij niet.
Maar da’s persoonlijk hè?
Rest alleen de vraag; wat vind jij nou de minst geslaagde modificatie aan een auto? Of vind je alles lelijk, kan ook natuurlijk. En als je ons zou willen vertellen waarom je het niet mooi vindt, zouden we dat extra leuk vinden.
Vragen we jullie volgende week wat jullie het mooist vinden. In het kader van de positiviteit is dat!





Och, zo veel. Opplak spul van AliExpress, nep koolstofvezel onderdelen (helemaal van die ‘canards’ voorop), neppe badges, om wat te noemen.
Of een bodykit aanmeten en dan geen geld meer hebben voor een net setje velgen/spacers/ophanging waardoor de wielen er niet lekker onder liggen.
En pimp-my-ride taferelen gaan mij ook vaak al snel te ver. Helemaal Lexus-look achterlichten, booskijkers en Lambo-doors (helemaal die eerst zijwaarts en dán omhoog gaan) zijn de ergste overtreders.
Ik respecteer wat iedereen doet met zijn auto maar een auto in mijn bezit gaat waarschijnlijk niet veel verder komen dan velgen, ophanging en wat OEM (of OEM plus) mooimaakspul in dezelfde tijdsgeest als de auto in kwestie. Het is al vrij snel over de top naar mijn smaak.
Chrome kentekenplaathouders en veel te felle LED kentekenverlichting…
Maar inderdaad eigenlijk alles wat verder gaat dan spul dat OEM als optie leverbaar is/was… Soms een set velgen uitgesloten.
Een M of AMG badge achterop je 520i of c220 cdi oid plakken.
dat geld ook voor M-line, Amg- line en S-line. #90% van de lease rijders.
@anthwan ja en nee… Die M-S- en AMG-line pakketjes zijn vaak voordeliger dan de opties los bestellen. En vaak hebben die pakketjes ook een sportiever bumpertje of een spoilertje. Tot zover allemaal prima.
Maar op je 316d een M3 badge plakken, of een AMG badge op je C180, of een RS5-ABT-badge of je A5 35 1.5 tfsi is wel een grens over wat mij betreft.
Zinloos onderwerp. Iedereen zal OEM+ wel waarderen over het algemeen.
Voor de rest..
Beauty is in the eye of the beholder.
De chromen! Zou gewoon verboden moeten worden. Ik heb een Mini en bij de mini community is dat erg hip om te doen, ik vind het Chrome juist onderscheidend.
Mat wraps idem, niet doen. Of spinners, chromen velgen, 24 of nog grotere wielen onder die oude Amerikaanse bakken waardoor het lijkt alsof ze op stelten staan en je trap moet hebben om in te stappen.
Vroeger toen booskijkers hip waren, ook niet doen.
Ook een goede ja. Lekker met de plastidip aan de slag op logo’s, grille, strips en velgen. En daarna lijkt het of je halve auto van rubber is.
Ben het met de blogger eens: bijna alle modificaties zijn een verslechtering, behalve als ze origineel zijn en een optie waren. Ergste vind ik plastic frutsels, bumpers, spoilers, die ook nog eens net een andere kleur hebben of nep carbon zijn, bah :-(
Jep, eens. Je auto modificeren met OEM-opties die gewoon niet aangevinkt zijn in de folder vind ik ook prima. Zolang het maar origineel en correct is en je niet net wil doen alsof je in een duurder/sneller exemplaar rijdt.
Amerikanen zijn daar helaas dol op. Zag laatst een filmpje op Youtube van een gast die zijn 981 Cayman-S volledig had omgebouwd naar GT4. Dan sta je wat mij betreft gewoon voor lul, ook al is de Cayman S geen lullige auto.
Van die zwarte plastic spoilers voor op de ruitenwissers! Classic Eighties en oerlelijk.
Of vergeeld plastic windgeleiders rondom de portierramen. Voor ANWB echtparen.
Vroeger waren het lelijke modificaties, tegenwoordig zijn zaken al nepcarbon, nepuitlaten, nepinlaten, nepdiffusers, en op iedere hoek 2 badges gewoon inbegrepen in het sportpakketje wat niks met sportief te maken heeft.
ik ben niet perse tegen tuning maar alleen als het goed gebeurd (is natuurlijk smaak maar toch) dus van die polos, golfs japanners die helemaal gepimpt worden, vooral door jongeren, vind ik niet echt mooi. Wat ik dan wel het minst vind in dezelfde lijn is om onder niet sportieve auto’s, dus dezelfde vooral eerste auto’s van jongeren, een aangepaste uitlaat of zo veel mogelijk weg te halen van de uitlaat en dan een super slecht en fout geluid te krijgen. leuk geluid en knalletjes zijn grappig, maar niet onder een afgetrapte 206 of clio
Die transparante kappen langs de bovenkant van de zijramen tegen het inregenen. Ik associaar ze met opa’s die ze op de Daihatsu Gran Move hebben, maar in bepaalde tuning scenes zijn ze ook populair.
Ziet er niet uit.
@bernoulli: je bedoelt windgeleiders? Vind ik meer een handigheidje dan een modificatie, aangezien je dan comfortabeler met je ramen open kan rijden (niet iedereen heeft airco ;))
Dat men daar dan weer in de ‘scene’ een echte modificatie van maakt is een bijwerking.
Dat mag je vinden natuurlijk. Maar dan zijn zwarte velgen ook een handigheidje, omdat je dan niet zo vaak je wielen hoeft te wassen. Of je lampen vervangen, zoals nicolasr, omdat je dan meer ziet.
Een modificatie is een aanpassing. Of het nu handig is of niet.
https://www.vandale.nl/gratis-woordenboek/nederlands/betekenis/modificatie#.YscgLRZNcWM
@bernoulli: ik kan je uit ervaring vertellen dat zwarte wielen juist vaker moet wassen ;)
Ik heb ze op mijn 93 galant, want geen airco. Stiekem vind ik het op een oude auto wel wat hebben, alsof het hoort ofzo. Mijn anderr auto’s hebben het niet.
Dat is toch om rijwind buiten te houden? Of ben ik nou gek.
Ik dacht om de as van je peuk af te kunnen tikken zonder dat hij telkens in lichterlaaie staat van de rijwind of dat je as terug zijn weg naar binnen zoekt? Al is het roken waarschijnlijk niet meer hip noch betaalbaar voor de nieuwe jeugd. Is vapen trouwens ook passé? Misschien moet ik wat vaker buiten komen…
Dat kan ook nog een optie zijn inderdaad. Maar waar ze vooral voor bedoeld zijn is met het raam (een klein stukje) open kunnen rijden zonder daarvan al te veel hinder te hebben. Minder rijwind, dus minder herrie en toch met het raam geopend kunnen rijden tijdens regen.
Ik spreek niet uit ervaring trouwens want heb ze nooit op eigen auto’s gehad maar ik verkoop ze wel vandaar dat ik het weet.
Vind ze op een belegen auto (Mitsubishi Galant ofzo) nog wel kunnen maar anders vind ik het niet mooi. Het is voornamelijk praktisch.
Zwarte (nep) carbon moterkap vind ik niet om aan te gluren. Van die sleepriempjes in de voor of achterbumper heb ik ook nooit begrepen. De meeste aftermarket koplampen/achterlichten verpesten vaak de aanblik. Aftermarketvelgen met foutieve ET-waardes. Sommige aftermarket knalpotten foutief gemonteerd, of niet bijpassend, lelijk! Alle kapjes en slangetjes onder de moterkap in een “leuk” kleurtje geldt voor mij ook als een flinke afschrijving. Tupperware bodykits en niet bijpassende spoilers. Stickers op de ramen of auto vind ik misschien nog wel het lelijkst.
Jahaa, van die instagram namen vooral. Om te gieren
Laatst zag ik er 1, instagram whitegolf ofzo. Was een afgetrapte witte 1.4 tsi met 125pk.
Ja, waarom moet je auto een eigen Instagram hebben.
Ik heb zo mijn voorkeuren…en liefst alles standaard.
Vaak moet ik er om (glim)lachen. Om bepaalde cliché’s ook met bepaalde cliché auto’s met een bepaald soort figuur erin.
Wat ik echt een mooie vind is ‘S/RS’ op je auto plakken, maar dan aan de verkeerde kant achterop. Schitterend.
Zwarte velgen vind ik een beetje jammer.
Dan heb je een mooie velg kun je het design niet zien
OEM was voorheen meestal the way to go. Maar heden ten dage is daar de petjescultuur helaas ook huis gaan houden.
Die idiote carbonfetish, niet-functionele gaten en spoilers, design alsof het een mangacartoon is, en natuurlijk de grootste vijand van vormgeving in het algemeen: alles zwart maken.
Verder zijn er natuurlijk de mildere gevallen van verkeerde type velgen tot wanstaltige kleurencombinaties, maar dat blijft altijd te pareren met het excuus “smaak”.
Foute badges, extra (liefst luidere) uitlaten en andere aanpassingen in een serieuze poging om te doen alsof je the real deal hebt is überhaupt nooit cool geweest.
Verfraaien kan heel goed uitpakken, als je het maar inspireert op de auto die je hebt I.p.v. op alles behalve je eigen auto. Is niet alleen respectvoller naar jezelf, maar ook naar je auto ;)
Is eigenlijk wel moeilijk om eigen mening te hebben buiten wat meeste al zo vinden: neppers badges overbodige stickers 1.0i met knalpijp…
Maar wat ik echt lelijk vind is slechte afwerkingen zoals: bedrading dat overal slingert, onverzorgde spoilers (gebarsten/slecht geplaatst/ verkeerde afmetingen)
Als laatste en het ergste, te veel rode tape accenten
Ik moet toegeven dat dit een lastige is. Vroegah (voor mij de 00’s) was alles van de autostyle hip en interessant. Toen al werd ik gewaarschuwd voor het feit dat dat bij de leeftijd hoort. En verrek, ze hadden gelijk. Stiekem moet ik nu altijd een beetje gniffelen als ik iets dergelijks voorbij zie komen. Laatst nog op marktplaats een hele “nette” MR2 vol met polyester en als toppunt een, jawel, doorgezakte Evo-look spoiler. Kleurtje ging nog wel. Maar de verkoper vraagt daar echt de hoofdprijs voor. Een strakke, originele kan ik tegenwoordig meer waarderen en zijn ook meer in aanzien en waarde gestegen. Nu ik zelf mijn eerste echte fatsoenlijke auto heb, ben ik ook maar anders gaan denken en enkel OEM+ spul (technisch) erop. Ik geef wel toe dat ik de auto op uiterlijk heb aangepast dmv een wrap en ja, schuldig, chromen wielen. Dat is smaak, en uiteraard weer netjes terug te maken naar origineel. Ik kan mij niet voorstellen dat je een schreeuwerige auto in het saai grijs besteld. Je besteld een Ferrari tenslotte ook niet in het zwart. Ik zie elke auto als een soort blanco canvas, afhankelijk van het budget is dat aan te passen naar de wens van de eigenaar. En kom op, het meeste op de weg is niet van jou maar van de bank.
Het aller lelijkste wat ik mij zo kan bedenken is de “slammed look” waarbij de bovenkant van de band echt volledig in de wielkuip wegvalt. Ik vind het mooi als de wheel gap helemaal parallel loopt met de band
Telefoonhouders
Met zuignap, in het midden van de voorruit… En dan vlak onder de knuffel en Arbre Magique aan de binnenspiegel…
Zodat je echt helemaal niks meer ziet als je door je voorruit kijkt…
Doorzichtig ‘raam’ in de motorkap is echt verschrikkelijk. Net als zo’n ‘fluitend/sissend’ geluid bij het op/terug schakelen. Er rijdt hier een Audi A1 die dat heeft, man man man wat een treurigheid.
Verlagen. En dat dan in combinatie met de stance van een driftcar.
Rampzalig. Geen gezicht, wegligging naar de vaantjes, niet om aan te gluren.
Op plaats twee met stip de gieter van oma als uitlaat. #HoeSneuIsDat
Je auto mat zwart laten wrappen of spuiten. Echt afschuwelijk. Ik vind dat er echt zo goedkoop uit zien, bah.
Pikzwarte folie op op koplampen en achterlichten. Of chameleon folie op de voorruit.
Zo’n soort lelijke leren lap met riempjes om de eerste 30cm van de motorkap. Vaak golfjes. Snap er echt niks van.
Is dat tegen steenslag? Dacht dat t een carbra wordt genoemd
Shadowline natuurlijk. Doodzonde dat dit tegenwoordig zelfs af fabriek kan.
De allerlelijkste modificatie…
Dat is zonder twijfel zo’n kilometerregistratiekastje voor het rekeningrijden.
Dat is echt iets dat alleen paupers op hun auto willen hebben om de indruk te wekken dat ze geld zat hebben.
Je reactie is een paar jaar te vroeg.
Oh en die veel te witte leds als kenteken verlichting, wat een kansloze droeftoeters.
BBS velgen ;-) Geintje natuurlijk, gebbetje.
Maar wat ik niet mooi vind zijn verdonkerde achterlichten. Zeker in combinatie met een overdreven knalpijp, de muziek op 10, en verlaagd tot op de bodem. Verder helemaal met de schrijver eens, zo origineel mogelijk houden, en als het echt moet dan OEM.
Oh ja, en een Belgisch fenomeen; van die stickers op de achterruit met kindernamen. ‘Joske in den otto’. Walgelijk.
Autoliefhebbers komen ook in alle soorten en maten. De een vindt dit mooi en de andere dat. Je moet doen waar je gelukkig van wordt. Persoonlijk ben ik meer van origineel, al kan ik echte motortuning en dergelijke wel waarderen. En heb een aversie tegen zwarte velgen, interieurs, en alles zwart aan de buitenkant.
Dus geen Porsche Black Edition voor jou?
Die pingpong netten op de motorkap
– getrokken banden
– motorkap condooms
– extreme camber
– burbles, dsg farts en dat soort gemaakte geluiden
Alles wat Mansory verzint. Kan me niet herinneren dat ik ooit één onderdeeltje heb gezien wat een verbetering was tov het origineel.
Ratlook auto’s, zijn al vaak gare bakken met roest of slechte lak.
Te donkere ruit-tint, gelijk een tokkie-associatie te pakken. Je ziet soms niets meer door de achterruit in de file wat er voor zit, naast dat het er niet uit ziet.
En inmiddels zijn Akrapovic uitlaten onder alles wat niet RS3/RS6 is of fabriek af ‘dik’ in mijn optiek ook gelijk af. Met een Golf GTI zit je al op het randje als hij standaard is, akarapovic en pops-and-bangs en je hebt een instant-tokkie-keurmerk van mij te pakken. Overigens geen haat naar VAG, maar daar zie je het te vaak. Een Honda Civic met +120db en waarschijnlijk minder dan 120pk is natuurlijk ook om te janken, van verdriet en ironie.
Oh en stoere huisvaders die altijd met mistlampen aanrijden in de Renault Scenic of andere zaaddodende schoenendoos, dat is geen modificatie maar onkunde of misplaatste stoerdoenerij, maar als men daar dan led-lampen in zet die je verblinden dan zet ik mijn (OEM!) grootlicht-ledlampen even aan als subtiele hint. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de plug-en-play dagrijverlichting LED-jes van de Action..
U kunt het al raden; er staan hier 2 auto’s op de stoep die geheel origineel zijn, en dat blijven ze ook.
Dobbelstenen aan je spiegel hangen.
Aftermarket LED kentekenverlichting wat de hele bumper en een deel van de straat verlicht.
Persoonlijke afknapper zijn aftermarket nieren op een BMW: zwarte nieren, als de rest van de wagen nog chroom-accenten heeft. Extra minpunten als de ///M-driekleur erin verwerkt is.
Nieren en velgen in de stijl van het nieuwere model straalt ook een hoog wanna-be gehalte uit. Zie graag de oudere modellen (E46, E90, F30 of idem 5-series), maar laat ze dan period correct.
Die Panamericana grill van AMG op een E200 diesel of A160 etc, walgelijk.
Een Instagram pagina voor je wagen starten, en vervolgens een sticker met de @gebruikersnaam op je auto plakken is een beetje.. Sneu.
Spatlappen, daar krijg ik echt een slappe van. Of het een Dakar voertuig zijn, dan mag het wel.
Mensen die lampen vervangen voor schijnwerpers en vervolgens al het tegemoetkomend verkeer van de weg af schijnen omdat die niets meer kunnen zien.
Veel merken hebben dat tegenwoordig af-fabriek. Ze noemen het allemaal ‘Adaptive’ lighting, maar in de praktijk werkt het gewoon niet.
Van die m kleuren in de nieren van een bmw. Kansloos…
20 inch velgen onder een oldtimer steken,
Een ICE ombouwen naar Electro waggie.
Of Tupperware steken op een auto die dat niet had. (Eleanor).
Wat ik wel kan appreciëren (op klassiekers) is period correct tunen. Of functionele tuning.
Ik houd van tuning. Het is briljant. Bijna elke auto komt uit de fabriek rollen tegen een bepaalde kostprijs. Dus in veel gevallen kunnen modificaties een auto ingrijpend verbeteren.
Verder vind ik ook dat MIJN smaak zeker niet superieur is aan de andere. Veel dingen die anderen doen, vind ik minder, en vice versa. Maar dat is juist het mooie. Iedereen kan met zijn eigen budget zijn beste versie maken van de auto die ze hebben en dat is enorm cool.
Dat gezegd hebbende, ik heb niet veel met tuning die een auto er moderner uit moet laten zien. Zeker als het imitatie is. Dan vind ik het zelf minder geslaagd. Period correct tuning en je kan niet fout gaan.
Maar ik hoop dat niemand zich ook maar iets aantrekt van wat een ander vindt. Maak de auto die je wel maken met de auto en het geld dat je erop stuk kan slaan en wees er blij mee.
Er zijn al te veel saaie auto’s op de weg, dus maak er iets unieks van wat je zelf leuk vindt. En geniet ervan!
amen…
Sorry, maar ik vind jouw smaak dus wél superieur.
Eigenlijk ligt het aan de auto en de cultuur er omheen wat kan en wat niet. Een RWB porsche, wauw. Die japanse cultuur er omheen, jaaaa! Een Mansory Porsche? Oeffff haal die voetballerbak weg.
Tho het allerergste in modificaties: uitlaten die je 3 cilinder laten klinken als agressieve whiskey stem.
Mensen die ’tho’ zeggen… dat is pas lelijk ;-)
Tip: we hebben daar gewoon een Nederlands woordt voor: ‘echter’.
Zwarte logo’s ,kansloos…..
Bullbars vind ik helemaal niks.
Helemaal op een SUV die nooit en te nimmer de verharde weg zal verlaten.
Idiote bodykits, te grote wielen en een ‘catback’ uitlaat. Klinkt voor geen meter.
De standaard BMW gril, mag dat ook…
Alles van AutoStyle.
Alles wat (achteraf) zwart wordt gemaakt, velgen, ramen, emblemen, koplampen/ achterlichten etc. Niet om aan te zien. Net als toegevoegd tupperware of een kachelbuis als uitlaat, beide zijn bedoeld voor andere doeleinden maar niet voor een auto.
Doe mij maar gewoon OEM met eventueel een mooie set velgen en/ of een subtiele verlaging. Motorische verbeteringen kunnen ook prima, dat hoef je er aan de buitenkant niet vanaf te zien.
(extra) chroom aan een auto vind ik echt vreselijk! Van chromen handgrepen, sierlijsten, spiegelkappen, velgen, badges, typeaanduiding tot kentekenhouders. Allemaal afschuwelijk!
Daarom heb ik op mijn knal rode V70 R-design alle zilveren en chrome delen vervangen voor hoogglans zwart delen of deze zwart gewrapt. En ja, er zitten ook zwarte velgen onder; super mooi contrast!
En blijkbaar ben ik niet de enige die het gaaf vindt, want ik heb bij de pomp, op een parkeerplaast of onderweg nog nooit zoveel aanspraak of duimpjes gehad als met deze auto.
De-chromen en zwarte velgen vind ik juist lelijk. Ieder z’n smaak dus..
Kinderzitjes achter!! Ik heb vijf jaar lang gedacht dat het super hip was. Toen er maar snel uitgehaald!
Nog een merkspecifiele:
Een ouder model Audi voorzien van een halfgare Single Frame Grille. Af en toe zie je de originele TT of een oudere A3 of A4 er mee rondrijden. Ziet er niet uit.
De dynamische knipperlichten
Je hebt het al benoemd maar ik ga er 100% in mee. Zwarte velgen of in ieder geval volledige zwarte velgen.
Gelukkig is de tijd van de 3 spaaks velgen voorbij. Aftermarket en ook op de meeste auto’s ( Behalve onder een Saab 900 waaronder ze dan wel “cool “staan vooral in 2 tone uitvoering)
( https://petrolicious.com/articles/this-saab-900-turbo-aero-is-a-piece-of-swedens-eden )
Naast volledig zwarte velgen vind ik knallende en ploffende uitlaten onder auto’s waarvoor dit nooit zo bedoeld is ( vaak iets oudere auto’s, dus aftermaket) behoorlijk irritant.
@nicolasr welke lampen heb je gekocht? Ik wil dezelfde mod op m’n 981, maar er is zoveel aanbod met veel kwaliteitsverschil. Zit zelf te denken aan Osram of Philips.
Ik heb deze gekocht. Plug and play, geen ellende met de canbus en een extreem goede lichtopbrengst. En -zoals ook al gezegd- geen klachten van medeweggebruikers, da’s helemaal fijn! Ik kan het je echt aanraden als jij ook de halogeentjes hebt!
https://www.audioledcar.com/en/kit-conversion-to-led-for-porsche-boxster-981-2012-2016.html#/2476-bulb-h7/8627-select_your_kit_led-black_series_3000_lumens/8641-do_you_have_a_sensor_bulb_is_burnt_out_can_bus-no
Ah, dankjewel!
Vroeger had nep uitlaten en uitlaatsierstukken waar je nog het dunne standaard pijpje in ziet hoog gescoord, net als slecht passende LED leuk, maar da’s aardig OEM tegenwoordig. Dus ik denk dan toch maar slecht passende Autostyle achtige bodykits en spoilers, vooral in ongespoten toestand. Extra minpunten voor nep carbon troep. En natuurlijk pops&bangs. Waarom je moderne goed rijdende auto laten klinken als een auto met een kapotte ontsteking?
Niet altijd afgrijselijk, maar intussen wel een tikje creatieve armoede voor mijn gevoel: je auto uitvoeren in mat zwart op zwart op zwart met zwarte ruiten.