100 jaar Maserati, maar wat is nu de mooiste?

Auteur: , 85 Reacties

Op 1 december 1914 richten de vijf broers Alfieri, Bindo, Carlo, Ettore, en Ernesto 'Officina Alfieri Maserati SpA' op, honderd jaar later mogen de broers trots zijn op zichzelf en hun erfenis.

Maserati Ghibli

Maserati als bedrijf mag dan honderd jaar bestaan, naar een eeuw oude Maserati kun je lang zoeken. De broers beginnen met het verkopen en onderhouden van Isotta-Fraschini’s, de Italiaanse Rolls Royce van die dagen. Met die wagens racete ze ook en in 1926 brengen ze de eerste sportwagen onder hun eigen naam uit. Niet zonder succes, al datzelfde jaar wint Alfieri de Targa Florio. Het bekende logo danken we overigens aan een zesde broer, die schilderde de drietand van Neptunus op de winnende Maserati.

Tussen al die broers zit helaas geen enkel commercieel talentje, al in 1937 zijn ze gedwongen hun noodlijdende bedrijfje te verkopen aan Alfredo Orsi. Ze staan verplicht nog tien jaar onder contract, daarna zijn ze vrij om een nieuwe poging te wagen. Dat wordt in 1947 Osca, dat zich vooral richt op kleine en lichte racewagens.

Maserati A6G Frua

Maserati blijft racewagens bouwen (waaronder iconische exemplaren), maar wordt na de oorlog vooral bekend om hun grote en stijlvolle grand tourers als de beeldschone A6G, de 5000 GT en de ingetogen Mexico. Het échte hoogtepunt is zonder twijfel de Maserati Ghibli uit 1967, ontwerper Giugiaro noemt het zelfs zijn beste ontwerp ooit. Drie jaar eerder komt Maserati met de Quattroporte, nog altijd een succesnummertje.

In 1968 verkoopt Orsi zijn aandelen aan Citroën en uit dat bijzondere huwelijk volgen ook een aantal bijzondere wagens. In 1974 mag de wereld kennis maken met de weinig conventionele Khamsin, boordevol hydraulische Citroën-techniek, maar met een echte Maserati V8. Voor Citroën ontwikkelen de Italianen een V6, die een plaatsje krijgt in de prachtige SM. Deze motor vindt later nog zijn weg naar de Merak.

Citroën was in 1975 alweer uitgekeken op Maserati en liet de boel failliet verklaren. Alejandro De Tomaso koopt de inboedel en hij schuift uiteindelijk de V8 aan de kant en zet de hoekige Biturbo’s op de markt. Er wordt nog geflirt met Chrysler, die 35 miljoen dollar in het bedrijf investeert en de Chrysler TC in Modena in elkaar laat schroeven. Al na vier jaar waren de Amerikanen klaar met de pizza-eters, De Tomaso verkoopt zijn aandelen aan Fiat.

Maserati 3200GT

Na nog wat stuiptrekkingen van de Biturbo, met de heerlijke foute Shamal als toppunt, komt Maserati in 1998 met de nu al legendarische 3200 GT. Die status dankt de auto vooral aan de Boomerangachterlichten, maar ook de 3,2-liter biturbo V8 is lekker. Nog lekkerder is de 4,2 liter V8 uit de 4200 GT, al moeten de achterlichten wijken omdat die nare conservatieve Yanks deze too much zouden vinden. Gelukkig lepelde Maserati de bij Ferrari ontwikkelde V8 ook in de Quattroporte, easily de fijnst klinkende sedan ooit.

Na 100 jaar is Maserati gelukkig nog springlevend, al krijgen we helaas wel dieselende Ghibli’s voorgeschoteld en zou ook een voetbalmoedervriendelijke Cayenne-killer in ontwikkeling zijn. Gelukkig hebben we genoeg om naar terug te kijken en dat roept de vraag op: wat is volgens jou de mooiste Maserati ooit? Laat maar weten!



85 reacties

Tja: de Mexico. Mooi understated met super motor en sound. Echt Maserari heritage!
Moeilijk…. Ik denk de Merak of de Gran Turismo
De oer-Ghibli

De Maserati Merak

De Biturbo

De MC12

De Grancabrio

Volgens mij heb ik hiermee 5 van de mooiste modellen van ieder decennium vanaf de 60s tot nu genoemd…
@toyotafortuner: grancabrio, echt? Vind dst over het algemeen een cabrio afbreuk doet aan de vorm en lijnenspel van de auto, vind je de granturismo niet mooier?
@maarten020: Niet mee eens, de gran cabrio is een van die uitzonderingen. Het maakt de auto zo eindeloos veel gestrekter en chique
@toyotafortuner: de biturbo? Dat hok is strontlelijk… wel cool daar niet van maar strontlelijk… lijk op een mislukte bmw e30.
Misschien niet de allermooiste Maserati, maar wel één van de meest bijzondere, de A6 GCS
Voor mij is dat de Maserati GranTurismo MC Stradale :-)
Ghibli coupe, of Merak.. Maar wie kan er nou kiezen? Heel veel mooie auto’s!
De mooiste de Ghibli I, de begeerlijkste de MC12.
Vind de nieuwe quattroporte echt prachtig !
MC12
De 2005 Birdcage…

http://s14.postimg.org/wd6adzydt/2005_Pininfarina_Maserati_Birdcage_Concept_F_160.jpg

Interesseert me geen reet dat het slechts een concept was!
@Jochempie: Maar dat was een c…

oké hij is mooi. Toch klopt ie niet helemaal. Maar ik weet niet waarom.
Quattroporte sport gt s 2009
@nickameling: hier ben ik het zeker mee eens! Ik vond eerlijk gezegd de vorige generatie quattroporte een stuk mooier dan het huidige model en de GT S was helemaal een prachtstuk. Ook heb ik afgelopen zomer de boomerang concept in het echt mogen zien en die vond ik ook zeker heel apart.
Wat een historie van een prachtig merk! De Maserati A6G Frua blijf ik een van de mooiste auto’s ooit vinden.
Alles!!
Mooiste blijft de GranCabrio!
Quattroporte Sport GT S 2009. Wat is dat een prachtbak zeg! Geluid, looks en klasse! Mijn droomauto en hij gaat er komen!
Voor mij is Maserati het mooiste merk ooit. Hier een paar meesterwerken:

– 3500 GT Vignale Spyder
– 5000 GT
– Bora
– Ghibli Spyder
– Khamsin
– 250F
– 250S
– GranCabrio
– MC12
– A6GCS
– A6G/54
– A6G-2000 Allemano
– A6G-2000 GT Spyder Frua
– Tipo 61 Birdcage

En nog wel wat ander lekkers waar ik niet op kan komen…
@kapiteinaudi: Hier kan ik me onwijs goed in vinden. De enige die voor mij nog mist in dit rijtje is de A6G 2000 Zagato Coupe Speciale. Zeer zeldzaam, en prachtig vormgegeven.
De merak!
Met stip op 1: Mexico
valt niet te kiezen, allemaal stuk voor stuk porno voor het oog en stiekem zijn sommige zoveel x mooier als de concurrent uit maranello
Als Da Vinci een auto uit een stuk marmer zou beeldhouwen, zou het resultaat een Maserati zijn.
Quattroporte sport GTS 2009 en de MC stradale. De modellen voor 2008 en de nieuwe Quattroporte en ghibli doen mij totaal niks.
Merk met een prachtige historie. Vind de jaren 90 modellen met die karakteristieke knik in de achterste wielkasten erg fraai. Ben niet zo thuis in die modellen helaas. Ghibli dacht ik. Je had er ook een race serie van met een meesterlijke bodykit. En de vele race auto’s. 250F bijvoorbeeld, de Birdcage uiteraard, de 300S en afgeleide daarvan. Victory by design heeft een prachtige aflevering gemaakt over de iconen van de race modellen. Daar rijden ze er ook mee, echt een mooie docu.
Nog niet genoemd maar mijn eerst echte liefde voor auto’s was voor de Maserati Mistral. Een cabrio die vrijwel perfect is qua verhoudingen.
maserati mistral
http://www.carsbase.com/photo/Maserati-Mistral_mp101_pic_68370.jpg
Granturismo mc stradale!
Maserati 3500 GT Vignale Spyder
Nog maar even spammen, zijn er vast een paar die dat niet erg vinden hier.
http://www.maserati-alfieri.co.uk/enthusiast141/bonhams_lot-126-01.jpg
@w0o0dy: helemaal niet erg.
@w0o0dy: beter te laat als nooit!
@w0o0dy:
Spam er maar op los, mooie auto’s kunnen hier niet vaak genoeg voorbijkomen….
Als de benzine prijzen nog wat meer dalen dan wordt zo’n prachtige 3200 een goede auto voor mij. Echt een mooie reisauto
@rammillius: laat maar zien als ie er is hier op ab, succes
@rammillius: Als je je al druk maakt over benzine prijzen dan is een 3200GT niets voor jou.
@nieuw: U heeft volledig gelijk. Maar ik moet ergens over kunnen klagen. En bij een Maserati kan dat alleen over het eventuele verbruik. Verder is er niets waarover u kunt klagen bij Maserati.
@rammillius: als dat af hangt van een paar dubbeltjes benzine de liter, doe maar gewoon je astra blijven rijden dan.
De Bora natuurlijk.
Voor mij is de Quattroporte GTS uit 2009 toch wel de meest begeerlijke!

Willen jullie eens een occasion-filmpje maken over de vorige Quattroporte? Fantastische auto’s, prima tweedehands prijzen maar wel handig om te weten wat zoal de aandachtspunten zijn. Omdat Maserati.
@introductiemap: Autoblog heeft een rijtest + video van de sport gt-s.

Fifth gear heeft een ‘what to look out for video’ voor aankoop voor de quattroprte ergens op internet slingeren..
Ze hebben inderdaad veel moois gemaakt, maar voor mij is er slechts één winnaar:
http://www.wallpaperup.com/uploads/wallpapers/2014/01/10/221292/big_thumb_c32f079b1d3cdbee06c936cc4ad3132a.jpg

De Bora dus, zo ontzettend mooi. Vooral vanaf opzij.
Maar ook de Khamsin vind ik geweldig, en de Merak eigenlijk ook wel. Alles uit de Citroen periode dus ;-)
@Rob:
Vergeet ik zomaar de misschien wel mooiste cabrio ooit gebouwd…
http://2.bp.blogspot.com/-8NdWHxiLgLg/UbuQe_mnMLI/AAAAAAAAYPE/g96zwlD_sBM/s1600/Maserati-Ghibli-SS-Spyder_2.jpg
Ghibli Spyder. (wederom een fotootje plaatsen mag wel toch wel he? ;-))
Persoonlijk vind ik de Ghibli’s uit mijn peuter tijd de mooiste straat Maserati’s, later ergens in mijn vroege 20’s liep ik in’s-Gravenzande een schuur in en daar stonden er 2, het kwijl liep uit m’n bek.
Eenmaal met de eigenaar aan de praat nodigde hij me thuis uit, had hij in zijn kantoor 4 Maserati logo’s in het tapijt laten verwerken, had hij van de stand op de RAI gekregen.
Daarop stond een bureau waar je het idee bij kreeg alsof 1 van de Alfieri broers er elk moment kon opduiken.

Uit mijn jeugd kan ik ook de Merak en de Bora erg waarderen.
In mijn tienerjaren zag ik tijdens een historische GP voor het eerst het vogelkooitje en die is mij altijd bijgebleven. Wat een mooi ding blijft dat, eigenlijk mooier dan die Ghibli’s maar echt onbereikbaar.
Auto’s als de Shamal vind ik vooral bruut, echt mooi kan ik hem niet vinden.
Om mijn lijstje rond te maken kom ik uit bij de 3200GT, die met boemerang achterlichten, voor mij de mooiste moderne Maserati.
De Khamsin staat momenteel het hoogste op mijn do want lijstje. Wel een exemplaar uit de eerste bouwjaren want later kreeg dit model een paar extra louvres voor in de neus (dus naast de asymetrische koelsleuven in de kap zelf) die waarschijnlijk wel nodig waren voor de koeling maar die niet erg mooi zijn, IMO.

http://ag-spots-2013.o.auroraobjects.eu/2013/04/15/maserati-khamsin-c245315042013180418_4.jpg
@jaapiyo: … en het is een 2+2 zodat je in geval van nood iemand overdwars achterin kan douwen, altijd gezellig en voor korte ritjes best te doen.
Is dit niet de mooiste auto ooit gebouwd?

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d5/2009_Maserati_Quattroporte_Sport_GT_S.jpg
@NiNja: Wat een droomauto is dat zeg, alleen de achterlichten zijn wat amerikaans
@NiNja: wel fraai maar bij lange na niet de mooiste ooit
@NiNja: neus te lang, vensters te groot. Twee portieren teveel, portiersloten ergens midden in de deur, een armoedig interieur. Ik denk dus van niet. Sterker nog, dit is 1 van de minst geslaagde Maserati’s.
@mashell: Twee portieren te veel? Dit is een ”Quattro”porte… had jij anders verwacht dan vier portieren? Voor een coupe moet je kijken naar de GranTurismo. Verder vind ik het uiterlijk van de Sport GT S perfect, helemaal niks op aan te merken. Echt een droomauto.

Ik ben het wel met je eens over het interieur, deze had beter gekund, maar zo erg is het niet. Het uiterlijk en geluid(!) maken het meer dan goed.
Onmogelijk om te kiezen voor mij…..
Maar ik vond de biturbo’s toen zo gaaf..Niemand die wist dat je een raspaard had.
@norge: inderdaad. Iedereen dacht dat je gewoon een BMW 3 serie had als je weer eens met pech langs de weg stond. De late Biturbo’s hadden wel een origineel design maar waren net zo onbetrouwbaar.
Voor mij de (zwarte) Quattroporte sport GT-S met koppelomvormer,

Veel mooier dan de pre facelift en wat een k.#.t enkele koppeling cambiocorsa/mc shift bak zat daarin. Dat werkt niet in een sedan..

En een 3500gt doet m’n hartje ook een tikkie harder kloppen.
@lamborgfan: ja precies, die ZF-bak doet het een stuk beter dan die DuoSelect gerobotiseerde handbak. Wat een onding haha.
Zelf vind ik de Ghibli coupé en de Khamsin het mooist. En de Bora. En de Ghibli spyder. En de…. :)
Bij een aantal (zie o.a. 1e foto) heb ik het idee dat het ontwerp klaar was totdat ….
oeps uitlaat (en) vergeten net als bij de oude E-type zeg maar en dat vind ik nogal lelijk bij deze auto’s.
P.S. zie ook 2e foto en 1e foto van Wooody.
Manmanman…. De Bora… Die lijnen hoeven niet eens gemoderniseerd te worden. Ronduit het voorbeeld voor iedere GT!
Voor mij de Granturismo MC Stradale. Prachtige auto met een geweldig geluid, het zuipt als een tempelier en heeft enkel een achterhaald interieur, maar dat neem ik op de koop toe.
Ghibili SS topicfoto is wel echt beeldschoon en tijdloos
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
De 1957 450s costin/zagato dat is heerlijk
Als concepts meedoen, dan de Maserati Alfieri
GranTurismo MC Stradale. Heerlijk geluid en prachtige auto
De Maserati 450s Costin Zagato Coupe!

https://www.google.nl/search?q=maserati+450s&espv=2&biw=1920&bih=1075&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=ooV9VOWrAsX1aq6-gKgI&ved=0CAYQ_AUoAQ#tbm=isch&q=maserati+450s+costin+zagato+coupe&facrc=_&imgdii=_&imgrc=egYTrOuZV-PU0M%253A%3BWAJwh8cwcByeqM%3Bhttp%253A%252F%252Fforum.avtoindex.com%252Ffoto%252Fdata%252Fmedia%252F53%252F450S_Costin_Zagato_57_31.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.kcsr.org%252Fshowthread.php%253Ft%253D105857%2526page%253D3%3B1024%3B768 (weet niet hoe hij plaatjes toevoegd in zijn reactie.. :|)
@roberto: Een plaatje plaats je zo:

link van je plaatje komt hier, eindigt dus op bijvoorbeeld . jpg (zonder spatie) daarna ->


OT, die Maserati is ook heel cool, kende hem helemaal niet.
@roberto: dat werkt dus niet… je gebruikt [img] dan plak je daarachter de link van het plaatje zelf en dan type je ook die [img] maar met een / voor de i.

Ik moet het zo lastig uittypen, anders herkent de site het weer als een plaatje, terwijl het niet zo is.
fout.
http://www.w3schools.com/html/html_images.asp
@sir_smokalot: Zeg smokey, waarom zetten jullie dat soort codes niet gewoon weer boven het reactieveld? Is makkelijker dan telkens te moeten googlen om naar die w3 te gaan…
@Esprit_de_Flandre:
Ach, van mij hadden ze bij dit artikel toevoegen.
Wie bladert er nu niet liever door de prachtige historie van Maserati dan door 130 met plakfolie verkrachtte jurkenhokken..
@tupperware:
Oeps, “een gallery mogen” is weggevallen voor “toevoegen”.
De Maserati GranCabrio MC Stradale in donker rood…
De granturismo ziet er niet alleen heerlijk uit ( chique én sexy ; dat lukt menig merk nog steeds niet ) maar klinkt ook zalig ( zeker met wat MC herrie… ;) )

Toch is de MC12 de maserati die het meeste met me doet.
Tuurlijk is het een enzo in een andere verpakking maar dat de auto er uberhaupt al kwam…
Andere modellen van maser zien er niet uit in wit imho maar de MC12 kan het zo prachtig hebben.
De combinatie met die goddelijke V12 maakt ‘m omweerstaanbaar..

3 jaar geleden mistte ik de kans om een MC12 corse op de kieker te zetten… word nog steeds gek als ik er aan denk..
Maserati heeft te veel mooie auto’s om op te noemen gemaakt. De huidige modellen zijn prachtige wagens. Maar een 3500GT is nog een mooiere verschijning:

http://static.autojunk.nl/pictures/2014/0916/103650/maserati-3500gt-5_01.jpg
@Lucb: Pratige 3500. Net achter de Oper in Wenen. :)
A6G zagato

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).