Lezersvraag! Wat vond je van de Mazda Xedos 6?

Auteur: , 58 Reacties

Na die Lancia Thesis van vorige week nog een auto die naar de mening van ondergetekende te weinig aandacht krijgt.

In Nederland werden zo rond de 1.500 exemplaren van de Xedos 6 (in sommige delen van de wereld bekend als Eunos 500) verkocht, een elegante Jap met onder de kap een heuse 2.0 V6. Of met een 1.6 viercilinder, maar die staat en stond bekend als aardig underpowered. De zescilinder met z’n relatief beperkte slagvolume is echter niet vies van een paar rpm meer of minder en braakte net geen 150 pk uit. Dat alles bij een acceptabel gebruik van rond de 1:11, niet slecht voor een V6.

De Xedos 6 werd gebouwd van 1992 tot en met 1999 en zoals gezegd zijn er in Nederland nooit heel veel exemplaren van verkocht. Dat had alles te maken met de prijs van rond de 60.000 gulden. Geen kattenpis in die tijd. Mocht je naar een gebruikt exemplaar op zoek zijn, dan is de kans ook niet heel erg groot dat je een mooi exemplaar met een redelijke kilometerstand zult vinden. Aan de andere kant: een flink aantal kilometers is voor deze youngtimer geen enkel probleem.

Qua rijeigenschappen is deze luxere Mazda vooral geënt op comfort. Maar goed, in een auto als deze is een beetje bodyroll hier en daar helemaal geen ramp. Bovendien maakt de motor die al eerder aan bod kwam een hoop goed. De prijs (ietwat aan de hoge kant) en de materialen in het interieur (ietwat aan de lelijke, goedkope kant) waren eigenlijk de voornaamste minpunten van deze luxe-Jap.

Maar wat maakt ’t uit als je die geweldige koets ziet! Voor- en achterkant zijn mooi met elkaar in balans en alles daartussenin eigenlijk ook. Op het absoluut niet aantrekkelijk interieur na dan. Wat jullie?



58 reacties

In de tijd van de eerste Opel Astra was dit een aangename verrassing. Wat een gave wagen was dit toentertijd.
@potjak: helemaal mee eens was echt een aparte verschijning in z’n tijd
@potjak: Mijn complimenten voor je spelling. Uitzonderlijk.
@baardmijt: Yoghurt is lekkerder dan azijn bij je ontbijt. Proberen waard.

OT: Prachtige auto, al lag het werkelijke verbruik toch wat hoger. Zeker de automaat.
@michaelb: Toptip. Dankjewel.

Ik was echter blij verrast, niet zuur.
Interessante auto, aantrekkelijk en rank vormgegeven. Duidelijk dezelfde ontwerper als van de NA MX-5. Ik zou er best eentje willen hebben als nette youngtimer.
Zo’n 15 jaar geleden nog eens een tijdje gezocht naar een mooie, maar budgettaire belemmeringen zorgden ervoor dat ik uiteindelijk een Honda Accord kocht. Maar zelfs nu vind ik het nog steeds een fraaie auto, ondanks dat de typische jaren negentig lijnen inmiddels wat gedateerd overkomen.

Als je ziet hoe goed Mazda de jaren bezig is, zouden ze met een wederopstanding van Xedos helemaal geen slechte stap maken, denk ik zo.
Altijd een zwak voor gehad, mooier dan de 9.
Ik vond hem toen mooi, nu niet meer
Heb er altijd een zwak voor gehad. Voor de overtreffende trap was er altijd nog de xedos 9
Opmerkelijk dat wat ‘badkuipige’ van de Xedos toen… en zal zeker hebben bijgedragen aan ontwerpen als de Opel Omega wat later, en de Alfa 156 nog wat later.
Een vriend van me had een donkergroene. Kreeg helaas na vier jaar al panne, heeft hem toen verkocht.
Ziet er nog altijd goed uit, was erg prijzig in de tijd
Interieur is een behoorlijke afknapper.
@opgooier: Hallo welkom in 1992 ;)
Altijd een super interessante kar gevonden. Wil er graag nog eens een hebben. Vooral een kleine V6 vind ik interessant. Zoveel verfijnder dan een 4-potter. Was die reclame destijds ook niet net princess Diana die stiekum het bed verliet van Charles en geruisloos met die Xedos wegreed?
@capibaro: ik ken nog wel die reclame van de MX-3 met die 6 kabouters. Zelfde motor als de xedos 6
@kvgorp: http://youtu.be/YtYpImVEr6E
@kvgorp: cool! Die herinner ik me nog al ware het gisteren ;-)
@kvgorp: is wel dezelfde familie (KL) MX-3 heeft een 1.8, de Xedos6 de 2.0, Xedos9 de 2.0, 2.3 en 2.5 en de MX-6 de 2.5.
@bergmm: o ja dat was een 1,8 inderdaad. Heb ooit nog eens naar een MX-3 gekeken vroegah.
@kvgorp: In Japan wel, hier niet. Wij kregen een 2.0 V6.
Zeker niet slecht, en hij is mooi oud geworden, maar doe mij maar de Milenia oftewel de Xedos 9.
Image
Misschien een gekke vraag, maar zou iemand kunnen uitleggen waarom Mazda toen die tijd dat logo gebruikte voor het exterieur? OT; geweldige auto om te zien, zelfs anno 2016.
@audiboy: ze probeerden een Lexustruc uit te halen met een luxe submerk Xedos. Dat is niet helemaal gegaan zoals gepland.
Blijft overigens wel een leuke kar om te zien.
@coffeecup: dank!
Die 1:11 is wel behoorlijk optimistisch. Als je ech heel erg voorzichtig aan doet haal je 1 op 9.
Geef je ook maar een beetje gas, dan kan het verbruik zomaar naar de 1 op 5 schieten :P.
Vond het toen een mooie chique ingetogen sedan en dat vind ik eigenlijk nogsteeds.
Best tijdloos dus.
Altijd al prachtig gevonden, ik zou er heel graag een willen
Toen erg leuk, nu lelijk oud geworden.
Goedkoop blik,

Niet aan mij besteed.
Ik heb een van de laatste uit 1999 gehad. Zilver metallic met de V6. Had pas 80.000 gelopen. Alles erop en er aan. Reed perfect en motor liep heerlijk. Heb hem daarna ingeruild voor een zga nieuwe alfa gtv. Omdat ik de emotie miste bij de xedos.
Werkelijk geen reet aan. Zal wel topkwaliteit zijn
Zal ik dan de spelbreker zijn? Vond het toen destijds een lelijke nietszeggende auto en vind dat nu nog steeds.

Je kon slechts 2 motoren kiezen en de 1.6 wou je eigenlijk niet. Niet dat de V6 zo speciaal was maar de 1.6 was gewoon te duur voor wat je kreeg. En alsnog kocht je voor het zelfde geld had je een snellere, ruimere, zuinigere, luxer uitgeruste Passat (en dit was in de tijd dat je nog een VW wou hebben). Zelfs een zuipende Camry was een betere keuze dan de Xedos 6.
Eén van mijn favoriete youngtimers! Stiekem hoop ik nog altijd op een terugkeer van de Xedos modellen…
Ik vond hem fantastisch, de hele ídee erachter perfect, de marketing (ik haat marketing) was ge-wel-sig goed, met die reclame van Princess Diana die, doodongelukkig ’s nacht het paleis verlaat om nar haar vriendje te gaan ( nee niet de Mac)

De hele scene van de Xedos 6 was geweldig goed georchestreerd, ze deden iets wat de Duitsers never nooit hadden gekund en hadden gedurfd !En dat is niet om Duitsers af te serveren, maar het is gewoon zo, dat reclame bureau heeft toen ook menig prijs in de wacht gesleept over de promotie van deze wagen.

Helaas was de Xedos 6 te ver voor de muziek uit : Wij waren er nog niet klaar voor. Een Stijl-Japanner !
Maar die Maurice de Hondt, die had er eentje en heeft hem tot aan de draad toe opgereden ! Waren hele fijne wagens, ik heb er jammer genoeg geen ervaring mee!

Enjoy, het is zaterdag after all :

https://www.youtube.com/watch?v=6qvvVC9Pm_g
@desjonnies:

Over marketing gesproken…. ik mis de nietjes, voor wie zich de reclames in de auto-/dagbladen nog kan herinneren…
Altijd een schitterende auto gevonden. Ik was als vroeger altijd zo onder de indruk als de lokale xedos 6 weg reed zonder dat je kon horen dat de motor aan stond, zo zacht en soepel liep dat ding (stationair). Ik kom er nu eigenlijk pas achter dat er (waarschijnlijk) een v6je in lag.

De meeste zijn nu doffe ouwe bakken, maar een nette opgepoetste xedos vind ik nog altijd erg mooi.
Altijd beetje een zwak voor gehad. Paste ook de 2.5 van de mx6 in die was zeker in de klze uitvoering japans blok met zo’n 200 pk best lekker
Toen een hele mooie wagen..Beetje te duur in de markt gezet destijds, want onbekend.
Al vrij snel anonym, je moet echt de auto nader bekijken om zijn schoonheid te zien.
Lelijk hok…..
Prachtige auto. Was er destijds erg van onder de indruk. Geweldige zescilinder met prachtig turbinegeluid. De getoonde foto’s doen de auto geen recht, maar er was ook een tuner die met brede banden en mooie velgen er echt een prachtige auto van maakte.
Kan niet vinden wie en wat maar Interstate schiet in mijn gedachten. Weet iemand wat ik bedoel?
Aan een Xedos mochten alleen monteurs werken die daarvoor een aparte opleiding hadden gevolgd. Broer van me had er 1. Lang geleden,weet er verder niet zoveel meer van(heeft dus niet zoveel indruk op me gemaakt).
In die tijd was dit gewoon een gave en elegante auto. Alles wat een Japanse sedan of hatchback in die tijd niet was.
Nooit gezien en ook echt niets aan gemist. Echt Japans design, niet mijn kopje thee.
Vond hem altijd zo zielig uitzien, met die samengeknepen lampen en gril. Geen luxe-uitstraling. De Lexus had dat wel m.i. De eerste Acura’s hadden daar trouwens ook last van.
Oehhh, Xedos 6 en 9. In mijn Mazda tijd nog wel een paar van ingeruild. Leuke auto met die 2.0V6. Goed geluid, nog een beetje zuinig en lekker soepel. Al vind ik de 9 mooier en fijner rijden. Goeie cruiser!
Toen mooi, maar imho geen tijdloos model- typisch 90’s..
Mijn eerste auto, Xedos 6 met V6. Heerlijke wagen die ik nooit meer vergeet. Jammer dat die V6 niet meer wordt gebruikt. En in een Xedos begrijp ik de knopjes voor de raambediening tenminste.
@ivangrozny:

De opvolger is nog altijd te krijgen, maar is vooral bekend als de ford duratec v6.
Dit was voor mij in mijn ogen toen een sportive 4 deurs coupe. Ik vind het op de dag van vandaag een hele mooie auto die mooi oud aan het worden is…
Snap niet dat er geschreven word dat ’t interieur niks is…fijne cockpit ist niet?
Een erg mooie wagen. En ook nog eens een 2 liter V6. Ik blief er wel een
In de basis was het ontwerp van die Xedos 6 niet verkeerd, al had het van mij iets meer schwung mogen hebben.

Maar het geluid van die zescilinders was geweldig. En die kreeg je er standaard bij, bij BMW moest je daar nog extra voor betalen… ;)
Ik had er niets mee en heb er nog niet mee. Geen lelijke auto, zelfs niet echt heel saai maar spreekt me gewoon niet aan.
Op het AW forum en in het blad is er een verzamelaar die er op een gegeven moment 8 of 9 had als ik me niet vergis. Zijn enthousiasme is wel aanstekelijk.
Mijn opa heeft er 1 in de garage staan. 70.000 op de klok inmiddels en destijds nieuw gekocht. Als de beste man 2000km in het jaar rijd is het veel, zijn vrouw heeft immers een S60 T5 onder de carport klaar staan.
Vorig jaar heb ik besloten om een Xedos 6 als youngtimer aan te schaffen. De auto was bijna in nieuwstaat en voorzien van alle luxe. Over smaak valt niet te twisten, maar de meeste reacties zijn oprecht positief. Nu heb ik het niet voor de reacties gedaan, maar voor mijn eigen comfort en rijplezier. En dat heb ik gekregen! Trouwens dat verbruik: vandaag heb ik 1:13 gemeten. En ik rij gewoon 120 km/u op de snelweg. Wel hand geschakeld. Mijn achterbuurman heeft altijd bij Mazda gewerkt en wist te vertellen dat 1:14 mogelijk is. Dus waarom een hoop geld uitgeven voor een veel nieuwere auto als je een Xedos als youngtimer kunt rijden?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).